Diverse Det universelle anlegget...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
han trodde sikkert at denne var myntet på ham
sitat meg selv : andre systemer dissekerer musikken og låter bra på noe og dritt på annet

men det var en generell observasjon gjennom et langt hifi liv
jeg har som sagt ikke hørt Langesundoppsettet
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
han trodde sikkert at denne var myntet på ham
sitat meg selv : andre systemer dissekerer musikken og låter bra på noe og dritt på annet

men det var en generell observasjon gjennom et langt hifi liv
jeg har som sagt ikke hørt Langesundoppsettet
Skjønte ikke helt, jeg heller. Du kom med en høyst subjektiv mening, om eget anleggs fortreffelighet. Ser ikke noe kontroversielt ved det.
 
A

ANM

Gjest
I forbrødringens ånd og siden jeg har vært hos begge kan jeg fortelle hva jeg har tatt med meg hjem.

- 8x12, jeg har innsett at å ha membranareal er vesentlig for muligheten til å kunne gjengi hele spekteret troverdig også utenfor dypbassens område.
- LMC, horn kan brukes til musikk og pinpointing ikke alltid er essensielt for en god opplevelse

Dere hadde begge tonale "problemer" og langt fra universelle anlegg i mine øyne, med problemer mener jeg en signatur som ikke følger mine preferanser 100%. Dessverre har ikke jeg dette selv heller, så dere har uten tvil kommet mye lenger enn meg og erfaringene jeg tok med meg fra dere er verdifulle.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom ein med "universalanlegg" meiner ei felles norm som er liktlydande, eit "konsensusanlegg" er eg i tvil om det kan lagast.
Men at alle "audiofile idrettar" kan reindyrkast, burde vere overkomeleg. Og eg har høyrt fleire anlegg som går i den retning.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.834
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Etter mine preferanser synes jeg både klassisk , rock og jazz er nytbart på anlegget , men man kan ikke trylle frem godlyd fra alt av innspillinger .Satte eksempelvis på en fiolin-konsert hvor lyden var ganske flat og kjedelig. Samme stykke med andre utøvere så vokste det plutselig frem en konsertsal , og fiolinen høres ut som nettopp det.
Nå er det ikke sånn at den dårlige varianten blir direkte j.... å høre på , men er anlegget litt oppegående så kan man ikke unngå at slike svakheter ved en innspilling blir åpenbare. Og helt ærlig tror jeg ikke den kan reddes med eq eller tonekontroller.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har to anlegg i stua. Det ene er langt enklere/billigere og transistorbasert. I dette anlegget spiller jeg ofte musikk med dårligere innspillingskvalitet, oftest til bakgrunnsmusikk. I "penisforlengeranlegget":p er det rør og horn, som benyttes under mer konsentrert lytting, der ofte gode innspilinger gjerne blir prioritert. Musikkgenre som avspilles er variert for begge anlegg. Men, selv dårlige innspillinger låter fetere/bedre på sistnevnte anlegg. Jeg bare velger å ikke brenne av dyre rør og kontinuerlig 450watt ved "ukritisk" høring. Tror det hele er avhengig av hva slags forventninger en selv har til musikkgjengivelsen og hva som kommer ut av anlegget. Mao så kan et enkelt "kjøkkenanlegg" være god som gull og oppleves som "universelt" for mange.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg synes at jo "bedre" oppsettet er jo mer universelt blir det. For meg er det et naturlig kvalitetsstempel at "dårlige" innspillinger låter bedre enn vanlig. Så kommer det an på hvor man legger lista for hva som menes med å "passe til alle typer musikk".
Magisk lyd er noe som ofte oppstår av tilfeldigheter og jeg vil si at ingen anlegg kan gjengi alle typer innspillinger magisk. En god kommersiell kino synes jeg ofte er et bevis eksempel på god universell lyd. Fungerer både på matinefilmer, lavbudsjettdrama og blockbusters.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tenker at det finnes to veier til et universelt anlegg.

Ene er den objektive veien med systematisk jobbing med transparente komponenter og fokus på høyttalerrespons, spredningsmønster som passer rommet og bruksområde, plassering, akustiske tiltak, osv. Denne veien er krevende og innebærer ideelt sett et dedikert lytterom.

Andre måten er å bruke komponenter som ikke er for avslørende og gjerne tilføre noe harmonisk forvrengning.

Begge deler kan fungerer godt til all typer musikk, men gir allikevel helt forskjellig resultat. Begge har sine ulemper og fordeler. Førstnevnte kan gi en illusjon av virkeligheten hvor man føler man virkelig hører ekte instrumenter og stemmer. Gode innspillinger kan låte fantastisk. Mindre gode blir avslørt, men de fleste låter fortsatt ok. Innsikten i kildemateriale er stor og graver fram detaljer som man ellers kan gå glipp av. Andre metoden gjør gjerne at all musikk låter relativt bra, men med mindre oppløsning og klarhet. Forvrengningen vil legge seg som et teppe over all musikk på godt og vondt. Mer behagelig, men også mindre mindre grad av følelse av å lytte til ekte musikk og noe av lydsignaturen vil gjerne gå igjen hele tiden. Personlig synes dette gir litt mer middels kvalitet over hele linjen.

Samtidig er det IMO en del kriterier som ikke er spesielt diskutable når det kommer til kvalitet. Områder som uniform spredning, sammenhengende lyd, definert og kontant bass, dynamikk, fundament/fylde, tilstrekkelig basskapasitet, fravær av hardhet og sibilanter, stort og utstrakt lydbilde er noe jeg er overbevist alle foretrekker. I alle fall hvis man får leve litt med begge deler over tid. Det som imponerer i korte øyeblikk trenger ikke å være noe som fungerer godt over tid.
 
A

ANM

Gjest
Kan det også skyldes psykologiske aspekter? Jeg mener om man spiller musikk man elsker gir vel det en positiv bias for totalopplevelsen vil jeg tro.

Jeg innrømmer at gitar ikke står i høy kurs for meg, især den elektriske. Jeg er rett og slett dritt lei lyden og synes den er overeksponert. Det har gjort at jeg har søkt mer over i alternative sjangre, gjerne elektronika/kraut og musikk med en mer, for meg, spennende instrumentering. Av strenginstrumenter synes jeg det er mer spennende å høre bassgitar og strykere og liker at diverse blåsere dukker opp i musikk de tradisjonelt ikke har plass. Som ungdom av 80 tallet, kan jeg også styre meg for saks, men synes det er morsomt med tuba og div horn. Alle disse instrumentpreferansene setter jo ikke bare begrensninger for hva jeg spiller, men også hvordan jeg vektlegger tonaliteten i anlegget?
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Universelt er vel en ting, noe annet det man liker. Hvis man skal tolke "det universelle anlegget" til noe som låter bra uansett hvilke rare triks man har funnet på i studio, så vil jeg tro dette er vanskelig.

Det universelle anlegget blir neppe mer universelt enn det universelle opptaket, det universelle lytterommet, etc. etc.

Det som låter bra derimot, er det jeg liker! Målbare facts er helt uninteressant for meg.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
min er faring er at når systemet kommer over en viss terskel, er det oftere at man slapper av og koser seg med musikken, enn å sitte og analysere og høre etter feil
terskel opplevelsen er åpenbart subjektiv
det gjelder å slippe alle nevrosene som å vugge frem og tilbake etter sweetspot. lene seg fremover og bakover, sitte på hendene, måle med Iphone etc :cool:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror nesten det er lettere å treffe en lytters preferanser med alle typer musikk, enn en håndfull lyttere med en type musikk.

Det har jeg klart for meg selv, og jeg er neppe den eneste. Det er selvsagt begrensninger i anlegget, men jeg opplever ikke at dette gjør dem dårligere egnet til en sjanger eller stil enn til en annen.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
folk leste sex, derfor.....:rolleyes:
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Å si at man ikke liker gitar, blir for meg litt som å si at man ikke liker sukker eller salt, ANM... Man kan ha for mye salt eller sukker i maten, men da er det jo kokken og ikke ingrediensene det er noe galt med!
(men jeg er helt enig i at mye moderne rock er monoton i instrumenteringen)
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
I bandet jeg spiller i så har vi åtte tangentinstrumenter, men bare en gitar. Stakkars gitarist har heldigvis en 4x12 Marshall med 100W JVM topp å ta hevn med....
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
I bandet jeg spiller i så har vi åtte tangentinstrumenter, men bare en gitar. Stakkars gitarist har heldigvis en 4x12 Marshall med 100W JVM topp å ta hevn med....
Begynner å bli litt nysgjerrig på det bandet ditt. :)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det bruk av nærmic til gitar du er lei ANM?

Her er et selskap som tar kun opp musikk i plenum, uten nærmicer og gjør ikke noe særlig i ettertid med opptaket:
About Soundkeeper Recordings
Kan høre spor her hvis man velger en utgivelse:
Barry Diament Audio

For min del synes i opptaksrommene nesten alltid blir for dårlige akustisk til at det funker med micer på avstand. soundkeeperrecordring sier de kun velger opptaksrom som de synes er gode nok, men opplever ikke at de sporene låter spesielt bra. Blir litt vel mye romartifakter. Det kreves førsteklasses akustikk for at noe slikt skal virkelig funke IMO.
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Universelt anlegg......mjaa.
Det finnes helt sikkert, hvor mange som liker den lyden. Det er jeg mere usikker på.
Det å aldri egentlig å bli helt fornøyd, er å erkjenne at det perfekte anlegg ikke finnes.
Personlige preferanser forfølger en ( selvsakt ) og forandrer seg i takt med opplevelser og erfaringer.
Det som engang var, er ikke legere bra nok.Det er interessen vår det !
Musikk kan nytes på alle kvalitets nivåer.Ikke nekt ! Sikker på at dere alle har kost seg med musikk til å med på en gammel reiseradio.

Det universelle anlegget har vel de fleste av oss hjemme.. vell!! Regner med at de fleste prøver på det i vertfall.
At man erfarer at andre har kommer bedre ut enn seg selv ( eller verre ) Er jo en konsekvens av rom akustikk og utstyret vi spiller på.
Man trenger vel ikke alltid fortelle den man besøker dette. Men blir man spurt, må jo vedkommende tåle det.

Jeg har opp gjennom forsøkt å sette meg inn i eierens intensjoner og lyd idealer. da er det mye enklere å gi ros også.
Vi har helt klart forskjellige oppfatninger om hva som er riktig lys osv.
Man må få lov til å ha personlige meninger.
Om man går på konsert, da er vi prisgitt ett helt annet lydbilde.
Da sliter men om ikke dette aksepteres.
I en periode husker jeg flere som vegret seg å gå på konsert pga lyden. Og heller ble hjemme i stolen med samme musikk ( eller annet )
De om det !!

Har man EN referanse, da kan man enes om till nærmingen, ikke før.
Tror dette er svært vanskelig.

Alle preferanser må aksepteres !!
Alt fra hardt slående Cerwin Vega huhh...) til den som strekker seg heeelt ut på stolkanten etter mulige sarte nyanser.
Jeg er glad vi ikke er like.For det er utenpå...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.784
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan vi ta en pause med Candy Dulfer, og den legendariske Maceo Parker (og Ronda Smith og John Blackwell og Mike Scott og Rad og noen til)? Fint.


Funk skal universalanlegget kunne.
 
A

ANM

Gjest
Er det bruk av nærmic til gitar du er lei ANM?

Her er et selskap som tar kun opp musikk i plenum, uten nærmicer og gjør ikke noe særlig i ettertid med opptaket:
About Soundkeeper Recordings
Kan høre spor her hvis man velger en utgivelse:
Barry Diament Audio

For min del synes i opptaksrommene nesten alltid blir for dårlige akustisk til at det funker med micer på avstand. soundkeeperrecordring sier de kun velger opptaksrom som de synes er gode nok, men opplever ikke at de sporene låter spesielt bra. Blir litt vel mye romartifakter. Det kreves førsteklasses akustikk for at noe slikt skal virkelig funke IMO.
Problemet er at gitar ikke er gitar og det blir både feil og riktig å generaliser. Har egentlig aldri fått gåsehud av instrumentet og aldri beundret disse gitarrunkerne. Bassgitar er jo også gitar men den kan gi meg massivt med gåsehud.

Problemet er jo at jeg liker masse musikk drevet av gitaren, men det er alltid det som skjer i bakgrunnen som får mitt fokus. Gitaren blir et nødvendig onde, som jeg helst vil gjøre mindre dominant.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig fins det universelle anlegg; det er det gjennomsiktige anlegg. Siden det ikke fins såkalt universelle kilder (=innspillinger), så fins det heller ingen universell gjengivelse. At folk liker den ene eller andre gjengivelse er ok. Om et gjennomsiktig anlegg skulle gi det folk liker gitt de forskjellige kilder, så er det sannsynligvis så farget henimot en eller annen preferanse at det ikke lenger er gjennomsiktig. Et slikt ikke-gjennomsiktig anlegg er farget hinsides.

Husk også på; godt eller dårlig er relative begrep. Gode innspillinger på gjennomsiktige anlegg er gode! Dårlige innspillinger på gjennomsiktige anlegg er ikke nødevendigvis dårlige (å høre på), det er bare det at forskjellene kommer tydligere frem. I det forskjellen blir mer markant, så blir også det dårlige dårligere relativt til det gode.

I mitt hode!
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig fins det universelle anlegg; det er det gjennomsiktige anlegg.
Den konklusjonen er jeg sterkt uenig med. Gjennomsiktig er ikke synonymt med universelt.
Du bør jo forholde deg til resten jeg sa… (Som gikk ut på en mulig forklaring. Du burde heller argumentere imot den.)
 
A

ANM

Gjest
Selvfølgelig fins det universelle anlegg; det er det gjennomsiktige anlegg.
Den konklusjonen er jeg sterkt uenig med. Gjennomsiktig er ikke synonymt med universelt.
Du bør jo forholde deg til resten jeg sa… (Som gikk ut på en mulig forklaring. Du burde heller argumentere imot den.)
Du har rett! Jeg er enig om resten. Men likevel - anlegget mitt er den siste skanse før lyden når øret og det eneste jeg kan påvirke i denne lydkjeden. Nekter å sette sammen ett 100% lineært anlegg og overlate alt til kødden som rattet inn musikken.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg tror dessverre ikke det er slik at det å sitte på veldig gode svar nødvendigvis gjør at man blir rik, gjør suksess og kan tilbringe pensjonisttilværelsen i en slags playboy mansion omgitt av halvnakne elskerinner og verdens beste høyttalere. Hva som slår gjennom er ofte ganske tilfeldig. Trist men sant.
 
A

ANM

Gjest
Jeg tror dessverre ikke det er slik at det å sitte på veldig gode svar nødvendigvis gjør at man blir rik, gjør suksess og kan tilbringe pensjonisttilværelsen i en slags playboy mansion omgitt av halvnakne elskerinner og verdens beste høyttalere. Hva som slår gjennom er ofte ganske tilfeldig. Trist men sant.
Her kunne jeg kommet med en kjapp en Olav, men avstår...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hadde du sittet på svaret Snickers, hadde du vært en rik mann.;) Men her sitter du, leser mine idiotiske innlegg...
Kanskje han bare er reflektert nok til å vite at lykke og livsglede ikke måles i penger. Er mye livsglede i å lese dine idiotiske innlegg også skjønner du.... :D
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Kan det også skyldes psykologiske aspekter? Jeg mener om man spiller musikk man elsker gir vel det en positiv bias for totalopplevelsen vil jeg tro.

Jeg innrømmer at gitar ikke står i høy kurs for meg, især den elektriske. Jeg er rett og slett dritt lei lyden og synes den er overeksponert. Det har gjort at jeg har søkt mer over i alternative sjangre, gjerne elektronika/kraut og musikk med en mer, for meg, spennende instrumentering. Av strenginstrumenter synes jeg det er mer spennende å høre bassgitar og strykere og liker at diverse blåsere dukker opp i musikk de tradisjonelt ikke har plass. Som ungdom av 80 tallet, kan jeg også styre meg for saks, men synes det er morsomt med tuba og div horn. Alle disse instrumentpreferansene setter jo ikke bare begrensninger for hva jeg spiller, men også hvordan jeg vektlegger tonaliteten i anlegget?
Og derfor er det vanskelig å bruke musikk til bedømming av lydkvalitet, i særdeleshet musikk som engasjerer på ulike måter. Også uinteressant muzakk er vanskelig i så måte - uinteressant muzakk > uinteressant og kjedelig «lyd». Det er bortimot komplett umulig å ikke la seg farge av sitt eget forhold til den musikken som til en hver tid spilles. Kunsten er å lære seg til å lytte «forbi» musikken ... med fare for at musikkinteressen faller fra ...

mvh
KJ
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Å si at man ikke liker gitar, blir for meg litt som å si at man ikke liker sukker eller salt, ANM... Man kan ha for mye salt eller sukker i maten, men da er det jo kokken og ikke ingrediensene det er noe galt med!
(men jeg er helt enig i at mye moderne rock er monoton i instrumenteringen)
Pfff. Man må nesten ha gitar med litt vreng for at det skal være noen vits. ;) Gjerne 2-3 pr. band.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Rock er har de siste 60 årene vært den høyeste, edleste kunstformen, og elektrisk, forvrengt gitar er gjerne en av hovedingrediensene. Det går selvfølgelig an å høre på musikk uten gitar også, men det blir ikke det samme.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Rock er har de siste 60 årene vært den høyeste, edleste kunstformen, og elektrisk, forvrengt gitar er gjerne en av hovedingrediensene. Det går selvfølgelig an å høre på musikk uten gitar også, men det blir ikke det samme.
Nettopp poenget at det ikke er stort sett det samme, om igjen og om igjen. Møkka lei gitarbasert skranglerock, jeg også. Har massevis av musikk med el-gitar, bare så det er sagt, men det er ikke primært pga gitar-sounden.

Ok, rant over:rolleyes:
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Påstand: De fleste bra band uten gitar hadde blitt enda bedre med gitar. Det finnes mye god vegetarmat, men den blir gjerne enda bedre med litt kjøtt. OT over her også. Musikk skal vel diskuteres i musikkavdelingen.
 
Topp Bunn