Diverse Det universelle anlegget...

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Påstand: De fleste bra band uten gitar hadde blitt enda bedre med gitar. Det finnes mye god vegetarmat, men den blir gjerne enda bedre med litt kjøtt. OT over her også. Musikk skal vel diskuteres i musikkavdelingen.
Da jeg for noen år siden prøvde å sjarmere en jente i senk med mine egenskaper som vegetar-kokk på en middag hjemme hos meg, fikk jeg nettopp den beskjeden: "Altså... vegetarmat er godt altså. Problemet er bare at det mangler kjøtt".

OT over herfra også!
 
A

ANM

Gjest
Påstand: De fleste bra band uten gitar hadde blitt enda bedre med gitar. Det finnes mye god vegetarmat, men den blir gjerne enda bedre med litt kjøtt. OT over her også. Musikk skal vel diskuteres i musikkavdelingen.
Må ikke forveksle bedre med mer populært. Fotball er populært, men faen like spennende som å se maling tørke.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Selvfølgelig fins det universelle anlegg; det er det gjennomsiktige anlegg.
Den konklusjonen er jeg sterkt uenig med. Gjennomsiktig er ikke synonymt med universelt.
Du bør jo forholde deg til resten jeg sa… (Som gikk ut på en mulig forklaring. Du burde heller argumentere imot den.)
Du har rett! Jeg er enig om resten. Men likevel - anlegget mitt er den siste skanse før lyden når øret og det eneste jeg kan påvirke i denne lydkjeden. Nekter å sette sammen ett 100% lineært anlegg og overlate alt til kødden som rattet inn musikken.
ANM,

jeg kom nettopp over denne, hvor Michael Fremer lovpriser et digitalt anlegg med DSP:

Is Kyron Audio's Kronos the Best Sounding System You Will Ever Hear? | Analog Planet

Det er nesten så man hører ham banne i kjerka. Begynner å forstå hvorfor du er litt avmålt til paven, unnskyld Fremer ;-)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Mye dritt som har vært lovprist av reviewere i løp av årene.....
 
A

ANM

Gjest
Michael Fremer er en svært interessant person å høre på når det kommer til musikk. Fremer har en unik innsikt i musikkindustrien, så for en platesamler er han å betrakte som en guru.

Når det kommer til teknikk er han totalt uinteressant.

Kan faktisk tenkes at jeg i nær fremtid implementerer dsp. Har nemlig to stuer og to anlegg og i stua oppe vil det aldri bli snakk om analog kilde.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det er muligens enklere å skru lyden i den retningen du ønsker om en kan litt om dsp. Om dette blir mer "riktig" ifht det opprinnelige opptaket er jeg meget usikker på. Samt at det er er kvalifisert fare for at en aldri helt finner ut hva som er måten musikk skal lyde på.

Ettersom årene har gått med den hobbyen har jeg blitt mer og mer tilhenger av Kiss-prinsippet. Keep it simple, stupid.De fleste som tusker med denne hobbyen har et slags behov for teknisk mestring. Noen blir tilfredsstilt av å ta madrassen til kjerringa å henge i taket, andre lager kabler i sin egen stekeovn. Jeg tror at skal en lykkes utover "helt greit" med dsp så er det en lang vei.

Universelt anlegg? Det som, for eieren, gjengir så vedkommende har ro til å trives med sin egen musikk. Når det stadig må skrus, byttes, måles osv så er ikke anlegget universelt, kun "work in progress.."
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det er faktisk noen som går så langt at de velger å "remastre" all musikk de hører på. Grunnen til dette kan f eks være at ting høres helt annerledes ut i eget lytterom enn man antar det gjorde i mix/master. Det finnes programvare der man kan lagre egne eq-settings for hver enkelt låt i biblioteket sitt, samt gjøre egne surround-mixer med ambient klang, med mye mer avanserte algoritmer og innstillinger enn man finner i noen surround-prosessor. Noen går også så langt at de bruker en bass-synthesizer på enkelte låter, som legger til en oktav under det originale bass-sporet. DA er det lov å snakke om en oktav ekstra i bassen, ikke ved skifting av kabler.

Man kan tenke seg at man f eks har et system som har mye mer kapasitet nedover i frekvens enn det man brukte i studio, og da kan man ønske å gi anlegget mer å jobbe med nedover om dette kler musikken selvsagt. Det er utrolig mye musikk som kun har vært mikset og mastret på mini nærfeltsmonitorer uten reell bassgjengivelse. Hvis man har et tørt rom og ønsker å justere klangen digitalt, så kan dette gjøres med avansert programvare.

På filmspor er dette med eq av bassen for å gjenvinne informasjon som har blitt eq-et vekk før filmen har nådd forbruker også relativt vanlig. Grunnen til dette er visstnok at noen er redd for at forbrukere skal ødelegge utstyret sitt om det kommer for mye bassinformasjon. Derfor er konsumentlydmixen høypasset i forhold til kinomixen. Det er en tråd på data-bass om emnet, der vår egen Kvålsvoll er aktiv.

Poenget er at det kanskje er mulig å få et mer altetende anlegg om man er villig til- og har mulighet til å gjøre justeringer i forhold til musikken man hører på. For noen blir det helt feil, for andre er det helt naturlig. Det kan i alle fall fort bli komplisert. Og da har jeg ikke en gang nevnt lytterom med justerbar akustikk...
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er vel ingen som sitter på fasiten her, og hver enkelt må vel finne sin egen medisin.
For min del gikk jeg etter å høvle vekk og fjerne alle hørbare betoninger og artefakter i lyden. Og når det etter hvert begynte å bli smooth så ble anlegget mer altetende også.
 
A

ANM

Gjest
Det er faktisk noen som går så langt at de velger å "remastre" all musikk de hører på.
Det hender jeg bare skrur delefrekvensen på subbene opp på låter jeg antar er ment for litt mer festpukkelvennlige anlegg, bare for å føle litt smekk.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Universelt anlegg? Det som, for eieren, gjengir så vedkommende har ro til å trives med sin egen musikk. Når det stadig må skrus, byttes, måles osv så er ikke anlegget universelt, kun "work in progress.."
I det mylderet av forskjellige meninger, erfaringer, forutsetninger, tilnærminger, anlegg, prioriteringer og preferanser - et resultat av at musikkgjengivelse handler om opplevelser og dermed subjektivt - så er det greit å sile ut hvilke "erfarne sjømenn" man burde lytte til. For meg teller de som har et anlegg som gjør at de finner "ro og trives med sin musikk" aller mest. Disse filer, justerer og forbedrer i små skritt en gang i blant - de er mest opptatt av å lytte til musikk ellers, ikke stadig tenke på evt mangler. Ingen stadige bråe vendinger siden de tilsynelatende vet når de har et musikkalsk godt utgangspunkt. Men vi har også en annen "sport" innen hobbyen, som kan være stadig fikling med det man har, og kose seg medt akkurat det. Dette kan seff være vel så givende for de som sysler med slikt. Men disse driver altså med noe annet enn meg selv.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Over et godt anlegg så høres til og med Queen ut som musikk :)
 
A

ANM

Gjest
[OT]Mulig jeg er en smule paranoid, men dette er ikke første gang. Vel vitende om at google eier youtube og crawler dette forum.. Se hva jeg fikk som foreslått video

 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rock er har de siste 60 årene vært den høyeste, edleste kunstformen <znip>
I beg to differ! ;D
Stiller meg bak Valentino her, selv om egne bidrag til verdenshistorien er innenfor rock og pop. For meg er samtidskunstmusikken muligens enda mer interessant de siste 60 årene enn de tyve årene forut for dem. Høyverdighet skal man være forsiktig med å utbasunere, og å hevde at rytmiske nevroser for middelaldrende menn er edlere enn ren samtidskunstmusikk er en merkelig holdning. Kanskje basert på manglende innsikt i andre genre enn populærmusikk i sine forskjellige former?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Rock er har de siste 60 årene vært den høyeste, edleste kunstformen <znip>
I beg to differ! ;D
Stiller meg bak Valentino her, selv om egne bidrag til verdenshistorien er innenfor rock og pop. For meg er samtidskunstmusikken muligens enda mer interessant de siste 60 årene enn de tyve årene forut for dem. Høyverdighet skal man være forsiktig med å utbasunere, og å hevde at rytmiske nevroser for middelaldrende menn er edlere enn ren samtidskunstmusikk er en merkelig holdning. Kanskje basert på manglende innsikt i andre genre enn populærmusikk i sine forskjellige former?
Innsikten er det ikke noe i veien med. Det var et forsøk på humor med et snev av alvor. I morgen skal jeg på konsert med Swans. Sjangeroverskridende, men vrenggitar så det holder.

Hør gjerne på de tre siste albumene og fortell meg etterpå om det er rytmiske nevroser for middelaldrende menn eller kunstmusikk.

Og hva er det min gamle kjenning Stian Westerhus driver med? Er det jazz, kunstmusikk eller rock? Det er iallefall el-gitar så det holder.

Gitar og rock er mye mer enn Hotel California eller skranglete garasjerock, og det meste suger, tross alt. Men til gjengjeld er det noe som er ekstremt bra.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Samtidskunstmusikk er nok en genre som stort sett dreier seg om orkestermusikk, med enkelte unntak som perkusjonsmusikk og ekstreme tilfeller som Stockhausen og hans elektronikk. Elgitar kan selvsagt innføres i en slik besetning også. Når det kommer til Swans har jeg ikke opplevd dem i levende live på rundt 20 år, og vil bare anbefale deg å ta med gode ørepropper som ikke stjeler for mye av lyden. Det er langtfra en behagelig opplevelse, hvis ikke gutta har blitt gamle og softe i øregangene selv. Noe jeg betviler på en måte. I gamle dager var det i alle fall umulig å høre dem på en klubbkonsert uten å komme ut derfra med begynnende tinnitus. 8)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Joda, jeg skjønner det, men ville bare utfordre begrepet litt, da det er en del samtidsmusikk som tenderer sterkt mot f eks noise. Når det gjelder orkestermusikken har jeg ikke fulgt med i timen de siste årene. Noe som anbefales?
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
...finnes det?

Tørket støv av noe plater som jeg ikke har hørt på årevis grunnet en fremtidig visitt - ble sittende å lure.

De fleste har individuelle preferanser som styrer forventningene om hvordan et musikkstykke skal låte, holder det da med såkalt transparent utstyr og vet ratterne i studio hva du liker?

Etterhvert mange her inne som driver tungt med digital eq, men føler man at når den perfekte linje er oppnådd at denne gir godlyd i alle situasjoner og for alle som er innom? Og hva med fylde uten drahjelp fra litt selvtilførte harmoniske?

Kan man virkelig sette sammen et anlegg som passer all musikk uten å trenge å etterjustere noe?

For min del blir jeg mer og mer overbevist om at dette er en individualsport og at felles retningslinjer i bestefall er svært grove og lite presise.
Jeg vil si det universelle anlegg kan oppnås, ganske nære i hvert fall. Så er spørsmålet om lytterens lydideal er tilsvarende universelt. Det er vel der problemet ligger.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rock er har de siste 60 årene vært den høyeste, edleste kunstformen <znip>
I beg to differ! ;D
Stiller meg bak Valentino her, selv om egne bidrag til verdenshistorien er innenfor rock og pop. For meg er samtidskunstmusikken muligens enda mer interessant de siste 60 årene enn de tyve årene forut for dem. Høyverdighet skal man være forsiktig med å utbasunere, og å hevde at rytmiske nevroser for middelaldrende menn er edlere enn ren samtidskunstmusikk er en merkelig holdning. Kanskje basert på manglende innsikt i andre genre enn populærmusikk i sine forskjellige former?
Bah! Hvem bryr seg om høyt og edelt? ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rock er har de siste 60 årene vært den høyeste, edleste kunstformen <znip>
I beg to differ! ;D
Stiller meg bak Valentino her, selv om egne bidrag til verdenshistorien er innenfor rock og pop. For meg er samtidskunstmusikken muligens enda mer interessant de siste 60 årene enn de tyve årene forut for dem. Høyverdighet skal man være forsiktig med å utbasunere, og å hevde at rytmiske nevroser for middelaldrende menn er edlere enn ren samtidskunstmusikk er en merkelig holdning. Kanskje basert på manglende innsikt i andre genre enn populærmusikk i sine forskjellige former?
Bah! Hvem bryr seg om høyt og edelt? ;)
Med klar kulturell ballast fra punken så er jeg vel helt enig med deg. Noe som jeg jo noen ganger utbasunerer når jeg føler at snobberiet blir for sterkt. Da setter jeg på Sven-Ingvars og forbanner verden mens jeg smiler. :rolleyes:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du må ikke disse Sven-Ingvars tidlige popår på sekstitallet. Fröken Fräken er og blir en gedigen klassiker. ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jo, jeg må nok det. På tross av den forhenværende Miss Värmland fra Fryken. ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
Du må ikke disse Sven-Ingvars tidlige popår på sekstitallet. Fröken Fräken er og blir en gedigen klassiker. ;D
Helt enig. Når jeg vokste opp hadde vi den på singel, som jeg spilte ihjel. "Min gitarr" på baksida, like kul den også. :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Du må ikke disse Sven-Ingvars tidlige popår på sekstitallet. Fröken Fräken er og blir en gedigen klassiker. ;D
Helt enig. Når jeg vokste opp hadde vi den på singel, som jeg spilte ihjel. "Min gitarr" på baksida, like kul den også. :)
Min gitarr hører også med blant klassikerne. Min gode venn Jonny Berven (Bastard Son Of Buddha, Disorient ++) pleide å spille tidlig Sven-Ingvars på nachspiel når han var lei av det høye pratet til de mest pretensiøse deltakerne. De gikk hjem da slik at de med litt vidsyn og innsyn fikk sitte igjen og kose seg sammen uten å bli møtt med heva øyebryn fra resten av selskapets kulturelle koryfeer. ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
I fjor så spilte jeg og et par spillekompiser Frøken Fräken i et 60-års lag, der en del av gjestene var litt fisefine kultursnobber. Må innrømme jeg koste meg når jeg så de vred seg i stolene... hehe.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Er det Sven-Ingvars som sang denne frøken-visa?
Vet ikke helt hvilken kategori jeg tilhører - neppe kultursnobbene. Trolig de totalt uvitende. Men så kan jeg jo ha glede av det meste, da. :cool:
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er Sven-Ingvars den forbindes sterkest med, de spilte inn den mest kjente versjonen. Men det var Thore Skogman som skrev låten og spilte den inn først.
 
Topp Bunn