Christian's kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    13.307
    Antall liker
    22.362
    Sted
    Langesund
    Jo nå var du vanskelig 😂
    Kom gjerne med tips på bedre plassering og hva du ville unngått. Setter jeg pris på😊
    Setter den sånn siden det er enkelt.
    Har ofte målt med stol ryggen nede. Teppe på ryggen osv🙂
    Mulig det er jeg som har vært uheldig med stolene jeg har hatt i rommet, men med plasseringer med litt forskjellig avstand fra rygg, og da snakker jeg ikke om å flytte mikrofon men bare dytte rygg ned/tilbake. Variasjoner på 15 db har vært observert, og da blir det vanskelig å sette eq-punkter eller target.
    Setter alltid mikrofon rett fram da min mikrofon har kalibreringsfil til det, og omtrent der jeg har pannebrasken. Pledd over stoler, og med gjerne 10cm rockwool mellom mulige reflekterende flater og mikrofon. Verdt å prøve
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Mulig det er jeg som har vært uheldig med stolene jeg har hatt i rommet, men med plasseringer med litt forskjellig avstand fra rygg, og da snakker jeg ikke om å flytte mikrofon men bare dytte rygg ned/tilbake. Variasjoner på 15 db har vært observert, og da blir det vanskelig å sette eq-punkter eller target.
    Setter alltid mikrofon rett fram da min mikrofon har kalibreringsfil til det, og omtrent der jeg har pannebrasken. Pledd over stoler, og med gjerne 10cm rockwool mellom mulige reflekterende flater og mikrofon. Verdt å prøve
    Takk for tips. Skal testes ut. Skal også ta meg bryet med å teste mikrofon pekende mot for å se forskjell. Har fil for det.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Nei, stoler er en feilkilde. Greit å måle slik om du ikke er ute etter nøyaktig respons, bare en kjapp oversikt hvor du filtrerer med egen hjerne. Men for kalibrering er det temmelig katastrofalt. (y)
    Husker når jeg brukte dirac før, så la jeg alltid ned stol ryggen for å få bra resultater, men ikke lagt merke til nevneverdig forskjeller på vanlige rew målinger. Kan være jeg ikke har fulgt godt nok med. Skal teste forskjellene. Blir lagt ut når det er gjort😊
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.305
    Antall liker
    2.872
    Torget vurderinger
    13
    Skriver mens besøket er ferskt i minne. Ett ord WoW!
    surround er så pertentlig styrt at jeg blir bare sittende å glise. Detaljnivået og skyvet i bassen uten etterslep er mildt sagt imponerende. Musikk er så frigjort med ett trykk som nesten må føles for å kunne forstå. Bass gjort riktig er ingen lett oppgave og det er klart det hjelper med 36 tolv tommere men det skal tross alt skrues inn for at alt skal treffe riktig som her. Det låt strålende før men med de nye justeringer har du klart det kunstykket å dra det enda ett hakk lengre. Har man kunnskaper og tar tiden kan man dra ett strålende oppsett enda videre om en picknikker inn justeringer. Imponert er bare forbokstaven her har man noe å strekke seg etter. Godt jobbet!;)
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Skriver mens besøket er ferskt i minne. Ett ord WoW!
    surround er så pertentlig styrt at jeg blir bare sittende å glise. Detaljnivået og skyvet i bassen uten etterslep er mildt sagt imponerende. Musikk er så frigjort med ett trykk som nesten må føles for å kunne forstå. Bass gjort riktig er ingen lett oppgave og det er klart det hjelper med 36 tolv tommere men det skal tross alt skrues inn for at alt skal treffe riktig som her. Det låt strålende før men med de nye justeringer har du klart det kunstykket å dra det enda ett hakk lengre. Har man kunnskaper og tar tiden kan man dra ett strålende oppsett enda videre om en picknikker inn justeringer. Imponert er bare forbokstaven her har man noe å strekke seg etter. Godt jobbet!;)
    Var da voldsomt. Takk!😀
    Har absolutt blitt et ganske bra løft siden sist du hørte, så er veldig moro og få det bekreftet også. 😊

    Godt å ha kommet i gang med justeringer igjen også. Er jo veldig moro. Lært mye om rommet og utstyret siste ukene, og kommet på ting jeg hadde glemt osv. Blitt en del google når jeg har lurt på noe.
    Neste blir å teste litt forskjellige mikrofon greier etter tips, så får vi se om vi kan finne mer god lyd🤓

    Gleder meg til vi kommer igang med det du vet😂
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Skrev for noen uker siden at jeg røk et bånd i en diskant, og lagde en provisorisk i påvente av nytt bånd. Ser ut som det er en stund til de nye båndene kommer.
    Som den nysgjerrige personen jeg er, så tenkte jeg det hadde vært artig å prøve lage mest mulig identiske bånd som originalen selv, så har begynt på en jig.
    9589.jpg
    9591.jpg

    Etter jiggen var ferdig, så var det prøve litt raskt å lage et bånd. Fått tak i tynnere folie enn den jeg brukte sist, og kjennes ganske identisk med original folien. Ihvertfall på tykkelsen.
    9634.jpg
    9635.jpg

    Så var det å ta ut båndet.
    9636.jpg
    9637.jpg
    9638.jpg

    Den ble ganske grei, så tenker jeg er litt nøyere med jiggen, pressing og kutting på neste, så skal vi se om jeg ikke setter det inn og tester. Ble litt rift i aluen når jeg kuttet osv også, så får teste med litt skarpere utstyr.

    Har tenkt å måle den ut mot et original bånd for å se hvor mye forskjellene er eventuelt hvis det blir montering.
    Fortsetter Plutselig 😂
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    En stund siden jeg har skrevet noe her, så får legge ut en liten oppdatering.
    Puter er ferdig sydd, og påsken i båt er gjennomført. Flott ferie hvor vi fikk alle årstider på de 8 dagene vi var i båten.
    9994.jpg
    9995.jpg
    9993.jpg
    10003.jpg

    Dro hjem i går på grunn av uværet som er meldt.

    I kinoen har det ikke skjedd noe nevneverdig siden sist. Driver å hjelpe naboen Authentic endel med å bygge rommet hans, så tiden går der. Det blir en heftig kino som jeg gleder meg til å oppleve. 🤓

    Har forøvrig fått 5stk 12" til, så da er det bare vente på de 15stk siste som er bestilt. Etter disse er i hus, så blir det nok litt fortgang i kino bygging igjen.

    10007.jpg


    Hadde egentlig bestemt meg for å droppe sub på atmos front siden jeg ikke hørte noe nevneverdig forbedringer på lyden når jeg delte på 40hz der, men ser på FR at det nok er mulig og få det en del bedre med sub på dem, så kjører på.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.305
    Antall liker
    2.872
    Torget vurderinger
    13
    Nydelig båt det der! Blir utrolig gøy med å se hvor mange x12 tommere det er mulig å få til i rommet ditt. Resultatet er jo knallbra allerede. Gleder med allerede til å lytte til resultatet når det blir ferdig!
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Takk! Vi er veldig fornøyd med båten. Hatt den i 14år, og tror nok ikke vi kommer til å bytte den ut heller.

    Angående antall 12, så tror jeg vel antagelig at jeg stopper på det antallet jeg får nå. Det må jo holde med 64 stk😂
    Det eneste er vel hvis jeg finner ut at jeg skal bygge om front veggen, som jeg tenker litt på. Vurderer 8 i bredden og 5 i høyden for litt jevnere fordeling mellom elementene, men får se. Blir ikke i år ihvertfall 🤓
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Siden jeg har fått permisjon fra jobbing hos Authentic og det ser ut som jeg får litt elementer snart, så har jeg startet med å demontere rommet for litt ombygging.
    Planen er relativt klar. Blir 2x12" pr atmos kanal, og de 2 tårnene jeg bygde tidligere med 4x12" i hvert hjørne bak.

    Diverse bilder av demonting.
    11052.jpg
    11053.jpg
    11054.jpg
    11055.jpg
    11059.jpg
    11061.jpg
    11062.jpg

    Har gledet meg lenge til dette prosjektet, og er veldig spent på hva det vil gjøre.
    Fortsetter plutselig 😃
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Skal ikke stå på m2 med membran i rommet ihverfall! ;) Blir herlig dette!
    Håper jo det. Kan være det ikke gir noe, men i forhold til testing med deling, målinger og erfaring jeg har med surround kanalene, så har jeg trua. Moro er det ihvertfall.😂
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    13.321
    Antall liker
    11.248
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Vi er veldig fornøyd med båten. Hatt den i 14år, og tror nok ikke vi kommer til å bytte den ut heller.

    Angående antall 12, så tror jeg vel antagelig at jeg stopper på det antallet jeg får nå. Det må jo holde med 64 stk😂
    Det eneste er vel hvis jeg finner ut at jeg skal bygge om front veggen, som jeg tenker litt på. Vurderer 8 i bredden og 5 i høyden for litt jevnere fordeling mellom elementene, men får se. Blir ikke i år ihvertfall 🤓
    Sett dette først nå.
    En jævla god plan i mine øyne.
    Lik fordeling er veldig smart i høyde og bredde.
    Har jo bare en brøkdel av det du har.
    Men fordelt på best mulig måte.
    Dette må bli veldig bra.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Sett dette først nå.
    En jævla god plan i mine øyne.
    Lik fordeling er veldig smart i høyde og bredde.
    Har jo bare en brøkdel av det du har.
    Men fordelt på best mulig måte.
    Dette må bli veldig bra.
    Du er tilgitt. 😜
    Ja har litt lyst til å teste det. Har snakket litt rundt med folk med sba, og beskjeden er egentlig at jeg ikke vil få noe forskjell siden de er fordelt med lik høyde og lik bredde.
    Tenker nok uansett at jeg kommer til å gjøre om etterhvert siden det vil se bedre ut om ikke annet. Ihvertfall i mitt hode😂
    Må jo uansett ha litt prosjekter neste år også, og tenker uansett nye kasser til LCR. 🤓
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    13.321
    Antall liker
    11.248
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du får jevnere trykkutjevning ved å fordele de slik.
    Hadde tårna mine ikke fordelt slik. Ble mye bedre med å få de jevnet ut. Får jo lyst til å lage to tårn til.
    Men sliter litt med plassen til resten.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    411
    Antall liker
    1.656
    Du får jevnere trykkutjevning ved å fordele de slik.
    Hadde tårna mine ikke fordelt slik. Ble mye bedre med å få de jevnet ut. Får jo lyst til å lage to tårn til.
    Men sliter litt med plassen til resten.
    Ja var litt sånn jeg tenkte også når jeg skulle bygge først gang, men fikk beskjed om at så lenge høyde var likt fordelt, og bredde var likt, så spilte det ingen rolle så lenge avstand i mellom elementene var innen for en viss lengde.
    Kommer nok uansett til og gjøre det etterhvert siden jeg har lyst, og det ser bedre ut, tror jeg.
    Jeg får fullføre sommerens prosjekt, og begynne planlegge. Er ikke det velykket, så har jeg plutselig mange 12 til overs også😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn