Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    23.157
    Antall liker
    12.800
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Riktig. Vi eier snart ingenting og er prisgitt produsent. I USA kan man i tillegg få fengsel dersom man prøver å reparere selv eller omgå disse løsningene. Sjekk ut Louis rossman på YT. Burde vært en lov som sier at dersom suppoort stopper opp så er det obligatorisk å frigi alt som open source
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Forstår vi forskjellen på eierskap og leasing? Disse installsjonenene er slik jeg forstår eiet av kunden? Tesla har vel da ingen rett til å avslutte funksjon på anlegget uten samtykke fra kunden? Selv om det medfører risiko blir det vel eier av anlegget sitt valg hvor det da kan vektes risiko vs nytte/kritisk funksjon.
    Et alternativ kunne da være å be om samtykke til å stenge ned hvor kunden ellers påtar seg ansvar for senskader som kan oppstå om dem ikke har anledning til å stenge ned på kort varsel.

    Pussig at du alltid skal lete fram eksempler på at andre driver bedritten praksis. Det unnskylder vel på ingen måte feil påpekt?
    Rar problemstilling. Syns du det dumt at flymyndigheter la ned forbud mot Samsung 7 mobiltelefoner på reise? Disse er rapportert til å tatt fyr omtrent 100 ganger. Skulle det være eier av mobilen som vurderte om telefonen var trygg? Ville du likt deg ombord som medpassasjer isåtilfelle?

    Her har myndigheter og Tesla vurdert at det kan være fare for eiendom og liv. Syns du da det er mer rett at eieren av boksen skal prioritere hva som viktigst? Liv og helse mot lavest mulig strømregning? Dersom eier leier ut Airbnb, ville du satt pris på at brannfellen utenfor husveggen var på- eller avslått hvis du leide rom der?

    Damn if you do, damn if you dont.

     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Riktig. Vi eier snart ingenting og er prisgitt produsent. I USA kan man i tillegg få fengsel dersom man prøver å reparere selv eller omgå disse løsningene. Sjekk ut Louis rossman på YT. Burde vært en lov som sier at dersom suppoort stopper opp så er det obligatorisk å frigi alt som open source
    Foreslår du spør en elbilmekaniker hvilket bilmerke som er mest reparasjonsvennlig.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.071
    Antall liker
    5.134
    Liv og helse mot feks lavest mulig strømregning?
    Og her er det jeg finner at Tesla har trådd over pga "missforståelse" om hvorfor et gitt anlegg kan være innstallert. Jeg tror neppe vi ville se trusler om gruppesøksmål om det var snakk om å spare noen hundrelapper på strømregningen.

    Her er det prinsippet om hvem som eier anlegget. Samt hva om kunden har implementert Tesla Energy som strømbackup nettopp for å sikre liv og helse? Eller sikre uerstattelige objekter og data? Og vi kan nok ta med alle dem som har slike anlegg nettopp fordi strømnett ikke har samme stabilitet som vi er vant med i Norge.
    Dette er tilfeller hvor kunden burde få vurdere risiko mot hva som kan gå tapt. Og det er nok noe enklere å booke om en flybilletter eller kjøpe ny mobiltelefon enn å få bestilt og innstallert nytt anlegg over natten.

    Nå blir jeg ikke akkurat overrasket om din neste post viser til EULA fra Tesla som fraskriver dem alt ansvar om løsningen deres feiler når den nyttes som backup ;)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Jeg syns du generaliserer om ytterpunktene. Jeg er sikker på Tesla gir en bruker prioritert/valgmuligheter om han viser til en helt spesielt applikasjon/bruk av sin Wallconnector.

    Ikke sikkert lett for Tesla i situasjonen. Kanskje myndighetene presset på. Kanskje umulig for Tesla å kontakte hver eneste bruker og håndtere individuelle vurderinger av hvem som skulle få liv og helse prioritert kontra andre behov.

    Gidder ikke hoste opp EULA, men det står sikkert mye «lurt» i den.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    23.157
    Antall liker
    12.800
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Foreslår du spør en elbilmekaniker hvilket bilmerke som er mest reparasjonsvennlig.
    Min kommentar var ikke rettet direkte mot Tesla eller biler i det hele tatt men smartprodukter generelt. At f.eks. smartsenger må være koblet til internett for å virke helt til produsent sier at nå er det slutt og du må kjøpe ny. Det er den veien det går og det er ytterst få som slipper kildekoden når man slutter å supportere. Logitech slapp kildekoden på sitt LMS økosystem. Det lever i beste velgående idag. Slik skal det gjøres. Som sagt, ikke noe med Tesla å gjøre i det hele tatt så den teite kommentaren din får du ikke noe svar på.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.603
    Antall liker
    5.144
    Torget vurderinger
    1
    Foreslår du spør en elbilmekaniker hvilket bilmerke som er mest reparasjonsvennlig.
    Av fastrustede bolter under bilen for batteribytte eller mindre rustede bolter i motor rom?
    Aluminium oksiderer det også, og holder ikke veldig godt i saltlaken her hjemme. Bare se bakstillingen på tesla som knekker og den problematikken som kom for noen år siden. Har selv sett tesla som ikke starter pga. Jordingen i motor rommet foran har oksidert i jordingspunktet til bolten som skal sitte der imot en ledning til 12V batteriet.
    At biler med drivstoff trenger service, so what? Motorer er mekanikk og trenger smøring, blir det tatt godt vare på så varer det lengre enn et batteri. Min bil tok ca. En time med EU sammen med bytte av motorolje nylig. Bytte av motorolje tar ca. 5 min, sammen med oljefilter, ikke akkurat noe å sippe over det eller at det koster noen par avdrag på en ny tesla å gjennomføre.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.603
    Antall liker
    5.144
    Torget vurderinger
    1
    34,6 prosent av alle nyregistreringer i EU i oktober var hybridbiler, mens elbilene sto for 16,4 prosent.
    (NTB)
    Visste ikke at tesla solgte hybrider før denne tråden, ettersom det visstnok er det mest solgte på hele planeten..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Min kommentar var ikke rettet direkte mot Tesla eller biler i det hele tatt men smartprodukter generelt. At f.eks. smartsenger må være koblet til internett for å virke helt til produsent sier at nå er det slutt og du må kjøpe ny. Det er den veien det går og det er ytterst få som slipper kildekoden når man slutter å supportere. Logitech slapp kildekoden på sitt LMS økosystem. Det lever i beste velgående idag. Slik skal det gjøres. Som sagt, ikke noe med Tesla å gjøre i det hele tatt så den teite kommentaren din får du ikke noe svar på.
    Var ikke meningen å være teit, men flere innlegg her tilsier at Tesla er den mest reparasjonsvennlige smartbilen. Ikke trenger man noen spesielle diagnoseverktøy og man trenger heller ikke parre/kode nye komponenter på verksted. Alt ligger tilgjengelig; skjema, delelister osv. og diagnosen kan man gjøre selv i bilen. Så poenget var at dersom du er opptatt av slik, så er Tesla veien å gå.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Av fastrustede bolter under bilen for batteribytte eller mindre rustede bolter i motor rom?
    Aluminium oksiderer det også, og holder ikke veldig godt i saltlaken her hjemme. Bare se bakstillingen på tesla som knekker og den problematikken som kom for noen år siden. Har selv sett tesla som ikke starter pga. Jordingen i motor rommet foran har oksidert i jordingspunktet til bolten som skal sitte der imot en ledning til 12V batteriet.
    At biler med drivstoff trenger service, so what? Motorer er mekanikk og trenger smøring, blir det tatt godt vare på så varer det lengre enn et batteri. Min bil tok ca. En time med EU sammen med bytte av motorolje nylig. Bytte av motorolje tar ca. 5 min, sammen med oljefilter, ikke akkurat noe å sippe over det eller at det koster noen par avdrag på en ny tesla å gjennomføre.
    Jeg foretar selv oljeskift på min dieselaudi så vet hva det går i. Samme Audi nektet også å starte 3 år siden pga dårlig jording i motorrom. Easy fix som på Tesla.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.603
    Antall liker
    5.144
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretar selv oljeskift på min dieselaudi så vet hva det går i. Samme Audi nektet også å starte 3 år siden pga dårlig jording i motorrom. Easy fix som på Tesla.
    Dårlig jording er noe annet. På tesla var jordingsfestet korrodert bort og bare bolten igjen som hang på ledningen løst i motorrommet. Hvor mange forskjellige jordingspunkt det er under frunken på en tesla er ikke godt å si, men det er mange og uoversiktlig der.
    Aluminium er ikke bedre enn stål som sagt i saltsuppa her nede i sør. Bare se på en batteribil som har gått noen mil i noen år, så er det ikke easyfix å ta ut batteriet lengre for å bytte det heller. Boltene er sikkert stål med en legering, men det hjelper ikke når ting setter seg og oksiderer. Batteribytte på en tesla som er over 5 år gammel og gått i sørnorge, er nok en mekanikers verste mareritt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Dårlig jording er noe annet. På tesla var jordingsfestet korrodert bort og bare bolten igjen som hang på ledningen løst i motorrommet. Hvor mange forskjellige jordingspunkt det er under frunken på en tesla er ikke godt å si, men det er mange og uoversiktlig der.
    Aluminium er ikke bedre enn stål som sagt i saltsuppa her nede i sør. Bare se på en batteribil som har gått noen mil i noen år, så er det ikke easyfix å ta ut batteriet lengre for å bytte det heller. Boltene er sikkert stål med en legering, men det hjelper ikke når ting setter seg og oksiderer. Batteribytte på en tesla som er over 5 år gammel og gått i sørnorge, er nok en mekanikers verste mareritt.
    Dårlig jording i dieselaudien skyldtes korrosjon det også. Kikka under panseret på en MB EQB og en Xpeng G6; dem fremstår mer rotete enn Tesla for å si det pent. MBen er i tillegg dinotech.

    Både Audien og Teslaen har 100% aluminiumskarosseri, og ville valgt aluminium anyday foran stål.

    Heldigvis skifter man knapt batterier på elbiler lengre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Volvo dropper lidar, Xpeng dropper lidar og nå også Mobileye (bla. VW, BMW og Nissan). Full panikk i leiren altså.

    IMG_3726.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.603
    Antall liker
    5.144
    Torget vurderinger
    1
    Volvo dropper lidar, Xpeng dropper lidar og nå også Mobileye (bla. VW, BMW og Nissan). Full panikk i leiren altså.

    Vis vedlegget 1165213
    Det er bare for å spare penger, det samme gjorde tesla. Lykke til med norsk vinterføre og kamera, uten lidar. BMW har kombinert både kameraer og LIDAR i ganske mange år nå og det er en mer robust løsning. Til og med litt regn er nok til å forstyrre linsen til kameraene.. Beklager å si det, men tesla har havnet langt bakpå med selvkjørende biler de siste 5 årene og utviklingen har heller gått nedover når modell 3 og y kom, med bare besparelser fra foregående modeller.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    3.312
    Antall liker
    3.897
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, pluss at både Ole Martin og hans alter ego koker suppe på en spiker.
    "Might remove LIDAR... if it's safe". Klart man bruker billigere teknologi hvis det viser seg å være like bra. Hvor er nyheten? At LIDAR så langt viser seg å være bedre enn kameraer?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.603
    Antall liker
    5.144
    Torget vurderinger
    1
    På 30 meter bred vei, og noen hender og knær på rattet for å korrigere inn der det trengs.. kjempebra, jeg er så imponert!!!

    Har sittet på tesla y, eier var lite imponert av selvkjøringen på den og bl.a. BMW er flere hestehoder foran. Volvo er også langt bak.
     

    Mar-a-Lago Club

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    594
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Halden
    Er helt enig dær. Årsaken er at det er en Tesla fanboy som dominerer og saboterer tråden.
    Veeeel, jeg ser ikke hans innlegg, kun innleggene til dem som vedvarende siterer ham, hvilket betyr at det altså er mulig å unngå hans sabotering. Ganske lett, egentlig.

    Men - for å selv være i pakt med tråden. Når dette smeller ...

    IMG_6992.PNG
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.170
    Anten er Tesla-aksjen prisa med forventningar om å ta over verda, eller så er det ei rein spekulativ boble. Då hjelper det ikkje at dei er dei einaste som i dag tenar pengar.
    Ville Tesla slutte å tjene penger om aksjekursen ble halvert?

    Hva om dere walk the talk ved å shorte Tesla samt kjøper dere opp i VW-aksjer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn