Lyden fra Tidal kontra lokale filer....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.804
    Antall liker
    1.660
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    I det siste opplever jeg mer "vellykket" lyd fra Tidal enn fra egen NAS. Mine filer virker mattere og mindre dynamiske.
    Er det noe som opplever det samme?
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.825
    Antall liker
    4.812
    Her er det fortsatt variabler som ikke er oppgitt. Ulike PC program kan benytte ulike drivere og gainsettinger og eq. TIDAL sin app for Windows og Aurdivana behøver nødvendigvis ikke være konfigurert likt.

    For LMS vil både Tidal og lokalt innhold sendes til endpoint som FLAC. Derfor er det ingen tekniske ulikheter i denne kjeden siden avspiller benytter samme driver.

    Samt Aurdivana påberoper seg upstream prosessing som muligens fungerer bedre i reklameteksten enn i virkelig implementasjon?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.825
    Antall liker
    4.812
    Tidal or not to Tidal - What not to like!

    Her er noen snapshot fra Tidal og Qobuz kjørt gjennom programmet DeltaWave.

    Først sammenligner vi med det Tidal kaller høy oppløsning som jeg fikk levert som en kamuflert FLAC i 24-bit/48kHz med MQA fold fra 96kHz mot Tidal CD kvalitet. Vi kan ikke unfolde så hva som som går i kvernen til DeltaWave er 48kHz som ned-samples for bli lik til CDkvalitet fra Tidal. Vi skal se at MQA encoding gjør mer med filen enn kun selve folden.

    Referansen er filen med høyest oppløsning. Ingenting utpeker seg i Delta Spektrogrammet så vi har med stor sikkerhet den samme masteren på disse to eksemplene fra Tidal som er en remaster fra 2013. F.eks vil en statisk EQ setting vises som en linje i dette plottet med sjattering i grønn eller annen farge.
    1752428474110.png


    Spektrum av Delta er hva som blir igjen når man forsøker å nulle filene. Perfekt null er en rett strek.
    1752428795473.png


    DF Metric viser hvilken amplitude (volum) ulikhetene har fordelt over tid målt i vinduer á ~400 ms. Om forskjellen kun er dither burde vi være rundt -85dB.
    1752428976832.png


    PK Metric i DeltaWave viser hvor godt to lydfiler kansellerer hverandre i tidsdomenet – altså hvor nært de er identiske når man “nuller” dem.
    1752429461841.png



    La oss se på hvordan dette blir når vi sammenlignet med et snapshoot fra Qobuz hvor filen er oppgitt som 24/196 mot Tidal sin CD kvalitet.

    1752429876032.png

    1752429924127.png

    1752429829715.png
    1752429796796.png



    Og nå Qobuz 24/192 mot Tidal "high-res" 24/48kHz MQA
    DeltaWave vil her nedsample for å matche 48kHz.
    1752430237771.png
    1752430162854.png

    1752430196427.png

    1752430180813.png
     
    Sist redigert:

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    317
    Antall liker
    51
    Jeg skjønner ikke noe mer av dette enn at grafene sier at det er måleforskjeller på disse når de blir sammenliknet. Er det mulig å få litt mer utfyllende kommentarer?

    mvh
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    5.086
    Torget vurderinger
    0
    Mulig dette er litt på siden av trådsspørsmålet, men kanskje interessant for noen. Jeg har lenge lurt litt på om streaming avviker fra orginalmaster.

    Nå har jeg fått prøvd dette med egne utgivelser og min erfaring er at streaming låter litt "blankere" i mangel på et bedre ord enn orginalen. Dette tillegget låter litt ulikt avhengig av streamingplattform.

    Når det er skrevet vil ikke jeg karakterisere dette som noen kvalitetsforskjell, men hvis man er opptatt av 100% transparens så kan dette være et poeng å være bevisst på.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.567
    Antall liker
    33.410
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd ut lyttetester på tilfeldige "ofre" de siste månedene. Alle hører forskjell på vinyl nativt 24/96, 16/44,1 oppsamplet til 24/96 fra harddisk og best kvalitet streaming fra Tidal oppsamplet til 24/96. Tidal kommer konsekvent dårligst ut, men jeg vet ikke om det er samme samme mastering vi har hørt på.

    Mvh
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.825
    Antall liker
    4.812
    Nå har jeg fått prøvd dette med egne utgivelser og min erfaring er at streaming låter litt "blankere" i mangel på et bedre ord enn orginalen. Dette tillegget låter litt ulikt avhengig av streamingplattform.
    Veldig intresant. Om jeg kan spørre
    - Hvem benytter du som aggregator? Kanskje mer intressant, er det den samme som leverer til de ulike plattformene?
    - Leverer du selv flere oppløsninger/format eller er det distributør eller strømmeplattform som konverterer?

    Om du er intressert å følge dette litt videre har jeg fortsatt anledning å rigge opp og fange testdata fra Qobuz. Da enten sende deg data slik at du selv kan sammenligne med orignalen din i DeltaWave eller nulltest i DAW. Eller jeg kan gjøre det hos meg om du vil dele et spor med meg som også finnes med samme oppløsning på QB.


    Jeg har andre steder på HFS postet om mine funn når det gjelder strømming fra Qobuz og Tidal. Sammenligningsgrunnlaget jeg benytter er bitperfekt hva som kommer via nettet fra strømmeplattform. Altså testdata har aldri vært innom tidsdoment med avvik det kan påføre.

    Det jeg har funnet er at når Qobuz og Tidal leverer den samme masteren er også lyddata vi får fra dem 100% identisk ned til siste bit. Plattformene gjør det litt forskjellig med hva som finnes i selve FLAC strømmen, men PCM data kan som sagt være bit eksakt. Jeg har også sett bitperfekt strøm sammenlignet med CD, men oftere at dem ikke er helt like av de få albummene jeg har testet.

    Om vi tar som gitt at vår lokale avspillingskjede ikke endrer PCM data mellom de ulike strømmeplattformene vil forskjell i opplevd lyd mest sannsynlig skyldes enten at man lytter til en annen master, eller at Tidal leverer MQA. Eller ulik gain som vist i neste avsnitt.

    Det er et forbehold her. Begge disse aktørene leverer metadata i en seperat nedlasting hvor man også finner replay gain (RP). Dette kan selvsagt være relevant for vanlig avspilling og sammenligning av lyd. Dessverre traff ikke dette hjernebarken før det var for sendt. Derfor ble ikke slike RP data logget da jeg lekte med dette. Derfor virker det smart å sjekker verdier for RP. Eller kanskje bedre, — deaktiverer replay gain når man sammenligner lyden fra strømmeplattformer. Dette fordi det er ikke sikkert at plattformene benytter den samme programvaren eller konfigurasjon til å skanne og sette replay gain verdier for album og spor.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    5.086
    Torget vurderinger
    0
    Veldig intresant. Om jeg kan spørre
    - Hvem benytter du som aggregator? Kanskje mer intressant, er det den samme som leverer til de ulike plattformene?
    - Leverer du selv flere oppløsninger/format eller er det distributør eller strømmeplattform som konverterer?

    Om du er intressert å følge dette litt videre har jeg fortsatt anledning å rigge opp og fange testdata fra Qobuz. Da enten sende deg data slik at du selv kan sammenligne med orignalen din i DeltaWave eller nulltest i DAW. Eller jeg kan gjøre det hos meg om du vil dele et spor med meg som også finnes med samme oppløsning på QB.


    Jeg har andre steder på HFS postet om mine funn når det gjelder strømming fra Qobuz og Tidal. Sammenligningsgrunnlaget jeg benytter er bitperfekt hva som kommer via nettet fra strømmeplattform. Altså testdata har aldri vært innom tidsdoment med avvik det kan påføre.

    Det jeg har funnet er at når Qobuz og Tidal leverer den samme masteren er også lyddata vi får fra dem 100% identisk ned til siste bit. Plattformene gjør det litt forskjellig med hva som finnes i selve FLAC strømmen, men PCM data kan som sagt være bit eksakt. Jeg har også sett bitperfekt strøm sammenlignet med CD, men oftere at dem ikke er helt like av de få albummene jeg har testet.

    Om vi tar som gitt at vår lokale avspillingskjede ikke endrer PCM data mellom de ulike strømmeplattformene vil forskjell i opplevd lyd mest sannsynlig skyldes enten at man lytter til en annen master, eller at Tidal leverer MQA. Eller ulik gain som vist i neste avsnitt.

    Det er et forbehold her. Begge disse aktørene leverer metadata i en seperat nedlasting hvor man også finner replay gain (RP). Dette kan selvsagt være relevant for vanlig avspilling og sammenligning av lyd. Dessverre traff ikke dette hjernebarken før det var for sendt. Derfor ble ikke slike RP data logget da jeg lekte med dette. Derfor virker det smart å sjekker verdier for RP. Eller kanskje bedre, — deaktiverer replay gain når man sammenligner lyden fra strømmeplattformer. Dette fordi det er ikke sikkert at plattformene benytter den samme programvaren eller konfigurasjon til å skanne og sette replay gain verdier for album og spor.
    Hei

    -Har brukt både Indigoboom og The Orchard
    -jeg leverer kun en oppløsning, det var eneste mulighet på begge. Jeg tror noe av forskjellen jeg hører ligger i up/downsampling selv om jeg hører i orginalformatet.

    Jeg spiller alltid uten replay gain, men mistenker at det gjøres noe som får utslag her også. Jeg husker ikke helt om nivået oppleves likt eller ikke.

    Jeg kan høre detaljer jeg ikke har hørt tidligere på streaming så det har fått meg til å lure på om det er gjort noe med dynamikken også. Dvs at de svakeste lydene blir høyere, men det anser jeg som lite sannsynlig.

    Sender deg gjerne et spor fra Baut Som du kan teste.

    @Final har hørt ganske mye på Baut og er av samme oppfatning at download original er best.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.825
    Antall liker
    4.812
    -jeg leverer kun en oppløsning, det var eneste mulighet på begge. Jeg tror noe av forskjellen jeg hører ligger i up/downsampling selv om jeg hører i orginalformatet.
    Tusen takk!. Dette gir muligens svar på noe jeg ikke har fått til å gå opp. Nemlig hvordan tilpasser de ulike strømmeplattformene seg format dem tilbyr?
    Forstår jeg deg rett at du har sett dine egne verk bli tilbudt som oppsamplet?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    5.086
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk!. Dette gir muligens svar på noe jeg ikke har fått til å gå opp. Nemlig hvordan tilpasser de ulike strømmeplattformene seg format dem tilbyr?
    Forstår jeg deg rett at du har sett dine egne verk bli tilbudt som oppsamplet?
    Nei, jeg leverer i 88Khz og det er høyest tilgjengelige oppløsning såvidt jeg vet.

    PS: til lesere, da er orginalfilen oversendt på dette tracket. https://tidal.com/track/359742369
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.825
    Antall liker
    4.812
    Først en stor takk til @TrompeteN som stilte til rådighet original fil for oss til å forsøke lære hva som hender når musikkmedie havner hos strømmeselskap.

    Jeg har for tiden ikke Tidal konto grunnet jeg fant så mye MQA kodet 44,1 innhold som gav seg ut som CD kvalitet. Men denne øvelsen gjør at jeg vurderer gi dem kredittkortet for en mnd bare for også teste hva Tidal leverer av dette albumet.

    Følgende er hva Qobuz leverer. En bit-perfekt kopi av originalen. Slik jeg tolker DeltaWave er PCM data 100% intakt når vi spiller av med samme sample rate som original kilde.

    Filen jeg mottok fra TrompeteN er 24/88.2 kHz WAV eksportert fra Logic Pro X som signed 32 (4 bytes):love:.
    Strømmen som leveres fra Qobuz er 24/88.2 kHz FLAC med PCM data også som signed 32.

    Delta Phase - Om filen hadde vært resamplet skulle nødvendig filter endret fase som vi da burde se her. Perfekt rett linje tolker vi som urørt.
    1759493736576.png


    Delta spectrogram bruker også vise ulikheter når vi ser på en resampling eller annen eksport fra DAW. Spesielt i yttergrensene av spektrum som jeg har konkludert med trolig skyldes dither med annen støysignatur i deler av sporet hvor amplitude er nede ved støygulvet. Full grønn = urørt
    1759493869031.png


    1759500575621.png


    1759494262387.png


    Linjær visning for lettere se hva som finnes av innhold for kjeledyrene.
    1759494331293.png

    Sporet med sine nesten 9 minutter blir for langt til at DeltaWave klarer sammenstille hele greia. Derfor hopper vi 100 sekunder inn og hopper av 100 sekunder før slutt.

    DeltaWave v2.0.24, 2025-10-03T14:05:01.0361891+02:00
    Reference: 12 Baut, for euphonium, percussion and string quartet 2.wav[?] 29304450 samples 88200Hz 24bits, stereo, MD5=00
    Comparison: 12 - Nordhagen- Baut, for euphonium, percussion and string quartet- II..wav[?] 29304450 samples 88200Hz 24bits, stereo, MD5=00
    Settings:
    Gain:True, Remove DC:True
    Non-linear Gain EQ:False Non-linear Phase EQ: False
    EQ FFT Size:65536, EQ Frequency Cut: 0Hz - 0Hz, EQ Threshold: -500dB
    Correct Non-linearity: False
    Correct Drift:True, Precision:30, Subsample Align:True
    Non-Linear drift Correction:False
    Upsample:False, Window:Kaiser
    Spectrum Window:Kaiser, Spectrum Size:32768
    Spectrogram Window:Hann, Spectrogram Size:4096, Spectrogram Steps:2048
    Filter Type:IIR, window:Kaiser, taps:262144, minimum phase=False
    Dither:False bits=0
    Trim Silence:True
    Enable Simple Waveform Measurement: True
    Correct for MP DC Filter = False, DC Filter frequency=0.5 Hz

    Discarding Reference: Start=100s, End=100s
    Discarding Comparison: Start=100s, End=100s

    Initial peak values Reference: -0.1dB Comparison: -0.1dB
    Initial RMS values Reference: -23.285dB Comparison: -23.285dB

    Null Depth=300dB
    X-Correlation offset: 0 samples

    Trimmed 0 samples ( 0.00ms) front, 0 samples ( 0.00ms end)


    Final peak values Reference: -0.1dB Comparison: -0.1dB
    Final RMS values Reference: -23.127dB Comparison: -23.127dB

    GS: 0 ms, 0 dB (L), 0 dB (R), -400.0 dBFS (L), -400.0 dBFS (R) [-400.0dBFSA (L) -400.0dBFSA (R)]

    Gain= 0dB (1x) DC=0 Phase offset=0ms (0 samples)
    Difference (rms) = -400dB [-400dBA]
    Correlated Null Depth=300dB [300dBA]
    Clock drift: 0 ppm


    Files are a bit-perfect match at 16 bits
    Files are a bit-perfect match at 24 bits
    Files are a bit-perfect match at 24 bits


    ---- Phase difference (full bandwidth): 0°
    0-10kHz: 0.00°
    0-20kHz: 0.00°
    0-24kHz: 0.00°
    Timing error (rms jitter): 0sec
    PK Metric (step=400ms, overlap=50%):
    RMS=-∞dBFS
    Median=-∞
    Max=-∞

    99%: -∞
    75%: -∞
    50%: -∞
    25%: -∞
    1%: -∞

    gn=1, dc=0, dr=0, of=0

    ---Measurements (for a simple sine-wave only)---

    Comparison DR = 124.36dB


    RMS of the difference of spectra: NaNdB
    DF Metric (step=400ms, overlap=0%):
    Median=-300dB
    Max=-154.8dB Min=-300dB

    1% > -300.0dB
    10% > -300.0dB
    25% > -300.0dB
    50% > -300.0dB
    75% > -300.0dB
    90% > -159.55dB
    99% > -156.54dB

    Linearity 32.0bits @ 0.5dB error
    Comparison THD+N = -23.12dB

    Comparison THD = 18.04dB
    H1 (10Hz) = -55.23dB
    H8 (82Hz) = -36.69dB
    H9 (92Hz) = -36.69dB
    H10 (102Hz) = -36.69dB
    DONE!

    Signature: 75183b38097deab9f34d1b2eda6d58e2
    ---- Phase difference (full bandwidth): 0°
    0-10kHz: 0.00°
    0-20kHz: 0.00°
    0-24kHz: 0.00°
    Linearity 32.0bits @ 0.5dB error
    ---Measurements (for a simple sine-wave only)---

    Comparison DR = 124.36dB

    Comparison THD+N = -23.12dB

    Comparison THD = 18.04dB
    H1 (10Hz) = -55.23dB
    H8 (82Hz) = -36.69dB
    H9 (92Hz) = -36.69dB
    H10 (102Hz) = -36.69dB
    En sluttkommentar. Hva TrompeteN lærte oss er at aggregator kun tar levering på et format. Det er enda ikke klart for oss hvem som da har ansvar for konvertering til andre samplerater. Strømmeselskap eller aggregator? Sporet her testet er i hvertfall tilgjengelig som mp3 og CD kvalitet hos Qobuz. Det er nok nærliggende å tenke at det er strømmeselskap siden distributør trolig heller hadde lagt oppgaven på kunden.

    Hva det kan bety for oss er at det trolig ikke sitter en masteringteknikker som har sine tanker om hvilken ditheralgoritme som passer best til et gitt format. Og derfor kan trolig 16-bit CD kvalitet feile en test som vist her ved samstilling mot CD rip av et album som også finnes tilgjengelig som hi-res på strømmeplattform.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn