Nå har jeg fått prøvd dette med egne utgivelser og min erfaring er at streaming låter litt "blankere" i mangel på et bedre ord enn orginalen. Dette tillegget låter litt ulikt avhengig av streamingplattform.
Veldig intresant. Om jeg kan spørre
- Hvem benytter du som aggregator? Kanskje mer intressant, er det den samme som leverer til de ulike plattformene?
- Leverer du selv flere oppløsninger/format eller er det distributør eller strømmeplattform som konverterer?
Om du er intressert å følge dette litt videre har jeg fortsatt anledning å rigge opp og fange testdata fra Qobuz. Da enten sende deg data slik at du selv kan sammenligne med orignalen din i DeltaWave eller nulltest i DAW. Eller jeg kan gjøre det hos meg om du vil dele et spor med meg som også finnes med samme oppløsning på QB.
Jeg har andre steder på HFS postet om mine funn når det gjelder strømming fra Qobuz og Tidal. Sammenligningsgrunnlaget jeg benytter er bitperfekt hva som kommer via nettet fra strømmeplattform. Altså testdata har aldri vært innom tidsdoment med avvik det kan påføre.
Det jeg har funnet er at når Qobuz og Tidal leverer den samme masteren er også lyddata vi får fra dem 100% identisk ned til siste bit. Plattformene gjør det litt forskjellig med hva som finnes i selve FLAC strømmen, men PCM data kan som sagt være bit eksakt. Jeg har også sett bitperfekt strøm sammenlignet med CD, men oftere at dem ikke er helt like av de få albummene jeg har testet.
Om vi tar som gitt at vår lokale avspillingskjede ikke endrer PCM data mellom de ulike strømmeplattformene vil forskjell i opplevd lyd mest sannsynlig skyldes enten at man lytter til en annen master, eller at Tidal leverer MQA. Eller ulik gain som vist i neste avsnitt.
Det er et forbehold her. Begge disse aktørene leverer metadata i en seperat nedlasting hvor man også finner replay gain (RP). Dette kan selvsagt være relevant for vanlig avspilling og sammenligning av lyd. Dessverre traff ikke dette hjernebarken før det var for sendt. Derfor ble ikke slike RP data logget da jeg lekte med dette. Derfor virker det smart å sjekker verdier for RP. Eller kanskje bedre, — deaktiverer replay gain når man sammenligner lyden fra strømmeplattformer. Dette fordi det er ikke sikkert at plattformene benytter den samme programvaren eller konfigurasjon til å skanne og sette replay gain verdier for album og spor.