Da har turen kommet til mine litt slitne sagekrakk-høyttalere. Det ser nemlig ut som de har vært brukt til akkurat det. Tydelige spor etter skilsag i et hjørne, de som har gjort dette burde skjemmes...
Disse Dali 18 MkI kjøpte jeg brukt i mars 2021. Høyttalersamler Frid i Kristiansand hadde nemlig et sett jeg fikk kjøpt rimelig. Det var egentlig bare mellomtone-elementet jeg trengte, til mine Dali 40, der ett har en svak ulyd. Så har de stått litt slitne og ubrukt siden, og det er for galt. Så i går ble de etter litt strev båret ut i verkstedet. Hadde egentlig tenkt å finere de på nytt, men etter å ha prøvepusset litt bestemte jeg meg for å prøve å redde den originale rosewood-fineren.Skadene på fineren, som var litt omfattende, ville jeg reparere med finer fra undersiden av kabinettet.
Dali hadde en merkelig ide med denne MkI-versjonen. De må ha vært helt på fylla når de bestemte seg for å plassere terminalene på UNDERSIDEN! Hvem i all verden finner på slike kørka ideer, andre enn dansker, som går i Tuborg-tåka? Som om det ikke var nok med en terminal, plasserte de to terminaler der...Kassene står originalt på sylskarme lange spikes, og med vekt på nesten 40kg blir det straks både farlig og tungvindt å koble til eller endre noe...
Derfor ble det bestemt her at de skulle bygges om. Terminalene skal på baksiden, ferdig med det. Da får jeg litt finer fra bunnen av kassen også, siden det må felles inn en plate der terminalene stod.
Andre endringer blir at nå felles terminalboksene ned i kassen, slik at det er pent ut.
Må nevnes at disse kabinettene er noe av det mest solide jeg har sett. 23mm spon rundt om. Dobbel baffelplate av MDF, nesten 50mm tykk. Et lass med interne avstivinger er satt inn. Veldig bra jobb fra Dali dette her altså!
Bassene har eget delefilter, slik at man kan biampe. Litt rart at begge bassene er koblet likt gjennom delefilteret. Den nederste bassen kjører i et eget portet rom, som er dobbelt så stort som det øverste for den andre bassen oppe i toppen, som kjører i lukket rom. Begge bassene må vel derfor sees på som et samlet system som har hver sin funksjon. Andre kan sikkert mer om dette, kom gjerne med forklaring. Stod litt om dette litt spesielle opplegget i brukemanualen til MkII, men veit ikke om det er ordnet likt på MkI.
Ellers skal fineren få voksolje nå, og ikke mer lakk. Front og bakside i originalkjedelig matt gråfarge blir muligens silkematt sort. har ikke bestemt meg ennå, vi får se. Og så må jeg nok ta kontakt med mr Frid igjen, og se om det er enda en mellomtone å oppdrive. Det hadde vært fint å slippe ombygging til en annen driver.
På sikt må disse kanskje drives aktivt også. Alt må prøves, men det er tilgjengelig tid det står på...
Bilde hentet fra nettet av originalt utseende. Slik ser mine også ut, dette er muligens også MkI:
Mine på arbeidsbordet. Elementer er plukket ut, sammen med diverse skruer, merker og badges. Legg merke til stålplata i bunnen under den ene. Den skjuler en stygg skade. Det store klistremerket har jeg allerede tatt av fra den ene kassen, det andre satt litt bedre og måtte varmes opp litt før det slapp. Veit ikke om jeg vil bruke dem igjen, får se:
Solide kasser:
Danskene får skylda for å ha plassert terminalene her på undersiden, i Tuborgtåka:
Spikesene kom av i en fart hos meg. Midlertidig erstatning ble en utradisjonell metode:
Her har det nok skjedd en ulykke. Knusningsskade de-luxe.
Internt var kassene stappet med åpen skumgummi og noe dacron lignende greier. Var noe grått også opp der. Saueull??
Sjekk den massive avstivingen! Her er det ikke mye skrammel i kabinettet. Noe av det beste jeg har sett på 40 år gamle kjøpehøyttalere!
Delefilter til bassene:
Og delefilter til diskant og mellomtone:
Kassene har nok stått i en bod en eller annen gang, og så har noen hatt behov for en sagekrakk i full fart. Fy og fy. I tillegg har noen drevet på å skrudd inn i sidene på begge kassene, samt på toppen av den ene:
Nedpussing med enkle remedier. Med maskin må man være ekstremt forsiktig. Tipper fineren er under halvmillimeteren tykk:
Ser galt ut, men dette er lett å fikse:
Mer arbeid på de forbanka skruehullene:
Har trua på dette!:
Jigg til oppfresing av terminalhull for en større plate som skal lukke hullene:
Jeg freste opp stort nok hull til å få litt finer for rep av skader:
15 mm kryssfiner skal limes på plass:
Innfelling av ny finer på skadesteder. Håpløst å finne likt monster på de små stykkene jeg fikk fra undersiden. Men det blir sikker okei nok:
Godkjent?:
Litt arbeid på denne sagekrakkskaden. Her må både topp og side fikses:
Testing før liming. Våget ikke å slå dem helt ned siden de skal ut igjen for liming:
Fiksing av den andre kassen:
Innfresing av nye terminalhull. Nå på baksiden:
Brukte samme jiggen som til undersiden, men måtte fylle inn litt plater slik at hull fikk rett størrelse
Og når man først hoder på må jo terminalene også nedsenkes:
Irriterer meg over slurv. Bassrefleksrøret har større diameter enn hullåpningen. Sånt lager fort blåselyder. Så her må utbedring til:
Tok den største kvartstaffresen jeg våget. Ble frest ned i parpirrøret også, men nå kommer det ikke blåselyder herfra jaffal:
Litt sparkel og pussing står igjen nå, før maling og voksolje.
Og så må jeg finne eller bygge om noen greie hjul som passer M6 - iskruingsmutterne på undersiden:
Disse Dali 18 MkI kjøpte jeg brukt i mars 2021. Høyttalersamler Frid i Kristiansand hadde nemlig et sett jeg fikk kjøpt rimelig. Det var egentlig bare mellomtone-elementet jeg trengte, til mine Dali 40, der ett har en svak ulyd. Så har de stått litt slitne og ubrukt siden, og det er for galt. Så i går ble de etter litt strev båret ut i verkstedet. Hadde egentlig tenkt å finere de på nytt, men etter å ha prøvepusset litt bestemte jeg meg for å prøve å redde den originale rosewood-fineren.Skadene på fineren, som var litt omfattende, ville jeg reparere med finer fra undersiden av kabinettet.
Dali hadde en merkelig ide med denne MkI-versjonen. De må ha vært helt på fylla når de bestemte seg for å plassere terminalene på UNDERSIDEN! Hvem i all verden finner på slike kørka ideer, andre enn dansker, som går i Tuborg-tåka? Som om det ikke var nok med en terminal, plasserte de to terminaler der...Kassene står originalt på sylskarme lange spikes, og med vekt på nesten 40kg blir det straks både farlig og tungvindt å koble til eller endre noe...
Derfor ble det bestemt her at de skulle bygges om. Terminalene skal på baksiden, ferdig med det. Da får jeg litt finer fra bunnen av kassen også, siden det må felles inn en plate der terminalene stod.
Andre endringer blir at nå felles terminalboksene ned i kassen, slik at det er pent ut.
Må nevnes at disse kabinettene er noe av det mest solide jeg har sett. 23mm spon rundt om. Dobbel baffelplate av MDF, nesten 50mm tykk. Et lass med interne avstivinger er satt inn. Veldig bra jobb fra Dali dette her altså!
Bassene har eget delefilter, slik at man kan biampe. Litt rart at begge bassene er koblet likt gjennom delefilteret. Den nederste bassen kjører i et eget portet rom, som er dobbelt så stort som det øverste for den andre bassen oppe i toppen, som kjører i lukket rom. Begge bassene må vel derfor sees på som et samlet system som har hver sin funksjon. Andre kan sikkert mer om dette, kom gjerne med forklaring. Stod litt om dette litt spesielle opplegget i brukemanualen til MkII, men veit ikke om det er ordnet likt på MkI.
Ellers skal fineren få voksolje nå, og ikke mer lakk. Front og bakside i originalkjedelig matt gråfarge blir muligens silkematt sort. har ikke bestemt meg ennå, vi får se. Og så må jeg nok ta kontakt med mr Frid igjen, og se om det er enda en mellomtone å oppdrive. Det hadde vært fint å slippe ombygging til en annen driver.
På sikt må disse kanskje drives aktivt også. Alt må prøves, men det er tilgjengelig tid det står på...
Bilde hentet fra nettet av originalt utseende. Slik ser mine også ut, dette er muligens også MkI:
Mine på arbeidsbordet. Elementer er plukket ut, sammen med diverse skruer, merker og badges. Legg merke til stålplata i bunnen under den ene. Den skjuler en stygg skade. Det store klistremerket har jeg allerede tatt av fra den ene kassen, det andre satt litt bedre og måtte varmes opp litt før det slapp. Veit ikke om jeg vil bruke dem igjen, får se:
Solide kasser:
Danskene får skylda for å ha plassert terminalene her på undersiden, i Tuborgtåka:
Spikesene kom av i en fart hos meg. Midlertidig erstatning ble en utradisjonell metode:
Her har det nok skjedd en ulykke. Knusningsskade de-luxe.
Internt var kassene stappet med åpen skumgummi og noe dacron lignende greier. Var noe grått også opp der. Saueull??
Sjekk den massive avstivingen! Her er det ikke mye skrammel i kabinettet. Noe av det beste jeg har sett på 40 år gamle kjøpehøyttalere!
Delefilter til bassene:
Og delefilter til diskant og mellomtone:
Kassene har nok stått i en bod en eller annen gang, og så har noen hatt behov for en sagekrakk i full fart. Fy og fy. I tillegg har noen drevet på å skrudd inn i sidene på begge kassene, samt på toppen av den ene:
Nedpussing med enkle remedier. Med maskin må man være ekstremt forsiktig. Tipper fineren er under halvmillimeteren tykk:
Ser galt ut, men dette er lett å fikse:
Mer arbeid på de forbanka skruehullene:
Har trua på dette!:
Jigg til oppfresing av terminalhull for en større plate som skal lukke hullene:
Jeg freste opp stort nok hull til å få litt finer for rep av skader:
15 mm kryssfiner skal limes på plass:
Innfelling av ny finer på skadesteder. Håpløst å finne likt monster på de små stykkene jeg fikk fra undersiden. Men det blir sikker okei nok:
Godkjent?:
Litt arbeid på denne sagekrakkskaden. Her må både topp og side fikses:
Testing før liming. Våget ikke å slå dem helt ned siden de skal ut igjen for liming:
Fiksing av den andre kassen:
Innfresing av nye terminalhull. Nå på baksiden:
Brukte samme jiggen som til undersiden, men måtte fylle inn litt plater slik at hull fikk rett størrelse
Og når man først hoder på må jo terminalene også nedsenkes:
Irriterer meg over slurv. Bassrefleksrøret har større diameter enn hullåpningen. Sånt lager fort blåselyder. Så her må utbedring til:
Tok den største kvartstaffresen jeg våget. Ble frest ned i parpirrøret også, men nå kommer det ikke blåselyder herfra jaffal:
Litt sparkel og pussing står igjen nå, før maling og voksolje.
Og så må jeg finne eller bygge om noen greie hjul som passer M6 - iskruingsmutterne på undersiden: