Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    , selv syklistene protester mot vanviddet i Ullevålsveien hvor der er funksjonelle felt både for syklister og biler
    Som nevnt i #3140 så skjer det samme flere steder i Oslo nå - og syklistene som ferdes daglig på disse strekningene rister på hodet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Som passe ivrig syklist har jeg i mange år lurt på hva de som jobber med tilrettelegging for sykling i byen har røyka. Det er rimelig nok ikke veldig enkelt å skvise inn gode løsninger for kjørende, syklende og gående innenfor begrenset veiareal da det ikke var tenkt på sykling fra børjan men det er vanskelig å fri seg fra tanken om at det mange steder er brukt mye penger for å oppnå fint lite.

    Selv nå etter flere år er det fortsatt slik at man må være rimelig komfortabel med å sykle i biltrafikken for å sykle rundt i Oslo så det går neppe veldig fort med den store konverteringen av kjørende og kollektivreisende til syklister.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.867
    Sted
    Bergen
    Trur desverre at det ikke finnes noen syklister som blir tatt med på råd når sykkelveier planlegges og bygges
    Med unntak av bestemor som hovedsakelig triller sykkelen frem og tilbake til butikken; litt sånn man bruker trillevognen på kjøpesenter
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.499
    Torget vurderinger
    1
    Å få folk til å velge sykkel fremfor bil, er selvsagt en god ting, men MDG drar det for langt.
    I Norge har vi noen naturgitte begrensninger:
    -Få mennesker i et langstrakt land.
    -Kupert terreng. Ikke flatt som i Danmark.
    -Sist men ikke minst, en lang, kald og mørk vinter.

    Nå som vi vi går mot et fuktigere klima, blir det mer nedbør og mildvær vinterstid. Sist vinter lå det 10cm tykk speilblank is på gang- og sykkelstiene i Bærum. De var dessuten dårlig opplyst. Her skal man altså tvinge småbarnsforeldre og unger, når de skal levere i skolen/barnehagen i rushtiden. Den nye »grønne politikken» hensyntar heller ikke de gamle, når de skal ut og handle i vinterhalvåret. Dette er simpelthen galskap.

    Sykling vinterstid er i praksis kun egnet for veltrente yngre mennesker. Et fåtall av landets innbyggere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Det er ikke alt som går galt i Oslo. Sakskomplekset er neppe veldig kjent for de som ikke er berørt, men Oslo kommune har i mange år hatt en lettere aggressiv praksis med å pålegge berørte naboer til dels svært store kostnader for opparbeidelse av vei med fortau ifm fortettinger og andre utbygginger. Veldig kort forklart betyr det at dersom en utbygger kjøper opp et hus med en større tomt, river det og smeller opp fire fuglekasser så kan kommunen mene at det må opparbeides fortau, da fra innkjørselen til aktuelle eiendom og til nærmeste sted med eksisterende fortau. Det har vært krav på mellom 3-400.000 kroner og opp mot et par millioner - kostnadene fordeles etter størrelsen på tomten man eier og hvor mye den kan bebygges, så jo større tomt man har jo større del av regningen må man ta. Dette er for det første mye penger for den enkelte beboer og det kommer også som følge av utbygging stort sett ingen av de berørte naboene ønsker.

    Det har gått en lang føljetong i en del slike saker, spesielt på Nordstrand, og lokalavisen Nordstrand Blad har gjort et godt stykke arbeid i å dekke sakene de siste par årene og et advokatfirma har kjørt en del saker mot kommunen på vegne av noen utbyggere. Kommunen tapte for et års tid tilbake en ganske prinsipiel sak som gikk på hvor bred vei de kan kreve, som da medførte at kommunen bare justere kravet noe uten at det var forventet å redusere kostnadene nevneverdig.

    Like før sommerferien tok til slutt politikere i Oslo affære og vedtok noe som i alle fall langt på vei ser ut til å få slutt på denne praksisen. Hovedregelen skal nå være at det ikke skal opparbeides fortau, men heller innføres parkeringsforbud og eventuelt utvide veibanen noe og i de sakene der det alikevel skal bygges fortau (typisk rundt kollektivknutepunkter og lignende) så skal kommunen ta en betydelig del av regingen. Dette ble vedtatt med støtte fra alle partier i Oslo med unntak av Rødt.

    Det nådde såvidt rikspressen også


     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    2.574
    Torget vurderinger
    1
    Man blir så stolt av den fantastiske byregjeringen som vet å bruke penger på unødige sykkelveier når mangel på vedlikehold skriker mot deg fra alle retninger :mad:

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har et «flott» eksempel på veistrekningen der vi bor også.
    https://www.nab.no/derfor-nedpriori...dlig-om-morgenen-og-hele-dagen/s/5-143-394826
    Bak betalingsmur, men i korte trekk:
    Asfalten er meget dårlig (500m) og det er mye trafikk - også tungtrafikk i forb. med Oset renseanlegg.
    Argumentet mot å asfaltere nå var bl.a at det ville hindre trafikkavviklingen på strekningen ved at de måtte stenge ett felt og dirigere. Ok, men hva holder de på med i disse dager på denne strekningen - jo de graver ned fiberkabel og rør.
    Hva medfører det? Jo at de graver opp en drøy meter av kjørefeltet på den ene siden av veien, legger ned kabler - og asfalterer denne drøfte metersbredden igjen. Under dette pågående arbeidet er ett kjørefelt stengt og de har manuell dirigering :rolleyes: .
    Akkurat det som var hovedargumentet mot asfaltering av strekningen.
    Hadde det vært et snev av fornuft, så hadde dette selvfølgelig vært koordinert, slik at de hadde utført begge deler i en og samme vending.
    Men, det er jo ikke annet å forvente. Vi snakker jo tross alt om Oslo kommune, bymiljøetaten og byråkrater.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    852
    Antall liker
    641
    Sted
    Oslo
    Rett ved hvor jeg bor:
    Påbegynt 2021 og blir kanskje ferdig 2024. Kunne lagt det i en mindre bratt sidegate for småpenger.
    Noen som vet hvordan man finner budsjettet for noe sånt og hva påløpte og estimerte kostnader er/blir?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    I Oslo vil Rødt ha inntektsavhengig eiendomsskatt. Venstre vil ha ulik skatt på primær- og sekundærboliger. Begge forslagene er ikke mulig å innføre i Norges land da de strider mot Einedomsskatteloven.

    De andre partiene vil i varierende grad beholde/øke/redusere, men det er i det minste forslag som kan vedtas om det er flertall for det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    I Oslo vil Rødt ha inntektsavhengig eiendomsskatt. Venstre vil ha ulik skatt på primær- og sekundærboliger. Begge forslagene er ikke mulig å innføre i Norges land da de strider mot Einedomsskatteloven.

    De andre partiene vil i varierende grad beholde/øke/redusere, men det er i det minste forslag som kan vedtas om det er flertall for det.

    Dette med inntektsavhengig progressiv beskattning gir seg ofte litt finurlige utslag som forslagsstiller vanligis ikke har fantasi til å se for seg, og uansett ikke er villig til å ta betraktning når de står der og lyser mot dem som enorme neonskilt!

    Min gamle fader, rektor, regnet ut at han (famlien) ville ha mere igjen hvis han gikk ned i lønn, ganske betydelig også. Dette var på den tiden barn ikke fikk studelån/studiestøtte-stipend hvis "de gamle" ( mor og far ) tjente for mye. Mine storebrødre, som var betydelg eldre enn meg, fikk ikke studielån eller anen studiestøtte da far tjente for mye, mor var hjemmeværende, - hvilket var vanlig på den tiden. Så hvis far hadde fått lov til å redusere sin rektorlønn med X-antall tusen pr år ville vi fått bostøtte og begge mine brødre ville ha fått studiestøtte, og familieøkonomien ville totalt sett vært noen tusen bedre pr år. Hadde han jobbet privat ville det ikke vært noe problem å justere ned inntekten, men som offentlig var det ikke så lett.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    288
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I Oslo vil Rødt ha inntektsavhengig eiendomsskatt. Venstre vil ha ulik skatt på primær- og sekundærboliger. Begge forslagene er ikke mulig å innføre i Norges land da de strider mot Einedomsskatteloven.

    De andre partiene vil i varierende grad beholde/øke/redusere, men det er i det minste forslag som kan vedtas om det er flertall for det.
    Straks man innfører progresjon basert på inntekt vil man få opportunistisk atferd. Det er bare å se hva som gjøres for å få ned skattbar inntekt og formue. Men følka i Rødt vet vel ikke bedre selv om leder er samfunnsøkonomi som burde vite bedre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Straks man innfører progresjon basert på inntekt vil man få opportunistisk atferd. Det er bare å se hva som gjøres for å få ned skattbar inntekt og formue. Men følka i Rødt vet vel ikke bedre selv om leder er samfunnsøkonomi som burde vite bedre.
    Jeg synes det er artig at de har programfestet politikk som, selv om de hadde rent flertall i Oslo, ikke vil være mulig å gjennomføre.

    (med forbehold om at jeg har ikke lest programmene ennå, men det er hva sentrale politikere svarer på en spørrerunde til partiene hvordan de ser på eiendomsskatt i Oslo).
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På fersk meningsmåling ligger det an til skifte i Oslo. Det store usikkerhetsmomentet er jo om det da går an å bli kvitt miljøorganisasjonen.
    En betydelig andel Osloborgere er nå lut lei at de har så stor makt, og det er nok også noe av årsaken til AP’s tilbakegang (det samme også i flere storbyer).
    Høyre bør ta det signalet. Jeg tror Høyre vil vinne på å lukke den døren og gi klar beskjed om at det er uaktuelt, men foreløpig holder de den på gløtt :(.
    Det blir interessant å følge debatten på Nrk i kveld.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.902
    Antall liker
    2.496
    Sted
    Portugal
    AP Raymond på NRK.
    Advarer mot «forjævligsering» av ungdomskriminalitet.
    Stammespråk fra Ohclo.
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Uavnhegig av hva man mener om Høyres kandidat til byrådleser, Eirik Lae Solberg, eller sakskomplekset så var uansett denne morsom fra fyren i et intervju.

    Det er verdenskriger som har blitt utkjempet og vunnet på kortere tid enn det tar å få regulert en boligtomt i Oslo.

    Snitttiden i Oslo for et normalt boligbrosjekt (som i leilighetsblokker) er ca 6 år. Avhengig av hvem man spør om hvorfor det er slik så får man ulike og til dels temmelig forutsigbare svar så hvordan det ble slik skal ikke jeg mene så mye om. Men fascinerende er det åkke som.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bare i Oslo det er "rare" ting som skjer. I Pasvik var det et ungt par som kjøpte en husløs eiendom på ca 90 mål.
    De skulle bygge hus på eiendommen, men "utvaget" som driver med slik sa NEI! dere får ikke bygge hus på tomta deres.
    Grunnen? De driver med sledehunder som hobby! Joda det skjer mye "pussig" rundt om i kommunenorge.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Oslo
    Ikke bare i Oslo det er "rare" ting som skjer. I Pasvik var det et ungt par som kjøpte en husløs eiendom på ca 90 mål.
    De skulle bygge hus på eiendommen, men "utvaget" som driver med slik sa NEI! dere får ikke bygge hus på tomta deres.
    Grunnen? De driver med sledehunder som hobby! Joda det skjer mye "pussig" rundt om i kommunenorge.
    Skal man tro tabloidene så er hele Hammerfest definert som reindriftsbeite og folk må godta at Rudolf spiser i blomsterbedene
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.591
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Skal man tro tabloidene så er hele Hammerfest definert som reindriftsbeite og folk må godta at Rudolf spiser i blomsterbedene
    Det stemmer det. Og standardsvaret når man klager er "Reinen kom først!"
    Det finnes regler om dette med gjeteplikt, men det håndheves ikke i stor grad.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå går de jo markert ned på meningsmålingene (sett opp mot 2019) og ned til under sperregrensen i skolevalget.
    Men, fortsatt er det jo tilnærmet dødt løp i Oslo, så det er en viss fare for at MDG får styre som de gjør i Oslo i en periode til.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Nå går de jo markert ned på meningsmålingene (sett opp mot 2019) og ned til under sperregrensen i skolevalget.
    Men, fortsatt er det jo tilnærmet dødt løp i Oslo, så det er en viss fare for at MDG får styre som de gjør i Oslo i en periode til.
    Jeg er temmelig stikker på at sentrale Oslo over tid vil gå mer og mer bort fra å være bilbasert uansett hvem som bestemmer, eneste vesentlige forskjell er hvor lang tid det vil ta. Det kommer til å bli stadig mer kukent å bo i eller rundt Oslo og ha privatbilen som sit foretrukne daglige transportmiddel.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    288
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er temmelig stikker på at sentrale Oslo over tid vil gå mer og mer bort fra å være bilbasert uansett hvem som bestemmer, eneste vesentlige forskjell er hvor lang tid det vil ta. Det kommer til å bli stadig mer kukent å bo i eller rundt Oslo og ha privatbilen som sit foretrukne daglige transportmiddel.
    Kanskje riktig det du sier, men det tilnærmede hatet mot biler finner du vel ikke hos så mange andre partier.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.312
    Antall liker
    5.368
    Grønlandsleiret har jo blitt mye finere etter at de gjorde den om til miljøgate eller hva de kaller det, hele området har fått et løft.

    Helt ypperlig at MDG jobber for et bilfritt sentrum i Oslo, det er fremtidsrettet. Derimot er jeg mindre begreistret for at de av rent prinsipprytteri blokkerer for utbygging av Manglerudtunnelen. Å få til den vil ha utrolig mye å si for Oslo øst og det å få (spesielt gjennomfarts)trafikken ned i tunnel i og omkring byer er udelt positivt, også for miljøet. Oslo før og etter Operatunnelen er som to forskjellige byer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er temmelig stikker på at sentrale Oslo over tid vil gå mer og mer bort fra å være bilbasert uansett hvem som bestemmer, eneste vesentlige forskjell er hvor lang tid det vil ta. Det kommer til å bli stadig mer kukent å bo i eller rundt Oslo og ha privatbilen som sit foretrukne daglige transportmiddel.
    Kanskje med unntak av FRP så er det jo bred politisk enighet i at det i bykjerner skal legges til rette for gode alternativ til privatbil, og at deler av bykjernen ikke vil være tilgjengelig for privatbil. MDG's tilnærming er at det direkte skal legges til hinder for både privatbilisme (både eie og bruke) og nytte-/næringskjøretøy generelt.

    Så er det "alt" det andre som ikke har med privatbil å gjøre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Diskusjonen rundt de galopperende prisene i Oslo er fascinerende fordi det virker som om de ulike partene (kommunen v/ Plan- og Bygg, politikere og utbyggere) lever på relativt ulike planeter når det diskuteres hvorfor det har blitt som det har blitt og hva som evneutelt skal gjøres med det.

    Da jeg flyttet til Oslo i 2002 betalte jeg 4.5 ganger startlønnen min for en pen toroms på 50 kvadrat rimelig sentralt (nedre Kampen som eiendomsmeglere sier eller Galgeberg som er mer presist). Ikke noe ekstravagant men det var definitivt i flytt-rett-inn-uten-å-gjøre-noe - klassen. Jeg kunne for ca samme pris kjøpt noe på Sagene/Torshov for eksempel give or take litt. Tilsvarende boligstandard nå vil koste rundt 8 ganger en tilsvarende startlønn for tilsvarende jobb. Jeg betalte 1.45 mio for leiligheten og mener å huske at jeg fikk finansieringsbevis på 1.35 millioner men litt usikker på akkurat det tallet så ta det med en klype salt. Startlønnen min var ikke noe spesielt den gang, sånn mitt på treet for en mastergrad i det private næringsliv.

    I løpet av ikke så veldig mange år så har en god bolig noenlunde sentralt i Oslo gått fra å være relativt greit tilgjengelig for en enslig person med en kurant jobb til å bli noe nær helt uaktuelt uten en eller annen form for støtte fra foreldrebanken, arv fra onkel i Amerika eller noe annet. Jeg hadde forsåvidt noe egenkapital men trengte ikke å bruke veldig mye av den for å kjøpe meg noe. Den gang var det heller ikke noe krav om 15% EK og man kunne låne 100% av kjøpesummen om så var gitt at finansieringsbeviset var romslig nok.

    Det virker fortsatt som ideen om å bo innenfor eller i verste fall like utenfor Ring 2 står sterkt. Å bosette seg f.eks på Lillestrøm eller Ski har jeg inntrykk av ses på som et stort nederlag, kanskje spesielt for unge til tross for at reisetiden til Oslo sentrum ikke tar nevneverdig mer tid enn hva den er fra mange steder som faktisk ligger i Oslo. Skal man langt videre fra Oslo S eller Nationaltheatret stasjon ser det kanskje fort litt annerledes ut.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Ski har vel ikke akkurat samme kulturtilbudet som sentralt i Oslo, det er jo mye mer enn reisetid til jobb som ligger i bostedsvurderingene tipper jeg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Å bosette seg f.eks på Lillestrøm eller Ski har jeg inntrykk av ses på som et stort nederlag, kanskje spesielt for unge til tross for at reisetiden til Oslo sentrum ikke tar nevneverdig mer tid enn hva den er fra mange steder som faktisk ligger i Oslo. Skal man langt videre fra Oslo S eller Nationaltheatret stasjon ser det kanskje fort litt annerledes ut.
    Om man ikke bor slik til at T-bane er alternativ, så tar det i de fleste tilfeller lenger tid men buss fra de "ytre" bydeler i Oslo til sentrum, enn det tar med tog fra Ski, for ikke å snakke om Lillestrøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Om man ikke bor slik til at T-bane er alternativ, så tar det i de fleste tilfeller lenger tid men buss fra de "ytre" bydeler i Oslo til sentrum, enn det tar med tog fra Ski, for ikke å snakke om Lillestrøm.
    Ja, det var poenget mitt også. Geografisk avstand er fort ikke det samme som faktisk reisetid. Det er også etter hvert begrenset hvor ofte man benytter seg av det sangomsuste kulturbtilbet i Oslo i løpet av et år så om man må reise i 10 eller 20 minutter for å komme seg til å fra er vanskelig å se at skal utgjøre spesielt stor forskjell på den fronten. En kompis av meg bor et stykke utover i retning Ski og den praktiske konsekvensen av det er at han må dra hjem rundt midnatt for å rekke toget, senere går det nattbusser tror jeg men de tar lengre tid og går ikke så ofte. Togtiden er

    I "mitt" område (Nordstrand) skal nå Sporveien til med utskifting av skinner og en del annet så en del av trikkestrekningen til sentrum vil være stengt i 9 måneder (buss for trikk på biten det jobbes for). Det har vært folk i lokalavisen og okket og oiet seg over at det blir så vanskelig å sykle pga trafikkaos - noe det for øvrig har vært klaget på før også da Kongsveien er ganske smal nederste biten. Man skulle nesten tro at folk ikke klarer å tolke et kart, det er ikke veldig krevende å finne alternative veier på sykkel som ikke involverer Kongsveien og de tar kun noen få minutter lengre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Det virker fortsatt som ideen om å bo innenfor eller i verste fall like utenfor Ring 2 står sterkt. Å bosette seg f.eks på Lillestrøm eller Ski har jeg inntrykk av ses på som et stort nederlag, kanskje spesielt for unge til tross for at reisetiden til Oslo sentrum ikke tar nevneverdig mer tid enn hva den er fra mange steder som faktisk ligger i Oslo. Skal man langt videre fra Oslo S eller Nationaltheatret stasjon ser det kanskje fort litt annerledes ut.
    Jeg synes jo mange jeg møter i forbindelse med jobb brukte pandemien til å flytte til Kolbotn og begynte med hjemmekontor 3 dager i uka.

    Selv så flytta vi inn igjen fra forstaden til byen (innenfor Ring 2). Sjukt stress å forholde seg til kollektiv (bodde ikke i nærheten av T-bane) og skulle rekke å hente i barnehagen før stenging. Og så handler det ikke bare om resisetid, men om et enklere liv. Det enkle og stille livet får du ikke på Ski eller Lillestrøm, men (enkelte steder) innenfor Ring 2. Alt vi trenger er tilgjengelig med max 10 min på sykkel. Skal jeg ha noe virkelig sært så er det Zachariassen skruer på TOrshov som gjelder. Ungene i nabolaget går eller sykler selv til de fleste aktiviteter, barna kan sykle selv til skolen fra første skoledag som 6-åringer (litt heldig med den).

    Men jeg mener absolutt at bokvaliteten kan være enormt høy i enkelte sentrumsnære strøk i Oslo. (Torshovbyen, Lindern Hageby, Fagerborg, Ullevål Hageby osv.) Man må tåle å bo litt trangere, dvs. være mer sammen med sine barn, og de grønne utearealene må kanskje deles med andre familier med barn. Kvadratmeterne er dyre, men hus og hage skal også vedlikeholdes og det koster det og.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Selv så flytta vi inn igjen fra forstaden til byen (innenfor Ring 2). Sjukt stress å forholde seg til kollektiv (bodde ikke i nærheten av T-bane) og skulle rekke å hente i barnehagen før stenging. Og så handler det ikke bare om resisetid, men om et enklere liv. Det enkle og stille livet får du ikke på Ski eller Lillestrøm, men (enkelte steder) innenfor Ring 2. Alt vi trenger er tilgjengelig med max 10 min på sykkel. Skal jeg ha noe virkelig sært så er det Zachariassen skruer på TOrshov som gjelder. Ungene i nabolaget går eller sykler selv til de fleste aktiviteter, barna kan sykle selv til skolen fra første skoledag som 6-åringer (litt heldig med den).

    Men jeg mener absolutt at bokvaliteten kan være enormt høy i enkelte sentrumsnære strøk i Oslo. (Torshovbyen, Lindern Hageby, Fagerborg, Ullevål Hageby osv.) Man må tåle å bo litt trangere, dvs. være mer sammen med sine barn, og de grønne utearealene må kanskje deles med andre familier med barn. Kvadratmeterne er dyre, men hus og hage skal også vedlikeholdes og det koster det og.
    Hva man liker eller ikke liker og prioriterer opp eller ned får man rimelig nok finne ut av selv. Men det blir uansett ikke bygget særlig med nye boliger innenfor Ring 2 i Oslo med mindre det skulle bli politisk vilje til å bygge på flere etasjer eller gjør andre drastiske grep og uansett vil det ta mange år før noe som monner er ferdig og Oslos befolkning vokser vel stadig og alle skal bo et sted. Alle kommer ikke til å kunne bo sentralt. For en gitt mengde penger kan man bo mer sentralt og trangere enn hva man kan et stykke lengre unna. Har man ikke råd til å bo sentralt så faller den muligheten automatisk bort.

    Jeg følger ikke særlig med på boligprisene i eller rundt Oslo, men jeg har lest at det har vært ganske bra prisutvikling i randsonen de siste årene og det er vel delvis et utslag av at folk som vil ha mer BOA prises ut av byen og når det ble relativt utstrakte muligheter for hjemmekontor for mange så har nok det gjort ting litt enklere også.

    Uansett så har byggekostnadene blitt så høye (rene byggekostnader for en leilighetsblokk ligger på rundt 50.000 / kvadratmeter visstnok) så hvordan eventuelt billige, sentrumsnære boliger skal oppstå er ikke spesielt lett å se. Prosejktkostnadne totalt nett nærmer seg det dobbelte av dette og det ser man jo på salgsprisene i nybygg. Noe det for øvrig nesten har stoppet fullstendig opp med av ulike grunner så det er enda mindre grunn til å tro at dette bedrer seg med det første.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Ett lite eksempel på en av veldig mange faktorer som driver opp byggeprisene. Alle nybygg skal nå ha innendørs sykkelrom med plass til et visst antall sykler og pakksykler pr boenhet (litt usikker på antallet i farten). Dette tar opp endel m2 i bygget, som leilighetskjøperne til slutt må betale for. Inntil helt nylig var det greit å bruke toetasjes sykkelstativer, men nå er dette endret slik at alle sykkelplasser skal være på gulvplan. Og vipps så må sykkelrommene være dobbelt så store, og kostnadene blir tilsvarende høyere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Ett lite eksempel på en av veldig mange faktorer som driver opp byggeprisene. Alle nybygg skal nå ha innendørs sykkelrom med plass til et visst antall sykler og pakksykler pr boenhet (litt usikker på antallet i farten). Dette tar opp endel m2 i bygget, som leilighetskjøperne til slutt må betale for. Inntil helt nylig var det greit å bruke toetasjes sykkelstativer, men nå er dette endret slik at alle sykkelplasser skal være på gulvplan. Og vipps så må sykkelrommene være dobbelt så store, og kostnadene blir tilsvarende høyere.
    Men på en annen side kan man vel kutte kraftig ned på parkeringsplasser nå om man vil?

    Listen over slikt ting er realtivt lang, de to største er så vidt jeg har forstått kravene til universell utforming som gjør badene store og det er de dyreste kvadratene i en leilighet samt kravene til isolasjon i vegger som ikke bare koster en god del men som også spiser beboelig areal realtivt til grunnareal. Så har vi krav om heis om det er over et visst antall etasjer (dreper også visstnok mye loftsutbygginger som utløser krav om heis som så blir skutt ned av byantikvaren). Intensjonene bak mye av dette er forsåvidt greie nok men det burde ikke komme som noen overraskelse at det driver opp entreprisekostnadene. I tillegg er sentrale tomter et knapt gode som driver opp de prisene og ikke minst endeløse reguleringsprosesser som er kostbare og tar lang tid. Sistnevnte har mye større betydning nå som finansieringskostnadene har steget betydelig.

    Den billigste boligformen å oppføre pr kvadratmeter i Norge er rekkehus i tre. Det tar imdilertid mye grunnareal pr. boenhet så det blir ikke så mange boliger av det. Eplehageutbyggingene ute i bydelene får også mye oppmerksomhet, spesielt fra naboene, men er i det store og hele ikke veldig vesentlige for boligtilbudet i Oslo da det ikke er snakk om veldig mange enheter pr. år som bygges og nå er det vel full stopp der også med ny småhusplan i tillegg til den generelle uroen for ting og tang.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Men på en annen side kan man vel kutte kraftig ned på parkeringsplasser nå om man vil?

    Listen over slikt ting er realtivt lang, de to største er så vidt jeg har forstått kravene til universell utforming som gjør badene store og det er de dyreste kvadratene i en leilighet samt kravene til isolasjon i vegger som ikke bare koster en god del men som også spiser beboelig areal realtivt til grunnareal. Så har vi krav om heis om det er over et visst antall etasjer (dreper også visstnok mye loftsutbygginger som utløser krav om heis som så blir skutt ned av byantikvaren). Intensjonene bak mye av dette er forsåvidt greie nok men det burde ikke komme som noen overraskelse at det driver opp entreprisekostnadene. I tillegg er sentrale tomter et knapt gode som driver opp de prisene og ikke minst endeløse reguleringsprosesser som er kostbare og tar lang tid. Sistnevnte har mye større betydning nå som finansieringskostnadene har steget betydelig.

    Den billigste boligformen å oppføre pr kvadratmeter i Norge er rekkehus i tre. Det tar imdilertid mye grunnareal pr. boenhet så det blir ikke så mange boliger av det. Eplehageutbyggingene ute i bydelene får også mye oppmerksomhet, spesielt fra naboene, men er i det store og hele ikke veldig vesentlige for boligtilbudet i Oslo da det ikke er snakk om veldig mange enheter pr. år som bygges og nå er det vel full stopp der også med ny småhusplan i tillegg til den generelle uroen for ting og tang.
    Stemmer at listen er lang, og saksbehandlingstiden enda lengre. Hele reguleringsplanarbeidet legges også i minst 90% av tilfellene på utbygger, og det er en etterhvert blitt en ekstremt dyr og risikopreget prosess. Man risikerer å bruke millioner på dette uten å få igjennom noe som helst. Det er ganske utrolig hvor mange utredninger osv som kreves i en reguleringsprosess.

    Hvordan det er med parkeringsplasser er vel litt stedsavhengig tror jeg. Angående sykkelrommene tror jeg at iallfall endel av plassene skal være beliggende i samme etasje som hovedinngangsdør, dvs ikke i kjeller, i så fall tar de opp areal som kunne vært brukt til leiligheter eller næringsareal etc. Det er iallfall sånn i det siste prosjektet jeg så (ferdigstilt mai i år).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det enkle og stille livet får du ikke på Ski eller Lillestrøm, men (enkelte steder) innenfor Ring 2.
    Det enkle kan jeg forstå, men stille - tja, det er ikke mange områder innenfor Ring 2 jeg vil karakterisere som stille, selvom det blir fysisk umulig å kjøre bil der. "Støy" er jo så mangt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ett lite eksempel på en av veldig mange faktorer som driver opp byggeprisene. Alle nybygg skal... osv
    Man kan legge til flere faktorer. Kravet til andel leilighetstyper og andel rom. Universell utforming. Minimum 35kvm. Osv.
    Det hevdes at Oslo har behov for mange mindre leiligheter, som normalt da vil være leiligheter man bor i over "kortere" tid. Da spørs det om man ikke må/bør vurdere enkelte prosjekter der kvantitet trumfer kvalitet.
    Men, slike løsninger bør integreres som andeler av annen boligmasse. Da opprettholder man mangfoldet blant beboere. Man kan få livsløpsløsninger innenfor samme bo-område - og man unngår 1-roms "gettoer".

    Min første leilighet var på 20kvm med felles toalett og dusj i gangen. Gikk fint an å bo der den perioden jeg gjorde. Neste steg var en på 33kvm m/eget bad og et bittelite kjøkken.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.312
    Antall liker
    5.368
    Det virker fortsatt som ideen om å bo innenfor eller i verste fall like utenfor Ring 2 står sterkt. Å bosette seg f.eks på Lillestrøm eller Ski har jeg inntrykk av ses på som et stort nederlag, kanskje spesielt for unge til tross for at reisetiden til Oslo sentrum ikke tar nevneverdig mer tid enn hva den er fra mange steder som faktisk ligger i Oslo. Skal man langt videre fra Oslo S eller Nationaltheatret stasjon ser det kanskje fort litt annerledes ut.
    Greit å ha i mente at nesten 50% av husholdningene i Oslo består av én person, altså single eller aleneboende. Og er du singel så har hjemmet gjerne en noe annen funksjon enn hvis du har familie og barn; da er det først og fremst et sted hvor du sover, binge-watcher TV-serier eller tar med deg folk fra byen hjem på nachspiel eller ONS. Fritiden ellers tilbringes for det meste på sosiale arenaer. Og da er det faktisk litt begrensende å bo på Lillestrøm eller Ski, selv om man kan ta toget dit på et kvarter midt på dagen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    13.489
    Greit å ha i mente at nesten 50% av husholdningene i Oslo består av én person, altså single eller aleneboende. Og er du singel så har hjemmet gjerne en noe annen funksjon enn hvis du har familie og barn; da er det først og fremst et sted hvor du sover, binge-watcher TV-serier eller tar med deg folk fra byen hjem på nachspiel eller ONS. Fritiden ellers tilbringes for det meste på sosiale arenaer. Og da er det faktisk litt begrensende å bo på Lillestrøm eller Ski, selv om man kan ta toget dit på et kvarter på dagtid.
    Det har jeg få problemer med å skjønne, men også familieboliger innenfor Oslo uten særlig gunstig kollektvtilknytning koster ganske mye mer enn ditto utenfor Oslo med reelt kortere reisetid til sentrale Oslo.

    Søsteren min og ekstypen bodde i mange år på Torshov. Han snakket ofte om hvor stas og svært det var å bo i Oslo mens livet i stor grad var å komme hjem og se på TV. Gjorde aldri noen "Oslo-ting".
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Greit å ha i mente at nesten 50% av husholdningene i Oslo består av én person, altså single eller aleneboende. Og er du singel så har hjemmet gjerne en noe annen funksjon enn hvis du har familie og barn; da er det først og fremst et sted hvor du sover, binge-watcher TV-serier eller tar med deg folk fra byen hjem på nachspiel eller ONS. Fritiden ellers tilbringes for det meste på sosiale arenaer. Og da er det faktisk litt begrensende å bo på Lillestrøm eller Ski, selv om man kan ta toget dit på et kvarter midt på dagen.
    Evt så blir hjemmet ditt den sosiale arenaen der venner og kjente kommer til deg for å hygge seg.
    I mitt hode blir det litt dumt å outsource ditt sosiale liv til kommersielle aktører.
    Det skriver stemmer nok for mange, spesielt studenter og yngre, men det er veldig mange single som er eldre også.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.312
    Antall liker
    5.368
    Det har jeg få problemer med å skjønne, men også familieboliger innenfor Oslo uten særlig gunstig kollektvtilknytning koster ganske mye mer enn ditto utenfor Oslo med reelt kortere reisetid til sentrale Oslo.
    Gjør de egentlig det? Kortere eller sammenlignbar reisetid forutsetter jo at man bor i gangavstand til jernbanestasjonen på Lillestrøm, Ski eller det som gjelder, og da er mitt inntrykk fra finn.no at det er ganske svindyrt der også. Jeg har sett leiligheter til langt over 100k per kvadratmeter i Lillestrøm sentrum, selv om prisene sikkert er mye lavere om man ser på statistikk fra hele kommunen under ett.

    Søsteren min og ekstypen bodde i mange år på Torshov. Han snakket ofte om hvor stas og svært det var å bo i Oslo mens livet i stor grad var å komme hjem og se på TV. Gjorde aldri noen "Oslo-ting".
    Det går nok raskere å ta kollektivtransport fra Lillestrøm til Oslo S enn fra Torshov til Oslo S, men fra Torshov kan du også gå dit, sykle dit og egentlig aldri trenge å tenke på hvordan du skal komme deg hverken dit eller hjem igjen. Det gir nok en frihetsfølelse for mange. Pluss at noen bare liker følelsen av å bo i byen.

    Og hvor man bosetter seg handler nok ganske mye om følelser, som kanskje er en bra ting. Livet er jo for de fleste av oss mer enn et rent forretningsmessig anliggende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn