Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Bare å ta bena fatt

    Hasteinnfører P-forbud i flere trikkegater (aftenposten.no)

    Bymiljøetaten etablerer midlertidig parkeringsforbud på enkelte strekninger fra januar til mars for å sikre bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Det melder Oslo kommune mandag.

    Det gjelder følgende strekninger:

    Bogstadveien mellom Jacob Aalls gate og Professor Dahls gate.

    Vogts gate mellom Biermanns gate og Torshovgata.

    Hegdehaugsveien mellom Oscars gate og Grønnegata.


    Kollektivtrafikken, spesielt trikken, får store fremkommelighetsproblemer i vintermånedene på grunn av mange feilparkeringer.

    Dette bidrar til forsinkelser og middelkollisjoner. Tiltaket er nødvendig for å opprettholde et godt kollektivtilbud, selv i vintermånedene.

    P-forbudet vil vare til slutten av mars.
    Det er ikke sikkert de får noe bonuspoeng av dette, men tør tippe at det er langt flere mennesker pr dag som påvirkes av at trikken ikke kommer frem, enn de som eventuelt hadde parkert på de forholdsvis få parkeringsplassene det er på strekket Professor Dahl - Jacob Aalls gate.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nei kollektivt er helt greit og bør være godt utbygd, problemet er at man gjør hverdagen mye mer strevsom for de som har behov for bil, og hvorfor skal alle tvinges til å bo i blokk/høyhus, minner litt for mye gamle sovjet, arbeidere stuet sammen uten å eie noe som helst.
    Helt frivillig å både bo og jobbe i sentrum av en storby. Det er et gode at de som faktisk bor i sentrum prioriteres fremfor de som ikke bor der.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    ^Helt enig
    Derfor er det stadig forundrende hvordan de som styrter store og små kommuner insisterer på at alle veier må gå gjennom sentrum for deretter å mobbe og hetse de som må bruke veien og tvinges til å kjøre gjennom sentrum.. også må de betale for det i tillegg. Få gjennomgangsveiene utenom store og små sentrum og alle, utenom handelsstanden og pengemakta, blir mer fornøyd.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg unngår Oslo for enhver pris, men må like forbannet kjøre gjennom støtt og stadig.
    Hvis de lager veier rundt kan de ha den stygge byen sin i fred
    Sånn sett er Oslo allerede en 15minutters by, du klarer max å være der 15minutter før du må spy
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Det var nå å ta veldig i da, men jeg er enig i noe. De burde lagt E6 utenom Oslo så man slapp å svinge innom når man skal forbi. Jeg har etter hvert lært at det er lurt å svinge av ved Lillestrøm og følge småveiene ned til Moss før jeg hopper inn på E6 igjen. Det tar litt lenger tid og er noe lenger, men mye triveligere. Jeg unngår stort sett Oslo selv. Jeg har vært der en del, men trives rett og slett ikke der så nå selger jeg "byhytta" mi på Grünerløkka. Sønnen min bodde der i en periode og da besøkte jeg ham selvfølgelig og det var greit å ha en leilighet i nærheten, men etter at han flyttet ser jeg ingen grunn til å dra dit.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Angrer ikke et sekund på at jeg flytta fra Trondheim til Oslo. Mer by, mer liv og et formidabelt mye bedre klima.

    De fleste som kjører på E6 skal inn og ut av Oslo, ikke forbi. Og at byen har litt andre trafikale utfordringer enn småbyene er ikke så rart, det er for eksempel rundt 40 ganger flere passasjerreiser til og fra Oslo S enn Trondheim S (45mill/år kontra ca 1.2mill/år).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det var nå å ta veldig i da, men jeg er enig i noe. De burde lagt E6 utenom Oslo så man slapp å svinge innom når man skal forbi. Jeg har etter hvert lært at det er lurt å svinge av ved Lillestrøm og følge småveiene ned til Moss før jeg hopper inn på E6 igjen. Det tar litt lenger tid og er noe lenger, men mye triveligere. Jeg unngår stort sett Oslo selv. Jeg har vært der en del, men trives rett og slett ikke der så nå selger jeg "byhytta" mi på Grünerløkka. Sønnen min bodde der i en periode og da besøkte jeg ham selvfølgelig og det var greit å ha en leilighet i nærheten, men etter at han flyttet ser jeg ingen grunn til å dra dit.
    Dersom E6 skal gå mer utenom Oslo enn hva som er tifelle i dag (den går allerede langt utenfor sentrum) så betyr det at den enten må legges i tunnel under Østmarka i en strekning på 13-14 kilometer eller så må den gå rett gjennom Østmarka.

    Det foreligger noen planer om en "light" - versjon med tunnel fra Abildsø til ca der IKEA ligger, det er ca 7km i luftlinje. Hvor aktuelt det er at dette blir realisert aner jeg ikke.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Jeg trives godt i store byer jeg. Har bodd i utkanten av London og tilbringer store deler av året i Praha. Har vært flere ganger i Tokyo, New York og San Francisco uten å få den samme følelsen som jeg har når jeg er i Oslo. Det blir noe helt annet. Oslo har klima og Oslofjorden (og Nord- og Østmarka for de som liker å gå tur i skogen) (og operaen selvfølgelig, men Praha har 3 faste operascener + en mengde mindre scener som spiller musicals o.l.), men ut over det synes jeg ikke Oslo er noe spesielt. Jeg trives mye bedre i Trondheim, selv om klimaet kan være en utfordring. Kanskje jeg trives best i store byer og små byer og ikke i mellomstore?

    Og jeg ser selvfølgelig problematikken med E6, men man bygger jo tuneller andre steder også. Den ville jo i så fall være omtrent som Ryfylketunellen (14 km), Gudvangentunellen (11,5 km) og Folgefonntunellen (11,2 km).
    Og så har man jo Blixtunellen på Follobanen (20 km), men Follobanen har jo sine utfordringer (som ikke har med tunellen å gjøre).

    Men så var det dette med OT da - jeg skal ike skrive mer om dette akkurat nå.

    On topic: jeg synes 15-min regelen er bra, og det er jo et spørsmål om man egentlig trenger egen bil hvis man bor i en by der man har alt innenfor en 15-minutters gang/kollektivavstand. Da jeg brukte "hytta" på Grünerløkka brukte jeg aldri bilen - handlet lokalt og tok kollektivtransport. Er det da ikke mye bedre økonomi i å være med i en bildelingtjeneste, ta taxi for kortere turer og evt ha leiebil når man skal på lengre turer? Dette med å ha egen bil i en slik situasjon er vel mer et spørsmål om hva man er vant til og at det å endre bruksmønster er en prosess som tar litt tid?
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bare sørg for at man kommer seg dit man skal utenom å kjøre gjennom byen kan den gjerne fylles opp hipstere, mikrobryggeri og sykkelverksteder.
    De som bor der velger det jo selv, men synd at denne idelogien skal ødelegge for resten av landet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Helt frivillig å både bo og jobbe i sentrum av en storby. Det er et gode at de som faktisk bor i sentrum prioriteres fremfor de som ikke bor der.
    Ikke uenig, dersom det var sentrum (i Oslo i praksis innenfor Ring 2 - og i ytterste konsekvens Ring 1) som tiltak gjøres, men slik er det jo ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De fleste som kjører på E6 skal inn og ut av Oslo, ikke forbi.
    Delvis rett. De aller fleste skal (må) igjennom selve sentrum og ut til andre siden av bysentrum - ikke inn til sentrum.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Helt frivillig å både bo og jobbe i sentrum av en storby. Det er et gode at de som faktisk bor i sentrum prioriteres fremfor de som ikke bor der.

    Skikkelig bra demokratisk sinnelag hos fanatikerne, eier du bil og har bruk for det i jobb får du finne det ett annet sted å bo :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Det er klart at det smerter i en overgangsfase. Vi har vært vant til å kunne parkere billig og nå endres det. Byene har blitt bygd opp basert på bilbruk og nå skal det endres (av nødvendighet). Man ser det over alt i større byer. Det blir færre parkeringsplasser og det blir dyrere å parkere. Alle endringer medfører at man må tilpasse seg og det tar tid og kan oppleves dramatisk.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Skikkelig bra demokratisk sinnelag hos fanatikerne, eier du bil og har bruk for det i jobb får du finne det ett annet sted å bo :rolleyes:
    Bilkøring er problematisk, tungvindt og dyrt i enhver storby, det er ulempen med å bo og jobbe der, ingen som tvinger deg til noe som helst i motsetning til sovjetreferansen din
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja for de som bor i en by trenger i håndverkere feks, ikke handler de noe som krever transport heller.
    Som kjent er jo luft og kjærlighet alt man trenger, spesielt i Oslo <3
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Ja for de som bor i en by trenger i håndverkere feks, ikke handler de noe som krever transport heller.
    Du må nesten ta det opp med alle andre som også mener at de må kjøre bil, det er jo fremfor alt andre bilister som lager problemene for bilister.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Du må nesten ta det opp med alle andre som også mener at de må kjøre bil, det er jo fremfor alt andre bilister som lager problemene for bilister.
    Du kan vel ta rimeleg greit med taxi og leigebil for det det koster å ha ein nokonlunde automobil i dag?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Ja for de som bor i en by trenger i håndverkere feks, ikke handler de noe som krever transport heller.
    Som kjent er jo luft og kjærlighet alt man trenger, spesielt i Oslo <3
    Det problemet er som de fleste andre, størst for de som ikke bor der.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du kan vel ta rimeleg greit med taxi og leigebil for det det koster å ha ein nokonlunde automobil i dag?
    Hjelper jo lite med leiebil eller taxi når man ikke har lov å kjøre på veien, eller veien er blitt sykkelfelt
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Er det mange gater som har blitt gågater eller stengt mener du?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ja, og enveiskjøring, alt med mål om gjøre det verre for de som har et ærend
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.446
    Makan til sutring. Folk flytter, og betaler ekstra for det, til områder med gåavstand til alt og klager på at det er så dårlig fremkommelighet med bil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Ja, at man ikke er avhengig av bil er vel en av fordelene med å bo sentralt i en større by?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Makan til sutring. Folk flytter, og betaler ekstra for det, til områder med gåavstand til alt og klager på at det er så dårlig fremkommelighet med bil.
    Du glemte at det heller ikke er mulig å reise kollektivt omtrent eneste stedet i Norge det er et fungerende kollektivtilbud.

    Jeg skjønner godt at folk synes det er kukent å kjøre bil inne i Oslo sentrum (det er det ikke meningen man skal gjøre) samt å stå og stampe i køen inn og ut av byen i rushtiden (i stor grad en konsekvens av egne valg mhp bo- og arbeidssted). I begge tilfeller vil jeg mene at det i stor grad er mer fruktbart å gjøre noe med det man selv kan endre fremfor å være sur i årevis for noe som etter alle lande- og solemerker ikke kommer til å endre seg spesielt mye.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå har vel byen eksistert lengre enn disse tullete grønne satsningene så blir litt feil å si at de som har flyttet dit har valgt det selv.
    De som har flyttet dit de siste 5-10år kanskje, med det er stort sett bare hipstere, sosialklienter og kakser. De klarer seg fint uten bil
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.446
    Nå har vel byen eksistert lengre enn disse tullete grønne satsningene så blir litt feil å si at de som har flyttet dit har valgt det selv.
    De som har flyttet dit de siste 5-10år kanskje, med det er stort sett bare hipstere, sosialklienter og kakser. De klarer seg fint uten bil
    Motorveien som kunne rasert Oslo sentrum (aftenposten.no)
    Kanskje noe slikt du kunne tenke seg? Ideer fra før "de grønne tullingene" kom på banen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    De hadde de samme planene i Trondheim. Den skulle gå over Bakklandet og bort Innherredsveien.
    Og de gjorde det i Praha. Motorveien går inn over broen i Nusle ved Vyšehrad, gjennom sentrum rett under Muzeum øverst på Václavské náměstí, foran og bak statsoperaen, foran hovedbanestasjonen og slutter ved broen over Vltava inn til Holešovice. Masse trafikk der hele tiden - håpløs ide.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nå har vel byen eksistert lengre enn disse tullete grønne satsningene så blir litt feil å si at de som har flyttet dit har valgt det selv.
    De som har flyttet dit de siste 5-10år kanskje, med det er stort sett bare hipstere, sosialklienter og kakser. De klarer seg fint uten bil
    Kanskje det bor 200k fler i Oslo nå enn i 1998?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    At det blir trangere om plassen og all empiri tilsier at man ikke kan bygge seg ut av det. Vaner må endres.
    Som at man da bør tilbake til at flere bor sammen igjen, fremfor alene. Vaner må endres;)

    Må tro hvor stort klimaavtrykk nyoppføring av ‘en 2-roms leilighet totalt sett egentlig representerer?
     
    Sist redigert:

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Bor i Oslo, har bil, kan ikke erindre at det har vært særlig vanskelig. Men sykkel er enda bedre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Flere gater i Oslo stenges for kjøretøy til sommeren
    Sommeren 2023 vil fem av Oslos gater bli stengt for biler. Hensikten er å skape et mer aktivt byliv.
    – Å sommeråpne gaten Grønland var en stor suksess i fjor og viser at vi kan få til byliv også med enklere grep på kort tid. Gate for gate skaper vi en bedre og grønnere by som er tryggere og mer tilgjengelig for folk i alle aldre, ikke minst barn og unge, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellvin Stav (MDG) til NTB.
    Gatene vil bli omgjort til gågater og åpnes for servering og opphold.
    Det er gaten Grønland, Torshovgata, Søndre gate og Ankerbrua som vil bli stengt i perioden. I tillegg starter arbeidet med å gjøre Kirkegata til en permanent gågate.
    (NTB)


    Verre skal det bli..
    Hvor mange hipstere er det egentlig i Norge og hvor mange reodor felgen trenger Oslo fremover?
    Glad jeg kom meg et stykke vekk fra den byen der før det ble umulig å flykte (med bil)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    De fleste som som sutrer over hvor fælt der er i Oslo bor ikke i Oslo.
    Er vel ikke så rart. Avisene NRK TV2 bobler jo over Oslo stoff og om alt som er så vanskelig, og som vi som bor utenfor enten ikke har eller ikke skjønner hva som er så vanskelig…
    DeLillos var/er spot on
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Det er nok så enkelt som at det som skjer i og omkring Oslo angår en del flere mennesker enn det som skjer i Førde eller Lakselv. Media er opportunistiske av natur, det som skaper seere/lesere/reaksjoner/klikk og annonseinntekter er det de har mest incentiv til å skrive om. Og Norges demografiske midtpunkt er litt nordvest i Bærum og halvparten av Norges befolkning bor på Østlandet.
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Kan du utdype den der? Slik den er skrevet nå minner det mest om en strofe fra Øystein Sundes "Det året det var så bratt"
    Det er ingen steder i landet, i et geografisk avgrenset område, med ca 120000 innbyggere som er så dårlig representert på Stortinget. Det er 50% flere innbyggere i Groruddalen enn i gamle Finnmark fylke.
    Det samme gjelder også delvis på rådhuset der de fleste kommer fra "Vestgrensen".
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    "Representativt" demokrati er ikke uten problemer.;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn