Som nevnt i #3140 så skjer det samme flere steder i Oslo nå - og syklistene som ferdes daglig på disse strekningene rister på hodet., selv syklistene protester mot vanviddet i Ullevålsveien hvor der er funksjonelle felt både for syklister og biler
Som nevnt i #3140 så skjer det samme flere steder i Oslo nå - og syklistene som ferdes daglig på disse strekningene rister på hodet., selv syklistene protester mot vanviddet i Ullevålsveien hvor der er funksjonelle felt både for syklister og biler
I Oslo vil Rødt ha inntektsavhengig eiendomsskatt. Venstre vil ha ulik skatt på primær- og sekundærboliger. Begge forslagene er ikke mulig å innføre i Norges land da de strider mot Einedomsskatteloven.
De andre partiene vil i varierende grad beholde/øke/redusere, men det er i det minste forslag som kan vedtas om det er flertall for det.
Straks man innfører progresjon basert på inntekt vil man få opportunistisk atferd. Det er bare å se hva som gjøres for å få ned skattbar inntekt og formue. Men følka i Rødt vet vel ikke bedre selv om leder er samfunnsøkonomi som burde vite bedre.I Oslo vil Rødt ha inntektsavhengig eiendomsskatt. Venstre vil ha ulik skatt på primær- og sekundærboliger. Begge forslagene er ikke mulig å innføre i Norges land da de strider mot Einedomsskatteloven.
De andre partiene vil i varierende grad beholde/øke/redusere, men det er i det minste forslag som kan vedtas om det er flertall for det.
Jeg synes det er artig at de har programfestet politikk som, selv om de hadde rent flertall i Oslo, ikke vil være mulig å gjennomføre.Straks man innfører progresjon basert på inntekt vil man få opportunistisk atferd. Det er bare å se hva som gjøres for å få ned skattbar inntekt og formue. Men følka i Rødt vet vel ikke bedre selv om leder er samfunnsøkonomi som burde vite bedre.
Skal man tro tabloidene så er hele Hammerfest definert som reindriftsbeite og folk må godta at Rudolf spiser i blomsterbedeneIkke bare i Oslo det er "rare" ting som skjer. I Pasvik var det et ungt par som kjøpte en husløs eiendom på ca 90 mål.
De skulle bygge hus på eiendommen, men "utvaget" som driver med slik sa NEI! dere får ikke bygge hus på tomta deres.
Grunnen? De driver med sledehunder som hobby! Joda det skjer mye "pussig" rundt om i kommunenorge.
Det stemmer det. Og standardsvaret når man klager er "Reinen kom først!"Skal man tro tabloidene så er hele Hammerfest definert som reindriftsbeite og folk må godta at Rudolf spiser i blomsterbedene
Jeg er temmelig stikker på at sentrale Oslo over tid vil gå mer og mer bort fra å være bilbasert uansett hvem som bestemmer, eneste vesentlige forskjell er hvor lang tid det vil ta. Det kommer til å bli stadig mer kukent å bo i eller rundt Oslo og ha privatbilen som sit foretrukne daglige transportmiddel.Nå går de jo markert ned på meningsmålingene (sett opp mot 2019) og ned til under sperregrensen i skolevalget.
Men, fortsatt er det jo tilnærmet dødt løp i Oslo, så det er en viss fare for at MDG får styre som de gjør i Oslo i en periode til.
Kanskje riktig det du sier, men det tilnærmede hatet mot biler finner du vel ikke hos så mange andre partier.Jeg er temmelig stikker på at sentrale Oslo over tid vil gå mer og mer bort fra å være bilbasert uansett hvem som bestemmer, eneste vesentlige forskjell er hvor lang tid det vil ta. Det kommer til å bli stadig mer kukent å bo i eller rundt Oslo og ha privatbilen som sit foretrukne daglige transportmiddel.
Kanskje med unntak av FRP så er det jo bred politisk enighet i at det i bykjerner skal legges til rette for gode alternativ til privatbil, og at deler av bykjernen ikke vil være tilgjengelig for privatbil. MDG's tilnærming er at det direkte skal legges til hinder for både privatbilisme (både eie og bruke) og nytte-/næringskjøretøy generelt.Jeg er temmelig stikker på at sentrale Oslo over tid vil gå mer og mer bort fra å være bilbasert uansett hvem som bestemmer, eneste vesentlige forskjell er hvor lang tid det vil ta. Det kommer til å bli stadig mer kukent å bo i eller rundt Oslo og ha privatbilen som sit foretrukne daglige transportmiddel.
Om man ikke bor slik til at T-bane er alternativ, så tar det i de fleste tilfeller lenger tid men buss fra de "ytre" bydeler i Oslo til sentrum, enn det tar med tog fra Ski, for ikke å snakke om Lillestrøm.Å bosette seg f.eks på Lillestrøm eller Ski har jeg inntrykk av ses på som et stort nederlag, kanskje spesielt for unge til tross for at reisetiden til Oslo sentrum ikke tar nevneverdig mer tid enn hva den er fra mange steder som faktisk ligger i Oslo. Skal man langt videre fra Oslo S eller Nationaltheatret stasjon ser det kanskje fort litt annerledes ut.
Ja, det var poenget mitt også. Geografisk avstand er fort ikke det samme som faktisk reisetid. Det er også etter hvert begrenset hvor ofte man benytter seg av det sangomsuste kulturbtilbet i Oslo i løpet av et år så om man må reise i 10 eller 20 minutter for å komme seg til å fra er vanskelig å se at skal utgjøre spesielt stor forskjell på den fronten. En kompis av meg bor et stykke utover i retning Ski og den praktiske konsekvensen av det er at han må dra hjem rundt midnatt for å rekke toget, senere går det nattbusser tror jeg men de tar lengre tid og går ikke så ofte. Togtiden erOm man ikke bor slik til at T-bane er alternativ, så tar det i de fleste tilfeller lenger tid men buss fra de "ytre" bydeler i Oslo til sentrum, enn det tar med tog fra Ski, for ikke å snakke om Lillestrøm.
Jeg synes jo mange jeg møter i forbindelse med jobb brukte pandemien til å flytte til Kolbotn og begynte med hjemmekontor 3 dager i uka.Det virker fortsatt som ideen om å bo innenfor eller i verste fall like utenfor Ring 2 står sterkt. Å bosette seg f.eks på Lillestrøm eller Ski har jeg inntrykk av ses på som et stort nederlag, kanskje spesielt for unge til tross for at reisetiden til Oslo sentrum ikke tar nevneverdig mer tid enn hva den er fra mange steder som faktisk ligger i Oslo. Skal man langt videre fra Oslo S eller Nationaltheatret stasjon ser det kanskje fort litt annerledes ut.
Hva man liker eller ikke liker og prioriterer opp eller ned får man rimelig nok finne ut av selv. Men det blir uansett ikke bygget særlig med nye boliger innenfor Ring 2 i Oslo med mindre det skulle bli politisk vilje til å bygge på flere etasjer eller gjør andre drastiske grep og uansett vil det ta mange år før noe som monner er ferdig og Oslos befolkning vokser vel stadig og alle skal bo et sted. Alle kommer ikke til å kunne bo sentralt. For en gitt mengde penger kan man bo mer sentralt og trangere enn hva man kan et stykke lengre unna. Har man ikke råd til å bo sentralt så faller den muligheten automatisk bort.Selv så flytta vi inn igjen fra forstaden til byen (innenfor Ring 2). Sjukt stress å forholde seg til kollektiv (bodde ikke i nærheten av T-bane) og skulle rekke å hente i barnehagen før stenging. Og så handler det ikke bare om resisetid, men om et enklere liv. Det enkle og stille livet får du ikke på Ski eller Lillestrøm, men (enkelte steder) innenfor Ring 2. Alt vi trenger er tilgjengelig med max 10 min på sykkel. Skal jeg ha noe virkelig sært så er det Zachariassen skruer på TOrshov som gjelder. Ungene i nabolaget går eller sykler selv til de fleste aktiviteter, barna kan sykle selv til skolen fra første skoledag som 6-åringer (litt heldig med den).
Men jeg mener absolutt at bokvaliteten kan være enormt høy i enkelte sentrumsnære strøk i Oslo. (Torshovbyen, Lindern Hageby, Fagerborg, Ullevål Hageby osv.) Man må tåle å bo litt trangere, dvs. være mer sammen med sine barn, og de grønne utearealene må kanskje deles med andre familier med barn. Kvadratmeterne er dyre, men hus og hage skal også vedlikeholdes og det koster det og.
Men på en annen side kan man vel kutte kraftig ned på parkeringsplasser nå om man vil?Ett lite eksempel på en av veldig mange faktorer som driver opp byggeprisene. Alle nybygg skal nå ha innendørs sykkelrom med plass til et visst antall sykler og pakksykler pr boenhet (litt usikker på antallet i farten). Dette tar opp endel m2 i bygget, som leilighetskjøperne til slutt må betale for. Inntil helt nylig var det greit å bruke toetasjes sykkelstativer, men nå er dette endret slik at alle sykkelplasser skal være på gulvplan. Og vipps så må sykkelrommene være dobbelt så store, og kostnadene blir tilsvarende høyere.
Stemmer at listen er lang, og saksbehandlingstiden enda lengre. Hele reguleringsplanarbeidet legges også i minst 90% av tilfellene på utbygger, og det er en etterhvert blitt en ekstremt dyr og risikopreget prosess. Man risikerer å bruke millioner på dette uten å få igjennom noe som helst. Det er ganske utrolig hvor mange utredninger osv som kreves i en reguleringsprosess.Men på en annen side kan man vel kutte kraftig ned på parkeringsplasser nå om man vil?
Listen over slikt ting er realtivt lang, de to største er så vidt jeg har forstått kravene til universell utforming som gjør badene store og det er de dyreste kvadratene i en leilighet samt kravene til isolasjon i vegger som ikke bare koster en god del men som også spiser beboelig areal realtivt til grunnareal. Så har vi krav om heis om det er over et visst antall etasjer (dreper også visstnok mye loftsutbygginger som utløser krav om heis som så blir skutt ned av byantikvaren). Intensjonene bak mye av dette er forsåvidt greie nok men det burde ikke komme som noen overraskelse at det driver opp entreprisekostnadene. I tillegg er sentrale tomter et knapt gode som driver opp de prisene og ikke minst endeløse reguleringsprosesser som er kostbare og tar lang tid. Sistnevnte har mye større betydning nå som finansieringskostnadene har steget betydelig.
Den billigste boligformen å oppføre pr kvadratmeter i Norge er rekkehus i tre. Det tar imdilertid mye grunnareal pr. boenhet så det blir ikke så mange boliger av det. Eplehageutbyggingene ute i bydelene får også mye oppmerksomhet, spesielt fra naboene, men er i det store og hele ikke veldig vesentlige for boligtilbudet i Oslo da det ikke er snakk om veldig mange enheter pr. år som bygges og nå er det vel full stopp der også med ny småhusplan i tillegg til den generelle uroen for ting og tang.
Det enkle kan jeg forstå, men stille - tja, det er ikke mange områder innenfor Ring 2 jeg vil karakterisere som stille, selvom det blir fysisk umulig å kjøre bil der. "Støy" er jo så mangt.Det enkle og stille livet får du ikke på Ski eller Lillestrøm, men (enkelte steder) innenfor Ring 2.
Man kan legge til flere faktorer. Kravet til andel leilighetstyper og andel rom. Universell utforming. Minimum 35kvm. Osv.Ett lite eksempel på en av veldig mange faktorer som driver opp byggeprisene. Alle nybygg skal... osv
Greit å ha i mente at nesten 50% av husholdningene i Oslo består av én person, altså single eller aleneboende. Og er du singel så har hjemmet gjerne en noe annen funksjon enn hvis du har familie og barn; da er det først og fremst et sted hvor du sover, binge-watcher TV-serier eller tar med deg folk fra byen hjem på nachspiel eller ONS. Fritiden ellers tilbringes for det meste på sosiale arenaer. Og da er det faktisk litt begrensende å bo på Lillestrøm eller Ski, selv om man kan ta toget dit på et kvarter midt på dagen.Det virker fortsatt som ideen om å bo innenfor eller i verste fall like utenfor Ring 2 står sterkt. Å bosette seg f.eks på Lillestrøm eller Ski har jeg inntrykk av ses på som et stort nederlag, kanskje spesielt for unge til tross for at reisetiden til Oslo sentrum ikke tar nevneverdig mer tid enn hva den er fra mange steder som faktisk ligger i Oslo. Skal man langt videre fra Oslo S eller Nationaltheatret stasjon ser det kanskje fort litt annerledes ut.
Det har jeg få problemer med å skjønne, men også familieboliger innenfor Oslo uten særlig gunstig kollektvtilknytning koster ganske mye mer enn ditto utenfor Oslo med reelt kortere reisetid til sentrale Oslo.Greit å ha i mente at nesten 50% av husholdningene i Oslo består av én person, altså single eller aleneboende. Og er du singel så har hjemmet gjerne en noe annen funksjon enn hvis du har familie og barn; da er det først og fremst et sted hvor du sover, binge-watcher TV-serier eller tar med deg folk fra byen hjem på nachspiel eller ONS. Fritiden ellers tilbringes for det meste på sosiale arenaer. Og da er det faktisk litt begrensende å bo på Lillestrøm eller Ski, selv om man kan ta toget dit på et kvarter på dagtid.
Evt så blir hjemmet ditt den sosiale arenaen der venner og kjente kommer til deg for å hygge seg.Greit å ha i mente at nesten 50% av husholdningene i Oslo består av én person, altså single eller aleneboende. Og er du singel så har hjemmet gjerne en noe annen funksjon enn hvis du har familie og barn; da er det først og fremst et sted hvor du sover, binge-watcher TV-serier eller tar med deg folk fra byen hjem på nachspiel eller ONS. Fritiden ellers tilbringes for det meste på sosiale arenaer. Og da er det faktisk litt begrensende å bo på Lillestrøm eller Ski, selv om man kan ta toget dit på et kvarter midt på dagen.
Gjør de egentlig det? Kortere eller sammenlignbar reisetid forutsetter jo at man bor i gangavstand til jernbanestasjonen på Lillestrøm, Ski eller det som gjelder, og da er mitt inntrykk fra finn.no at det er ganske svindyrt der også. Jeg har sett leiligheter til langt over 100k per kvadratmeter i Lillestrøm sentrum, selv om prisene sikkert er mye lavere om man ser på statistikk fra hele kommunen under ett.Det har jeg få problemer med å skjønne, men også familieboliger innenfor Oslo uten særlig gunstig kollektvtilknytning koster ganske mye mer enn ditto utenfor Oslo med reelt kortere reisetid til sentrale Oslo.
Det går nok raskere å ta kollektivtransport fra Lillestrøm til Oslo S enn fra Torshov til Oslo S, men fra Torshov kan du også gå dit, sykle dit og egentlig aldri trenge å tenke på hvordan du skal komme deg hverken dit eller hjem igjen. Det gir nok en frihetsfølelse for mange. Pluss at noen bare liker følelsen av å bo i byen.Søsteren min og ekstypen bodde i mange år på Torshov. Han snakket ofte om hvor stas og svært det var å bo i Oslo mens livet i stor grad var å komme hjem og se på TV. Gjorde aldri noen "Oslo-ting".
