Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    0
    Personlig benytter jeg buss så lite som overhodet mulig. Tog til/fra Oslo/OSL evt OSL-Brummunddal. Buss for tog har jeg opplevd kun en gang tror jeg.

I "min verden" bør tog ha ordentlige sovekupeer og ikke liggestoler, og tilstrekkelig av dem slik at man ikke må booke sovekupe 6 månerder før avreise. Og ikke minst bør tog ha ordentlige spisevogner med hvit duk på bordet. Dette er slikt man kan få tilgang til i utlandet men ikke i Norge. Så derfor bruker jeg ikke ofte tog her hjemme. Men med de riktige faciliteter er det en fremragende transportform. Vi som har levd noen år husker også et fenomen som het "Reisegods", man kunne mot et overkommelig gebyr "sjekke inn" koffert og bagasje som så ble transportert i en dertil egnet godsvogn. Når man var framme gikk man til en skranke merket "Reisegods", viste fram biletten og fikk sin bagasje. Fremragende system, nesten som når man reiser med fly. i da, men g er det jo knapt mulig å reise med bagasje. Tog er ganske klart beregnet på pendlere. Jeg ser med gru fram til at Flytoget skal over til Vy. I dag er Flytoget en utmerket måte å forflytte seg mellom Oslo S og OSL, men når det også skal fylles opp med pendlere og man skal reise som sild i tønne vil nok mye av gleden ved den delen av reisen bli borte. Å stå i toget fra Oslo S til OSl mens man klamrer seg til sine kofferter er noe jeg ikke ser fram til.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.164
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Buss for tog er jo en "nasjonalsport" i Norge. Hvorfor ikke buss for trikk?
    I artikkelen hevdes det at det vil koste 150 mill fremfor «bare» 100 mill ved midlertidig omlegging av skinnegangen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.448
    Sted
    Sølvbyen
    Det verste er at jeg vet ikke om jeg hadde stusset lenger en gang hvis de la togskinner der så man skulle kunne benytte seg av buss for tog istedenfor buss for trikk. 🫠

Jeg liker veldig godt å reise med tog så lenge det er sitteplasser og man slipper styret med å gå av i Asker for å gå noen hundre meter og stå der å vente på en buss, som er sånn det har vært fra Drammen og inn til Oslo mange ganger. Her jeg bor nå går det heldigvis ekspressbuss rett inn til Oslo, men man må passe å komme seg tidlig nok hjem, ellers er det fort buss for ut tog isteden ut av Oslo igjen etter at ekspressbussen har sluttet å gå for kvelden. Sist det skjedde var når jeg var på konsert i fjor høst og ikke rakk bussen som gikk hjemover i 22-tiden. Jeg var vel hjemme 2.30 om natta ca. 🤗💩🤬

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel gleden ved å reise kollektivt som slår til der!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.574
    Torget vurderinger
    0
    I artikkelen hevdes det at det vil koste 150 mill fremfor «bare» 100 mill ved midlertidig omlegging av skinnegangen.
    Det er jo en meget god grunn da. Hvis tallene stemmer. Vi får se hva prislappen ble når prosjektet er ferdig.

• Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn