Bilen din ?Legger ved et inspirasjonsbilde for demping
![]()
Bilen din ?Legger ved et inspirasjonsbilde for demping
![]()
Du vet Pappa har skrudd bil lyd i ungdommen så slike skal vi ikke høre på Gud forbyDen er seff iorden og rustfri.Hadde det hvert meg hadde jeg kjøpt en nyere bil en å kaste bort tid pluss mye penger på å oppgradere en gammel 2008 model så sant den ikke er blod strøken da,du løper fort opp i 1/4 +++ av verdien av den gamle bilen før du for sagt kake![]()
Mvh
Men nå trenger jeg ikke en pappa som maser og dette er ikke et tema.
Også fordi jeg mest sannsynlig gidd gjøre arbeidet selv.
Pappa bryr seg ikke om sånt. Heller ikke bila.Du vet Pappa har skrudd bil lyd i ungdommen så slike skal vi ikke høre på Gud forbyDen er seff iorden og rustfri.Hadde det hvert meg hadde jeg kjøpt en nyere bil en å kaste bort tid pluss mye penger på å oppgradere en gammel 2008 model så sant den ikke er blod strøken da,du løper fort opp i 1/4 +++ av verdien av den gamle bilen før du for sagt kake![]()
Mvh
Men nå trenger jeg ikke en pappa som maser og dette er ikke et tema.
Også fordi jeg mest sannsynlig gidd gjøre arbeidet selv.gøy du gjør alt selv det er slik det skal være .
( er det ekstern amp et sted gjemt til den Cabasse ? )
JaBilen din ?
Nå må ikke du legge opp til en enorm oppgradering her hehe..JaBilen din ?
Håper å få Lovemusic til å dra på litt på prosjektet - han er flink til å ta bilder osv - satser på en fin prosjekttråd.
Edit: Jeg vil komme med en klar anbefaling - å kjøre aktiv deling - ikke så mye for den aktive delingen i seg selv - men fordi det gir muligheter for å justere "Time Alignment". Fordi diskant, mellomtone/bass og sub er plassert så langt fra hverandre i en bil.
Når du får dette justert inn - så er opplevelsen ganske dramatisk - på en positiv måte.
Jeg har denne Pioneeren som jeg linket til tidligere:Nå må ikke du legge opp til en enorm oppgradering her hehe..JaBilen din ?
Håper å få Lovemusic til å dra på litt på prosjektet - han er flink til å ta bilder osv - satser på en fin prosjekttråd.
Edit: Jeg vil komme med en klar anbefaling - å kjøre aktiv deling - ikke så mye for den aktive delingen i seg selv - men fordi det gir muligheter for å justere "Time Alignment". Fordi diskant, mellomtone/bass og sub er plassert så langt fra hverandre i en bil.
Når du får dette justert inn - så er opplevelsen ganske dramatisk - på en positiv måte.
På Kenwood jeg monterte i Audien, kunne en justere tisforsinkelse på anlegget.
Men litt usikker om en kunne skille diskant og mellomtone/bass. Det husker jeg ikke helt. Var også frekvensjusteringer.
Alt går. Bare mennesker som har laget og vi mennesker kan fikse til.Vet =) Mitt B&O system i Audi'n har egen lydfil spesielt for denne bilen, grei lyd sånn sett, ikke i nærheten av hva jeg er vandt til og sette opp selv men la gå, noe herk å ettermontere bedre deler men det kommer nok.
Nei fy..En annen ting som ble veldig merkbar, etter å få et godt anlegg i bilen, var at det ble like kresen på innspillinger som stereoen i stua. Så det spilles bare musikk med DR10 og høyere. Stort sett musikk fra før 1995 og ingen remastere![]()
Originale ledningsnettet? Skulle han ikke ha en oppgradering av lyden?LM: Navi-enheten din ble iallefall produsert av Xanavi, Japan...og høyttalerne tipper jeg faktisk ER Clarion. Tidligere hadde disse japanerne en kjempekontrakt med PSA, så det skal forundre meg stort om ikke det også var tilfellet med Renault..for Clarions del. Dørdempingen fikser også du på ei helg. Finn ei tilpassa kabelsløyfe hos Ice, så har du funnet plass til Focal forsterkning på en halvtime- via det originale ledningsnettetTipper det tar dem under en time å montere en PnP Focal-amp i Laguna.
Er det forskjell på ledninger i bil, men ikke hus Næææi.. HeheOriginale ledningsnettet? Skulle han ikke ha en oppgradering av lyden?LM: Navi-enheten din ble iallefall produsert av Xanavi, Japan...og høyttalerne tipper jeg faktisk ER Clarion. Tidligere hadde disse japanerne en kjempekontrakt med PSA, så det skal forundre meg stort om ikke det også var tilfellet med Renault..for Clarions del. Dørdempingen fikser også du på ei helg. Finn ei tilpassa kabelsløyfe hos Ice, så har du funnet plass til Focal forsterkning på en halvtime- via det originale ledningsnettetTipper det tar dem under en time å montere en PnP Focal-amp i Laguna.
Ja jo..Det blir jo slik når du har et anlegg som har mulighet til å låte dynamisk - håndtere kraftige transienter - rent og kraftfullt.
Når disse da mangler - som de gjør på komprimert musikk, så legger du veldig merke til det.
Legger kanskje til og med mer merke til det i bilen enn i stua - fordi jeg gjerne spiller høyere i bilen.
Ja godt mulig. Det står faktisk Clarion på anlegget, nederst på lappen.LM: Navi-enheten din ble iallefall produsert av Xanavi, Japan...og høyttalerne tipper jeg faktisk ER Clarion. Tidligere hadde disse japanerne en kjempekontrakt med PSA, så det skal forundre meg stort om ikke det også var tilfellet med Renault..for Clarions del. Dørdempingen fikser også du på ei helg. Finn ei tilpassa kabelsløyfe hos Ice, så har du funnet plass til Focal forsterkning på en halvtime- via det originale ledningsnettetTipper det tar dem under en time å montere en PnP Focal-amp i Laguna.
Når jeg snakker om komprimert musikk tenker jeg på "The Loudness War" - betyr ikke noe hvor det kommer fra radio, streaming eller cd - det låter dritt allikevel.Ja jo..Det blir jo slik når du har et anlegg som har mulighet til å låte dynamisk - håndtere kraftige transienter - rent og kraftfullt.
Når disse da mangler - som de gjør på komprimert musikk, så legger du veldig merke til det.
Legger kanskje til og med mer merke til det i bilen enn i stua - fordi jeg gjerne spiller høyere i bilen.
Kanskje en kan lage et oppsett til dab, streaming og et til cd
Går seg til
Jeg tenkte mer på strømforsyning til amp/amper. Men kanskje Renault har liggende kraftige kurser som reserve?MrSpock, LM: Best mulig lyd med minimal risiko, devaluering av bilen og ditto egeninnsats. Det originale ledningsnettet i bilen er som det skal være for å få bilen til å fungere. Hvis man da- via ei iso-sløyfe m/uttak til forsterkeren- kobler inn denne MELLOM headunit og høyttalere UTEN å klippe i kabelnettet, får man nettopp det. Ei OPPGRADERING av lyden. Men det hjelper lite hvis ikke dørene blir dempet samtidig. Fordi de i udempet tilstand tilfører originallyden null annnet enn negativt. Sånn reint bortsett fra at de er fundamentet for monteringen av hele sulamitten hva gjelder oversetterne. Stabiliser det fundamentet, så hører du det du skal høre. Og vil du da oppgradere med spesialtilpassa høyttalere tar det ca en time i effektiv monteringstid. Såfremt settet er ordentlig bygget/tilpasset og man slipper ekstra kabeltrekk. Det er også ganske så logisk å gjøre dette samtidig dersom panelene allerede ER avmontert for det jeg kaller "dørkverk" 90% av bilstereo er FORBEREDELSE til monteringen. Herunder planlegging, research og kjennskap til løsningene i den aktuelle bilen.
Hva slags effekt, sikring og tverrsnitt på strømledning snakker du om da? Originalnett.Utopia har jeg hatt selv, Laban...et par 5WSOg den 6-kanaleren skulle jeg gjerne hatt en moderne Chrysler-tilpasset PnP-utgave av. Med ÅTTE kanaler
Enda tøffere hadde det vært hvis RF gjorde det samme med PBR-serien sin..
MrSpock Alle PnP-forsterkere av anstendig kvalitet gjør dette via det originale nettet. Som om forsterkeren skulle vært del av original fabrikkinstallasjon.
Dæven der sier du noe auditor ( 5ws ) hørtes kjent ut dette er jo så lenge siden men hadde en mini sub under hvert sete i et 3-4 liters kabinett til litt ekstra spark i framsystemet i mellombassen enda det satt 6.5" i dørerUtopia har jeg hatt selv, Laban...et par 5WSOg den 6-kanaleren skulle jeg gjerne hatt en moderne Chrysler-tilpasset PnP-utgave av. Med ÅTTE kanaler
Enda tøffere hadde det vært hvis RF gjorde det samme med PBR-serien sin..
MrSpock Alle PnP-forsterkere av anstendig kvalitet gjør dette via det originale nettet. Som om forsterkeren skulle vært del av original fabrikkinstallasjon.
DLS hadde jeg i første bilen. De hadde jo og Klasse A på forsterkerne. Genesis var vel og noe..Den gamle tenker litt tilbake på det lille skrotet av bilstereo som begeistret mest av old school Focal utopia / Audison 6 ch VRX amp mm , en som brennmerket meg var en liten Genesis Q100x klasse A sak ikke mange watt men pokker så god lyd det var i en VW Corrado den gangen med et kit fra DLS 5.25" den gangen
Mvh
Litt usikker på hva som er tilkoblet forsterker orginalt.Jeg tenkte mer på strømforsyning til amp/amper. Men kanskje Renault har liggende kraftige kurser som reserve?MrSpock, LM: Best mulig lyd med minimal risiko, devaluering av bilen og ditto egeninnsats. Det originale ledningsnettet i bilen er som det skal være for å få bilen til å fungere. Hvis man da- via ei iso-sløyfe m/uttak til forsterkeren- kobler inn denne MELLOM headunit og høyttalere UTEN å klippe i kabelnettet, får man nettopp det. Ei OPPGRADERING av lyden. Men det hjelper lite hvis ikke dørene blir dempet samtidig. Fordi de i udempet tilstand tilfører originallyden null annnet enn negativt. Sånn reint bortsett fra at de er fundamentet for monteringen av hele sulamitten hva gjelder oversetterne. Stabiliser det fundamentet, så hører du det du skal høre. Og vil du da oppgradere med spesialtilpassa høyttalere tar det ca en time i effektiv monteringstid. Såfremt settet er ordentlig bygget/tilpasset og man slipper ekstra kabeltrekk. Det er også ganske så logisk å gjøre dette samtidig dersom panelene allerede ER avmontert for det jeg kaller "dørkverk" 90% av bilstereo er FORBEREDELSE til monteringen. Herunder planlegging, research og kjennskap til løsningene i den aktuelle bilen.
Uansett er min erfaring at slike stereoinstallasjoner i biler - selv "ultra-premium" anlegg velger veldig spinkle ledninger overalt, ofte med ganske labre tilkoblinger.
Jeg er veldig for overdimensjonering her - minst mulig spenningsfall -> Hifi kvalitet!
Har du en sikringsoversikt? Størrelsen på den bør indikere hva vi snakker om.Angående strøm til dagens forsterker, ser det ikke ut som det er noe ekstra tykke ledninger.
Hvis dette bildet er riktig. Bildet er hentet fra et forum.
Er jo det som er så fint med en litt gammel bil, ts sin er en 2008, mesteparten av tapet er allerede tatt.Mr. Spock: Forstår deg, jeg. Men: Gjør du for mye med bilen, blir den garantert devaluert. Markedet for videresalg begrenser seg selv, du kan bli oppfattet som useriøs "boy racer". Poenget er at anlegget skal levere ei BOMBE av soniske prestasjoner UTEN at du på noen som helst måte skal avsløre HVA du har i bilen. Gjør du det kan du regne med at forsikringspremien går opp, bilen blir et yndet mål for den med uærlige hensikter. Bygger du et gjennomført, usynlig "sleeperanlegg" i bil blir det FEM ganger så moro å faktisk BRUKE systemet. Fordi passasjerene får det akkurat like moro som sjåføren uten å miste plass, komfort eller funksjonalitet. Og de aller fleste av dem må plukke med seg haka når de skal ut av bilen...
Sikkert i instruksjonsbok. Men gidd ikke ut å sjekke.Har du en sikringsoversikt? Størrelsen på den bør indikere hva vi snakker om.Angående strøm til dagens forsterker, ser det ikke ut som det er noe ekstra tykke ledninger.
Hvis dette bildet er riktig. Bildet er hentet fra et forum.
Det hjelper ikke hva slags merke det er på pnp forsterkeren, hvis du kun har en 15-20A sikring å forsyne den med. Det blir ikke noen solid dose moro. Du må rett og slett ha mer strøm tilgjengelig, for å levere en noenlunde trykk med sub og et komponentsett.MrSpock: Og du har prøvd, skjønner jeg? PnP av ANSTENDIG kvalitet, sa jeg. Alpine, Focal, Eton, Fischer, Match, Mosconi Audison, RF...alle leverer ei solid dose moro. Men du er kanskje av dem som helst ser at hele bagasjen er full av tjuetommere? Moro, det og. Problemet er da bare at bilen ikke kan brukes til noe mer. LM her kan skrive under på at jeg veit akkurat hvor viktig strøm og generell match er. Inne som ute. Cluet er at bilen OGSÅ har mer praktiske fordeler som SKAL tas vare på. Forutsetningen for OPPNÅELIG KVALITET er forskjellige der kontra inne-fi. Men selv i mer logiske prisklasser er det mulig å oppnå MASSE på begge steder. Hvis du bare er kapabel til å se hvilket anlegg bilen din BURDE hatt FRA FABRIKKEN. Da BLIR det moro, ser du. Akkurat like moro som et par godt matcha monitorer innendørs..
Får mer og mer lyst å kaste ut anlegget/cd skifter og erstatte med nytt anlegg.LM: Du har en Laguna Mk3, Den bruker 6,5" foran og bak- 165 mm. Til disse trenger du en adapterring, evt et adapterstykke. Vil du beholde originalspiller?:
www.bilradiospes.no
Der søker du CTARNBT005 i søkefeltet. Fullfunksjons handsfree, BT-funksjonalitet via det originale nettet. Vil du samtidig ha en passende sløyfe for å adaptere PnP amp inn, ta det på telefon med dem. Pris: NOK 2960,-
Vil du ha inn 1-DIN?
Søk: CT24RT09- monteringsramma til bilen din koster deg NOK 380,-
Kundeservicen er mer enn OK der, de kan svare deg på ALT du lurer på. Så kan du la Ice stå for resten.