Jeg har gjennom årene, og ,ikke minst i den senere tid, tatt noen debatter med forholdet mellom de målbare realiteter og den hørbare virkeligheten, og jeg føler nå at det er på høy tid å ta bladet fra munnen. Beklager til dere som baserer deres hifi-liv på målinger alene, for dette blir ikke hyggelig.
Jeg har i gjennom mitt nokså priviligerte liv hatt muligheten til å lytte til mange varianter av musikk, både akustisk og elektrisk drevet, sistnevnte også fra scenekanten, jeg har snakket med musikere og hififolk, komponister og konstruktører, jeg har diskutert lyd og musikk i alle varianter. Men det viktigste i denne tråden er hva jeg har hørt, og hvilke konklusjoner jeg nå føler meg tvunget til å trekke. Det følgende er essensen: Målingene vi benytter på hifi i dag, rekker ikke hele veien for å forklare det vår hjerne oppfatter av det musikalske uttrykk vi presenteres for.
Der er altså katta ute av sekken. Dette kan kokes ned til to påstander:
1. Opptaksutsyret for dårlig, og har alltid vært det...
2. ...men det kan kompenseres av hifi uten tilbakekopling, med rør, uten oversampling og filtre som gjenskaper det som var i studio med stor presisjon
Kom igjen, musikkelsker, disse to punktene forstår en hver må være gale. Opptaksutstyret var fantastisk allerede på 50-tallet, og er det fortsatt. Problemet er derimot at i noen tilfeller ødelegges opptaket i prosesseringen før utgivelse, mens i andre tilfeller ødelegges det av en misforstått måleprosess i forbindelse med hifi-utstyret som skal gjengi opptaket. Men la oss først ha en ting klart: Målingene lyver ikke. På den annen side forteller dagens målinger heller ikke hele sannheten!
I skrivende stund lytter jeg til Mahlers 5. symfoni, gjengitt av Doxa RIAA, Spec M99 og Doxa 8.2 Signature høyttalere. Ikke perfekt på noen måte, jeg tror ikke jeg er i en konsertsal. Men det er uansett en god el bedre enn f.eks. mange målemessig "perfekte" komponenter jeg har lyttet til i samme sofa, gjengitt av de samme høyttalere. Hvorfor? De som stoler på dagens målinger vil selvsagt hevde at dette utelukkende består av lavere harmonisk forvrengning, og til disse vil jeg si: Gå ut og lytt til levende musikk! Tror dere virkelig i fullt alvor at dagens og gårsdagens opptaksutstyr var så elendig at det ikke kunne feste klang fra instrumenter til tape? Virkelig? 
Jeg har hørt min andel av det noen liker å kalle "målemonstre", dvs. utstyr som måler tilnærmet perfekt. De har så definitivt mye positivt ved seg. Problemet med dem er at de uansett ikke er i stand til å gjengi virkeligheten på samme måte som en del utstyr som måler til dels betydelig dårligere. Kom ikke her med at dette er en form av ørevennlig forvrengning nok en gang, det holder ikke helt inn. Hør på en klarinett først, så kan vi snakke sammen (jeg har en klarinettspillende kone i huset). Jeg har i løpet av skrivingen byttet fra LP til en innspilling av Saint-Saens 3dje symfoni innspilt i 1959, nå gjenskapt på SACD, og gjengitt gjennom en DAC som måler "feil". Dette har sin tidskoloritt, men hvordan "forstår" denne DAC'en at den nå skal gjengi en 1959-forvrengning i stedet for en fra 1982 eller 2016? Saken er at selvsagt forstår den ikke det. Den bare gjengir klangen, dynamikken og tilstedeværelsen som finnes i dette opptaket, mer virkelighetsnært enn en moderne målemessig korrekt DAC er i stand til. Og dette er ikke på grunn av mer forvrengning, det er på tross av mer forvrengning.
Og i denne siste setningen ligger også gåten. Hvorfor låter produkter med mer målbar forvrengning nærmere opptakets akustiske virkelighet enn det noe "målemonster" er i stand til? Hvorfor kan ikke en målemessig korrekt komponent formidle virkeligheten og det innspilte materialet like eksakt som produkter fulle av målemessige feil og mangler? Jeg er bare lut lei av bisarre ideer om at lavere ordens forvrengning gjenskaper virkeligheten, uansett hva denne virkeligheten var på innspillingstidspuntet. Selvsagt gjør den ikke det, poenget her er at den ikke skjuler virkeligheten. I tillegg viser det seg at våre ører er tolerante for lavere ordens forvrengning, vi lar ikke dette komme i veien for de innspilte klanger, dynamikk og realisme. 
Joda, jeg erkjenner at det fortsatt er et mysterium. Men jeg har hørt så mange instrumenter i levende live at jeg er forbi diskusjonen om en form av tilfeldig gjenskapelse. Det målefolket bør stille seg av spørsmål er: hvordan har det seg at en perfekt måling kan skjule innspillingens virkelige klanger og dynamikk?
Loddet er kastet.
Mvh
Håkon Rognlien
		
		
	 
ASR sitt evangelium er at man ikke hører forskjell på dacer punktum, så sant den ene ikke er ødelagt da. Målinger setter pris/lyd illusjonen på hodet samtidig som lyttetester "Blindtester" skal vise at billige dacer kan yppe seg mot svindyre testvinnere i Fake News hi-fi pressen.
Men hvorfor i all verden hører jeg forskjell på samtlige dacer jeg har prøvd?? Er jeg gal i hodet? Og jeg har ikke prøvd svindyre heller og på mitt anlegg som er "mid-fi" ish.
(Spendor A4 og en xindac hybrid klasse A forsterker.)
		
 
		
	 
Nei du er  ikke  gal  , jeg  kjenner fortvilelsen din  , hvor  mange  dacer tror  du jeg  har hatt her,??En endeløs  søken ,Jeg  var siste  mann  i gjengen  til  å  få meg CD spiller  , tape  og  LP  var  så  overlegen hos  meg , Du er  nødt  å researche  før  evt  kjøp
Min  interesse var  dyp  og den gang , det  var  ikke  internett dominerende så haugevis  av hi  blader ble trålet , nye  som  gamle , Blader som  HI fI choice synes  jeg  hadde en  ærlig  fremstilling  , og så  har du magaziner  som  og  tar  opp temaer  om  dacer typer   og  signaturer filtrer  , nå oså  NOS  , vi snakker  ikke  om signaturer og  filtere  og  sample rate  converters  lenger ,Ikke alle  nyere kontruksjoner engang  bruker de  siste  nye  dyreste  chippene Her  ligger  hemmelig heten mange leter etter  , mens  i dag   det er bare  soft ware og  stream metoder som gjelder ,I min spede  oppstart var  cambridge  dacen  til  3 k  så  god at  man  foretrakk den  for den  inne byggde for  drev / cd spiller  langt  over  20 k ,Problematikken  stopper  ikke der for  så  har du problematikken med  overføring av  signalet til  dacen og  isolering av det , enden det er spdif  , eller  abu eller i2s og den  balanserte utgaven  hdmi.Til tross  for digitalt signal gir  også kablene her lyd  forsjeller , som  mange  fornekter ,og jitter faktoren  spøker i alle ledd ,, så  ja  du rett  på  en  måte  , det er en  gal  hi fi  verden ,  og du skal  holde  tunga rett  i munnen for å navigere rett
Av  og  til så  lånte  jeg  hjem det  dyreste  som  var bare for  å teste ,  2-3 ganger  måneds  lønna 
og  helt  uaktuellt  å  kjøpe  , men bare  for  å sjekke hva som  kunne  komme ut av det 
Av de  kjente merkene  som  ikke gjorde skam på  teknikken var  ofte teak  sony  og  denon , copland og  wadia , så egentlig  har ikke  jeg hørt nyere dac som har  blitt  værenede  hos  meg .Jeg fant  ut  at  BB1704 var en signatur jeg  likte , etter  å  ha  lyttetet på mye  på  1702 , deverre produseres di ikke lenger , for de  ble  for  dyre ,Jeg har lyttet  på  noen av  ess dacene og noen av de  nyere " andre 
men jeg  klarer ikke den og  når  man
  ikke  liker  signaturen , da  en min erfaring  at  signaturen  ikke endres ved  dual  mono  og  parralell  kobling X ganger ,En  kvalitets dac  har  og  gjerne  shunt regulatorer som  undertrykker  støyen maximalt  og  hindrer  at  de  forplanter seg  i railene  og  til sist  i  musikk signalet ,Håper  ikke  jeg  har skremt deg fra  en ellers  morsom  hobby  , men av  og  til  da  må det  og  koste  litt ekstra  . Dacen er  i dag  hjertet " i  mange  hjem  og   hi  fi anlegg,
Følg  og med på TAS workshop , han tar  for seg div dacs utfyllende 
og hvordan de  lyder .Helt  supert