|
Har du breisladd i hver sving, så kjører du for fort i forhold til gjeldende vei- og føreforhold, så enkelt er det.det var breisladd i omtrent hver sving....
Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
TMX ser jo ut som en strandet hval så matchen var egentlig nokså grei?Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
Motor er i alle fall enig med meg. https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2016-suv/nokian-hakkapeliitta-r2-suv/De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
Passer folk på dekktrykk her? ( måles på kalde dekk)
At det er riktig er nesten viktigere en dekkmerke.
Jeg er einig i at kvalitetsfølelsen er svært mye bedre i XC90 enn TMX. I mitt tilfelle er det også slik at 6 seters utgaven av XC90 virker å ha identiske seter minus midtsetet, TMX har helt andre seter i denne konfigurasjonen. I tillegg tror jeg pakken rundt Tesla med med feks OTA softwareoppdateringer som stadig bedrer og legger til nye funksjoner gir en merverdi som er unik i bleverden. Jeg tror de fleste faktisk opplever å ha et mye bedre produkt enn de tradisjonelle fossilbilene. Uansett er jeg i utgangspunktet ikke interessert i TMX og mangelen på andre aktuelle elbiler som gjør at jeg nå dessverre kikker på fossil.Tmx er vel en "dverg" når det gjelder kvalitet - som jo er standard for 'T'...Jeg gikk for XC 90 T8 i 4 seter versjon. Tror du får 6 seter nå i 2020. Min venn har Tmx 6 seter og han er veldig misunnelig på min Volvo spesielt B&W lydsystem og støynivå samt materiell kvalitet. Jeg har kjøpt min, men Volvos leasing tilbud er ganske gode. Forsikring er dyr men billigere enn TMX. Range Rover er billig i forsikring, men der er kvaliteten langt fra på topp.
Ville valgt Volvo XC90 foran 'T'- helt klart. Flott bil! Selv "sliter" jeg med en (ikke ny - på langt nær) forhjulstrukket S60. Skal bli "gøy" på snøføre tenker jeg![]()
Jeg har disse: https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/continental-contivikingcontact-7/ og de ble kjøpt i fjor. Mulig at disse ikke skulle være optimale, men har allikevel litt problemer med å tro at de er så elendige som flere har kommentert.Først tenkte jeg at det var et feilskjær å bytte til elbil, grunnet ditt bruksmønster. Nå innser jeg at det du trenger er nye dekk. Høres ut som om du har fått på Nokian. De er veldig dårlige på bart føre, men på vinterføre er de skikkelig dårlige. Selv om de har kommet bra ut i en del tester virker det ikke som om det henger særlig godt sammen med dekkene vi "dødelige" får kjøpt. Jeg har selv S-max, og har hatt Nokian på 2 av hjulene. Så skiftet jeg til Maxxis Arctic Trekker. Det var som natt og dag, føles ikke som samme bil en gang. Det er kun på polert holke med overvann jeg har måttet melde pass, men da var det også så glatt at det var umulig å gå fordi man skled ut i grøfta uansett hvordan man snudde og vendte på det. Vi har også en Mini, og den satt det også Nokian på da vi kjøpte den. Jeg byttet til samme type dekk på den, og merket samme utrolige forvandling der. Ikke er de dyre heller, så jeg anbefaler deg på det varmeste å få på nye dekk først, så får du heller se om det rykke like hardt i bilbyttemuskelen etter det. Med under 100 000km kjørelengde etter 8 år er det ingen grunn til å legge veldig store penger i bil, og heller ikke vil det lønne seg å bytte ut den du har. Statistisk sett er det ekstremt lite tull med akkurat den modellen, selv om det har vært ett og annet med svinghjul, EGR-ventil og en AC som ikke har verdens kraftigste kjølekapasitet. Kjørefølelsen derimot, står jo ikke tilbake for noe annet med mindre man er opptatt av å ikke bli vekket fra sin dype søvn når man sitter bak rattet. Den er også velsignet med en av bilverdenens beste setter (om du har Titanium-setene). De er blant de få, utenom ekstremdyre ting, man kan sette seg i, kjøre 8 timer, og ikke føle seg spesielt sliten i kroppen etter kjøreturen. Slik du beskriver det har du en bortimot perfekt bil til deg, om du tar økonomi med i regnestykket, men helt feil dekk. Har den originalt sportsunderstell er det også en fordel med litt lavere profil og ganske høyt trykk. På vinterføre er det ikke nødvendigvis 80-profil og pizzaskjærere som gjelder. Men jeg har kjørt en del både i Stavanger, på Jæren og i Haugesund/Tysvær når det har kommet snø, og man kan jo i blant lure på om folk har førerkort, slik som han som lå i 30 i 70-sona i flere minutter, passerte den ene avkjøringen etter den andre, samt flere busslommer, og ambulansen på fulle sirener og blålys som lå bak ham visste ikke sin arme råd. Heldigvis skulle de til slutt hver sin vei i en rundkjøring. Da var det sånne hvite greier på bakken som hadde kommet i løpet av natten.Taker for mange innspill! Noen kommentarer:
Selv om jeg verken er spesielt interessert i bil eller glad i å kjøre, er jeg faktisk vokst opp med ordentlig vinterføre 6 mndr i året. Jeg tror ikke at jeg har noen spesielle kjøreferdigheter, men føler meg altså ikke utrygg på vinterføre selv om jeg bor i Stavanger... Nå har jeg også kjørt en del forskjellig biler og på denne bakgrunnen mener jeg altså at Ford S-Max er en elendig vinterbil. Jeg kan heller ikke vite at noe ikke er galt med bilen, men bilen fremstår god teknisk stand og alt som ikke har vært 100% har fortløpende blitt reparert. Nye vinterdekk er også på plass og er en eller annen versjon av en "testvinner". For meg fremstår det som noe fundamentalt galt i vektfordelingen i bilen som gjør den svært uegnet på vinterføre uten at jeg har annen empiri av dette enn at jeg ofte føler at bilen er utrygg og ustabil. Det er faktisk relativt uforståelig for meg at andre mener dette er en god vinterbil. Uansett var tirsdagens passering over Suleskard årsaken til at jeg i det hele tatt kom på at det var tid for et bytte. For de som ikke er lokalkjent var det nettopp kommet 20cm nysnø og det var svært glatt. Lite trafikk, men av 4 biler jeg traff over fjellet, sto en i grøfta (ikke min..).
Ellers mange andre forslag til bil som ikke er aktuelle for mitt bruk. Jeg har kjørt en del stor SUV og liker å sitte høyt og ha god plass og luftig kupe. Jeg synes derfor at Model S blir for liten. Jeg kjørte ca 400 mil i USA i sommer og hadde da stor bil med seperate seter til barna på andre rad. Dette er optimalt, men som sagt kun TMX som jeg kjenner til i Norge som kan konfigureres slik. XC 90 kan legge ned midtsetet og da dette er noe mindre får man en tilsvarende effekt.
Som nevnt tidligere er det ikke slik at jeg arbeider inne flyttebransjen, men liker at jeg alltid har plass til det jeg skulle ha behov for. Hengerfeste er strengt tatt ikke er must, men jeg kjører relativt ofte med henger og synes det blir for mye hassel å låne bil hver gang jeg bare skal slenge på hengeren. Av samme grunn er det ikke et alternativ å leie bil de gangene vi skal på langtur.
Jeg er forøvrig svært økonomisk av meg og synes det er et stort dilemma å bruke så mye penger på bil da det enkelte ganger kan være flere uker mellom hver gang jeg kjører. Allikevel er det jo slik at på turer til østlandet, brukes bilen 20 timer bare for å komme seg tur/retur. Komforten på en slik tur flere ganger i året er også verdt noe.
Hvis du har lyst på ny bil så er det jo bare å få det heim, men det er ikke til å komme utenom at 110 lapper i året for bil er ganske dyrt - pluss det du må betale for å ta skader/riper og slitasje utenom normalen når den skal leveres tilbake...At bilen er dårlig på vinterføre er ikke noe nytt. Den har alltid vært slik og det er ingenting er galt med den. Ble noe bedre med nye dekk. Andre med liknende bil har også vært enig i dette og jeg har derfor konkludert med at det er modellen som ikke er bedre.
110/år er totalkostnaden på leasing.
Ganska normalt att det är kallgrader på vintern.De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
Passer folk på dekktrykk her? ( måles på kalde dekk)
At det er riktig er nesten viktigere en dekkmerke.
Jeg regner med at du hinter til dette med kalde dekk?Ganska normalt att det är kallgrader på vintern.De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.
Passer folk på dekktrykk her? ( måles på kalde dekk)
At det er riktig er nesten viktigere en dekkmerke.![]()
110’ i året er ikke mye på en ny bil til ca 1 mill. For all del mye penger men slik er det bare å kjøpe så dyr bil. Dersom alternativet er å kjøpe, vil kostnaden bli enda høyere bare i verditap.Hvis du har lyst på ny bil så er det jo bare å få det heim, men det er ikke til å komme utenom at 110 lapper i året for bil er ganske dyrt - pluss det du må betale for å ta skader/riper og slitasje utenom normalen når den skal leveres tilbake...
Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
Ikke tilfeldig at i FN-systemet for feltoperasjoner så har man i tiår operert med følgende følgende rangeringsliste basert på både fremkommelighet og komfort:Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
Men vær klar over at det som FN i slik sammenheng omtaler som "Land Cruiser" er en noe annen bil enn den som selges i Norge under det navnet.Ikke tilfeldig at i FN-systemet for feltoperasjoner så har man i tiår operert med følgende følgende rangeringsliste basert på både fremkommelighet og komfort:Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
Toyota Land Cruiser
Nissan Patrol
Land Rover Defender
Land Cruiser for ambassadører, Patrol for mellomledere og Defender for resten, enten man snakker tropiske Kenya eller snøkledde Kashmir.
Prado som du riktig sier er blant de mindre av de mange versjonene av Land Cruiser som Toyota har produsert siden 50-tallet. Prado kom vel på slutten av 80-tallet om jeg husker rett og var ment mer som urban SUV.Men vær klar over at det som FN i slik sammenheng omtaler som "Land Cruiser" er en noe annen bil enn den som selges i Norge under det navnet.Ikke tilfeldig at i FN-systemet for feltoperasjoner så har man i tiår operert med følgende følgende rangeringsliste basert på både fremkommelighet og komfort:Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
Toyota Land Cruiser
Nissan Patrol
Land Rover Defender
Land Cruiser for ambassadører, Patrol for mellomledere og Defender for resten, enten man snakker tropiske Kenya eller snøkledde Kashmir.
I "det store utlandet" heter "vår" utgave Toyota Prado. En ordentlig Land Cruiser er en betydelig større bil med V8 motor. Det finnes noen av dem her jeg bor,
men det de alle sammen har til felles er at de kjører rundt på rusiske skilt!
Det finnes mange varianter/teknologier som blir brukt til firehjulstrekk. Audi har helt fra begynnelsen av brukt TorSen diff, som er nøyaktig det samme som Subaru bruker.Har kjørt Audi quattro , men det er bare søppel kontra Subaru.
Bedre 4x4 finnes ikke, satt å flira meg glugg ihjel. Men har jo ikke den statusen som Audi.
Men trenger man det for å kjøre en tur til fjels, tviler.
Jeg ente opp med en Skoda 4x4 som kun er leke 4x4.
Men går billig og er en ok bil. Trenger ikke penisforlenger:=)