Bil, båt og motorsykkel Ny stor bil. Tips?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.372
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.740
    Antall liker
    7.581
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    det var breisladd i omtrent hver sving....
    Har du breisladd i hver sving, så kjører du for fort i forhold til gjeldende vei- og føreforhold, så enkelt er det.

    At en XC90 ikke vil ha samme kjøreegenskaper som en BMW 5-serie er ganske naturlig - XC90 er en svært stor SUV med tilsvarende høy vekt. Det er også en del andre egenskaper ift fremkommelighet og lastekapasitet som kommer inn. Høy bakkeklaring gjør at du kommer deg frem på en dårlig skogsvei, men er mindre egnet til å kjøre som en gal mann.

    Johan-Kr
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    455
    Antall liker
    120
    Sted
    Halden
    Subaru forester ikke 7 seter men noe av det beste på vinterføre. 22 cm bakkeklaring.


    Roar
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.461
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
    Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
    Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.
    Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
    Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.
    TMX ser jo ut som en strandet hval så matchen var egentlig nokså grei? :D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.372
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
    Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.
    Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.
    De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.

    Passer folk på dekktrykk her? ( måles på kalde dekk)
    At det er riktig er nesten viktigere en dekkmerke.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.461
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
    Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.
    Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.
    De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.

    Passer folk på dekktrykk her? ( måles på kalde dekk)
    At det er riktig er nesten viktigere en dekkmerke.
    Motor er i alle fall enig med meg. https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2016-suv/nokian-hakkapeliitta-r2-suv/
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.501
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk for XC 90 T8 i 4 seter versjon. Tror du får 6 seter nå i 2020. Min venn har Tmx 6 seter og han er veldig misunnelig på min Volvo spesielt B&W lydsystem og støynivå samt materiell kvalitet. Jeg har kjøpt min, men Volvos leasing tilbud er ganske gode. Forsikring er dyr men billigere enn TMX. Range Rover er billig i forsikring, men der er kvaliteten langt fra på topp.
    Tmx er vel en "dverg" når det gjelder kvalitet - som jo er standard for 'T'...
    Ville valgt Volvo XC90 foran 'T'- helt klart. Flott bil! Selv "sliter" jeg med en (ikke ny - på langt nær) forhjulstrukket S60. Skal bli "gøy" på snøføre tenker jeg :)
    Jeg er einig i at kvalitetsfølelsen er svært mye bedre i XC90 enn TMX. I mitt tilfelle er det også slik at 6 seters utgaven av XC90 virker å ha identiske seter minus midtsetet, TMX har helt andre seter i denne konfigurasjonen. I tillegg tror jeg pakken rundt Tesla med med feks OTA softwareoppdateringer som stadig bedrer og legger til nye funksjoner gir en merverdi som er unik i bleverden. Jeg tror de fleste faktisk opplever å ha et mye bedre produkt enn de tradisjonelle fossilbilene. Uansett er jeg i utgangspunktet ikke interessert i TMX og mangelen på andre aktuelle elbiler som gjør at jeg nå dessverre kikker på fossil.

    Taker for mange innspill! Noen kommentarer:

    Selv om jeg verken er spesielt interessert i bil eller glad i å kjøre, er jeg faktisk vokst opp med ordentlig vinterføre 6 mndr i året. Jeg tror ikke at jeg har noen spesielle kjøreferdigheter, men føler meg altså ikke utrygg på vinterføre selv om jeg bor i Stavanger... Nå har jeg også kjørt en del forskjellig biler og på denne bakgrunnen mener jeg altså at Ford S-Max er en elendig vinterbil. Jeg kan heller ikke vite at noe ikke er galt med bilen, men bilen fremstår god teknisk stand og alt som ikke har vært 100% har fortløpende blitt reparert. Nye vinterdekk er også på plass og er en eller annen versjon av en "testvinner". For meg fremstår det som noe fundamentalt galt i vektfordelingen i bilen som gjør den svært uegnet på vinterføre uten at jeg har annen empiri av dette enn at jeg ofte føler at bilen er utrygg og ustabil. Det er faktisk relativt uforståelig for meg at andre mener dette er en god vinterbil. Uansett var tirsdagens passering over Suleskard årsaken til at jeg i det hele tatt kom på at det var tid for et bytte. For de som ikke er lokalkjent var det nettopp kommet 20cm nysnø og det var svært glatt. Lite trafikk, men av 4 biler jeg traff over fjellet, sto en i grøfta (ikke min..).

    Ellers mange andre forslag til bil som ikke er aktuelle for mitt bruk. Jeg har kjørt en del stor SUV og liker å sitte høyt og ha god plass og luftig kupe. Jeg synes derfor at Model S blir for liten. Jeg kjørte ca 400 mil i USA i sommer og hadde da stor bil med seperate seter til barna på andre rad. Dette er optimalt, men som sagt kun TMX som jeg kjenner til i Norge som kan konfigureres slik. XC 90 kan legge ned midtsetet og da dette er noe mindre får man en tilsvarende effekt.

    Som nevnt tidligere er det ikke slik at jeg arbeider inne flyttebransjen, men liker at jeg alltid har plass til det jeg skulle ha behov for. Hengerfeste er strengt tatt ikke er must, men jeg kjører relativt ofte med henger og synes det blir for mye hassel å låne bil hver gang jeg bare skal slenge på hengeren. Av samme grunn er det ikke et alternativ å leie bil de gangene vi skal på langtur.

    Jeg er forøvrig svært økonomisk av meg og synes det er et stort dilemma å bruke så mye penger på bil da det enkelte ganger kan være flere uker mellom hver gang jeg kjører. Allikevel er det jo slik at på turer til østlandet, brukes bilen 20 timer bare for å komme seg tur/retur. Komforten på en slik tur flere ganger i året er også verdt noe.
    Først tenkte jeg at det var et feilskjær å bytte til elbil, grunnet ditt bruksmønster. Nå innser jeg at det du trenger er nye dekk. Høres ut som om du har fått på Nokian. De er veldig dårlige på bart føre, men på vinterføre er de skikkelig dårlige. Selv om de har kommet bra ut i en del tester virker det ikke som om det henger særlig godt sammen med dekkene vi "dødelige" får kjøpt. Jeg har selv S-max, og har hatt Nokian på 2 av hjulene. Så skiftet jeg til Maxxis Arctic Trekker. Det var som natt og dag, føles ikke som samme bil en gang. Det er kun på polert holke med overvann jeg har måttet melde pass, men da var det også så glatt at det var umulig å gå fordi man skled ut i grøfta uansett hvordan man snudde og vendte på det. Vi har også en Mini, og den satt det også Nokian på da vi kjøpte den. Jeg byttet til samme type dekk på den, og merket samme utrolige forvandling der. Ikke er de dyre heller, så jeg anbefaler deg på det varmeste å få på nye dekk først, så får du heller se om det rykke like hardt i bilbyttemuskelen etter det. Med under 100 000km kjørelengde etter 8 år er det ingen grunn til å legge veldig store penger i bil, og heller ikke vil det lønne seg å bytte ut den du har. Statistisk sett er det ekstremt lite tull med akkurat den modellen, selv om det har vært ett og annet med svinghjul, EGR-ventil og en AC som ikke har verdens kraftigste kjølekapasitet. Kjørefølelsen derimot, står jo ikke tilbake for noe annet med mindre man er opptatt av å ikke bli vekket fra sin dype søvn når man sitter bak rattet. Den er også velsignet med en av bilverdenens beste setter (om du har Titanium-setene). De er blant de få, utenom ekstremdyre ting, man kan sette seg i, kjøre 8 timer, og ikke føle seg spesielt sliten i kroppen etter kjøreturen. Slik du beskriver det har du en bortimot perfekt bil til deg, om du tar økonomi med i regnestykket, men helt feil dekk. Har den originalt sportsunderstell er det også en fordel med litt lavere profil og ganske høyt trykk. På vinterføre er det ikke nødvendigvis 80-profil og pizzaskjærere som gjelder. Men jeg har kjørt en del både i Stavanger, på Jæren og i Haugesund/Tysvær når det har kommet snø, og man kan jo i blant lure på om folk har førerkort, slik som han som lå i 30 i 70-sona i flere minutter, passerte den ene avkjøringen etter den andre, samt flere busslommer, og ambulansen på fulle sirener og blålys som lå bak ham visste ikke sin arme råd. Heldigvis skulle de til slutt hver sin vei i en rundkjøring. Da var det sånne hvite greier på bakken som hadde kommet i løpet av natten.
    Jeg har disse: https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/continental-contivikingcontact-7/ og de ble kjøpt i fjor. Mulig at disse ikke skulle være optimale, men har allikevel litt problemer med å tro at de er så elendige som flere har kommentert.

    Når det gjelder rene økonomiske betraktninger er det jo klart at det eneste fornuftige alternativet å beholde bilen noen år til elbilutvalget blir bedre. I ettertid ser jeg at min reelle kostnad for en S-Max ligger på 50 000 i året, vs 110 000 for XC90. Egentlig ikke avskrekkende prisforskjell, men det er jo klart at årskostanden sannsynligvis vil bedres markant ved å beholde bilen videre.

    Turen går hjemmover senere i dag og da får jeg se om dagens 60 mils etappe gir oss mer eller mindre lyst på ny bil.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.801
    Antall liker
    17.807
    Sted
    Østfold
    Det er vel også gjerne slik at om man først begynner å vurdere ny bil så begynner man å selge seg selv inn på ideen. Det kan være veldig skadelig for "det man har fra før".

    Jeg har ikke hatt Konti-dekk på vår, så de kan jeg ikke uttale meg om. Men det er en kjensgjerning at Nokian har slitt med en del kvalitetsproblemer. En ting er at enkelte eksemplarer blir knallharde over tid, uten at de av den grunn blir det minste gode å kjøre på. De har også slitt med urundhet (som ikke egentlig kan utbalanseres, bare kamufleres med balanseringsvekter, men som allikevel påvirker kjøreegenskapene og spesielt grepet). Jeg tror ikke Continental sliter med slike ting i samme grad.

    Nye dekk i fjor... Sliter med kjøreegenskapene på vinterføre... Det høres ut som at du burde vært innom enten et dekkverksted eller rett og slett et bilverksted for å finne hva som er feil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.238
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    #MML , Tvivler på at du kan holde en ny XC90 6 seter topp spec for 110’ i året! Seter i 6 seter XC90 versjonen er ikke identiske med fremsetter! De mangler massasje, luft mm.. men de er langt rimeligere enn Excellence som forøvrig ikke markedsføres i Europa lengre.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.501
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    At bilen er dårlig på vinterføre er ikke noe nytt. Den har alltid vært slik og det er ingenting er galt med den. Ble noe bedre med nye dekk. Andre med liknende bil har også vært enig i dette og jeg har derfor konkludert med at det er modellen som ikke er bedre.

    110/år er totalkostnaden på leasing.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.740
    Antall liker
    7.581
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Piggfrie vinterdekk må være myke for at de skal fungere som vinterdekk. At en tung og høy suv ikke kan kjøres som på sommerføre på slike dekk er ingen overraskelse.

    Hvis en snuser litt i databasen til nbfbildeler, og ser på hvilke dekk/felg-kombinasjoner som dukker opp til suv, så er det svært stor andel av piggfrie dekk. Jeg gjorde denne øvelsen for noen år siden for å finne noen brukte felger til en rimelig penge til en eldre suv - alle dekk/felg-kombinasjonene var piggfrie.

    Stor, tung bil med høyt tyngdepunkt vil på vinterføre ha en del mere utfordringer i forhold til en lav bil med lavt tyngdepunkt.

    Johan-Kr
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    823
    Antall liker
    534
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Lenge siden du vaska dekkene?
    Prøv ett stopp på en bensinstasjon å kjøp litt dekkrens.
    Piggfrie dekk som har gått en stund på bar asfalt trenger en vask for å få bort graps som ødelegger veigrepet.

    --
    Martin
     
    C

    Cyber

    Gjest
    At bilen er dårlig på vinterføre er ikke noe nytt. Den har alltid vært slik og det er ingenting er galt med den. Ble noe bedre med nye dekk. Andre med liknende bil har også vært enig i dette og jeg har derfor konkludert med at det er modellen som ikke er bedre.

    110/år er totalkostnaden på leasing.
    Hvis du har lyst på ny bil så er det jo bare å få det heim, men det er ikke til å komme utenom at 110 lapper i året for bil er ganske dyrt - pluss det du må betale for å ta skader/riper og slitasje utenom normalen når den skal leveres tilbake...
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    4.607
    Antall liker
    6.282
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt fire forskjellige Nokian vinterdekk de siste ti årene, alle har vært gode, men de var bedre på bar vei (stivere) før. Har hatt både med og uten pigg.
    Nokian er håpløst myke på en ting bil. Første gangen jeg kjørte TMX var med Nokian piggfritt og det var som å kjøre en båt.
    Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.
    De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.

    Passer folk på dekktrykk her? ( måles på kalde dekk)
    At det er riktig er nesten viktigere en dekkmerke.
    Ganska normalt att det är kallgrader på vintern.:rolleyes:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.372
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har god erfaring med Continental sine dekk til vinterføre.
    De siste Conti jeg har hatt var enda mykere en Nokian.

    Passer folk på dekktrykk her? ( måles på kalde dekk)
    At det er riktig er nesten viktigere en dekkmerke.
    Ganska normalt att det är kallgrader på vintern.:rolleyes:
    Jeg regner med at du hinter til dette med kalde dekk?

    La meg presisere siden det er mange som ikke er klar over dette:

    Dekk blir varme under bruk, hvor mye varmere beror på bruken og lufttrykket, lavt dekktrykk gir varmere dekk og høyere slitasje, men også bedre grep under ellers riktige omstendigheter.

    Når dekkene blir varme blir naturligvis også luften inni dekkene varmere, og da utvider den seg og trykket blir høyere.

    Derfor skal det alltid måles trykk på kalde dekk, altså etter at bilen har stått i ro en god stund. Å svinge innom bensinstasjonen for å sjekke fullfart under en langtur er derfor ikke nødvendigvis en god ide, etter at du har fyllt tanken og spist burgeren er det derimot ok.

    Generelt på bruk på vei er det alltid bedre med for høyt trykk en for lavt, men det beste er selvsagt riktig.

    Når jeg har vært mekaniker for min far som kjørte roadracing stod vi alltid klar med IR-termometer for å sjekke tempen på dekkene så snart han kom inn i depot, for på asfaltracing er måltemperaturen 70°C under kjøring, var tempen for lav minket vi trykket, og var den for høy økte vi. Vi snakker forskjeller i desimalstørrelsen i pund (lbs).

    En bil med feil dekktrykk er markant dårligere å kjøre en med rett trykk, men værst med for lite luft.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du har lyst på ny bil så er det jo bare å få det heim, men det er ikke til å komme utenom at 110 lapper i året for bil er ganske dyrt - pluss det du må betale for å ta skader/riper og slitasje utenom normalen når den skal leveres tilbake...
    110’ i året er ikke mye på en ny bil til ca 1 mill. For all del mye penger men slik er det bare å kjøpe så dyr bil. Dersom alternativet er å kjøpe, vil kostnaden bli enda høyere bare i verditap.

    XC90 er helt grei på vinter, for de aller, aller fleste er den helt super og de gangene det er behov så setter en den bare i permanent 4wd så kommer en stort sett fram over alt. Jeg foretrakk likevell Q7 men den fåes ikke som 7 seter som hybrid
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.066
    Antall liker
    10.098
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Og så over til noe helt annet. Hva med en stor og fin brukt bil? En rustfri bil finner du for ca. 50.000 der borte, legg til frakt og mva. så er summen likevel under det Volvoen koster i året. Og med et rustrfritt utgangspunkt så er det bare å få sausa den inn med tectyl så har du bil i mange år. 4.6 liter V8 av moderne konstruksjon og den er veldig god å kjøre. Og slettes ikke så dårlig på vinterføre heller vil jeg tro. Og definitivt anderledes. Naboene blir rare;)
    43640591623.506476936.IM1.MAIN.1000x750_A.1000x730.jpg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.862
    Antall liker
    2.536
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.052
    Antall liker
    8.555
    Torget vurderinger
    0
    Valg av bil er alltid et spørsmål om kompromisser.

    I Norge er det for de fleste mest av at et spørsmål om økonomi, dessverre!

    Så er det et spørsmål om å definere sine egne behov, som vanligvis er helt andre enn både naboens behov og folk på HFS sine behov!

    Her har vi en som ønsker så stor bil som mulig, som samtidig skal være god å kjøre på vinterføre.

    Da må man se litt på plassbehovet. Hvor ofte behøver du de 6. eller 7 setet? Kjører man nabolagets unger på fotballtrening hver uke er dette et helt reelt behov.

    Samtidig som man bør tenke på at hvis man kun har 2 seter i bilen, varebil eller sportsbil, må faktisk noen annen ta ansvar og sørge for sine egne og naboers barns

    transportbehov.

    Men er det din egen familie som er så stor, evt det evinnelige, - mine, dine og våre barn syndromet- ja da har du et reelt behov selv om det er kun 5-6 ganger i året.

    En så stor bil vil gjerne være så stor, tung og ofte så undermotorisert at "sportslige" kjøreegenskaper ikke bør være et tema. Da blir du i så fall skuffet! Men

    framkommelighet er en helt annen skål.

    Slike store biler kan man få med 4X4 slik at de ikke sliter så ille for å få deg opp til hytta. WV Caravelle kommer med 4X4, en meget populær bil som ikke bare har plass

    til folk men også en smule mer bagasje enn hva som går i en Volvo. Den er rimelig grei å få solgt når den dagen kommer også.

    Du kan også tenke litt utafor boksen. Suburban finnes i ulike tappninger, alt fra Chevy til Cadillac, bensin eller diesel og et hav av ulike utstyrnivåer. Tunge som bare

    pokker, du må muligens ha nytt førerkort hvis du ikke har et som er "gammelt nok" til at du kan kjøre minbuss/lett lastebil. Det som er sikkert er at med tre setrader

    i en slik har du plass til en hel lestadianerfamile og alle sitter behagelig og godt, du har plass til masse bagasje og du har framkommelighet herfra til evigheten. Du kan

    svinkjøre med en slik også om det er din greie. Men regninga for drivstofforbruket vil nok ligge på høyde med fartsbota! En slik bil bør kjøpes ny og Tectylbehandles

    umiddelbart etter at den forlater butikken, alternativt kjøpes brukt fra en "rustfri" stat i USA. De ruster som bare pokker!

    Skulle jeg selv velge uten tanke på økonomi ville jeg gå for en stor Range Rover, ikke sport men bestefaren selv i lang utgave. Der kan du få 7 seter, framkommelighet,

    rimelig greie og nesten sportslige kjøreegnskaper. Litt mindre enn en Suburban, men omtrent like tørst hvis du er tung på høyrefoten. Men du ankommer med Britisk

    stil og verdighet! Det er en praktfull bil, hvis du kan overse driftssikkehet på høyde med Tesla! Det er en bil som velges med hjertet, ikke med fornuft eller lommeboka!

    Men jeg er ganske sikker på at Pinky er ganske så enig i at det vil være BILEN!
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.740
    Antall liker
    7.581
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kodiaq er stor bil med masse plass. Bra komfort. På den korte prøveturen jeg hadde, klarte jeg ikke helt å bli venn med DSG-kassa, da jeg er vant med tradisjonell automatkasse, men dette tenker jeg er tilvenning - akkurat som en som er vant med manuell girkasse får seg noen uventede bråstopper når vedkommende tenker på å gire i en bil med automat...

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.755
    Antall liker
    15.576
    Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
    Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    7.009
    Antall liker
    8.694
    Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
    Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.
    Ikke tilfeldig at i FN-systemet for feltoperasjoner så har man i tiår operert med følgende følgende rangeringsliste basert på både fremkommelighet og komfort:

    Toyota Land Cruiser
    Nissan Patrol
    Land Rover Defender

    Land Cruiser for ambassadører, Patrol for mellomledere og Defender for resten, enten man snakker tropiske Kenya eller snøkledde Kashmir.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.740
    Antall liker
    7.581
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En ting som stopper firehjulstrekkere - få tilstrekkelig med hardpakket snø under ramma, slik at du mister marktrykket. Da er det bare å finne fram spade, vinsj eller slepetau. Been there, done that.

    Johan-Kr
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.708
    Antall liker
    1.490
    Ugh, nå fikk jeg en tidlig vintermorgen friskt i minnet... Lancia Delta Integrale, piggdekk, ubrøyta innkjørsel, hybris, passasjer som skulle sitte på til jobb.

    Var moro de få meterne det varte :rolleyes:
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.929
    Antall liker
    5.140
    Torget vurderinger
    4
    Er veldig fornøyd med Volvo XC90 T8 leaset på Bilia :) Jeg syntes det er en fantastisk lettkjørt stor bil med stor plass til 3 unger og utstyr.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.052
    Antall liker
    8.555
    Torget vurderinger
    0
    Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
    Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.
    Ikke tilfeldig at i FN-systemet for feltoperasjoner så har man i tiår operert med følgende følgende rangeringsliste basert på både fremkommelighet og komfort:

    Toyota Land Cruiser
    Nissan Patrol
    Land Rover Defender

    Land Cruiser for ambassadører, Patrol for mellomledere og Defender for resten, enten man snakker tropiske Kenya eller snøkledde Kashmir.
    Men vær klar over at det som FN i slik sammenheng omtaler som "Land Cruiser" er en noe annen bil enn den som selges i Norge under det navnet.

    I "det store utlandet" heter "vår" utgave Toyota Prado. En ordentlig Land Cruiser er en betydelig større bil med V8 motor. Det finnes noen av dem her jeg bor,

    men det de alle sammen har til felles er at de kjører rundt på rusiske skilt!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    7.009
    Antall liker
    8.694
    Hva med Toyota Land Cruiser? Da kjører du ringer rundt alle de andre som ikke kommer opp til fjellet i dårlig vær.
    Faren til samboeren hadde en slik en for en tid tilbake. Det er kanskje den bilen jeg har blitt mest fascinert over. Greit nok at den var som en vuggende trakor på landeveien men risken for å sette seg fast noesomhelst sted eller ikke komme frem var høyst begrenset. En guide jeg hadde i Frankrike en gang kjørte en slik en - på den smekk fulle parkeringsplassen kjørte han godt opp i haugen brøytemannskapene hadde lagt opp "Her er det alltid ledig" sa han tørt da han hadde parkert.
    Ikke tilfeldig at i FN-systemet for feltoperasjoner så har man i tiår operert med følgende følgende rangeringsliste basert på både fremkommelighet og komfort:

    Toyota Land Cruiser
    Nissan Patrol
    Land Rover Defender

    Land Cruiser for ambassadører, Patrol for mellomledere og Defender for resten, enten man snakker tropiske Kenya eller snøkledde Kashmir.
    Men vær klar over at det som FN i slik sammenheng omtaler som "Land Cruiser" er en noe annen bil enn den som selges i Norge under det navnet.

    I "det store utlandet" heter "vår" utgave Toyota Prado. En ordentlig Land Cruiser er en betydelig større bil med V8 motor. Det finnes noen av dem her jeg bor,

    men det de alle sammen har til felles er at de kjører rundt på rusiske skilt!
    Prado som du riktig sier er blant de mindre av de mange versjonene av Land Cruiser som Toyota har produsert siden 50-tallet. Prado kom vel på slutten av 80-tallet om jeg husker rett og var ment mer som urban SUV.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.671
    Antall liker
    10.333
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har kjørt Audi quattro , men det er bare søppel kontra Subaru.
    Bedre 4x4 finnes ikke, satt å flira meg glugg ihjel. Men har jo ikke den statusen som Audi.
    Men trenger man det for å kjøre en tur til fjels, tviler.
    Jeg ente opp med en Skoda 4x4 som kun er leke 4x4.
    Men går billig og er en ok bil. Trenger ikke penisforlenger:=)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.372
    Antall liker
    1.180
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt Audi quattro , men det er bare søppel kontra Subaru.
    Bedre 4x4 finnes ikke, satt å flira meg glugg ihjel. Men har jo ikke den statusen som Audi.
    Men trenger man det for å kjøre en tur til fjels, tviler.
    Jeg ente opp med en Skoda 4x4 som kun er leke 4x4.
    Men går billig og er en ok bil. Trenger ikke penisforlenger:=)
    Det finnes mange varianter/teknologier som blir brukt til firehjulstrekk. Audi har helt fra begynnelsen av brukt TorSen diff, som er nøyaktig det samme som Subaru bruker.

    Unntaket er Audi A3, A1 og Q3 som bruker Haldex som er en helt annen konstruksjon og nyere hybrid/ elbil (er) som har elmotorer på bakhjulene.

    Så at det er søppel kontra Subaru blir en litt spesiell uttalelse når det er samme teknologi :D

    Da selvsagt med mindre du sammenligner med en av de som har Haldex...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.671
    Antall liker
    10.333
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Subaru er etter hva jeg veit, mulig jeg tar feil.
    Men de har en helt annen fordeling av driften på frem og bakaksling.
    Synes iallfall att Subaru var langt bedre en Audi.
    Men som jeg sier Audi var og er de som har fått mest oppmerksomhet.
    Subaru slet jo veldig økonomisk i de tider som 4x4 kom for fult.
    Nei jeg sammenligner ikke Haldex med 4x4.
    Det er jo helt på jordet
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.501
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    Takker for aktiviteten rundt mitt opprinnelige spørsmål, selv om mange av tipsene er langt utenfor hva jeg hadde sett for meg. Jeg har ikke behov for en bil som kommer frem overalt, men som oppleves trygg på vanlig norsk vinterføre. Kjørt nok Landcruiser i min tid i Forsvaret og det er ikke akkurat bilen jeg er ute etter.

    Angående setekonfiguhasjon som jeg var inne på tidligere:

    Det virker for meg som at XC 90 i 6-seters utgave, kun er en 7-seter som har fjernet midtsetet.

    7.jpg

    6.jpg

    Dette i motsetning til Tesla model X som har helt andre seter i 6-seters utgaven.

    TMX 7.jpg

    TMX 6.jpg

    Jeg ønsker egentlig elektrisk, men utvalget er så begrenset. Mercedes er et alternativ, men blir en mye mindre bil.
    Jeg tenker jeg tar meg en tur på Teslaforhandleren før jeg bestemmer meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.461
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    Mye store Ford’en eller BMW X7?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.501
    Antall liker
    2.201
    Torget vurderinger
    1
    Wayahead: Jeg synes bildene av BYD så spennende ut. Mulig dette kan bli en go bil til sannsynlig billig penge.

    Anonym: Du mener vel X5? Jeg lånte en X5 2017 modell av andre i familien på en helgetur tidligere i høst og kjørte 120 mil. Flott bil og god å kjøre, selv om den blir litt i overkant stor på trange veier i Hardanger.. Uansett synes jeg ikke brautende og stor eksteriør kombinert med relativt lite innvendig plass er noen vinner. Også kun 5 seter.

    Siden høstferien er over for denne gang og det sannsynligvis er noen måneder til jeg skal ut på ny langtur, merker jeg at interessen ebber litt ut. Var allikevel innom den lokal Tesla og kikket på Model X i går. Synes dette nå ser veldig bra ut. Selgeren fortalte at de hele tiden ble oppgradert og at det derfor er relativt stor forskjell på tidligere modeller og nåværende mtp tetning rundt dører, driftsikkerhet osv. Ikke vet jeg, men må si at jeg synes kvalitetsfølelsen var veldig god og sto egentlig ikke noe tilbake for XC90.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn