Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel det siste som er problemet. Jeg jobber på motsatt side av byen, kona midt i byen. Hun tar buss og jeg kjører vanligvis. Tar dog buss om hun må ha bilen, da blir det ett bytte. Når de nye metrolinjene kommer og de skal begynne å ta betalt for kjelleren på jobben blir det daglig buss på meg også, da uten bytter. Kan ikke si at jeg gruer meg spesielt til det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.949
    Antall liker
    15.821
    En av de største fordelene med å ha en typisk "god" jobb er at den stort sett kommer med et ikke ubetydelig element av fleksibilitet i hverdagen. Det har som regel ikke noe å si om man noen dager kommer 08:00, andre dager 08:30 eller går litt før nå og da og heller sitter litt lengre andre dager og så burtetter. Det gjør logistikken relativt mye enklere før barna blir store nok til å klare seg selv. Med litt ugunstig plassering av barnehage går det en del tid på levering om morgenen og henting på ettermiddagen for eksempel. Slikt er vanskeligere å tilpasse om begge har jobber der man må være på jobb klokka 08:00 og ikke kan gå før vakta er ferdig. Jeg vedder imidlertid ganske mye på at en svært stor del av de daglige bilistene i Oslo ikke har dette problemet hver eneste dag og må bruke bil for å få logistikken til å gå rundt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.949
    Antall liker
    15.821
    Kan for øvrig anbefale Facebookgruppen "JA til miljø, NEI til økte bompenger". Kommentarene der er en bunnløs kilde til topp underholdning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Til tross for bompenger i Oslo ser det ut til at de rødgrønne beholder makten i 4 år til, kan nok ha noe med å gjøre at pengene går til utvidet kollektivtilbud og at lufta har blitt betydelig bedre. Innbyggerne ønsker bilfire gater i sentrum, mindre kø, nye t-banelinjer, flere trikker, de går så ofte at det kalles rullende fortau. Privatbilismen må reguleres i storbyene og det gjøres over hele Europa.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.729
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til tross for bompenger i Oslo ser det ut til at de rødgrønne beholder makten i 4 år til, kan nok ha noe med å gjøre at pengene går til utvidet kollektivtilbud og at lufta har blitt betydelig bedre. Innbyggerne ønsker bilfire gater i sentrum, mindre kø, nye t-banelinjer, flere trikker, de går så ofte at det kalles rullende fortau. Privatbilismen må reguleres i storbyene og det gjøres over hele Europa.
    Vi får nok avholde valget før vi konkluderer. :)

    Husk at det ligger en massiv økning i bompenger fra juni. Det er ikke opplagt hvordan folk reagerer på det.
    https://www.aftenposten.no/osloby/i...dan-det-blir-tatt-imot_-sier-Raymond-Johansen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.949
    Antall liker
    15.821
    Dette er nok en av de tingene som neppe forsvinner når de først har kommet. Enhver som er lokalkjent i Oslo ser at plasseringene av bomstasjonene i dag er noe aparte og som det har blitt påpekt er det kun rundt halvparten av bilturene i Oslo som passerer en bomstasjon. Svigers bor der Oslo slutter (ved Østmarka) men kan kjøre inn til sentrum uten å betale noe bompenger. Skal de derimot kjøre til oss som bor ganske langt ute på Nordstrand må de passere bomringen på vei hjem, og det uten å ha vært på noen av hovedveiene (i dette tilfelle Ring 3 / E6)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Til tross for bompenger i Oslo ser det ut til at de rødgrønne beholder makten i 4 år til, kan nok ha noe med å gjøre at pengene går til utvidet kollektivtilbud og at lufta har blitt betydelig bedre. Innbyggerne ønsker bilfire gater i sentrum, mindre kø, nye t-banelinjer, flere trikker, de går så ofte at det kalles rullende fortau. Privatbilismen må reguleres i storbyene og det gjøres over hele Europa.
    Vi får nok avholde valget før vi konkluderer. :)

    Husk at det ligger en massiv økning i bompenger fra juni. Det er ikke opplagt hvordan folk reagerer på det.
    https://www.aftenposten.no/osloby/i...dan-det-blir-tatt-imot_-sier-Raymond-Johansen
    Det er selvfølgelig en risiko for at det kan gi utslag, men jeg synes likevel at tallene viser at de rødgrønne gjør mye riktig.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.559
    Antall liker
    468
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    På tide vi får en kraftig oppvåkning av det norske folk og protesterer mye kraftigere mot disse grådige landeveisrøverne som råder overalt, selv der det IKKE er noe miljøproblemer!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Velger å poste her da jeg synes dette er noe som har gått galt i Norge, vi åpner for olje- og gassutvinning i arktis samtidig som vi underskriver på og er pådrivere i internasjonale klimaavtaler. Og alt det Erna piper om er at vi må lage flere barn........

    Your Royal Highness Haakon Magnus, Crown Prince of Norway.

    Ni Sa Bula Vinaka Saka and humble greetings of welcome to our home of Fiji.

    No doubt you will be enjoying the flavour of our island home and the many sights, sounds of our paradise.

    As you meet with the Government officials with your busy schedule set out for the day, there is but one modest request.

    The Fiji Prime Minister has stated in his welcome address that Fiji and Norway "may seem to be polar opposites." But climate change brings us closer together. Unfettered carbon emissions from one part of the globe presents trans-boundary challenges and climate insecurity in another. Distance is no longer a barrier where carbon emissions are concerned. The ocean also connects the tyranny of distance and is the highway that links the contagion of the excesses of carbon, as we can already see from coral bleaching in many coral reef systems.

    While many like me applaud Norway as one of the first industrialised nations to formally ratify the Paris Agreement, we also know that it is also actively involved in further opening up its part of the Arctic for oil and gas exploration. This would essentially undermine the Paris Agreement’s decarbonisation goal.

    Oil drilling in the Arctic not only runs foul of the Paris Agreement, but also Norway’s own constitution §1121, which states that the "State of Norway shall ensure future generations the right to a safe and healthy environment."

    The Fiji Constitution is supposed to guarantee similar rights in section 40.

    Norway's $1T largest sovereign wealth fund has also announced ground-breaking investments in renewable energy not listed on stock markets, and an intention to divest from coal companies. This is very welcome.

    As you leave our shores Your Royal Highness, may we respectfully plead that Norway helps us in the Pacific to retain our proud, rich place in the world, by moving swiftly to eliminate exported emissions and de-escalate fossil fuel extraction.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke en gang hvorfor man må ha 2 biler når man bor i en av storbyene. Vi har 2 barn og klarer oss helt fint med en, hadde også klart meg helt fint uten om det var nødvendig, uten noen særlig inngripen i vår hverdag.
    Vi har en lei tendens i Norge hvor vi bruker våre egen personlige situasjon som eksempel for å rettferdiggjøre snever tankegang. Fleksibel jobb har ingen relevans til rigid jobb, et barn i barnehage 200 meter fra hjemmet har ingen relevans til 2 barn på 2 forskjellige barnehager i to forskjellige bydeler.
    Trikk, tog, Bybane og buss hvert 5 minutt i sentraliserte bydeler har null relevans for de som ikke bor der.
    Mennesker uten barn eller barneaktiviteter har ingen relevans for familier med flere barn involvert i flere aktiviteter.

    Realiteten er så enkel at innstramming av folks bevegelsesfrihet vil få konsekvenser for alt annet i folks liv. Man kan ikke gjøre innstramminger eller forandre dette uten negative konsekvenser andre steder, så det er viktig å ha flere ting i hodet samtidig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.580
    Antall liker
    14.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda... det går raka vegen utfor stupet når dagens ungdom overtar... :cool: Men for å være helt ærlig, så har vel foreldregenerasjonen også en stor del av skylda. I min omgangskrets blir det stadig færre som gjør og fixer noe sjøl... det er til tider faktisk litt slitsomt å være "Mr.Fix-It"....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kvoteflyktninger han jammen være en forundringspakke.

    https://www.nrk.no/norge/historisk-dom-i-hoyesterett-om-aeresvold-1.14509870

    I motsetning til asylsøkere har man med denne gruppen null kontroll med hva man slipper inn. Noe å ha i tankene når man leser om unge dydsposerende røde politikere som vil hente titusenvis av dem til landet.

    Det byr på en hel del ekstraordinære utfordringer for å si det forsiktig. I tillegg til enorme økonomiske og kulturelle kostnader.

    ---

    "Familiefaren fra Syria fikk beskyttelse som kvoteflyktning i Norge i 2014. Ikke lang tid etter ankomsten mente faren at han begynte å miste kontroll over den eldste datteren, som da var 16 år. Hun var blant annet sammen med en eldre gutt, noe faren satte seg kraftig imot.

    «Hun må slaktes fra øre til øre»
    Høyesterett, som 4. mars avsa dom i saken, bygger blant annet på lyd- og tekstmeldinger faren sendte til datteren og sønnen på 19 år.

    Til sønnen skrev han blant annet om sin datter: «Jeg er en bikkje som ikke har slaktet henne og gått i fengsel. Hun må slaktes fra øre til øre».

    Han oppfordret også sin sønn direkte til å drepe sin datter, legger Høyesterett til grunn.

    «.. Du slakter henne og drar videre! Du rømmer til Tyskland med sine 80 millioner innbyggere, jeg sender til deg og ordner for deg..».

    Til sin datter skrev han «.. Jeg håper at du skal ydmykes, at den ene tygger deg for så å spytte deg ut og tygge og spytte ut, og du vil si, ja min far hadde rett. Ditt ludder, din hore, som du har ydmyket oss ...».

    Meldingene er oversatt til norsk fra arabisk."
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Jeg skjønner ikke en gang hvorfor man må ha 2 biler når man bor i en av storbyene. Vi har 2 barn og klarer oss helt fint med en, hadde også klart meg helt fint uten om det var nødvendig, uten noen særlig inngripen i vår hverdag.
    Vi har en lei tendens i Norge hvor vi bruker våre egen personlige situasjon som eksempel for å rettferdiggjøre snever tankegang. Fleksibel jobb har ingen relevans til rigid jobb, et barn i barnehage 200 meter fra hjemmet har ingen relevans til 2 barn på 2 forskjellige barnehager i to forskjellige bydeler.
    Trikk, tog, Bybane og buss hvert 5 minutt i sentraliserte bydeler har null relevans for de som ikke bor der.
    Mennesker uten barn eller barneaktiviteter har ingen relevans for familier med flere barn involvert i flere aktiviteter.

    Realiteten er så enkel at innstramming av folks bevegelsesfrihet vil få konsekvenser for alt annet i folks liv. Man kan ikke gjøre innstramminger eller forandre dette uten negative konsekvenser andre steder, så det er viktig å ha flere ting i hodet samtidig.
    Man finner alltid eksempler på det ene eller andre, men at mange bruker bil på avstander som er så korte at sykkel eller det å bruke beina er et realistisk alternativ er helt sikkert.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    En av de største fordelene med å ha en typisk "god" jobb er at den stort sett kommer med et ikke ubetydelig element av fleksibilitet i hverdagen. Det har som regel ikke noe å si om man noen dager kommer 08:00, andre dager 08:30 eller går litt før nå og da og heller sitter litt lengre andre dager og så burtetter. Det gjør logistikken relativt mye enklere før barna blir store nok til å klare seg selv. Med litt ugunstig plassering av barnehage går det en del tid på levering om morgenen og henting på ettermiddagen for eksempel. Slikt er vanskeligere å tilpasse om begge har jobber der man må være på jobb klokka 08:00 og ikke kan gå før vakta er ferdig. Jeg vedder imidlertid ganske mye på at en svært stor del av de daglige bilistene i Oslo ikke har dette problemet hver eneste dag og må bruke bil for å få logistikken til å gå rundt.
    På landsbygda kan det stille seg noko annleis. Då vi hadde småbarn, var det svært greitt å ha spaseravstand til barnehage, kolonial, kommunale tenester og jobb. Køar var (og er) heller ikkje eit problem. Ser at tilbodet er det same no, 28 år seinare. Men han som ein gong gjekk i barnehagen her, bur no i Bergen, og er avhengig av bil for å få ungane på skule og i barnehage, og har ein skikkeleg tungvint logistikk for å få dagane til å gå opp. Gjorde ein gong ei samanlikning, og fann ut at eg sparte tid tilsvarande det eg hadde brukt om eg hadde hatt rundt 70 km avstand til jobb (men har då ikkje rekna problem på vinterføre og fjellovergangar).
    Flytt på landet og vinn eit par timar meir fritid kvar dag...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.580
    Antall liker
    14.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enig med Arve...;) Flytt på landet.... ingen køer, stort sett stille og rolig, masse vær ( både godt og dårlig), stort sett svært lav chrime rate...
    Kjenner ofte jeg blir lett irritert når jeg må vente på et par-tre biler skal passere før jeg kjører ut på hovedveien. Eneste ulempen er at det er en kilometer til nærmeste butikk, og 2-3 til de andre... Man må stort sett ha bil for å bo på landet, også om man bor midt i sentrum av et lite tettsted...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man har organisert seg ganske snodig om man trenger bil for å få barn på skolen i bergen
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    9
    Man har organisert seg ganske snodig om man trenger bil for å få barn på skolen i bergen
    Ikke ofte jeg skriver noe her, men den kommentaren ville jeg ikke la stå uimotsagt!

    Hvor godt kjenner du Bergen, hele Bergen, ikke bare sentrum?

    I Bergen er det også slik at grendeskoler er blitt nedlagt, dårlige veier uten bussforbindelse osv slik at det er ikke andre muligheter enn å kjøre.
    Bor i Bergen selv, noen få km fra flyplassen, men det ville ikke falt meg inn at ungene mine skulle gått til skolen slik veien til skolen var og er. Den går parallelt med hovedveien til flyplassen og blir brukt av mange som «snarvei» til jobb på Kokstad, Flesland osv.
    Bygdevei uten fortau, høye asfaltkanter og skråninger sikret med kantsteiner eller ingenting.
    Ikke som voksen engang går jeg langs veien mellom kl 07 og 09 eller 15 og 17, livsfarlig!

    Svaret jeg fikk fra politikere om hvorfor de ikke ville fullførte bygging av gang/sykkelvei helt til grensen for skolekretsen var: «Dere er for få som bor videre innover veien.»

    Derfor kjørte jeg ungene til og fra skolen så ofte jeg bare kunne, ikke alltid det gikk buss heller, slik at det var helt nødvendig.

    Komikkens er fullkommen når vi nå må betale bompenger for å kjøre på denne kjerreveien. En kollega av meg som kommer østfra kaller veien for en «sti». Sier litt om standard.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, nærhet til skole og skolevei var et viktig kriterium for meg når jeg kjøpte meg hus når ungene snart skulle begynne i småtrinnene. Forundrer meg alltid at folk tenker på dette etterpå, spesielt når man bosetter seg i utkanten/distriktene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.633
    Antall liker
    13.837
    Tja, nærhet til skole og skolevei var et viktig kriterium for meg når jeg kjøpte meg hus når ungene snart skulle begynne i småtrinnene. Forundrer meg alltid at folk tenker på dette etterpå, spesielt når man bosetter seg i utkanten/distriktene.
    Å ta slike diskusjoner med utgangspunkt i egen situasjon, og egne valg, er lite formålstjenlig. Det er en prinsippdebatt. Å hevde at "siden jeg har funnet en løsning for meg og mine, bør alle andre kunne gjøre akkurat som meg", gir egentlig liten mening. Vi er et åpent samfunn der folk må få gjøre sine valg, og ha sine holdninger uten at noen skal komme og fortelle at ditt valg er dumt, mens mitt er smart. Så enkel er dog ikke verden. Det er alltid så forbanna lett å dømme en fotballkamp fra tribunen, men når du står midt i kampens hete med unger på alle kanter, har det litt fler implikasjoner.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    2.153
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    9
    Tja, nærhet til skole og skolevei var et viktig kriterium for meg når jeg kjøpte meg hus når ungene snart skulle begynne i småtrinnene. Forundrer meg alltid at folk tenker på dette etterpå, spesielt når man bosetter seg i utkanten/distriktene.
    Nå er ikke dette valg ALLE kan ta, skulle jeg ha kastet tidligere generasjoners arbeid på historiens søppelhaug bare fordi andre har bestemt at det skal bygges ut store industriområder uten at det tilrettelegges tilstrekkelig med boligareal innenfor gang/sykkelavstand eller god nok infrastruktur?

    Du kunne velge å la skolevei være et viktig kriterie for valg av bosted, men jeg følte nå en forpliktelse for å overta et gårdsbruk som har vært i familiens eie siden 1737. Dermed nådde ikke sikker skolevei opp som viktigste kriterie da jeg skulle bestemme hvor familien skulle bosette seg.

    Ps: Veien til skolen er ikke lang, ca 2 km, gikk eller syklet selv til og fra skolen i alle år . Men nå er det for stor risiko.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, nærhet til skole og skolevei var et viktig kriterium for meg når jeg kjøpte meg hus når ungene snart skulle begynne i småtrinnene. Forundrer meg alltid at folk tenker på dette etterpå, spesielt når man bosetter seg i utkanten/distriktene.
    Å ta slike diskusjoner med utgangspunkt i egen situasjon, og egne valg, er lite formålstjenlig. Det er en prinsippdebatt. Å hevde at "siden jeg har funnet en løsning for meg og mine, bør alle andre kunne gjøre akkurat som meg", gir egentlig liten mening. Vi er et åpent samfunn der folk må få gjøre sine valg, og ha sine holdninger uten at noen skal komme og fortelle at ditt valg er dumt, mens mitt er smart. Så enkel er dog ikke verden. Det er alltid så forbanna lett å dømme en fotballkamp fra tribunen, men når du står midt i kampens hete med unger på alle kanter, har det litt fler implikasjoner.
    Nå snakker vi om storbyer her, hvor man har et ganske godt utbygd tilbud av skoler i bydelene. At noen relativt få greier å bosette seg slik at det er ikke er mulig å få barna til skolen uten privatbil kan neppe være et argument mot bomringer. Hovedgrunnen til at jeg vil bo i en slik er det gode tilbudet av tjenester og tilbud. Ungene har alle muligheter i forhold til utdanning, fødeavdeling og andre helsetjenester i umiddelbar nærhet, bra kulturtilbud osvosv
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.633
    Antall liker
    13.837
    Tja, nærhet til skole og skolevei var et viktig kriterium for meg når jeg kjøpte meg hus når ungene snart skulle begynne i småtrinnene. Forundrer meg alltid at folk tenker på dette etterpå, spesielt når man bosetter seg i utkanten/distriktene.
    Å ta slike diskusjoner med utgangspunkt i egen situasjon, og egne valg, er lite formålstjenlig. Det er en prinsippdebatt. Å hevde at "siden jeg har funnet en løsning for meg og mine, bør alle andre kunne gjøre akkurat som meg", gir egentlig liten mening. Vi er et åpent samfunn der folk må få gjøre sine valg, og ha sine holdninger uten at noen skal komme og fortelle at ditt valg er dumt, mens mitt er smart. Så enkel er dog ikke verden. Det er alltid så forbanna lett å dømme en fotballkamp fra tribunen, men når du står midt i kampens hete med unger på alle kanter, har det litt fler implikasjoner.
    Nå snakker vi om storbyer her, hvor man har et ganske godt utbygd tilbud av skoler i bydelene. At noen relativt få greier å bosette seg slik at det er ikke er mulig å få barna til skolen uten privatbil kan neppe være et argument mot bomringer. Hovedgrunnen til at jeg vil bo i en slik er det gode tilbudet av tjenester og tilbud. Ungene har alle muligheter i forhold til utdanning, fødeavdeling og andre helsetjenester i umiddelbar nærhet, bra kulturtilbud osvosv
    Du vet, det er alltid mulig, men hvor mye tid tar det, og hvor mye surr blir det? Hva må du ta med deg hvor? Og masse annet. En hver som har vært småbarnsforelder kjenner til logistikkutfordringene. En annen sak er at om du først eier en bil, er ofte de direkte utgiftene med kjøring til og fra, klart lavere enn om du tar kollektivt. Så mindre styr + kortere tid + lavere pris = selvsagt.

    For å få med seg dobbelmoralske latsabber som meg selv, må det faktisk bli tydelig dyrere å kjøre bil til jobben, enn det er å kjøpe månedskort. Sånn det er nå, er det for billig å kjøre bil, samt for dyrt å kjøre tog.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis man ikke skal fostre opp nok en generasjon med latsabber så er det en fordel å la dem gå eller sykle til skolen. Det er nesten umulig å diskutere disse sakene, fordi alle er enten tårnfrid, fattige eller har 17 barn på hver sin barnehage. Vi vet jo at de fleste av oss ikke er noen av delene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.891
    Antall liker
    11.562
    Kanskje en burde begrense antallet fritidsaktiviteter barna er med på? Jeg er litt lei av sutringen over hvor mye kjøring det er til de ulike fritidsaktiviteter, det virker som om det er status blant foreldre å ha ungene med i flest mulig lag og foreninger. Unger har ikke vondt av å være hele ettermiddagen/kvelden sammen med foreldrene noen dager i uken. Eller de kan være ute å leke med de andre ungene i nabolaget. (Sorry, glemte at de er på fotball/håndball/turn/speider/skolemusikk)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.633
    Antall liker
    13.837
    Hvis man ikke skal fostre opp nok en generasjon med latsabber så er det en fordel å la dem gå eller sykle til skolen. Det er nesten umulig å diskutere disse sakene, fordi alle er enten tårnfrid, fattige eller har 17 barn på hver sin barnehage. Vi vet jo at de fleste av oss ikke er noen av delene.
    Sant nok, men hvermannsen lever uansett stort sett i en eller annen form av tidsklemme. En av grunnene til det, er at ungene ikke kan gå eller sykle mer, ser det ut til. Kan'ke huske at mine foreldre kjørte meg et eneste sted, med mindre fatter tilfeldigvis skulle i samme retning som meg. Og det tror jeg ikke skjedde, det heller, forresten. Jeg gikk til skolen, jeg syklet til venner, vi var stort sett ute og fant på saker og ting.
    Men uansett hvordan vi snur og vender på det, er den verdenen og den virkeligheten, historie. Nå er det i beste fall organisert fritid, i verste fall ensomhet med "sosiale" medier som utgjør vennskap og sosialt nettverk. Så enten er ungene stengt inne på et rom i lag med en pad, eller så må du flytte deres legeme fra hjemmet til et organisert opplegg. Og tilbake igjen.
    Sånn er livet nå. Og det blir ikke bedre av at vi gamlingene prater om hvor bra alt var før. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man ikke skal fostre opp nok en generasjon med latsabber så er det en fordel å la dem gå eller sykle til skolen. Det er nesten umulig å diskutere disse sakene, fordi alle er enten tårnfrid, fattige eller har 17 barn på hver sin barnehage. Vi vet jo at de fleste av oss ikke er noen av delene.
    Et eksempel på prioritering i mitt hus med to biler; Bor i den største bydelen i Bergen med hyppige bussavganger, busstopp 50m fra døren. Jobber rett utenfor sentrum i motsatt himmelretning med dønn låst arbeidstid fra 07.00-15.00. Kjører elbil til jobb (17 km hver vei) fordi jeg sparer 38 min på vei til jobb kontra buss og ca 1t15 min hjem igjen. Utover å forlenge arbeidsdagen min med nesten 2 timer, gjør tidsbruken at jeg knapt rekker å hente treningstøyet før jeg skal ta neste buss tilbake til sentrum for å trene (frivillig basis) ungdommer i boksing.
    Hvis vi legger buss til grunn for hele transportbehovet ville jeg brukt 3t + i ekstra reisetid hver dag, og det er utelukkende til og fra jobb og trening.

    Riktignok kunne jeg glatt ha klart det, eller kunne glatt ha droppet samfunnstjenesten med å holde 30-40 barn og unge i sunn aktivitet. I min situasjon er det ikke engang egne barn å ta hensyn til.

    Samfunnet kan fint tvinge meg til å droppe bil til både jobb og trening, men det tvinger samtidig bort familiebesøk, frivillig dugnad for andres barn, sårt tiltrengt fritid og ikke minst livskvalitet.

    For samboer brukes bil nr to stort sett til og fra jobb og til og fra foreldrebesøk. Hun jobber i helsevesenet og sliter med at bussturen hjem etter senvakt gjør at hun kommer hjem ca 23.30 istedenfor 22.15 med bil. Det er slitsomt når man begynner på jobb igjen kl 07.00. De dagene vi har like vakter kjøres én bil.

    Poenget er ikke at det ikke er mulig, poenget er at det kommer til å koste samfunnet enormt i andre ting vi ikke engang har tenkt på, ting som ikke umiddelbart kan måles i kroner og øre.

    Generelt sett er det ikke slik at folk har like forutsetninger for hva som skal prioriteres, men det er vanlig for folk i storbyen Oslo å tro at egne behov og virkelighet er representativt for folk flest utenfor Oslo. Det er en utfordring for resten av Norge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.986
    Antall liker
    13.003
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til ditt siste avsnitt: ja og amen. Både på hfs og i samfunnet for øvrig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis man ikke skal fostre opp nok en generasjon med latsabber så er det en fordel å la dem gå eller sykle til skolen. Det er nesten umulig å diskutere disse sakene, fordi alle er enten tårnfrid, fattige eller har 17 barn på hver sin barnehage. Vi vet jo at de fleste av oss ikke er noen av delene.
    Et eksempel på prioritering i mitt hus med to biler; Bor i den største bydelen i Bergen med hyppige bussavganger, busstopp 50m fra døren. Jobber rett utenfor sentrum i motsatt himmelretning med dønn låst arbeidstid fra 07.00-15.00. Kjører elbil til jobb (17 km hver vei) fordi jeg sparer 38 min på vei til jobb kontra buss og ca 1t15 min hjem igjen. Utover å forlenge arbeidsdagen min med nesten 2 timer, gjør tidsbruken at jeg knapt rekker å hente treningstøyet før jeg skal ta neste buss tilbake til sentrum for å trene (frivillig basis) ungdommer i boksing.
    Hvis vi legger buss til grunn for hele transportbehovet ville jeg brukt 3t + i ekstra reisetid hver dag, og det er utelukkende til og fra jobb og trening.

    Riktignok kunne jeg glatt ha klart det, eller kunne glatt ha droppet samfunnstjenesten med å holde 30-40 barn og unge i sunn aktivitet. I min situasjon er det ikke engang egne barn å ta hensyn til.

    Samfunnet kan fint tvinge meg til å droppe bil til både jobb og trening, men det tvinger samtidig bort familiebesøk, frivillig dugnad for andres barn, sårt tiltrengt fritid og ikke minst livskvalitet.

    For samboer brukes bil nr to stort sett til og fra jobb og til og fra foreldrebesøk. Hun jobber i helsevesenet og sliter med at bussturen hjem etter senvakt gjør at hun kommer hjem ca 23.30 istedenfor 22.15 med bil. Det er slitsomt når man begynner på jobb igjen kl 07.00. De dagene vi har like vakter kjøres én bil.

    Poenget er ikke at det ikke er mulig, poenget er at det kommer til å koste samfunnet enormt i andre ting vi ikke engang har tenkt på, ting som ikke umiddelbart kan måles i kroner og øre.

    Generelt sett er det ikke slik at folk har like forutsetninger for hva som skal prioriteres, men det er vanlig for folk i storbyen Oslo å tro at egne behov og virkelighet er representativt for folk flest utenfor Oslo. Det er en utfordring for resten av Norge.
    Så alle disse som ikke har minimum 2 biler er en ekstra byrde for samfunnet de da, i kostnader som ikke kan måles i kroner og øre?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så alle disse som ikke har minimum 2 biler er en ekstra byrde for samfunnet de da, i kostnader som ikke kan måles i kroner og øre?
    Kun hvis alle de uten 2 biler skal få diktere at deres levesett skal være representativt og avgjørende for alle andre i Norge.
    Vi er jo kraftig på vei mot den virkeligheten.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarer meg fint med én boplass, så gjør det ulovlig å eie flere. Boligprisen vil da være levelig for alle.
    Jeg klarer meg fint uten hytte, så hvorfor skal man få lov til å drive unødvendig hærverk på norsk natur? Kan like godt bruke telt.
    Jeg klarer meg fint med én egenmelding i året, så hvorfor ikke kutte de andre og spare penger?
    Jeg klarer fint å betale barnehagen helt selv, så hvorfor ikke kutte all støtte?

    Hvis man ikke ser idiotien i slik argumentasjon, så er det ingen håp for fremtiden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så alle disse som ikke har minimum 2 biler er en ekstra byrde for samfunnet de da, i kostnader som ikke kan måles i kroner og øre?
    Kun hvis alle de uten 2 biler skal få diktere at deres levesett skal være representativt og avgjørende for alle andre i Norge.
    Vi er jo kraftig på vei mot den virkeligheten.
    For min del må du jo bare organisere deg slik at du må ha flere biler, men da må du jo være forberedt på å betale prisen. Du har helt rett, vi er på vei mot en virkelighet hvor forbruk og forurensing vil bli betydelig dyrere, godt er det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For min del må du jo bare organisere deg slik at du må ha flere biler, men da må du jo være forberedt på å betale prisen. Du har helt rett, vi er på vei mot en virkelighet hvor forbruk og forurensing vil bli betydelig dyrere, godt er det.
    For min del må de bare mure inne Oslogryten, så løser problemene seg selv.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    De burde vel strengt tatt bygget Bergen under tak i samme slengen. Hadde vært kjekt å kunne gå rundt i byen uten snorkel.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Alle valg får en konsekvens. Noen velger å kjøpe seg et sted med gangavstand til det meste mens andre vil ha flere kvadratmeter for samme sum og må da finne seg i å bruke mer tid og penger på å kjøre seg sjøl og resten av familien i alle retninger. Burde ikke være grunn til å sutre av den grunn. Som man reder ligger man.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alle valg for en konsekvens. Noen velger å kjøpe seg et sted med gangavstand til det meste mens andre vil ha flere kvadratmeter for samme sum og må da finne seg i å bruke mer tid og penger på å kjøre seg sjøl og resten av familien i alle retninger. Burde ikke være grunn til å sutre av den grunn. Som man reder ligger man.
    Det er helt rett, og det er selvfølgelig helt greit. Men det er ikke spesielt greit å bruke sin egen unike situasjon som argument for å forsvare det som er i ferd med å bli tidenes mest urettferdige fordelingsnøkkel i landets historie.
    Med Bergen som stjerne-eksempel på hvor galt det kan bære av sted når politikernes inkompetente økonomiske krumspring skal kostnadsbæres av én gruppe av befolkningen; det diskuteres om når man kan sette opp bomprisen ytterlige, om man skal ta 225 kroner passeringen på røde dager, hvordan man skal unngå at inntektene faller samtidig som trafikken går ned.

    Det er tydelig at bompenger i Bergen aldri har hatt klima som mål, det er unnskyldningen utad. Når man samtidig har valgt å plassere industri og bofelt på forskjellige bydeler og ikke har hverken bussruter eller planlegger fungerende kollektivtransport mellom bydelene, eller for den saks skyld planlegger å bygge ut bofelt i industriområdene, så sier det seg selv at folk må pendle.

    Edit; kan være greit å få frem poenget... Bergen Kommune har bestemt seg for at bilister alene skal ta alle utgifter for utvikling av forskjellig infrastruktur, både veier, kollektivtrikk, sykkelfelt og annen utvikling. Disse kostnadene er skissert å øke betraktelig i årene fremover samtidig som trafikken er på vei nedover som følge av økte utgifter gjennom bomringene. Er dette fornuftig og rettferdig politikk?

    Hvis klimaet skal brukes som argument for å rettferdiggjøre enorme kostnader for bilistene, hvorfor ikke innføre skatt på alle hus som ikke har energiklasse A eller B? 3000 kr mnd i miljøskatt når forbruket passerer 1500 kwh burde være passende. Jeg klarer meg fint i 12 grader og med sovepose i sofaen.

    Poenget med at alle valg har konsekvenser er et veldig godt poeng. Jeg prøver å understreke at det har store konsekvenser for samfunnet hvis man velger at det skal bli så dyrt og tungvint å flytte rundt på seg at folk lar det være. Greit nok innad i bysentrum, men er det noen som helst grunn til at biler i det hele tatt må innom bysentrum på sin pendling? Selvfølgelig ikke. Det går an å løse konkrete problemer med konkrete løsninger som ikke innebærer å avgiftsbelegge halvparten av befolkningen med inntil 50 % av sin disponible inntekt. Det er jo 50 % av disponibel inntekt som ikke kan bli brukt til å støtte arbeidsplasser ellers i samfunnet.

    Hvis man ikke evner å ha flere tanker i hodet samtidig og går i samme felle som MDG med sin oversimplifiserte virkelighetsfremstilling, så får det så store konsekvenser at det kan bli vanskelig å hente det inn igjen i etterkant.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn