Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Skulle jo tro det er mulig å skaffe seg 100 medarbeidere på 2 år. Det er ingen bedrifter som leverer et anbud i den størrelsen som ikke må oppbemanne hvis man vinner. Man kan ikke ansette menneskene først i tilfelle man vinner.

    Luftransport kan takke seg selv for at man ikke har justert forpliktelsene sine i takt med resten av markedet underveis for å være konkuransedyktige i en anbudsrunde
    Vi får nå se hvor leveringsdyktig babcock blir. De satser alt på pliktfølelsen til de ansatte i Luftransport. Hvis ikke de blir med over, så blir det ingen ambulansefly i nord. Pilotene har derfor alle forhandlingskort, men har allikevel gått med på lønnsreduksjon på 25 %. De som ikke er bundet av familie finner seg annet arbeid.

    Skulle babcock ikke klare å levere, så er det ikke babcock som blir skadelidende, som er normalt i anbudsrunderr. Det er befolkningen og helsenord, som må inn med ekstrabevilgninger i strid med anbudsreglementet og dermed er kliss åpen for søksmål.

    Luftambulanse egner seg ikke for anbud. Tjenesten er for samfunnskritisk og kompetansen for spesialisert.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    "Om företaget
    Babcock Scandinavian AirAmbulance är Nordens största ambulansflygföretag, och i vår flotta har vi både ambulanshelikoptrar och ambulansflygplan. Bolaget har ca 230 anställda. Huvudkontoret är på Arlanda Terminal 2. Vår flygkoordineringscentral finns i Skellefteå med nära samarbete med SOS-alarm."
     
    Sist redigert av en moderator:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jausann, deph. Du fikk med deg hva som skjedde da babcock sendte et fly fra Sverige til Norge 2 uker tilbake? det ble returnert, fordi kvaliteten ikke var god nok.

    Meget mulig de har mye mer kompetanse og erfaring. De har bare ikke rett kompetanse og erfaring.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Mange gode innlegg de siste sidene. Når man ser bort fra de mest binære og floskelfulle så er det mest påfallende allikevel den brede forståelse av at vår samfunnsmodell har tjent oss vel men må røktes for fremtid som i fortid.

    Hadde bare mer politisk toneangivende fora vært like opplyste.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man kan jo gjerne argumentere for at tjenesten burde bli statlig, det er jo en ærlig sak selv om det neppe vile ført til noe som helst annet enn galopperende utgifter siden man ikke lenger behøver å bekymre seg for kostnader eller konkurranse.

    Men å gå i fistel fordi ett privat selskap vinner over et annet privat selskap blir jo bare tullete. Spesielt all den tid det er et solid internasjonalt selskap med bred erfaring fra Skandinavia som vant. Det viser at systemet fungerer og at korrupsjon og lokale småkonger ikke kan overstyre offentlige interesser.

    At Lufttransport som et privat selskap har drevet bra så langt er jo et godt bevis på at det slett ikke behøver å være offentlig politikerkontrollert for å fungere helt utmerket.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skulle jo tro det er mulig å skaffe seg 100 medarbeidere på 2 år. Det er ingen bedrifter som leverer et anbud i den størrelsen som ikke må oppbemanne hvis man vinner. Man kan ikke ansette menneskene først i tilfelle man vinner.

    Luftransport kan takke seg selv for at man ikke har justert forpliktelsene sine i takt med resten av markedet underveis for å være konkuransedyktige i en anbudsrunde
    Vi får nå se hvor leveringsdyktig babcock blir. De satser alt på pliktfølelsen til de ansatte i Luftransport. Hvis ikke de blir med over, så blir det ingen ambulansefly i nord. Pilotene har derfor alle forhandlingskort, men har allikevel gått med på lønnsreduksjon på 25 %. De som ikke er bundet av familie finner seg annet arbeid.

    Skulle babcock ikke klare å levere, så er det ikke babcock som blir skadelidende, som er normalt i anbudsrunderr. Det er befolkningen og helsenord, som må inn med ekstrabevilgninger i strid med anbudsreglementet og dermed er kliss åpen for søksmål.

    Luftambulanse egner seg ikke for anbud. Tjenesten er for samfunnskritisk og kompetansen for spesialisert.
    De satser vel på at pilotene ikke er interesert i å betale 200k av egen lomme for utsjekk på 737 for å være midlertidig ansatt i et bemanningsselskap knyttet til Norwegian
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man kan jo gjerne argumentere for at tjenesten burde bli statlig, det er jo en ærlig sak selv om det neppe vile ført til noe som helst annet enn galopperende utgifter siden man ikke lenger behøver å bekymre seg for kostnader eller konkurranse.

    Men å gå i fistel fordi ett privat selskap vinner over et annet privat selskap blir jo bare tullete. Spesielt all den tid det er et solid internasjonalt selskap med bred erfaring fra Skandinavia som vant. Det viser at systemet fungerer og at korrupsjon og lokale småkonger ikke kan overstyre offentlige interesser.
    Dette kunne forsvaret overtatt og drevet helt fint på linje med redningstjeneste og kystvakt uten at dette hadde medført galopperende utgifter. Konkurranseutsetting, anbudskonkurranser og privatisering av oppgaver som tradisjonelt har vært utført av det offentlige skal vi være svært forsiktige med å endre på. Det kan få uante konsekvenser og blir ofte dyrere enn det kontraktene gir inntrykk av. Inhabilitet og korrupsjon dukker jo også ofte opp. Man må kunne sette spørsmålstegn med dette uten å bli beskyldt for å være kommunist.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man kan jo gjerne argumentere for at tjenesten burde bli statlig, det er jo en ærlig sak selv om det neppe vile ført til noe som helst annet enn galopperende utgifter siden man ikke lenger behøver å bekymre seg for kostnader eller konkurranse.

    Men å gå i fistel fordi ett privat selskap vinner over et annet privat selskap blir jo bare tullete. Spesielt all den tid det er et solid internasjonalt selskap med bred erfaring fra Skandinavia som vant. Det viser at systemet fungerer og at korrupsjon og lokale småkonger ikke kan overstyre offentlige interesser.
    Dette kunne forsvaret overtatt og drevet helt fint på linje med redningstjeneste og kystvakt uten at dette hadde medført galopperende utgifter. Konkurranseutsetting, anbudskonkurranser og privatisering av oppgaver som tradisjonelt har vært utført av det offentlige skal vi være svært forsiktige med å endre på. Det kan få uante konsekvenser og blir ofte dyrere enn det kontraktene gir inntrykk av. Inhabilitet og korrupsjon dukker jo også ofte opp. Man må kunne sette spørsmålstegn med dette uten å bli beskyldt for å være kommunist.
    Jeg tror nok heller forsvaret skal drive med det de kan og ikke drive i konkurranse med private aktører på transportmarkedet. Det gir null mening å pålegge dem sivile transportoppdrag.

    Som sagt, Lufttransport har vist at den modellen vi har nå fungerer helt glimrende.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Man kan jo gjerne argumentere for at tjenesten burde bli statlig, det er jo en ærlig sak selv om det neppe vile ført til noe som helst annet enn galopperende utgifter siden man ikke lenger behøver å bekymre seg for kostnader eller konkurranse.

    Men å gå i fistel fordi ett privat selskap vinner over et annet privat selskap blir jo bare tullete. Spesielt all den tid det er et solid internasjonalt selskap med bred erfaring fra Skandinavia som vant. Det viser at systemet fungerer og at korrupsjon og lokale småkonger ikke kan overstyre offentlige interesser.
    Dette kunne forsvaret overtatt og drevet helt fint på linje med redningstjeneste og kystvakt uten at dette hadde medført galopperende utgifter. Konkurranseutsetting, anbudskonkurranser og privatisering av oppgaver som tradisjonelt har vært utført av det offentlige skal vi være svært forsiktige med å endre på. Det kan få uante konsekvenser og blir ofte dyrere enn det kontraktene gir inntrykk av. Inhabilitet og korrupsjon dukker jo også ofte opp. Man må kunne sette spørsmålstegn med dette uten å bli beskyldt for å være kommunist.
    Jeg tror nok heller forsvaret skal drive med det de kan og ikke drive i konkurranse med private aktører på transportmarkedet. Det gir null mening å pålegge dem sivile transportoppdrag.

    Som sagt, Lufttransport har vist at den modellen vi har nå fungerer helt glimrende.
    Riktig nok lenge siden jeg var i militæret men sivil kriseberedskap og -innsats har da alltid vært viktig i de fleste lands væpnede styrker med verneplikt.

    Mulig det har blitt gjort utredninger om dette jeg ikke kjenner til, men all den tid det er rimelig bred støtte for å opprettholde både militær og ambulanseberedsskap i nord har det ikke vært klart for meg hvorfor de to ikke i større grad har blitt sett i sammenheng.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Åssen står det til med vannstanden i elvene om dagen?

    6VfbZxO6gSJMhvdsevGU4gkF02l-94sgpShPpH92cp_w.jpg

    Ikke primæroppgaven til disse, akkurat. Men hakket bedre enn å hjelpe tilskuerne å parkere på ett eller annet idrettsarrangement.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Riktig nok lenge siden jeg var i militæret men sivil kriseberedskap og -innsats har da alltid vært viktig i de fleste lands væpnede styrker med verneplikt.

    Mulig det har blitt gjort utredninger om dette jeg ikke kjenner til, men all den tid det er rimelig bred støtte for å opprettholde både militær og ambulanseberedsskap i nord har det ikke vært klart for meg hvorfor de to ikke i større grad har blitt sett i sammenheng.
    Kriseberedskap er nå en helt annen ting. Vi har jo også sivilforsvaret som kan innkalle folk og rykke ut under store kriser. Det er ingenting i veien for at sivilforsvaret kan knytte til seg flygere og leger som kan innkalles om det skulle skje en katastrofe en plass. Men det er jo ikke dette det handler om. Her er det stort sett en eller få mennesker som blir syke eller havner i en ulykke, og da er det helt greit at det er profesjonelle sivile aktører som har det daglige ansvaret.

    Men man bør generelt være forsiktig med å bruke det militære til sivile oppgaver i fredstid.

    En annen ting er at jeg tviler sterkt på at så mange flygere vil forlate næringslivet og underlegge seg militære betingelser og kontroll. Greit nok å fabulere litt omkring slikt, men der er nok helt urealistisk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo gjerne argumentere for at tjenesten burde bli statlig, det er jo en ærlig sak selv om det neppe vile ført til noe som helst annet enn galopperende utgifter siden man ikke lenger behøver å bekymre seg for kostnader eller konkurranse.

    Men å gå i fistel fordi ett privat selskap vinner over et annet privat selskap blir jo bare tullete. Spesielt all den tid det er et solid internasjonalt selskap med bred erfaring fra Skandinavia som vant. Det viser at systemet fungerer og at korrupsjon og lokale småkonger ikke kan overstyre offentlige interesser.

    At Lufttransport som et privat selskap har drevet bra så langt er jo et godt bevis på at det slett ikke behøver å være offentlig politikerkontrollert for å fungere helt utmerket.
    Argumentasjonen din biter seg sjøl i halen om fem år. Hvem skal konkurrere med Babcock da? Luftambulanse er vel historie da i og med at de må ut av Nord-Norge nå. Jeg mener at tilbudene fra Babcock og Luftambulanse var prismessig omtrent helt like i første runde (det indikerer kanskje at begge selskapene regnet omtrent på samme måte og at tilbudene var edruelige) men i runde 2 hadde selvfølgelig Babcock ingen problemer med å senke seg noen hundre millioner for hele perioden. Et så stort selskap med mange kontrakter over hele Skandinavia vil godt kunne gå i null og til og med tape noen kroner hvis det er det som skal til for å vinne en kontrakt. Og enda bedre: bli kvitt en konkurrent som er avhengig av denne ene kontrakten.

    Så om fem år: Hvem skal hindre Bancock å skru opp prislappen ordentlig gitt at det sannsynligvis ikke er andre tilbydere? I et konkurransebasert marked er det på sikt et mål å bli kvitt konkurrentene en etter en. Det må ikke glemmes. Se på dagligvaremarkedet, de er snart i mål.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Riktig nok lenge siden jeg var i militæret men sivil kriseberedskap og -innsats har da alltid vært viktig i de fleste lands væpnede styrker med verneplikt.

    Mulig det har blitt gjort utredninger om dette jeg ikke kjenner til, men all den tid det er rimelig bred støtte for å opprettholde både militær og ambulanseberedsskap i nord har det ikke vært klart for meg hvorfor de to ikke i større grad har blitt sett i sammenheng.
    Kriseberedskap er nå en helt annen ting. Vi har jo også sivilforsvaret som kan innkalle folk og rykke ut under store kriser. Det er ingenting i veien for at sivilforsvaret kan knytte til seg flygere og leger som kan innkalles om det skulle skje en katastrofe en plass. Men det er jo ikke dette det handler om. Her er det stort sett en eller få mennesker som blir syke eller havner i en ulykke, og da er det helt greit at det er profesjonelle sivile aktører som har det daglige ansvaret.

    Men man bør generelt være forsiktig med å bruke det militære til sivile oppgaver i fredstid.

    En annen ting er at jeg tviler sterkt på at så mange flygere vil forlate næringslivet og underlegge seg militære betingelser og kontroll. Greit nok å fabulere litt omkring slikt, men der er nok helt urealistisk.
    Dette er ingen fabulering, forsvaret har kompetanse og alt det som hører til. Det er fornuftig å bruke de mer. Da vil vi også få et bedre forsvar.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det der handler vel om å utnytte kapasiteten til dyre spesialhelikoptre. Vet ikke hva de der koster, men kan tenke meg at de er vel dyre å forlange for et privat selskap. Spesielt når de fleste oppdragene bare handler om å fly en pasient eller to med et småfly, og ikke redde besetningen på skip i havsnød i full storm. Redningstjeneste er tross alt noe helt annet enn persontransport.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er så mange rare argumenter i denne saken. Nå har vi i mange år hatt et privat selskap som har drevet godt og forsvarlig. Og så når et annet og like godt selskap får transportoppdraget så er det full krise. Da skal det nasjonalisers, eller så må man sette forsvaret på jobben, man skal tvinge det nye selskapet til å overta den konkurrenten (som forøvrig driver med alt fra godstransport til chartervirksonhet i tillegg til syketransport), eller så må man sikre at det gamle selskapet får monopol etc. etc. etc.

    Det er som om hele de røde brigader okker seg i ren automatikk bare fordi det har vært et par artikler der noen fagforeningsledere har brukt pressen som forhandlingsmedium. Det er litt morsomt og litt tragisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Luftambulanse egner seg ikke for anbud. Tjenesten er for samfunnskritisk og kompetansen for spesialisert.
    Så rart det har vært utført av private siden Viggo Widerøe kjøpte sitt første fly, da. Tenk at man kan ta feil i over 90 år.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det der handler vel om å utnytte kapasiteten til dyre spesialhelikoptre. Vet ikke hva de der koster, men kan tenke meg at de er vel dyre å forlange for et privat selskap. Spesielt når de fleste oppdragene bare handler om å fly en pasient eller to med et småfly, og ikke redde besetningen på skip i havsnød i full storm. Redningstjeneste er tross alt noe helt annet enn persontransport.
    Kan ikke komme på at forsvaret har brukt Sea King til noe annet enn redningsarbeid. Vi har vært uten helikopter på marinefartøyer fram til Nansen-klassen, og, ehem.... Kystvakta har hat Lynx i mange år men, igjen til i hovedsak sivilt oppdrag.

    Nå er jeg verken sjø eller luft, så rett gjerne opp i feilene mine.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Det Fungerer litt dårlig nå, antakelig? Ikke fordi det er privat, men fordi man sliter med overgangen. Årsaken til at det halter er vel noe av det vi krangler om her. Noen mener det skyldes dekadente flygere som ikke vil gå ned i lønn sånn uten videre. Andre anser kanskje selve anbudsutsettingen som relativt umusikalsk og med det årsaken til bråket.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Asbjørn: Det Fungerer litt dårlig nå, antakelig? Ikke fordi det er privat, men fordi man sliter med overgangen. Årsaken til at det halter er vel noe av det vi krangler om her. Noen mener det skyldes dekadente flygere som ikke vil gå ned i lønn sånn uten videre. Andre anser kanskje selve anbudsutsettingen som relativt umusikalsk og med det årsaken til bråket.
    Det er jo enda lenge til de tar over driften, og de forhandler seg helt sikkert frem til enighet med pilotene lenge før den tid. Alt dette styret er jo bare forhandlingsutspill om betingelser.

    Så lenge man har private på oppdrag så skal det ut på anbud når perioden er over, det er riktig og viktig og er ikke noe problem i seg selv så lenge oppdragsgiver vet hva de vil ha og kan spesifisere det grundig. Det er ingenting som tyder på at så ikke er tilfelle her. Det handler nok mest om at noen er allergiske mot ordet anbud og blir av det trigget til se rødt og å dikte opp problemer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: Det Fungerer litt dårlig nå, antakelig? Ikke fordi det er privat, men fordi man sliter med overgangen. Årsaken til at det halter er vel noe av det vi krangler om her. Noen mener det skyldes dekadente flygere som ikke vil gå ned i lønn sånn uten videre. Andre anser kanskje selve anbudsutsettingen som relativt umusikalsk og med det årsaken til bråket.
    Det skrangler åpenbart litt i denne anbudsprosessen, men det jeg kommenterte var Larsons kategoriske påstand om at luftambulansetjenester ikke er egnet for noe annet enn offentlig drift. Noen prøver å gi inntrykk av at dette er en hittil offentlig tjeneste som skal privatiseres og anbudsutsettes for første gang. Slikt er opportunistisk vissvass. Det er private som har bygget opp hele luftambulansetjenesten.

    De av oss som har vært med noen år husker kanskje tiden før Jens Moe startet Norsk Luftambulanse i 1978. Det var ganske mange som blødde ihjel etter trafikkulykker mens de ventet på ambulanse. Det fantes ingen slik offentlig tjeneste, og redningshelikoptrene ble sjelden brukt til slike oppdrag. Norsk Luftambulanse ble motarbeidet av det offentlige de første årene. Under Brundtland og Strand Gerhardsen ble etterhvert dette til en offentlig innkjøpsordning for luftambulansetjenester, men det er det hele. Noen organisert offentlig luftambulansetjeneste har ikke eksistert i Norge, annet enn enkeltoppdrag utført av Luftforsvaret.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Riktig nok lenge siden jeg var i militæret men sivil kriseberedskap og -innsats har da alltid vært viktig i de fleste lands væpnede styrker med verneplikt.

    Mulig det har blitt gjort utredninger om dette jeg ikke kjenner til, men all den tid det er rimelig bred støtte for å opprettholde både militær og ambulanseberedsskap i nord har det ikke vært klart for meg hvorfor de to ikke i større grad har blitt sett i sammenheng.
    Kriseberedskap er nå en helt annen ting. Vi har jo også sivilforsvaret som kan innkalle folk og rykke ut under store kriser. Det er ingenting i veien for at sivilforsvaret kan knytte til seg flygere og leger som kan innkalles om det skulle skje en katastrofe en plass. Men det er jo ikke dette det handler om. Her er det stort sett en eller få mennesker som blir syke eller havner i en ulykke, og da er det helt greit at det er profesjonelle sivile aktører som har det daglige ansvaret.

    Men man bør generelt være forsiktig med å bruke det militære til sivile oppgaver i fredstid.

    En annen ting er at jeg tviler sterkt på at så mange flygere vil forlate næringslivet og underlegge seg militære betingelser og kontroll. Greit nok å fabulere litt omkring slikt, men der er nok helt urealistisk.
    Det å uttrykke seg mer forsiktig om ting man erkjenner man kanskje ikke kan nok om er ikke det samme som fabulering. Bortsett fra at du tviler sterkt kan jeg ikke se at du bærer noen begrunnede argumenter til torgs.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Var/er det forutsigbart at de som har kontrakten vil få uhåndterbare problemer med å holde virksomheten i gang om de ikke får fornyet kontrakten?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forsvaret har faktisk ingen kompetanse på dette med flyging på kortbanenettet som er en stor del av denne tjenesten i nord. Hvis jeg ikke husker heltfeil, så var dette statlig organisert i en tidig periode. Tror Norving fikk den første utlyste kontrakten i -88(?)...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lurer på hvordan det ville sett ut om nåværende leverandør hadde prisa seg så langt ned at de fikk beholde kontrakten. Enten nedbemanning og reforhandling av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser, omorganisering med betydelig overtallighet, eller konkurs? Er det noen flere muligheter? Noen som hadde glidd konfliktfritt og umerket inn i historien?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forsvaret har faktisk ingen kompetanse på dette med flyging på kortbanenettet som er en stor del av denne tjenesten i nord. Hvis jeg ikke husker heltfeil, så var dette statlig organisert i en tidig periode. Tror Norving fikk den første utlyste kontrakten i -88(?)...
    Begynner å bli noen år siden forsvaret parkere Twin Otter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er riktig at de første kontraktene ble utlyst i 1988 (Brundtland), men jeg har ikke oversikt over hvilke aktører som har vært inne. Airlift hadde visstnok helikopterkontrakten en stund, før Norsk Luftambulanse overtok i 2002. Wikipedia forteller at Lufttransport også har noen av ambulansehelikoptrene og sysselmannens redningshelikopter på Svalbard. Jeg mener å ha hørt at Lufttransport har hatt flykontrakten hele tiden siden 1988. Norving fløy en del ambulanseoppdrag før 1988, men tapte kontrakten da den ble utlyst og gikk konkurs i 1993.

    Glimt fra historien
    1987 - Ny flyrute mellom Stavanger og Dagali. Det er stor uro i selskapet om ny plan for ambulansetjenesten. Kosmos forsøker seg på kupp. Ambulansekonsesjonen avgjøres med tap til Norving. Regjeringen vil ha ny luftambulanse og nye aktører. Det er frykt for 209 arbeidsplasser. Hans Hatle vil legge ned og må senere gå fra selskapet. Debatten om ambulanseflytjenesten raser og saken blir behandlet på nytt. Norving får opprettholde et fly i Kirkenes, ellers blir all ambulanseflyging tatt fra selskapet. Norsk Air vil overta Norving rutene. Finnmark Fylkesrederi går inn i Norving.

    1988 - Norving legger ned all virksomhet i Sør-Norge og blir et rent Finnmark selskap. Ansatte sies opp. Selskapet går til skifteretten for gjeldsforhandlinger. I juli er det 35 arbeidsplasser og basene Alta og Kirkenes igjen i selskapet. Man har flyginger mellom Alta-Hasvik-Hammerfest og mellom Kirkenes-Båtsfjord-Vardø i tillegg til ambulanseflygingene fra Kirkenes.

    1989 - Det er knallhard kamp om flykonsesjonene i nord. Norving utfordrer Widerøe på flyrutene. Regjeringen utsetter avgjørelsen og forlenger rutene som de er fram til mai 1990. Nordkalott politikerne vil ha flyrute over landegrensene.

    1990 - Frykt for avvikling etter at man får nei på konsesjonssøknaden, men selskapet gir ikke opp og håper på nye flyoppdrag. Fra mai er Kirkenes eneste operative base med to ambulansefly. Thor T.Tjøntveit kommer inn i selskapet som redningsmann. Man prøver å kjøpe Air Express. Siste operative virksomhet forsvinner i september 1990 da Rikstrygdeverket tar ambulansekontrakten fra Norving. Likevel fortsetter ledelsen med å arbeide for nye oppdrag, og man beholder og leier derfor ut eksisterende arbeidsstyrke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det å uttrykke seg mer forsiktig om ting man erkjenner man kanskje ikke kan nok om er ikke det samme som fabulering. Bortsett fra at du tviler sterkt kan jeg ikke se at du bærer noen begrunnede argumenter til torgs.
    At forsvaret skulle starte med sivil persontransport med småfly er vel på linje med om politiet skulle overta for drosjeselskapene. Det er ikke deres oppgave eller ansvarsområde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg mener at tilbudene fra Babcock og Luftambulanse var prismessig omtrent helt like i første runde (det indikerer kanskje at begge selskapene regnet omtrent på samme måte og at tilbudene var edruelige) men i runde 2 hadde selvfølgelig Babcock ingen problemer med å senke seg noen hundre millioner for hele perioden. Et så stort selskap med mange kontrakter over hele Skandinavia vil godt kunne gå i null og til og med tape noen kroner hvis det er det som skal til for å vinne en kontrakt. Og enda bedre: bli kvitt en konkurrent som er avhengig av denne ene kontrakten.
    Et relevant poeng, men sett bortfra at det ikke var heeelt det som skjedde. I runde 1 var Babcock ca 300 millioner rimeligere. I runde 2 var de ca 200 millioner kroner rimeligere. Norsk Luftambulanse hadde bare mindre endringer i pris fra runde 1 til runde 2, mens Babcock økte sin pris med ca 100 millioner.

    Det er litt underlig at det rundtomkring nå argumenteres for noe i retning av å gi et privat selskap monopol på ambulanseflyvninger herfra til evigheten. Å mene at tjenesten bør være helstatlig er forsåvidt et standpunkt som kan tas alvorlig, men å ville gi en privat aktør retten til å drive den så lenge de selv vil til en pris de selv setter er noe spesielt. Virker som en del har glemt at også Norsk Luftambulanse er en privat aktør som presumtivt ønsker å tjene penger på det de driver med.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er vel ingen som mener at noen skal få monopol herfra til enigheten.

    Anbudene må bare prise inn kostnadene rett. Kostnaden ved å skifte leverandør er ikke ubetydelig slik som mange later som det er. Samfunnet i nord er avhengig av denne tjenesten som nå ikke er stabil grunnet all usikkerhet.


    Minner igjen om denne:
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/L0G1PQ/ambulansekrise-2-0

    For åtte-ni år siden var ambulansene ved sykehusene i Midt-Norge også på anbud. Da skjedde det noe lignende som i de flyvende ambulansene. Etter en anbudsrunde, vant Namsos trafikkselskap anbudet for en stor del av Trøndelag. En viktig grunn til at de vant fram, var at de hadde kalkulert lønnsnedgang for en stor del av de ansatte, blant annet på Innherred. Ambulansesjåførene måtte søke seg over i det nye selskapet, og fikk beskjed om et lønnskutt på flere titusen kroner.

    Dette aksepterte de naturligvis ikke. Ved hjelp av effektiv organisering snudde de ansatte hele anbudsprinsippet på hodet: De nektet å søke på de nye jobbene. Siden det er så få personer som har kompetanse til å kjøre ambulanse, kunne de med kollektiv organisering vinne fram overfor anbudsvinneren. Dermed hadde ikke Namsos trafikkselskap nok ansatte til å kjøre ambulanse fra den datoen de hadde forpliktet seg til å overta. Dette var ikke bare et problem for selskapet, men det var et kritisk problem for helseforetaket. Helseforetaket er pliktig i henhold til lov å sørge for ambulansetjeneste i sin region. Dersom de inngikk en avtale med et selskap som ikke maktet å levere tjenesten, ville det raskt bli helseforetakets problem. Vi kan se for oss medieoppslagene når akutt syke ikke kommer seg til sykehuset, og folk ville forlangt helseministerens hode på et fat. Situasjonen var umulig. Så hva ble løsningen?

    De ansatte sto sammen, og tok ikke på seg jobben før de fikk lønna de krevde. De vant fram, og fikk betingelsene de krevde. Regionen måtte jo ha ambulansetjeneste. Men Namsos trafikkselskap hadde inngått en avtale med helseforetaket, som forutsatte at lønna for de ansatte måtte kuttes. Dermed ble anbudet et tapsprosjekt for selskapet. Tapet var stort, og kunne ha sendt selskapet til skifteretten. Dette ville ha gitt en umulig situasjon for Helse Midt-Norge. Helseministeren ville fått et alvorlig problem. Derfor gikk helseforetaket med på å betale mer for tjenesten fra Namsos trafikkselskap. En ganske stor millionsum ble overført til Namsos trafikkselskap fra Helse Midt-Norge, etter at anbudet var tildelt. I anbudssammenheng er slikt uhørt, fordi da blir det ikke rettferdig konkurranse lenger.

    Så dermed kom taperne av anbudet på banen. De kunne ikke godta at anbudsvinneren fikk mer betalt. De hadde jo levert anbud som tok hensyn til at de ansatte skulle ha samme lønn som før, og sto igjen uten arbeidsoppdrag. Selskapet måtte avvikle sin drift. Men den nye avtalen mellom anbudsvinneren og helseforetaket førte til en høyere totalpris enn anbudstaperne hadde levert. Dermed hadde selskapene som tapte anbudet grunnlag for å saksøke Helse Midt-Norge. Noe de også gjorde. Og de vant. Så det sang. Helse Midt-Norge måtte betale mange millioner kroner i erstatning til anbudstaperne.

    Jeg husker ikke summene nøyaktig, men for Helse Midt-Norge kostet anbudsfadesen flere titalls millioner kroner. Selv var jeg journalist og skrev nyhetsartikler om disse forholdene mens de pågikk. Det var denne saken som var bakgrunnen for at Helse Midt-Norge ved neste korsvei faset ambulansene inn som en del av helseforetaket igjen. De ville ha slutt på at kritiske samfunnstjenester skulle ut på anbud hvert femte år. Så i dag er ambulansene i Midt-Norge driftet direkte av helseforetaket i stedet. Det er nok dyrere, men likevel kanskje like lurt.

    I økonomiske teorier om anbuds fortreffelighet synes problemene med anbud å være ganske konsekvent undervurdert. Mange er for lite opptatt av begrepet «transaksjonskostnader». Begrepet er ikke bare økonomisk, det inkluderer også de praktiske, faglige og styringsmessige problemene ved anbudsprinsippet. Samtidig ser det ut til at offentlig sektor har vanskelig for å lære av tabbene de gjør. Dersom man hadde lært, ville man forstått at man styrte mot en krisesituasjon da man så at Babcock har vunnet anbudet fordi de vil kutte i ansattes lønn.
    Her blir det raskt rettssak om et års tid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg mener at tilbudene fra Babcock og Luftambulanse var prismessig omtrent helt like i første runde (det indikerer kanskje at begge selskapene regnet omtrent på samme måte og at tilbudene var edruelige) men i runde 2 hadde selvfølgelig Babcock ingen problemer med å senke seg noen hundre millioner for hele perioden. Et så stort selskap med mange kontrakter over hele Skandinavia vil godt kunne gå i null og til og med tape noen kroner hvis det er det som skal til for å vinne en kontrakt. Og enda bedre: bli kvitt en konkurrent som er avhengig av denne ene kontrakten.
    Et relevant poeng, men sett bortfra at det ikke var heeelt det som skjedde. I runde 1 var Babcock ca 300 millioner rimeligere. I runde 2 var de ca 200 millioner kroner rimeligere. Norsk Luftambulanse hadde bare mindre endringer i pris fra runde 1 til runde 2, mens Babcock økte sin pris med ca 100 millioner.

    Det er litt underlig at det rundtomkring nå argumenteres for noe i retning av å gi et privat selskap monopol på ambulanseflyvninger herfra til evigheten. Å mene at tjenesten bør være helstatlig er forsåvidt et standpunkt som kan tas alvorlig, men å ville gi en privat aktør retten til å drive den så lenge de selv vil til en pris de selv setter er noe spesielt. Virker som en del har glemt at også Norsk Luftambulanse er en privat aktør som presumtivt ønsker å tjene penger på det de driver med.
    Liten detalj bare som forvirret meg en stund også. Norsk Luftambulanse er IKKE det samme som Norsk Lufttransport. Førstnevnte er en ideell organisasjon fullt finansiert av private innsamlede penger (de eier også Norsk Luftambulanse AS som står for flygingene). Den siste (de som er aktuelle her) er et rent privat flyselskap som blant annet driver regulære ruteflyginger på kortbanenettet i nord, frakt av gods, charter osv. Det eneste spesielle med dem i forhold til f.eks. Widerøe eller noe er at de har en avtale om å frakte pasienter for helseforetakene, enten med småfly eller helikopter.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    https://www.dagbladet.no/kultur/norge-pa-auksjon/69796084

    Betraktninger rundt dette med norsk eierskap til bedrifter og institusjoner. Hvordan ser egentlig høyresiden på dette? Det virker som om de er ualminnelig glade i å legge til rette for utsalg. ikke bare av private men også statlig eiendom. Ser man ikke behovet for å sikre at overskudd og skatteinngang tilfaller Norge og ikke går ut av landet? Ser man ikke problemer med å miste eierskap, innflytelse og styringsrett over vitale funksjoner i landet? Hvorfor er det så viktig å overføre mest mulig verdier over på private hender, gjerne utenlandske sådanne?

    Blå politikk som fenomen forbauser og til dels skremmer meg etter hvert. Muligens er det noe med en grunnleggende mangel på samfunnsempati paret med et enormt sug etter å vinne en slags konkurranse man føler man deltar i, på individbasis. Egen suksess er bra, men andres elendighet er nesten enda bedre. Jeg er selvstendig næringsdrivende selv og jobber mye og tilfører samfunnet mye mer enn jeg får tilbake. Normalt skulle jeg da vært høyremann og hatt en litt nedlatende holdning til de som ikke er like selfmade, med lite sans for sikkerhetsnett og systemer for å holde alle flytende på ulike vis. Jeg omgås svært mye høyrefolk med god utdannelse og gode jobber. Vennlige, ordentlige, skikkelige folk. Men; når man treffes i ulike sammenhenger og praten går om dette og hint kommer det av og til uventede nedlatende, til dels hatske utfall mot folk som har vært mindre heldige/dyktige i livet og ikke har gjort det like godt "eller drevet det til noe". Ikke voldsomme utbrudd, men for meg står det bare helt klart at menneskesynet bak fasaden er ganske dømmende. Dette forbauser og skuffer meg, det må sies. Det kommer fram en forbløffende mangel på empati og en dårlig samfunnsforståelse. Egen suksess skygger for innsikt og etikk basert på annet en strengt økonomiske prinsipper.

    Dagens regjering bare styrker meg i synet på høyresiden som relativt korttenkt og nærsynt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Norge har ikke spesielt mye privat, aktiv risikokapital. De største aktørene (ymse fond og staten) blander seg også minimalt i den daglige driften av selskapene de har store eierposisjoner i. Med mindre det er staten (eller Oljefondet, som har som mandat å ikke invistere i Norge) så er det ikke så lett å se hvem disse norske eierene skulle være. Oslo Børs har en total markedsverdi på 2750 milliarder kroner.
     
    6

    65finger

    Gjest
    https://www.dagbladet.no/kultur/norge-pa-auksjon/69796084

    Betraktninger rundt dette med norsk eierskap til bedrifter og institusjoner. Hvordan ser egentlig høyresiden på dette? Det virker som om de er ualminnelig glade i å legge til rette for utsalg. ikke bare av private men også statlig eiendom. Ser man ikke behovet for å sikre at overskudd og skatteinngang tilfaller Norge og ikke går ut av landet? Ser man ikke problemer med å miste eierskap, innflytelse og styringsrett over vitale funksjoner i landet? Hvorfor er det så viktig å overføre mest mulig verdier over på private hender, gjerne utenlandske sådanne?

    Blå politikk som fenomen forbauser og til dels skremmer meg etter hvert. Muligens er det noe med en grunnleggende mangel på samfunnsempati paret med et enormt sug etter å vinne en slags konkurranse man føler man deltar i, på individbasis. Egen suksess er bra, men andres elendighet er nesten enda bedre. Jeg er selvstendig næringsdrivende selv og jobber mye og tilfører samfunnet mye mer enn jeg får tilbake. Normalt skulle jeg da vært høyremann og hatt en litt nedlatende holdning til de som ikke er like selfmade, med lite sans for sikkerhetsnett og systemer for å holde alle flytende på ulike vis. Jeg omgås svært mye høyrefolk med god utdannelse og gode jobber. Vennlige, ordentlige, skikkelige folk. Men; når man treffes i ulike sammenhenger og praten går om dette og hint kommer det av og til uventede nedlatende, til dels hatske utfall mot folk som har vært mindre heldige/dyktige i livet og ikke har gjort det like godt "eller drevet det til noe". Ikke voldsomme utbrudd, men for meg står det bare helt klart at menneskesynet bak fasaden er ganske dømmende. Dette forbauser og skuffer meg, det må sies. Det kommer fram en forbløffende mangel på empati og en dårlig samfunnsforståelse. Egen suksess skygger for innsikt og etikk basert på annet en strengt økonomiske prinsipper.

    Dagens regjering bare styrker meg i synet på høyresiden som relativt korttenkt og nærsynt.
    Innlegget ditt passer godt for nordmenn 35 - 60 som stemmer Høyre, AP, Venstre, Senterpartiet, KRF, frp og SV
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    https://www.dagbladet.no/kultur/norge-pa-auksjon/69796084

    Betraktninger rundt dette med norsk eierskap til bedrifter og institusjoner. Hvordan ser egentlig høyresiden på dette? Det virker som om de er ualminnelig glade i å legge til rette for utsalg. ikke bare av private men også statlig eiendom. Ser man ikke behovet for å sikre at overskudd og skatteinngang tilfaller Norge og ikke går ut av landet? Ser man ikke problemer med å miste eierskap, innflytelse og styringsrett over vitale funksjoner i landet? Hvorfor er det så viktig å overføre mest mulig verdier over på private hender, gjerne utenlandske sådanne?

    Blå politikk som fenomen forbauser og til dels skremmer meg etter hvert. Muligens er det noe med en grunnleggende mangel på samfunnsempati paret med et enormt sug etter å vinne en slags konkurranse man føler man deltar i, på individbasis. Egen suksess er bra, men andres elendighet er nesten enda bedre. Jeg er selvstendig næringsdrivende selv og jobber mye og tilfører samfunnet mye mer enn jeg får tilbake. Normalt skulle jeg da vært høyremann og hatt en litt nedlatende holdning til de som ikke er like selfmade, med lite sans for sikkerhetsnett og systemer for å holde alle flytende på ulike vis. Jeg omgås svært mye høyrefolk med god utdannelse og gode jobber. Vennlige, ordentlige, skikkelige folk. Men; når man treffes i ulike sammenhenger og praten går om dette og hint kommer det av og til uventede nedlatende, til dels hatske utfall mot folk som har vært mindre heldige/dyktige i livet og ikke har gjort det like godt "eller drevet det til noe". Ikke voldsomme utbrudd, men for meg står det bare helt klart at menneskesynet bak fasaden er ganske dømmende. Dette forbauser og skuffer meg, det må sies. Det kommer fram en forbløffende mangel på empati og en dårlig samfunnsforståelse. Egen suksess skygger for innsikt og etikk basert på annet en strengt økonomiske prinsipper.

    Dagens regjering bare styrker meg i synet på høyresiden som relativt korttenkt og nærsynt.
    Det høres ut til at Rødt er partiet for deg. Det ligger der borte, bare hold til venstre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    ...Egen suksess er bra, men andres elendighet er nesten enda bedre....... Men; når man treffes i ulike sammenhenger og praten går om dette og hint kommer det av og til uventede nedlatende, til dels hatske utfall mot folk som har vært mindre heldige/dyktige i livet og ikke har gjort det like godt "eller drevet det til noe". Ikke voldsomme utbrudd, men for meg står det bare helt klart at menneskesynet bak fasaden er ganske dømmende. Dette forbauser og skuffer meg, det må sies. Det kommer fram en forbløffende mangel på empati og en dårlig samfunnsforståelse. Egen suksess skygger for innsikt og etikk basert på annet en strengt økonomiske prinsipper.

    Dagens regjering bare styrker meg i synet på høyresiden som relativt korttenkt og nærsynt.
    Ofte er "egen suksess" betinget av de som "ikke har drevet det til noe"
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Kan til opplysning si at jeg er trygt plassert i sentrum politisk, med en ganske pragmatisk holdning til praktisk politikk. Er ikke spesielt fan av dogmer eller ideologier hverken til venstre eller høyre. Og altså: høyresiden er like breddfull av dogmer og ideologi som venstresiden, det er nå glassklart for alle andre enn kanskje høyrelente selv.

    Pr idag er det dog slik at høyresiden har definisjonsmakten i politikken. De bruker begrepet sosialist og sosialisme mye mer enn venstresiden. Disse begrepene er blitt odiøse og uklare, og brukes nå stort sett entydig negativt, mest av høyresiden som sagt. ‘Dette er sosialisme’ smeller det rett som det er fra høyrefolk og freppere. Man hører faktisk veldig sjelden at folk fra venstresiden svarer med samme mynt. Vet ikke helt hvorfor, men begrepet borgerlig er jo intetsigende. Man kunne kanskje sagt egoistisk eller noe sånt men det klinger ikke særlig bra. Venstresiden vil jo alltid stå laglig til for hogg der man fronter utjevningspolitikk som innebærer økte skatter til de som tjener mest, mens høyresiden har lett spill ved å henvende seg til den enkeltes ønske om å sitte igjen med mest mulig selv.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    BT og 65finger: dere må gjerne følge opp med å svare på eller drøfte noen av spørsmålene jeg stiller. Det er ikke naturlover dette her, det er en villet politikk som gjennomføres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn