Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Nå er strengt trengt tatt høye lønninger det mest utfordrende for norsk konkurranseevne (men stupet i kronekursen løste den floken greit). Lave lønninger er good shit for konkurranseevne. Bare spør Asia.

    Høye lønninger er også grunnen til at såpass mange blir uføre. Ganske stort sprik mellom lysten til å arbeide og lystent på å ansette noen gitt norske kostnader for det. Også hvorfor Norge er blant de fremste i verden på alt mulig av selvbetjening og automatikk. Dyrt å ansette noen. Meningsløse og unødvendige jobber finnes knapt i Norge. Og kostanden ved mye er såpass høy at folk gjør ting selv fremfor å leie inn noen til å gjøre det for en.

    Så ja, dersom økte forskjeller betyr lavere lønninger for allmuen så er set nok bra for konkurranseevnen. Om det er heldig er en annen sak, men Norge har hatt en ganske unik lønnsvekst som, for å si det mildt, var utfordrende for konkurranseutsatt sektor. Nå er det derimot slutt på den.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vel, vil lavere lønninger for allmuen føre til forbedring av konkurranseevnen? Hvis så var tilfelle skulle jo Norge vært utkonkurrert for lenge siden. Jeg legger også merke til at det er allmuen som skal ha lavere lønn, ikke de høytlønnede. Som forventet fra en høyremann.

    Lavere lønninger betyr lavere kvalitet. Betaler du meg rævva for å selv stikke av med all fortjenesten så kan du ikke forvente at den ansatte yter like effektivt.
    Høyere forskjeller betyr mindre eierskap i arbeidsplassen for den ansatte.

    At høye lønninger betyr at såpass mange blir uføre, må jeg nesten be deg legge dokumentasjon for. NAV gir lønnstillskudd for å få folk i arbeid. Ja, nav betaler 50% av lønna til kandidaten i et års tid. At bedrifter diskriminerer personer med helseutfordringer. Ja, det er helt klart. At det er pga høye lønninger tror jeg ikke noe på.

    Den norske modellen er suksessfull, og den blå-blå regjeringen gjør sitt beste på å undergrave den, spadetak for spadetak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Alternativ forklaring er at Norge har verdens skraleste befolkning. Velg selv.

    Du kan jo dra på en restaurant.. Folk som lager topp mat dag etter dag tjener, etter norsk målestokk, rævva. Likevel lager se fantastisk mat. Det er en lavtlønnsbransje og da tjener folk dårlig. Lønna er stort sett invariant for kvaliteten på det som havner på tallerkenen. De fleste har vel tariff, men tariff er ingen målestokk på kvalitet.

    Jeg er ingen tilhenger av lave lønninger, men det har også en bakside det ikke snakkes så mye om. Norsk arbeidsliv er topp for de som er innafor, not so much for de som står eller havner utenfor.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Eller at Norge har en av verdens beste sysselsettelsesgrad. Og da vil folk som i andre land vært totalt utenfor arbeidslivet opparbeide seg rettigheter. Et annet moment er vår velferdstat. Siden du ikke trenger å være redd for at din syke mor skal få helsetjenester eller mangle tak over hodet, så er du i stand til å yte høyere kvalitet på jobben. Du pådrar deg ikke magesår av engstelse for å miste jobben, da det er sikkerhetsnett som gjør at du får mat på bordet og kan takle huslånet.

    Vel å merke... hvis du har huslån. De blå-blå er i ferd med å ta fra folk gleden å eie sitt eget hjem. Midlertidige stillinger er den nye normen, med de helseproblemer det medfører. Men den regningen får jo staten og det uheldige individet, så da er det helt greit. Socialize the risk, privatize the profit.


    Når det kommer til disse kokkene dine, så kan du jo prøve å underbetale dem og se hvor mye sjel de legger i maten. Betaler du noen 70% av hva de fortjener, så får du ikke 100 % ytelse tilbake. Du får en ansatt full av bekymringer på utkikk etter å komme seg vekk ved første anledning. At resteuranter lager fantastisk mat... det er vel ganske så blandet, er det ikke?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    De er allerede underbetalte. Likevel ligger magi på tallerkenen. Jeg vet tilfeldigvis hva noen som holder svært høyt internasjonalt nivå innen faget tjener. Det er ikke mye, og ikke spesielt mer enn noen som lager døll mat på Egon. Nesten alle heltidsansatte i Norge tjener mer. Norge har ekstremt høyt nivå på mat om man går på de riktige stedene. Det er ikke fordi de som jobber der tjener så mye mer enn på elendige steder.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Veier og annen infrastruktur burde blitt dekket over statsbudgettet, og ikke ved å stjele penger fra forbipasserende.
    Ja, langt bedre å stjele pengene fra folk som ikke engang er forbipasserende.

    Hva blir det neste? Klage over at vi må betale for tog og bussbilletter, og heller kreve at de blir 100% dekket over statsbudsjettet, istedenfor at pengene skal stjeles i form av billetter som må betales av forbipasserende som ved et uhell befinner seg ombord?

    At brukerne betaler for infrastrukturen de trenger er vel sannsynligvis den mest målrettede og rettferdige formen for avgift som finnes.
    Om du har bil, men ikke kjører så ofte, så betaler du mindre enn en som kjører ofte. Man kan med andre ord unngå denne skatten ved å velge å ikke være en del av brukergruppen som blir beskattet. Men det vil du altså ikke at skal være mulig.

    Dette høres jo egentlig ut som et ønske om kommunistisk skattelegging.
    Var det hensikten?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    De er allerede underbetalte. Likevel ligger magi på tallerkenen. Jeg vet tilfeldigvis hva noen som holder svært høyt internasjonalt nivå innen faget tjener. Det er ikke mye, og ikke spesielt mer enn noen som lager døll mat på Egon. Nesten alle heltidsansatte i Norge tjener mer. Norge har ekstremt høyt nivå på mat om man går på de riktige stedene. Det er ikke fordi de som jobber der tjener så mye mer enn på elendige steder.
    Underbetalte i forhold til hvem? Sykepleiere? Bioingeniører?

    Ingen begynner i kokkeyrket for å tjene gode penger, eller snitt for den saks skyld. Like lite som noen blir sykepleier gjør det. Andre motivasjonsfaktorer spiller inn.

    Du tror vel ikke seriøst at det er norske resteuranter som driver det norske statsbudsjettet? At det er restauranter Norge konkurrerer på? Norsk mat er rimelig dølt. Og Egon er noe av det kjedeligste. Overpriset kjedemat.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kokkeyrket kan jeg litt om, det er ingen som gjør det for pengene, alle er underbetalt. Det er kun lidenskap til produktet som er drivkraft.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    De er allerede underbetalte. Likevel ligger magi på tallerkenen. Jeg vet tilfeldigvis hva noen som holder svært høyt internasjonalt nivå innen faget tjener. Det er ikke mye, og ikke spesielt mer enn noen som lager døll mat på Egon. Nesten alle heltidsansatte i Norge tjener mer. Norge har ekstremt høyt nivå på mat om man går på de riktige stedene. Det er ikke fordi de som jobber der tjener så mye mer enn på elendige steder.
    Underbetalte i forhold til hvem? Sykepleiere? Bioingeniører?

    Ingen begynner i kokkeyrket for å tjene gode penger, eller snitt for den saks skyld. Like lite som noen blir sykepleier gjør det. Andre motivasjonsfaktorer spiller inn.

    Du tror vel ikke seriøst at det er norske resteuranter som driver det norske statsbudsjettet? At det er restauranter Norge konkurrerer på? Norsk mat er rimelig dølt. Og Egon er noe av det kjedeligste. Overpriset kjedemat.
    Norsk mat døll? Du har greie på ting skjønner jeg.

    Jeg gav seg kun et eksempel på svært høy prestasjon for veldig dårlig betalt, men det takler ikke ditt verdensbilde.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og eksempelet ditt var passe elendig.

    Har norsk konkurranseevne noen gang handlet om norske restauranter?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Logikken din synest å være jo bedre betalt jo høyere konkurranseevne. Den logikken er, hva skal man si - interessant.

    I Norge må du også huske på at veldig, veldig mange jobber i skjermet sektor. Hvorfor skal de være mer produktive jo høyere lønn? De er uansett skjermet for all konkurranse. Jobben kan ikke flyttes til utlandet. Lønn er stort sett bestemt av alternativene. Jo lettere det er å bytte jobb jo mer vil arbeidsgiver betale for arbeidskraften.

    Husk på at i den slemme, fæle private verden er lønningene stort sett tildels langt høyere enn i det offentlige. Hvordan er det mulig når det står slemme kapitalister bak som skal stikke av med hele fortjenesten? Hvorfor er ikke det offentlige Norge et dysfunksjonelt makkverk når de ansatte kunne fått bedre betalt andre steder?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du får teste ut logikksansen din. Jeg sa at mindre forskjeller gir bedre konkurranseevne. Det innebærer ikke alltid høyere lønninger. Det innebærer selvsagt utjevning. Den norske modellen.



    Og når det kommer til det offentlige, så får du ikke like mange topp motiverte som står på ekstra der. De får det ikke tilbake i lønningsposen. Tjener du 80% av median, så yter du lavere. Flere av de beste kandidatene velger konkurrenten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Noen som sier vi ikke har korrupsjon i Norge? En 100% inhabil styreleder melder seg ikke inhabil før etter varsler har blitt mottatt og registrert.

    DdAhn-yX4AEeYLQ.jpg


    Erna uttalelser var følgende:
    "Jeg forstår at Telles habilitet har vært vurdert flere ganger, og de har vurdert det slik at hun ikke har vært inhabil. Når det likevel blir stilt spørsmål rundt habiliteten, synes jeg det er greit at hun melder seg inhabil."

    Erna burde selvsagt holdt kjeft om habilliteten, for Telle var helt klart inhabil, men hun forklarte her sin og Høires holdning i et tidlig intervju. Best å ikke bli tatt med buksa nede. Få noen til å vurdere habiliteten din, spiller liten rolle om de ender opp på feil resultat. Ikke veldig ulikt hennes initielle og ærlige "dette er først og fremst en veldig lei sak for Kristian [Tonning Riise] og partiet"-utsagn. Nå har Erna ikke vært involvert her, men hennes uttalelser viser holdningen i partiet. Inhabilitet? bare et problem hvis det blir avdekket i etterkant.


    Vi husker alle arbeidsministeren som sparket statens best betalte styreleder for å gi vervet til sin lang tids nære venninne. Inhabilitet? nope. venninna var ikke søsteren. Korrupsjon? Ikke ifølge rettslig praksis, men det stinker.

    edit: bilde fra P.G.Steensvaag
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Så hvorfor betaler da ikke slemme, private kaptialister rundtomkring mest mulig til sine ansatte?

    Det er underlig at du, av alle, reduserer arbeid og motivasjonen for det til et spørsmål om hva som tikker inn på lønnskontoen hver måned (subsidiært hvor mye arbeidsgiver stikker av med). Det finnes fryktelig mange andre grunner til å yte bra (eller dårlig) i en jobb.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Erna burde selvsagt holdt kjeft om habilliteten, for Telle var helt klart inhabil, men hun forklarte her sin og Høires holdning i et tidlig intervju. Så lenge noen vurderer habiliteten så spiller det liten rolle om man er inhabil eller ei. best å ikke bli tatt med buksa nede. Ikke veldig ulikt "dette er først og fremst en veldid lei sak for Kristian [Tonning Riise] og pariet"
    Det relevante er stort sett om det har hatt betydning for utfallet av saken. Man kan eksempelvis finne saksbehandligsfeil, men det er ikke det samme som at vedtaket er ugyldig om feilene ikke har betydning for utfallet av behandlingen. Telle har definitivt opptådd svært klønete men meg bekjent har ingen så langt vært i nærheten av å påvise at hun har hatt en rolle i valget av leverandør, eller at utfallet ville blitt et annet med en annen person i hennes stilling. Det er jo ikke slik at det er hun som har scoret de to alternativene på de ulike parameterene osv. Habilitetsvurderingen knytter seg til deltagelse i et styremøte der det ble gitt myndighet til adm. dir. i foretaket å inngå en kontrakt med noen, noen som vel er å regne som en ren formalitet.

    Det er mulig det kommer mer grums etter hvert, men så langt synest jeg ikke det ser særlig ille ut.

    Jeg er egentlig mest fascinert over at ingen medier har tatt tak i hvor mye litt tilfeldige tall og vekting har hatt å si for utfallet. Sannsynligvis fordi jourmalister flest ikke kan tall og slikt. Det har vært forsøkt å gjøre et nummer av 4. plass på kvalitet (never mind at det kun var to aktører som bød på avalen - godt gjort å komme på 4. plass i en konkurranse med to deltakere) men ingen har tatt tak i vektingen og usikkerheten og at det stort sett var dødt løp om man tar høyde for et snev av usikkerhet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så hvorfor betaler da ikke slemme, private kaptialister rundtomkring mest mulig til sine ansatte?

    Det er underlig at du, av alle, reduserer arbeid og motivasjonen for det til et spørsmål om hva som tikker inn på lønnskontoen hver måned (subsidiært hvor mye arbeidsgiver stikker av med). Det finnes fryktelig mange andre grunner til å yte bra (eller dårlig) i en jobb.
    Du får lese hva jeg skriver. Jeg har overhodet ikke uttalt at lønn alene er hva som motiverer folk. Det er mange motivasjonsfaktorer. jeg nevner noen: (passe) utfordrende arbeidsoppgaver, personlige interesserer, å bli sett for arbeidet man gjør (lønn kommer inn her), autonomi, arbeidstid, kantineordning, tilhørighet på arbeidsplassen. osv.

    Når alt kommer til alt så er det lønn man går til arbeidet for. betaler man 80% av lønn, får man generelt sett dårligere kandidater å velge blant.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    "Ingen" som reagerte når kontrakten ble gitt for et snaut år siden. Det var vel først når det gikk opp for pilotene at lønninger og pensjoner har vært i fritt fall de senere årene og at det nye tilbudet reflekterte dette at det ble bråk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    "Ingen" som reagerte når kontrakten ble gitt for et snaut år siden. Det var vel først når det gikk opp for pilotene at lønninger og pensjoner har vært i fritt fall de senere årene og at det nye tilbudet reflekterte dette at det ble bråk.
    Og alle holder kjeft om at denne tjensten har vært ute på anbud siden 1988.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Erna burde selvsagt holdt kjeft om habilliteten, for Telle var helt klart inhabil, men hun forklarte her sin og Høires holdning i et tidlig intervju. Så lenge noen vurderer habiliteten så spiller det liten rolle om man er inhabil eller ei. best å ikke bli tatt med buksa nede. Ikke veldig ulikt "dette er først og fremst en veldid lei sak for Kristian [Tonning Riise] og pariet"
    Det relevante er stort sett om det har hatt betydning for utfallet av saken. Man kan eksempelvis finne saksbehandligsfeil, men det er ikke det samme som at vedtaket er ugyldig om feilene ikke har betydning for utfallet av behandlingen. Telle har definitivt opptådd svært klønete men meg bekjent har ingen så langt vært i nærheten av å påvise at hun har hatt en rolle i valget av leverandør, eller at utfallet ville blitt et annet med en annen person i hennes stilling. Det er jo ikke slik at det er hun som har scoret de to alternativene på de ulike parameterene osv. Habilitetsvurderingen knytter seg til deltagelse i et styremøte der det ble gitt myndighet til adm. dir. i foretaket å inngå en kontrakt med noen, noen som vel er å regne som en ren formalitet.

    Det er mulig det kommer mer grums etter hvert, men så langt synest jeg ikke det ser særlig ille ut.

    Jeg er egentlig mest fascinert over at ingen medier har tatt tak i hvor mye litt tilfeldige tall og vekting har hatt å si for utfallet. Sannsynligvis fordi jourmalister flest ikke kan tall og slikt. Det har vært forsøkt å gjøre et nummer av 4. plass på kvalitet (never mind at det kun var to aktører som bød på avalen - godt gjort å komme på 4. plass i en konkurranse med to deltakere) men ingen har tatt tak i vektingen og usikkerheten og at det stort sett var dødt løp om man tar høyde for et snev av usikkerhet.
    Enhver styreleder vet at ved saker man er inhabil ved, så skal man ikke være tilstede i møterommet når saken diskuteres. Spiller absolutt ingen rolle hvor stor / liten del av saksbehandlingen det omhandler. Hun skal ikke være til stede. Man har direkte påvirkning, og man har indirekte påvirkning.

    Styreleder vet at hun var åpenbart inhabil, men velger ikke å melde seg inhabil før etter det har kommet varsler. Hun fortsetter med å si at hun ikke var inhabil, og at det ikke vare noe relatert til kontrakten som ble diskutert. Irrelevant.

    edit:
    hvis kontrakten ble inngått i god tro, så kan kontrakten ikke sies opp. Dette endrer seg når anbudsvinner har en på innsiden av styrerommet. De kan ikke lenger sies å være i god tro. Er dette tilfelle her? aner ikke.

    Dette blir dyrt for Helse Nord. Les artikkelen om hvordan Helse Midtnorge gjorde det særdeles dyrt for seg selv med sin ambulansetjenesteanbudsrunde. Vinneren klarte ikke å levere tjenesten, fordi personellet nektet å godta lønnsreduksjon. HM endte opp med å betale mer enn anbudet. Ble så saksøkt av anbudstaper og tapte så det sang. Megautgifter i slett anbudsarbeid.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    "Ingen" som reagerte når kontrakten ble gitt for et snaut år siden. Det var vel først når det gikk opp for pilotene at lønninger og pensjoner har vært i fritt fall de senere årene og at det nye tilbudet reflekterte dette at det ble bråk.
    At nasjonalt media ikke slo det opp, betyr ikke at ingen reagerte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Formalia. Larsons favorittdisiplin, spesielt når han er uenig i utfallet.

    Det artige med denne saken er at "alle" mener den burde vært gitt til eksisterende tilbyder, helt uavhengig av hva det eventuelt koster. Om så Luftambualnsen hadde vært dobbelt så dyr som konkurrenten så ville situasjonen vært akkurat den samme. Ingen løftet et øyenbryn så lenge Luftambulansen vant anbudskonkurransen, men da de tapte og pilotene gjorde opprør så ble det krise.

    Personlig finner jeg det interessant at ingen har luftet noen konkrete tall. Det er litt spesielt at folk godtar å gå ned 25% i lønn og få en mye dårligere pensjonsordning som er hva som er referert, så mye yrkesstoltet vet jeg ikke om noen som har, så lenge de har et alternativ.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ehrm. Konkurrenten baserer seg på å ta over eksisterende oppdragsgivers ansatte til langt lavere lønninger.

    NUTS!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ehrm. Konkurrenten baserer seg på å ta over eksisterende oppdragsgivers ansatte til langt lavere lønninger.

    NUTS!
    Hvorfor det? Piloter i alle andre selskaper har måtte akseptere lavere lønnsnivå og omlegging/kutt i pensjoner. Hvorfor skal det offentlige betale mer enn nødvendig? Jeg setter en femmer på at pilotene har blitt tilbudt lønn som er helt på linje med resten av bransjen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Veier og annen infrastruktur burde blitt dekket over statsbudgettet, og ikke ved å stjele penger fra forbipasserende.
    Ja, langt bedre å stjele pengene fra folk som ikke engang er forbipasserende.

    Hva blir det neste? Klage over at vi må betale for tog og bussbilletter, og heller kreve at de blir 100% dekket over statsbudsjettet, istedenfor at pengene skal stjeles i form av billetter som må betales av forbipasserende som ved et uhell befinner seg ombord?

    At brukerne betaler for infrastrukturen de trenger er vel sannsynligvis den mest målrettede og rettferdige formen for avgift som finnes.
    Om du har bil, men ikke kjører så ofte, så betaler du mindre enn en som kjører ofte. Man kan med andre ord unngå denne skatten ved å velge å ikke være en del av brukergruppen som blir beskattet. Men det vil du altså ikke at skal være mulig.

    Dette høres jo egentlig ut som et ønske om kommunistisk skattelegging.
    Var det hensikten?
    Hvert eneste menneske er avhengig av et godt veinett i Norge, spiller ingen rolle om de har bil eller ikke. De kan jo selvsagt traske gjennom skauen når de skal en plass, men selv da er de avhengig av at butikker får leveranser, at brannbil eller ambulanse kommer frem om de trenger det, at busser og andre kjøretøy kommer frem, osv osv, hele jævla landet ville gått i stå om dette fikk forfalle og det ville være en katastrofe for alle innbyggere. Så veier er en kjerneoppgave på linje med skole, helsevesen, forsvar, brannvesen, politi etc. og bør dermed finansieres over offentlige budgetter. Det er sannelig mye annet piss de kan kutte om de vil spare penger.

    Det å kunne bevege seg fritt er ikke et eksgtragode som gjør at griske politikere skal stjele penger fra deg, men en grunnleggende rettighet. Det er like korket som om det sto folk og forlangte betaling for gående som benytter fortauene i byene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    ehrm. Konkurrenten baserer seg på å ta over eksisterende oppdragsgivers ansatte til langt lavere lønninger.

    NUTS!
    Hvorfor det? Piloter i alle andre selskaper har måtte akseptere lavere lønnsnivå og omlegging/kutt i pensjoner. Hvorfor skal det offentlige betale mer enn nødvendig? Jeg setter en femmer på at pilotene har blitt tilbudt lønn som er helt på linje med resten av bransjen.
    Det er jeg ikke sikker på. Vi har lett for å se på piloter som både ressurssterke og litt bortskjemte i mange sammenhenger. Men tenk etter: Det er en veldig spesialisert utdannelse, det eneste man kan brukes til er å føre et luftfartøy. Ingen overføringsmulighet til andre yrker, knapt mulig å hoppe av og begynne i andre bransjer. De sitter der med huslån og unger på skolen. Ja lønna er bra, men de vet utmerket godt hvor sårbare de er i en slik anbudsverden. Det å måtte rykke tilbake til start hvert femte år når det gjelder lønn og ansiennitet er kanskje akseptabelt for å få bo og jobbe der de er nå. Veldig mange andre ville ikke godtatt annet enn stadig bedre lønn og opptjente rettigheter.

    Om fem år er det ny anbudsrunde. Den som vinner den har måttet skjære ned enda litt mer enn Bancock gjør nå. Hvor skal de kutte da? Når vi har fått bort effekten av 25 års husvarme og lazyness som tydeligvis er problemet med Luftambulanse. Og hva med anbudsrunden fem år etter der igjen? Hvor skal det kuttes da? Eller er det da vi får høre at man må tåle et og annet dødsfallet ute i distriktene, man kan jo ikke drive å fly på alle der ute...

    Race to the bottom. Hvem av blågutta her har mest lyst på pilotjobben?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Alternativ forklaring er at Norge har verdens skraleste befolkning. Velg selv.

    Du kan jo dra på en restaurant.. Folk som lager topp mat dag etter dag tjener, etter norsk målestokk, rævva. Likevel lager se fantastisk mat. Det er en lavtlønnsbransje og da tjener folk dårlig. Lønna er stort sett invariant for kvaliteten på det som havner på tallerkenen. De fleste har vel tariff, men tariff er ingen målestokk på kvalitet.

    Jeg er ingen tilhenger av lave lønninger, men det har også en bakside det ikke snakkes så mye om. Norsk arbeidsliv er topp for de som er innafor, not so much for de som står eller havner utenfor.
    Det er dårleg rekruttering til kokk og servitør for tida. Ser ikkje bort frå at slike jobbar har såpass med utfordringar at unge ikkje har så lyst på dei.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ehrm. Konkurrenten baserer seg på å ta over eksisterende oppdragsgivers ansatte til langt lavere lønninger.

    NUTS!
    Hvorfor det? Piloter i alle andre selskaper har måtte akseptere lavere lønnsnivå og omlegging/kutt i pensjoner. Hvorfor skal det offentlige betale mer enn nødvendig? Jeg setter en femmer på at pilotene har blitt tilbudt lønn som er helt på linje med resten av bransjen.
    Det er jeg ikke sikker på. Vi har lett for å se på piloter som både ressurssterke og litt bortskjemte i mange sammenhenger. Men tenk etter: Det er en veldig spesialisert utdannelse, det eneste man kan brukes til er å føre et luftfartøy. Ingen overføringsmulighet til andre yrker, knapt mulig å hoppe av og begynne i andre bransjer. De sitter der med huslån og unger på skolen. Ja lønna er bra, men de vet utmerket godt hvor sårbare de er i en slik anbudsverden. Det å måtte rykke tilbake til start hvert femte år når det gjelder lønn og ansiennitet er kanskje akseptabelt for å få bo og jobbe der de er nå. Veldig mange andre ville ikke godtatt annet enn stadig bedre lønn og opptjente rettigheter.

    Om fem år er det ny anbudsrunde. Den som vinner den har måttet skjære ned enda litt mer enn Bancock gjør nå. Hvor skal de kutte da? Når vi har fått bort effekten av 25 års husvarme og lazyness som tydeligvis er problemet med Luftambulanse. Og hva med anbudsrunden fem år etter der igjen? Hvor skal det kuttes da? Eller er det da vi får høre at man må tåle et og annet dødsfallet ute i distriktene, man kan jo ikke drive å fly på alle der ute...

    Race to the bottom. Hvem av blågutta her har mest lyst på pilotjobben?
    Bosted vil i fremtiden gi enda større konsekvenser enn nå. Det skjer en sentralisering som vil gjøre det enda mer ulønnsomt å opprettholde et skikkelig helse- og servicetilbud i distriktene. Bor man langt unna en by så har man frisk luft og følelsen av frihet, men et svært dårlig tilbud fra det private og offentlige. Denne artikkelen sveiper bl.a. innom sentraliseringen;
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-med-privatbil-inn-med-hyperloop-og-dronetaxi
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det å kunne bevege seg fritt er ikke et eksgtragode som gjør at griske politikere skal stjele penger fra deg, men en grunnleggende rettighet. Det er like korket som om det sto folk og forlangte betaling for gående som benytter fortauene i byene.
    Så... vil dette si at det er galt at reisende med buss og tog forventes å betale for reisen? Skal ikke de også få lov til å bevege seg fritt? Er det bare de som kjører bil som skal ha denne grunnleggende rettigheten?

    Dersom det anses som en grunnleggende rettighet å kunne ferdes fritt i egen bil, uten å betale for det, hvorfor ikke kreve gratis bil også? Hvordan skal man ellers kunne ferdes fritt, om man ikke har fått tildelt en bil? Eller skal griske politikere kreve at vi betaler penger for det også?

    Det er utrolig hva man kan få ordnet via skatteseddelen i et kommunistisk samfunn, så her er det bare å stå på krava!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det betales både engangsavgifter, veiavgifter, bensin- og dieselavgifter, så om det ikke er bompenger, så er det slettes ikke gratis å kjøre bil.

    Når vi har nådd så langt at elbilene råder grunnen, så må nok avgiftsregimet for disse legges om, slik at elbileiere også uter sitt. Enda så lenge, så er elbilincentivene nødvendige for å drive skiftet.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det å kunne bevege seg fritt er ikke et eksgtragode som gjør at griske politikere skal stjele penger fra deg, men en grunnleggende rettighet. Det er like korket som om det sto folk og forlangte betaling for gående som benytter fortauene i byene.
    Så... vil dette si at det er galt at reisende med buss og tog forventes å betale for reisen? Skal ikke de også få lov til å bevege seg fritt? Er det bare de som kjører bil som skal ha denne grunnleggende rettigheten?

    Dersom det anses som en grunnleggende rettighet å kunne ferdes fritt i egen bil, uten å betale for det, hvorfor ikke kreve gratis bil også? Hvordan skal man ellers kunne ferdes fritt, om man ikke har fått tildelt en bil? Eller skal griske politikere kreve at vi betaler penger for det også?

    Det er utrolig hva man kan få ordnet via skatteseddelen i et kommunistisk samfunn, så her er det bare å stå på krava!
    Det er jo selvfølgelig noe helt annet om du får andre til å kjøre deg dit du skal. Det er en tjeneste man skal betale for. Tåpelig stråmannsargumentasjon. Whatabout gratis bil blir enda mer evneveikt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ehrm. Konkurrenten baserer seg på å ta over eksisterende oppdragsgivers ansatte til langt lavere lønninger.

    NUTS!
    Hvorfor det? Piloter i alle andre selskaper har måtte akseptere lavere lønnsnivå og omlegging/kutt i pensjoner. Hvorfor skal det offentlige betale mer enn nødvendig? Jeg setter en femmer på at pilotene har blitt tilbudt lønn som er helt på linje med resten av bransjen.
    Fordi dette ikke er konkurranse mellom parter. Firmaet som vant har ikke piloter som kan steppe inn og er 100% avhengig av at pilotene i eksisterende selskap blir med over med lønnsreduksjon på 25 %. Og det uten at det er virksomhetsoverdragelse.

    (man kan spekulere i hvorfor virksomhetsoverdragelse ikke var aktuelt, til tross for de faglige anbefalingene. Brukte styreleder sin påvirkningskraft? Hun har personlig økonomiske interesser i saken da hun tjener penger på rekruttere for Babcock).

    NUTS.

    Dette blir dyrt for helseforetaket som ikke har tatt risikoen alvorlig.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva er vitsen med en anbudskonkuranse hvis man skal forutsette virksomhetsoverdragelse? Det nye selskapet kan heller ikke tilby 25% lavere lønn hvis dette ikke er konkuransedyktig med resten av bransjen. Jeg tipper babcock har sett at pilotene tjener mye bedre i lufttransport en pilotene i widerøe, norwegian osv og spekulerer i en lønn i samsvar med resten av markedet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo selvfølgelig noe helt annet om du får andre til å kjøre deg dit du skal. Det er en tjeneste man skal betale for. Tåpelig stråmannsargumentasjon. Whatabout gratis bil blir enda mer evneveikt.
    Evneveikt ja, men det er fordi det følger din egen argumentasjon. Du argumenterer som om det var samfunnets plikt å bruke millarder av kroner i året på å utvide veistandarden slik at den blir god og bred nok til at du og alle oss andre kan kjøre som vi vil, når vi vil. Kostnadsfritt. Siden det er vår menneskerett.
    Så får alle idiotene som har bosatt seg eller har tilpasset seg på andre måter slik at de ikke trenger å kjøre så mye, betale for vår kjøreglede.

    At det å kjøre et tog er en tjeneste man skal ta betalt for, men at veibygging _ikke_ er det er en ganske absurd påstand.

    Dersom dine og mine luksusvaner krever ekstreme inngrep og tilsvarende kostnader er det skrekkelig uhøflig av oss om vi krever at alle andre som ikke er årsaken til disse utgiftene skal betale for dette.

    Å si at de som ikke kjører bil selv har nytte av at varetransporten når frem til butikkene, og at det derfor er urettferdig at de som kjører må betale bompenger er kanskje det dårligste argumentet jeg noensinne har hørt.
    Økte transportutgifter gjenspeiles selvfølgelig i vareprisen. Og siden man kjører en lastebil med varer til mange mennesker blir det billigere for alle som deler på transporten.
    Hvor vanskelig var det å forstå?

    Er det urettferdig at det bare er de som kjøper tobakk og alkohol som betaler tobakk- og alkoholavgifter? Jeg kan jo si at "Det er min rett å kjøpe dette om jeg vil. Dersom staten trenger inntekter burde de hente inn dette via skatteseddelen!". Det er akkurat like tilbakestående.
    Det er et politisk mål å redusere privatbilismen, spesielt i tungt belastede områder. På samme måte som at det er et politisk mål å redusere tobakk- og alkoholkonsumet. Derfor belastes brukerne av disse tjenestene med avgifter i håp om at det kan oppmuntre til at folk endrer vanene sine. Vil du ikke betale tusenvis av kroner i tobakkavgifter? Ikke kjøp tobakk. Vil du ikke betale tusenvis av kroner i bompenger? Ikke bruk bomveiene mer enn du absolutt må.

    Dette er ikke komplisert logikk.



    Deph, som flere andre her inne begynner jeg å bli seriøst bekymret for hva som skjer med deg. Det er ikke mange årene siden du var lynskarp og kalkulert i dine velargumenterte innlegg. Det siste året eller to, har du derimot gradvis forfalt til et trangsynt egoistisk nivå med argumentasjonsrekker på nivå med den mest mentalt innavla frp-skrikerungen man klarer å finne i kommentarfeltene til de verste nettavisene.

    Hva har skjedd?

    Jeg vil ha tilbake GamleDeph. :(
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Evneveikt ja, men det er fordi det følger din egen argumentasjon. Du argumenterer som om det var samfunnets plikt å bruke millarder av kroner i året på å utvide veistandarden slik at den blir god og bred nok til at du og alle oss andre kan kjøre som vi vil, når vi vil. Kostnadsfritt. Siden det er vår menneskerett.
    Så får alle idiotene som har bosatt seg eller har tilpasset seg på andre måter slik at de ikke trenger å kjøre så mye, betale for vår kjøreglede.
    Nei det følger ikke noe som helst, du bare dikter opp fiktive argumenter for så å argumentere mot dem i stedet for å holde deg til saken.



    At det å kjøre et tog er en tjeneste man skal ta betalt for, men at veibygging _ikke_ er det er en ganske absurd påstand.
    Man "tar betalt" gjennom skatteseddelen, siden alle her i landet er avgenhig av et fungerende veinett så er et en offentlig kjerneoppgave.



    Er det urettferdig at det bare er de som kjøper tobakk og alkohol som betaler tobakk- og alkoholavgifter? Jeg kan jo si at "Det er min rett å kjøpe dette om jeg vil. Dersom staten trenger inntekter burde de hente inn dette via skatteseddelen!". Det er akkurat like tilbakestående.
    Her kom jo neste stråmann med en gang. Dikt opp noe tåpelig, og så argumenter om hvor tåpelig dette er i stedet for å holde seg til saken. Alle i landet er avhengig av et bra veinett, det er et fellesgode i motsetning til tobakk eller alkohol... eller hva nå ellers irrelevant du vil komme drassende med.

    Det er et politisk mål å redusere privatbilismen, spesielt i tungt belastede områder.
    Ja det er et politisk mål hos sosialister at det at folk skal kunne eie egne transportmidler er en uting, og at folk skal tvinges inn i deres kollektive paradis i stedet. Det at folk, og ikke bare rikfolk, kan ha egen bil er viktig og ikke noe vi skal skusle bort. Nå når det er på vei til en utslippsfri bilpart og miljøvennlige biler så faller stort sett alle argumenter bort for tunge restriksjoner på egentransport.


    På samme måte som at det er et politisk mål å redusere tobakk- og alkoholkonsumet.
    Litt større konsensus omkring det enn å ville frata mennesker mulighet til å eie kjøretøy og ikke leve på nåde på offentlige tilbud. Bil er bra røyking er ikke bra. Var det så vanskelig? Det er forøvrig heller ikke noe konsensus om at det å redusere totalforbruket av øl og vin er viktigere enn å gi innbyggerne frihet, levelige priser og minst mulig formynderi og heller la folk ta ansvar for egne handlinger. Det er mest sosialister og kristenfolk som ivrer etter restriksjoner, forbud og blodpriser.


    Derfor belastes brukerne av disse tjenestene med avgifter i håp om at det kan oppmuntre til at folk endrer vanene sine. Vil du ikke betale tusenvis av kroner i tobakkavgifter? Ikke kjøp tobakk. Vil du ikke betale tusenvis av kroner i bompenger? Ikke bruk bomveiene mer enn du absolutt må.

    Dette er ikke komplisert logikk.
    Det er molbologikk og har ingenting med om en avgift er riktig eller ikke å gjøre. Om politikere innfører fotgjengerbompenger, skatt på rødt hår eller portforbud for alle under 35 etter barneTV i byene, med 5000 i bot for hver overtredelse, så holder det ikke med ... la være å gå der da, farge håret eller barber deg på hodet eller i siste eksempel... hold deg hjemme da så slipper du å betale.


    Og igjen det er andre land i Europa som klarer seg fint uten bompenger, Tyskland, Finland, Estland, Latvia, Belgia etc.. så det er ikke så tussete, radikalt, kommunistisk eller noen slikt som du ser ut til å tro. Du har nok bare blitt, i likhet med mange andre, hjernevasket og indoktrinert til å tro at bompenger og høye avgifter er eneste løsningen her i verden.

    Ps. jeg har forøvrig i alle år argumentert mot bompenger og denne måten å finansiere infrastruktur på. Så det er ikke noe nytt eller endret standpunkt på dette feltet.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et bra innlegg som argumenter mot nødvendigheten av bompenger.

    "Mange land i Europa har innført bompenger, men har alternative bompengefrie veier, så bilistene har en valgmulighet, med noen få unntak. Våre naboland, Sverige og Finland har ikke bompenger, men har et standard på vegnettet som vi kan se langt etter i Norge. Det er et paradoks at mange våre folkevalgte ikke gjør denne sammenligningen.

    Bompenger
    Sverige har heller ikke engangsavgift på bilene, og Finland har forbudt ved lov at det ikke kan kreves bompenger og rushtidsavgift. Allikevel greier Finland å bygge både gang- og sykkelstier parallelt med egne kollektivtraseer og øvrig veinett. Oulo i Finland er et godt eksempel på dette, selv om verken Finland eller Sverige har den oljeformuen som vi har."

    Bompenger på ville veier | Nordnorsk Debatt

    (nå har vel Stockhold en rushtidsavgift, men ikke noe mer så vidt meg bekjent.)

    Det er et kurant politisk standpunkt å være tilhenger av bompenger, men det er litt tåpelig å tro at det nødt til å være slik og at dette er det eneste her i verden som gir mening. Våre naboland er gode eksempler her, eksempler til etterfølgelse.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er vitsen med en anbudskonkuranse hvis man skal forutsette virksomhetsoverdragelse? Det nye selskapet kan heller ikke tilby 25% lavere lønn hvis dette ikke er konkuransedyktig med resten av bransjen. Jeg tipper babcock har sett at pilotene tjener mye bedre i lufttransport en pilotene i widerøe, norwegian osv og spekulerer i en lønn i samsvar med resten av markedet.
    Dessuten er det en opplagt synergi i å ha en felles vedlikeholdsbase, heller enn å ha et fullt utstyrt verksted i Norge og ett i Sverige for ett fly av hver type. Det er ingen grunn til å betale mer enn hva tjenesten koster. Den «slemme utlendingen» er Henry Hansen fra Troms og med bakgrunn fra Lufttransport AB, så han vet formodentlig litt om hvor den skoen trykker.

    Jeg forstår argumentet med piloters ansvar, hensynet til sikkerhet, etc, men det er eksakt det samme som for buss- og drosjesjåfører. Det er søren ikke enkelt å kjøre rutebuss på yttersiden av Senja vinterstid heller. Det er en gammel vits at enkleste måte å bli millionær på er å starte med en milliard og så kjøpe et flyselskap. En grunn til det er potensialet for utpressing fra velorganiserte ansatte som når som helst kan lamme virksomheten på ubestemt tid med sikkerhet som trumfkort, et annet «barriers to exit» på grunn av politisk prestisje og nasjonal stolthet. Dette har vært en liten stilstudie i nettopp det.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker på ingen måte å betale fakturaen fra bompengeselskapet jeg heller. Slapp av, vi er ikke SÅ forskjellige.
    Men i motsetning til enkelte andre klarer jeg ihvertfall å forstå hvorfor det gir mening at det er slik det fungerer, og at det er mer riktig at jeg betaler for mine egne uvaner enn at kostnaden skal fordeles ut over hele befolkningen, inkludert de som ikke har tilsvarende uvaner som meg.

    Det er litt sånn rett og plikt-greia fungerer: Rett til å ta egne valg. Plikt til å ta konsekvensene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva er vitsen med en anbudskonkuranse hvis man skal forutsette virksomhetsoverdragelse? Det nye selskapet kan heller ikke tilby 25% lavere lønn hvis dette ikke er konkuransedyktig med resten av bransjen. Jeg tipper babcock har sett at pilotene tjener mye bedre i lufttransport en pilotene i widerøe, norwegian osv og spekulerer i en lønn i samsvar med resten av markedet.

    Ja, hva er vitsen med anbudskonkurranse når de som vinner anbudet baserer seg fullt på å ta over konkurrentens ansatte? Meget godt spørsmål.

    Hvordan babcock fikk full score på bemanning er for meg en stor gåte. Bemanningen er alt annet enn under kontroll.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skulle jo tro det er mulig å skaffe seg 100 medarbeidere på 2 år. Det er ingen bedrifter som leverer et anbud i den størrelsen som ikke må oppbemanne hvis man vinner. Man kan ikke ansette menneskene først i tilfelle man vinner.

    Luftransport kan takke seg selv for at man ikke har justert forpliktelsene sine i takt med resten av markedet underveis for å være konkuransedyktige i en anbudsrunde
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja presis. Det er jo det samme når et busselskap vinner en runde og tar over fra noen andre. Helt naturlig at mange slutter i det gamle selskapet og begynner i det nye, men man overtar ikke hele bedriften med hud og hår av den grunn. Forøvrig er jo flygere bare litt avanserte bussjåfører egentlig, med millionlønn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn