Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ....Når et spyende dieseldyr av en buss er å foretrekke fremfor enkle lette nullutsipskjøretøy i privat hende så handler det ikke om miljø,.....
    Så du innrømmer at det lokomotivet du farter rundt i ikke egner seg til bybruk? Tesla er ganske langt fra et enkelt, lett nullutslippskjøretøy.
    1000 Teslaer sliter mindre på veien og forurenser mindre luften i byene enn en eneste dieselbuss med piggdekk. Kurven på hvor mye et kjøretøy ødelegger veiene er eksponensiell. Så forskjellen på 1,5t og 2,4 t er minimal, mens 20t er helt sykt anderledes. Litt som om 1000 mus eller 700 katter går over gulvet i en gymsal eller om man slipper løs en elefant med gripeføtter for is og så ser hva skaden er etterpå.

    Selv om det ikke var det da jeg kjøpte bil, så er det i dag uansett mange flere alternativ til utslippsfri privatbil. I dag hadde jeg ikke kjøpt en Tesla, den er for stor til mitt bruk, men den får nå duge. Hadde kart med fint med en roadster om den kunne hurtigladet, eller noe lite og søtt med litt motor og grei rekkevidde. Peugeot 205 GT, Fiat Bravo type sprek, eller t.o.m. min gamle Austin Metro hadde holdt lenge. Men en Model S ble billigere i drift, så da ble en slik ved forrige korsvei.

    Og jeg hater å ta bussen. Det er tross alt for skolebarn, narkomane, pensjonister og innvandrere uten mulighet til å sørge for sin egen transport. Forurensende, bråkete influensamaskiner.
    Vår neste bil blir ingen bil;) Det blir et førerløst egg som kommer når du roper. Vinn-vinn situasjon. Slippe det hysteriske ansvaret med å kjøre bil og samtidig frigi kapital til andre sysler. Blir bra det:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vår neste bil blir ingen bil;) Det blir et førerløst egg som kommer når du roper. Vinn-vinn situasjon. Slippe det hysteriske ansvaret med å kjøre bil og samtidig frigi kapital til andre sysler. Blir bra det:)
    Ser frem til det. Transport er ikke noe som gleder meg uansett, og om bilen kan kjøre seg selv er ingenting bedre. Små lette selvkjørende "egg" er fremtiden, ikke 20-30 tonn fullstappede sardinbokser fulle av samfunnets laveste. Bedre for miljøet, bedre for byene, .. bedre for det meste egentlig. Men da kan man ikke sabotere infrastrukturutbyggingen eller neglisjere veinettet. Jeg har ingenting i mot bilfrie zoner i byer, torg, og gågater, men jeg reagerer på det ideologiske hatet mot privatbilismen eller transport i mindre enheter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vår neste bil blir ingen bil;) Det blir et førerløst egg som kommer når du roper. Vinn-vinn situasjon. Slippe det hysteriske ansvaret med å kjøre bil og samtidig frigi kapital til andre sysler. Blir bra det:)
    Siden vi nå er på et Hi-Fi Forum, så regner jeg med at "ideologien" også omfatter en gradvis avvikling av alt du ikke har behov for å spille musikk - med grei nok alternativ løsning?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jupp. Kanke assosiere seg med noen som befinner seg lavest på den sosiale rangstigen. Det går jo ikke. Folk kunne jo tro at en selv tilhører samme sosiale sjiktet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Man kunne kanskje tenkt seg at Ring 2 fortsatt var work in progress, og at sykkelfelt som kommer og går, obskure kryssløsninger osv vil være ryddet opp i når prosjektet er ferdigstilt, men nei. Skiltingen viser at prosjektet ferdigstilles nå, så det blir ikke bedre enn det blir når de siste påbegynte strekkene er asfaltert. De kraftidiotiske løsningene blir som vist tidligere i tråden, trolig akkurat som planlagt. Som nevnt var det titalls meter veibredde til rådighet og det er gjort ganske omfattende endringer, og dette er hva de fikk til. Vi gratulerer og ønsker lykke til med resten av byen.

    Og det er ikke nødvendig å bygge etter prøve&feile-metoden. En på tegnebrettet åpenbart idiotisk løsning må ikke prøves for å høste erfaringer.
    Takk til totte. Etter disse innleggende opplever jeg de teite løsningene for sykkel i Oslo på en ny og mere intens måte. Det er ikke alltid det er nødvendig å gå til fiksjonen for å se absurd teater. Til tider er det rett foran en der en ferdes.

    Siste favoritt: Avlsutningen på sykkelfeltet ved Ljabru i Ekebergveien. Vanskelig å toppe.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vår neste bil blir ingen bil;) Det blir et førerløst egg som kommer når du roper. Vinn-vinn situasjon. Slippe det hysteriske ansvaret med å kjøre bil og samtidig frigi kapital til andre sysler. Blir bra det:)
    Siden vi nå er på et Hi-Fi Forum, så regner jeg med at "ideologien" også omfatter en gradvis avvikling av alt du ikke har behov for å spille musikk - med grei nok alternativ løsning?
    Men kjære deg, hva har dette med hifi å gjøre:confused: Vi er jo i Off-Topic.
    Og de som vil ha egen bil eller MC kan jo gjerne ha det.....Men det blir enklere å greie seg uten egen bil.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Tar Tbane til kontoret, noe annet ville vært åndsvakt. Betaler ikke 15 ganger mer i mnd for å oppretteholde imagen. Det er meget mere behagelig og tar kortere tid
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    T-bane og hurtigbåter er stort sett helt ok. Jeg trives ombord i slike og de gir mening, i motsetning til forurensende sardinbokser, ofte referert til som busser. Selv trikken i Bergen er ok, utenom i rushtiden da det er en syltepresse av slaur og pleti.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Er enig med deg at bussen er tyve meter fornedrelse. Et aldeles grusomt transportmiddel med unntak av nightlinere, hvor du faktisk har en køye
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg spiste på Hanskens uteservering med min mor og juniornevø i går og alle merket hvor usjenerende privatbilene over plassen var, i motsetning til de røde fellesskapsalternativene som man kunne høre et kvartal unna før de ulekkert kom til syne, en hel haug av dem. Tok aldri slutt. Uten bussene hadde plassen vært ren idyll.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spiste på Hanskens uteservering med min mor og juniornevø i går og alle merket hvor usjenerende privatbilene over plassen var, i motsetning til de røde fellesskapsalternativene som man kunne høre et kvartal unna før de ulekkert kom til syne, en hel haug av dem. Tok aldri slutt. Uten bussene hadde plassen vært ren idyll.
    Heldigvis skal disse bussene snart bli elektriske og lydløse. 70 elbusser i drift i 2019. Det er håp, totte. Det er håp.

    Oslo blir størst i Norden på el-busser

    – Ved å sette inn 70 elbusser i ordinær drift neste år, tar Ruter sammen med Unibuss, Norgesbuss og Nobina et viktig steg på veien mot en utslippsfri kollektivtransport. Dette er et resultat av en politisk satsing på miljøtiltak og en felles vilje til å få på plass fremtidsrettet og utslippsfri kollektivtransport raskest mulig. Å få flere elbusser i drift vil gi oss alle verdifull læring, og det trenger vi når vi fremover skal iverksette busskontrakter med 100 prosent utslippsfritt materiell, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

    For å etablere en større flåte med elbusser i Oslo og opparbeide nødvendig erfaring for alle involverte parter, har Ruter inngått avtale med Unibuss, Nobina og Norgesbuss. Hensikten er å bytte ut dieselbusser med elbusser raskere enn kontraktene tilsier ved å ta i bruk endringsordrer på eksisterende kontrakter.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Nå har meningsmålerne meningsmålt og de blå partiene er blitt bekymret. Ny strategi! (Rullet ut på flere områder de siste dagene).

    Skjermbilde 2018-05-13 kl. 11.22.56.jpg
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jeg liker Oslo stadig bedre. Har kontor ved tinghuset og det er blitt merkbart mindre trafikk de siste årene. Mennesker er det derimot mange av.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Mindre og utslippsfri trafikk i Oslo er selvsagt og åpenbart både fremtiden og flott. Det betyr ikke at de rød-grønne eller administrasjonen er flinke til å gjennomføre det, for det er de ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men kjære deg, hva har dette med hifi å gjøre:confused: Vi er jo i Off-Topic.
    Det er ingen grunn til å kjære meg på noen måte (ynkelig forsøk på hersketeknikk, eller påtatt bekymring?).
    All den tid man frekventerer på et Hi-Fi forum så forutsetter jeg at det ligger en Hi-Fi og musikk interesse i bunnen - og da synes jeg langt i fra en tilnærming til det blir feil - OT, eller ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Heldigvis skal disse bussene snart bli elektriske og lydløse. 70 elbusser i drift i 2019. Det er håp, totte. Det er håp.
    Jeg synes du kan nyansere noen av innleggene dine noe mer. Ellers blir det mer eller mindre propaganda:).
    Lydløs er å ta i for mye. Ja - den elektriske motoren støyer mindre enn en dieselmotor. I sentrumsbildet vil dette redusere støyen (men langt fra fjerne), men så fort man kommer opp i hastigheter på 50+, så er effekten minimal. Da er det m/økende hastighet primært hjulstøy man hører - og ikke motor/eksoslyd.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men kjære deg, hva har dette med hifi å gjøre:confused: Vi er jo i Off-Topic.
    Det er ingen grunn til å kjære meg på noen måte (ynkelig forsøk på hersketeknikk, eller påtatt bekymring?).
    All den tid man frekventerer på et Hi-Fi forum så forutsetter jeg at det ligger en Hi-Fi og musikk interesse i bunnen - og da synes jeg langt i fra en tilnærming til det blir feil - OT, eller ikke.
    Bekymret for at mitt ønske om tilgang til førerløse taxier kunne forståes slik at nå skal det bli slutt på å ha egen bil, MC og hifi.......
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nope, da feiltolket du temmelig bra:).

    Det jeg forsøkte å få frem var om det lå noen ideologi bak.
    Savner det bak en del innlegg fra flere her inne, eller er det bare en isolert fanesak mht privatbilisme og (elektrisk) kollektivtrafikk man kjører?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis skal disse bussene snart bli elektriske og lydløse. 70 elbusser i drift i 2019. Det er håp, totte. Det er håp.
    Jeg synes du kan nyansere noen av innleggene dine noe mer. Ellers blir det mer eller mindre propaganda:).
    Lydløs er å ta i for mye. Ja - den elektriske motoren støyer mindre enn en dieselmotor. I sentrumsbildet vil dette redusere støyen (men langt fra fjerne), men så fort man kommer opp i hastigheter på 50+, så er effekten minimal. Da er det m/økende hastighet primært hjulstøy man hører - og ikke motor/eksoslyd.

    Akkingen og ojingenn her er såpass lite moderat at jeg ser liten grunn til å “moderere” meg. :)

    Har prøvd kinesisk elbuss. Meget stillegående sammenlignet med dieselbuss, syns nå jeg.

    Time will show!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg blir stadig oftere forbikjørt av elektriske personbiler, det har krevd mental omstilling å ikke høre medtrafikanter lenger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Heldigvis skal disse bussene snart bli elektriske og lydløse. 70 elbusser i drift i 2019. Det er håp, totte. Det er håp.
    Jeg synes du kan nyansere noen av innleggene dine noe mer. Ellers blir det mer eller mindre propaganda:).
    Lydløs er å ta i for mye. Ja - den elektriske motoren støyer mindre enn en dieselmotor. I sentrumsbildet vil dette redusere støyen (men langt fra fjerne), men så fort man kommer opp i hastigheter på 50+, så er effekten minimal. Da er det m/økende hastighet primært hjulstøy man hører - og ikke motor/eksoslyd.

    Akkingen og ojingenn her er såpass lite moderat at jeg ser liten grunn til å “moderere” meg. :)

    Har prøvd kinesisk elbuss. Meget stillegående sammenlignet med dieselbuss, syns nå jeg.

    Time will show!
    Med det samme man kommer opp i litt fart så spiller motorduren minimalt med rolle. Dekkstøyen er alfa-omega.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Heldigvis skal disse bussene snart bli elektriske og lydløse. 70 elbusser i drift i 2019. Det er håp, totte. Det er håp.
    Jeg synes du kan nyansere noen av innleggene dine noe mer. Ellers blir det mer eller mindre propaganda:).
    Lydløs er å ta i for mye. Ja - den elektriske motoren støyer mindre enn en dieselmotor. I sentrumsbildet vil dette redusere støyen (men langt fra fjerne), men så fort man kommer opp i hastigheter på 50+, så er effekten minimal. Da er det m/økende hastighet primært hjulstøy man hører - og ikke motor/eksoslyd.

    Akkingen og ojingenn her er såpass lite moderat at jeg ser liten grunn til å “moderere” meg. :)

    Har prøvd kinesisk elbuss. Meget stillegående sammenlignet med dieselbuss, syns nå jeg.

    Time will show!
    Med det samme man kommer opp i litt fart så spiller motorduren minimalt med rolle. Dekkstøyen er alfa-omega.
    Men i Oslos gater hvor det er fortau er fartsgrensen stort sett 30 km/t, bor ikke lenger i Oslo, men velger å se positivt på fremtiden. Dette blir bra. Lavere støynivå og bedre luft.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det som støyer aller mest av trafikk i bynære strøk er utvilsomt busser og lastebiler. En slakk oppoverbakke med en full buss så hører du den flere kilometer unna om forholdene ellers er gode.

    Så å få tansporten over på små og lette og utslippsfrie kjøretøy er mye bedre, og sliter mye mindre på veiene enn 20 tonns busser, spesielt med dieselmotor. Små og lette autonome kjøretøy vil forhåpentligvis ta over for disse tunge dinosaurene, og gi folk en mye mer fleksibel transportmulighet slik at de ikke er avhengig av å eie bil selv. I USA er det heller ikke lenge til vi får autonome flygende droner til taxivirksonhet, det vil også minske behovet for bakketransport, og spesielt tunge ødeleggende og fleksible løsninger som busser. Få bort tunge kjøretøy og få resten utslippsfri så har vi en bedre fremtid i sikte.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har inntrykk av at flertallet av oslopolitikkentusiastene verken bor eller jobber i Oslo. Er det en misoppfatning?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er i alle fall hverken entusiast eller motstander. Jeg er tilhenger av bilfrie soner, gågater og torg. Også at det er dyrt for forurensende biler å kjøre inn i byen, men jeg er motstander av den ideologiske motstanden mot biler i sin helhet, og også av å neglisjere bygging av veier inn og ut av byene. Men jeg er litt på den positive siden når det gjelder det de holder på med i Oslo. Men .. det har ingen praktisk betydning for meg da det kan gå år mellom hver gang jeg besøker byen. Verden er full av mer spennende steder å besøke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Med det samme man kommer opp i litt fart så spiller motorduren minimalt med rolle. Dekkstøyen er alfa-omega.
    Men i Oslos gater hvor det er fortau er fartsgrensen stort sett 30 km/t...
    ? Hva er det du definerer som Oslos gater - indre sentrum, innenfor Ring 2, eller...? Det er ikke så stor andel av Oslos gater der fartsgrensen er 30 km/t.

    Gjorde en liten, enkel øvelse i går ettermiddag - for å re-verifisere egen tidligere påstand.
    Utenfor der jeg bor er det "jevn" trafikk på ettermiddagene. Fartsgrensen er 40 km/t, men snitthastigheten til trafikken ligger allikevel godt over det.
    Av de biler som passerte i tidsrommet i går var det omtrent umulig å skille ut el-biler i forholdt til fossilt drevne mht avgitt støy. Det som det derimot var en klar sammenheng mellom var, logisk nok, størrelse og derunder vekt og hjul/dekkdimensjon.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Akkingen og ojingenn her er såpass lite moderat at jeg ser liten grunn til å “moderere” meg. :)
    Nå er det vel en forskjell på å nyansere og moderere, men greit nok det. Da får dine ganske så ensidige fremstillinger (og forsknings- og artikkel-linkinger) forlede andre til å kanskje tro at så lenge Oslo kommune beslutter og bevilger, så løser alt seg på en enkel og elegant måte - innen de tider man skilter ganske friskt med.

    Men, i forhold til gjennomføring i praksis er det flere helt uavklarte "skjær i sjøen" - enkelte helt ut mot visjonsnivå. Men, det er saker man i "propagandaens" ånd helst forsøker å unngå å snakke for mye om og etter beste evne tone ned.
    I hovedsak dreier det seg om infrastruktur og materiellkapasitet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ny meningsmåling i Oslo på oppdrag av Oslo AP.


    Valg -15 Mai -18
    Ap 32,0 25,0
    Frp 6,0 7,0
    H 31,8 32,2
    KrF 2,4 3,0
    Rødt 5,0 9,3
    Sp 0,6 1,4
    SV 5,4 7,1
    V 6,9 7,5
    MDG 8,1 6,3
    Andre 1,7 1,1

    AP faller kraftig tilbake, ser ut som mange av de har hoppet over til Rødt.
    Bønder som flytter til Oslo våkner opp og stemmer noe annet ser det ut til.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med det samme man kommer opp i litt fart så spiller motorduren minimalt med rolle. Dekkstøyen er alfa-omega.
    Men i Oslos gater hvor det er fortau er fartsgrensen stort sett 30 km/t...
    ? Hva er det du definerer som Oslos gater - indre sentrum, innenfor Ring 2, eller...? Det er ikke så stor andel av Oslos gater der fartsgrensen er 30 km/t.

    Gjorde en liten, enkel øvelse i går ettermiddag - for å re-verifisere egen tidligere påstand.
    Utenfor der jeg bor er det "jevn" trafikk på ettermiddagene. Fartsgrensen er 40 km/t, men snitthastigheten til trafikken ligger allikevel godt over det.
    Av de biler som passerte i tidsrommet i går var det omtrent umulig å skille ut el-biler i forholdt til fossilt drevne mht avgitt støy. Det som det derimot var en klar sammenheng mellom var, logisk nok, størrelse og derunder vekt og hjul/dekkdimensjon.
    Ring 1, 2 og 3 er ikke med i mine tanker, der er hastigheten høyere, men på de fleste andre veier og gater er det 30 eller 40. Unntak finnes selvfølgelig, 50 og kanskje 60 finnes noen steder. Men elektriske busser er da ikke negativt enten farten er 30 eller 40. Og kollektive løsninger må til for å flytte mange mennesker samtidig. Se på Los Angeles, de har prøvd å bygge seg ut av køproblemene. 8 felts motorveier, kø like fordømt. Jeg håper det blir sånn at de som må kjøre bil, kommer lett frem uten noe særlig kø. Og det er mulig å få til hvis man greier å få noen prosent flere til å sykle, ta kollektivt eller jobbe hjemmefra. Det forutsetter selvfølgelig gode løsninger. Rimelig og komfortabelt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men elektriske busser er da ikke negativt enten farten er 30 eller 40... osv
    Selvfølgelig ikke:).
    Mine innlegg relatert til støy og hastighet var primært rettet mot @Hardingfeles sterkt misledende innlegg der han omtaler el-buss i generelle ordelag som lydløs.

    Egentlig burde de ha avviklet trikken også til fordel for de mer trasé fleksible og mindre støyende el-bussene.
    Jeg antar også at el-buss og infrastruktur knyttet til lading vil være rimeligere å vedlikeholde enn den trikkeløsning som eksisterer.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Her i Praha klager man på støyen fra trikkene og vil ikke ha nye trikkelinjer i boliggater.

    BTW: Jeg er nå blitt 65 år, og dermed reiser jeg gratis på all kollektivtransport i Praha. Sånn skulle det vært i Oslo også.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men elektriske busser er da ikke negativt enten farten er 30 eller 40... osv
    Selvfølgelig ikke:).
    Mine innlegg relatert til støy og hastighet var primært rettet mot @Hardingfeles sterkt misledende innlegg der han omtaler el-buss i generelle ordelag som lydløs.

    Egentlig burde de ha avviklet trikken også til fordel for de mer trasé fleksible og mindre støyende el-bussene.
    Jeg antar også at el-buss og infrastruktur knyttet til lading vil være rimeligere å vedlikeholde enn den trikkeløsning som eksisterer.
    Svært sannsynlig og vi skal ikke se bort i fra at dette kan erstatte trikken.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har inntrykk av at flertallet av oslopolitikkentusiastene verken bor eller jobber i Oslo. Er det en misoppfatning?
    Ja. Har leilighet rett bak Kunstnernes Hus og er ofte i byen. Sykler gjør jeg. Kjører bil. Tar buss og trikk og bane. Det hender ofte at jeg går.

    Bilen ønsker jeg å kvitte meg med.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har inntrykk av at flertallet av oslopolitikkentusiastene verken bor eller jobber i Oslo. Er det en misoppfatning?
    Ja. Har leilighet rett bak Kunstnernes Hus og er ofte i byen. Sykler gjør jeg. Kjører bil. Tar buss og trikk og bane. Det hender ofte at jeg går.

    Bilen ønsker jeg å kvitte meg med.
    Og her trodde man Fela hadde emigrert.

    Så hva synes du om kvaliteten på arbeidet med å gjøre byen til et sted for folk og ikke biler?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er i alle fall en fra sykkelpartiet MDG som faktisk sykler i Oslo:

    https://www.nettavisen.no/nyheter/m...et-med-5-aring-pa-lasteplanet/3423487139.html

    En MDG-politiker i Oslo er i Oslo tingrett dømt etter at han ble tatt for fyllesykling hjem fra valgvake etter Stortingsvalget.

    - Valgdagen den 11. september 2017, kl 21.45 var NN på vei hjem fra valgvake. Han syklet på en elektrisk lastesykkel, og hadde med seg sin da 5 år gamle datter. Det regnet ute. Da han skulle over veien ved Grensen 8, i Oslo sentrum, satte det ene hjulet seg fast i trikkeskinnen, og sykkelen veltet. Både NN og datteren falt av sykkelen, men ingen av dem alvorlig skadet, står det i dommen som Nettavisen har fått tilgang til.

    Ifølge politikeren hadde han drukket "et par halvlitre med øl" før han satt seg på sykkelen, men politiet beskriver at det var vanskelig å få kontakt med politikeren.

    De langt fleste av oss har vel syklet med promille en eller annen gang (men kanskje ikke med småbarn på sykkelen), men jeg tipper det er ganske mange halvlitere i det "paret" vedkommende hadde tatt seg.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn