Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    10.124
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes denne oppsummeringen hans er ganske balansert og god:

    Byer blir bedre av å lære av hverandre. Oslo, Bergen og Trondheim er hverken København, Amsterdam eller Utrecht og vil aldri bli det. Men København er København fordi de lærte av andre byer. Vi kan forme byene våre. Nederlenderne kjempet hardt for å redde sykkelen, og vant. Valgene våre betyr noe. Flate, varme byer får vi aldri, men vi kan hente gode ideer fra andre og tilpasse dem til våre forhold. Målet er ikke en by uten biler, men en by hvor det er trygt og smart å legge opp hverdagen rundt føtter, sykler og kollektivtransport.



    Oslo har jo et par forhold som skiller seg vesentlig fra de nevnte byer - topografi og 5 mnd´s vinter er to av de. Men - kanskje det viktigste er at Oslo ikke har hatt noen "tradisjon" for at sykkel har vært noe utbredt transportmiddel. Således har man heller aldri lagt til rette for å bygge infrastruktur for noe som "ikke" eksisterer.

    Oslo´s befolkning har heller ingen tradisjon eller kultur for å ferdes sammen som både syklister og bilister i trafikken, slik det eksempelvis er i Utrecht og andre tilsvarende byer.
    En utvikling i slik retning tar tid og faller ikke på plass av seg selv som følge av noen politiske beslutninger og bevildninger - slik MDG utad gir inntrykk av å tro.

    Samtidig så må MDG kjøre på i et (for) høyt tempo, og noe overilt beslutte og iverksette da de vet at de brått kan være ute i det grønne igjen om kort tid.
    Politikere med dårlig tid og/eller de som skal markere seg gjennom å vise sk handlekraft er noe dritt uansett hvilke parti eller fløy de tilhører. Det har vi nok av historiske tilfeller som viser.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    10.124
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Samtidig kan man samme dag i samme avis lese om butikkeiere som fortviler på bakgrunn av fjerning av parkeringsplasser. De opplever så dramatiske salgsnedganger at avvikling, eller flytting ser ut til å være eneste alternativ.

    I nyhetene og media i dag er den tiltenkte ombygging av Tåsen Senter i fokus. Dette legges nå tydeligvis på is grunnet byrådets bestemmelser mht parkeringsbegrensninger.
     

    Dephnot

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    44.770
    Antall liker
    9.795
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Maur, bier og syklister har mye til felles. Kjekt at de er der, forsåvidt, men jeg vil ikke innordne meg.
    Bra det er mange som vil innordne seg da. Det er snakk om å se muligheter og ikke være en negativ naustgubbe;)
    Om en eller annen nedsnødd MDGer vil tvinge deg til å bli syklist så ... hversågod. Jeg har ikke noe i mot syklister, men jeg er ikke en av dem og vil ikke bli det heller. I alle fall ikke under tvang. Da tyr jeg heller til vold og tar konsekvensene. Jeg syklet endel da jeg bodde i Danmark men her hvor jeg bor nå er det totalt uaktuelt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    6.962
    Antall liker
    3.313
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det var vel den undersøkelsen der de utelot alle som bor utenfor sentrum, men som alikevel bruker sentrum?

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    10.969
    Antall liker
    5.344
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Denne ledelsesfilosofien beskrevet her kjenner jeg godt igjen, og den griper om seg. Legg merke til det innøvde glatte godagmann økseskaft svaret fra ledelsen , De er ikke de eneste som har vært på de derre PR kurset..
    https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0E78nG/Farvel-til-Oslo-skolen--Bjarne-Ronning
    Kjenner meg igjen i dette her etter noen år i et stort internasjonalt konsern. Jeg lar meg ikke pisse på så det ble oppsigelse for min del. Synes synd på de av mine kollegaer som måtte holde ut pga. boliglån og andre forpliktelser.
     

    Dephnot

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    44.770
    Antall liker
    9.795
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Det er bra at man setter inn tiltak for å redusere forurensende trafikk, men det er tragisk med disse amishholdningene og ludittismen for sprer seg, der man ser persontransport som noe grusomt, demonisk og uønsket og prøver å tvinge normale mennesker ut av byen og kun overlate den til studenter, hipstere, uteliggere og turister og der det eneste som vil overleve i sentrum vil være Starbucks, Narvesen, souvenirshopper og frisører. Samt noen drikkebuler.

    De som er fornøyd med sykler, sjøstøvler og oksekjerrer bør heller lange sine egne primitive lokalsamfunn langt borte fra sivilisasjonen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    10.124
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Litt morsomt... osv
    Statistikk er alltid interessant å lese- og følge med på.
    Men - man skal være forsiktig med å blindt trekke konklusjoner uten å dykke litt ned i statistikkgrunnlaget og bakgrunnsmaterialet.

    Eksempelvis:
    98 % av de som døde i Oslo i 2017 hadde jevnlig (direkte/indirekte) drukket vann. Det er en statistikk man, med belegg, kan presentere. Men - svært lite sannsynlig at det kan kobles til dødsårsaken.

    I saken du sakser fra brukes Oslo, sentrum og hovedstadsområdet (hva nå enn det er?) i en herlig mix om hverandre. Utvalget var vel, som @Fenalaar nevner, noe selektert osv.
    Mht statistikk kan man helt enkelt definere ønsket svar, for så å selektere seg frem til en statistikk som underbygger svaret.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.537
    Antall liker
    9.582
    Torget vurderinger
    2
    ^

    De som protesterer mest er menn over 45. Dette ordner seg, med tiden.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    10.124
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    De som protesterer mest ...osv
    Vi er nok uenige om enkelte ting her i verden, men her er vi ihvertfall samstemte.
    Hovedtyngden av den oppvoksende- og de kommende generasjoner av "bybeboere" har- og vil ha andre verdigrunnlag. De vil bygge- og basere sitt liv og sin livsførsel utfra endrede/andre forutsetninger, muligheter og begrensinger og følgelig ha et annet mindset.
     

    Dephnot

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    44.770
    Antall liker
    9.795
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Hvite menn over 45 er jo den nye identitetspolitiske ungdommens demoner og hatobjekter uten sammenligning. Alt vondt, (bortsett fra pengene som holder dem i live), kommer jo fra dem. Håper lederne deres har lest eventyret om gåsa som la gullegget, men siden det er skrevet av en mann så er det vel fåfengt å håpe. Så lenge de tror de kan overleve på å stjele, skattlegge og innkvotere så får de leve i sin egen lille boble.
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.122
    Antall liker
    3.210
    Torget vurderinger
    1
    Bil = folk. Et faktum ofte glemt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    10.124
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Nå har det vært mye bil-relatert i denne tråden, og for å vri det litt så omfatter Oslopolitikken langt mer enn det.

    Relatert til forrige helgs mediaoppslag - Kaos på Sørenga, så er det en annen sak det har slått at MDG burde ha på dagsorden. Vel og merke om de virkelig har baller.
    Vi kunne lese at Byrådet går i mot forslag om å endre/rokkere ved øvrige eksisterende kaiområder for å potensielt endre deler av disse til "byrom" for Oslos befolkning.
    Det er greit nok. Byen trenger kaiområder, men....

    MDG har jo gått i bresjen for å ta byens rom tilbake fra bilene og frigi den plassen til "åpne" rom for befolkningen. Hvorfor da ikke ta byens strandlinjer fra småbåteierne, og gi disse svært attraktive strandsonene "tilbake" til byens øvrige beboere?
    Her er det noen ytterst få mennesker som beslaglegger disse områdene til heeeelt samfunnsmessig unyttige fritidssyssler. Jeg ser ingen prinsipiell forskjell i å hindre bruk, plassering- og eierskap av bil med å gjøre noe tilsvarende med fritidsbåt. Snarere tvert i mot.

    Fritidsbåt er det absolutt ingen som "må" ha, og i den grad noen føler de "må" ha det, så får de ha den utenfor Oslos havneområde(r). Det vil ha svært få negative konsekvenser for Oslo-samfunnet å gjøre dette. Det vil egentlig ha svært få samfunnsmessige negative sider ved å rett og slett forby småbåtferdsel i Oslos havneområder. En miljøgevinst får man på kjøpet.
    Men - her er nok ikke ballene store nok, og i hvert fall ikke Raymond sine.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    6.912
    Antall liker
    3.538
    Torget vurderinger
    4
    Men småbåter er jo kozli' !

    Hva med de store båtene ?
    Det er jo galskap å bruke svære havneområder på danskeferger og Kiel-ferger.
    - De beslaglegger svære kaiområder.
    - De er forurensende.
    - De genererer masse biltrafikk i sentrumsnære områder.

    Å gjøre noe med dette vil riktignok være en juridisk floke av gordiske dimensjoner, men....


    Hva har en båt full av biler i et bilfritt Oslo-sentrum å gjøre ?

    7555-fa_gratis_cruise_til_kobenhavn.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    10.124
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    For å supplere med litt bilder.

    Padda:

    Padda.JPG

    Frognerkilen (som kanskje kan karakteriseres som indrefileten av Oslos strandsone):

    Frognerkilen.JPG

    Bestumkilen/Maritim (der vil det skje en liten endring som følge av utbyggingen av Skøyenlokket):

    Bestumkilen.JPG



    Om man googler kart - og zoomer inn, såp kan man faktisk telle seg omtrentlig frem til hvor mange (les ) personer som faktisk beslaglegger disse strandsonene og hindrer ordinær ferdsel.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    16.024
    Antall liker
    3.907
    Torget vurderinger
    0
    For å supplere med litt bilder.

    Padda:

    Vis vedlegget 497062

    Frognerkilen (som kanskje kan karakteriseres som indrefileten av Oslos strandsone):

    Vis vedlegget 497063

    Bestumkilen/Maritim (der vil det skje en liten endring som følge av utbyggingen av Skøyenlokket):

    Vis vedlegget 497064



    Om man googler kart - og zoomer inn, såp kan man faktisk telle seg omtrentlig frem til hvor mange (les ) personer som faktisk beslaglegger disse strandsonene og hindrer ordinær ferdsel.
    De "lekebåtene" der er vel 80-90% motorbåter så de ryker vel ut av Oslofjorden når MGD bare får kvalt privatbilene skulle jeg tro.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    15.560
    Antall liker
    5.417
    De "lekebåtene" der er vel 80-90% motorbåter så de ryker vel ut av Oslofjorden når MGD bare får kvalt privatbilene skulle jeg tro.
    Det er vel bare å henge opp ett lommetørkle i lanternemasten og kalle båten en hybrid, the Toyota Prius way.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    10.807
    Antall liker
    10.124
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    De "lekebåtene" der er vel 80-90% motorbåter så de ryker vel ut av Oslofjorden når MGD bare får kvalt privatbilene skulle jeg tro.
    Som tidligere nevnt - MDG er kanskje troende til å fremme noe slikt, men Raymond har garantert ikke baller til å støtte et slikt (noe) kontroversielt forslag. Til det er risikoen for stor.

    Men - når han samtidig nå skal ut å sole seg internasjonalt som miljøhovedstatsregjeringssjef, så måtte det jo vært fint å kunne skilte med at Oslo tilogmed er den første havneby i verden som "forbyr" privatbåtisme.
     
    C

    cruiser

    Guest
    For å supplere med litt bilder.

    Padda:

    Vis vedlegget 497062

    Frognerkilen (som kanskje kan karakteriseres som indrefileten av Oslos strandsone):

    Vis vedlegget 497063

    Bestumkilen/Maritim (der vil det skje en liten endring som følge av utbyggingen av Skøyenlokket):

    Vis vedlegget 497064



    Om man googler kart - og zoomer inn, såp kan man faktisk telle seg omtrentlig frem til hvor mange (les ) personer som faktisk beslaglegger disse strandsonene og hindrer ordinær ferdsel.
    Det er vel bare jesus som kan færdes på vannet uten båt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    16.024
    Antall liker
    3.907
    Torget vurderinger
    0
    Fakta faen er at byen snart bare er utformet for evnukker og kvinner i overgangsalderen. På el-sykkel, uten lappen, med cerebrale mangler.
    Takk for en god latter, du forlenget min pensjonstilværelse med minst to år! ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.537
    Antall liker
    9.582
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm - kommunale veier med parkeringsplasser vs maritim lov. Det er en grunn til at folk kan sette husbåter på vannet og bevege seg nærmest hvor de vil.
    Det er en komplisert blanding av privat eiendom, allmenning, allemannsrett, avgrensing i forhold til marbakken, o.a. man står overfor.

    Tror at det å lempe privatbiler ut av kommunale veier er en noe enklere oppgave som også gir langt mer. Disse båtene som står i opplag om vinteren og som knapt brukes etter at isen går er vel ikke det største problemet.
     
    Sist redigert:

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Dog skal det sies at jeg neppe ville valgt å sykle gjennom sentrum selv. Til og fra er nå en ting, og går helt fint, og jeg holder gummien ned. Men fremkommeligheten gjennom? Helvete, den er dårlig.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    17.537
    Antall liker
    9.582
    Torget vurderinger
    2
    Grei oppsummering her, kommentar under innlegget:

    Etter å ha lest denne kommentaren, kan det virke som om artikkelforfatter har kastet seg ut på sykkelveien med en iboende frykt for andre trafikanter. Dersom man er konstant redd for å møte andre syklister, har man dessverre ingen ting på en trafikkert sykkelvei å gjøre. Det samme gjelder for bil. Er man livredd trafikken, bør man ikke kjøre bil.

    Har selv syklet til jobben hele eller deler av året de siste 15 årene, og opplever ofte andre syklister som gjør uventede ting, virrende fotgjengere med propper i ørene, bilister som bevisst eller ubevisst bryter vikeplikten og lignende ting. Det er imidlertid svært sjeldent (nesten aldri) at dette har ført til noe som kan være i nærheten av å karakteriseres som "nestenulykker". Det handler om aktsomhet, erfaring og defensiv kjøring (som ikke trenger å bety at man sykler sakte; det er fortsatt mulig å komme seg fort på jobb med en defensiv kjørestil).

    Det virker i hvert fall her som at artikkelforfatter trenger en generel innføring i sykkelhåndtering samt forståelse av trafikkbildet. Dette bør helst skje gradvis. Så kan man kanskje med tiden bevege seg ut på en trafikkert sykkelvei igjen, forhåpentligvis uten frykt denne gangen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    16.024
    Antall liker
    3.907
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm - kommunale veier med parkeringsplasser vs maritim lov. Det er en grunn til at folk kan sette husbåter på vannet og bevege seg nærmest hvor de vil.
    Det er en komplisert blanding av privat eiendom, allmenning, allemannsrett, avgrensing i forhold til marbakken, o.a. man står overfor.

    Tror at det å lempe privatbiler ut av kommunale veier er en noe enklere oppgave som også gir langt mer. Disse båtene som står i opplag om vinteren og som knapt brukes etter at isen går er vel ikke det største problemet.
    Nei slett ikke, men du må ikke glemme verdien av SYMBOLEFFEKTEN som det vil ha! Visse partier er jo vel så mye om ikke mere opptatta av symbolpolitikk enn praktisk løsninger som virker!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    7.022
    Dog skal det sies at jeg neppe ville valgt å sykle gjennom sentrum selv. Til og fra er nå en ting, og går helt fint, og jeg holder gummien ned. Men fremkommeligheten gjennom? Helvete, den er dårlig.
    Ja ikke det helt store. Med å sykle langs dronning eufemias gate burde være overkommelig. Ellers er det noe søtt med nyfrelst elsyklist som er sur på fotgjengere og kollektivreisende.
     

    Zomby_Woof

    Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Innlegg
    20.029
    Antall liker
    8.457
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Eufemia er OK. Fant det dog nødvendig å sykle etter en buss til neste holdeplass og strekke opp sjåføren for å sige 30-40 cm over i sykkelfeltet mens vi lå side om side. Sånt er jo ikke hyggelig selv om man klarer seg på den plassen som er igjen.

    Men det mingleområdet på Aker brygge og Rådhuskaia? Det er rett og slett komisk ubrukelig, og fristende å gå av og trille sykkelen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    7.022
    Jeg har syklet mer eller mindre jevnlig til og fra jobben i snart 20 år. Først til Aker Brygge, nå til Bjørvika (fra Frogner/Røa/Nordstrand). På disse årene har jeg hatt to uhell, en gang fallt jeg relativt ufarlig da jeg skulle evakuere opp på fortauet fordi en bil var på vei inni sykkelfeltet i Ekebergveien. Den andre gangen brakk jeg armen da jeg skled på en våt trikkeskinne med nyinnkjøpt racersykkel - altså 100% selvforskyldt. Nestenulykker har jeg ikke festet meg ved.

    Så når dette kvinnemennesket klarer å få 19 nesten-uhell og 1 faktisk uhell på sin første tur så sier det først og fremst at hun ikke kan å sykle. Jeg blir også passert av racersykler - jeg har cyclocross og de langt fleste på racer sykler fortere enn meg. Det er helt uproblematisk. Samme kan på ingen måte sies om damer på nyinnkjøpt elsykkel. De har faen ikke kontroll og rasjonell oppførsel kan på ingen måte antas. Man kan si mangt og meget om menn i krisealderen på karbonracer, men de kan i det minste å sykle. Litt som når man star på ski i sort og bratt rød løype - da kan folk å stå på ski og man kan planlegge deretter. En som har svingt til høyre vil svinge til venstre neste gang osv. Blå løyper er høyrisikoområde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn