Hvorfor låter rock som regel flatt og udynamisk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Nå kom jo fasitsvaret i #95, så da er vel problemstillingen løst Geir.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det glir fort ut av trådstarters spørsmålsstilling.

    Utgangspunktet var dårlig dynamikk på rock. Eksemplene på slike var innspillinger som jeg har erfart er meget komprimert på CD-versjonene. Jeg har de samme utgivelsene på vinyl og de låter bedre der.

    Frem til nå har vi kommet opp med

    1. Loudness War
    2. Rock krever areal på elementene
    3. Romkorreksjon kan være en vei å gå.

    Kanskje vi skal komme opp med noe som kan forklare heller enn å kaste mer eller mindre subtile fornærmelser.
    Toeren din stemmer ikke hvis det er slik at hodetelefoner og rock kan fungere; det er en "missing link" der.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det glir fort ut av trådstarters spørsmålsstilling.

    Utgangspunktet var dårlig dynamikk på rock. Eksemplene på slike var innspillinger som jeg har erfart er meget komprimert på CD-versjonene. Jeg har de samme utgivelsene på vinyl og de låter bedre der.

    Frem til nå har vi kommet opp med

    1. Loudness War
    2. Rock krever areal på elementene
    3. Romkorreksjon kan være en vei å gå.

    Kanskje vi skal komme opp med noe som kan forklare heller enn å kaste mer eller mindre subtile fornærmelser.
    Toeren din stemmer ikke hvis det er slik at hodetelefoner og rock kan fungere; det er en "missing link" der.
    Tja, litt areal på elementene gjelder forsåvidt både for ht og hodetelefoner. Uansett bør man skille mellom disse da hodetelefoner er et meget enklere oppsett enn et oppsett i rom.
     
    A

    ANM

    Gjest
    FWIW

    Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.

    Merk at dette var en høyst subjektiv test, men jeg tror alle var noenlunde enige.

    *alphamale, Retep og undertegnede
    Er det en rød tråd her mellom Springsteens uttalelse, Opeths oppsett og digital romkorreksjon? Dårlige dynamikkfattige innspillinger spilles best av på utstyr som ikke er så bra eller tilfører ytterligere degenerering?
    Prøver du å være litt frekk og litt seriøs på samme tid?

    Tja, hvorfor ikke. Mye rock er jo ikke akkurat millimeterpresisjon.

    Kanskje fraværet av denne presisjonen gjør at man står mye friere i avspillingen av rock?

    Og rockekonsert er vel heller ikke en presisjonsøvelse?

    Det som uansett fungerer, er det som fungerer best for en selv.

    Så får nevrotikerne (som jeg) bekymre seg for lydbølgens "utseende" når den treffer ørekanalen.

    Jeg tror Springsteen hadde et poeng mht. blikkboksene.
    Vel, jeg har jo tidligere erklært min forakt for gitaren som dominerer populærmusikken, men om du hører på feks gamle Gary Boyle mangler det jo ikke dynamikk akkurat. Når det kommer til frekkheter lar jeg meg som du sjeldent imponere av hofteskuddene til vår aldrende rosablogger.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg kan telle på én hånd, eller maks to, de platene jeg har som ikke inneholder gitar. :) Forakt for gitar? Hørt sånt? :p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Intet å beklage, og ja, det har det jo beviselig. Bare se på platesamlingen min. ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Opeth har jo veldig god dynamikk som nevnt i tidligere poster, Devin Townsend må også sjekkes ut da dynamikken der bør gir de fleste ståpels.
    Sånn ellers så har jeg opplevd at effekt-svake forsterkere også gir dårlig dynamikk, man får aldri nok overhead når det gjelder effekt. Kan jo også være match i forhold til forsterker og høyttalere også.
    Selv så bruker jeg ofte metall for å sjekke dynamikken i høyttalere når jeg skal teste de, sammen med punch og andre egenskaper. Jazz eller soft rock er litt lettere å drive og "instrumentene" trenger ikke å sloss om ressurser fra samme høyttaler på samme måte, så der trenger man ikke all verdens med effekt for å høre dynamikken heller.
    En ren tone/frekvens er lettere å drive enn et helt band som pumper på med alle under/overtoner som hører med.
     
    A

    ANM

    Gjest
    En ren tone/frekvens er lettere å drive enn et helt band som pumper på med alle under/overtoner som hører med.
    Det er nå en av disse mytene det da og er ikke sanne. :) Transistorene kan bare være på et nivå til enhver tid, det kvitter for den hvordan bølgen ser ut.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En ren tone/frekvens er lettere å drive enn et helt band som pumper på med alle under/overtoner som hører med.
    Det er nå en av disse mytene det da og er ikke sanne. :) Transistorene kan bare være på et nivå til enhver tid, det kvitter for den hvordan bølgen ser ut.
    Litt av samme grunn synes jeg det høres litt rart ut at det skal bli "trangere om lufta" når man skal mikse ned mange spor til ett stereospor. Det er strengt tatt bare snakk om å bestemme volumet på sporene i forhold til hverandre.

    ...men jeg er ikke lydtekniker.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Rosabloggeren har rett vet dere, han er jo gammel og vis, og den riktige godlyden kommer ikke før membranareal overstiger 10% av gulvarealet.;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Selvfølgelig har han rett. Det er ikke dermed sagt at det er relevant i forhold til problemstillingen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Selvfølgelig har han rett. Det er ikke dermed sagt at det er relevant i forhold til problemstillingen.
    Problemet med at rock spiller flatt og kjedelig har stort sett å gjøre med dårlig produksjonen og bruk av mye komprimering. Dette reddes ikke inn med store elementer, DSP eller mengder med akustikk, men det gjør det ikke værre heller
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
    Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.

    Når jeg lytter til folk, låner jeg mer øre til dem som er profesjonelle. Kategoriske svart-hvitt hifi-entusiaster gjør meg tidvis skeptisk.

    Du har selvsagt rett i din egen verden. Men utenfor din verden er det mer nyansert.
    Kan jeg få spørre deg om hva de "profesjonelle" forteller deg om temaet?
    Er nysgjerrig på dette svart-hvitt. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
    Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.

    Når jeg lytter til folk, låner jeg mer øre til dem som er profesjonelle. Kategoriske svart-hvitt hifi-entusiaster gjør meg tidvis skeptisk.

    Du har selvsagt rett i din egen verden. Men utenfor din verden er det mer nyansert.
    Kan jeg få spørre deg om hva de "profesjonelle" forteller deg om temaet?
    Er nysgjerrig på dette svart-hvitt. :)
    Mitt svar #99 kan med fordel gjenbrukes.

    For øvrig er reproduksjon av lydbølger fra opptaket ikke en kunst, men vitenskap. Lydbølgene og trykket fra dem bryr seg ikke om de er bærere av rock eller jazz.

    Er noen uenig i det?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    La meg imidlertid driste meg til en forklaring: Hvor mye direktelyd man får i rommet, har etter det jeg forstår både med innstilling (tuning), design og kraftressurser å gjøre (det trengs mer kraft for å få en diskant til å bære lyden langt).
    Direktelyd, altså den komponenten av lyden man hører rett fra elementene, som ikke er reflektert fra noen flater, vil være den samme andelen uansett høyttalerstørrelse og effekt. Om noe, behøves mer energi for at refleksjonene skal høres enn direktelyden, siden de lydbølgene skal en lengre vei, vil jeg tro. Videre tror jeg at de eneste måtene man kan øke andelen direktelyd på er ved å bruke mer direktive høyttalere eller dempe/fjerne refleksjonene.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Selvfølgelig har han rett. Det er ikke dermed sagt at det er relevant i forhold til problemstillingen.
    Problemet med at rock spiller flatt og kjedelig har stort sett å gjøre med dårlig produksjonen og bruk av mye komprimering. Dette reddes ikke inn med store elementer, DSP eller mengder med akustikk, men det gjør det ikke værre heller
    Enig! selv ikke mine 16stk 8 tommere eller Trinnov haler i land en dårlig produksjon, men at det låter bedre enn ukorrigert er hvertfall sikkert.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Beklager. Synes det har gått inflasjon i instrumentet.
    Uten gitaren hadde vi sannsynligvis vært prisgitt populærmusikk med harpe, sekkepipe, eller trekkspill som drivende instrumenter. Det ville vært som å bli voldtatt i øregangene av Djevelens penis i forhold til el-gitarens liflige, innsmigrende toner og klang.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sekkepipe, ja. Fantastisk instrument, og jeg må si jeg undres over at det ikke er mer brukt i mettall. Det er sinnalyd, det.

    Men om mulig enda mindre dynamisk en vrengt elgitar...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sekkepipe, ja. Fantastisk instrument, og jeg må si jeg undres over at det ikke er mer brukt i mettall. Det er sinnalyd, det.

    Men om mulig enda mindre dynamisk en vrengt elgitar...
    The Badpiper: (AKA "verdends kuleste mann") ;)


    Før gitaren var det saksofon som var det "viktige" pop-instrumentet, mener jeg å ha hørt/lest/sett.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sekkepipe, ja. Fantastisk instrument, og jeg må si jeg undres over at det ikke er mer brukt i mettall. Det er sinnalyd, det.

    Men om mulig enda mindre dynamisk en vrengt elgitar...
    Det gikk rykter om at flere black metal band hadde planer om å gå over til sekkepipe, men de skrinla prosjektet når de innså at sekkepipe rett og slett var et for jævlig ondt instrument, selv for dem.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Uten gitaren hadde vi sannsynligvis vært prisgitt populærmusikk med harpe, sekkepipe, eller trekkspill som drivende instrumenter. Det ville vært som å bli voldtatt i øregangene av Djevelens penis i forhold til el-gitarens liflige, innsmigrende toner og klang.
    Aksepterer den historiske betydningen av gitar for den folkelige skapte populærmusikken. Gjorde det mulig for umusikalske fattiglapper å bli noe. Men det må jo være lov for en faen å gå i metning på det monotone lydbildet som dette instrumentet har gitt de siste 70 årene?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Uten gitaren hadde vi sannsynligvis vært prisgitt populærmusikk med harpe, sekkepipe, eller trekkspill som drivende instrumenter. Det ville vært som å bli voldtatt i øregangene av Djevelens penis i forhold til el-gitarens liflige, innsmigrende toner og klang.
    Aksepterer den historiske betydningen av gitar for den folkelige skapte populærmusikken. Gjorde det mulig for umusikalske fattiglapper å bli noe. Men det må jo være lov for en faen å gå i metning på det monotone lydbildet som dette instrumentet har gitt de siste 70 årene?
    Aksepterer ikke premissene du legger til grunn for videre diskusjon. Men klart du kan være lei gitar, og høre på sekkepipe til du blør ut av ørene hvis du foretrekker det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det finnes da vel ikke dårlige instrumenter, bare dårlige musikere...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Premisser? Det er nå et faktum at terskelen er lav for å kunne skape musikk på en gitar. Bare hør på blues og den simple musikken fra 50 og tidlig 60 tall, for ikke nevne back to basic sjangeren Punk. Klart du har du noen unntak som trakterer instrumentet på en fantastisk måte og gjør det interessant, men de fleste lager gnål.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Premisser? Det er nå et faktum at terskelen er lav for å kunne skape musikk på en gitar. Bare hør på blues og den simple musikken fra 50 og tidlig 60 tall, for ikke nevne back to basic sjangeren Punk. Klart du har du noen unntak som trakterer instrumentet på en fantastisk måte og gjør det interessant, men de fleste lager gnål.
    Lav terskel, kanskje. Men å kalle gitarister som har slått gjennom og skapt seg et navn for umusikalske blir for usaklig. Når du følger opp med å si at de fleste lager gnål, så merker jeg at jeg ikke gidder å ta diskusjonen. Men, du får selvsagt lov til å mene dette. Jeg har bare en annen oppfatning, som tilfeldigvis er så langt unna din at videre diskusjon om temaet virker litt håpløst. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sekkepipe, ja. Fantastisk instrument, og jeg må si jeg undres over at det ikke er mer brukt i mettall. Det er sinnalyd, det.

    Men om mulig enda mindre dynamisk en vrengt elgitar...
    The Badpiper: (AKA "verdends kuleste mann") ;)


    Før gitaren var det saksofon som var det "viktige" pop-instrumentet, mener jeg å ha hørt/lest/sett.
    Badass! :)

    mvh
     
    A

    ANM

    Gjest
    Lav terskel, kanskje. Men å kalle gitarister som har slått gjennom og skapt seg et navn for umusikalske blir for usaklig. Når du følger opp med å si at de fleste lager gnål, så merker jeg at jeg ikke gidder å ta diskusjonen. Men, du får selvsagt lov til å mene dette. Jeg har bare en annen oppfatning, som tilfeldigvis er så langt unna din at videre diskusjon om temaet virker litt håpløst. :)
    Var ikke min hensikt å gå inn i en diskusjon og er fullstendig klar over at jeg er ganske alene om denne oppfatningen. Har nok alltid hatt et litt ambivalent forhold til lyden fra dette instrumentet. Lite jeg får gjort med det.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dere tar feil alle sammen - for DETTE er djevelens instrument:



    PS. Mulig bare musikere vil forstå dette...
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Hørte Quyncy Jones i ett promotion show for AKG si; 'Hvis du kan din musikk, jobber Pro Tools for deg. Hvis du ikke kan din nusikkf, jobber du for Pro Tools.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    En ren tone/frekvens er lettere å drive enn et helt band som pumper på med alle under/overtoner som hører med.
    Det er nå en av disse mytene det da og er ikke sanne. :) Transistorene kan bare være på et nivå til enhver tid, det kvitter for den hvordan bølgen ser ut.
    Litt av samme grunn synes jeg det høres litt rart ut at det skal bli "trangere om lufta" når man skal mikse ned mange spor til ett stereospor. Det er strengt tatt bare snakk om å bestemme volumet på sporene i forhold til hverandre.

    ...men jeg er ikke lydtekniker.
    Ja, den der skjønte ikke jeg heller. Men er ikke lydtekniker jeg heller så kanskje er det noe jeg ikke vet om.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    […] det høres litt rart ut at det skal bli "trangere om lufta" når man skal mikse ned mange spor til ett stereospor.
    Tydelig at jeg lite troverdighet her i denne hønsegården, men slik er det altså… Flere spor = mer informasjon = mindre "plass" (/"rom"/"luft") til enkeltelementer. Synes selv logikken er ganske innlysende.

    Det er strengt tatt bare snakk om å bestemme volumet på sporene i forhold til hverandre.
    En miks i sin aller enkleste form kan godt handle om (forholdsmessig) volumstyring, ja – og hva er så en kompressor?.. nettopp; et verktøy som kontrollerer volum.

    ...men jeg er ikke lydtekniker.
    Det har jeg skjønt.

    mvh e
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Med store høyttalere sitter man gjerne mer i direktelyden enn med mindre høyttalere.
    Hvorfor?
    Sjekk denne:

    https://www.genelec.com/sites/defau...gues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf

    Eventuelt sjekk anbefalt lytteavstand for Geithains høyttalere:

    Active loudspeaker

    Spør meg ikke om eksakt forklaring; eksemplene ovenfor indikerer at det er slik, men eksemplene er ikke noen forklaring.

    La meg imidlertid driste meg til en forklaring: Hvor mye direktelyd man får i rommet, har etter det jeg forstår både med innstilling (tuning), design og kraftressurser å gjøre (det trengs mer kraft for å få en diskant til å bære lyden langt).
    Jeg tror tabellen til Genelec indikerer direktelyd ift romstørrelse, og ikke høyttalermodell.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Med store høyttalere sitter man gjerne mer i direktelyden enn med mindre høyttalere.
    Hvorfor?
    Sjekk denne:

    https://www.genelec.com/sites/defau...gues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf

    Eventuelt sjekk anbefalt lytteavstand for Geithains høyttalere:

    Active loudspeaker

    Spør meg ikke om eksakt forklaring; eksemplene ovenfor indikerer at det er slik, men eksemplene er ikke noen forklaring.

    La meg imidlertid driste meg til en forklaring: Hvor mye direktelyd man får i rommet, har etter det jeg forstår både med innstilling (tuning), design og kraftressurser å gjøre (det trengs mer kraft for å få en diskant til å bære lyden langt).
    Jeg tror tabellen til Genelec indikerer direktelyd ift romstørrelse, og ikke høyttalermodell.
    Genelec skriver bl.a. følgende:

    "When the distance to the monitor is too short, summing of sound from multiple drivers is not happening as designed, and this affects the flatness of the frequency response. A flatter and more stable frequency response is obtained at a larger distance".
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lurte på dette:

    ja – og hva er så en kompressor?.. nettopp; et verktøy som kontrollerer volum.
    Den gjør da litt mer enn det?

    miochannelstrip.jpg


    Compressors have a huge number of applications. They can be used as so-called “leveling-amplifiers” or automatic gain controls, which tend to keep the overall volume of the material constant. They can be used as limiters, which ensure that no matter what the level of the input signal is, the output level will never go above a specified level. They can be used to simply limit the overall dynamics of the signal, or they can be used to creatively change the timbre of the signal.
    Joda- jeg vet at en kan stille volum også. Er genuint interessert og ikke ute etter å krangle. :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Sjekk denne:

    https://www.genelec.com/sites/defau...gues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf

    Eventuelt sjekk anbefalt lytteavstand for Geithains høyttalere:

    Active loudspeaker

    Spør meg ikke om eksakt forklaring; eksemplene ovenfor indikerer at det er slik, men eksemplene er ikke noen forklaring.

    La meg imidlertid driste meg til en forklaring: Hvor mye direktelyd man får i rommet, har etter det jeg forstår både med innstilling (tuning), design og kraftressurser å gjøre (det trengs mer kraft for å få en diskant til å bære lyden langt).
    Jeg tror tabellen til Genelec indikerer direktelyd ift romstørrelse, og ikke høyttalermodell.
    Genelec skriver bl.a. følgende:

    "When the distance to the monitor is too short, summing of sound from multiple drivers is not happening as designed, and this affects the flatness of the frequency response. A flatter and more stable frequency response is obtained at a larger distance".
    Flerveis-høyttalere trenger ofte lenger avstand for å summere riktig, men dette har jo ikke noe med balanse mellom reflektert lyd og direktelyd å gjøre. Noe som derimot spiller inn på dette er at større høyttalere gjerne har større waveguide, eller større basselementer som kontrollerer spredning lenger ned i frekvens, og dermed gir mer direktelyd. Å kontrollere spredning krever gjerne litt størrelse for å fungere nedover i frekvens uansett om det er horn/waveguide, array eller andre teknikker som brukes. Men det er mulig å lage store høyttalere uten kontrollert spredning også, tenk f. eks MBL. Der er det relativt mye reflektert lyd.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Det glir fort ut av trådstarters spørsmålsstilling.

    Utgangspunktet var dårlig dynamikk på rock. Eksemplene på slike var innspillinger som jeg har erfart er meget komprimert på CD-versjonene. Jeg har de samme utgivelsene på vinyl og de låter bedre der.

    Frem til nå har vi kommet opp med

    1. Loudness War
    2. Rock krever areal på elementene
    3. Romkorreksjon kan være en vei å gå.

    Kanskje vi skal komme opp med noe som kan forklare heller enn å kaste mer eller mindre subtile fornærmelser.
    Jada, det har sklidd kraftig ut, ja. For meg virker den mest troverdige forklaringen, "loudness war". Jeg forstår at elementenes areal er essensielt når det gjelder å skape lydvolum, men vil det uten videre skape dynamikk dersom plata allerede er komprimert? Ifølge Lyngen kan man ikke det. Min erfaring med udynamisk rockemusikk er ikke bare fra mitt eget anlegg, men nesten alle anlegg jeg har lytta til. Da kan jeg nevne anerkjente produsenter som Klipsch, Dynaudio (High-end), System Audio, AudioPro og AudioPhysic.

    La meg prøve med en oppsummering av de argumentene jeg har hørt:

    Energisk rock har mye informasjon i lydbilde og for at alle instrumentene skal høres, og kunne spilles av på kjøkkenradioen, lydplanker og bilradioer må det komprimeres. Det er egentlig ikke noe teknisk som hindrer produsenten i å lage en dynamisk rockeplate, men har jeg rett i at det vil kreve enda mer av anlegget, og spesielt forstkereren som må levere ekstra må strøm fordi volumet må skrus høyere opp?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn