Hvorfor låter rock som regel flatt og udynamisk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
    Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
    Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.
    Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.

    Jeg skulle gjerne hatt informasjon om for eksempel Mastodon - The Hunter har forskjellig master for CD og Vinyl. CD klarer jeg ikke spille gjennom med 75 dB trykk mens vinylen går helt fint.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
    Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.
    Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.

    Jeg skulle gjerne hatt informasjon om for eksempel Mastodon - The Hunter har forskjellig master for CD og Vinyl. CD klarer jeg ikke spille gjennom med 75 dB trykk mens vinylen går helt fint.
    Ta f eks Opeth. Veksler mellom ganske så brutale og rolige partier. Det mere nedpå har mye bedre dynamikk.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
    Nei, dynamikken reduseres ikke med mange lydspor. Det er et valg produsenter gjør. Et bevisst valg. De gjør det primært for at det skal spilles spilles høyt mot annen musikk.
    Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.

    Jeg skulle gjerne hatt informasjon om for eksempel Mastodon - The Hunter har forskjellig master for CD og Vinyl. CD klarer jeg ikke spille gjennom med 75 dB trykk mens vinylen går helt fint.
    Ta f eks Opeth. Veksler mellom ganske så brutale og rolige partier. Det mere nedpå har mye bedre dynamikk.
    Nei, det har ikke bedre dynamikk det bare oppfattes som bedre. Nå er ikke Opeth (Stven Wilson) de værste i klasen når det gjelder komprimering, men de kunne gjerne ha gitt litt mere DR på skivene
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det sier seg litt selv. Hvis en plate har svake og sterke partier,er det mer headroom for de svake.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn.
    Komprimering er noe et teknikker utfører, det er ikke noe som slår inn om musikken er kompleks eller ikke. En rockeskive kan i teorien ha like mye dynanikk (headroom) som opptak av kompleks klassisk musikk med voldsom dynamikk.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn. Det er mange skiver som bare blir en vegg av lyd som slår mot en og det er skikkelig anstrengende. Et enklere lydbilde der instrumentene har omtrent samme frekvensområde tåler komprimering bedre enn et komplekst lydbilde med mindre overlappende frekvensområde. Det er derfor to forskellige skiver med samme DR kan oppfattes som mye komprimert for dene ene og helt ok for den andre.

    Jeg skulle gjerne hatt informasjon om for eksempel Mastodon - The Hunter har forskjellig master for CD og Vinyl. CD klarer jeg ikke spille gjennom med 75 dB trykk mens vinylen går helt fint.
    Ta f eks Opeth. Veksler mellom ganske så brutale og rolige partier. Det mere nedpå har mye bedre dynamikk.
    Nei, det har ikke bedre dynamikk det bare oppfattes som bedre. Nå er ikke Opeth (Stven Wilson) de værste i klasen når det gjelder komprimering, men de kunne gjerne ha gitt litt mere DR på skivene
    Er helt enig der. Rolige partier oppfattes mye dynamisk pga mere headrom. Men det er det denne tråden handler om. Annen musikk som kanskje er mere nedpå oppfattes mere dynamisk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Annen musikk som kanskje er mere nedpå oppfattes mere dynamisk.
    Annen musikk har ikke det samme presset med loudness war som mer kommersiell rock og pop. Det er etter min oppfatning det store og enkle svaret. Ingenting i veien for å lage rockeskiver med mye dynamikk om de vil.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    ROMMET TELLER

    Har ikke lest gjennom alle kommentarene, men har noen nevnt rommet musikken avspilles i?

    Er rock best når man sitter i direktelyden?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn.
    Komprimering er noe et teknikker utfører, det er ikke noe som slår inn om musikken er kompleks eller ikke. En rockeskive kan i teorien ha like mye dynanikk (headroom) som opptak av kompleks klassisk musikk med voldsom dynamikk.
    Det jeg mente med <<værre slår komprimering inn>> var at den oppfattes bedre. Komprimeringen er den samme uansett.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Kan det være at rock også ofte inneholder så mange elementer at dynamikken drukner? Lettere med med enklere produksjoner å bevare dynamikken.
    Ja, en "tung" produksjon kan være en del av problemet.

    mvh esp
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Jo mere komplekst lydbilde jo værre slår komprimering inn.
    Komprimering er noe et teknikker utfører, det er ikke noe som slår inn om musikken er kompleks eller ikke. En rockeskive kan i teorien ha like mye dynanikk (headroom) som opptak av kompleks klassisk musikk med voldsom dynamikk.
    For det første; komprimering skjer (i større/mindre grad) i flere ledd enn bare miks/master. Eksempelvis; effektbokser, forsterkere, mikker og høyttalere.

    For det andre; jo flere spor man skal presse ned til en stereomaster, dess mindre plass til hver enkelt – mindre "luft" på deling, rett og slett. Slik er det bare. Den som hevder noe annet har ikke prøvd.


    mvh esp
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Låter det flatt. Bytt høyttalere. Små bokser med hundedyre elementer egner seg ikke til annet en perfekt gjengivelse av banjo. Det må store membraner og høy effektivitet til. Alt annet er løgn.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Låter det flatt. Bytt høyttalere. Små bokser med hundedyre elementer egner seg ikke til annet en perfekt gjengivelse av banjo. Det må store membraner og høy effektivitet til. Alt annet er løgn.
    Med store høyttalere sitter man gjerne mer i direktelyden enn med mindre høyttalere.

    Man bør kanskje diskutere om høyttalere er store i forhold til rommet?

    Kan man lytte til rock på hodetelefoner? Hvor stort er membranarealet i hodetelefoner?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Låter det flatt. Bytt høyttalere. Små bokser med hundedyre elementer egner seg ikke til annet en perfekt gjengivelse av banjo. Det må store membraner og høy effektivitet til. Alt annet er løgn.
    Eller rett og slett bytte hele oppsette. Har hatt en del forskjellig utstyr. Mye har vært bra, men rock låt tamt og trist. Blir litt dumt å skifte musikksmak etter anlegget prestasjoner. Bytter heller anlegg. Uansett så er jeg glad for den de dagene er over. Og etter at vinylen kom i hus er det blitt moro å spille 70 talls rock.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Med store høyttalere sitter man gjerne mer i direktelyden enn med mindre høyttalere.
    Hvorfor?
    Sjekk denne:

    https://www.genelec.com/sites/defau...gues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf

    Eventuelt sjekk anbefalt lytteavstand for Geithains høyttalere:

    Active loudspeaker

    Spør meg ikke om eksakt forklaring; eksemplene ovenfor indikerer at det er slik, men eksemplene er ikke noen forklaring.

    La meg imidlertid driste meg til en forklaring: Hvor mye direktelyd man får i rommet, har etter det jeg forstår både med innstilling (tuning), design og kraftressurser å gjøre (det trengs mer kraft for å få en diskant til å bære lyden langt).
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Dårlig dynamikk på en hardt komprimert innspilling fører til at lydbildet blir flatt og livløst.
    Slik oppfatter i allefall jeg det.

    En innspilling kan faktisk komprimeres til 0dB dynamikkområde. Dvs at at alt som foregår på innspillingen helt ned til de minste detaljer har samme lydnivå.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Tullball. Store høyttalere i små rom er uproblematisk . De kan gjenskape virkeligheten uansett lyttenivå og filstørrelse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tullball. Store høyttalere i små rom er uproblematisk . De kan gjenskape virkeligheten uansett lyttenivå og filstørrelse.
    Merk grammatikken din: Du bruker "er", som om det var et faktum.

    Påstanden din står i kontrast til anbefalinger fra seriøse produsenter. Anbefalingene fra seriøse produsenter kommer i stand etter produsentens egne beregninger og vurderinger.

    Hadde du skrevet "kan være" i stedet for "er", hadde jeg vært enig med deg.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Låter det flatt. Bytt høyttalere. Små bokser med hundedyre elementer egner seg ikke til annet en perfekt gjengivelse av banjo. Det må store membraner og høy effektivitet til. Alt annet er løgn.
    Helt enig.
    Synd jeg ikke hørte på de eldre langt tidligere. :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
    Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.

    Når jeg lytter til folk, låner jeg mer øre til dem som er profesjonelle. Kategoriske svart-hvitt hifi-entusiaster gjør meg tidvis skeptisk.

    Du har selvsagt rett i din egen verden. Men utenfor din verden er det mer nyansert.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
    Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.

    Når jeg lytter til folk, låner jeg mer øre til dem som er profesjonelle. Kategoriske svart-hvitt hifi-entusiaster gjør meg tidvis skeptisk.

    Du har selvsagt rett i din egen verden. Men utenfor din verden er det mer nyansert.
    Dagens. Svart-hvitt hifi-entusiaster gjør med tidvis skeptisk. Fin kommentar med ditt kallenavn. Ellers enig med deg. Alle vet vel at det er svært krevende å få til store høyttalere i små rom, men heller ingen umulighet. Flere faktorer som spiller inn. En kan dempe veldig rommet, men det har sine negative sider det og.

    Tror en del her som mener at rock ikke spiller særlig bra, ikke har et anlegg som formidler rock bra. Det kan være at det ikke betyr allverden og at rock ikke er deres sjanger. Me er alle forskjellig. Kanskje jeg har behov for å slå et slag for rocken. Ligger liksom litt i røttene til mine musikkpreferanser. Selv om jeg kan høre på mye annet rart.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FWIW

    Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.

    Merk at dette var en høyst subjektiv "test", men jeg tror alle var noenlunde enige.

    *alphamale, Retep og undertegnede
     
    A

    ANM

    Gjest
    FWIW

    Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.

    Merk at dette var en høyst subjektiv test, men jeg tror alle var noenlunde enige.

    *alphamale, Retep og undertegnede
    Er det en rød tråd her mellom Springsteens uttalelse, Opeths oppsett og digital romkorreksjon? Dårlige dynamikkfattige innspillinger spilles best av på utstyr som ikke er så bra eller tilfører ytterligere degenerering?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    FWIW

    Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.

    Merk at dette var en høyst subjektiv test, men jeg tror alle var noenlunde enige.

    *alphamale, Retep og undertegnede
    Er det en rød tråd her mellom Springsteens uttalelse, Opeths oppsett og digital romkorreksjon? Dårlige dynamikkfattige innspillinger spilles best av på utstyr som ikke er så bra eller tilfører ytterligere degenerering?
    FWIW er jo hard komprimering og brick wall limiting verktøy som får musikk til å låte bra på dårlig utstyr. Jfr. Springsteen's blikkboks.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Tullefrans. Jeg sier er og mener det.
    Du er en hifi-entusiast; det er vel og bra.

    Når jeg lytter til folk, låner jeg mer øre til dem som er profesjonelle. Kategoriske svart-hvitt hifi-entusiaster gjør meg tidvis skeptisk.

    Du har selvsagt rett i din egen verden. Men utenfor din verden er det mer nyansert.
    Kan jeg få spørre deg om hva de "profesjonelle" forteller deg om temaet?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For en tullebukk. En gjøk. Høgskole og seminarist.
    Stak opp ørene barn. Dette har undertegnede drevet på med siden du svømte i pungen. Dessuten kan undertegnede hamre deg i fillebiter med realfagsvekttall fra landets eneste universitet. Stopp derfor tullballet. Hesten din er et esel.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hva i alle dager skal man med det? Mulig overforbruk av beroligende kan forklare enkelte uttalelser her, men dette er fysikk og matematikk hvis man skal leke fin. Barn med fint språk og lite forståelse er ikke den nye vinen selv om en og annen programlisens har lurt seg i deres retning. Lytt, for svarte. Hva er musikk? Instrumenter? Stemmer?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Tullball. Store høyttalere i små rom er uproblematisk . De kan gjenskape virkeligheten uansett lyttenivå og filstørrelse.
    Du kan ikke si noe slikt på generelt grunnlag. Det kan gå fint og det kan gå gærnt. Alle rom er forskjellige. Store høyttalere med mer bassmengde og dypbass (eller elektronikk som fremhever bassen) kan få det til å virke som det er mer dynamikk på en innspillig, men i realiteten kan man ikke gjenskape dynamikk som er strupet før avspilling. Det ville i allefall vært svært komplisert. Og dyrt. Ikke hørt om noen som har fått til slikt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå er jo ikke Opeths PA belemret med for mye bass. Gamle menn reagerer jo negativt på slikt.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For lenge tydeligvis. Maken til selvhøytidelighet og vrøvl en skal måtte forholde seg til. Det er en sykdom i dag at enkelte tror, ja er overbevist om, at ikke en eneste tanke er tenkt før de selv myste inn i taklampa på fødestua og at kun deres edruelige og krystallklare syn, visjon, fundamentert på myrgrunn bestående av nettsøk og høgskolestudium gir rett til å uttale seg som et slags akustisk og metafysisk orakel.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det glir fort ut av trådstarters spørsmålsstilling.

    Utgangspunktet var dårlig dynamikk på rock. Eksemplene på slike var innspillinger som jeg har erfart er meget komprimert på CD-versjonene. Jeg har de samme utgivelsene på vinyl og de låter bedre der.

    Frem til nå har vi kommet opp med

    1. Loudness War
    2. Rock krever areal på elementene
    3. Romkorreksjon kan være en vei å gå.

    Kanskje vi skal komme opp med noe som kan forklare heller enn å kaste mer eller mindre subtile fornærmelser.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FWIW

    Da vi* prøvde Trinnovs romkorreksjon hos alphamale, fant vi at rock ble formidlet bedre med romkorreksjonen. "Hifi-musikk" vant ikke like mye på Trinnoven.

    Merk at dette var en høyst subjektiv test, men jeg tror alle var noenlunde enige.

    *alphamale, Retep og undertegnede
    Er det en rød tråd her mellom Springsteens uttalelse, Opeths oppsett og digital romkorreksjon? Dårlige dynamikkfattige innspillinger spilles best av på utstyr som ikke er så bra eller tilfører ytterligere degenerering?
    Prøver du å være litt frekk og litt seriøs på samme tid?

    Tja, hvorfor ikke. Mye rock er jo ikke akkurat millimeterpresisjon.

    Kanskje fraværet av denne presisjonen gjør at man står mye friere i avspillingen av rock?

    Og rockekonsert er vel heller ikke en presisjonsøvelse?

    Det som uansett fungerer, er det som fungerer best for en selv.

    Så får nevrotikerne (som jeg) bekymre seg for lydbølgens "utseende" når den treffer ørekanalen.

    Jeg tror Springsteen hadde et poeng mht. blikkboksene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn