Hvorfor låter rock som regel flatt og udynamisk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt DC10ti på Devialet. Morofaktor og driv var knall. Men veldig skarpt og ubehagelig i toppen. Virkelig en høyttaler jeg hadde lyst å like. Mulig det ble helt feil sammen med Devialet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har hørt DC10ti på Devialet. Morofaktor og driv var knall. Men veldig skarpt og ubehagelig i toppen. Virkelig en høyttaler jeg hadde lyst å like. Mulig det ble helt feil sammen med Devialet.
    Det er i allefall ikke Devialet sin feil om det låter skarpt og ubehagelig i toppen da den heller en liten smule motsatt vei mot snilisme.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg snakket litt med bassisten i denne utgivelsen. Et veldig godt eksempel på det ikke er noe teknisk problem med bra dynamikk og kvalitetslyd på rock (selv om dette er metal) om man er opptatt av god lyd.

    spotify:album:52HAbSNy7GfmyC8gAYXlx5

    Insense - Burn in Beautiful Fire

    Det forsatt litt å gå på for maks dynamikk tror jeg, men det må naturligvis komprimeres ganske mye.

    Overhead stereo mikk til trommer brukes hovedsaklig bare til klang, mens det er enkeltmikker (mono) med panorering som utgjør stereobildet i all hovedsak. Det bør ikke være noe problem for en god tekniker med godt utstyr å ha god dynamikk på rock også, men mye blir flatpakket i masterstudio.

    Ellers fikk jeg høre en meget smart måte å motarbeide lydstyrkemafiaen på. Nemlig at strømmestjenester spiller udynamiske innspillinger med lavere lyd. Da kan det hende at det tvinger plateselskapene å beholde mer dynamikk.

    Konklusjonen min er da:

    1. Det er lettere å få akustiske instrumenter til å låte godt. Det gjelder også elektronisk musikk.
    2. Jeg tror rockeartister generelt er mindre opptatt av lydkvalitet enn i andre sjangre.
    3. Lydstyrkekrigen gjelder i hovedsak kommersiell musikk
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt DC10ti på Devialet. Morofaktor og driv var knall. Men veldig skarpt og ubehagelig i toppen. Virkelig en høyttaler jeg hadde lyst å like. Mulig det ble helt feil sammen med Devialet.
    Det er i allefall ikke Devialet sin feil om det låter skarpt og ubehagelig i toppen da den heller en liten smule motsatt vei mot snilisme.
    Det er mulig. Kanskje rett og slett er DC10ti er hissig i toppen. Hørte de hos stereofil. Var ganske ille. Liten avsporing av tråden der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn