Det er vel ingen overraskelse at en drøy dobbling av bomprisen gir en endring i trafikkmønsteret. Må tro hva de totale samfunnsøkonomiske konsekvensene egentlig er. Noen betaler jo regningen for dette.
|
Det er nok vanskelig å svare på da det er mange effekter som drar i ulike retninger... noen i fartaDet er vel ingen overraskelse at en drøy dobbling av bomprisen gir en endring i trafikkmønsteret. Må tro hva de totale samfunnsøkonomiske konsekvensene egentlig er. Noen betaler jo regningen for dette.
Den totale kostnaden for bilistene er jo konstant. prisen økes i rushtiden da det tidligere var kø og kork, men den senkes også resten av døgnet. Om morgenen er f.eks. rushtiden ferdig før butikkene i sentrum åpner, og er lavere het til ut på ettermiddagen.Det er vel ingen overraskelse at en drøy dobbling av bomprisen gir en endring i trafikkmønsteret. Må tro hva de totale samfunnsøkonomiske konsekvensene egentlig er. Noen betaler jo regningen for dette.
Siv skuffer som vanlig.Ja det er snodige dager i politikken. Frp støtter en miljøavgift, og AP og venstresiden er kraftige motstandere av denne, fordi det gi noen ulemper til et hensynsløst privat selskap som ønsker å knuse alt som heter rettigheter for arbeidere og fagorganiserte, samt et en privatdrevet flyplass som har gjort seg avhengige av fagforeningsknusere og skatteparadisselskap.
Weld77 var inne på en del av elementene, men langt fra alle. Du og Hardingfele plukker ut kun enkeltelement som har med privatbilister å gjøre. Men, forstå meg rett. Det er både pros & cons med et slikt system, men konsekvenser - og hvem sitter igjen med den største delen av regningen?Den totale kostnaden for bilistene er jo konstant. prisen økes i rushtiden da det tidligere var kø og kork, men den senkes også resten av døgnet. Om morgenen er f.eks. rushtiden ferdig før butikkene i sentrum åpner, og er lavere het til ut på ettermiddagen.Det er vel ingen overraskelse at en drøy dobbling av bomprisen gir en endring i trafikkmønsteret. Må tro hva de totale samfunnsøkonomiske konsekvensene egentlig er. Noen betaler jo regningen for dette.
Mange som kjører litt tidligere til jobb også, spesielt de som begynner 7:00, passerer gjerne før 6:30 om de kan, og får dermed billigere passering enn de gjorde før rushtidsavgiften ble innført.
Resultatet blir at trafikken sprer seg litt utover et større tidsrom slik at man utnytter veikapasiteten bedre uten overbelastning.
Når man først skal a bompenger i det hele tatt (noe jeg er motstander av) så er i alle fall dette den lure måten å gjøre det på i byer som opplever køer i rushtiden.
Ja det er snodige dager i politikken. Frp støtter en miljøavgift, og AP og venstresiden er kraftige motstandere av denne, fordi det gi noen ulemper til et hensynsløst privat selskap som ønsker å knuse alt som heter rettigheter for arbeidere og fagorganiserte, samt et en privatdrevet flyplass som har gjort seg avhengige av fagforeningsknusere og skatteparadisselskap.
Siv skuffer som vanlig.
Men er AP i mot eller bare skriker de?
Ap i 2016: Flyavgiften setter 5000 jobber i fare. Ap i 2015: Ville utrede ny flyavgift. - Aftenposten
AP er ikke i mot en klimaavgift sier Giske til Aftenposten.
Det har jo blitt rimeligere for yrkestransport også de aller fleste av døgnets timer. På dagtid mellom 9 og 14:30 er det reduserte satser for alle i forhold til den flate taksten som var tidligere.Weld77 var inne på en del av elementene, men langt fra alle. Du og Hardingfele plukker ut kun enkeltelement som har med privatbilister å gjøre. Men, forstå meg rett. Det er både pros & cons med et slikt system, men konsekvenser - og hvem sitter igjen med den største delen av regningen?
Jeg forstår ikke bekymringen. Nå har de hatt køprising i Bergen i tre måneder. Trafikken flyter bedre, ca 4000 lar bilen stå, mange kjører før eller etter rushtiden, som nå altså er mindre rush. Skyss, Bergens Ruter, har flere passasjerer og høyere inntekter. Luften er renere og man har ikke behøvd å bruke milliarder og år på utvidelse av veikapasiteten. Alt som krevdes var noen tastetrykk på køprisingsprogrammet.@Deptnot - Har jeg i noe innlegg nevnt eller hevdet at noen blir spes. hardt rammet?
Jeg har stillt spm om de totale samfunnsøkonomiske konsekvensene (både de positive og negative) - og hvordan den regningen fordeles. Uansett - for Oslo`s del blir det hypotetisk, da ingen pr. i dag vet hva slags satser, tider osv som evt. til slutt blir vedtatt.
Mitt opprinnelige spm var rettet mot innlegget om Bergen - og der bør man jo ha noen tall.
Det blir neppe mindre inntekter av å øke avgiftene. Belastningen forskyves bare over til de rike, som gjerne betaler litt lommerusk ekstra for å få fattiglemmene bort fra veiene, så de slipper å stå i kø.Et lite tankekors; dersom køprising blir et forsøk her i Oslo, og med samme resultat som Bergen...... hvor lang tid går det før det skrikes om "tapte inntekter" mon tro? Midler som så må hentes annet steds fra for det var jo penger "en hadde regnet med" Wait and see! Miljø my ass.
Tja.. ikke godt å si - nå har plutselig realiteten truffet Oslobyrådet også, og der det svir mest, miljøskalkeskjul eller ei...Det blir neppe mindre inntekter av å øke avgiftene. Belastningen forskyves bare over til de rike, som gjerne betaler litt lommerusk ekstra for å få fattiglemmene bort fra veiene, så de slipper å stå i kø.Et lite tankekors; dersom køprising blir et forsøk her i Oslo, og med samme resultat som Bergen...... hvor lang tid går det før det skrikes om "tapte inntekter" mon tro? Midler som så må hentes annet steds fra for det var jo penger "en hadde regnet med" Wait and see! Miljø my ass.
Jeg gjentar fra forrige innlegg:Tja.. ikke godt å si - nå har plutselig realiteten truffet Oslobyrådet også, og der det svir mest, miljøskalkeskjul eller ei...Det blir neppe mindre inntekter av å øke avgiftene. Belastningen forskyves bare over til de rike, som gjerne betaler litt lommerusk ekstra for å få fattiglemmene bort fra veiene, så de slipper å stå i kø.Et lite tankekors; dersom køprising blir et forsøk her i Oslo, og med samme resultat som Bergen...... hvor lang tid går det før det skrikes om "tapte inntekter" mon tro? Midler som så må hentes annet steds fra for det var jo penger "en hadde regnet med" Wait and see! Miljø my ass.
Det går faktisk grenser ser det ut som - bevisene er her allerede, ikke bare i Bergen men nå også i Oslo. Kjenner lusa på gangen - det koker ALLTID ned til penger. Det tok under ett døgn fra mitt innlegg i går til dette kom på banen. Riktignok ikke bompengesaken men samme folka, samme ulla.
MDG vil ha bilene vekk fra byen - derfor svindyr parkering. Fair enough det som program, men da kan de ikke samtidig syte og buhuuuue seg over tapte inntekter.
Oslo taper millioner p� dyrere parkering - nyheter - Dagbladet.no
Vis vedlegget 383183
I enkelte miljøer sies det med spøkefullt alvor at faktoren er PI. Av og til mistenker jeg at det kan være x^PI^Og vi vet jo at 40 penger blir 80 penger før det står ferdig ...
Forunderlig. Men jeg tror ikke det blir noe av Vestkorridoren. Selv på Nettavisen går avstemningen mot, og da er man jo ferdig, eller?
Det var dette jeg poengterte ved at nyttekjøringen tar igjen for økt kostnad ved bedre flyt, mindre dødtid og mulighet for fradrag for utlegget.Hvis målet er køfrie veier, er det billigste virkemidlet å skvise ut de minst betalingsvillige køsitterne.
Han som kjører varer ut til våre lokale kunder på jobben, har kan hende et enkelt syn på det. Men likevel: Han ser for seg at han kunne rekke ett - kanskje 2 oppdrag ekstra hver dag - hvis han slapp å sitte i kø morgen og kveld. Han er - naturlig nok - litt vag overfor meg på hvor mye ekstra han kan tjene på dette, men det er snakk om hundrevis av kroner. Hver dag. Vel verdt en ganske saftig bompengesats.
Det samme sier for såvidt rørleggeren vår på jobben. Hvis han kunne planldegge oppdragene sine uten å måtte ta hensyn til at gutta må ta hensyn til rushtrafikken, kunne det bli et par jobber ekstra hver dag. Igjen: vel verdt en ganske høy bompengesats.
Så næringslivet har ingen grunn til å henger seg på hylekoret om at økte bompenger vil bety økte kostnader. Snarere tvert i mot: køfrie veier burde innebære lavere priser på varer og tjenester.
He-heHvis målet er køfrie veier, er det billigste virkemidlet å skvise ut de minst betalingsvillige køsitterne.
Han som kjører varer ut til våre lokale kunder på jobben, har kan hende et enkelt syn på det. Men likevel: Han ser for seg at han kunne rekke ett - kanskje 2 oppdrag ekstra hver dag - hvis han slapp å sitte i kø morgen og kveld. Han er - naturlig nok - litt vag overfor meg på hvor mye ekstra han kan tjene på dette, men det er snakk om hundrevis av kroner. Hver dag. Vel verdt en ganske saftig bompengesats.
Det samme sier for såvidt rørleggeren vår på jobben. Hvis han kunne planldegge oppdragene sine uten å måtte ta hensyn til at gutta må ta hensyn til rushtrafikken, kunne det bli et par jobber ekstra hver dag. Igjen: vel verdt en ganske høy bompengesats.
Så næringslivet har ingen grunn til å henger seg på hylekoret om at økte bompenger vil bety økte kostnader. Snarere tvert i mot: køfrie veier burde innebære lavere priser på varer og tjenester.
Når jeg er oppgitt over politikerne tenker jeg på polkitikerne de har i andre land, så er det ikke så ille likevel.Noen ganger legger jeg inn i begge tråder. Politikerforakt har sine klare årsaker.