I_L har rett når det kommer til matematikken, tatt i betrakning eksemplene sine.
Men når det kommer til stykket, så er min erfaring at antall bits ikke er 100% synonymt med S/N, til det må gainstrukturen mellom komponentene være perfekt tilpasset, og alle komponentene må ha meget høy S/N. Iogmed S/N ikke er statisk men er varierende mht til volum/utstyring så blir også matten her feil. Merk også at han mener det motsatte av en samlet hifi-bransje.
Både forforsterkerer og effektforsterkere har høyest S/N ved full utstyring, og selvsagt også kilden.
Stereophile måler derfor effektforsterkeres S/N-forhold ved 1W, og hvis dette ligger rundt 90db regnes dette som veldig gode tall. En 100W forsterker gitt S/N på 90dB ved 1w vil da tilsvare 110dB vel full utstyring.
Det samme kan sies om en preamp som har S/N på si 95 dB ved full utstyring, som er et normalt og godt tall. Vanlig lyttenivå tilsier normalt -20 til -30dB fra full utstyring. Man er plutselig nede et S/N-faktor på 65-75dB, og dette gjelder kun preampen.
Når man ser på disse tallene, og faktorerer både inn rommets bakgrunnsstøy som er på 40-50db (som alltid noen luringer trekker inn og selvsagt trekker fra på S/N), forvrengningen til høyttalerne, og forvrengningen til vinyl med dertil lave S/N-forhold, så skulle man nesten tro at alt som kommer ut fra høyttalerne er low-fi.
For ikke å snakke om at 8bit,16bit,24bit burde omtrent låte identisk.
[Et anlegg inkl. rommets bakgrunsstøy] har svært mye lavere S/N-forhold enn man kanskje tror. Allikevel hører man greit forskjell på 24bit og 16bit, og det er fordi man ikke sitter og lytter til S/N i seg selv, men oppløsningen av lyden som er definert av MSB. (og kvaliteten på elektronikk/høyttalere etc som er vanskelig å kvantifisere mht til "bits"). Jeg skal være den første til å innrømme at forskjellen ikke er alltid så utrolig stor fra 16 til 24bit, men den er om anlegget er godt nok.
Uansett, la oss for enkelhets skyld se bortifra preampen som sådan, og at man kobler kilden direkte til effektforsterker.
Effektforsterkeren er på 100W og har 110dB S/N på full utstyring, dvs ved 1w er S/N på 90dB, og høyttalerne har en følsomhet på 90dB/1w/1m. Til effektforsterkeren har man koblet til en DAC med en volumkontroll på 1000bits så man kan se vekk ifra digitalt tap av signalet, dither eller ei. La oss også si at max utgangsnivå fra DAC'en mer eller mindre tilsvarer det å drive effektforsterkeren opp mot klippepunktet slik at man har de beste betingelser. Når man så justerer volumet digitalt ned med -20dB, så vil signalet ut fra DAC'en være -20dB lavere, men støyen vil forbli det samme. Relativt sett har man da mer støy iforhold til signal, og mister da oppløsning. Har DAC'en et veldig høy S/N og DAC-chipen og de elektroniske kretsene er helt ideelle så er det ikke sikkert at man hører noen degradering bortsett fra at lyden er lavere. Kobler man et potmeter på utgangen til DAC'en og justerer volumet -20dB med denne istedet for den innebygde volumkontrollen, vil man dempe både signal og støy samtidig. Relativt sett har man da fortsatt samme avstand fra signal til støy, selv om volumet er -20dB lavere. Det er derfor mange anser at en analog volumkontroll er å foretrekke. Men bruker man en preamp, så bør den være av såpass høy kvalitet at denne ikke forringer signalet. En god preamp har en tendens til å koste litt, slik at med en DAC med et godt utgangstrinn, digital volumkontroll, og med mulighet for å justere utgangsnivå vha dipswitcher, er en god løsning i mange tilfeller. Selv om DAC'en kun har en oppløsning på 17bit/102dB ved full utstyring, kan dette være å foretrekke istedet for en (mindre god) analog preamp. (Det må bemerkes at en god analog preamp tilfører en del andre ting mht til lyden, som gjør at noen foretrekker å bruke preamp, men dette er sett vekk ifra i dette eksempelet).
Fortsetter man å dempe, kommer man nok til et punkt hvor egenstøy/forvrengning i elektronikken/høyttalerne/rommet blir så dominerende at det i praksis spiller liten rolle hvordan volumet er justert, bare det ikke er helt på bærtur. Men herifra til full utstyring er det et stort område hvor det kan være forskjeller å spore mellom en digital volumkontroll/analog volumkontroll.