Digitale avspillere Volumkontroll i DAC - fyfy?

M

MusicBear

Gjest
Hehe, dette er sentralen på sitt aller beste, her ramler inn masse synspunkter og mange av de fra svært kompetente mennesker og/eller folk som snakker ut i fra egenerfaring.

Innenfor PA, forresten, driver man jo ofte med amper på full rulle, og justerer lyden via gain. Nok om det.

Nok info omkring emnet det her debatteres om, er det imidlertid ikke - eller er det umulig å gi en "riktig" FASIT her? Tror jeg.

Jeg velger å tro at noe av det viktigste er at ting & tang PASSER til hverandre - impedans eller annet. Og da lurer jeg videre på om færre komponenter og/eller mer integrerte komponenter er noe av lykken - om ikke annet for å unngår mulige feilkilder.

Samtidig som INGEN hi-fi anmelder har tørret innrømme hvorfor de ikke "tør" (eller vil?) å teste ut innebyggede volumkontroller når dette er å finne på DAC og/eller CD-spillere...? Så lenge man kanskje kan spare en ekstra komponent (forforsterker), både hva pris og mulige feiltilpasninger angår.
 
S

Syncrolux

Gjest
De mister vel muligheten til å teste flere preamper hvis de mener at preamper er unødvendige .... ?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.578
Antall liker
103.044
Torget vurderinger
23
Tør og tør... det går vel kanskje også litt på kompetansen til den enkelte hifianmelder, der spriker det mildt sagt mye, fra de superkompetente med teknisk utdannelse og lang relevant erfaring og ned til rene skribenter med litt interesse for lyd...

En skal heller ikke glemme at det fortsatt er mange som har reell bruk for flere innganger til bl.a. andre kilder, både andre digitale medier, phono, tape, tuner osv. og da er en fullfunksjons pre (alt. selvsagt en integrert forsterker da) grei å ha. "Control Center" som enkelte produsenter har yndet å kalle det opp igjennom tidene. Ganske dekkende.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
En annen måte er å implementere en fast -20dB attenuator (feks. via fjernkontroll) på utgangen fra DAC.
Dette kan avhjelpe mhp. gain matching.
 
S

Syncrolux

Gjest
Å ha kontroll på gainstrukturen er et must uansett. Jeg har sett altfor mange oppsett der anlegget spiller på full pinne med volumkontrollen på halv ti. Da er noe fundamentalt riv ruskende galt.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.736
Antall liker
4.620
Sted
Nøtterøy
Tør og tør... det går vel kanskje også litt på kompetansen til den enkelte hifianmelder, der spriker det mildt sagt mye, fra de superkompetente med teknisk utdannelse og lang relevant erfaring og ned til rene skribenter med litt interesse for lyd...

En skal heller ikke glemme at det fortsatt er mange som har reell bruk for flere innganger til bl.a. andre kilder, både andre digitale medier, phono, tape, tuner osv. og da er en fullfunksjons pre (alt. selvsagt en integrert forsterker da) grei å ha. "Control Center" som enkelte produsenter har yndet å kalle det opp igjennom tidene. Ganske dekkende.
Jeg personlig tror at de fleste konvensjonelle preamper mer og mer går ut. Inn med mer "alt i en boks". I dag så ser vi at de siste dacene på markedet har omtrent alt av innganger. (Og utganger)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.578
Antall liker
103.044
Torget vurderinger
23
Tør og tør... det går vel kanskje også litt på kompetansen til den enkelte hifianmelder, der spriker det mildt sagt mye, fra de superkompetente med teknisk utdannelse og lang relevant erfaring og ned til rene skribenter med litt interesse for lyd...

En skal heller ikke glemme at det fortsatt er mange som har reell bruk for flere innganger til bl.a. andre kilder, både andre digitale medier, phono, tape, tuner osv. og da er en fullfunksjons pre (alt. selvsagt en integrert forsterker da) grei å ha. "Control Center" som enkelte produsenter har yndet å kalle det opp igjennom tidene. Ganske dekkende.
Jeg personlig tror at de fleste konvensjonelle preamper mer og mer går ut. Inn med mer "alt i en boks". I dag så ser vi at de siste dacene på markedet har omtrent alt av innganger. (Og utganger)
Går nok den veien ja - men for oss prehistoriske dinosaurer så stiller saken seg av og til litt annerledes..
 
S

Syncrolux

Gjest
For meg som har bare en eneste kilde (som er digital) så er dette en no-brainer.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Å ha kontroll på gainstrukturen er et must uansett. Jeg har sett altfor mange oppsett der anlegget spiller på full pinne med volumkontrollen på halv ti. Da er noe fundamentalt riv ruskende galt.
Ingen er uenige i dette. Som regel er det da kilden som har for høyt utgangsnivå (evt poweramp som er har for høy gain men hvem f.. lager bevisst en poweramp som er slik, det er jo å skyte seg selv i leggen mht s/n). Som jeg skrev noen poster siden, når kilden har for høyt utgangssignal og man ønsker å bruke den digitale volumkontrollen uten å tape for mye oppløsning, så er det, ironisk nok, mest nærliggende å dempe signalet analogt med et dempeledd.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.600
Antall liker
35.527
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er mange poweramps som har gain så det rekker og litt til. Electrocompaniets 33 dB spenningsgain på AW180M er altfor mye etter min smak. På den vil 1 V inn gi 250 W ut i 8 ohm. Fikk sjelden volumkontrollen forbi "klokka ti" med EMC-1UP CD-spiller, EC 4.7 pre og dynaBel Euforia høyttalere. Den CD-spilleren kan gi 14 V ut på de balanserte utgangene. Hypexenes 26 dB holder i massevis.

Planen er å bygge neste effektforsterker med ca 20 dB spenningsgain for å passe til mer effektive høyttalere, men da bør jeg fortsatt dra ned gain litt i DEQX (pre/DAC/eq/...) ved å flytte på noen innvendige jumpere. Ikke noe poeng i å forsterke opp et signal med flere titalls dB bare for å dra det ned igjen enda flere dB rett etterpå, enten det gjøres digitalt eller analogt.
 
Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Dette med at man "mister oppløsning" ved å ratte ned i det digitale domenet er ikke riktig. Oppløsningen er konstant, det som varierer er signalstyrken. Man kan sammenligne det å dra ned nivået med en svak passasje å musikken. F.eks kan et veldig svakt parti i klassisk musikk ligge nede ved -60 dB, som på CD vil tilsvare omtrent et 6-bits signal. Låter dette noe dårligere og har dårligere subjektiv oppløsning enn sterke partier?
Tror nok du har missforstått hvordan det fungerer i det digitale domenet. Man kan dempe med så mange ekstra bit som man har i forhold til det orginale signalet før man begynner å miste informasjon. F. eks. så kan man teoretisk dempe 48db i en 24bit digital volumkontrol med et 16bit signal for deretter å skru det opp igjen 48db uten tap. Går man lavere enn 48db så finnes det ikke plass til å lagre deler av signalene og man må begynne å fjerne informasjon for å kunne dempe videre. Dette forutsetter at implementasjonen den digitale volumkontrollen er matematisk korrekt. Det kan sammenliknes med å sette en bil inn i en garasje som blir mindre og mindre. Til slutt så blir garasjen så liten at man må hogge av deler av bilen for å få den inn.
Hele poenget med å dempe signalet er å "miste informasjon". Man senker jo signalet ned i støygulvet.
Hvis en volumkontroll er designet for å miste informasjon så er den designet på feil grunnlag hvis den er laget for musikkreproduksjon. En god volumkontroll skal være designet for å redusere amplituden med lik faktor over hele frekvensspekteret uten å ta bort informasjon. En god resistor ladder eller en bra designet digital volumkontroll klarer dette med marginalt eller inget tap, selv ved store mengder demping. Hva utgangstrinnet og resten av anlegget klarer er en annen diskusjon.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
...

Ingen er uenige i dette. Som regel er det da kilden som har for høyt utgangsnivå (evt poweramp som er har for høy gain men hvem f.. lager bevisst en poweramp som er slik, det er jo å skyte seg selv i leggen mht s/n). Som jeg skrev noen poster siden, når kilden har for høyt utgangssignal og man ønsker å bruke den digitale volumkontrollen uten å tape for mye oppløsning, så er det, ironisk nok, mest nærliggende å dempe signalet analogt med et dempeledd.
Mht SN for et helt husalter så er det best å få opp signalnivået så fort som mulig i kildekomponentene, jo høyere jo bedre ... to a point, og heller ha mindre forsterking senere i signalkjeden. Det er kort og godt enklere å holde et bra nivå på SN med høyere signalspenning. Den «eneste» grunnen til å holde signalspenningen nede er evt hensyn til overstyringsmargin, slik at overstyring evt ikke forekommer før på utgangen av en effektforsterker. Fra PU/RIAA er det som kjent behov for en viss margin siden signalnivåene ikke er like stramt definert som det er det digitale domenet, og man må ta høyde for feil/svakheter i avspillingen av vinyl (hakk, støv, riper, statisk elektrisitet) som kan gi transiente støybidrag med relativt høyt nivå ift signalspenningen.

mvh
KJ
 
M

MusicBear

Gjest
Hehe, har aldri lest mer om digitale volumkontroller, tror jeg. Full av informasjon fra mange av dere som kan mye.

Allikevel; ikke klokere på hvor bra de digitale volumkontroller er, de man finner i DAC er og CD-spillere.

Som igjen bekrefter dette med at hif-fi er uhyre vanskelig. Fullstendig uten facit gjeldende det meste. Og ikke minst med sitt største problem (som man om ikke annet kan gjøre noe med) forsøke å unngå div. tilpasningsproblemer mellom de ulike apparaturer. Enten det heter impedans eller annet.

Uansett; jeg vil trolig kjøpe Oppo BD 105 fordi jeg trenger en BD spiller, og prøve denne volumkontrollen. Mens andre her på forumet har gjort det samme, og sagt dette er ubrukelig, og det uten at jeg tviler på disse herres mening/utprøvning. Som igjen forteller meg selv at det er en grunn til at denne nye BD-spilleren ikke har ankommet mitt hus :)

En ting er i hvert fall JEG trygg på; at integrerte forsterkere er til å spise, dvs. det må ikke være separate apparaturer. Mens jeg for fem år siden ville tenkt dette ikke kunne gå an. Så noe blir bedre. Eller at ens egen hi-fi interesse slipper taket litt. Slik at man kan spille musikk og ikke tenke så mye på det som lager lyden...
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis en volumkontroll er designet for å miste informasjon så er den designet på feil grunnlag hvis den er laget for musikkreproduksjon. En god volumkontroll skal være designet for å redusere amplituden med lik faktor over hele frekvensspekteret uten å ta bort informasjon. En god resistor ladder eller en bra designet digital volumkontroll klarer dette med marginalt eller inget tap, selv ved store mengder demping. Hva utgangstrinnet og resten av anlegget klarer er en annen diskusjon.
I prinsippet er jeg helt enig med deg. Men - et svakt signal vil ha mindre oppløsning enn et sterkt uansett, fordi det svake signalet er nærmere støygulvet. Når man skrur ned nok, så vil signalet forsvinne helt i støygulvet, og da er oppløsningen lik null.
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Nå når dere er så godt i gang med pedagogiske forklaringer, skulle jeg gjerne lært litt mer om impedanstilpassing mellom forsterkere. :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.881
Antall liker
10.714
Torget vurderinger
10
Montér ved behov en passiv pot eller attenuator på en kort signalkabel mellom dac med digital volumkontroll og effektforsterker.
Impedansen må matche.
Juster den analoge poten slik at man cruiser i 80-100% området på det digitale volumet.
Voila.

Dette er IMO bedre enn de aller fleste preamper. En preamp gjør ikke noe annet enn å forsterke signalet og "regulere impedanse". Utover det er det en ekstra boks i signalkjeden som fungerer som en flaskehals.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.881
Antall liker
10.714
Torget vurderinger
10
Nå når dere er så godt i gang med pedagogiske forklaringer, skulle jeg gjerne lært litt mer om impedanstilpassing mellom forsterkere. :)
Mange sier at input bør være minst 10x output pre, gjerne en god del mer.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.881
Antall liker
10.714
Torget vurderinger
10
En preamp er et filter men er nødvendigvis ikke negativ.

Har koblet Buffalo dacen rett i First Watt F4 uten gain og det er ørlite mer transparent enn Audio Note, Bryston og Pass Labs pre. Han jeg kjøpte Pass preen av solgte den da det låt bedre med digital volum rett fra DCS dac.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Noe som vel er av ganske stor betydning ved bruk av dac rett i effektforsterker er inngangsfølsomheten til forsterkeren. Min Sugden effektforsterker som jeg kjører dac rett i har en inngangsfølsomhet på 735 mV. Da kan jeg kjøre volum helt opp i -10db og mer, men det skal da nevnes av dac'en har en svitsj for å sette lavere gain ut. F.eks har ARC REF 75 en inngangsfølsomhet på 1.4V, altså det dobbelte. Vil det da bety at det vil låte dobbelt så høyt ved samme volum ut på dac?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
^ Jeg er usikker på om det egentlig er noen std for inngangsfølsomhet på effektforsterkere. Vanligvis er det vel spenning inn for maks spenning (effekt) ut (full utstyring). Det kunne like gjerne være spenning inn for å få 1w i 8 ohm ut, dvs 0 dBW (i 8ohm). Dersom det er inngangsspenningen for maks utgangseffekt/-spenning så er følsomheten for to ulike effekttrinn ikke direkte sammenlignbar, men den sier noe om behovet for spenning ut av signalkilde/forforsterker.

Dersom inngangsfølsomheten er ift 0 dBW så er sammenhengen omvendt av det du skriver, dvs en inngangsfølsomhet på f.eks. 1V gir halve volumet (- 6 dB) ut sammenliknet med 0,5V.

mvh
KJ
 
S

Syncrolux

Gjest
Gain (spenningsforsterkning) er en mer brukbar faktor enn inngangfølsomhet for effektforsterkere, men den oppgis skjelden på hifi-produkter har jeg inntrykk av.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
^ Jeg er usikker på om det egentlig er noen std for inngangsfølsomhet på effektforsterkere. Vanligvis er det vel spenning inn for maks spenning (effekt) ut (full utstyring). Det kunne like gjerne være spenning inn for å få 1w i 8 ohm ut, dvs 0 dBW (i 8ohm). Dersom det er inngangsspenningen for maks utgangseffekt/-spenning så er følsomheten for to ulike effekttrinn ikke direkte sammenlignbar, men den sier noe om behovet for spenning ut av signalkilde/forforsterker.

Dersom inngangsfølsomheten er ift 0 dBW så er sammenhengen omvendt av det du skriver, dvs en inngangsfølsomhet på f.eks. 1V gir halve volumet (- 6 dB) ut sammenliknet med 0,5V.

mvh
KJ
Det er oppgitt "735mV for full output" for Sugden og "1.4V RMS BAL for rated output (25 dB Bal gain into 8 ohms)" for Ref 75. Det betyr vel at det ikke er direkte sammenlignbart.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
^Ikke direkte nei. Sudgen Saphire FBA-800 har en spec for 40 watt ut. En følsomhet på 0,735V for å gi 40W i 8 ohm kan omregnes til en forsterking på 24,3X eller 27,7 dB. ARC REF 75 har en spec for forsterking på 25 dB (eller 17,8X) på den Balansert/differensielle inngangen. Dvs at Sugden vil spille omlag 2,7 dB høyere for en gitt inngangsspenning, inntil den ikke har mer effekt å gi. Stereophile har målt forsterkingen til hhv 24,6 dB på 8 ohm tappen på utgangstrafoen og 21,5 dB på 4 ohm tappen. EDIT: siste setning er om ARC REF 75.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
^Ikke direkte nei. Sudgen Saphire FBA-800 har en spec for 40 watt ut. En følsomhet på 0,735V for å gi 40W i 8 ohm kan omregnes til en forsterking på 24,3X eller 27,7 dB. ARC REF 75 har en spec for forsterking på 25 dB (eller 17,8X) på den Balansert/differensielle inngangen. Dvs at Sugden vil spille omlag 2,7 dB høyere for en gitt inngangsspenning, inntil den ikke har mer effekt å gi. Stereophile har målt forsterkingen til hhv 24,6 dB på 8 ohm tappen på utgangstrafoen og 21,5 dB på 4 ohm tappen.

mvh
KJ
Ok, greit å vite. Jeg spør egentlig litt konkret ut i fra at jeg har litt planer om å prøve en røreffekt, og samtidig ønsker å beholde DAC til effekt oppsettet jeg har nå. Jeg har prøvd klasse AB, klasse A og nå gjenstår på sett og vis "klasse rør" i min ørkenvandring mot et slags hifinirvana.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nå om dagen, som ordet DAC nesten er byttet ut meg Hegel, noen som har erfaring/tro på denne her som DAC/forforsterker? Benchmark Media Systems, Inc. - Benchmark DAC2 HGC - Digital to Analog Audio Converter
Jeg bruker Benchmark DAC2 HGC som forforsterker i mitt lille anlegg nr. 3 - og er veldig fornøyd. Jeg har har koblet XLR til effekttrinnene, og RCA til sub. Fungerer helt utmerket. Det eneste aberet er at jeg gjennomgående spiller ganske lavt på arbeidsrommet mitt - og da synes jeg at volumet kommer litt brått på. Jeg har løst det med å sette inn et par Rothwell 20 dB dempeplugger i signalkjeden.

Jeg har også koblet opp denne Benchmark DAC2 i mitt anlegg nr. 2 - bare for å sammenligne med hvordan den slår fra seg sammenlignet med Weiss + Mark Levinson. Og det er ganske close race. Skremmende close race når man tenker på nesten 10X prisforskjell.

Jeg har skrevet litt om mine erfaringer med Benchmark DAC2 her: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/66037-benchmark-dac2-serien.html
 
M

MusicBear

Gjest
Meget interessant, Ulf-B!
Ikke minst fordi du som sier dette er en av de her jeg har stor tillit til her på forumet.

Og når DU hevder ganske close race mellom Benchmark og Wiss + Mark Levinson, så får det meg nesten til å avblåse min egen kamp omkring forforsterker - MÅ HA eller TRENGER IKKE. Og i stedet fokusere på det jeg fra før av allerede vet; man får ikke stor nok forsterkerkraft i et anlegg - uansett høyttalere/lytterom.

Når det er sagt; ser frem til noen får kloa i de nye forsterkerne til Benchmark, en produsent som sjelden kommer med noe hvis de ikke har det lille ekstra i det de gjør.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg iler til for å tilføye at jeg har fått passet mitt påskrevet i f.m. denne sammenligningen: enkelte hevder at Bryston + ProAc D1 ikke er avslørende nok til å få frem forskjellene mellom Benchmark DAC2 og den langt dyrere kombinasjonen Weiss + Mark Levinson. Kan hende er det noe i det - så du bør muligens prøve deg frem i ditt eget anlegg før du bestemmer deg.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg har testet mange DACer rett i effekt. Min konklusjon er at denne løsningen ikke kan måle seg med en skikkelig kvalitets pre.
Det som skjedde i forhold til en god pre. var at detaljer i musikken fra DAC rett inn i effekt var lite hakke bedre, mer transperent.
Når det kom til basskvalitet, perspektiv, plassering av instrumenter, vokal i lydbildet, ektehet i instrumenter var aktiv pre. på et annet nivå.
Det finnes utallige tråder om dette emnet. Jeg råder alle som har mulighet til å prøve en skikkelig pre. så får du selv høre hva som skjer.
Det kan godt hende at f.eks Hegel HD20 eller HD25 kan måle seg med pre. opp til kr 10 000,- Jeg snakker her pre. fra rundt kr 20 000,- og oppover.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg hadde kommet frem til samme konklusjon som nikosidis angående DAC rett i sluttrinn helt til jeg fikk DAC2 HGC. Denne pre'en spiller ringer rundt det jeg tidligere har testet av samme løsninger. Jeg har en meget transparent preamp å sammenligne med. Bent Audio AVC. Dvs en induktiv preamp.

Benchmak vet tydeligvis hva dem driver med. Hvis den nye forsterkeren og høyttaleren holder samme nivå, kan dette bli veldig spennende.

Benchmark DAC2 HGC er den beste DAC/pre jeg har hatt. Til og med analog fra riaa/platespiller holder et høyt nivå.
 
Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.802
Antall liker
3.171
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
MSB Technology har laget en volumkontroll ut av denne verden, som i hvertfall på papieret
er bedre en preamper regardless og price. Denne volumstyringen består av motstander
som bare brukes innen aerospace. De beholder verdien sin uansett temperatur og er
imune mot vibrasjoner. De er i tillegg laserjustert til en toleranse på 0,001%
Dette er vel også grunnen til at alt er fullbalansert, pga. nøyaktigheten mellom fasene.
Støyen i de beste powersupplyene med reguleringer ligger på -158db.
Finnes vel dessverre ingen aktive preamper på dette nivået enda men...............
Jeg kjører likevel aktiv preamp.
Glemte vel og nevne prisen på volumstyringen pr. i dag ca 36K
 
M

MusicBear

Gjest
Veldig interessant å høre Zerostat. Du sier "ringer rundt," tror mer enn jeg ønsker å høre hva du legger i dette, DAC2 HGC er tross alt i samme prisleie som Hegel HD25 og dermed betalbar for svært mange.

Også enig med deg i at Benchmarks nye forsterker er et spennende emne - bl.a. med enkelte måledata i sin egen liga - således spennende om det høres like bra ut. Jeg har sagt det tidligere her på forumet, om deres nye forsterker, at når de først tar bryet med å lage noe her så er det trolig ikke uten grunn...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Alternativt kan du vurdere DAC'er som opererer med mer enn 50bits oppløsning, slik at du alltid har mer enn 24bit oppløsning tilgjengelig til musikksignalet uavhengig av hvilket attenuert verdi du opererer med mellom 0 og -99dB.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lurer på om nokon kan hjelpe meg med fylgjande observasjon:
Eg opplever ørlite, men merkbar maskering når eg styrer volumet med Sonos samanlikna med når volumet kontrollerast gjennom Oppo BDP 105. Men det høyrest ikkje ut som slik signalforflating ein kan høyre ved volumregulering i det digitale domenet av "gammaldagse" digitalprodukt (konkret døme: Behringer 8024 digital equalizer).
Elles brukast aller helst den analoge volumkontrollen i ASR. Denne er "best" av det eg har å skru på. Og det skuldast kanskje tap av oppløysing av bits?
 
S

Syncrolux

Gjest
Sonos'en volumkontroll er vel 16-bits hvis jeg ikke tar helt feil, så der bør du aldeles ikke regulere volumet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg hadde kommet frem til samme konklusjon som nikosidis angående DAC rett i sluttrinn helt til jeg fikk DAC2 HGC. Denne pre'en spiller ringer rundt det jeg tidligere har testet av samme løsninger. Jeg har en meget transparent preamp å sammenligne med. Bent Audio AVC. Dvs en induktiv preamp.

Benchmak vet tydeligvis hva dem driver med. Hvis den nye forsterkeren og høyttaleren holder samme nivå, kan dette bli veldig spennende.

Benchmark DAC2 HGC er den beste DAC/pre jeg har hatt. Til og med analog fra riaa/platespiller holder et høyt nivå.
Det er helt klart en transparent DAC/pre. De har enkelt og greit valgt de beste komponentene på markedet og satt det sammen. Det er faktisk såpass enkelt at mange DIYere ville fint klare det samme, da alt er mer eller mindre fiks ferdig og bare kobles sammen. ESS Sabre Reference 32-bit 8 kanals DAC med bruk av fire til hver kanal og på analog siden bruker de Texas Instruments LME49860. Det gir kanon målinger og er helt sikkert akkurat det samme mange de eksotiske merkene som koster langt mer bruker.

Når det gjelder Benchmark AHB2 effektrinnet, så måler den også veldig bra. Men den har en tydelig svakhet slik jeg ser det. Dempingsfaktoren faller ganske mye utover i frekvensområdet, noe som gjør at den vil være lastavhengig og kan sånt sett påvirke det øvre frekvensområdet. Ncore er bedre her og har i tillegg mer krefter. Og den er billigere.
 
M

MusicBear

Gjest
Vel, det er vel bøttevis med selvbyggere som besitter utstyr som de har betalt en brøkdel for, som du her nevner orso. Husker jo den gangen NAT ble etablert, hvor mange som bygget seg fete ZAPsolute forsterkere som banket mye av det dyreste utstyret på så vel lyd som pris.

Den gangs risiko for at det brant opp, innimellom, er vel trolig noe som ikke tilhører det å sette sammen en DAC uten høye spenninger og mye strøm, med ferdige referanse biter som du her nevner litt om orso.

Men, så er det alle oss som ikke har nok forståelse for å sette sånt sammen selv. Som må kjøpe disse ferdige DACene fra 15 lapper og oppover.

Samme med Ncore, er vel også kun tilgjengelig for de med loddebolt & multimeter?!

Til deg Distinctive, mener du da at DAC med minst 50 bit oppløsning er bedre (like så god? dårligere?) som DAC med analog volumstyring?
 
S

Syncrolux

Gjest
Selv om man har langt mer enn 24 bit til volumregulering i det digitale domenet, så er man fortsatt begrenset av DAC'ens praktiske oppløsning, som vil være i området 20 til 21-bit. Man bør derfor unngå å dempe særlig mer enn 5-6 bit ved kritisk lytting, som tilsvarer 30-36 dB.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Selv om man har langt mer enn 24 bit til volumregulering i det digitale domenet, så er man fortsatt begrenset av DAC'ens praktiske oppløsning, som vil være i området 20 til 21-bit. Man bør derfor unngå å dempe særlig mer enn 5-6 bit ved kritisk lytting, som tilsvarer 30-36 dB.
Jeg skjønner ikke hvordan dette henger sammen.
Poenget mitt var at selve dempingen ikke påvirker oppløsning på signalet, som fremdeles vil være minst 24 bit uavhengig av nivå.
Dette basert på hvor mange bit som spises per 6dB dempning.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er riktig. Men når et signal som er dempet mer enn 20 bit (120 dB) skal ut av en DAC, så er det i grunn bare støy igjen. En DAC har i virkeligheten bare rundt 20 til 21 effektive bits oppløsning. Resten er begravet i grunnstøyen i analogdelen.
 
Topp Bunn