Hei,
Først og fremt så vil jeg si at jeg vet at det ligger en annen tråd om samme emne her et sted, men jeg kan ikke finne den, så det må bli en ny.
Som overskriften sier, så handler det om bygging av en rør preamp med den direkteglødete trioden #26. Røret kom på markedet i 1927 og var i produksjon til utover på 50-tallet tror jeg. Først med "globe" fasong og etterhvert i "ST" utgave. Ryktet sier at det synger som en engel, og at den store utfordringen hvis man skal bygge med det er å få det støyfritt. Strømmen til filamentet må være helt ren, jording gjennomtenkt og røret må ofte skjermes fordi det plukker opp alt av innstrålt støy. I tillegg er det selve kongen av mikrofoniske rør, så rørsokkel skal helst avkobles med gummiføtter el.likn.
Nå har jeg kommet så langt at jeg har breadboarda ampen med separat PSU. Det som gjenstår før alt skal over i chassis er optimering av strømforsyning til høyvolt, ultrapath eller ikke, tuning med de få passive deler som finnes, og implementering av Slagle AVC som jeg venter på. Den blir monteret etter utgangstrafoen.
Sånn som den står nå, er den helt fri for brum på mine 98dB høyttalere. Etter ha lest side opp og ned om hvordan folk sliter med å få vekk støy, synes jeg det er helt utrolig at det går på første forsøk. Kanskje det er noe i det utsagnet om dumme bønder og poteter
Jeg har valgt helt passive PSU. Filament er LCL med spoler fra Lundahl. HV akkurat nå AZ1-LCLC, men den er ikke helt spikra ennå.
OT er Hashimoto 20K:600R. Så har jeg prøvd bias med batteri på gitteret, vanlig bypassed katode bias og til sist filament bias. Det siste er IMO helt klart å foretrekke. Man skal helst opp i en ca. motstand som tåler 50W.
Lyden som kommer ut av den er langt utover det jeg hadde fantasi til å forestille meg. I forhold til en god preamp med vanlige små signalrør er vi i en helt annen galakse. Omtrent like stor forskjell som på et sort-hvitt fjernsyn og 3D på en skikkelig god kino.
Legger ved bilde av fugleredet og skjema. Hvis dere har noen tips taes de i mot med takk.
A
Først og fremt så vil jeg si at jeg vet at det ligger en annen tråd om samme emne her et sted, men jeg kan ikke finne den, så det må bli en ny.
Som overskriften sier, så handler det om bygging av en rør preamp med den direkteglødete trioden #26. Røret kom på markedet i 1927 og var i produksjon til utover på 50-tallet tror jeg. Først med "globe" fasong og etterhvert i "ST" utgave. Ryktet sier at det synger som en engel, og at den store utfordringen hvis man skal bygge med det er å få det støyfritt. Strømmen til filamentet må være helt ren, jording gjennomtenkt og røret må ofte skjermes fordi det plukker opp alt av innstrålt støy. I tillegg er det selve kongen av mikrofoniske rør, så rørsokkel skal helst avkobles med gummiføtter el.likn.
Nå har jeg kommet så langt at jeg har breadboarda ampen med separat PSU. Det som gjenstår før alt skal over i chassis er optimering av strømforsyning til høyvolt, ultrapath eller ikke, tuning med de få passive deler som finnes, og implementering av Slagle AVC som jeg venter på. Den blir monteret etter utgangstrafoen.
Sånn som den står nå, er den helt fri for brum på mine 98dB høyttalere. Etter ha lest side opp og ned om hvordan folk sliter med å få vekk støy, synes jeg det er helt utrolig at det går på første forsøk. Kanskje det er noe i det utsagnet om dumme bønder og poteter
Jeg har valgt helt passive PSU. Filament er LCL med spoler fra Lundahl. HV akkurat nå AZ1-LCLC, men den er ikke helt spikra ennå.
OT er Hashimoto 20K:600R. Så har jeg prøvd bias med batteri på gitteret, vanlig bypassed katode bias og til sist filament bias. Det siste er IMO helt klart å foretrekke. Man skal helst opp i en ca. motstand som tåler 50W.
Lyden som kommer ut av den er langt utover det jeg hadde fantasi til å forestille meg. I forhold til en god preamp med vanlige små signalrør er vi i en helt annen galakse. Omtrent like stor forskjell som på et sort-hvitt fjernsyn og 3D på en skikkelig god kino.
Legger ved bilde av fugleredet og skjema. Hvis dere har noen tips taes de i mot med takk.
A
Sist redigert: