Side 1 av 11 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 204
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    omholt
    Guest

    Nøytral vs. farget lyd

    Registerer at mange og muligens majoriteten i hifi miljøet er glad i elektronikk som fargen lyden i mindre eller større grad.

    Syntes dette er interessant og stiller spørsmålet hvorfor det er slik. Skyldes det at det er nødvendig for å gjengi musikk mest mulig troverdig og lik slik den er i virkeligheten? Vi vet at live opptak ofte ikke høres likt slik den oppfattes i lokale p.g.a. plassering av mikrofoner. Og da er det kanskje på sin plass med litt farging når man skal lytte på opptaket hjemme?

    Men på en annen side kan man ikke bruke denne påstanden ovenfor musikk som er innspilt i studio. Bruker man derfor muligens farget elektronikk til og egentlig dekke over andre svakheter i anlegget? Jeg tenker da på akustikk problemer eller svakheter i høyttalerne eller en kombinasjon av begge deler.

    Eller er det andre årsaker?




  2. #2
    Æresmedlem rolfozzy's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    15,134
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra omholt
    Registerer at mange og muligens majoriteten i hifi miljøet er glad i elektronikk som fargen lyden i mindre eller større grad.

    Syntes dette er interessant og stiller spørsmålet hvorfor det er slik. Skyldes det at det er nødvendig for å gjengi musikk mest mulig troverdig og lik slik den er i virkeligheten? Vi vet at live opptak ofte ikke høres likt slik den oppfattes i lokale p.g.a. plassering av mikrofoner. Og da er det kanskje på sin plass med litt farging når man skal lytte på opptaket hjemme?

    Men på en annen side kan man ikke bruke denne påstanden ovenfor musikk som er innspilt i studio. Bruker man derfor muligens farget elektronikk til og egentlig dekke over andre svakheter i anlegget? Jeg tenker da på akustikk problemer eller svakheter i høyttalerne eller en kombinasjon av begge deler.

    Eller er det andre årsaker?




    Ja.

  3. #3
    Hifi Freak el_mariachi's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    5,576
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    EDIT: Når jeg fikk tenkt meg om fant jeg ut at dette var "en krukke med orm" som jeg ikke vil åpne her og nå.
    Former hellraiser & messageboard pyromaniac.............................

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2007
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    "Riktig" lyd? Jeg vil det skal låte slik jeg vil det skal låte. "Riktig" eller "feil" entrer ikke tankeprosessen i det hele tatt.

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2005
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    2,174
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra Lille_Adam
    "Riktig" lyd? Jeg vil det skal låte slik jeg vil det skal låte. "Riktig" eller "feil" entrer ikke tankeprosessen i det hele tatt.
    Godt sagt. Men de fleste har kanskje hørt noe som rett og slett låt "feil" i sine ører?
    Anlegget: JBL L-26, Topping TP-22 (backup), Topping D20, Luxman PD-300 m/SME S2 improved (midlertidig på lager)

  6. #6
    Æresmedlem impulse's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Sted
    Hølen
    Innlegg
    13,199
    Tagget i
    1 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Gi meg etpar eksempler på elektronikk som i deres ører farger lyden, mine herrer. Sånn elektronikk som flere her inne foretrekker...Og når dere først er i gang, kom gjerne med eksempler på elektronikk som ikke farger.
    Bare så det er mulig å få et grep på utgangspunktet deres.

    Tror du ikke på matching av komponenter, Mariachi? Mener du det bare dreier seg om å få komponenter som farger til å dekke over at de gjør netopp det? Eller er det rett og slett noe jeg misforstår?

    Bergmann Magne m. S-booster PSU/ Koetsu Urushi Signature / Echole Obsession /Grandinote Celio/CEC TL3N / APL DSD-S XE / Ripstreamer Music Player XL/Conrad-Johnson Premier 16LS /300B S.E.T. m. WE og Hørning OPT / Audio Note Meishu SE/Impulse H2 Oblivion / 2 x Velodyne Ultra 1000 / Oblivion Energetic kabling / Nordost Quasar points / Oblivion referanse- nettfilter
    Skribent i Fidelity og medlem av Hornalliansen.
    Det er makt i de foldede horn.

  7. #7
    Hifi Freak Roald's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2005
    Innlegg
    3,889
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1

    Nøytral vs. farget lyd

    Jeg er nok en av de som liker litt farget lyd i forhold til det som er rående(for analytisk/lys)

    Trenger det være svakheter med anlegget eller handler det mer om personlige preferanser? Og hva skal være troverdig lydtrykk, fullfrekvens, dynamikk

    Har prøvd en tilnærmet flat frekvensgang det var ingenting for meg, om det er de mange lyse og komprimerte utgivelsene eller ørene mine er ikke godt å si. Nå er jo denne hobbyen pur egoistisk så hvorfor bry seg om hva som er korrekt.

    Hva som setter følelsene i sving når man hører på musikk kan jo være så mangt, teksten kan gi deg noe, det kan være rytmen eller en tidligere hendelse som du forbinder med låten.

    Uansett hva det er, så må ditt anlegg klare å frembringe følelsene, gjør det ikke det så spiller det ingen rolle hvor nøytralt og korrekt det spiller

    Mvh Roald
    Dette virker Når mørket senker seg Kom og hør eller aller helst inviter på en lytt til anlegget ditt


    Ja til musikk på blå resept………….

  8. #8
    atlechri
    Guest

    Nøytral vs. farget lyd

    Hei impulse
    Det beste eksempelet jeg kan komme på er rørforsterkere. De fleste har en relativt høy(hørbar) andre og tredje harmonisk forvrengning. Ved blindtesting er det blitt vist at de fleste av oss foretrekker en viss grad av i hvert fall andre harmonisk pga av den "varme" den tilfører lydbildet. Mange foretrekker også litt tredje harmonisk også, men dette er individuelt. Phonotrinn er det også mulig å høre en del forskjell på, her er det frekvens og faseresponsen som ikke er flat. (Følger Riaa kurven)
    DA konvertere har et LP filter i utgangen som ofte ikke har allverdens beste faserespons, her er det også en del tonale variasjoner å finne.
    Noen ganger så kan du se at enkelte forsterkere ikke matcher reaktansen i delefilteret på noen høyttalere like bra, så her kan det vel også være litt å hente. Jeg tror dette kan være noe av årsaken til at enkelte forsterkere og høyttalere ikke låter like bra sammen.

    Mvh Atle

  9. #9
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    830
    Tagget i
    1 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra omholt
    Registerer at mange og muligens majoriteten i hifi miljøet er glad i elektronikk som fargen lyden i mindre eller større grad.

    Syntes dette er interessant og stiller spørsmålet hvorfor det er slik. Skyldes det at det er nødvendig for å gjengi musikk mest mulig troverdig og lik slik den er i virkeligheten? Vi vet at live opptak ofte ikke høres likt slik den oppfattes i lokale p.g.a. plassering av mikrofoner. Og da er det kanskje på sin plass med litt farging når man skal lytte på opptaket hjemme?

    Men på en annen side kan man ikke bruke denne påstanden ovenfor musikk som er innspilt i studio. Bruker man derfor muligens farget elektronikk til og egentlig dekke over andre svakheter i anlegget? Jeg tenker da på akustikk problemer eller svakheter i høyttalerne eller en kombinasjon av begge deler.

    Eller er det andre årsaker?

    Hei,

    Selv har jeg aldri vektlagt utrykket nøytralt/farget lyd, hvordan kan jeg vite om noe er "farget" eller nøytralt?, vet jo at stort sett alle produsenter vektlegger "nøytralt" siden det vel er det riktige, men for meg som sluttforbruker så er det kun at jeg liker lyden som betyr noe.
    Hvor mange er det som virkelig kan si at man med engang man hører et spor på et anlegg at dette er "nøytralt" etc.

    For meg så skulle man trodd at "nøytralt" nesten var ensbetydende med noe "grått og kjedelig", og "farget" så var det noen som hadde satt på den sårt savnede "loudness knappen".

    Uansett, det jeg vil frem til er om vi bruker disse begrepene i tide og utide som muligens de fleste av oss ikke forstår seg så mye på (inklusiv meg selv)

    Mvh
    Geir



    dCS Scarlatti Transport/Dac/klokke & Network Bridge, BAT600M SE Monoblokker, SF Stradivari, B&W DB1D sub,,KS1130,KS3038,Silverstreak(sub)base,4xFAT LMC,4 stk Nord.Elerado+Vishue, 4 sett Ppoint Titan+++

  10. #10
    omholt
    Guest

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra impulse
    Gi meg etpar eksempler på elektronikk som i deres ører farger lyden, mine herrer. Sånn elektronikk som flere her inne foretrekker...Og når dere først er i gang, kom gjerne med eksempler på elektronikk som ikke farger.
    Bare så det er mulig å få et grep på utgangspunktet deres.

    Tror du ikke på matching av komponenter, Mariachi? Mener du det bare dreier seg om å få komponenter som farger til å dekke over at de gjør netopp det? Eller er det rett og slett noe jeg misforstår?
    Jeg skrev i første innlegget at mange foretrekker farget elektronikk i mindre eller større grad. Jeg burde nok ha skrevet elektronikk som farger relativt mye/en god del, for det var det jeg hadde i bakhodet. Det er vel såvidt jeg vet nesten ingen elektronikk som er helt nøytral.

    Jeg tenker også på rør, men også merker som Electrocompaniet og McIntosh og det finnes mange andre også.

    Det jeg har prøvd som jeg syntes var veldig lite farget er digital forsterker, klasse T og lydkort fra dataverden. Så finnes det en del jeg har prøvd som hadde noe farging, men ikke spesielt mye.

    For meg virker det som mange som har holdt på hifi en stund sværger til elektronikk som jeg vil plassere i kategorien med mye farging. Hva som er årsaken til det lurer jeg på.

  11. #11
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Atle; jeg skal ikke lære kua å kalve; impulse har vel større kontroll på dette med rørforsterkere enn de fleste; men jeg stusser på at du fremhever 3.harmoniske forvrengninger som typisk for rør; det er vel ellers de 2.harmoniske som får rør til å høres ut som rør, og som typisk dominerer distorsjonsbildet fra en rørkrets.

    Du snakker om reaktanser; jeg vil påpeke; det er gjerne høy utgangsimpedans i forsterkeren kombinert med reaktivitet i høyttaleren som gjør at totalsystemet forsterker-høyttaler ikke matcher. Høy utgangsimpedans (man kan måle opp til 10-15 ohm i enkelte rørforsterkere!) er en nokså trygg måte å gjøre forsterkerens frekvensrespons uforutsigbar.

    Ellers må jeg si at det kan være en interessant diskusjon forsåvidt; men jeg skjønner ikke bæra av hva trådstarter mener for å være ærlig. Om han har et forslag til en universelt velkommen farging så er jeg lutter øre.

    Når det gjelder eksempler på utstyr som farger, så er det et enkelt svar; alt. Unntatt Bryston da... har jeg hørt i en annen tråd.

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  12. #12
    kbwh
    Guest

    Nøytral vs. farget lyd

    Hørt i en annen tråd, Vidar? Den er god!

    ---

    Jeg liker nøytralt jeg, men definisjonen av nøytralt er noget skjør, er den ikke?
    Skal vi være enige om at høyttalere flest farger som bare juling, og at grammofonutstyr som ikke farger nevneverdig koster, folkens?

  13. #13
    atlechri
    Guest

    Nøytral vs. farget lyd

    Hei Vidar P

    Tredje harmonisk er ikke typisk for rør, og det skrev jeg da heller ikke. Jeg skrev rørforsterkere. Av disse er det jo svært populært med SE klasse A, gjerne bare med to gainblokker og uten noe særlig global tilbakekobling. FX en av de populære 300B løsningene eller liknende. En slik forsterker vil varte opp med en god del andre harmonisk, litt tredje og så og si ikke noe annet av harmoniske, akkurat slik øret liker det :-)

    Mvh Atle

  14. #14
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra Valentino
    Hørt i en annen tråd, Vidar? Den er god!
    Ja, tro det eller ei så var det en kar som presterte å lire ut av seg den visa.

    Ellers enig i at alt farger; forresten ikke så vanskelig å være enig med seg selv og det man sa for 5 minutter siden.

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  15. #15
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra atlechri
    Hei Vidar P

    Tredje harmonisk er ikke typisk for rør, og det skrev jeg da heller ikke. Jeg skrev rørforsterkere.
    Atle; jeg skal pusse brillene om du vil. Men jeg synes så tydelig jeg så at du skrev at rørforsterkere gav en relativt høy (hørbar) 2. og 3.harmonisk forvrengning.

    Sitat Sitat fra atlechri
    Hei impulse
    Det beste eksempelet jeg kan komme på er rørforsterkere. De fleste har en relativt høy(hørbar) andre og tredje harmonisk forvrengning.
    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  16. #16
    omholt
    Guest

    Nøytral vs. farget lyd

    Spørsmålet mitt er først og fremst hvorfor mange foretrekker elektronikk som farger lyden mye. Men diskusjonen om hva som er nøytral lyd er også interessant.

    Noen teorier på hvorfor rør, EC og annen elektronikk med tilsvarende karektistikker er så populære:

    1. Dekker over svakheter som er i anlegget. Akustikk og høyttaler er nevnt.

    2. Dekker over svakheter i innspillinger

    3. Vi foretrekker enkelt og greit en berg og dal frekvenskurve framfor en flat en uavhengig av de to foregående punktene.

  17. #17
    Overivrig entusiast lakki_luke's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    1,065
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Hvor mange kjenner instrumentes egenlyd så godt at de vet hvor mye det farges på anlegget?

  18. #18
    kbwh
    Guest

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra Vidar P
    Sitat Sitat fra Valentino
    Hørt i en annen tråd, Vidar? Den er god!
    Ja, tro det eller ei så var det en kar som presterte å lire ut av seg den visa.

    Ellers enig i at alt farger; forresten ikke så vanskelig å være enig med seg selv og det man sa for 5 minutter siden.

    Mvh Vidar P
    Jeg er personlig såpass ydmyk at jeg tviler på å være i stand til å høre forskjell på alt mulig om jeg virkelig må høre. Å synse om lyd er jeg god til, men det er jo de fleste her.

  19. #19
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra lakki_luke
    Hvor mange kjenner instrumentes egenlyd så godt at de vet hvor mye det farges på anlegget?
    Ingen har noen sinne visst akkurat hva som ligger på en mastertape. Det våger jeg å påstå.

    Selv ikke producer og lydingenør i studio vet det nøyaktig; all den tid man ikke kan med sikkerhet vite om fargingen i mic'er, kabler, båndopptakere og studiomonitorer.

    Når så dette kommer inn i stua, så tilføres en bråta farginger enten vi vil eller ei. Ergo; floskelen som noen sier om "å høre musikken slik den er på masteren" er bare tøvprat. Ingen av oss vil noensinne få det til.

    Det beste vi kan håpe på er at det skal låte slik vi liker det. Det vi følgelig må lære oss er å bevisstgjøre oss selv på hva som er viktige aspekter ved musikkgjengivelsen, og hva som er mindre viktig, slik at vi kan gjøre velfunderte valg av utstyr med bakgrunn i vår musikkinteresse. Det er et stort og vanskelig tema; og et som har brakt endel såre tær og harme i en annen tråd; om kvalitativ og kvantitativ lytting (et navn jeg ikke har funnet på forresten).

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  20. #20
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nøytral vs. farget lyd

    Sitat Sitat fra Valentino
    Tjaaa. Hvis vi har samme akustikk og samme høyttalere som de hadde i masterstudioet, så hører vi vel det samme som masteringeniøren hørte, gjør vi ikke?
    Ja det gjør vi. Men vi hører ikke hva som ligger på masteren. Det gjør ikke lydingenøren heller. Med mindre hans utstyr er 100% nøytralt på alle felter og attpåtil kompenserer for alle slags eventualiteter opptaksmediet da.

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

Side 1 av 11 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed