Innbrenning av kabler - swada eller virker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Siden jeg heter Vidar regner jeg med at jeg kan brenne inn kablene selv kostnadsfritt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tar opp igjen denne tråden.
    Jeg har nettopp kjøpt et par brukte signalkabler til en relativt rimelig penge. Opprinnelig pris diverse k. Jeg kjøpte dem fordi jeg trodde jeg kjente kabeltypen, idet jeg har to par fra tidligere som låter prima, et par XLR og et par RCA.

    De jeg kjøpte ser helt identiske ut, og med samme typebetegnelse. Lyden derimot: Brukbar, men i mine ører mer ullen, lukket og unyansert.

    Jeg regner med at identiske kabler skal låte likt. Mao må disse kablene ha ligget lenge hos selger (tror de har det) og må brennes inn på nytt!?

    Noen andre som har erfart at to par identiske kabler låter hørbart forskjellig?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sikkert kinakopier. Det tenkte jeg ikke på.
    ....Nei, tror ikke det. Hadde det vært nyere Nordost eller noe sånt, så kanskje. Men med HT-kabler vil jeg ikke tro det. I forhold til vekt, utseende, tilsynelatende alder etc - helt identiske.
    Jeg tenker så enkelt: Alle vet at "identiske" musikkinstrumenter må prøvespilles. Hvert instrument låter forskjellig. Brukte høyttalere- det samme i større eller mindre grad. Likeså forsterkere. Hvorfor ikke kabler, avhengig av bruk, lagring, produksjonsserie for råvarer mm.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.487
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det med piler på , har jeg en nokså ambivalent holdning til... dersom pila har noe på gjøre med at skjerm evt er jordet i bare ene enden, så kanskje... eller da kan det kanskje ha en viss betydning........ Ellers overhodet ikke, - elektronene i musikk fyker stort sett jevnt fordelt i begge retninger... :)
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Er det noen fysikere/kjemikere(?) som har målt og sett om kablene har blitt forandret kjemisk og målmessig etter innbrenning? Og hvordan er kablene etter å ha blitt brukt i flere år?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hva skal nå jeg si?
    Stiller målemafiaen seg kritisk til min bedømmelse av lyd? :mad: (Og skriv ikke: "Jeg tviler ikke på at DU MENER å høre forskjell.)

    Jeg håper fortsatt at ny innbrenning skal hjelpe, ja simpelthen klamrer meg til håpet.

    Hvilken vei skal forresten pilene peke: Mot effekttrinn/høyttalere eller fra dem? Hva er egentlig "motstrøms" i denne sammenhengen?

    mvh
    Særs fortvilet medlem en fredags kveld
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.487
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som jeg skrev over : Det finnes ikke noe med eller motstrøms. Vi snakker om vekselspenninger og elektronene flyter i begge retninger uansett som følge av polaritetsskiftet. Derfor er "flytretning" i kabler rein BS. Dersom pila indikerte at skjerm bare er tilkoblet i ene enden, kan det kanskje ha noe si for innstråling av støy fra eksterne felter - ellers ikke - alt med basis i standard fysikk.
    Om teorien om "innbrenning" og slitasje i kabler skulle ha noe for seg, skulle installasjonskablene i hus og leiligheter bli mye fortere "utslitt", da de utsettes for vekselspenning hele tida - og oftest mer strøm enn i HiFi.
    Man får mene at man hører forskjeller som man vil med forskjellige kabler, - dette har også logiske forklaringer, men "innbrenning"? No Way.......
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For nokre år sidan skulle eg gjere ein kabeltest mellom ei rekkje kablar. Då fekk eg beskjed om uilke faktorar som det måtte takast omsyn til.
    Kablane måtte spelast inn nokre dagar, og vere tilslutta så lenge at dei fekk stabiliert seg. Dessutan måtte dei snuast rette vegen.

    Eg prøvde så godt eg kunne å ta omsyn til slike ting, men det synte seg å vere svært vanskeleg å samanlikne kablane på denne måten. Eg enda opp med monolytting og ulike kablar til høgre og venstre kanal, men trass alt er det faktorar mellom høgre og venstre side av lytterommet som gjer at heller ikkje dette vart skikkeleg samanlikning av sjølve kablane.

    Det enda likevel med nokre konklusjonar og skilnadar. Men seinare har eg opplevd at faktorar som kabellengd, og ikkje minst kvar kabelen er plassert (kva andre kablar han ligg saman med, og korleis leidningane kryssar kvarandre) har større lydleg innverknad enn kablane i seg sjølv.

    Dette med kablar er svært uoversikteleg. Eg trur dei fleste er i stand til å registrere skilnad på kabel, men det er svært sjeldan dramatiske endringar ved kabelskift, så investeringar i kabel er oftast ikkje kostnadseffektivt. Og det er ein skikkeleg ormegard å orientere seg i når ein skal gjere seg opp meining om kva som er "best", sjølv om det kan registrerast skilnadar ved A/B-samanlikningar. Desutan er det ikkje å stikke under ein stol at det er mykje svada og vedundermedesinekvakksalveri på feltet. Få relevante faktorar kan målast, slik at produktutviklinga må skje på andre måtar, og eg har inntrykk av at mange famlar i blinde. Kor mange produsentar har gjort forsøk med å samanlikne kablar der ein faktor endrast, medan dei andre er konstante? Er kabelen massiv? Fletta? Tjukkleik? Koparkvalitet? Andre metall? Avstand mellom leiarane? Ulikt isolasjonsmateriale? Er faktorar som verkar inn mellom signalkjelde og forsterkar relevante når vi kjem til høgtalarkablane eller nettleidninga? Er det endringar i laupet av dagen?

    Når dette overveldar oss, er det lettast å falle attende til tru, sterke meiningar og slikt som mest av alt liknar på religion....
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Innbrenning av kabler er selvsagt bare tull det er vel noe alle vet.
    En ting som er merkelig med mye som skal spilles/brennes inn (ser bort i fra høyttalere) er at lyden alltid endrer seg til det bedre?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Tar opp igjen denne tråden.
    Jeg har nettopp kjøpt et par brukte signalkabler til en relativt rimelig penge. Opprinnelig pris diverse k. Jeg kjøpte dem fordi jeg trodde jeg kjente kabeltypen, idet jeg har to par fra tidligere som låter prima, et par XLR og et par RCA.

    De jeg kjøpte ser helt identiske ut, og med samme typebetegnelse. Lyden derimot: Brukbar, men i mine ører mer ullen, lukket og unyansert.

    Jeg regner med at identiske kabler skal låte likt. Mao må disse kablene ha ligget lenge hos selger (tror de har det) og må brennes inn på nytt!?

    Noen andre som har erfart at to par identiske kabler låter hørbart forskjellig?
    Har du kjøpt kablene på et geografisk mytebefengt sted:confused:.


    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Tar opp igjen denne tråden.
    Jeg har nettopp kjøpt et par brukte signalkabler til en relativt rimelig penge. Opprinnelig pris diverse k. Jeg kjøpte dem fordi jeg trodde jeg kjente kabeltypen, idet jeg har to par fra tidligere som låter prima, et par XLR og et par RCA.

    De jeg kjøpte ser helt identiske ut, og med samme typebetegnelse. Lyden derimot: Brukbar, men i mine ører mer ullen, lukket og unyansert.

    Jeg regner med at identiske kabler skal låte likt. Mao må disse kablene ha ligget lenge hos selger (tror de har det) og må brennes inn på nytt!?

    Noen andre som har erfart at to par identiske kabler låter hørbart forskjellig?

    Har samme erfaring.Kjøpte ett par signalkabler brukt.Ble skuffet,ullen,lukket og unyansert som du sier.
    Men en omgang med DoxIT forandret dette.Kontakter bør renses en gang i året.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Tar opp igjen denne tråden.
    Jeg har nettopp kjøpt et par brukte signalkabler til en relativt rimelig penge. Opprinnelig pris diverse k. Jeg kjøpte dem fordi jeg trodde jeg kjente kabeltypen, idet jeg har to par fra tidligere som låter prima, et par XLR og et par RCA.

    De jeg kjøpte ser helt identiske ut, og med samme typebetegnelse. Lyden derimot: Brukbar, men i mine ører mer ullen, lukket og unyansert.

    Jeg regner med at identiske kabler skal låte likt. Mao må disse kablene ha ligget lenge hos selger (tror de har det) og må brennes inn på nytt!?

    Noen andre som har erfart at to par identiske kabler låter hørbart forskjellig?

    Har samme erfaring.Kjøpte ett par signalkabler brukt.Ble skuffet,ullen,lukket og unyansert som du sier.
    Men en omgang med DoxIT forandret dette.Kontakter bør renses en gang i året.
    Mest konstruktive innlegg så langt. Får prøve litt rens.
    For øvrig vet jeg jo ingen ting om disse kablenes "provenience", så de kan jo ha blitt lagret i sirup eller hva som helst. Men jeg må si at jeg er litt overrasket over at ytelsen - i alle fall tilsynelatende - er hørbart forskjellig. Det kan jo være at de stammer fra forskjellige inntak av kobberledning eller noe sånt. De har vel også et lag av sølv utenpå kobberet, så det kan kanskje være noe der. Det kunne egentlig vært morsomt å få målt kablene mht kapasitans og resistans og induktans og alt det der for å se om det er noen forskjeller.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Find et stykke inspilt optagelse at bølger fra havet som slår op på en strand/kyst linje og lad den stå på og køre i på repit i nogen timer.
    Disse optagelser er normalt kanske bredbåndede i frekvenz og høyde nivoe
    Tror der ligger en optagelse på Tidal,- et eller andet sted.

    Så ordner det sig kansje.

    I andre" tvivlerne " kunne jo også prøve dette TWEAK, fra en som mener at kunne høre forskel på kabler.
    Også er det jo ovenikøbet jo næsten gratis, vis vi set bort fra strøm regningen.,

    Tror det tweak også gør noget ved alle componenter/ produkter i den tilsluttede avspilling kæde.

    Og kansje i kunne blive en oplevelse rigere, - man ved jo aldrig, vis man ikke prøver;)

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Arve, du har nettopp skissert en flerfaktormodell hvor antallet faktorer er ukjent og spesifikasjonen av potensielt relevante faktorer er uklar.

    Så kommer dagens vits:

    Hva er det som går og går og aldri kommer til døra?

    For nokre år sidan skulle eg gjere ein kabeltest mellom ei rekkje kablar. Då fekk eg beskjed om uilke faktorar som det måtte takast omsyn til.
    Kablane måtte spelast inn nokre dagar, og vere tilslutta så lenge at dei fekk stabiliert seg. Dessutan måtte dei snuast rette vegen.

    Eg prøvde så godt eg kunne å ta omsyn til slike ting, men det synte seg å vere svært vanskeleg å samanlikne kablane på denne måten. Eg enda opp med monolytting og ulike kablar til høgre og venstre kanal, men trass alt er det faktorar mellom høgre og venstre side av lytterommet som gjer at heller ikkje dette vart skikkeleg samanlikning av sjølve kablane.

    Det enda likevel med nokre konklusjonar og skilnadar. Men seinare har eg opplevd at faktorar som kabellengd, og ikkje minst kvar kabelen er plassert (kva andre kablar han ligg saman med, og korleis leidningane kryssar kvarandre) har større lydleg innverknad enn kablane i seg sjølv.

    Dette med kablar er svært uoversikteleg. Eg trur dei fleste er i stand til å registrere skilnad på kabel, men det er svært sjeldan dramatiske endringar ved kabelskift, så investeringar i kabel er oftast ikkje kostnadseffektivt. Og det er ein skikkeleg ormegard å orientere seg i når ein skal gjere seg opp meining om kva som er "best", sjølv om det kan registrerast skilnadar ved A/B-samanlikningar. Desutan er det ikkje å stikke under ein stol at det er mykje svada og vedundermedesinekvakksalveri på feltet. Få relevante faktorar kan målast, slik at produktutviklinga må skje på andre måtar, og eg har inntrykk av at mange famlar i blinde. Kor mange produsentar har gjort forsøk med å samanlikne kablar der ein faktor endrast, medan dei andre er konstante? Er kabelen massiv? Fletta? Tjukkleik? Koparkvalitet? Andre metall? Avstand mellom leiarane? Ulikt isolasjonsmateriale? Er faktorar som verkar inn mellom signalkjelde og forsterkar relevante når vi kjem til høgtalarkablane eller nettleidninga? Er det endringar i laupet av dagen?

    Når dette overveldar oss, er det lettast å falle attende til tru, sterke meiningar og slikt som mest av alt liknar på religion....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ymir,

    du har nettopp påpekt at kablers evne til å overføre strøm endrer seg ved korrosjon/oksidasjon.

    Sånn sett er vel Ymirs innlegg blant de mer faktabaserte.

    Men blir det så mye korrosjon hvis kablene/kontaktene står fast i boksene hele tiden? Kanskje dette med korrosjon er et større problem ved kysten enn i innlandet? Og det er vel et større problem i tropiske strøk enn i Norge?

    Tar opp igjen denne tråden.
    Jeg har nettopp kjøpt et par brukte signalkabler til en relativt rimelig penge. Opprinnelig pris diverse k. Jeg kjøpte dem fordi jeg trodde jeg kjente kabeltypen, idet jeg har to par fra tidligere som låter prima, et par XLR og et par RCA.

    De jeg kjøpte ser helt identiske ut, og med samme typebetegnelse. Lyden derimot: Brukbar, men i mine ører mer ullen, lukket og unyansert.

    Jeg regner med at identiske kabler skal låte likt. Mao må disse kablene ha ligget lenge hos selger (tror de har det) og må brennes inn på nytt!?

    Noen andre som har erfart at to par identiske kabler låter hørbart forskjellig?

    Har samme erfaring.Kjøpte ett par signalkabler brukt.Ble skuffet,ullen,lukket og unyansert som du sier.
    Men en omgang med DoxIT forandret dette.Kontakter bør renses en gang i året.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja ja, rolig nu,
    ,
    Os kabelentuaster har fået med os, at halvparten indeher ikke kan, eller vil høre forskel på nogen som helst ting, som koster mere end en 6 pak;) og vis eventuelle mindre lydforskelle menes at kunne detektes, vil intagelse av endnu en 6 pak avhjelpe på den op stående placebo effekt.

    Skål og gud jul forresten.
     
    Sist redigert:

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Arve, du har nettopp skissert en flerfaktormodell hvor antallet faktorer er ukjent og spesifikasjonen av potensielt relevante faktorer er uklar.

    Så kommer dagens vits:

    Hva er det som går og går og aldri kommer til døra?

    For nokre år sidan skulle eg gjere ein kabeltest mellom ei rekkje kablar. Då fekk eg beskjed om uilke faktorar som det måtte takast omsyn til.
    Kablane måtte spelast inn nokre dagar, og vere tilslutta så lenge at dei fekk stabiliert seg. Dessutan måtte dei snuast rette vegen.

    Eg prøvde så godt eg kunne å ta omsyn til slike ting, men det synte seg å vere svært vanskeleg å samanlikne kablane på denne måten. Eg enda opp med monolytting og ulike kablar til høgre og venstre kanal, men trass alt er det faktorar mellom høgre og venstre side av lytterommet som gjer at heller ikkje dette vart skikkeleg samanlikning av sjølve kablane.

    Det enda likevel med nokre konklusjonar og skilnadar. Men seinare har eg opplevd at faktorar som kabellengd, og ikkje minst kvar kabelen er plassert (kva andre kablar han ligg saman med, og korleis leidningane kryssar kvarandre) har større lydleg innverknad enn kablane i seg sjølv.

    Dette med kablar er svært uoversikteleg. Eg trur dei fleste er i stand til å registrere skilnad på kabel, men det er svært sjeldan dramatiske endringar ved kabelskift, så investeringar i kabel er oftast ikkje kostnadseffektivt. Og det er ein skikkeleg ormegard å orientere seg i når ein skal gjere seg opp meining om kva som er "best", sjølv om det kan registrerast skilnadar ved A/B-samanlikningar. Desutan er det ikkje å stikke under ein stol at det er mykje svada og vedundermedesinekvakksalveri på feltet. Få relevante faktorar kan målast, slik at produktutviklinga må skje på andre måtar, og eg har inntrykk av at mange famlar i blinde. Kor mange produsentar har gjort forsøk med å samanlikne kablar der ein faktor endrast, medan dei andre er konstante? Er kabelen massiv? Fletta? Tjukkleik? Koparkvalitet? Andre metall? Avstand mellom leiarane? Ulikt isolasjonsmateriale? Er faktorar som verkar inn mellom signalkjelde og forsterkar relevante når vi kjem til høgtalarkablane eller nettleidninga? Er det endringar i laupet av dagen?

    Når dette overveldar oss, er det lettast å falle attende til tru, sterke meiningar og slikt som mest av alt liknar på religion....
    Svigermor.....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tilvenning til et lydbilde er en av de sterkeste psykoakustiske faktorene.
    Tilvenning er greit nok - man venner seg til det meste. Men her snakker vi om å høre forskjeller, og det er noe annet.
    Her er du inne på noko essensielt. Når du høyrer skilnad, er det eit stykke att til å avgjere at det eine er betre enn det andre. Det er minst tre faktorar; det du er vant til, som Aurora er inne på. Men så har det med dine erfaringar å gjere. Det er ikkje så lenge sidan vi snakka om "japanarlyd" og "tyskarlyd" som spesielle klangideal. Dessutan er det viktig kva som spelar høgast, mest dynamisk og med mest bass.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.641
    Antall liker
    942
    Å ja, drep meg herre, men ikke med kabel. ved kabel debatt synes jeg det fremkommer mistenkelige vrangforestillinger, og mye rart, om effekt på lyden, men jeg ser noen er overbevist om dette. Jeg holder stand og tror ikke på noe, høyttaler er det vesentlige og helst så store som mulig mener jeg, blir mer konsert da
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Å ja, drep meg herre, men ikke med kabel. ved kabel debatt synes jeg det fremkommer mistenkelige vrangforestillinger, og mye rart, om effekt på lyden, men jeg ser noen er overbevist om dette. Jeg holder stand og tror ikke på noe, høyttaler er det vesentlige og helst så store som mulig mener jeg, blir mer konsert da
    Hei
    ikke for og spore av her inne,,,Stein 99 bytt ut alle kabler cd /dac/Pre til eff/Ht kabler/Strøm kabler på alle boxer ,Bytt lån en helg,med en kamerat i venne kretsen din som sitter på andre varer en deg selv.
    å vist du gidder så kan du sende oss noen ord her inne om opplevelsen.
    Dette er i beste mening
    Mvh Roy

    Og til Grammis ,,,sitter også på ett par sett Ht kabler der det ene settet har andre banan og det andre har spaderrundt baut (spade best)banan låter tynnt å flisete.,Og de låter SÅ forskjellig som de kan .
    Så det er nok en forskjell på plugger /kopper kvalitet vil eg tro .
    Roy
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har gjort dette fleire gonger. Det er nok skilnad mellom oppsetta, men dei er bagatellmessige i mitt univers, samanlikna med dei store tinga. Eg brukar innimellom Stig Arne Skilbrei sin "skytestreng" med bulletpluggar for å "kalibrere" fokuset eg har på kopartråd i ymse settingar. Javisst er det skilnad. Faktisk frå gong til gong eg brukar skytestrengen, alt etter fyrst og framst:
    Kor langt eg legg leiarane frå kvarandre
    Kor lange dei er.
    Kva dei ligg saman med.
    Kvar dei ligg.
    Og det er skilnad mellom å bruke desse og t.d. Viablue, som eg likar godt. Det ser faktisk ut som eg kjem til å halde meg til Viablue som signalkabel mellom det meste. Dersom eg ikkje snart får prøve noko som gjev meir utteljing enn andre kablar eg har prøvd.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Begynner efterhånden at ha inntrykk av av minst 50% av sorteper skylles kontaktene på både appparaterne og kablene.
    Grunden til det er at såvidt jeg ved er det kun er mulig at gå op på en renhet grad på ca 60 prosent av cu i materialene da materialet ellers bliver for blødt til at det bliver mulig at maskinere disse dele. Untaget her er vel spader som bliver stanset ut av materialene hvilke bevirket at det skulle være mulig at gå op i en langt høyere prosent del av cu.

    Vis kablet ikke koster en formue vil det beste kanskje være helt at kutte ut spader og stik på høyttaler kablene og så av isolere kabel endene på nyt et par gange i året
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Innbrenning av kabler er svada. Kort og godt. "Skeptikerner" sitter på bevisene. Det er opp til hifi-bransjen å argumentere imot, men bevisene taler for seg.

    Vidar
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Av all svada jeg leser om kabler så er innbrenning definitivt det teiteste. :-D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    TOMMY JENVING OM INNBRENNING

    Jeg synes Jenvings bemerkninger om innbrenning i dette intervjuet fra 1997 er interessante. Han påpeker at eventuell innbrenning (pga. kjemisk reaksjon) i så fall er en teknololgisk feil ("malfunction").

    Inter.View to Tommy Jenving of Supra
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette er jo nærmest utdebattert i andre tråder her inne.
    Som tidligere sagt så mener jeg at dielektrikum-konstanten i ytterkappen endres til en mer stabil verdi under innbrenningsprosessen, som igjen betyr mindre kapasitans-kryp over tid.
    Uttørring skjer altså raskere enn med vanlig bruk, enten kabelen er i bruk eller ei.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Dette er jo nærmest utdebattert i andre tråder her inne.
    Som tidligere sagt så mener jeg at dielektrikum-konstanten i ytterkappen endres til en mer stabil verdi under innbrenningsprosessen, som igjen betyr mindre kapasitans-kryp over tid.
    Uttørring skjer altså raskere enn med vanlig bruk, enten kabelen er i bruk eller ei.
    Jepp, trådene går - som mange har vært inne på utallige ganger - i ring. Forhåpentligvis til glede for nye lesere?


    Det hadde virkelig vært på sin plass med en liten bok - en slags referanse - om hifi, prinsippene bak den gode lyden samt om alle de myter som lever i beste velgående på dette området.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Er litt underholdene med disse debattene da. Hører selv greit forskjell på kabler, men sliter med å forvare noen av de sinnsyke prisene noen skal ha.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    TOMMY JENVING OM INNBRENNING

    Jeg synes Jenvings bemerkninger om innbrenning i dette intervjuet fra 1997 er interessante. Han påpeker at eventuell innbrenning (pga. kjemisk reaksjon) i så fall er en teknololgisk feil ("malfunction").

    Inter.View to Tommy Jenving of Supra

    Mannen er nå ikke så bombastisk/dogmatisk som "målemafiaen" på de fleste spørsmål,litt mer ydmyk ovenfor temaene.
    Anbefaler derfor å lese hele interjuvet,og ikke ta ut de deler som passer inn i sin egen argumentasjon.




    However, I dare not to say that the phenomenon does not exsist. We are down-to-earth profiled cable designers and as long as there is no sufficient technical relevance in the theories we keep a careful position.

    Is that the case with burn-in? I do not know.
    This also leads me to say, please do not misunderstand me, I do appreciate personal taste and it is, indeed, allowed to like a sound that is not measuring a perfect curve.


    Yes, AC cables definitely influence.

    but also the music itself causes current transients when the amplifier sucks the reservoir capacitors of the power supply along with the music signal surges.

    etc.etc.


    <i style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Times New Roman"; font-size: large;">


    <i style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: "Times New Roman"; font-size: large;">


    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-12.html
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn