Innbrenning av kabler - swada eller virker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Er litt underholdene med disse debattene da. Hører selv greit forskjell på kabler, men sliter med å forvare noen av de sinnsyke prisene noen skal ha.
    For noen blir lytteopplevelsen proporsjonal med prisen man har betalt for kabler eller annet. Dette vet produsentene, så da vet de at det er den dyreste kablen som blir solgt til den aktuelle målgruppen. Men må jo legitimere prisen med en eller annen forklaring på de teknisk fordelen produktet har, samt justere design så det også ser dyrt ut...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.794
    Antall liker
    554
    Jeg synes ordet "innbrenning" er misvisende. Bilmotorer skal (skulle?) "kjøres inn", og "gå seg til". Slik er det med andre maskiner også, inklusive stereokomponenter.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.992
    Antall liker
    3.280
    Det er vist det eneste jeg aldrig har kunnet/villet høre forskel på.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Enda et bevis på at vi alle bør stoppe opp innimellom og dobbeltsjekke våre observasjoner og virkelighetsbildet vi har skapt oss. Veldig artig artikkel!
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hvis det ikke låter bra umiddelbart er det bullshit, hvorfor vente 100-vis av timer? Det burde være lett nok for alle som produserer "hi-fi"?
    Dette med innbrenning av kabler og div.annet hifi utstyr tror jeg er noe hifi selgerne har funnet på for å unngå at varer kommer i retur.Låter det ikke som forventet ? åja hmm sikkert mer innspilling som skal til.
    Men att hifi skribenter også fremmer dette med kabel innbrenning som en nødvendighet er rart de burde vite bedre.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.794
    Antall liker
    554
    De som har prøvd Densen DeMagic CD-platen vet hvordan dette kan arte seg. Jeg kjøpte et par Supra signalkabler. Det låt ille da jeg satte på musikk første gang, og jeg var på vei til å kvitte meg med de. Etter en gjennomspilling med DeMagic falt alt på plass, og musikkgjengivelsen ble som ventet.

    Noen ganger betyr ikke innkjøring noe, mens andre ganger har det alt å si. Det er min erfaring.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikke låter bra umiddelbart er det bullshit, hvorfor vente 100-vis av timer? Det burde være lett nok for alle som produserer "hi-fi"?
    Dette med innbrenning av kabler og div.annet hifi utstyr tror jeg er noe hifi selgerne har funnet på for å unngå at varer kommer i retur.Låter det ikke som forventet ? åja hmm sikkert mer innspilling som skal til.
    Men att hifi skribenter også fremmer dette med kabel innbrenning som en nødvendighet er rart de burde vite bedre.
    En periode med innbrenning sikrer kundes tilvenning.
    Det beste er dog å ta seg klekkerlig betalt for omstendelig hurtig-innbrenning.
    Garanterer tilsvarende hurtig-tilvenning. Hos enkelte.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.794
    Antall liker
    554
    Jeg kan forstå at noen ser på dette som snake-oil. Vi lever i et fritt land, og det er lov å prøve selv.

    På 70-tallet ble FM-sus brukt til dette formålet. Nå som FM blir borte kan jo de gamle tunere få en ny funksjon.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    INNBRENNING AV KABLER: EN NY DEFINISJON

    ==> Hvis kundene var rasjonelle, ville hifisjappene brenne inne med sine usolgte kabler.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    INNBRENNING AV KABLER: EN NY DEFINISJON

    ==> Hvis kundene var rasjonelle, ville hifisjappene brenne inne med sine usolgte kabler.
    Unødvendig innlegg. Uansett om en tror på innbrenning eller ei. Hvis litt vidsyn eller hold kjeft.
    Sorry, det var et forsøk på humoristisk ordlek.


    For øvrig synes jeg ordleken er innenfor trådstarters spørsmål om innbrenning er svada. Svada er beskrevet som "tomme ord, fraser", "laust snakk, tomt prat" i ordbøkene.


    PS: Jeg synes "hold kjeft" er en unødvendig sterk måte å ordlegge seg på. Det smaker av forsøk på knebling av folk man er uenig med; det er slikt man(n) sa til kvinner for 100 år siden.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    INNBRENNING AV KABLER: EN NY DEFINISJON

    ==> Hvis kundene var rasjonelle, ville hifisjappene brenne inne med sine usolgte kabler.
    Unødvendig innlegg. Uansett om en tror på innbrenning eller ei. Hvis litt vidsyn eller hold kjeft.
    Sorry, det var et forsøk på humoristisk ordlek.


    For øvrig synes jeg ordleken er innenfor trådstarters spørsmål om innbrenning er svada. Svada er beskrevet som "tomme ord, fraser", "laust snakk, tomt prat" i ordbøkene.
    Ikke alle sitter på din kunnskap om lingvistikk. Ser poenget ditt. Uansett bør en ha forståelse for at folk tror ulike ting og har ulike erfaringer :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå har HT-kabelene jeg kjøpte hatt litt tid på seg. Skal sjekke om de er blitt "gjeninnbrent" nå. Det er jo ingen grunn til at identiske HT-kabler produsert på om lag samme tid og brukt omtrent like mye skal låte forskjellig?

    Men dette er kanskje som skiparene til skiløperne. De har sine yndlingspar de også. Og så var det en her på sentralen som mener de IMF-ene han forsøkte å selge, låt bedre enn de han hadde hørt før. Dette var mao et spesielt godt kjøp.

    -og generelt er innbrenningstiden for nytt utstyr lengre enn angrefristen.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    INNBRENNING AV KABLER: EN NY DEFINISJON

    ==> Hvis kundene var rasjonelle, ville hifisjappene brenne inne med sine usolgte kabler.
    Unødvendig innlegg. Uansett om en tror på innbrenning eller ei. Hvis litt vidsyn eller hold kjeft.
    Sorry, det var et forsøk på humoristisk ordlek.


    For øvrig synes jeg ordleken er innenfor trådstarters spørsmål om innbrenning er svada. Svada er beskrevet som "tomme ord, fraser", "laust snakk, tomt prat" i ordbøkene.
    Ikke alle sitter på din kunnskap om lingvistikk. Ser poenget ditt. Uansett bør en ha forståelse for at folk tror ulike ting og har ulike erfaringer :)
    Tro er en mektig kraft, og utnyttes i stort monn verden over - uansett hva man tror på. Bare man er lykkelig med sin tro, så må vel alt være i orden.

    Vidar
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sorry, det var et forsøk på humoristisk ordlek.


    For øvrig synes jeg ordleken er innenfor trådstarters spørsmål om innbrenning er svada. Svada er beskrevet som "tomme ord, fraser", "laust snakk, tomt prat" i ordbøkene.
    Ikke alle sitter på din kunnskap om lingvistikk. Ser poenget ditt. Uansett bør en ha forståelse for at folk tror ulike ting og har ulike erfaringer :)
    Tro er en mektig kraft, og utnyttes i stort monn verden over - uansett hva man tror på. Bare man er lykkelig med sin tro, så må vel alt være i orden.

    Vidar
    Helt klart :)
     
    T

    tommykh

    Gjest
    INNBRENNING AV KABLER: EN NY DEFINISJON

    ==> Hvis kundene var rasjonelle, ville hifisjappene brenne inne med sine usolgte kabler.
    Unødvendig innlegg. Uansett om en tror på innbrenning eller ei. Hvis litt vidsyn eller hold kjeft.
    Makan til hersketeknikk og ordbruk HCS, foreslår en egen vurdering av egne innlegg opp mot andres.
    I den grad det kommenterte innlegget var unødvendig slår innlegget ditt følge. Ta deg en bolle!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    INNBRENNING AV KABLER: EN NY DEFINISJON

    ==> Hvis kundene var rasjonelle, ville hifisjappene brenne inne med sine usolgte kabler.
    Unødvendig innlegg. Uansett om en tror på innbrenning eller ei. Hvis litt vidsyn eller hold kjeft.
    Makan til hersketeknikk og ordbruk HCS, foreslår en egen vurdering av egne innlegg opp mot andres.
    I den grad det kommenterte innlegget var unødvendig slår innlegget ditt følge. Ta deg en bolle!
    Javel. det var da svært... Har ikke lyst på boller..kanskje en vaffel lunne vært noe..? Vil du ha ? ;D. Btw, fint du har fasiten..Skal spørre deg pent neste gang...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ordet "innbrenning" er misvisende. Bilmotorer skal (skulle?) "kjøres inn", og "gå seg til". Slik er det med andre maskiner også, inklusive stereokomponenter.
    Mye friksjon og bevegelige deler i elektronikk?

    Høyttalere og pickuper: ja. Halvledere: ja, et sekund eller to. Kabler: ikke en tøddel.

    Disclaimer: Dette er min personlige oppfatning og forståelse av virkeligheten, FWIW.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.545
    Antall liker
    9.324
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Folk kan tro på hva de vil, men jeg har ingen tro på innbrenning av kabler. Kabler er kun dødt metall, ingen elektronikk eller bevegelige deler. Sorry, men det lukter snake oil lang vei etter min subjektive mening:eek:
     
    T

    tommykh

    Gjest
    Javel. det var da svært... Har ikke lyst på boller..kanskje en vaffel lunne vært noe..? Vil du ha ? ;D. Btw, fint du har fasiten..Skal spørre deg pent neste gang...
    Normal folkeskikk holder lenge skal du se. Hadde smakt med en vaffel, vi får ha det til gode. Takker for tilbudet :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Javel. det var da svært... Har ikke lyst på boller..kanskje en vaffel lunne vært noe..? Vil du ha ? ;D. Btw, fint du har fasiten..Skal spørre deg pent neste gang...[/QUOTE]

    Normal folkeskikk holder lenge skal du se. Hadde smakt med en vaffel, vi får ha det til gode. Takker for tilbudet :)[/QUOTE]

    :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mye friksjon og bevegelige deler i elektronikk?
    Friksjon er det faktisk. Husk elektroner er partikler.:)
    I stand corrected. ;) Eller? Elektroner som hopper fra atomkjerne til atomkjerne har kanskje ingen mekanisk kontakt eller friksjon? Resistansen skyldes kanhende noe annet enn mekanisk påvirkning?

    Uansett står jeg ved konklusjonen min. :) Resistansen i en kabel blir neppe lavere etter lang tids bruk.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Mye friksjon og bevegelige deler i elektronikk?
    Friksjon er det faktisk. Husk elektroner er partikler.:)
    I stand corrected. ;) Eller? Elektroner som hopper fra atomkjerne til atomkjerne har kanskje ingen mekanisk kontakt eller friksjon? Resistansen skyldes kanhende noe annet enn mekanisk påvirkning?

    Uansett står jeg ved konklusjonen min. :) Resistansen i en kabel blir neppe lavere etter lang tids bruk.
    Elektroner er også bølger, ref kvantemekanikken.

    ...sorry klarte ikke dy meg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.088
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Mye friksjon og bevegelige deler i elektronikk?
    Friksjon er det faktisk. Husk elektroner er partikler.:)
    I stand corrected. ;) Eller? Elektroner som hopper fra atomkjerne til atomkjerne har kanskje ingen mekanisk kontakt eller friksjon? Resistansen skyldes kanhende noe annet enn mekanisk påvirkning?

    Uansett står jeg ved konklusjonen min. :) Resistansen i en kabel blir neppe lavere etter lang tids bruk.
    kanskje det er lite brukte elektroner som er litt skarpe i kantene og må rundes av litt ..... (husker ikke slike detaljer 26 år etter NTH ;) )
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.107
    Antall liker
    11.566
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mjaa.... men selv en 5m kabel blir langt under 1/1000 bølgelengde ved 20 kHz, selv med det mest horrible dielektrikum.. ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Husk at kvartbølgen er killern, så nærmer vi oss 3km, så begynner vi å slite.:)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Lurer på om noen faktisk har testet et lydanlegg med å bruke superleder som høyttalerkabel. Da jo kabelen ha ingen betydning.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mye skummelt som skjer med slike superledere. Hadde ikke turt å koble slikt opp uten videre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan man bruke tesla coils til "kabel"? DET VIL JEG HA.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.107
    Antall liker
    11.566
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel - de thender jo av og til man ser effekter tilsvarende Tesla coils..... :rolleyes:
    Superleder i stua.. Hm.. blir jædrans upraktisk med all den heliumen, da....
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Vi dreiv å lagde teslacoiler på elektros linjeforening på Gløshaugen i sin tid. Husker at vi la mobilnettet dødt og at vi ble pålagt om å informere tilskuere hvis de hadde pacemakere... :p Da brukte vi tripleren i (billedrørs)tv-en for å lage første nivå høyspent.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn