Innbrenning av kabler - swada eller virker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Enkelt kommer litt an på.

    Er terminalene av typen som er loddet rett på kretskortet, eller går det kabel til de?

    Er det fysisk plass til Speakon-terminalen, og er det mulig å bearbeide bakplata slik at det passer?

    Johan-Kr
    Gode spørsmål, men jeg aner jo ikke... :)
    Er en slik forsterker jeg har i tankene, i hvert fall: AUDIOPHONICS HYPEX UCD180HG Kit DIY Amplificateur 2x180W - Audiophonics
    Det kabinettet der har plass, og så kan du bytte bakplate.

    Hint: Bestill 2xUcD180, nødvendige terminaler og en SMPS400A180 fra Hypex, og kabinett fra modushop, ferdig med hull til Speakon.

    Tips2: Å lage hull til Speakon er knotete, med mindre man har tilgang til litt greit utstyrt verksted selv. Å bore et pent 24mm hull i 3mm aluminium og plassere de to festeskruene nøyaktig er ikke helt enkelt å få til. Bommer du på festeskruenes plassering ift "hovedhullet" sliter du med å få fin montase. De euroene til modushop for å fikse dette er vel anvendte penger.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig med at det er en god ting å ha gode forbindelser i kontakter.
    Har en mangetråda høyttalerkabler rett på skruterminaler, gjerne ta seg en runde av og til og etterteite.
    Men sliter folk med tæring av kontakter? Da har en et seriøst dårlig inneklima vil jeg tro...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mye handler om å oppnå "sjelefred". Hvis det gir varig sjelefred for noen å brenne inn kablene synes jeg man kan konkludere med at det virker for disse.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.861
    Antall liker
    38.637
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Mye handler om å oppnå "sjelefred". Hvis det gir varig sjelefred for noen å brenne inn kablene synes jeg man kan konkludere med at det virker for disse.
    Kanskje en tur til mennene i hvite frakker hadde gjort seg?

    mvh
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Enkelt kommer litt an på.

    Er terminalene av typen som er loddet rett på kretskortet, eller går det kabel til de?

    Er det fysisk plass til Speakon-terminalen, og er det mulig å bearbeide bakplata slik at det passer?

    Johan-Kr
    Gode spørsmål, men jeg aner jo ikke... :)
    Er en slik forsterker jeg har i tankene, i hvert fall: AUDIOPHONICS HYPEX UCD180HG Kit DIY Amplificateur 2x180W - Audiophonics
    Det kabinettet der har plass, og så kan du bytte bakplate.

    Hint: Bestill 2xUcD180, nødvendige terminaler og en SMPS400A180 fra Hypex, og kabinett fra modushop, ferdig med hull til Speakon.

    Tips2: Å lage hull til Speakon er knotete, med mindre man har tilgang til litt greit utstyrt verksted selv. Å bore et pent 24mm hull i 3mm aluminium og plassere de to festeskruene nøyaktig er ikke helt enkelt å få til. Bommer du på festeskruenes plassering ift "hovedhullet" sliter du med å få fin montase. De euroene til modushop for å fikse dette er vel anvendte penger.

    Johan-Kr
    Tips 3: I Speakon finnes det to varianter NL2 og NL4 for henholdvis 2 leder og 4 leder høyttalerkabel (bi-wire). Når du bygger forsterker, så ALLTID bruk NL4-kontakten i forsterkeren og ikke NL2, selv om du kun har tenkt å bruke 2 leder høyttaler og NL2 plugger. NL2 plugg kan plugges inn in NL4 kontakt, mens NL4 plugg kan ikke plugges inn i NL2 kontakt. I pro audio er det defacto standard å ha NL4 på alt i forsterkere og høyttalere, selv om de bare er én kanal (2 ledere).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En ny kabel er noe helt annet lydmessig enn den samme kabelen brukt en tid. Dette har jeg sluttet å lure på. Det jeg derimot lurer på, er hvorfor enkelte ikke hører dette. Dårlig anlegg og vilje til å innrømme det, kanskje. Det hele avsløres via tråder som oppstår her av og til. Eks: "billige kabler som er like gode som dyre kabler... etc..." :) Da er det bare for disse å bruke lampettledninger... Dem er iallfall billig nok og da er dem sikkert like gode som dyre kabler, psykisk! Til slutt hører en ikke forskjell på forsterkere eller høyttalere heller. Alle har jo samme nytten og grunnkonstruksjon.

    Mener du med dette at kabelen blir "brent inn" til det bedre lydmessig, eller at det er tale om en degenerering, eller hva mener du egentlig skjer? Jeg hører forskjell på kabler, men om kablene endrer seg over tid, er det ikke så lett å "mene" noe om.
    Det hele kommer an på hvordan du vil ha det. :) Jeg mener bestemt at nye kabler er grunnere i lydbildet og er hardere i presentasjonen. Har mer "spiker og cactus" i lydbildet. Så da kan en selv avgjøre om en vil definere om dette er dårligere eller bedre.

    Forrige uke installere jeg nye kabler all over i anlegget. Litt dyrt, men jeg var bare ute etter å teste. Til å begynne med låt det hardt og "tøft" på rock, men falt igjennom på generell basis. Nå har jeg spilt ca 150 timer på kablene. Jeg skal love deg at jeg har fått ny og bedre lyd i anlegget. Alle parametere i anlegget er forbedret. Spesielt vil jeg trekke frem klarhet og separasjon. Basen har blitt kontrollert og helt "rå". Satt 6 timer i går og bare lyttet på ny lyd i gammel musikk. Fantastisk! Kablene skal ikke ut igjen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Mil-Spec adresserer 'heat-soak' stress test på høy temperatur og fuktighet.
    Dette forkorter levetiden på komponentene.
    På jobben hadde vi en egen testcontainer for slike tester.
    I tillegg kan momenter som MTBF og MTTR bringes inn.

    Når det gjelder innbrenning av kabler er min mening at poenget med denne er at man tørker ut isolasjonen på kablene slik at dielektrikum konstanten blir mer homogen og forutsigbar, noe som gagner lydkvaliteten.
    Mao, istedenfor at kapasitansen kryper over tid, så tvinges denne prosessen gjennomført over et kort tidsrom.
    MTBF/MTTR har vel stort sett liten/ingen relevans for ledningsmateriell?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Plaster påvirkes stort sett ikke av ozon, - i alle fall i svært liten grad, Gitt at evt ozonkonsentrasjon i det jevne hjem kanskje er et par ppm (?) så har dette ingen betydning. Plaster som PVC, og evt PTFE er heller ikke hygroskopiske, så dielektrisitetskonstanten forblir stort sett konstant - og om det skulle være noen endring i denne snakker vi antageligvis år, og ikke hundre timer. "Gummikabel" er i dag EPDM-gummi, som også er en plasttype, som heller ikke påvirkes nevneverdig av ozon. Hvis det motsatte skulle være tilfelle, ville vi hatt kabelutskifting som løpende vedlikehold i alle øvrige profesjonelle miljøer som bruker kabel, - for ikke å snakke om el-nettet både utendørs og i de tusen hjem.
    Ensretting eller polarisering av molekyler i faste stoffer, eller hva nå alle fantastiske forklaringer legger opp til, henger heller ikke på greip ift fysikkens grunnlover.
    Korrosjon i dårlige plugger kunne jeg kanskje kjøpe, men for det første så er hele poenget med kontaktflater under press at de nettopp ikke skal oksydere da det ikke skal være plas til oksygen i presspunktet.. Jeg har i årenes løp demontert så pass mange kabler og kabelklemmer hvor den lille millimeteren med bart kopper inntil klemma er nesten ell erhelt irret av pga korrosjon - mens kontaktflatene i selve klemma er helt OK, med mindre koblinga er ønsket på plass og ikke skrudd til eller klemt forskriftsmessig.
    En fysisk prosess med "innbrenning" henger ikke på greip uansett hvordan man snur og vender på det. Som allerede er sagt flere ganger - da må en rekke av fysikkens grunnlover skrives om. Det er faktisk en grunn til at seriøse forskningmiljøer innen metallurgi og generell fysikk flirer seg skakke av disse påstandene.......
    Enig mhp. Ozon. Det er stort sett naturgummi, Nitril og Neopren materialer som sliter.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    "Stop using binding posts, spade lugs, pins and banana plugs! Our tests show that the twist-lock SpeakON® connector consistently provides a better connection than binding posts. And, there is never a risk of loose connections, shorted wires, or polarity reversals!".
    Helt enig i at SpeakON muligens er noe av det beste, men det største problemet er at ytterst få (om i det hele tatt noen) kommersielt produserte høyttalere til hifi-segmentet selges med slike kontakter:



    Derfor må de fleste av oss nøye oss med bananplugger eller spader (eller avisolerte kabelstumper). Kanskje tenker mange høyttalerprodusenter at det ser flottere ut med forgylte skruer med høy bling-faktor enn en solid kontakt i kjedelig svart plast? :)

    Selvbygg er jo selvsagt en annen greie. Eneste stedet jeg har SpeakON, er til en subwoofer i bilen. Og ja; den er selvbygg :p
    ...spiller liten rolle hvordan kontakten ser ut. Problemet er metall-mot-metall. Færrest mulig overganger er å foretrekke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn