Innbrenning av kabler - swada eller virker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvorvidt innspilling av kabler har noen betydning eller ikke, er jo ganske enkelt å sjekke - for den som tar seg bryet og har penger eller gode kontakter. Ta to sett interconnect-kabler fra samme produksjonsserie og brenn inn det ene settet for alt det innbrenning er verdt. Inviter deretter noen venner og ta en blindtest - eller gjerne hundre. Eventuelt gjør det samme med en hel serie - f.o.m. phono-kabel til høyttalerkabler. Skriv deretter resultatene ned og offentliggjør dem her på sentralen - eller i The Times eller et annet sted.

    Det er helt sikkert noen som har prøvd dette før. Når det ikke er allment akseptert at innbrenning har noe for seg, er det mest sannsynlige svaret "nei". Men hvis noen virkelig prøver og finner ut at det er en forskjell, bøyer jeg meg i støvet. En annen ting er om forskjellen evt. er til det bedre eller verre.
    Behøver ikke nødvendigvis å koste så mye penger heller. To stk identiske kabler fra Clas Ohlson bør vel gjøre samme nytte? Eller er det kun dyre kabler som kan "innbrennes"?!
     
    L

    larkus

    Gjest
    Stikk motsatt av hva mange tror, så er alle kabler best når de er nye. Lyden forringes sakte men sikkert etterhvert som de spilles på. Det skal visst være noe med elektronlekkasje og ubalanse mellom elektroner og positroner i lederene.
    Etter en to tre års bruk vil da et kabelbytte til ny ubrukt kabel alltid oppleves som et løft i lyden.
    MEN, (og dette er noe som ikke mange er klar over) en tur i mikobølgeovnen på full effekt i tre minutter med kabelen kveilet i en ring og endene sammenkoblet nullstiller hele kabelen og gjenoppretter balansen mellom elektroner og positroner, og den blir akkurat som den var når den ble kjøpt. Jeg utfører obligatorisk "kabelsteking" annethvert år på alle mine kabler:)
    Det går hardt utover mikrobølgeovnen, men er absolutt verdt rabalderet
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Stikk motsatt av hva mange tror, så er alle kabler best når de er nye. Lyden forringes sakte men sikkert etterhvert som de spilles på. Det skal visst være noe med elektronlekkasje og ubalanse mellom elektroner og positroner i lederene.
    Etter en to tre års bruk vil da et kabelbytte til ny ubrukt kabel alltid oppleves som et løft i lyden.
    MEN, (og dette er noe som ikke mange er klar over) en tur i mikobølgeovnen på full effekt i tre minutter med kabelen kveilet i en ring og endene sammenkoblet nullstiller hele kabelen og gjenoppretter balansen mellom elektroner og positroner, og den blir akkurat som den var når den ble kjøpt. Jeg utfører obligatorisk "kabelsteking" annethvert år på alle mine kabler:)
    Det går hardt utover mikrobølgeovnen, men er absolutt verdt rabalderet
    Ikke glem oksidering.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fordel med sølv der oksydlaget leder like godt som sølvet i motsetning til kobber
    mvh
    Leif
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.923
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    .......åpenhet for at noe kan ha en innvirkning.........
    mvh
    Leif
    Vel, det er det samme jeg savner fra de som hører forskjell på kabler; åpenhet for at forventninger kan ha en innvirkning....

    mvh hans
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.277
    Antall liker
    5.279
    Stikk motsatt av hva mange tror, så er alle kabler best når de er nye. Lyden forringes sakte men sikkert etterhvert som de spilles på. Det skal visst være noe med elektronlekkasje og ubalanse mellom elektroner og positroner i lederene.
    Et positron er en antipartikkel, så med mindre du har kabler av antimaterie vil du neppe risikere å komme ut for slike. Nå bedriver jo Nordost ekstrem hi-tech hinsides hva konvensjonell vitenskap kan forklare, så det er mulig at de faktisk lager kablene sine av antimaterie. Dog, om man får både elektroner og positroner i samme medium kan det fort bli farlig siden de annihilerer og energien frigjøres som gammastråling. Jeg vet ikke om dette er en utbredt problemstilling når man kommer opp på tilstrekkelig høyt nivå, men det er mulig de som har litt mer erfaring kan opplyse oss hifi-noobs.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.199
    Antall liker
    9.518
    Stikk motsatt av hva mange tror, så er alle kabler best når de er nye. Lyden forringes sakte men sikkert etterhvert som de spilles på. Det skal visst være noe med elektronlekkasje og ubalanse mellom elektroner og positroner i lederene.
    Etter en to tre års bruk vil da et kabelbytte til ny ubrukt kabel alltid oppleves som et løft i lyden.
    MEN, (og dette er noe som ikke mange er klar over) en tur i mikobølgeovnen på full effekt i tre minutter med kabelen kveilet i en ring og endene sammenkoblet nullstiller hele kabelen og gjenoppretter balansen mellom elektroner og positroner, og den blir akkurat som den var når den ble kjøpt. Jeg utfører obligatorisk "kabelsteking" annethvert år på alle mine kabler:)
    Det går hardt utover mikrobølgeovnen, men er absolutt verdt rabalderet
    Jeg jobber daglig med elektromotorer som trekker opptil 6500 KW. De har tuslet og gått i 20-30 år. Jeg har aldri hørt at kablingen må byttes grunnet slitasje. Jeg har heller aldri hørt at de må "rekondisjoneres." Jeg tror nok du vil få like stort utbytte av å henge kablene dine til modning på klessnoren som å herpe microen med dem.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Stikk motsatt av hva mange tror, så er alle kabler best når de er nye. Lyden forringes sakte men sikkert etterhvert som de spilles på. Det skal visst være noe med elektronlekkasje og ubalanse mellom elektroner og positroner i lederene.
    Etter en to tre års bruk vil da et kabelbytte til ny ubrukt kabel alltid oppleves som et løft i lyden.
    MEN, (og dette er noe som ikke mange er klar over) en tur i mikobølgeovnen på full effekt i tre minutter med kabelen kveilet i en ring og endene sammenkoblet nullstiller hele kabelen og gjenoppretter balansen mellom elektroner og positroner, og den blir akkurat som den var når den ble kjøpt. Jeg utfører obligatorisk "kabelsteking" annethvert år på alle mine kabler:)
    Det går hardt utover mikrobølgeovnen, men er absolutt verdt rabalderet
    Hehehe, bra spøk!
     
    L

    larkus

    Gjest
    Stikk motsatt av hva mange tror, så er alle kabler best når de er nye. Lyden forringes sakte men sikkert etterhvert som de spilles på. Det skal visst være noe med elektronlekkasje og ubalanse mellom elektroner og positroner i lederene.
    Etter en to tre års bruk vil da et kabelbytte til ny ubrukt kabel alltid oppleves som et løft i lyden.
    MEN, (og dette er noe som ikke mange er klar over) en tur i mikobølgeovnen på full effekt i tre minutter med kabelen kveilet i en ring og endene sammenkoblet nullstiller hele kabelen og gjenoppretter balansen mellom elektroner og positroner, og den blir akkurat som den var når den ble kjøpt. Jeg utfører obligatorisk "kabelsteking" annethvert år på alle mine kabler:)
    Det går hardt utover mikrobølgeovnen, men er absolutt verdt rabalderet
    Hehehe, bra spøk!
    Spøk? Min teori er at den oppkveilede kabelen med sammenkoblede ender fungerer som en miniatyr-syklotron (partikkelakselerator) når den bombarderes med mikrobølger. Partikler farer rundt i kabelen i rasende fart og rett som det kolliderer noen av disse partiklene. Da skapes det nye partikler (f,eks. positroner) i hytt og pine, partikkelbalansen i kabelen gjenopprettes og lydmolekylene passerer uhindret gjennom kabelen når det spilles musikk. Positroner er helt korrekt som I.L. nevner i et tidligere innlegg antimaterie, og har tilfeldigvis stor innvirkning på lydkvaliteten. Kommer disse på avveie, så er helvete løs og det er sannsynligvis ikke mye igjen av kabelen. Heldigvis oppretter mikrobølgene små magnetiske "lommer" på atomnivå som holder positronene på plass slik at de ikke kommer i kontakt med andre partikler. Forundelig nok er det svært få som er klar over dette fenomenet.

    Edit: Av og til går det galt.
    Bilde av mikrobøleovn etter at noen få positroner kom på avveie.

    ovn.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    .......åpenhet for at noe kan ha en innvirkning.........
    mvh
    Leif
    Vel, det er det samme jeg savner fra de som hører forskjell på kabler; åpenhet for at forventninger kan ha en innvirkning....

    mvh hans
    Forventningsbias må tas med i ligningen, ja.
    Samt at eier trenger å rettferdiggjøre sin egen investering, noe som kan resultere i en slags fan-boy holdning.
    Men alt dette er jo allerede nevnt før.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg jobber daglig med elektromotorer som trekker opptil 6500 KW. De har tuslet og gått i 20-30 år. Jeg har aldri hørt at kablingen må byttes grunnet slitasje. Jeg har heller aldri hørt at de må "rekondisjoneres."
    Det blir noe helt annet når det er lydmolekyler istedet for vanlig vekselstrøm/likestrøm som raser gjennom ledningene.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, og hvordan ser et lydmolekyl ut? Og har de samme form, egenskaper og konstellasjon alle sammen?


    Jeg jobber daglig med elektromotorer som trekker opptil 6500 KW. De har tuslet og gått i 20-30 år. Jeg har aldri hørt at kablingen må byttes grunnet slitasje. Jeg har heller aldri hørt at de må "rekondisjoneres."
    Det blir noe helt annet når det er lydmolekyler istedet for vanlig vekselstrøm/likestrøm som raser gjennom ledningene.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.199
    Antall liker
    9.518
    Jeg jobber daglig med elektromotorer som trekker opptil 6500 KW. De har tuslet og gått i 20-30 år. Jeg har aldri hørt at kablingen må byttes grunnet slitasje. Jeg har heller aldri hørt at de må "rekondisjoneres."
    Det blir noe helt annet når det er lydmolekyler istedet for vanlig vekselstrøm/likestrøm som raser gjennom ledningene.
    Pass på å ha stort nok tverrsnitt på kabelen eller så setter bass-molekylene seg fast. Det er derfor du bør unngå Yello.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Hm, og hvordan ser et lydmolekyl ut? Og har de samme form, egenskaper og konstellasjon alle sammen?
    Lydatomer kalles fononer og fyker frem og tilbake i ledningen. Særlig når du slår en stiv ledning med en hammer. Lydmolekyler er en gjeng med fononer som har funnet sammen.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Lydatomer kalles fononer og fyker frem og tilbake i ledningen. Særlig når du slår en stiv ledning med en hammer. Lydmolekyler er en gjeng med fononer som har funnet sammen.
    Akkurat:)
    Phonons and the Debye Specific Heat

    Lydmolekyler i bevegelse
    1D_normal_modes.gif


    Tverrsnitt av en ht-kabel fotografert gjennom elektronmikroskop
    Her ser en at lydmolekylene fordeler seg ulikt i kabelen. Bassmolekylene innerst, og diskantmolekylene ytterst.
    Helt motsatt av gjeldende oppfatning. Men så dreier dette seg om hifi, og ikke tradisjonell elektroteknikk.
    ondas sonoras.jpg
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Lydatomer kalles fononer og fyker frem og tilbake i ledningen. Særlig når du slår en stiv ledning med en hammer. Lydmolekyler er en gjeng med fononer som har funnet sammen.
    Akkurat:)
    Phonons and the Debye Specific Heat
    Jepp, og dessverre for de som vil kjøle ned kablene sine har disse bøllegjengene en lei tendens til å omkalfatre krystallstrukturen slik at den kommer i likevekt med omgivelsestemperaturen. Jeg lurer egentlig på når en eller annen markedsfører oppdager begrepet, vi snakker jo tross alt om lyd... :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Lydatomer kalles fononer og fyker frem og tilbake i ledningen. Særlig når du slår en stiv ledning med en hammer. Lydmolekyler er en gjeng med fononer som har funnet sammen.
    Akkurat:)
    Phonons and the Debye Specific Heat
    Jepp, og dessverre for de som vil kjøle ned kablene sine har disse bøllegjengene en lei tendens til å omkalfatre krystallstrukturen slik at den kommer i likevekt med omgivelsestemperaturen. Jeg lurer egentlig på når en eller annen markedsfører oppdager begrepet, vi snakker jo tross alt om lyd... :cool:
    Magnetic Conduction ensretter ionene/krystallene i følge HFC (eller rettere sagt Youtube videoen om emnet som RoDa linket til).
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Lydatomer kalles fononer og fyker frem og tilbake i ledningen. Særlig når du slår en stiv ledning med en hammer. Lydmolekyler er en gjeng med fononer som har funnet sammen.
    Akkurat:)
    Phonons and the Debye Specific Heat
    Jepp, og dessverre for de som vil kjøle ned kablene sine har disse bøllegjengene en lei tendens til å omkalfatre krystallstrukturen slik at den kommer i likevekt med omgivelsestemperaturen. Jeg lurer egentlig på når en eller annen markedsfører oppdager begrepet, vi snakker jo tross alt om lyd... :cool:
    Magnetic Conduction ensretter ionene/krystallene i følge HFC.
    For det første har ikke et metall i ledninger ioner og for det andre er ikke kobber magnetisk. Dessuten vil det stride mot termodynamikkens tredje lov.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jepp, og dessverre for de som vil kjøle ned kablene sine har disse bøllegjengene en lei tendens til å omkalfatre krystallstrukturen slik at den kommer i likevekt med omgivelsestemperaturen. Jeg lurer egentlig på når en eller annen markedsfører oppdager begrepet, vi snakker jo tross alt om lyd... :cool:
    Magnetic Conduction ensretter ionene/krystallene i følge HFC.
    For det første har ikke et metall i ledninger ioner og for det andre er ikke kobber magnetisk. Dessuten vil det stride mot termodynamikkens tredje lov.
    HFC bruker ikke kobber.
    Det er mulig jeg oppfattet feil mhp. ioner, så la oss enes om krystallstruktur.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Jepp, og dessverre for de som vil kjøle ned kablene sine har disse bøllegjengene en lei tendens til å omkalfatre krystallstrukturen slik at den kommer i likevekt med omgivelsestemperaturen. Jeg lurer egentlig på når en eller annen markedsfører oppdager begrepet, vi snakker jo tross alt om lyd... :cool:
    Magnetic Conduction ensretter ionene/krystallene i følge HFC.
    For det første har ikke et metall i ledninger ioner og for det andre er ikke kobber magnetisk. Dessuten vil det stride mot termodynamikkens tredje lov.

    Den gjelder ikke i audio-kabler.
    Trodde jeg da alle visste.

    Stereofononer er ellers langt vanskeligere å foholde seg til, da de utbrer seg ulikt monomer.

    Forresten, ender alle slike tråder på denne måten?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.578
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Oslo
    Jepp, og dessverre for de som vil kjøle ned kablene sine har disse bøllegjengene en lei tendens til å omkalfatre krystallstrukturen slik at den kommer i likevekt med omgivelsestemperaturen. Jeg lurer egentlig på når en eller annen markedsfører oppdager begrepet, vi snakker jo tross alt om lyd... :cool:
    Magnetic Conduction ensretter ionene/krystallene i følge HFC.
    For det første har ikke et metall i ledninger ioner og for det andre er ikke kobber magnetisk. Dessuten vil det stride mot termodynamikkens tredje lov.

    Den gjelder ikke i audio-kabler.
    Trodde jeg da alle visste.

    Stereofononer er ellers langt vanskeligere å foholde seg til, da de utbrer seg ulikt monomer.

    Forresten, ender alle slike tråder på denne måten?
    Fordi de oppleves som monomane? Når stereofononer møtes opptrer de som fonon og anti-fonon, og avslutter tråden med destruktiv interferens.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Se det!
    Bare det blir enkelt nok, så oppnår man konsensus :D
    Nesten koselig her inne nå - sommerlig i hele landet?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.807
    Antall liker
    3.205
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Fin start på helgen med god underholdning?

    Hvor mange av dere har prøvd en kabelbrenner på kablene deres, siden dere uttaler dere?
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Bare vent til jeg presenterer et aldri så lite planlagt høyttalerprosjekt du.
    Skal nok utløse en og annen potetequalizereffekt tenker jeg. :)

    Planleggingen forlengst i gang, med budsjett rundt 20K (håper jeg)
    Blir å starte som et fulltoneprosjekt tenker jeg, men hvem vet?
    Det skal jo lyttes en del på sakene før jeg tør si meg ferdig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fin start på helgen med god underholdning?

    Hvor mange av dere har prøvd en kabelbrenner på kablene deres, siden dere uttaler dere?
    Oj, nå blir det nok slutt på freden ;)
    Jeg har kun fått dem innbrent før mottak, så jeg vet ikke.
    Man kan dog merke forskjell over tid. Kan også være tilvenning.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    754
    Torget vurderinger
    1
    Ikke min mening å forlenge denne tråden – men tar på meg «sjikane-hjelmen» og lar det stå til for den 1-ene som måtte finne det interessant. Kan jo se om noen klarer la være å slenge med leppa?

    Etter en lang dag på jobb med roadmap møte med Ericsson der de presenterte det siste på IMS følte jeg for å stikke innom OHC i Vika på vegen hjem. Der traff jeg jo selvfølgelig en alltid blid og trivelig Henning Morken - og vi kom i prat om innbrenning etc. Her kommer noen kommentarer og priser.

    • I utgangspunktet 990 kr pr kabel-par for innbrenning på Vidar – uavhengig om det er signal eller HT-kabel. Flere kabler gir rabatt.
    • Tid: 48 timer med Vidar
    • Kontroversielt tema blant kundene – noen foretrakk dem «u-innbrent» (type forandringen ble ikke til det bedre)
    • Ikke alle typer kabler responderte likt på Vidar. Transparent f.eks. var «Vidar- immun»
    • Ubetinget anbefaling for Nordost kabler

    Vel vel – dett var dett…..
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.988
    Antall liker
    39.112
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hvor lenge holder en kabel før den er utbrent,kan du brenne inn kabler bør jo kablene bli utbrent etter en stund :rolleyes:

    mvh
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Hmm, 990 kroner? Det tilsvarer omtrent 10-12 halvlitere og 3-4 rykende ferske plater... Da er valget lett for meg i hvert fall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn