Innbrenning av kabler - swada eller virker det?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    sikkert
    Halvledere kan endre seg ved innbrenning. Et eksempel er skriving og sletting av Flash-minne. Denne rapporten beskriver en undersøkelse av hvordan latency for read, program, og erase endrer seg med gjentatte write/erase-sykluser.

    Program and erase operations are done by Fowler-Nordheim tunneling, which utilizes high voltages to move charge on and off the floating gate, which is destructive to the gate oxide. Endurance cycling is meant to accelerate this failure mechanism. As the device consumes cycles, and defects are introduced to the gate oxide, it is expected that erasing and programming times would change. With cycling, bulk and interface traps are introduced in the gate oxide, which increases the threshold voltage of the cell
    Transistorer i flashminne har en flytende gate som ladning pumpes inn i gjennom oksidet (tunnel injection). Programmeringsspenningen må derfor være høyere enn oksidets breakdown-spenning og programmering medfører skader i oksidet. Til slutt vil transistoren slutte å virke (en typisk flash vil tåle ~100k programmeringssykluser). Dette har lite å gjøre med operasjonsforholdene til en vanlig transistor, som hverken har flytende noder eller påtrykkes spenninger høyere enn oksidets breakdown-spenning (med mindre kretsen er feilkonstruert). For en kabel blir parallellen enda fjernere; vanlig polyetylen (plast) har en dielektrisk styrke på ca 20MV/m, så om isolasjonen er 1mm tykk er breakdown-spenningen 20kV eller 20.000V. Så hvis man skal få noe som ligner på tunnel injection av ladning i en isolert kabel må man opp på flere titalls kilovolt. Man opererer svært sjelden med slike spenninger i et stereoanlegg.

    En effekttransistor eller integrert krets vil ha parasittiske kapasitanser mellom Gate og Source/Drain. Dette påvirker hvor kjapp kretsen er. Hvis denne kapasitansen endres vil karakteristikken til forsterkeren endres. Endringen vil selvfølgelig være svært liten. (hehe)
    Cgd/Cgs i en mosfet vil ikke endre seg nevneverdig over tid og er ikke en vesentlig kilde til wear-out eller endring av oppførsel i en IC. De er spenningsavhengige, men det er en annen sak (og en designvariabel). Burn-in er forsåvidt et normalt begrep innen IC-produksjon, men det har ingenting å gjøre med begrepet slik det brukes av haifai-alkymister. Sannsynligheten for funksjonssvikt i en IC er typisk karakterisert av en såkalt "badekarkurve" (eller kvantitativt med en Weibull-distribusjon), hvor det er en høyere feilrate helt i starten av dens levetid (infant mortality; som stort sett skyldes defekter/urenheter i produksjon eller at designet ikke har tatt tilstrekkelig høyde for latch-up), før den avtar og så tiltar igjen etter mange år (wear-out, at materialet slites ut av elektrisk/termisk stress, korrosjon etc). Burn-in brukes for å luke ut kretsene som har defekter som medfører infant moratlity før de sendes ut på markedet, slik at kretsene som faktisk selges har høyest mulig sannsynlighet for å fungere. Innen IC-produksjon opererer vi typisk med akseptable feilrater på noen ppm for kretser som selges, og burn-in kan være nødvendig for å nå dette. Men burn-in øker naturligvis også produksjonskostnaden og bør fra et kostnadsperspektiv være så kort som mulig.

    Her er et legmannsnotat om feilmekanismer i integrerte kretser: http://www.analog.com/static/imported-files/tech_articles/168932147Analog_June_PL.pdf
    Jeg forstiller mig at indbrænding bl.a skyldes ændringer i i dialektrikum som sikkert har et forløb som beskrevet her:

    http://www.atceramics.com/Userfiles/dielectric_aging.pdf

    og her
    http://www.knowlescapacitors.com/Fi...n/Technical Info/Application Notes/an0006.pdf


    Men som sagt tror jeg der sker flere forskellige ting i forbindelser med en indbrændings periode , hvoraf mange af dem sikkert nogenlunde vil følge de samme forløb som er angivet i link'ene
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Halvledere kan endre seg ved innbrenning. Et eksempel er skriving og sletting av Flash-minne. Denne rapporten beskriver en undersøkelse av hvordan latency for read, program, og erase endrer seg med gjentatte write/erase-sykluser.

    Program and erase operations are done by Fowler-Nordheim tunneling, which utilizes high voltages to move charge on and off the floating gate, which is destructive to the gate oxide. Endurance cycling is meant to accelerate this failure mechanism. As the device consumes cycles, and defects are introduced to the gate oxide, it is expected that erasing and programming times would change. With cycling, bulk and interface traps are introduced in the gate oxide, which increases the threshold voltage of the cell
    Transistorer i flashminne har en flytende gate som ladning pumpes inn i gjennom oksidet (tunnel injection). Programmeringsspenningen må derfor være høyere enn oksidets breakdown-spenning og programmering medfører skader i oksidet. Til slutt vil transistoren slutte å virke (en typisk flash vil tåle ~100k programmeringssykluser). Dette har lite å gjøre med operasjonsforholdene til en vanlig transistor, som hverken har flytende noder eller påtrykkes spenninger høyere enn oksidets breakdown-spenning (med mindre kretsen er feilkonstruert). For en kabel blir parallellen enda fjernere; vanlig polyetylen (plast) har en dielektrisk styrke på ca 20MV/m, så om isolasjonen er 1mm tykk er breakdown-spenningen 20kV eller 20.000V. Så hvis man skal få noe som ligner på tunnel injection av ladning i en isolert kabel må man opp på flere titalls kilovolt. Man opererer svært sjelden med slike spenninger i et stereoanlegg.

    En effekttransistor eller integrert krets vil ha parasittiske kapasitanser mellom Gate og Source/Drain. Dette påvirker hvor kjapp kretsen er. Hvis denne kapasitansen endres vil karakteristikken til forsterkeren endres. Endringen vil selvfølgelig være svært liten. (hehe)
    Cgd/Cgs i en mosfet vil ikke endre seg nevneverdig over tid og er ikke en vesentlig kilde til wear-out eller endring av oppførsel i en IC. De er spenningsavhengige, men det er en annen sak (og en designvariabel). Burn-in er forsåvidt et normalt begrep innen IC-produksjon, men det har ingenting å gjøre med begrepet slik det brukes av haifai-alkymister. Sannsynligheten for funksjonssvikt i en IC er typisk karakterisert av en såkalt "badekarkurve" (eller kvantitativt med en Weibull-distribusjon), hvor det er en høyere feilrate helt i starten av dens levetid (infant mortality; som stort sett skyldes defekter/urenheter i produksjon eller at designet ikke har tatt tilstrekkelig høyde for latch-up), før den avtar og så tiltar igjen etter mange år (wear-out, at materialet slites ut av elektrisk/termisk stress, korrosjon etc). Burn-in brukes for å luke ut kretsene som har defekter som medfører infant moratlity før de sendes ut på markedet, slik at kretsene som faktisk selges har høyest mulig sannsynlighet for å fungere. Innen IC-produksjon opererer vi typisk med akseptable feilrater på noen ppm for kretser som selges, og burn-in kan være nødvendig for å nå dette. Men burn-in øker naturligvis også produksjonskostnaden og bør fra et kostnadsperspektiv være så kort som mulig.

    Her er et legmannsnotat om feilmekanismer i integrerte kretser: http://www.analog.com/static/imported-files/tech_articles/168932147Analog_June_PL.pdf
    Takk for oppklaringen. Jeg er selvfølgelig enig.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg opplever tråden som alt annet enn kverulerende. Mange gode argumenter, erfaringer og tekniske begrunnelser her. Ser ut til at all erfaring og begrunnelser peker i retning av at innbrenning av kabler ikke virker. Mange med meg erfarer også at dyrt ikke er synonymt med bedre.

    En parallell til innbrenning av kabler er "rosa støy" miraklet som ble anbefalt på -80/-90 tallet. Noen minutter med riktig støy avspillt på anlegget skulle drive demonene ut. Jeg hadde cd med dette samt en Gryphon dings som jeg koblet til anlegget og slapp rensende støy inn i forsterkeren. Ingenting av dette opplevde jeg å gi en forbedring.

    Og Leif, du inisierte tråden og deltakerene som kverulerende, blodfattig og ikke konstruktiv. Jeg kan ikke se at du har bidratt konstruktivt her? Selvsagt skrev jeg at du var i tråden, men du forstod kanskje ikke ironien i at det var du som kom med den minst konstruktive kommentaren.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    whatever...
    nå har jeg faktisk eid en Audio Dharma cable cooker i noen år, og hatt stor nytte av den ifbm "innkjøring" av kabler, komponenter som spesielt Black Gates etc
    den er og et yndet låneobjekt for kjente...
    mvh
    Leif
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg opplever tråden som alt annet enn kverulerende. Mange gode argumenter, erfaringer og tekniske begrunnelser her. Ser ut til at all erfaring og begrunnelser peker i retning av at innbrenning av kabler ikke virker. Mange med meg erfarer også at dyrt ikke er synonymt med bedre.
    Kunne du ikke nøjes med at drage dine egne konklusioner af tråden, jeg deler helt sikkert ikke din opfattelse, som jeg ser som en form og et udtryk for hi-fi Analfabetisme.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Jeg forstiller mig at indbrænding bl.a skyldes ændringer i i dialektrikum som sikkert har et forløb som beskrevet her:

    http://www.atceramics.com/Userfiles/dielectric_aging.pdf

    og her
    http://www.knowlescapacitors.com/Fi...n/Technical Info/Application Notes/an0006.pdf


    Men som sagt tror jeg der sker flere forskellige ting i forbindelser med en indbrændings periode , hvoraf mange af dem sikkert nogenlunde vil følge de samme forløb som er angivet i link'ene
    Det kan godt hende at kjeramiske kondensatorer brennes inn som beskrevet på grunn av drift i permittiviteten til kjeramikken, jeg har ikke kjennskap til hvordan slike produseres. Onchip-isolasjon er lagd av tynn film (noen nanometer tykkelse) med silisiumdioksid (SiO2). SiO2 er i likhet med plastisolasjon i kabler ikke ferroelektrisk som en kjeramisk kondensator. Merk også at innbrenning innebærer å utsette materialet for høy temperatur, noe en "cable cooker" fra Nordost eller whatever ikke gjør.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @I_L ingen tvil om at det er en ekstrem/forstærket situation, som viser at det er muligt, og den type funktioner er sjældent on off .

    Har man arbejdet meget med elektronik som er udsat for burn-in som jeg har , så genkendes forløbet/kurven både med hensyn til hvor meget justeringer driver og fejl forekomsten.
    Og som sagt genkender jeg også forløbet ved justering og lytning på nye hi-fi apparater, kabler, og passive komponenter generelt.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Black Gate er notorisk håpløse idet de varierer i klangbalanse gjennom hele innkjøringsperioden som forøvrig varer i flere hundre timer
    dette er forutsigbart og skjer hver gang jeg installerer de i en komponent
    tiden kan nedkortes betraktelig med Cable cooker
    men hva vet vel jeg???

    mvh
    Leif
     

    Bebophifi12

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    377
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    whatever...
    nå har jeg faktisk eid en Audio Dharma cable cooker i noen år, og hatt stor nytte av den ifbm "innkjøring" av kabler, komponenter som spesielt Black Gates etc
    den er og et yndet låneobjekt for kjente...
    mvh
    Leif
    Enig....!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg hadde en gang en avmagnetiserer for pick-up'er. Jeg var svært overbevist om effekten av denne. Noen som har tilsvarende erfaring?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har Luxman sin ennå....:cool:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg mistet imidlertid troen... hadde brukt den i lang tid UTEN batterier, og sverget på at det var tydelig forskjell etter en avmagnetisering. Altså stor hørbar forskjell uten at en pøkk hadde foregått. Og sånn er det med det meste innen denne hobbyen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    min streika :rolleyes:

    men CABLE cookern virker!

    mvh
    Leif
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever tråden som alt annet enn kverulerende. Mange gode argumenter, erfaringer og tekniske begrunnelser her. Ser ut til at all erfaring og begrunnelser peker i retning av at innbrenning av kabler ikke virker.
    Hvor vanskelig kan det være å gjøre en oppsummering. Hvor mange hadde erfart at det ikke virker???
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Jeg hadde en gang en avmagnetiserer for pick-up'er. Jeg var svært overbevist om effekten av denne. Noen som har tilsvarende erfaring?

    Vil være en ren katastrofe for en Pick-Up å bli avmagnetisert.
    Uten magnetisme i den forsvinner hele grunnlaget for den til å kunne skape spenning av de vibrasjoner som fremkalles fra stiftens "vandring" langs rillene på platene.

    Så dersom det var målet med den avmagnetisereren, så er jeg også overbevist om at den vil fungere perfekt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    til den selvutnevnte besservisseren fra Fosser??? :confused:
    sakset fra Aestetix side
    Cartridge Demagnetizer

    To better understand how the ABCD-1 works, remember that a moving coil phono cartridge is basically a coil of wire wound around a piece of iron (or ferrous material) suspended within a magnetic field. This electrical generator is activated by the phono stylus in the record groove, moving the wire coil and thus generating a signal to be amplified and reproduced by your loudspeakers. Think back to a simple science experiment placing a pin against a strong magnet for a few minutes. Afterwards, the pin, which is made of ferrous material, becomes magnetized enough to attract another pin.
    Today’s best moving coil phono cartridges use very strong magnets such as neodymium and samarium cobalt. When the moving coil absorbs some of the magnet’s charge, the sound becomes murky and less defined. This is because the magnetized coil does not generate as great a variation as it moves within the magnetic field of the phono cartridge
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Kunne du ikke nøjes med at drage dine egne konklusioner af tråden, jeg deler helt sikkert ikke din opfattelse, som jeg ser som en form og et udtryk for hi-fi Analfabetisme.

    HiFi-analfabetisme.
    Hvilket lekkert ord.
    Tør jeg spørre hvem det er som kan sies å inneha fasit på hvem som lider av dette, eller ikke?
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    til den selvutnevnte besservisseren fra Fosser??? :confused:
    sakset fra Aestetix side
    Cartridge Demagnetizer

    To better understand how the ABCD-1 works, remember that a moving coil phono cartridge is basically a coil of wire wound around a piece of iron (or ferrous material) suspended within a magnetic field. This electrical generator is activated by the phono stylus in the record groove, moving the wire coil and thus generating a signal to be amplified and reproduced by your loudspeakers. Think back to a simple science experiment placing a pin against a strong magnet for a few minutes. Afterwards, the pin, which is made of ferrous material, becomes magnetized enough to attract another pin.
    Today’s best moving coil phono cartridges use very strong magnets such as neodymium and samarium cobalt. When the moving coil absorbs some of the magnet’s charge, the sound becomes murky and less defined. This is because the magnetized coil does not generate as great a variation as it moves within the magnetic field of the phono cartridge

    Leif.
    Jeg gjentar: Avmagnetiserer du en Pickup, fjerner du enhver mulighet for den til å kunne fungere.


    At en slangeoljeleverandør skriver i flotte vendinger om at spolen ender opp med å gi dårligere signal med tiden, fordi den magnetiseres av denne sterke neodymium-magneten som sitter i den magnetiske kretsen av pick-upen, hjelper ikke en døyt.

    Et apparat som dette, som ser ut til å bli koblet elektrisk til spolen, vil ikke være i stand til å "avmagnetisere" en spole inne i et magnetisk felt.
    En spole, laget av et "non-ferrous" materiale vil ikke kunne ta til seg magnetisk felt.

    Dersom du ikke liker svaret, eller kommentaren, så betyr det ikke annet for meg enn at du faller helt greit inn under kortvarigs benevnelse som kommentert i innlegget før her.


    Trykk dine meninger om "besservisser" opp et visst sted, er i grunnen et passende svar på resten.
    Og selvutnevnt? Vel, du kunne da kanskje starte med noe så enkelt som å vise til et sted, hvor som helst på forumet, der jeg påstår meg å være en slik "bessevisser".
    Eller du kan få en lettere oppgave: Finn et sted der jeg påstår meg å vite mer enn andre.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kunne du ikke nøjes med at drage dine egne konklusioner af tråden, jeg deler helt sikkert ikke din opfattelse, som jeg ser som en form og et udtryk for hi-fi Analfabetisme.
    HiFi-analfabetisme.
    Hvilket lekkert ord.
    Tør jeg spørre hvem det er som kan sies å inneha fasit på hvem som lider av dette, eller ikke?
    Ja da, jeg har også selv fundet på ordet, synes det fremstår ret klart at det er mig i dette tilfælde, som du ser er der skrevet i jeg form.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Aestetixs Jim White er vel neppe noen bløffmaker
    dette var bare en av mange eksempler på leverandører av liknende produkt(uten at det nødvendigvis er noen garanti)
    vet du noe som helst om hva apparatet faktisk gjør, eller bare kjører du deg fast i repeat?
    det er bare hele den kategoriske påståeligheten, der du uttaler deg som en auktoritet på området, som kvalifiserer til tittelen
    faktisk overkvalifisert, når jeg tenker meg om...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    under profilen din sjekket jeg alle svarene dine i ulike tråder, og fellestrekket er at du prøver å dumme ut alle andres uttalelser, og fremheve din egen fortreffelighet.....
    ren hersketeknikk
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Hvis spolen og magneten i en pickup kommer i kontakt med hverandre så tyder vel det på at picupen er defekt. For å magnetisere jern via en permanentmagnet så må de to fysisk berøre hverandre. Hvis jeg husker rett.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Aestetixs Jim White er vel neppe noen bløffmaker
    dette var bare en av mange eksempler på leverandører av liknende produkt(uten at det nødvendigvis er noen garanti)
    vet du noe som helst om hva apparatet faktisk gjør, eller bare kjører du deg fast i repeat?
    det er bare hele den kategoriske påståeligheten, der du uttaler deg som en auktoritet på området, som kvalifiserer til tittelen
    faktisk overkvalifisert, når jeg tenker meg om...

    Vil utfordre deg da.
    Og slett ikke for å fastslå hvem av oss som vet mest, eller har mest riktig.

    Forklar meg hvordan et ikkemagnetisk materiale skal avmagnetiseres.

    Forklar meg hvordan en indusert strøm i dette ikke-magnetiske materialet skal kunne avmagnetisere kun dette materialet, og slett ikke den delen av konstruksjonen som faktisk benytter remanent (les:permanent) magnetisme som en hovedfaktor for å kunne indusere strøm i denne ikkemagnetiske materialet som spolen er laget av.



    Dersom du kan gi meg svar på disse som klart støtter Jim Whites påstander i forbindelse med dette apparatet, så kan jeg gå med på at det ikke er slangeolje han selger der.

    At jeg uttaler meg på samme linje med de aller fleste her inne har ellers lite å gjøre med at jeg skulle være en slik "besservisser" eller bedrive noen som helst form for hersketeknikk.
    Eller er tekniske fakta og kritisk blikk på parafenomener noe som direkte kvalifiserer til slik karakteristikk direkte?
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    under profilen din sjekket jeg alle svarene dine i ulike tråder, og fellestrekket er at du prøver å dumme ut alle andres uttalelser, og fremheve din egen fortreffelighet.....
    ren hersketeknikk

    Dumme ut andres uttalelser?
    Pek gjerne på innlegg der jeg har karakterisert andres innlegg som dumme. ETT eksempel bare.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    se dine egen innlegg under din egen profil....
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Aestetixs Jim White er vel neppe noen bløffmaker
    dette var bare en av mange eksempler på leverandører av liknende produkt(uten at det nødvendigvis er noen garanti)
    vet du noe som helst om hva apparatet faktisk gjør, eller bare kjører du deg fast i repeat?
    det er bare hele den kategoriske påståeligheten, der du uttaler deg som en auktoritet på området, som kvalifiserer til tittelen
    faktisk overkvalifisert, når jeg tenker meg om...

    Vil utfordre deg da.
    Og slett ikke for å fastslå hvem av oss som vet mest, eller har mest riktig.

    Forklar meg hvordan et ikkemagnetisk materiale skal avmagnetiseres.

    Forklar meg hvordan en indusert strøm i dette ikke-magnetiske materialet skal kunne avmagnetisere kun dette materialet, og slett ikke den delen av konstruksjonen som faktisk benytter remanent (les:permanent) magnetisme som en hovedfaktor for å kunne indusere strøm i denne ikkemagnetiske materialet som spolen er laget av.



    Dersom du kan gi meg svar på disse som klart støtter Jim Whites påstander i forbindelse med dette apparatet, så kan jeg gå med på at det ikke er slangeolje han selger der.

    At jeg uttaler meg på samme linje med de aller fleste her inne har ellers lite å gjøre med at jeg skulle være en slik "besservisser" eller bedrive noen som helst form for hersketeknikk.
    Eller er tekniske fakta og kritisk blikk på parafenomener noe som direkte kvalifiserer til slik karakteristikk direkte?
    Jeg fandt dette her for som TANDBERGEREN var jeg også lidt i tvivl om dette her:

    "I have posted this sort of thing before but the topic keeps coming up: The idea of the demagnetizers is to demagnetize the iron core armature that SOME moving coils are wound on. NB many are not wound on magnetic material and there is nothing to demagnetize. Find out from the manufacturer if it could be of benefit for the cartridge you have. Some Hi-Fi types like to extrapolate beyond the data points and will tell you need one regardless. I have an Ortofon MC2000II and used to have an Ortofon MC3000. I wrote to Ortofon who said that the armature I had was wound on a carbon fibre material and there was nothing to get magnetized and to not bother with such gadgets. However they said other brands could be different. In particular high output moving coils are more likely to use magnetizable armature materials to get more output from the coil. The gadget applies a decaying AC current into the coil to demagnetize the core and work in an analogous fashion to tape head demagnetizers. This is achieved by passing a decaying AC signal in through the coil. In principle (I've heard) you could get the same result playing a very loud deep note which decays slowly to silence on a record but I am not sure about this. I'm told that MM cartridges can also benefit as the coils are often wound on magnetizable cores. However you should remove the stylus first to prevent the relatively delicate MM magnets from being damaged. This is not a problem with the more robust MC magnets. The iron core of a coil is analogous to the core of an inductor in a speaker crossover. It is there to get more inductance from a physically smaller coil. It has the potential problem however of not being a constant inductance if the current through the coil is sufficient to saturate the core. For this reason many quality crossovers use air core inductors. I have no idea whether core saturation is a problem in cartridges or a source of non-linearity but it may account for the preference for low output moving coils in spite of the obvious disadvantages."


    Taget herfra Maintaining Your Phono Cartridge

    Det fortæller mig endnu en gang at der sjældent er røg uden der også er lidt brænd/ild.
     
    Sist redigert:

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    se dine egen innlegg under din egen profil....


    Jeg ba om ETT eksempel på slike innlegg du beskylder meg for å skrive. ETT. Og dette er svaret ditt

    Og du snakker om at det blir benyttet hersketeknikker?

    Og hvorfor skulle det ellers være galt i å fortelle hva man har slags kompetanse når man indirekte blir beskrevet som "HiFianalfabet"?
    (Neida, Kortvarig, jeg tenkte faktisk ikke på deg)

    Nei Leif.
    Den respekt og aktelse som du tross alt hadde hos meg så langt ble nå i noen få middagstimer kraftig redusert.

    Men jeg er faktisk relativt godt kjent med fenomenet. Idet eventuelle saklige argumenter ikke lengre er tilgjengelige, så kommer beskyldningene om hersketeknikker, besservisser, og andre lite flatterende måter å omtale sin "motstander" på. Det heldige for min del er at jeg rett og slett kjenner lusa på gangen.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Aestetixs Jim White er vel neppe noen bløffmaker
    dette var bare en av mange eksempler på leverandører av liknende produkt(uten at det nødvendigvis er noen garanti)
    vet du noe som helst om hva apparatet faktisk gjør, eller bare kjører du deg fast i repeat?
    det er bare hele den kategoriske påståeligheten, der du uttaler deg som en auktoritet på området, som kvalifiserer til tittelen
    faktisk overkvalifisert, når jeg tenker meg om...

    Vil utfordre deg da.
    Og slett ikke for å fastslå hvem av oss som vet mest, eller har mest riktig.

    Forklar meg hvordan et ikkemagnetisk materiale skal avmagnetiseres.

    Forklar meg hvordan en indusert strøm i dette ikke-magnetiske materialet skal kunne avmagnetisere kun dette materialet, og slett ikke den delen av konstruksjonen som faktisk benytter remanent (les:permanent) magnetisme som en hovedfaktor for å kunne indusere strøm i denne ikkemagnetiske materialet som spolen er laget av.



    Dersom du kan gi meg svar på disse som klart støtter Jim Whites påstander i forbindelse med dette apparatet, så kan jeg gå med på at det ikke er slangeolje han selger der.

    At jeg uttaler meg på samme linje med de aller fleste her inne har ellers lite å gjøre med at jeg skulle være en slik "besservisser" eller bedrive noen som helst form for hersketeknikk.
    Eller er tekniske fakta og kritisk blikk på parafenomener noe som direkte kvalifiserer til slik karakteristikk direkte?
    Jeg fandt dette her for som TANDBERGEREN var jeg også lidt i tvivl om dette her:

    "I have posted this sort of thing before but the topic keeps coming up: The idea of the demagnetizers is to demagnetize the iron core armature that SOME moving coils are wound on. NB many are not wound on magnetic material and there is nothing to demagnetize. Find out from the manufacturer if it could be of benefit for the cartridge you have. Some Hi-Fi types like to extrapolate beyond the data points and will tell you need one regardless. I have an Ortofon MC2000II and used to have an Ortofon MC3000. I wrote to Ortofon who said that the armature I had was wound on a carbon fibre material and there was nothing to get magnetized and to not bother with such gadgets. However they said other brands could be different. In particular high output moving coils are more likely to use magnetizable armature materials to get more output from the coil. The gadget applies a decaying AC current into the coil to demagnetize the core and work in an analogous fashion to tape head demagnetizers. This is achieved by passing a decaying AC signal in through the coil. In principle (I've heard) you could get the same result playing a very loud deep note which decays slowly to silence on a record but I am not sure about this. I'm told that MM cartridges can also benefit as the coils are often wound on magnetizable cores. However you should remove the stylus first to prevent the relatively delicate MM magnets from being damaged. This is not a problem with the more robust MC magnets. The iron core of a coil is analogous to the core of an inductor in a speaker crossover. It is there to get more inductance from a physically smaller coil. It has the potential problem however of not being a constant inductance if the current through the coil is sufficient to saturate the core. For this reason many quality crossovers use air core inductors. I have no idea whether core saturation is a problem in cartridges or a source of non-linearity but it may account for the preference for low output moving coils in spite of the obvious disadvantages."


    Taget herfra Maintaining Your Phono Cartridge

    Det fortæller mig endnu en gang at der sjældent er røg uden der også er lidt brænd.

    Det er svært mange slike "could, would, might" og lignende gjennom hele her.
    Ingen røk uten ild har jeg da svært mange ganger sett, så heller ikke det mundheld er direkte overbevisende for min del.

    Hva Leif ser ut ti å ha glemt helt er dette: Avmagnetiserer man sin pickup helt, vil hele dens funksjon opphøre.
    Skrevet i mitt første svar til ham.
    Likeledes så har man dette: Dersom materialet i spoleformen alene skal avmagnetiseres, så skal man utføre et aldri så lite stykke hypermagi for å kunne bruke ett, og kun ett enkelt apparat på alle typer Moving Coil (Som denne avmagnetisereren er beregnet for) med fullgodt resultat for alle.
    Den faktiske induktansen i hver enkelt pickup MÅ være helt lik for kun å være i stand til å benytte kun ett apparat med kun en syklus.
    Den faktiske impedansen for alle slike pickuper må være identisk.
    Mengden magnetisk materiale i spoleformen (som Ortofon her svarte på) må være identisk.
    OG den permanente magneten i alle pickuper må være av en type som IKKE lar seg påvirke av slike avmagnetiseringsenheter som denne visstnok skal være i samband med spolene i pickupen.

    Skepsisen er ene og alene basert på de fysiske egenskaper som et slikt apparat påståes å ha, som divergerer såpass sterkt med de fysiske egenskaper som ligger til grunn for funksjonen til disse komponentene.

    Og bare for å fulllføre det som sies om delefilterspoler i høyttalere:
    Skal et slikt apparat ha en virkning på pickuper, hvordan i all verden fungerer da høyttalere i år etter år? :D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tandbergeren; forsøk å lese høyt for deg selv et nennsomt utvalg av dine egne innlegg, og forsøk å sett deg inn i hvordan det oppfattes av mottaker. Det må da være mulig å fremstå som hyggelig og inkluderende uavhengig av uenighet. Kun min mening, men jeg oppfatter tonen i mange av innleggene dine som særdeles lite trivelig! Slikt ender sjeldent opp i noe konstruktivt, hvis det er det du er ute etter da.....
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Tandbergeren; forsøk å lese høyt for deg selv et nennsomt utvalg av dine egne innlegg, og forsøk å sett deg inn i hvordan det oppfattes av mottaker. Det må da være mulig å fremstå som hyggelig og inkluderende uavhengig av uenighet. Kun min mening, men jeg oppfatter tonen i mange av innleggene dine som særdeles lite trivelig! Slikt ender sjeldent opp i noe konstruktivt, hvis det er det du er ute etter da.....

    Jeg er klar over at saklige argumenter sjelden oppfattes som velskrevet poesi.
    Dersom medlemmene i dette forumet er så sarte at saklig fremsatte argumenter ikke er akseptable, så må jeg selvfølgelig beklage dette.
    Men jeg finner det underlig at det oppfattes som "besservisser-aktig" å fremsette slike saklige argumenter, når man hele tiden sitter her og leser om
    alle disse magiske tingene som skjer med lyden i anleggene til folk bare ved å bytte en kabel, brenne inn samme kabel, og annet fullstendig ikke-dokumenterbare egenskaper som tillegges slikt.
    Men kom gjerne med eksempler på at jeg har fremsatt lignende påstander om disse. Leif er allerede invitert, men ser ikke ut til å være direkte villig til å legge frem slikt.
    At jeg da blir noe irritert over slike forsøk på å få en kritisk røst til å tie, se det får dere i grunnen bare leve med da.
    Jeg tør uten problemer å si: Opptre selv slik Dere forventer at andre skal opptre ovenfor Dere.
    Og her er ordet "Dere" i en helt generell betydning, og behøver slett ikke omfatte deg engang, Tomz.

    Tvil om at jeg er ute etter det konstruktive finner jeg relativt klart som skivebom.
    Noe som ellers vil gå klart frem av disse innleggene som du ber meg lese.

    Som faktisk nevnt i flere av innleggene oppfordrer jeg alle til å nyte musikken sin fremfor å "lete etter den ultimate gadgeten".
    Dessverre så peker jeg nok for klart på det faktum at HiFibransen ser ut til å høre forskjell på to kabler i et anlegg.
    To kabler som knapt utgjør en prosent av all kabling signalet allerede har vært gjennom.
    Kabling som er langt nærmere "Clas Ohlson"-kabler enn noe av dette som leveres fra Nordost , Bertram, HFC og andre superabelleverandører.
    Jeg har fromt bedt om betraktninger rundt akkurat dette, helt uten noe som ligner forsøk på svar på det. Er slik ignoranse det du leter etter som hyggelig og inkluderende?

    Dette bare et ytterligere eksempel.

    Også her: Avmagnetisering av en komponent som er avhengig av magnetisme til å i det hele tatt fungere.

    Men som sagt. Dersom det er poesi som foretrekkes, så er jeg nok på feil forum.
    Mitt bidrag her vil dessverre kun være av teknisk-praktisk art. Basert på såvel min utdanning, teorier og praksis innen elektronikk, mine erfaringer med HiFi på bred front,m og min genuine interesse for vellyd og nytelse av musikk.
    Gi meg gjerne et vink om du syns jeg er på feil forum.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    ...
    Dumme ut andres uttalelser?
    Pek gjerne på innlegg der jeg har karakterisert andres innlegg som dumme. ETT eksempel bare.
    Her for eksempel:

    Poenget med flashminneeksempelet er at det sannsynligvis vil oppstå en endring/degradering/forbedring i halvledermaterialet. Om dette medfører endringer i frekvensområdet 20Hz til 20kHz til en audioforsterker vil ikke jeg ta stilling til :)
    Er ikke da eksempelet ditt litt fånyttes i et HiFi-forum? :D
    Jeg har jobben elektronikkindustrien i noen år. Mange tøffe tak. Men en slik fornærmelse.. *hulk* Og se det sleske smilefjeset!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Som tanten min ville sagt: Å demagnetisere en pickup skal selfølgelig ikke leses bokstavelig. Og nei, ikke noe menmen...!
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    ...
    Dumme ut andres uttalelser?
    Pek gjerne på innlegg der jeg har karakterisert andres innlegg som dumme. ETT eksempel bare.
    Her for eksempel:

    Poenget med flashminneeksempelet er at det sannsynligvis vil oppstå en endring/degradering/forbedring i halvledermaterialet. Om dette medfører endringer i frekvensområdet 20Hz til 20kHz til en audioforsterker vil ikke jeg ta stilling til :)
    Er ikke da eksempelet ditt litt fånyttes i et HiFi-forum? :D
    Jeg har jobben elektronikkindustrien i noen år. Mange tøffe tak. Men en slik fornærmelse.. *hulk* Og se det sleske smilefjeset!
    Uff ja.
    Nei den der var nok helt klart en grov fornærmelse ja.
    Er det noensinne noen som helst slags mulighet for tilgivelse tro?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tandbergeren; forsøk å lese høyt for deg selv et nennsomt utvalg av dine egne innlegg, og forsøk å sett deg inn i hvordan det oppfattes av mottaker. Det må da være mulig å fremstå som hyggelig og inkluderende uavhengig av uenighet. Kun min mening, men jeg oppfatter tonen i mange av innleggene dine som særdeles lite trivelig! Slikt ender sjeldent opp i noe konstruktivt, hvis det er det du er ute etter da.....

    Jeg er klar over at saklige argumenter sjelden oppfattes som velskrevet poesi.
    Dersom medlemmene i dette forumet er så sarte at saklig fremsatte argumenter ikke er akseptable, så må jeg selvfølgelig beklage dette.
    Men jeg finner det underlig at det oppfattes som "besservisser-aktig" å fremsette slike saklige argumenter, når man hele tiden sitter her og leser om
    alle disse magiske tingene som skjer med lyden i anleggene til folk bare ved å bytte en kabel, brenne inn samme kabel, og annet fullstendig ikke-dokumenterbare egenskaper som tillegges slikt.
    Men kom gjerne med eksempler på at jeg har fremsatt lignende påstander om disse. Leif er allerede invitert, men ser ikke ut til å være direkte villig til å legge frem slikt.
    At jeg da blir noe irritert over slike forsøk på å få en kritisk røst til å tie, se det får dere i grunnen bare leve med da.
    Jeg tør uten problemer å si: Opptre selv slik Dere forventer at andre skal opptre ovenfor Dere.
    Og her er ordet "Dere" i en helt generell betydning, og behøver slett ikke omfatte deg engang, Tomz.

    Tvil om at jeg er ute etter det konstruktive finner jeg relativt klart som skivebom.
    Noe som ellers vil gå klart frem av disse innleggene som du ber meg lese.

    Som faktisk nevnt i flere av innleggene oppfordrer jeg alle til å nyte musikken sin fremfor å "lete etter den ultimate gadgeten".
    Dessverre så peker jeg nok for klart på det faktum at HiFibransen ser ut til å høre forskjell på to kabler i et anlegg.
    To kabler som knapt utgjør en prosent av all kabling signalet allerede har vært gjennom.
    Kabling som er langt nærmere "Clas Ohlson"-kabler enn noe av dette som leveres fra Nordost , Bertram, HFC og andre superabelleverandører.
    Jeg har fromt bedt om betraktninger rundt akkurat dette, helt uten noe som ligner forsøk på svar på det. Er slik ignoranse det du leter etter som hyggelig og inkluderende?

    Dette bare et ytterligere eksempel.

    Også her: Avmagnetisering av en komponent som er avhengig av magnetisme til å i det hele tatt fungere.

    Men som sagt. Dersom det er poesi som foretrekkes, så er jeg nok på feil forum.
    Mitt bidrag her vil dessverre kun være av teknisk-praktisk art. Basert på såvel min utdanning, teorier og praksis innen elektronikk, mine erfaringer med HiFi på bred front,m og min genuine interesse for vellyd og nytelse av musikk.
    Gi meg gjerne et vink om du syns jeg er på feil forum.
    Takker for grundig tilbakemelding :) Jeg snakker ikke om fakta og kunnskap i innleggene dine, det har jeg dessverre ingen forutsetninger for. Jeg snakker om tonen, og det som kan oppfattes som lite trivelig av mottaker i et forum for en felles hobby. Det blir ikke en konstruktiv debatt av at du forsøker å være konstruktiv hvis du ikke også blir oppfattet slik av mottaker. Det skaper bare fronter.

    Må nok innrømme at jeg kunne ønske mindre harde fakta, litt mer poesi og følelsen av at flest mulig av innlegg generelt sett var skrevet i beste mening her på HFS. Det forandrer ikke på det faktum at for meg handler hobbyen min om både subjektivet ved lytting og harde fakta fra vitenskapen. Dette setter jeg selv sammen og lærer av, og dette er noe av det som gir meg glede ved hifi og musikk. Dette i kontrast til å få meninger og synspunkt tredd ned over hodet i en lite hyggelig tone. Siste avsnitt er av generell karakter, og handler litt om hvordan jeg for tiden opplever tonen på endel av trådene på HFS. Sorry for OT!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Her for eksempel:

    Er ikke da eksempelet ditt litt fånyttes i et HiFi-forum? :D
    Jeg har jobben elektronikkindustrien i noen år. Mange tøffe tak. Men en slik fornærmelse.. *hulk* Og se det sleske smilefjeset!
    Uff ja.
    Nei den der var nok helt klart en grov fornærmelse ja.
    Er det noensinne noen som helst slags mulighet for tilgivelse tro?
    Vet ikke, T. Sårene behøver tid for å gro.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Tandbergeren; forsøk å lese høyt for deg selv et nennsomt utvalg av dine egne innlegg, og forsøk å sett deg inn i hvordan det oppfattes av mottaker. Det må da være mulig å fremstå som hyggelig og inkluderende uavhengig av uenighet. Kun min mening, men jeg oppfatter tonen i mange av innleggene dine som særdeles lite trivelig! Slikt ender sjeldent opp i noe konstruktivt, hvis det er det du er ute etter da.....

    Jeg er klar over at saklige argumenter sjelden oppfattes som velskrevet poesi.
    Dersom medlemmene i dette forumet er så sarte at saklig fremsatte argumenter ikke er akseptable, så må jeg selvfølgelig beklage dette.
    Men jeg finner det underlig at det oppfattes som "besservisser-aktig" å fremsette slike saklige argumenter, når man hele tiden sitter her og leser om
    alle disse magiske tingene som skjer med lyden i anleggene til folk bare ved å bytte en kabel, brenne inn samme kabel, og annet fullstendig ikke-dokumenterbare egenskaper som tillegges slikt.
    Men kom gjerne med eksempler på at jeg har fremsatt lignende påstander om disse. Leif er allerede invitert, men ser ikke ut til å være direkte villig til å legge frem slikt.
    At jeg da blir noe irritert over slike forsøk på å få en kritisk røst til å tie, se det får dere i grunnen bare leve med da.
    Jeg tør uten problemer å si: Opptre selv slik Dere forventer at andre skal opptre ovenfor Dere.
    Og her er ordet "Dere" i en helt generell betydning, og behøver slett ikke omfatte deg engang, Tomz.

    Tvil om at jeg er ute etter det konstruktive finner jeg relativt klart som skivebom.
    Noe som ellers vil gå klart frem av disse innleggene som du ber meg lese.

    Som faktisk nevnt i flere av innleggene oppfordrer jeg alle til å nyte musikken sin fremfor å "lete etter den ultimate gadgeten".
    Dessverre så peker jeg nok for klart på det faktum at HiFibransen ser ut til å høre forskjell på to kabler i et anlegg.
    To kabler som knapt utgjør en prosent av all kabling signalet allerede har vært gjennom.
    Kabling som er langt nærmere "Clas Ohlson"-kabler enn noe av dette som leveres fra Nordost , Bertram, HFC og andre superabelleverandører.
    Jeg har fromt bedt om betraktninger rundt akkurat dette, helt uten noe som ligner forsøk på svar på det. Er slik ignoranse det du leter etter som hyggelig og inkluderende?

    Dette bare et ytterligere eksempel.

    Også her: Avmagnetisering av en komponent som er avhengig av magnetisme til å i det hele tatt fungere.

    Men som sagt. Dersom det er poesi som foretrekkes, så er jeg nok på feil forum.
    Mitt bidrag her vil dessverre kun være av teknisk-praktisk art. Basert på såvel min utdanning, teorier og praksis innen elektronikk, mine erfaringer med HiFi på bred front,m og min genuine interesse for vellyd og nytelse av musikk.
    Gi meg gjerne et vink om du syns jeg er på feil forum.
    Takker for grundig tilbakemelding :) Jeg snakker ikke om fakta og kunnskap i innleggene dine, det har jeg dessverre ingen forutsetninger for. Jeg snakker om tonen, og det som kan oppfattes som lite trivelig av mottaker i et forum for en felles hobby. Det blir ikke en konstruktiv debatt av at du forsøker å være konstruktiv hvis du ikke også blir oppfattet slik av mottaker. Det skaper bare fronter.

    Må nok innrømme at jeg kunne ønske mindre harde fakta, litt mer poesi og følelsen av at flest mulig av innlegg generelt sett var skrevet i beste mening her på HFS. Det forandrer ikke på det faktum at for meg handler hobbyen min om både subjektivet ved lytting og harde fakta fra vitenskapen. Dette setter jeg selv sammen og lærer av, og dette er noe av det som gir meg glede ved hifi og musikk. Dette i kontrast til å få meninger og synspunkt tredd ned over hodet i en lite hyggelig tone. Siste avsnitt er av generell karakter, og handler litt om hvordan jeg for tiden opplever tonen på endel av trådene på HFS. Sorry for OT!

    Takker for den TOMZ.

    Et er nok sikkert.
    Vi gleder oss over våre anlegg og musikken vi spiller, og nyter disse uavhengig av hva andre egentlig mener om de.
    Når det nå er slik at man går inn i et slikt forum, og en tråd som denne, der man blir avkrevd (?) svar om dette har noe for seg eller er det bare svada, så blir det svært vanskelig å ikke benytte den bakgrunn man har for å beskrive såvel hva man mener, og hvorfor.

    Hva jeg likevel opplever er jo nettopp dette at en del av mine meningsmotstandere selv legger opp til en svært krass front fordi de blir møtt med svar/forklaringer de slett ikke liker. Jeg kan dessverre ikke si annet enn at jeg har gått saklig til verks, argumentert på basis av dette, og slett ikke betraktet andres "opplevelser" som tull og tøys.
    De eneste jeg "angriper" er produsenter og markedsførere av "slangeoljeprodukter". Og igjen basert på mine totale kunnskaper innen emnet.

    Men OK, jeg skal se om jeg kan flette inn litt flere blomster og roder her og der.

    Som sagt: Felles er nok vår interesse for å nyte vår musikk, tross alt.

    Passer det med en smiley her tro?
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    whatever...
    nå har jeg faktisk eid en Audio Dharma cable cooker i noen år, og hatt stor nytte av den ifbm "innkjøring" av kabler, komponenter som spesielt Black Gates etc
    den er og et yndet låneobjekt for kjente...
    mvh
    Leif
    Njavel. Jeg har et solarium som også er yndet, men jeg synger ikke noe penere for det.
    Savner en plausibel forklaring på hvorfor dette kan virke. Tror det psykiske spiller en noen puss her.

    Funbunny
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Jeg opplever tråden som alt annet enn kverulerende. Mange gode argumenter, erfaringer og tekniske begrunnelser her. Ser ut til at all erfaring og begrunnelser peker i retning av at innbrenning av kabler ikke virker. Mange med meg erfarer også at dyrt ikke er synonymt med bedre.
    Kunne du ikke nøjes med at drage dine egne konklusioner af tråden, jeg deler helt sikkert ikke din opfattelse, som jeg ser som en form og et udtryk for hi-fi Analfabetisme.
    Som trådstarter tar jeg meg den friheten å konkludere ut i fra de argumentene som har kommet frem. Så langt er det da lite som støtter dine påstander dessverre.

    Funbunny
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvorvidt innspilling av kabler har noen betydning eller ikke, er jo ganske enkelt å sjekke - for den som tar seg bryet og har penger eller gode kontakter. Ta to sett interconnect-kabler fra samme produksjonsserie og brenn inn det ene settet for alt det innbrenning er verdt. Inviter deretter noen venner og ta en blindtest - eller gjerne hundre. Eventuelt gjør det samme med en hel serie - f.o.m. phono-kabel til høyttalerkabler. Skriv deretter resultatene ned og offentliggjør dem her på sentralen - eller i The Times eller et annet sted.

    Det er helt sikkert noen som har prøvd dette før. Når det ikke er allment akseptert at innbrenning har noe for seg, er det mest sannsynlige svaret "nei". Men hvis noen virkelig prøver og finner ut at det er en forskjell, bøyer jeg meg i støvet. En annen ting er om forskjellen evt. er til det bedre eller verre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    her berører du kjernen i spørsmålet for min del...åpenhet for at noe kan ha en innvirkning....i alle fall til det motsatte er bevist
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn