Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 122
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg

    Trinnov tråden

    Hei!
    Siste redigert av geirf; 16.08.2015 kl. 16:35.

  2. #2
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,263
    Tagget i
    4 Innlegg
    Hei geirf. Ser du står oppført som bransjeaktør. Selger du Trinnov eller bare har du en boks hjemme?
    Eller begge deler?
    Hvordan funker det?
    Bra?
    B

  3. #3
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bergfinn Se Innlegg
    Hei geirf. Ser du står oppført som bransjeaktør. Selger du Trinnov eller bare har du en boks hjemme?
    Eller begge deler?
    Hvordan funker det?
    Bra?
    B
    Hei Bergfinn! Jeg skulle skrive noen inntrykk så oppdaget jeg en tilsvarende tråd Trinnov Amethyst og dermed var det ingen grunn til å starte en ny tråd. Jeg selger ikke Trinnov, og tenkte at jeg som privatperson kunne skrive litt fordi jeg nå har fått brukt den i noen uker i et meget bra oppsett. Men i og med at jeg er oppført som bransjeaktør blir det sikkert bare bråk.
    For øvrig fungerer denne meget overbevisende!
    Geir F

  4. #4
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,263
    Tagget i
    4 Innlegg
    Selv om du er bransjeaktør må du da fritt kunne uttale deg om et produkt du ikke selger.
    Vi trenger debatt om forskjelllige DSP løsninger i hifimiljøet. Det er mye skepsis og uvitenhet i emnet.
    For 20 år siden fornektet jeg selv EQ/tonekontroller og bannlyste det til bruk i skikkelig hifi.
    I dag er avansert digital EQ og deling noe helt annet og et fantastisk godt verktøy i jakta på godlyden. (mener jeg)

    Skriv noen ord i Amethyst tråden og be moderator slette denne tråden.

    Mvh. B
    Siste redigert av Bergfinn; 19.08.2015 kl. 08:08.

  5. #5
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,884
    Tagget i
    15 Innlegg
    Enig med Bergfinn. Fint om du deler dine inntrykk her på HFS.

  6. #6
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei!
    Nå har jeg fått prøvd litt og må medgi at dette er et imponerende apparat.
    Jeg har jo selv hatt TacT RCS i snart 15 år pluss en del andre tilsvarende produkter og kjenner styrker og svakheter i denne. Virkemåten og oppbyggingen er ganske lik for både Trinnov Amethyst og TacT RCS 2.2X
    Med Tact kan det svært ofte høres rart ut med room correction der du mister litt klarhet og de minste pixlene i bildet. Derfor har jeg oftest kun benyttet den som EQ og ikke room correction.
    Da låter den mykt og fint og uten tap av pixler. (Benytter selvfølgelig separate dac-er for TacT`n da det som er innbygd ikke holder mål i dag.) Dermed mister jeg en avgjørende lydmessig oppgradering som Trinnoven demonstrer med stor klarhet.
    Det er de lydmessige forbedringer som oppstår når faseresponsen rettes ut og blir lineær. Som kjent innenfor høyttaler verden er mange gode høyttalere frekvensflate, men yderst få har lineær fasegang!
    Dette har stor betydning for måten lydbildet presenteres og troverdigheten i 3D opplevelsen av et musikk stykke.
    Som alltid med room correction, må man være klar over de endringer tonalt som oppstår når peaker og dipper lineariseres. Ofte føles det som en del av bassen forsvinner, men som regel er dette et resultat av tilvennet boooom i bass registret og du blir heller presentert for en ekte avbildning av virkeligheten. Sjokket er å gå andre veien, altså bli vant til den nye basskarakteren for deretter å gå tilbake til uten correction. Da kan den tidligere tilvente bassen høres ut som grøt!

    Her vises frekvensrespons med en dipol høyttaler og ekstern sub målt i lytte posisjon 3m ifra høyttaler . Øverst frekvensrespons før correction.
    Neste måling viser med correction og nederst selve korreksjonskurven. Det er mye som faller riktig på plass når frekvensresponsen lineariseres. Denne målingen viser bare halve sannheten.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  7. #7
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Neste kurve er mer interessant da det er de tidsmessige domener som korrigeres. Det er på dette området høyttalere feiler flest!
    Se av kurven at dipolsystemet er faselineære fra 200Hz og oppover pga selve konstuksjonsløsningen. Se også hvordan Trinnov`n retter ut faseresponsen
    i den andre målingen (After) og nederst selve korreksjonskurven av fasen.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  8. #8
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Her vises en annen måling med Trinnov, et kjent høykvalitets treveis system til flere hundre tusen. Legg merke til fase responsen Before og faseresponsen After!
    Dette viser tydlig hvor dårlig tidsresponsen er i de fleste velkjente high end system! Resultatet er en følge av oppskriften! Dermed blir fasedreiningen ganske kraftig og avlest til ca 1620 grader fra 20-20kHz! Ganske betenkelig!
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  9. #9
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg

    Flau Trinnov Amethyst

    Dette viser litt hva Trinnov`n kan gjøre rent teknisk.
    Rent lyttemessig er den også en ren åpenbaring. Sett gjerne på et komplekst akustisk verk og hør hvordan den setter opp romakustikken på en overbevisende måte. Der du før måtte høre etter hvordan lyden dør ut i rommet, er det nå helt enkelt og oppfatte dette og tilstedeværelsen er mye større enn før. Partier der du før kunne ha litt hardhet er helt borte og dette uten bekostning av detaljer som går tapt. Flere detaljer trer faktisk fram og det er bemerkelsesverdi hvordan hele lydscenen blir mye tydligere. Mykhet og oppløsning er i toppklasse samt at de musikalske kvaliteter er mer fremtredende enn uten correction. Dette gir stor lytteglede og distanserer hifi opplevelse til å bli en mer en musikals opplevelse! Dette er noe jeg personlig liker ved dette produktet.
    Like morsomt er det å høre på jazz eller techno eller hva det skulle være. Presisjon i bassområdet er imponerende og anslag og punch er mye bedre avtegnet enn før. Mye lettere å høre bass gang og variasjoner og kontrastene er bedre enn uten correction.
    Det høres vel ut som jeg må ha et dårlig lytterom med disse forbedringen, men jeg har et meget bra rom med stor takhøyde og volum og god og jevn etterklangstid.
    Jeg har gjennom flere år hørt mange tilsvarende room correction system, men Trinnov utmerker seg ved enkel bruk og at du ganske lett gjør en sikker og god måling som er fundamentet i alle slike correction system. Mikrofonen er kjernen til de gode resultatene.
    Kunne beskrevet mye mer omkring dette, men så langt er dette et overbevisende produkt. Koster litt penger og har masse andre funksjoner som platespiller inngang som også fungerer veldig bra!

    Da har jeg delt noen av mine inntrykk av dette produktet. Noen mener sikkert slike produkt ikke er nødvendig i et high-end oppsett. Men nytte effekten er ganske overbevisende og ikke alltid like lett å svelge!

    Geir Fredriksen

  10. #10
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,884
    Tagget i
    15 Innlegg
    Din beskrivelse stemmer godt overens med hva jeg selv har erfart med DEQX. For meg er det nokså opplagt at et slikt produkt er den naturlige kjernen i et state-of-the-art anlegg. Den gjør ting som bare ikke er mulig å få til med analoge komponenter. De aller beste resultatene får man når korreksjonsboksen også er delefilter, slik at det ikke er noen passive komponenter mellom effektforsterkere og høyttalerelementer. Det gir helt andre frihetsgrader i filtersteilhet og delefrekvenser enn med passive delefiltre.

  11. #11
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,263
    Tagget i
    4 Innlegg
    Deler overnevnte oppfatninger her. DSP brukt på "riktig" måte fjerner all form for lyttetretthet. Musikken trer fram og man glemmer fokus på teknikken. Det å få frekvens respons og tid/fase respons i det digitale domenet på stell får "englene til å synge" (sitert fra 8x12_Tom)
    Hos meg har digital romkorreksjon m/FIR kommet for å bli.

    Hadde en bratt læringskurve og bannet mye de første mnd. jeg tuklet med dette.
    Nå er det glemt, angstlytting (også et sitat) er borte vekk.
    Men jeg har fortsatt mye å lære.
    B

  12. #12
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg

    Trinnov

    Hei Asbjørn!

    Det er selvfølgelig en av fordelene med en slik løsning. Utprøvingen ble gjort med digital deling på rundt 120Hz. Subwoofer tårnene plassert ved bakvegg ca 2m bakom dipolene. Dermed får hovedsystemet det spillerom det trenger for best mulig 3D avtegning og bass systemet får bedre loading til rommet ved å stå nære begrensningsflatene i rommet. Tidsforskjellen mellom sub og dipolsystem elegant eliminert i det digitale domene.

    Geir


    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Din beskrivelse stemmer godt overens med hva jeg selv har erfart med DEQX. For meg er det nokså opplagt at et slikt produkt er den naturlige kjernen i et state-of-the-art anlegg. Den gjør ting som bare ikke er mulig å få til med analoge komponenter. De aller beste resultatene får man når korreksjonsboksen også er delefilter, slik at det ikke er noen passive komponenter mellom effektforsterkere og høyttalerelementer. Det gir helt andre frihetsgrader i filtersteilhet og delefrekvenser enn med passive delefiltre.

  13. #13
    Bransjeaktør geirf's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Sted
    Nord Trøndelag
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei Bergfinn!

    Det er nok riktig det du sier om læringskurven. De fleste av disse DSP løsningen er IKKE enkel i bruk for en normal bruker. Masse banning og mange målinger og utprøvinger før man begynner å nærme seg et anstendig resultat. Tror Trinnov`n er et unntak her. Fikk nesten "innertier" på første forsøk! Siste finjustering er å frisere litt på targetkurven. Av erfaring bør man legge et lite løft i bunnen (fra 50Hz og ned på 3-4dB) for å få litt merkbar vekt på de laveste frekvenser. Smak sak selvfølgelig, men fordi peaker og ujevnheter forsvinner, får man ofte en følelse av at også nivået her blir litt lavere. Da er det bare å gi på litt ekstra gass ved de laveste frekvenser og dermed opprettholder man den tyngden man vil ha ved de laveste frekvenser pluss at man sitter igjen med en meget detaljert og presis definisjon. Hvor ofte har vi ikke hørt kritikere si at room correction tar livet av de lave frekvenser?

    Geir F

  14. #14
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,884
    Tagget i
    15 Innlegg
    Igjen ganske parallellt med mine erfaringer med DEQX. Læringskurven er nokså loddrett, og jeg brente av et par diskanter i forsøkene på å finne rett delefrekvens. Etterhvert traff jeg bedre og bedre, men endte med å skru frem en frekvensgang som heller slakt nedover med økende frekvens. Det låter riktigst slik.

    Det en slik DSP-løsning ikke kan gjøre så mye med er høyttalernes spredningskarakteristikk i rommet. Rettere sagt, den kan gjøre en hel del med spredningen, men vil være prisgitt de forutsetningene som ligger i den fysiske høyttaleren mht plassering og størrelse av elementene. Derfor er utgangspunktet for det langdryge høyttalerprosjektet mitt å skape en høyttaler rundt forutsetningen om DSP-styring. Da blir det plutselig mulig å gjøre sånt som å skape en kardioidekarakteristikk under baffle step-frekvensen, slik at strålingsmønsteret blir noenlunde homogent med frekvens også i en kassehøyttaler. Planen er at de høyttalerne skal begynne å gi lyd fra seg i løpet av høsten.

  15. #15
    Hifi Freak vidarje's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Rasta
    Innlegg
    4,235
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Igjen ganske parallellt med mine erfaringer med DEQX. Læringskurven er nokså loddrett, og jeg brente av et par diskanter i forsøkene på å finne rett delefrekvens. Etterhvert traff jeg bedre og bedre, men endte med å skru frem en frekvensgang som heller slakt nedover med økende frekvens. Det låter riktigst slik.

    Det en slik DSP-løsning ikke kan gjøre så mye med er høyttalernes spredningskarakteristikk i rommet. Rettere sagt, den kan gjøre en hel del med spredningen, men vil være prisgitt de forutsetningene som ligger i den fysiske høyttaleren mht plassering og størrelse av elementene. Derfor er utgangspunktet for det langdryge høyttalerprosjektet mitt å skape en høyttaler rundt forutsetningen om DSP-styring. Da blir det plutselig mulig å gjøre sånt som å skape en kardioidekarakteristikk under baffle step-frekvensen, slik at strålingsmønsteret blir noenlunde homogent med frekvens også i en kassehøyttaler. Planen er at de høyttalerne skal begynne å gi lyd fra seg i løpet av høsten.
    Tror vi er ganske mange som venter i spenning på ferdigstillelsen av høyttalerne dine
    Squeezebox Touch, Dynaudio AIR20, Dayton 12" med miniDSP PWR-ICE 125 og Audiolense XO
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ktsrommet.html

  16. #16
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,884
    Tagget i
    15 Innlegg
    Jeg også. Den forrige planen var jo at de skulle være ferdige i fjor, men Real Soon Now som det heter i databransjen.

  17. #17
    Hifi Freak alphamale's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Innlegg
    3,172
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Spennende sak det her, men her må jeg lese meg opp litt tror jeg.
    Sånn i korte trekk....hvordan fungerer den? Er den automatisk som lyngdorfs produkter? Samt at man kan gå inn å justere manuelt i tillegg? Er forøvrig greit fornøyd med hva dpa-1 gjør, men ønsker i tillegg muligheten til manuell betjening i tillegg. Ved å ratte litt på volum ved rk. Og muligheten for nivåjustering på linjene kommer man allikavel ganske langt....lengre en uten hvertfallhvertfall.
    B&W 800D3 - B&W htm71 S2 - Trinnov Altitude 16 - Parasound Halo JC1 - Parasound A51*2 - Paradigm Sub1*2 - Anthony Gallo Diva surround/atmos - Oppo 105 - Himedia - NAS - Apple mac mini - Weiss DAC Interface - Epson projektor - Philips tv

  18. #18
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,263
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra geirf Se Innlegg
    Hei Bergfinn!

    Det er nok riktig det du sier om læringskurven. De fleste av disse DSP løsningen er IKKE enkel i bruk for en normal bruker. Masse banning og mange målinger og utprøvinger før man begynner å nærme seg et anstendig resultat. Tror Trinnov`n er et unntak her. Fikk nesten "innertier" på første forsøk! Siste finjustering er å frisere litt på targetkurven. Av erfaring bør man legge et lite løft i bunnen (fra 50Hz og ned på 3-4dB) for å få litt merkbar vekt på de laveste frekvenser. Smak sak selvfølgelig, men fordi peaker og ujevnheter forsvinner, får man ofte en følelse av at også nivået her blir litt lavere. Da er det bare å gi på litt ekstra gass ved de laveste frekvenser og dermed opprettholder man den tyngden man vil ha ved de laveste frekvenser pluss at man sitter igjen med en meget detaljert og presis definisjon. Hvor ofte har vi ikke hørt kritikere si at room correction tar livet av de lave frekvenser?

    Geir F
    Ja, læringskurven er bratt for mange som også gjør at noen faller i fra underveis og gir opp.
    Med påfølgene ufortjent kritikk til produktene, les: Audiolense, Acourate....etc etc.
    Man må jobbe litt selv for å få dette til. Yte, ikke syte, om jeg får sitere Sluket.

    Som du sier GeirF, jobbing med target kurven tar litt tid. Jeg brukte nesten 1 år på å finne riktig targetkurve, men hadde det gøy underveis.
    Lystbetont jobbing gir resultater.

    Jeg blir nesten litt oppgitt av å se alle de på HFS som prøver å integrere subwoofere på "gammeldags" måte og aldri kommer helt i mål.
    Med det oppsettet jeg har nå er det bare å plassere bassen der den gir jernet mest, så er det bare kjøre digital deling/korreksjon. "Set and forget"
    Det blir bare en forlengelse av høyttalerne nedover og integrerer perfekt med tid/fase.

    Asbjørn, skulle vært moro å høre riggen din når du blir ferdig. Skal slutte å spørre NÅR
    Synes kardioide prinsippet høres utrolig spennende ut.
    Siste redigert av Bergfinn; 20.08.2015 kl. 13:57.

  19. #19
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,884
    Tagget i
    15 Innlegg
    Du kan anse deg som forhåndsinvitert. Det er det samme med hardwareprosjekter som å fikle med programvareinnstillinger: Det må være lystbetont jobbing. Dette er en hobby, og det er veien som er målet. En dag er tingen ferdig, og man må finne på et nytt prosjekt. Ikke at akkurat det er noe problem.

  20. #20
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    39,999
    Tagget i
    15 Innlegg
    Torget
    1
    Har litt lyst på en slik en.....

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed