Trinnov tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Du kopierer de over i ny tom preset og navngir den der.
    DVS! Eksempelvis kopierer du monitorpreset inn i en tom preset ved å:
    . Gå inn/trykk på monitor preset
    . Gå så inn på en tom preset og trykk save.
    Da legges en kopi av monitor inn på den nye preset og du kan jobbe videre på den. Veldig kjekt for å A/B teste forskjellene på de endringer du gjør. Husk å save hver gang du har gjort en forandring ellers lagres den ikke.

    Bjørn Magne på lydrommet i oslo er en av de jeg vet som har endel kunnskap om trinnov. Duer hjertelig velkommen til å dele herBM;)
    TUSEN TAKK,
    det funker,
    Capture.JPG
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Flott!
    Hvilken innstillinger bruker du på optimizer setting - Main settings nå?

    Og kan du dele med oss hva du spiller på av utstyr forøvrig.
    Jeg opplever trinnov som den magiske dirigent i oppsettet når man har lært og kjenne den litt. Den største utfordringen hos meg har vært at jeg har hatt mulighet for så mange variabler at det konsumeres mye tid på å få øra og hodet til å venne seg til forandringene, for så å avgjøre om det er noe jeg liker, eller må arbeide videre med. Spesielt når man setter opp både tokanals delt på to subber samt hjemmekino i 7.2 Jeg har barn og andre gjøremål i tillegg. Stasen står i en vanlig stue i et rekkehus uten akustiske tulltak:cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Min siste settinger er som følger:
    Separat stue 25 m2,ingen akustikktiltak foruten normal møblering ( sofa bokkylle /sjenk) og teppe på gulv.
    2-kanal stereo, DIY lettdreven 2veis høyttaler quarter wave design. Mellomklasse CD spiller som digital kilde evt Tidal streaming via Sonos. (CD-lyden er langt å foretrekke).Transistor sluttrinn.
    Preset Monitor med revidert fallende respons >200Hz
    Capture.JPG

    Capture2.JPG

    Hva innebærertyr dette bildet av høyttaler layout og hvordan endrer man fantom plasseringen i 2Dmapping?
    Kunne tenke meg å prøve et bredere stereobilde

    Capture3.JPG

    Capture3b.JPG

    Capture4.JPG

    Capture5.JPG

    Capture6.JPG

    Capture7.JPG

    Capture8.JPG


    EDIT:lagt til fasekorreksjon.
    Capture9.JPG
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hva er avstand fra moneyseat til elementer? Funksjonen viser hvor ht. Står plassert ift. Hvor trinnov mener de burde stått. De blåfargede øverst er der de måles som plassert, mens de grønne er anbefalt plassering. De anbefaler å optimalisere plassering etter du har kjørt første referansekalibrering. Jeg har Ca 280cm mellom diskanter og ører.
    Den
    Trinnov remapper ht. Og plasserer de virtuelt når funksjonen aktiveres, det er det som gjør Trinnov helt spesiell. Den kompenserer for utfordrende rom og har også mulighet for å snu rommet når man har flere kanaler. Jeg har den stående på 8 cycles på førsterefleksjonen. Prøv også å sett : number of iir filtres på Max og se hva som skjer
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Hva er avstand fra moneyseat til elementer? Funksjonen viser hvor ht. Står plassert ift. Hvor trinnov mener de burde stått. De blåfargede øverst er der de måles som plassert, mens de grønne er anbefalt plassering.
    Selv for meg som ikke har Trinnov, er det jo interessant å se at Trinnov i dette tilfelle anbefaler en høyttalerplassering som jeg mener låter best hos meg, dvs. at det er like stor avstand mellom høyttalerne som fra høyttalerne til lytteposisjon.

    Er det en slik plassering Trinnov anbefaler hver gang, eller varierer det etter rommet?

    Roy
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Sånn jeg forstår det så anbefaler Trinnov en plassering gitt ut fra standaren for studiomiksing for tokanals (ITU)
    Og hjemmekino (SMTP) disse standardene ligger inne i modulen for en gitt preset , og man kan i ettertid gå inn og optimalisere lydbildet med targetcurves, iir/fir filter, delinger mot Sub og alskens varianter av innstillinger.
    Det kan også være en fordel å måle hele rommet med mic( hvertfall i en bue rundt sweetspot) da telles alle målinger i kalibreringen og man kan vekte sittepoisjoner i etterkant. Man kan til og med vekte rom/avstand mellom lyttere. La oss si du har 6 lyttere i tre stoler foran, så har du en sofa bak med tre seter. Setet i midten i sofa er moneyseat og har vektin 0, de to til sidene og foran har vekting 1. Resterende målinger av rom har vekting 2. Da vet optimizer hvor setene er. Dette kan man gjøre for en 30 seters hjemmekino også. Bare du har kanaler nok:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Hva er avstand fra moneyseat til elementer? Funksjonen viser hvor ht. Står plassert ift. Hvor trinnov mener de burde stått. De blåfargede øverst er der de måles som plassert, mens de grønne er anbefalt plassering. De anbefaler å optimalisere plassering etter du har kjørt første referansekalibrering. Jeg har Ca 280cm mellom diskanter og ører.
    Den
    Trinnov remapper ht. Og plasserer de virtuelt når funksjonen aktiveres, det er det som gjør Trinnov helt spesiell. Den kompenserer for utfordrende rom og har også mulighet for å snu rommet når man har flere kanaler. Jeg har den stående på 8 cycles på førsterefleksjonen. Prøv også å sett : number of iir filtres på Max og se hva som skjer
    For å mest mulig jevne frekvensgang og dybde i bassen og fornuftig avstand til sidevegger har jeg den plassering jeg har: 190cm mellom høyttaler, og 330cm fra lytteposisjon til en tenkt linje mellom høytalerne, det gir 16 graders vinkel mot anbefalt 30grader. alternativet er å flytte frem høyttalere og lytteposisjon næærmere ,men da kommer jeg i mot midten av rommet og en stor del av bassen nulles ut...
    Capture10.JPG
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ser den!
    Men jeg er nok litt redd for at kompromissene ikke innfrir ift. Avstandene som er lagt som grunnlag for et godt stereoperspektiv.
    Jeg har jo ikke hørt oppsettet ditt, så det blir bare en uttalelse på generelt grunnlag. Men jeg syntes det høres svært snevert ut med en slik plassering:) har du mulighet til å legge ut et bilde av stasen så vi får se?
    Hva er avstand fra baffel til frontvegg?
    Når man ikke har dedikerte rom å sette anlegg i så blir det dessverre fort færre veier til rom:(
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vis vedlegget 449335

    Denne er et eksempel på hvordan ståa er nå, det er gjort noen justeringer hvor det er dempet noen db mellom 60-100 hz samt glattet litt fra 4khz. Det er også lagt inn et filter på 15hz så ikke subber går i lufta.
    Gul er i bypass. Deling på subb mot fronter på 140hz på denne preset.
    Den kurva så bra ut - omtrent slik jeg ville valgt det selv. Muligens jeg ville hatt ørlite mer nivå fra 100 og opp mot ca 450-500hz.
    Jeg har 16 stk 8 tommere.
    Jeg tror pga. kapasiteten så oppleves det som godt nok med den responsen. Jeg har prøvd med mer nivå men opplever at det maskerer litt opp i mellomtonen. Musikken flyter liksom mer vektløst som det er nå.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 449335

    Denne er et eksempel på hvordan ståa er nå, det er gjort noen justeringer hvor det er dempet noen db mellom 60-100 hz samt glattet litt fra 4khz. Det er også lagt inn et filter på 15hz så ikke subber går i lufta.
    Gul er i bypass. Deling på subb mot fronter på 140hz på denne preset.
    Den kurva så bra ut - omtrent slik jeg ville valgt det selv. Muligens jeg ville hatt ørlite mer nivå fra 100 og opp mot ca 450-500hz.
    Jeg har 16 stk 8 tommere.
    Jeg tror pga. kapasiteten så oppleves det som godt nok med den responsen. Jeg har prøvd med mer nivå men opplever at det maskerer litt opp i mellomtonen. Musikken flyter liksom mer vektløst som det er nå.
    Det er en fin balanse for at man ikke skal miste friskheten i musikken. Jeg synes ofte at litt mer vekt fungerer bra på rock/blues, men jeg kanskje ikke behøver det på jazz og klassisk hvor det også normalt er langt mindre dynamisk kompresjon (som gir utslag i mer stressende øvre mellomtone/diskant).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det ble stopp med musikk her en godt stund, igang igjen nå

    Se eller denn tyske bachelor oppgaven som undersøker Trinnoveffekten viteskapelig og subjektivt
    https://www.hdm-stuttgart.de/~curdt/Kirschig.pdf
    Der akustische Gesamteindruck ist in der Regel stark vom Zweck der Beschallung abhängig.
    In diesem Fall geht es um einen professionellen Ansatz zur kritischen Beurteilung von
    Tonsignalen im Studio. Aus der Bilanz lässt sich an dieser Stelle getrost eine deutliche
    Verbesserung der gesamten subjektiven Abhörsituation festhalten. Diese toppt sogar den
    Durchschnitt aller vorhergegangen Parameter.

    Google translate
    The overall acoustic impression is usually heavily dependent on the purpose of the sound.
    In this case, it's about a professional approach to critiquing
    Sound signals in the studio. From the balance can be confidently at this point a clear
    Improvement of the overall subjective listening situation. This tops even the
    Average of all previous parameters.

    Capture2.JPG

    Capture.JPG



    mere her
    https://curdt.home.hdm-stuttgart.de/
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har du gjort noen omrokeringer i oppsettet Balle?

    Driver å smir litt på lyden nå om dagen for å sjekke potensialet, men kommer ikke til å fintune før takprosjektet er sluttført.
    Hvis du vil stikke innom en dag er det bare å si i fra, men det bør helst være på dagtid.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Er kommet i gang igjen, satte op denne tabellen over hva korreksjonen gjør.
    Capture.JPG

    Med Comfort korrigeres det slik
    Capture2.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Har du gjort noen omrokeringer i oppsettet Balle?

    Driver å smir litt på lyden nå om dagen for å sjekke potensialet, men kommer ikke til å fintune før takprosjektet er sluttført.
    Hvis du vil stikke innom en dag er det bare å si i fra, men det bør helst være på dagtid.
    Takk for invitasjonen, unnskydel jeg overså den ... det hadde værr nyttig å utvekse erfaringer en gang.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er kommet i gang igjen, satte op denne tabellen over hva korreksjonen gjør.
    Vis vedlegget 489487
    Med Comfort korrigeres det slik
    Vis vedlegget 489488
    Hvilke av disse er det du foretrekker?
    Den comfort slopes er den som er nærmest det jeg bruker av de ferdige presets du har der.

    Jeg har forøvrig ikke de parametrene inne på min ADA TEQ. Så det jeg har gjort er tune hver kanal til forholdene for plasseringen de har i rommet. Det vil si at jeg bruker target kurven til å skyte inn identisk amplitude for hver kanal.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    mer her
    https://www2.ak.tu-berlin.de/~akgroup/ak_pub/abschlussarbeiten/2017/Kern_MasA.pdf

    Enda et bevis på at en horisontall rett frekvensgang IKKE er ønskelig, , det liker ikke jeg heller. Målkurven må være fallende fra bass til diskant, gjerne med en forsiktig heving i bass. Det ligger delvis inne i Comfort kurven i Trinnov .Men hvordfor Trinnov ikke kan lære av feks Dirac og ha en mer lyttevennlig default fallende målkurve for Neutral/Presicion/Monitoring /er for meg ubegripelig.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Undersøkelse og vurdering av en tidlig Trinnov ST-1, Hyggelig at Expertene" foretrakk trinnov fremfoer andre. Trinnov=D testobjekt
    https://www.tonmeister.de/vdt/webdownloads/Seminare/2011/Sebastian_Frey_VDT_Abhoerraeume_elektronisch_korrigieren_Nuernberg_2011.pdf
    Trinnov er «premier league» på papiret. Og nettop derfor er dette en ganske feig test. De sammenlikner seg med løsninger som har et mye lavere potensial, basert på teknologien som anvendes. Dette er også løsninger som faller totalt igjennom blant de mest avanserte hihfi-entusiastene. Hvorfor velger Trinnov å sammenlikne seg med lag fra OBOS-ligaen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det er nå Universitetet som har valgt og ikke Trinnov. Men er enig, det samme skjer innen medisiner også. Nye medisiner testes og sammenligner mot de minst effektive. Resultater et faktisk en negativ utvikling hvor gamle billige meget gode preparat fortrenges av nye dyre mindre bra preparat.
    Dette har skjedd for eksempel innen blodtrykks medisin, magesyrehemmere og NSAID. Medisiner som ofte brukes som kronisk behandling som medisinfirma tjener « evig» på. Å fortrenge et gammelt billig produkt med en nytt med ny patenttdid og (ofte betydelig) høyere pris er big business. Det skjedde for ekspempel med Indocid som i Norge ble fortrengt fra markedet ...
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    mer her
    https://www2.ak.tu-berlin.de/~akgroup/ak_pub/abschlussarbeiten/2017/Kern_MasA.pdf

    Enda et bevis på at en horisontall rett frekvensgang IKKE er ønskelig, , det liker ikke jeg heller. Målkurven må være fallende fra bass til diskant, gjerne med en forsiktig heving i bass. Det ligger delvis inne i Comfort kurven i Trinnov .Men hvordfor Trinnov ikke kan lære av feks Dirac og ha en mer lyttevennlig default fallende målkurve for Neutral/Presicion/Monitoring /er for meg ubegripelig.


    Har sittet og lest et par timer deler av masteroppgaven til Sebastian Kern. Har inntrykk av at det er en grundig studie. Og har utfordret min hjernekapasitet ganske mye. Jeg forstår ordene, men mye av det tekniske ligger alt for høyt for meg. Og det at de 3 produktene ble testet i et mobilt kontrollrom/studio i en lastebil gjør det kanskje ikke så sammenlignbart med store eller normale lytterom/stuer som vi har.

    Jeg hørte Trinnov på en minimesse i Tyskland for noen år siden, og vet at det er blant det bedre av romkorreksjon på markedet. Selv har jeg brukt Tact/Lyngdorf i mange år,så det er min referanse med romkorreksjon. Og jeg er ikke i mål. Musikkrommet mitt er relativt lite og fungerer bra. Jeg foretrekker oftest lyden bare med delay og delefilter i mitt 2 + 2 system. Etter gode tips fra en sivilingeniør innen elektroakustikk har jeg fått tips om hvor viktig det er med å stille inn delay riktig til hver kanal. Og når man leser at både den dyre Trinnov og billige KRK Ergo(har faktisk en slik og liggende, men ikke i bruk) legger til mye latenstid der korreksjonene foregår, gjør det tingene mye vanskeligere. Jeg må nok leie inn en kar som har greie på dette og få foretatt impulsmålinger fra hver kanal, slik at man kan stille inn delay mest mulig nøyaktig. Tror ikke jeg får det til selv. Det ser ikke ut til at Trinnov heller fikser dette selv automatisk. Har dere som bruker Trinnov eksternt måleutstyr slik at dere kan sjekke hvordan korrigert lyd blir og eventuelt stille inn delay etter målingene? Jeg innbiller meg og at det er lettere å få god lyd i et 2 + 2 system eller 2 eller treveis aktivt system enn med å korrigere en høyttaler over hele frekvensområdet med bare en forsterker.

    Det var overraskende at lyttepanelet bedømte Trinnov til å lyde dårligst, på tross av at den målte klart best frekvensmessig. Genelec høyttaleren med sin begrensede eq ble foretrukket med stort flertall av lyttepanelet. En av årsakene kan være at lyttepanelet bestod av lydfolk fra en fjernsynsstasjon, og at de var vant til Genelec lyden. Støy fra klimaanlegg og andre ting skrev de og kunne være faktorer som gjorde at målingene ikke ble nøyaktige nok.

    Mitt innlegg er ikke ment å være negativt mot Trinnov. Det med ganske mye tillagt latenstid fra målingene i denne testen må jo være nyttig for dere å vite om, hvis dere kan gjøre noe for å kompensere for dette.

    Hilsen Eirik.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tok en rask kikk gjennom Kern sin avhandling. Trinnov gjør jo en betydelig korreksjon mens de ander bare flikker på (skade-)verket. Droppet teksten og lurer på hvordan lyttetesten ble gjennomført. Trinnov må bli en lydmessig outlier her, med en helt annen frekvensbalanse. Med kjappe bytter kan sånt oppleves som vesentlig dårligere selv om det er vesentlig bedre. Men ørene trenger tid til å kalibreres om. Så spørs det hvor godt lytteseansen har håndtert dette.

    I tidsdomenet ser man at Trinnov gjør en del tidskorreksjon - og det ser ut som den gjør det mot lineær fase respons. Det medfører nødvendigvis en del pre-ringing som kan gå helt fint eller skape hørbare artifakter. Den korrigerte impuls og strå responsen ser noe uryddig ut, men det kan skyldes et vanskelig utgangspunkt. Man ser også av step-responsen at Trinnov har begrenset tidskontroll på bassen.

    Ut fra de enorme forskjellene i frekvensrespons etter korreksjon - og ettersom det korrigerte resultatet selv med Trinnov har betydelige frekvensavvik vil jeg tro at tidsdomenekorreksjonen gjorde lite fra eller til her.

    Når man ser på den ukorrigerte responsen så framstår testriggen som å ligge i grenseland mellom dårlig og ekstremt dårlig. Om det skyldes genelec eller akustikken kan man ikke se. Men disse DSP- løsningene håndterer ulike rigger med ulik grad av hell, så med mindre man har noe som likner dette så kan utfallet i eget hjem bli helt annerledes enn her ( og jeg tror det vil gjelde ganske mange).

    Kan forøvrig legge til at både DRC, Acourate og Audiolense kan produsere et målbart klart bedre resultat enn noe av det vi ser her. Ikke dermed sagt at det som måler best på frekvens, impuls og strp vill låte best akkurat i dette tilfellet. Men hvis Genelecene har rimelig headrom i nedre mellomtone så vil en ytterligere korreksjon der ha en stor og positiv betydning på timbre kvaliteten.

    Utføra mitt perspektiv så viser målingene i avhandlingen at Trinnov er milevis foran de andre løsningene. Så kan man lurenpå hvorfor ikkke dette ble fanget opp av lyttepanelet.

    Ser at det ble noen skriveleifer, men det er klin umulig å få SLT rett når man skriver på iPhone med pølsefingre.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    En av Trinnov attributter omhandler graden av hvor hardt man ønsker å korrigere frekvensresponsen, hensyn til refleksjoner i rommmet og hvilke type filter en bruker og hvor.
    Jeg ser hjemme hos meg at det er store forskjeller på resultatet, alt etter hvor mye gass jeg lar optimizer gi på de forskjellige parameter.
    Hvis de under denne testen bare koblet opp og kjørte i gang uten å ha kontroll på hva som skjer med lyden kan man ende opp med et resultat som er langt under det som er potensialet.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    mer her
    https://www2.ak.tu-berlin.de/~akgroup/ak_pub/abschlussarbeiten/2017/Kern_MasA.pdf

    Enda et bevis på at en horisontall rett frekvensgang IKKE er ønskelig, , det liker ikke jeg heller. Målkurven må være fallende fra bass til diskant, gjerne med en forsiktig heving i bass. Det ligger delvis inne i Comfort kurven i Trinnov .Men hvordfor Trinnov ikke kan lære av feks Dirac og ha en mer lyttevennlig default fallende målkurve for Neutral/Presicion/Monitoring /er for meg ubegripelig.
    I min modul ligger ITU og SMTP standarden for mixing av lyd inne som default respons. Begge disse har den fallende karakteren oppover i frekvens med en heving i bunn. De er ulike i tokanals og mullti.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Eirik, Takk for innspill
    Delay/ latency har ingen betydning for Trinnov i stereo, og uten aktiv deling. Det er lik forsinkelse på alt ,dermed er alt likt. Det Trinnov kan og gjør hos meg er å forsinke en kanal slik at lyden fra begge høyttalere når lytteposison likt- i tilfelle ulik avstand til hver høyttaler.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Eirik, Takk for innspill
    Delay/ latency har ingen betydning for Trinnov i stereo, og uten aktiv deling. Det er lik forsinkelse på alt ,dermed er alt likt. Det Trinnov kan og gjør hos meg er å forsinke en kanal slik at lyden fra begge høyttalere når lytteposison likt- i tilfelle ulik avstand til hver høyttaler.


    Godt at det ikke oppfattes som at jeg tråkket i salaten.

    Testpanelet bestod ikke av folk som ble dratt inn fra gaten. Det var profesjonelle lydfolk som var ansatt hos en TVstasjon. Lurer på om det var 8-10 stykker. De kjente heller ikke til hvilke korreksjoner som var blitt gjort av de forskjellige apparatene. Ellers skrev hr Kern at akustikken ikke var ideell. Synes jeg har hørt flere hififolk kommentere at de synes lyden var dårlig etter å ha hørt lyden i et lydstudio.

    Akustikkforholdene er ganske grundig beskrevet. Tidlig i oppgaven ble det skrevet mye om akustikk og hvordan forskjellige produkter måler. Men leste ikke noe særlig om dette. Mange ting og matematiske formler er alt for høyttravende for meg. Men dere som har peiling og forstår tysk kan nok finne mye nyttig kunnskap.

    Siden jeg har en KRK Ergo liggende var jeg spent på hvordan den kom ut. Room Perfect innebygget på lisens fra Lyngdorf, men korrigerer bare opp til 500 hz. Det ble fokusert på frekvensområdene med dipper og peaker. Lyngdorf gjør lite med dippene, blir det i alle fall skrevet. I alle fall i bassen skulle KRKen ha dratt ned frekvensområdet ned med flere db, men endte opp med å forsterke ytterligere. De savnet jo muligheten for å kunne ha et lowfilter innebygd, slik at høyttaleren og forsterkerne blir skånet fra å jobbe med frekvenser utenfor arbeidsfeltet sitt. Trinnoven var den eneste som korrigerte innen +- 3 db etter studionormen de følger.

    Jeg sliter med å tolke en del lydmålinger og vannfall. Så har ikke studert kurvene nøye. Det er ordene jeg for det meste forstår. Måtte ha hjelp av ordboken noen ganger. KRKen oppførte seg merkelig på flere områder og la til ting som ikke skulle være der. Og likevel bedømte testpanelet KRKen til å ha beste lyd på den mest krevende av platene med symfoniorkester. Da begynner man jo å lure på hvor gode ører de har. Men kanskje oppfattes lyden bedre enn signalbehandlingen skulle tilsi?

    En ting jeg stusser på med latenstiden: Hvis man korrigerer i to kanaler og f.eks Trinnoven jobber mye i et spesielt område, så viste de til at øker latenstiden i det korrigerte området. Vil ikke det da gi tidsforsinket signal og en mister timingen i musikken i forhold til frekvensområdene uten tidsforsinkelse? Det er det jeg sliter litt med selv. Jeg foretar kanskje målingene på feil måte. Men den korrigerte lyden blir kraftløs i forhold til bypass. Ut i fra en enkel Stereophile frekvenstestplate har jeg ganske jevn frekvensgang. Ligger innen +- 2 db fra 50 til 250 hz, med unntak av + 4 db ved 50 hz og - 5 db ved 125 hz testtonene. Vet det ikke er nøyaktig. Men det er overhodet ingen overdreven bass hos meg, og bassene går heller ikke noe særlig dypere enn 40 hz.. Lyden virker jo klarere korrigert, men den blir veldig kraftløs i forhold til bypass. Det føles som en går fra 50 watter til 500 watter. Skal sette meg bedre inn i dette. Men vurderer å gå tilbake til å bruke bare digital eq og ikke romkorreksjon.(Må lære meg å bruke det og) Har et begrenset budsjett og tar meg ikke råd til skikkelig dyre ting.


    Dere som er proffe her drar nok nytte av å kunne bruke eksternt måleutstyr for å sjekke hvor store endringene blir etter romkorreksjonen.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Latency fra korreksjonen er konstant over hele registeret, uavhengig av hvilke frekvenser det korrigeres på.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    EirikV
    En flat korrekjsjonskurvr høres tam IT og mangler bass som du beskriver, derfor er det nest med en ørevennlig fallende kurve
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det mangler disse dataene i Trinnov Amethyst manual/Spec. Så jeg innhentet dem fra Trinnov direkte på Mail ;
    As for the output voltage, measured at 0dBFS, no Optimization on and blank preset.

    XLR -> +18dBu / 6Vrms
    RCA -> 12dBu / 3Vrms Dette gir 5.3dB høyere signal enn CD standarden, viktig ved sammenligning av preamper /DAC er
    Kan legge til at 0dBu=0.7746Volt rms


    Selve manuelen finnes ikke lengre på nettsiden ,men her er en link per 31/7/2018
    https://drive.google.com/file/d/0B4L1_d7DHUoOOUZiaU4tMm11ekE/view?usp=sharing
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    En måling med og uten - før og prediktert etter - korreksjon slik Trinnov presenterer det
    10C48868-A1AC-4431-830B-9EC7171CE72C.jpg


    En Trinnov måling til med annen høyttalerplassering, mot vegg.
    5AAD2FBC-7501-4A10-BAD2-D1CD84147810.jpg


    Så med og uten korreksjon målt med REW
    2B777DBE-A9E6-4A76-B8A4-BE50077E839D.jpg


    Linje 11 rød 12 grønn 15 brun viser hvordan bass element Equalizes for å flytter rød respons til grønn, så det korrigerte signalet fra høyttaler er ikke flatt men svinger opp og ned med frekvens for å skape mer rettlinjet respons i lytteposisjon
    020DD40B-6A7F-42F1-8F72-20BE59A9EC0A.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    REW dB verdien er misvisende og gjengir ikke lydtrykket...
    Dette er klipp fra en powepoint jeg har i skyen, så jeg kan ikke ta frem target kurven, her på brakka.
    Det første plottet har +1db under 100hz og fallende til -1/1.5 ved 10k og så flat til 20k om jeg husker rett
    De to nederste plottene har Trinnov standard flat target sannsynligvis
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Trinnoven min er koblet ut nå så jeg får ikke hentet data ut, men skal se hva jeg finner på bilder og i REW.
    Uansett!
    Det er jo Trinnov og optimizers beste egenskap, det å korrigere signalet og fase forløpet i ht. for å kunne "remappe"lydkilden for å sette den i riktig tiltenkt posisjon i lydbildet for å få korrekt lydgjengivelse. Dette oppleves best i flerkanals hvor lyden fra driverne "manipuleres" i to eller flere ht. for å sette riktig "phantom image" slik at lyden oppstår der mixer/tekniker mente den skulle være.
    Dette gjelder også i to kanals mix, men her er selvfølgelig lydbildet mindre kompleks og en trenger bare to høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn