Trinnov tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke kyndig nok til å svare alphamale, men tipper Bx eller AtleT kan mye om dette.
    Spør i AL tråden, jeg tror Bx tåler det.:rolleyes:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville tro det ikke er annet å gjøre enn å prøve. Hvis dette virker på samme måte som i Audiolense er min erfaring at jo lengre jo bedre inntil du får preringing. Jeg har 800ms i bassen, 37.5 ms i midfreq (160Hz) og 0.18 ms i toppen. Vet ikke om dette var til hjelp?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @alphamele:
    Det er nok ingen fasit på hvor lange filtre det lønner seg å bruke, men generelt vil et lengre filter ha mulighet til å korrigere mer enn et kort.
    Er enig med Vidar. 600ms er ikke et spesielt langt filter ved 10hz (6 perioder), men er veeeldig langt på 400hz (240 perioder). Jeg har ikke detaljkunnskap om hvordan akkurat Trinnov fungerer. Det ligger lite åpent om dette (hvis noen har tilgang til white papers så gjerne send på PM).
    Det er egentlig bare å prøve seg frem. Anbefaler å tenke frekvensperioder fremfor lengde i ms.
    Jo lengre filtre man bruker jo større krav stilles til målingen.

    Hvis man ikke har ubegrenset tilgang til tapper så vil lange filter i bassen kunne gå utover oppløsningen i korreksjonen generelt. Litt avhengig av hvordan filteret blir implimentert i software. Det bør være uproblematisk ved 44Khz oppløsning, men ved 96Khz kan det også være et issue. Prøv deg frem. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takker for svar gutter.
    Oppsettet er sånn:
    Først går jeg inn i trinnov og legger inn ønsket "slope" i targetcurv avdelinga:) som optimizer tar hensyn til når den kjører automatisk rk av hele stasen. Den har mulighet for å "remappe" høyttalerene for optimal gjengivelse fra en mulig ugunstig plassering. Fase, Amplitude, GD, impulsrespons, ja nær sagt det meste regnes ut på nytt.
    Her brukes både fir og iir og jeg kan bestemme etter det jeg skjønner hvor fir og iir skal overlappes. Den står i dag på 200hz.

    Etter denne seansen kan jeg gå inn å eq,e med et rent fir filter samt graphic eq.
    Jeg får bare prøve meg frem med øra og rew for å se hvor det bærer hen.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    En ting til når vi er igang:)
    Clock mode? Hva er optimalt å bruke? Noen tommelfinger regler her, eller headsup for fallgruver.
    Default er 48khz og valgene videre er slave, 44,1 - 88,2 - 96 khz.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Er det slik å forstå at den røde linjen er den som blir mest foretrukket?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Interessant. Er det slik å forstå at den røde linjen er den som blir mest foretrukket?
    Hvis jeg husker dette riktig så representerer den røde linjen hvordan man oppfattet den frekvenskurven som folk likte best. Den kurven de likte best hadde et jevnt fall på circa 10dB fra 20 hz til 20khz (vises like bak den røde).
     

    Bidland

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    83
    Antall liker
    33
    En ting til når vi er igang:)
    Clock mode? Hva er optimalt å bruke? Noen tommelfinger regler her, eller headsup for fallgruver.
    Default er 48khz og valgene videre er slave, 44,1 - 88,2 - 96 khz.
    Bruk slave hvis du har en kilde som tilkoples på AES inngangen. De andre definerer intern klokkefrekvens. Et triks vi bruker i studioer er å gjøre kalibrering på 48 kHz, og så endre til 96kHz for å redusere latency. Ikke så viktig i hi-fi sammenheng, men kan være kritisk i inspillingssammenheng i studio.

    Ref. ditt andre spørsmål ang lengde på FIR filter, så vil et lengre filter gi deg bedre oppløsning ved lavere frekvenser. Trinnov bruker pr. default en kombinasjon av IIR og FIR filtre, men du kan endre flere parametre her. Du kan også velge å kun bruke FIR filter, slik som Audiolense og Acourate, men da er det definitivt en god ide å gjøre filtreret lengre. Trade-off er dertil lengre latency, så vi gjør sjelden dette i studiosammenheng.

    For ordens skyld: jeg jobber for importøren av Trinnovs Pro Audio produkter.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei B!
    Takk for du stikker innom her med dine kunnskaper. Ikke så lett å få svar på alt siden det ikke akkurat florerer av trinnov på sentralen;) Jeg skal prøve ut clockmode som du anbefaler. Jeg har satt fir til 300 og iir opp til 250 hz. Er det innafor?
    Tror du jeg med fordel kan bruke fir hele veien ned?
     

    Bidland

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    83
    Antall liker
    33
    Hei B!
    Takk for du stikker innom her med dine kunnskaper. Ikke så lett å få svar på alt siden det ikke akkurat florerer av trinnov på sentralen;) Jeg skal prøve ut clockmode som du anbefaler. Jeg har satt fir til 300 og iir opp til 250 hz. Er det innafor?
    Tror du jeg med fordel kan bruke fir hele veien ned?
    Prøv å gradvis senke øvre frekvens for IIR helt til du ser at det blir mer avvik i den korrigerte responsen. Så går du opp et hakk derfra.

    Bjørn Magne
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Veldig dødt her, hvem er det egentlig som har Trinnov her å sentralen? I 2015 var totalsalget kommet opp 4000 Trinnov enheter til Hifi markedet, og 600 studiorer hadde det installert.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er nok ikke så mange vil jeg tro, vet bare tre inkludert meg selv. Og da blir det ikke så mye aktivitet i tråden.
    Hadde håpet på flere så erfaringsgrunnlaget ble større, og kunne deles. Det er enorme muligheter i disse boksene, samt mange fallgruver. Læringskurven er bratt spesielt når man runder åtte kanaler.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Svindyrt ja, men overkommelig å lære seg, men å bli god krever nok betydelig erfaring,
    Her er mitt første forsøk på analyse.
    Først target kurvene Comfort og Precision
    Capture.JPG


    Så målte og beregnede kurver Comfort/Precision
    Capture2.JPG


    Når jeg måler med REW blir det så her Svart= ingen korresjon, Rød=Monitor setting(flat), Grønn=Comfort setting
    Capture3.JPG


    Egen target kurve skal prøves ut neste dager..Basert på Sean Olive JBL syntesis
    Capture4.JPG
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Svindyrt ja, men overkommelig å lære seg, men å bli god krever nok betydelig erfaring,
    Her er mitt første forsøk på analyse.
    Først target kurvene Comfort og Precision
    Vis vedlegget 449221

    Så målte og beregnede kurver Comfort/Precision
    Vis vedlegget 449224

    Når jeg måler med REW blir det så her Svart= ingen korresjon, Rød=Monitor setting(flat), Grønn=Comfort setting
    Vis vedlegget 449225

    Egen target kurve skal prøves ut neste dager..Basert på Sean Olive JBL syntesis
    Vis vedlegget 449230
    Dette ser unektelig ut som et veldig spennende produkt. Mulig jeg må se i denne retningen selv. Jeg har tidligere prøvd Romkorreksjon til kinoformål, men fikk det aldri til å sitte helt. Deretter har jeg i mange år brukt Lyngdorf, både i deres egne produkter og i McIntosh. Det produktet jeg har likt best er McIntosh MEN220 (også basert på Lyngdorf), men det ser ut til å mangle et par knepp på å nå opp til trinnov sin fleksibilitet og kapabilitet. Hva er det beste/ rimeligste veien inn i trinnov verden?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig, Balle Clorin, er ikke kurven din veldig flat? Min erfaring er at jeg liker større fall på kurven når jeg drar litt på. hvor høyt pleier du å spille?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Hvem er det som bor nærmest Langesund av dere Trinnov eiere. Skule meget gjerne hatt en demo på hva den er god for:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    For øvrig, Balle Clorin, er ikke kurven din veldig flat? Min erfaring er at jeg liker større fall på kurven når jeg drar litt på. hvor høyt pleier du å spille?
    Ja standardkorreksjonskurvene er for flate. Man kan lage sine egne. Jeg vil prøve det også, er helt fersk på enheten .Duet butikken i Oslo gav meg en MEGET overbevisende demo en messehelg,det var da benyttet betydelig optimalisering utover standardkurvene
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kurvene tilpasses rommet og humør:)
    Forøvrig har jeg i min modul innlagt presets fra miksestandardene som benyttes for hhv. stereo og hjemmekino.
    ITU Stereo fra 1-8 kanaler og SMTP som er kinostandaren for miks av lyd i surround. Jeg benytter meg forøvrig ikke av dem da kurvene er tilpasset mitt rom og ører.
    Men targets er i stadig forandring etterhvert som kunnskap og muskksjanger utøves. Det er det som er så gjevt. Man kan legge inn opptil 30 presets.
    Jeg benytter forøvrig i dag kun en liten håndfull. Jeg leker også mye med delefrekvenser mot subbene og overgang mellom IIR/FIR.
    Resolution of energy response, passfilterne, lengde på FIR filter, ol.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    140:bypass.jpg


    Denne er et eksempel på hvordan ståa er nå, det er gjort noen justeringer hvor det er dempet noen db mellom 60-100 hz samt glattet litt fra 4khz. Det er også lagt inn et filter på 15hz så ikke subber går i lufta.
    Gul er i bypass. Deling på subb mot fronter på 140hz på denne preset.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Takk Alfamale,
    Jeg klarer å modifisere target på eksistrende delfault kurver, (1-5) og re-beregne,men hvordan kan jeg editere uten å overskrive den gamle preset'en, manualen sier man kan editere og lagre NYE presets/korrkurver fortløpende ,men ikke HVORDAN!!

    -- tungvint om jeg må lag en nytt sett dummy målinger for å få tilgang til preset slot 20-25
    Kunne trengt et Trinnov-brukerforum her i Oslo..
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Du kopierer de over i ny tom preset og navngir den der.
    DVS! Eksempelvis kopierer du monitorpreset inn i en tom preset ved å:
    . Gå inn/trykk på monitor preset
    . Gå så inn på en tom preset og trykk save.
    Da legges en kopi av monitor inn på den nye preset og du kan jobbe videre på den. Veldig kjekt for å A/B teste forskjellene på de endringer du gjør. Husk å save hver gang du har gjort en forandring ellers lagres den ikke.

    Bjørn Magne på lydrommet i oslo er en av de jeg vet som har endel kunnskap om trinnov. Duer hjertelig velkommen til å dele herBM;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk Alfamale,
    Jeg klarer å modifisere target på eksistrende delfault kurver, (1-5) og re-beregne,men hvordan kan jeg editere uten å overskrive den gamle preset'en, manualen sier man kan editere og lagre NYE presets/korrkurver fortløpende ,men ikke HVORDAN!!

    -- tungvint om jeg må lag en nytt sett dummy målinger for å få tilgang til preset slot 20-25
    Kunne trengt et Trinnov-brukerforum her i Oslo..
    Bor du i Oslo?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 449335

    Denne er et eksempel på hvordan ståa er nå, det er gjort noen justeringer hvor det er dempet noen db mellom 60-100 hz samt glattet litt fra 4khz. Det er også lagt inn et filter på 15hz så ikke subber går i lufta.
    Gul er i bypass. Deling på subb mot fronter på 140hz på denne preset.
    Den kurva så bra ut - omtrent slik jeg ville valgt det selv. Muligens jeg ville hatt ørlite mer nivå fra 100 og opp mot ca 450-500hz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn