Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Har du forsøkt DSP i noen av dine oppsett, Zulu?
    Ettersom utskiftningstakten er såpass frisk, kan ting tyde på at du har et vanskelig rom, jeg tenker at en fornuftig DSP under Schröder-frekvensen (les: i bassområdet), vil kunne "tørke opp" såpass at resten av lydbildet også blir mer gjennomsiktig. Dersom du ikke treffer bulls eye ved første ørekast denne gangen, heller, vil jeg gi deg det rådet å ha litt is i magan, og heller benytte mer tid på akustikk / DSP.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du forsøkt DSP i noen av dine oppsett, Zulu?
    Ettersom utskiftningstakten er såpass frisk, kan ting tyde på at du har et vanskelig rom, jeg tenker at en fornuftig DSP under Schröder-frekvensen (les: i bassområdet), vil kunne "tørke opp" såpass at resten av lydbildet også blir mer gjennomsiktig. Dersom du ikke treffer bulls eye ved første ørekast denne gangen, heller, vil jeg gi deg det rådet å ha litt is i magan, og heller benytte mer tid på akustikk / DSP.
    Har vert oppe hos Zulu og ratta bittelitt. Slett ikke vanskelig rom foruten litt mye ekko bortover rommet. I bassen sitter det egentlig svært godt for å være ei stue. Blir spennede å høre hva han synes om de her.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    En ting er sikkert er at når du blir fornøyd kommer det til og være perfekt😎
    Håper virkelig det sitter med de nye høyttalerne som er meget spennende, har nesten trykket kjøp på dem selv i en noe annen konfig😅
    Er pc byttet ut nå?
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Har du forsøkt DSP i noen av dine oppsett, Zulu?
    Ettersom utskiftningstakten er såpass frisk, kan ting tyde på at du har et vanskelig rom, jeg tenker at en fornuftig DSP under Schröder-frekvensen (les: i bassområdet), vil kunne "tørke opp" såpass at resten av lydbildet også blir mer gjennomsiktig. Dersom du ikke treffer bulls eye ved første ørekast denne gangen, heller, vil jeg gi deg det rådet å ha litt is i magan, og heller benytte mer tid på akustikk / DSP.
    Er nok bare jeg som er vanskelig :) Planen er å få tak i musikkserver med Jriver eller Roon som har DSP funksjon. Ja må prøve å ha is i magan ja.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    En ting er sikkert er at når du blir fornøyd kommer det til og være perfekt😎
    Håper virkelig det sitter med de nye høyttalerne som er meget spennende, har nesten trykket kjøp på dem selv i en noe annen konfig😅
    Er pc byttet ut nå?
    Det håper jeg også. Og skulle det ikke bli perfekt med en gang så er det mange muligheter med Trio15 :) Jeg fikk aldri musikkserveren som jeg bestilte. Har fortsatt planer om pc bytte :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jriver er et anvendelig verktøy med vanlig EQ og parametrisk EQ, i tillegg til blant annet subwoofer simulator. Brukes det nennsomt kan det gi store fordeler uten merkbare ulemper.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Jeg burde ikke blande meg, men hvis du har antydning til hifinevroser hadde jeg ikke valgt noe med eq, romkorreksjon eller andre muligheter for å lure på om det burde vært justert litt anderledes.
    -Og skulle du like lyden du har, så for all del ikke begynn å måle for å se hvor dårlige kurver du har.
    KISS!
    I beste mening 🙂
    Mvh
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @bia - Ja EQ kan være et tveegget sverd. Kunsten er etter min erfaring å gjøre en liten endring av gangen og å leve med den en stund før man prøver neste. Lettere sagt en gjort naturligvis, men en prosess man lærer av, og så er det veldig mye rimeligere enn å bytte høyttalere, PU etc.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Jeg burde ikke blande meg, men hvis du har antydning til hifinevroser hadde jeg ikke valgt noe med eq, romkorreksjon eller andre muligheter for å lure på om det burde vært justert litt anderledes.
    -Og skulle du like lyden du har, så for all del ikke begynn å måle for å se hvor dårlige kurver du har.
    KISS!
    I beste mening 🙂
    Mvh
    Blir nok bare småjusteringer i bassområdet tenker jeg. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    @bia - Ja EQ kan være et tveegget sverd. Kunsten er etter min erfaring å gjøre en liten endring av gangen og å leve med den en stund før man prøver neste. Lettere sagt en gjort naturligvis, men en prosess man lærer av, og så er det veldig mye rimeligere enn å bytte høyttalere, PU etc.
    Det er jeg enig i, men hvis det ikke fungerer fra starten av er det ikke noe vits å tenke på det.
    Min erfaring fra aktiv deling var at det låt huggorm når man la til - eneste eq som kunne fungere var å ta bort. Hvorfor det var slik vet jeg ikke.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med dritfine høyttalere
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    1
    Grattis, det blir spennende å høre ditt inntrykk når de har fått kjørt seg noen timer.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Kjørte fruen til flyplassen i dag. Hun skal til Filippinene i 41 dager. Og jeg har hele huset for meg selv :) Eneste aberet er at jeg ikke får hentet de nye høyttalerne før 22. april. Vurderer derfor å få tak i noen billige ventehøyttalere imens.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hvis jeg ikke klarer å vente så får jeg dra til Malmø og hente høyttalerne. Hvis jeg venter til 22. april så kan de hentes i Gøteborg :)
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    330
    Hallo! Gøteborg - Malmø er gjort på under 3 timer.
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    330
    Ja, ja, men det er lenge til 22 april da, for å spare 6 timer :)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    406
    Antall liker
    481
    Sted
    Brøttum
    En skikkelig utålmodig hare hadde hatt de høyttalera der i stua alt :LOL: Måtte kjøre tur/retur Sunndalsøra og hente mine drømmehøyttalere også, absolutt verdt det. :)
     

    rørsus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    230
    Antall liker
    330
    Tenk, 9 timer - full av forventninger også kjenne på utålmodigheten på vei hjem. Herlig!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her er baksiden av høyttalerne
    Tøffe talere.
    De 15" greiene.
    Er det Eminence Deltalite ll 2515?
    ...har vært på nippet til å kjøpe dem flere ganger, men tilfeldigheter har gjort at det aldri har blitt noe av.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpe ventelyd nei, her er det bare å pakke bilen. Hive innpå litt og ta en tur.. Spare 6 timer og vente, vente, vente, vente.. Neis, bare tut og kjør
    Hadde jeg klart å gått så hadde jeg vert på vei til posten nå for å hente dac.. Men nå er jeg litt over snittet dårlig til å vente...
    FB_IMG_1660894474861.jpg
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Tøffe talere.
    De 15" greiene.
    Er det Eminence Deltalite ll 2515?
    ...har vært på nippet til å kjøpe dem flere ganger, men tilfeldigheter har gjort at det aldri har blitt noe av.
    Er Pure Audio Project Trio15
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Selvfølgelig må du reise å hente. Asap om du ikke allerede er på veien.
    God tur.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Eller du forenkler det hele ved å svinge, unnskyld, vingle, en tur nedom Asker og låne med deg et par Klipsch B3 til fri benyttelse inntil du får dine nye smykker inn på gulvet.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.191
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Eller du forenkler det hele ved å svinge, unnskyld, vingle, en tur nedom Asker og låne med deg et par Klipsch B3 til fri benyttelse inntil du får dine nye smykker inn på gulvet.
    Jeg takker for tilbudet. Store muligheter for at jeg takker ja til det :) Må bare finne ut av ting først.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn