Zu Audio - "We're only here for the MUSIC"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Fant ingen tråd her for Zu Audio, så da oppretter jeg en i og med at jeg selv nettopp har kjøpt meg noen slike høyttalere.

    Zu Audio Presence forsterket av ASR Emitter I med signal fra Ayon Audio CD-1.


    Zu Audio Birth og Zu Audio Libtec.


    Er det flere Zu-landere her inne? :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Rått oppsett :eek: Det skulle jeg likt å høre! Jeg har ikke Zu, men ut i fra det jeg har lest så fremstår det som svært interessant konsept.
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Takk for det.

    Zu låter ikke sånn kjempeulikt Tannoy, noe som sikkert ikke kommer som en overraskelse konstruksjonene tatt i betraktning.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Flott Kenti.. Og flotte bilder!!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Meget lekkert oppsett. Hadde ikke du Avantgarde før ?Hvordan synes du ZU lyder kontra disse evt ? Er det en ZU-senter du bruker ? :)
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Jeg har aldri hatt Avantgarde :)

    De siste høyttalerne jeg hadde var ML Vista og en liten periode Vantage før jeg gikk til Zu. Senteren er av merket Swans, men jeg sikler litt på Avantgarde Solo.
     

    Bjerre

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    303
    Hey! Eg har hatt et par med zu druid i hus litt over en mnd nå!
    Litt blanda intrykk av høyttaleren til nå, de fremstår som veldig dynamiske og klare i lyden. Skarptrommer hørest ut som skarptrommer og symbaler kommer klart frem i lydbildet. Høyttalerene får virkelig frem godfølelsen fra el-gitarer - Steve Ray Vaughams "tin pan alley" fikk meg til å smile bredt av realismen og trøkket i fremførelsen disse høyttalerene leverer.
    Men nedturen er at det ikke er fest hver dag, og noen ganger vil eg bare roe ned med noe rolig, avslappende musikk, og da kan de fort fremstå som litt masete, litt for lyse i klangen med for fremtredende øvre mellomtone og diskant med litt lite kropp på manne stemmer. Det er litt begrenset med dypbass, så en god sub er nesten en nødvendighet for meg da eg liker konsert følelsen skikkelig bass gir meg.
    Men det må nevnes at leiligheten min er sparsomt møblert med tak og vegger i betong og glass, men akustikken er ikke verre en at et par med xtz 99.26 som eg hadde på lån en uke fremstod som de rake motsetninger, med masse kropp på vokaler og ganske tamme diskanten.
    Må prøve litt mer forskjellig elektronikk, til nå har de spilt sammen med en sugden forsterker og sim audio cd spiller. Hørte et sted at hegel ble nevnt som en god kombo til zu, ikke vet eg, det må prøvest før endelig dom faller. Akkurat nå.. litt i tvil om eg vil beholde de eller benytte meg av 60 dagers returetten Vendur gir på zu.
    Fikk akkurat den nye plata til The Kooks i posten, sitter å hører på den nå, så høyt eg tør - av frykt for at nabofreden skal ryke! Lyden og live følelsen tar meg rett tilbake til Hove festivalen, med kald øl i plastglasset, varmt og godt i været og masse glade fulle festivalgjengere på The Kooks konsert!
    Spørs om eg ikke beholder de allikevel :)
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Selv har jeg ikke fått lyttet til Druid enda, men anbefaler deg å jobbe skikkelig med plassering og ikke minst demping av førsterefleksjon på høyttalerne. Det er svært viktig å ta førsterekleksjon fra begge høyttalerne på hver sidevegg. Førsterefleksjon på bakvegg er også viktig hvis du ikke sitter veldig langt fra bakvegg. Etter at jeg fikk mine Presence i hus har jeg jobbet veldig med å tilpasse demping og i det hele tatt akustikken i rommet på nytt for disse. Skal si det gjør mye med hvordan de spiller!

    Fordelen med Zu, slik jeg ser det, er at de har en spillestil som er veldig "live" og utilslørt. Plasserer man ikke disse helt korrekt kan de fremstå som "lyse"/slanke i spillestilen. Mine Presence låter som fløyel i øret når det er meningen, og spiller dynamisk og rått som få når dét er meningen ;)

    Et tips kan være å flytte høyttalerne litt nærmere hverandre hvis du vil ha en varmere klangkarakter.

    BTW: Legg gjerne ut et bilde av Druidene i miljøet de spiller nå.
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Takk for det, Hagto. Blir bare mer og mer fornøyd med lyden her, noe som lover godt.

    Leste akkurat omtalen du linket til. Selv om skribenten kanskje fokuserer litt vel mye på de andre spikesene han prøvde på de virker han godt fornøyd.. Og det han skriver om refleksjoner bekrefter også min forrige post. Dette gjelder jo for alle høyttalere, men man mister som sagt en del av "ZU Sounden" om man ikke jobber litt med akustikk og plassering.

    Sånn som han skrøt ble jeg nesten litt nysgjerrig på de spikesene. Hadde planer om å prøve ut Soundcare her, men iom at de ikke leverer for 3/8" gjenger går det dårlig.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    det jeg liker med zu er at de er plasseringsvennlige..lyden er varm og nøytral
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Hei NEVATON,

    Kunne du utdypt litt for oss?
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    hei har zu tones her,

    jeg har disse på gulvet ettersom jeg har en liten mini-me på 11 måneder, som liker å rasere alt som er i veien for han.

    det vil si at stativene er bortgjemt :)


    låter fortsatt bra.

    høyttalerne forsvinner lett og stereo center image oppnås lett-

    HF resposen er jevn og naturlig..nærfeltslytting mindre enn 1 meter er ikke et problem .skjønner hvorfor disse har blitt populære.
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Vanvittig flott oppsett, kenti, og bilder!! (Rene Akto-bildene det der jo!)

    Har du en presentasjon av hele oppsettet i egen tråd på annet forum?
    Hvis ikke, lag gjerne en her......hint, hint :D

    R
     

    Bjerre

    Medlem
    Ble medlem
    13.12.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    303
    Er det noen som har forslag til en forsterker som virker skikkelig bra med druidene? Har en sugden 21se nå, men har en følelse av at det er mulig å få en bedre match enn dette. Noen som har erfaringer de vil dele?
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Stilig Bjerre, har du flere bilder?

    Har desverre ikke noen erfaring med Druid, men er godt fornøyd med ASR på mine Presence. Hvilken prisklasse legger du deg på? Kanskje rør kan være aktuellt?
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    pleide å kjøre tones med DIY first watt F2. Spilte faktisk mye bedre enn annen forsterker som kostet 10x mer ;D
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Fremdeles fornøyd med Presence? Lukter på Definition eller Presence men klarer ikke bestemme meg, noen som har noen erfaringer?
     

    mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Begynner å bli interessert etter å a lest endel om Zu/Druid. Selv om de er lettdrevne har de neppe vondt av masse krefter, men har noen erfaringer med hvordan de matcher Electrocompaniet? Har en EC 4.9/AW400 kombo som jeg gjerne vil beholde. For enkelhets skyld kan vi si at det primært skal brukes til rock i de hardere divisjonene.
    Gjetning er det nok av på forumet, så setter pris på om vi kan holde oss til faktiske erfaringer.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    Zu har såpass spesiell klang at du må teste disse hjemme hos deg selv, trur Vendur fortsatt har 60 dagers hjemlåns ordning. Jeg drev Zu ones med 1.5 watt til 50 watt forsterker. Beste resultatet var med Pass labs F2 clone. 5 watt
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Hei Zu fans,

    noen av dere som har erfaring med Zu-ombygde Denon 103 pickuper?

    Lurer litt på en slik en.
     

    mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Zu Essence endelig i hus. Eneste jeg har å si er at de var bra pakket, men trenger kraftig massaje av elementene. Det kan virke som de har blitt sendt ut uten inspillingstiden ZU vanligvis gir, antakeligvis for å korte inn en ganske drøy forsinkelse. Ene HT spiller merkbart høyere (har byttet høyre/venstre for å sjekke), så skal finne noe basstungt de kan jobbe med en stund for å se om det hjelper.
    Bra oppfølging fra importør, skal nevnes.
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Gratulerer med flotte høyttalere, mrts :)

    Har selv hatt disse spillende hos meg en stund, og du kan glede deg til de løsner opp.

    Hvilken farge gikk du for?
     

    Jori

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2006
    Innlegg
    165
    Antall liker
    2
    Gratulerer så mye mrts. :)

    Noen som har testet Essence opp mot Druid? Hvor mye bedre er de?
    Har Druid selv og vurderer å gå opp. Litt usikker på da om det vil bli et problem med min Druid Center som da som vil ha en litt annen klang.
     

    mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Smooth Matte Black/Anthrazite. Ser ganske 'smooth' ut sammen med NAIM-greiene mine... Diskret lekkert.
    Tok det lang tid før dine falt på plass?
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Jeg har de ikke selv, men har spilt litt på de før en test som kommer etter hvert i Hjemmekino. Det er ikke jeg som tester de, men Håvard.

    Er en stund siden jeg hadde de stående, så husker ikke akkurat hvor lang tid det tok, men etter 1-2 uker så er nok en del gjort.

    Komboen din høres ut som en estetisk god match. Sleng gjerne ut et bilde av oppsettet.
     

    mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Det er ikke mulig!
    Etter litt sjekking kan det virke som om det ene elementet har brent spolen. Ser ut til at den obligatoriske innspillingen fra ZU har vært i hardeste laget...
    Importøren tok umiddelbart action ut fra min beskrivelse, og nytt element er på vei fra USA.
     

    Kenti

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    54
    Antall liker
    10
    Slikt er utrolig surt. Heldigvis er importør, så vel som Zu Audio, veldig service minded slik at ting ordner seg.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hallo

    Hvor mye koster disse høyttalerne. Zu Druid
    Finnes det forhandler på østlandet og i så
    fall er det mulig å høre?

    Lasse :)
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    En Meget lite Brukt tråd dette ser eg. Melder meg likevel inn då eg nyleg har kjøpt Zu Tone. Førsteinntrykk er tja... Ulikt alt anna eg har prøvd. Det seiast det er likt Tannoy lyd. Hmm..Ueinig då eg har hatt mange Tannoy.

    Spinkelt? Veldig bra på noko musikk, direkte håplaust på anna. Altsså ikkje ein allrounder iallefall.

    SUB? Trur må til det etterkvart...:(
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Noen som vet hvordan Zu kablene er?
    Selges billig på Ebay.99 USD for XLR-kabler
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    Zu har Eminence lyden ..mer dynamitt ( med whizzern), enten elsk eller hat. Sean Casey fortalte nylig at deres første coax modell kommer snart.
     

    Tetragrammaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Noen som vet hvordan Zu kablene er?
    Selges billig på Ebay.99 USD for XLR-kabler
    De auksjoneres bort med en startpris på rundt en dollar ja, men stiger til "markedspris" nær auksjonsavslutningstidspunktet. Jeg laget meg en gang en oversikt over hva som er "going rate" for de forskjellige Zu-kablene, skal se om jeg finner den senere. Jeg har en del Zu-kabler, både strøm og signal, og de er etter min oppfatning "bra" :)
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Begynte litt med hat for min del, men har nå sett høgtalarane tettare saman, utruleg kor mykje det hadde å sei. Ser jo heilt "mongo" ut, og virkar heilt ulogisk, men bedre spelar dei iallefall.... Gir ikkje dommen etter 2cdar så.... Trur det kan bli moro.

    Høyrer det er rør som gjeld, men spelar no med engelsk elektronikk(trans.). Funkar fint...
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    7
    Har Druider selv, og det ble helt klart ett løft med Zu kabler.
    Men det ble det også på de andre høyttalerene jeg har.
    Min erfaring er at dette er høyttalere som det må jobbes endel med for de skal yte
    optimalt. Jeg driver enda å får til små forbedringer. Tror det var en test på 6moon med Tone.
    De bruker å få med seg det vessentlig og vel så det.
    Men som de sier enten liker du måten de gjengir musikk på, eller så leiter en videre:)
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Begynner like her. Litt vanesak å lytte til disse. Spiller bra på vokalmusikk. Egne erfaringer ulikt det eg har lest. Trodde de skulle vere enda mer frempå? Minner meg litt om Triangle Comete ES som var i mitt eige ein periode...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn