Zerostat sitt første hornsystem med tilhørende audio konfigurasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    det der så helt imponerende ut, full pupp på 30 hz? Og 5 db ned på 20?, hvor høyt kan dette spille uten vreng?
    Det et akkurat det som et skremmende. Jeg kan spille grisehøyt. Lydbildet er «rock stable». Jeg har ytret det tidligere og sier det igjen, at det hadde vært gøy å ha en enebolig med dertil bra rom. Å bo i blokk er sterkt reduserende.

    xtz a-300 når nok ikke helt opp når det gjelder åpenhet eller dynamikk, men spiller såpass ballansert og gøy at innspillingene får avgjøre mesteparten av kvalitetsvurderingen. Samtidlig syns jeg at ampene avanserer på å ikke utpeke seg lydmessig i noen spesiell retning. Dvs ikke typisk "hifi"-signatur...
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tror det er lurt å beholde de du har hvis du er fornøyd med de, eventuelt gjøre tiltak med de for at de skal få mer "innpass".
    Forresten, med såpass flat kurve, hvor mange db ligger lyttevolumet ditt på?
    Sikkert ikke korrekt måling, men 70-90db ish…
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du skal slite MYE med å finne fetere "kjøpelyd" til en vettug pris - og da blr det ikke vesentlig mindre enn de du har nå uansett! Tweake systemet OG kjerringa!!
    AL er antagelig et fantastisk verktøy for oss som ikke evner å lage et tilsvarende positivt delefilter. Tipper jeg får veldig mye gratis korreksjon i AL.
    Et eksempel er tilpassning av targetkurven, som forøvrig kan gjøre dramatiske utslag selv ved små endringer. Ulempen er at den ikke virker stort på sambisen. Kanskje i neste versjon. :love:
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.405
    Antall liker
    102.420
    Torget vurderinger
    23
    Forespeil henne alternativet til denne hobbyen..... rase rundt på byen, drekka & pule.... :cool:
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes noen versjoner. zero 1 XD er siste versjon. De er fullaktive og med eget DSP system. Her bruker jeg en egen dac fra BP men strengt tatt trenger man ikke noe annet enn en form for streamer og plugge i den innebyggede dacen. Også den låter meget bra.

    Digger designet på Zero 😁

    Din Borderpatrol DAC gjør signalet bare mer unøyaktig med 2 ekstra konverteringsprosesser.

    Du har:
    Digital signalkilde - Borderpatrol DAC - AD konverter i Zero - DSP - DA konverter i Zero

    En tilsynelatende mer fornuftig løsning:
    Digital signalkilde - DSP i Zero - DA konverter i Zero
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Digger designet på Zero 😁

    Din Borderpatrol DAC gjør signalet bare mer unøyaktig med 2 ekstra konverteringsprosesser.

    Du har:
    Digital signalkilde - Borderpatrol DAC - AD konverter i Zero - DSP - DA konverter i Zero

    En tilsynelatende mer fornuftig løsning:
    Digital signalkilde - DSP i Zero - DA konverter i Zero
    Det er selvfølgelig testet. Jeg velger det som låter best, og jeg liker lyden bedre gjennom BP dac.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ganske imponerende dette. Syns det låter bedre og bedre. Mellomtonen er akkurat så "våt" og fremover jeg vil ha den.

    "Blod på tann" høyttalere dette. Mistenker at disse kan "dras" lengere med andre amper en de D-klasse XTZ amper som nå benyttes. Jeg har tenkt mye på å bytte til A/B amper med mye A drift. Dette må prøves ut. Klarer ikke "se" for meg hva jeg bør teste ut.
    Hva ønsker jeg å oppnå? Jo, enda mer dissekerende lydbilde.

    1657204825165.png
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å prøve en eller to av disse på horn og diskanter? "
    To er vel litt billigere enn en brukt AHB-2?
    Du trenger muligens noe mer power til bassene enn hva disse kan levere brokoblet.

     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En stk slik må da holde i massevis for kompresjonsdriver. Om jeg ikke hadde vært så strålende fornøyd med den neurochrome baserte custom saken som Armand lagde til meg så tror jeg at jeg hadde forsøkt en av de to nye Topping forsterkerne til diskantene.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Stemmer i med Arne her. deler hans begeistring for PuriFi. Har akkurat tatt i bruk 4 kanaler
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bruker de også på 4002 og på E130 i J horn på midbass. Knakende bra resultat
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg hadde Hypex NC400 /smps600 for en tid tilbake. Dette var for "pinglete"/forsiktige saker for meg. Mulig oppsettet den gang ikke passet.
    Legger merke til at buffer stage er avgjørende. Det koster flesk når mer eksotiske opamps/buffere utvikles og implementeres. Eller er dette noe "sånn-derre-high-end-snake-oil" igjen?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å si, har til gode å se noen alternative buffere/op-amps gjøre ting noe bedre i Purifi-moduler. Mulig @Armand har snøring da han har dillet mye med både hypex og purifi.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Selv bruker jeg buffere fra Neurochrome
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Er redd for at uansett buffer hos meg hadde gitt samme vanvittige resultat... Har òg en annen kammerat som sitter med samme inntrykk....
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Er bare K2 som jeg vet har prøvd de , han har solgt de igjen.
    Men er jo samme moduler men Nad har laget sitt eget inngangstrinn...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hei dere og fortsatt god sommer! :)

    Som mange vet bruker jeg et par Coral H-105 i toppen, over et par Radial 950PB drivere.
    Har jeg noe å hente på å endre xover fra 6.5k og ned til 5k mellom disse driverne?
    Bruker AL XO med standard 2 oktav deling.

    Ser at spec for H-105 er:
    • Characteristics.playback frequency range: 4,000–30,000 Hz ■ Recommended crossover frequency: 5 kHz ■ Impedance: 8 Ohm ■ Maximum input: 50 W ■ Sound output pressure level: 108 dB / W / m ■ Magnetic flux density: 14,500 gauss ■ Frequency rangeplayback: 4,000–30,000 Hz ■ Recommended crossover frequency: 5 kHz ■ Impedance: 8 Ohm ■ Maximum input: 50 W ■ Output sound pressure level: 108 dB / W / m ■ Magnetic flux density: 14,500 gauss ■
    • Type: Horn Tweeter
    • Face Width: 70mm
    • Flange Width: 100mm
    • Depth: 85mm Overall Depth: 100mm
    • WEIGHT: 2-1/2 lbs each.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det er bare å hoppe i det... Lag et filter og lytt 😉
    Jeg måtte bare forhøre meg med ekspertisen her inne før jeg freistet. Det et ikke så lett å erstatte en ødelagt H-105, hvis det fatale ville skje.

    Må jeg ta ny måling?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis anbefalt deling er 5 khz er du nok veldig trygg til hjemmebruk. 50w inn på kompresjonsdrivere er absurde nivåer du aldri vil være i nærheten av. Hvis det skjer med et uhell er det mer hørsel enn driver jeg ville vært bekymret for. 😬

    Klok av skade rundt dsp-knoting med mine M2-kloner fant jeg ut at det var smart å bruke en forsterker med veldig begrenset effekt direkte på kompresjonsdrivere, så det ble en sak på rundt 17w, eller kalkulert maksnivå på rundt 113 dB pr diskant i lytteposisjon om jeg husker riktig. Mer enn nok mtp at man ligger en 6-7 dB høyere i bassen enn over 1 khz.

    Hva som er best ang deling kommer mye an på spredning og hva hornet liker. Deling på 5-6 khz er i et kritisk område av hørselen, så bare å teste seg fram til hva du liker best.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    La umiddelbart merke til at symbaler fikk et litt "annet" preg. Damestemmer fikk mer "hals" på en måte.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bytt ut Alu med beryllium så får du historiens største sjokk....
    Er @JoHoo Sine 2450 truextent bedre på M2 hornet enn de 18sound 4015BE som jeg har tror du tror du?
    Samme membran, men om jeg husker riktig måler vel 245x bedre på den waveguiden oppover I frekvens.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Er @JoHoo Sine 2450 truextent bedre på M2 hornet enn de 18sound 4015BE som jeg har tror du tror du?
    Samme membran, men om jeg husker riktig måler vel 245x bedre på den waveguiden oppover I frekvens.
    Har ikke sett noen målinger på 18sound oh hvordan de er oppover.... Men ville sagt atmosfære skal du ha noe som er virkelig forskjell må det blit
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tillater meg å legge til her at Johoo sine drivere har ankommet Oslo og venter spent på ny eier. Kan ses og tas på på St. Hans haugen
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Bytt ut Alu med beryllium så får du historiens største sjokk....
    Tipper det, men da baller det på seg her. Hvis jeg nå deler ved 5k, vil vel "noe" av gevinsten for Be forsvinne. Tipper at en kan kjøre 2-veis med Be.
    Bare får å nevne det, så har jeg aldri hatt et bedre system lydmessig. ---og da med D-amper i den "lavere" klassen. :ROFLMAO:

    Jeg får se om det dukker opp en par Be-membraner for 950 rundt om.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ville prøvd å dele en plass mellom 7 og 10k med de Coralene.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må bare nok en gang støtte Arne sin uttalelse her.
    Det er en klar forbedring over hele spektret med Be.
    Seiglivet myte at det ikke gjør forskjell nedover i frekvens.
    Vi snakker veldig stor forbedring
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvis anbefalt deling er 5 khz er du nok veldig trygg til hjemmebruk. 50w inn på kompresjonsdrivere er absurde nivåer du aldri vil være i nærheten av. Hvis det skjer med et uhell er det mer hørsel enn driver jeg ville vært bekymret for. 😬

    Klok av skade rundt dsp-knoting med mine M2-kloner fant jeg ut at det var smart å bruke en forsterker med veldig begrenset effekt direkte på kompresjonsdrivere, så det ble en sak på rundt 17w, eller kalkulert maksnivå på rundt 113 dB pr diskant i lytteposisjon om jeg husker riktig. Mer enn nok mtp at man ligger en 6-7 dB høyere i bassen enn over 1 khz.

    Hva som er best ang deling kommer mye an på spredning og hva hornet liker. Deling på 5-6 khz er i et kritisk område av hørselen, så bare å teste seg fram til hva du liker best.
    Spørs om ikke endrigene ifm lavere deling mot toppen er bedre en umiddelbart antatt her. :) Liker dette! Mer kant og mer luft. Berører helt klart mellomtonen. ...også bedre stereoperspektiv.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    (Du syns vel at jeg brurde ha rør ett eller annet sted? :ROFLMAO:)

    Fra spøk til revolver, så vet ikke enda!

    Deler ved 800Hz og 5K. Litt synergi skader vel ikke, tenke jeg...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn