Zerostat sitt første hornsystem med tilhørende audio konfigurasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Du vet bare ikke hva du taler om min mand..... Vi lever i 2023 og bruger DSP... Har i hørt om det ?
    Det der gamle lort kan du ha for deg selv....
    Arne hvad skal jeg svare til dette så nu må Kondo Audio Note Airtight god lukke Purify er kommet på banen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Hørte en lærd mann nevne på noe om at hvis du har en mindre heldig høyttaler/rom utfordring kan en single ended gjøre en god redningsaksjon.
    Er høyttalere og rom på stell, vil det alltid låte best med en forvrengningsfri forsterker.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Hørte en lærd mann nevne på noe om at hvis du har en mindre heldig høyttaler/rom utfordring kan en single ended gjøre en god redningsaksjon.
    Er høyttalere og rom på stell, vil det alltid låte best med en forvrengningsfri forsterker.
    så du mener alle de optagelser fra 1958 til 1969 er dem der lyder dårligst eller sagt på en anden måde alle dem der laver fantastiske optagelser optaget med gamle rør mikrofoner ikke ved hvad de laver :)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har både klasse-A first watt, chip amp, klasse-d (bla. nc400, ICEPower), Se300b, pp el34.
    Jeg vil si det sådan, hvis jeg lyttede kun til akustisk og små ensembler, jazz og klassisk ville jeg holde meg til SE300B. Men til store orkestra, store kor, opera og fandenivolsk rock kommer mine Se300b monoblokker til kort. Mine pp el34 monoblokker er da lidt bedre, men elektronisk som f.ex Kraftwerk Robot eller for den slags skyld Carmina Burana da er det classe-d som ruler.
    Det kan godt være at jeg er en dårlig audiofil og mer en musikk elsker men med den musikk jeg hører på ( mine gamle prog og rokk lper, en del live via ufulkomne sourcer som youtube, apple musik, spotify og en del film og serier) så får mine rør mindre og mindre spilletid og klasse-d mer og mer. Dette er også spørgsmål om tilvenning, de har hver sine stærke og svake sider.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    så du mener alle de optagelser fra 1958 til 1969 er dem der lyder dårligst eller sagt på en anden måde alle dem der laver fantastiske optagelser optaget med gamle rør mikrofoner ikke ved hvad de laver :)
    Er ikke så lett når en ikke har fått med seg forskjellene på opptak og gjengivelse av opptak.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kjører nå uten buffer på VTV'en mot mellomtone hornet. Da satt gainstrukturen perfekt. Befriende ved målinger. :eek:

    Nå venter jeg bare på Audiophonics SPARCOS til bassen. Dernest flytter jeg std Audiophonics på hornet og VTV'en på tweeter.

    Hvordan vinkler dere HT'ene? Bak dere, foran dere eller mitt i trynet?
    hifirommet.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hadde tenkt å koble opp platespileren. Hvordan gjør jeg det enklest? Har bare MM pickup.

    pro-ject debut carbon esprit 2.jpg
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Kan midlertidig plugges i mic inngang men belastning på pu blir mulig dårlig match... Velg riaa korreksjon i Al og legg filter i convolveren... Så er du igang...
    Alternativt et riaa trinn å så i linje inngang bak og vanlig filter...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kjører nå uten buffer på VTV'en mot mellomtone hornet. Da satt gainstrukturen perfekt. Befriende ved målinger. :eek:

    Nå venter jeg bare på Audiophonics SPARCOS til bassen. Dernest flytter jeg std Audiophonics på hornet og VTV'en på tweeter.

    Hvordan vinkler dere HT'ene? Bak dere, foran dere eller mitt i trynet?
    Vis vedlegget 905783
    Jeg har vanligvis vinklet rett bak.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sett på Lars Jones og spill The Lonely One. I starten er er en sub som river skikkelig dypt.

    Jeg må faktisk innrømme at dette låter bra. Varmt, oppløst engasjerende. Faktisk en hel trappeavsats høyere nivå dette.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    De som bruker AL, korleis byter de mellom kjelder? Må de inn i AL for å velja linjeinngang?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det blir vel på samme måte som jeg skal skifte kilde til et signal fra et riaa trinn? Må vel bruke Totalmix og velge inngang på lydkortet. Convolver virker vel på samme måte uansett. Misforstår jeg noe her.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det blir vel på samme måte som jeg skal skifte kilde til et signal fra et riaa trinn? Må vel bruke Totalmix og velge inngang på lydkortet. Convolver virker vel på samme måte uansett. Misforstår jeg noe her.
    Du må aktivere inngang i Totalmix dvs. la de være synlig i mixen... Så velger du inngang i convolveren.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er på targetkjøret, skjønner jeg. Når hodet får velge stemmer ikke hjertet.
    Akkurat nå vet jeg ikke hvordan jeg vil ha det.

    1680013965403.png
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fra en amatør! o_O

    Nå har jeg sittet i timevis og sammenlignet deling mellom bass/horn og observerer følgende:

    650Hz - for ufokusert lydbilde. Akkurat som det er noe faseproblemer ... Lite kontakt med stemmer etc. En kunstig romfølelse.
    700Hz - fortsatt ufokusert. Tipper fortsatt fasegreier og lite kontakt med stemmer. Syns 650Hz faktisk er ikke er stort verre.
    750Hz - ting snapper inn og stemmer etc. får mer fokus og body ...
    800Hz - Ikke store forandringer fra 750Hz, men trekker i positiv trtinng fra 750Hz.

    Tipper at Target opptrer forskjellig på de forskjellige delepunktene. Vanskelig valg dette.

    Så jeg skal teste ut nye targets for 750Hz ....


    Hva skal jeg lytte etter egentlig? :unsure:
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Fra en amatør! o_O

    Nå har jeg sittet i timevis og sammenlignet deling mellom bass/horn og observerer følgende:

    650Hz - for ufokusert lydbilde. Akkurat som det er noe faseproblemer ... Lite kontakt med stemmer etc. En kunstig romfølelse.
    700Hz - fortsatt ufokusert. Tipper fortsatt fasegreier og lite kontakt med stemmer. Syns 650Hz faktisk er ikke er stort verre.
    750Hz - ting snapper inn og stemmer etc. får mer fokus og body ...
    800Hz - Ikke store forandringer fra 750Hz, men kanskje mattere på en måte.

    Tipper at Target opptrer forskjellig på de forskjellige delepunktene. Vanskelig valg dette.

    Så jeg skal teste ut nye targets for 750Hz ....


    Hva skal jeg lytte etter egentlig? :unsure:
    Kansje prøve en ny måling.... Når sånn oppstår hos meg måler jeg på nytt...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja fra en DIYer som ikke måler " og heller ikke har lyst å gå meg bort helt i skogen " med egen preferanse lyd

    Jeg først og fremst foretrekker det som høres naturlig ut " Jeg starter ofte med radio med stemmer i blandet noe musikk og TV for den sak skyld .Nrk har enda bra kvalitet på lyden .Stemmer skal ha naturlig klang uten betoninger som nasal eller ss ing . Ett stero som ikke kan behandle dette overbevisende " kommer ingen vei videre med meg .Nrk har og klassisk .

    Akkustisk musikk og instrumenter og små besetninger .Det er deilig når ett anlegg feks kan gjengi den ennorme klang paletten " som noen piano opptak klarer å gjengi

    Like ledes for blåsere , de må ha viss fylde og størrelse i lydbildet for å høre ekte ut .Der kan dele frekvenser og faser og manglende energi i overgangene slå særs uheldig ut
    Fioliner andre strykere ikke fav her men deili når proporsjonene er der og ikke er øre trettende

    Når du synes at anlegget har kontroll på det , så kan man bli overrasket av hva den kan med pop elektronica mm

    Selv har jeg alltid vært observang på fasen i filtre jeg bruker , de bør være mest mulig linjær karakteristikk , helst uten for mange kompenseringer IMO . Dette krever mer linjæritet av elemtene så vel .PI speaker ble en reddende engel i mitt siste HT prosjekt
    I ett forgående hadde jeg uendelig lytte session kom ikke i mål , før jeg kaste meg rundt å kjøpte den dyre diskanten ,,,, Med ett pang var det projektet i mål bare med fintune attenueringen

    Bare dette med helt feil attenuering kan og trigge problemer " så ha styr på effetiviteten og gain i forsjellige stage .

    Dette med membran areal har og viktighet for mellom området og jeg må si meg enig,,, En gang sett eller hørt 10 tommer som ett ideelt til deling med feks store basser

    Mine JBL / amt ble feks en transformation , 1 amt vs 2 som jeg endte opp med tl slutt ,,, samme dele frekvens

    Never give up , det er jo det som er litt av hobbyen, selv om det kan sje noe tilbake steg

    En av forutsettningene for ett bra resultat er jo og behandlingen av rommet diit som etterklangs tid og demping generellt
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er ikkje dette området (uansett) midt i vokalspekteret for menneskestemmer?
    Ja, men dessverre så har de fleste høyttalerdesign ikke ett element som dekker hele det fundamentale området, i alle fall ikke for kvinner.

    A Female voice frequency range covers fairly upto 350 Hz to 17KHz.
    Its fundamental frequency is 350Hz to 3KHz and Harmonics is 3KHz to 17KHz.

    Male voice covers a Frequency range of 100Hz to 8KHz.
    The fundamental is 100Hz to 900Hz and Harmonics is 900Hz to 8KHz.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Sunnmøre
    @mk1classic, Sant nok. Fulltone-element har jo andre problem. Men: Difor skreiv eg vokalspekteret, der eg rekna med (og det var rein gjetting) det var størst problem med å dela. LS3/5 deler vel på 3KHz?

    Sorry, @Zerostat, dette var ikkje ein veldig fruktbar kommentar, og eg burde sikkert diskutert det ein annan stad. Du har jo det designet du har, og det er jo heller ikkje eit heilt uvanleg design. Orsak.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @mk1classic, Sant nok. Fulltone-element har jo andre problem. Men: Difor skreiv eg vokalspekteret, der eg rekna med (og det var rein gjetting) det var størst problem med å dela. LS3/5 deler vel på 3KHz?

    Sorry, @Zerostat, dette var ikkje ein veldig fruktbar kommentar, og eg burde sikkert diskutert det ein annan stad. Du har jo det designet du har, og det er jo heller ikkje eit heilt uvanleg design. Orsak.
    Det er mange mindre høyttalere med 3.5" til 5" mellomtone som kan deles over vokalspekteret.
    Men høyttalere med horn mellomtone har en helt annen kapasitet enn en vokalmonitor som LS3/5.
    Mellomtone driveren til Zerostat er like stor som "bass driveren" til LS3/5..
    I tillegg så har han en 15" bass :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fra en amatør! o_O

    Nå har jeg sittet i timevis og sammenlignet deling mellom bass/horn og observerer følgende:

    650Hz - for ufokusert lydbilde. Akkurat som det er noe faseproblemer ... Lite kontakt med stemmer etc. En kunstig romfølelse.
    700Hz - fortsatt ufokusert. Tipper fortsatt fasegreier og lite kontakt med stemmer. Syns 650Hz faktisk er ikke er stort verre.
    750Hz - ting snapper inn og stemmer etc. får mer fokus og body ...
    800Hz - Ikke store forandringer fra 750Hz, men trekker i positiv trtinng fra 750Hz.

    Tipper at Target opptrer forskjellig på de forskjellige delepunktene. Vanskelig valg dette.

    Så jeg skal teste ut nye targets for 750Hz ....


    Hva skal jeg lytte etter egentlig? :unsure:
    Tar du nye målinger mellom forandringene i delefrekvens? Utslag på spredningsmønster eller drivere som går utenfor komfortsonen er vel det første som slår meg. Det er sikkert lurt å unngå å presse hornet/driveren for lavt vil jeg tro.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Enkelte dager låter alt dritt. I dag er en sånn dag. o_O
    Tenk så bra det hadde spilt med SET triode? Kanke holde på med den transistordriten vettu.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tar du nye målinger mellom forandringene i delefrekvens? Utslag på spredningsmønster eller drivere som går utenfor komfortsonen er vel det første som slår meg. Det er sikkert lurt å unngå å presse hornet/driveren for lavt vil jeg tro.
    Ja, nye målinger for hver delefrekvens. Samme target. Virker som at 750hz er der en natrurlig klang starter. Så langt jeg skjønner.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    hva gjør denne:
    1680045018104.png


    Når jeg setter den på Disable får jeg en reverb/motfase følelse på resultatene.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.678
    Torget vurderinger
    1
    Om man tar utgangspunkt i skalaer, grunnstemning.
    700Hz er en kvint på temperert skala og de fleste skalaer ligger nært hverandre her i frekvens (renstemt, pytagoreisk og temperert) 2Hz skiller på disse. Dali liker gjerne å legge en deling her.

    Etter det så har man stor sekst:

    Renstemt skala
    884 Hz
    Pytagoreisk skala
    906 Hz
    Temperert skala
    900 Hz

    Om det kommer for nært 1Khz og følsomheten på øret må man bare teste. Igjen det som er nevnt ovenfor er om hvordan data på de elementene er og spredning på disse frekvensene bør sjekkes opp først så man ikke presser på mer enn nødvendig.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Aha…hvis en har snudd om på ledningene til en høyttaler. Dette skal sjekkes.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Okay! Snudde på venstre bassledninger og måler på nytt. Får så å si samme resultat selv om jeg skrur av "Automatic Polarity Correction".
    Her må det sjekkes for polaritet på alle elementer. Skjønner ikke hvordan dette kan skje. Skal ikke kunne skje selv den beste. :unsure:
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Al sjekker poliartet på første puls uansett rett eller galt så de spiller liten rolle på resultat...
    Det spiller heller ingen rolle å flytte på delefrens så lite som du gjør det er fremdeles innenfor det som er målt på 650, da starter målingen på 325 en oktav under delefrekvens som den alltid gjør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn