Ytringsansvar?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    Ofre bør definitivt slutte å spille offerrollen....
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.429
    Antall liker
    3.355
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Så alt dette:

    "Hun og mannen har fått beskjed om ikke å ha kjennetegn på huset som røper at de bor der. De bør ikke bevege seg på steder med mange mennesker og ikke ta buss eller trikk. De er anmodet om å skaffe seg hemmelig telefonnummer. Drapstruslene har gjort at de har hatt politivakter utenfor huset. De har også hatt politieskorte ved flere anledninger."

    ...er pga en "smådustete" ungdomspolitikers kronikker og utspill???

    Bevare meg vel...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Gjestemedlem skrev:
    Gjedde begynner mer og mer å se ut som om han er en rollefigur laget at Otto Jespersen.
    Deph, nå må du snart begynne å snakke med mindre bokstaver før glasshuset går i knas rundt deg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    KjellR skrev:
    Så alt dette:

    "Hun og mannen har fått beskjed om ikke å ha kjennetegn på huset som røper at de bor der. De bør ikke bevege seg på steder med mange mennesker og ikke ta buss eller trikk. De er anmodet om å skaffe seg hemmelig telefonnummer. Drapstruslene har gjort at de har hatt politivakter utenfor huset. De har også hatt politieskorte ved flere anledninger."

    ...er pga en "smådustete" ungdomspolitikers kronikker og utspill???

    Bevare meg vel...
    "Ingvil Tybring-Gjedde sier kronikken « Søppelmennesker» av Eivind Trædal, som sto på trykk i Dagbladet i forrige uke, var en av de utløsende faktorene som gjorde at mannen hennes til slutt ble sykmeldt"

    Med andre ord er det Trædals kronikk som er skyld i at gjedden blir sykmeldt. Greit å ha noen å skylde på, når angivelige anonyme trusler ikke er så lett å gjøre noe med. Da blir jo det hele til en politisk sak, og ikke bare en sak for politiet. Noe man kan slå politisk mynt på og høste litt sympati siden han har gjort en heller dårlig figur i media i høst og har bidratt til et elendig valgresultat for partiet.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    At den artikkelen skal være utløsende faktor skjønner jeg ingenting av. Den gjør ikke annet enn å minne leserne om hva forskjellige bloggere og politikere har skrevet. Skulle i den vært utløsende faktor så må faktoren være Tybringe-Gjedde egne dårlige samvittighet for hva han kommet med av påstander. Da tåler man jo dårlig å bli minnet på det.

    Så jeg håper det er mer som ligger til grunn enn denne artikkelen.

    Blir FrP kritisert for hva de sier så er FrP et offer. ::) Offerrollesøkingen er utrolig sterk i FrP.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    Er det mulig?
    Å gjøre sitt beste på å slå politisk mynt på situasjonen?

    Helt klart, bare spør siv jensen som var frempå med kritikk av venstresiden i dagbladet samtidig som nyheten om vedkommendes sykemelding kom. Hun la skylden for sykemeldingen på venstresiden som ifølge henne har som sammenliknet frp med terroristen. Noe som ikke er sant, så da gjelder det å få gjentatt budskapet flest ganger.

    edit:
    klokka 19 legger nrk ut saken. klokka 20 er siv jensen i dagbladet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Er det mulig?
    Å gjøre sitt beste på å slå politisk mynt på situasjonen?

    Helt klart, bare spør siv jensen som var frempå med kritikk av venstresiden i dagbladet samtidig som nyheten om vedkommendes sykemelding kom. Hun la skylden for sykemeldingen på venstresiden som ifølge henne har som sammenliknet frp med terroristen. Noe som ikke er sant, så da gjelder det å få gjentatt budskapet flest ganger.
    Du prøver naturligvis ikke å slå politisk mynt på dette?
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Jeg syter ikke i media og inntar offerrolle i utide.


    Det er ganske tydelig at Gjedda er et offer, men når FrP vrir det over fra en politisak til å stemple sine politiske motstandere så er dette et klassisk frp-triks.

    - Innta offerrollen (spiller ingen rolle om du hører hjemme der eller ei) og så anklag dine politiske motstandere å ha skyld for at du er i offerrollen.
     

    JE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    356
    Antall liker
    44
    Nifelheim skrev:
    At den artikkelen skal være utløsende faktor skjønner jeg ingenting av. Den gjør ikke annet enn å minne leserne om hva forskjellige bloggere og politikere har skrevet. Skulle i den vært utløsende faktor så må faktoren være Tybringe-Gjedde egne dårlige samvittighet for hva han kommet med av påstander. Da tåler man jo dårlig å bli minnet på det.

    Så jeg håper det er mer som ligger til grunn enn denne artikkelen.

    Blir FrP kritisert for hva de sier så er FrP et offer. ::) Offerrollesøkingen er utrolig sterk i FrP.
    Kanskje du skulle følge med litt på flere steder og ikke bare de linkene du får her inne? Så kanskje du forstår.

    Fyller du et glass fort med oransjevann og så må du bare prøve litt grått til , om så bare en dråpe med noe helt annet, der fløyt det over gitt. Om du da ikke skjønner hvorfor har du et problem vil jeg tro.
    Men det er vel formye forlangt, i ditt hat til de som ikke har lik mening som deg.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    JE skrev:
    Nifelheim skrev:
    At den artikkelen skal være utløsende faktor skjønner jeg ingenting av. Den gjør ikke annet enn å minne leserne om hva forskjellige bloggere og politikere har skrevet. Skulle i den vært utløsende faktor så må faktoren være Tybringe-Gjedde egne dårlige samvittighet for hva han kommet med av påstander. Da tåler man jo dårlig å bli minnet på det.

    Så jeg håper det er mer som ligger til grunn enn denne artikkelen.

    Blir FrP kritisert for hva de sier så er FrP et offer. ::) Offerrollesøkingen er utrolig sterk i FrP.
    Kanskje du skulle følge med litt på flere steder og ikke bare de linkene du får her inne? Så kanskje du forstår.

    Fyller du et glass fort med oransjevann og så må du bare prøve litt grått til , om så bare en dråpe med noe helt annet, der fløyt det over gitt. Om du da ikke skjønner hvorfor har du et problem vil jeg tro.
    Men det er vel formye forlangt, i ditt hat til de som ikke har lik mening som deg.
    Hvis du hadde lest litt til så ser du at jeg linker til nrk og dagbladet.

    I dette tilfellet er gjedda et offer, men for å gjøre det hele større så setter Siv Jensen han i en enda større offerrolle.Det offeret han faktiskt var var ikke nok for henne. - Det er venstresiden som har skyld for at han ble sykemeldt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    Personangrep på en mann som ligger nede sier heldigvis ikke noe om den som blir angrepet. Bare om de som angriper. Men folk skjønner åpenmbart ikke hva personangrep er.

    Jeg er glad vi har politikere som Tybring-Gjedde. Ikke fordi jeg er enig. Men fordi han hevder sin mening uansett hva det koster. Det står det respekt av.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Og vips var appellene om "ytringsansvar" borte. Det er i grunn greit å vite at den såkalte folkeskikkens våpendragere har en svært selektiv forståelse av begrepet, da er det mindre sannsynlig at de vil bli tatt på alvor.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    Personangrep på en mann som ligger nede sier heldigvis ikke noe om den som blir angrepet. Bare om de som angriper. Men folk skjønner åpenmbart ikke hva personangrep er.

    Jeg er glad vi har politikere som Tybring-Gjedde. Ikke fordi jeg er enig. Men fordi han hevder sin mening uansett hva det koster. Det står det respekt av.
    Artikkelen som sto i dagbladet var ikke personangrep da den tok for seg hva forskjellige bloggere og politikere har ytret. Jeg bedriver heller ikke personangrep da jeg påpeker hva FrP-formannen sier og ytrer seg. Du sikter tydeligvis på noen andre.

    Det kostet forøvrig ikke Tybring-gjedde noe før til etter terrorhandlingen da han selv innså hvor håpløs artikkelen var. Ikke at han fullt ut vil innrømme det da han sier at han angrer på artikkelen, men står inne for innholdet. Så får vi se om han spiller på andre folks hat i fremtidig stemmesanking, nå som det faktiskt har hatt en kostnad for han selv.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    Nifelheim skrev:
    Det koster å spre løgner som stigmatiserer folkegrupper.
    Disneyland.
    Hat er noe folk føler på kroppen og gjør folk syke. Nå er rollen snudd. Gått fra å være avsender til å være mottaker. Kort vei ut i sykemelding da ja. Kjekt å kunne være sykemeldt også, er det ikke tybring-gjedde? Partiet ditt sloss jo for gjøre den ordningen langt dårligere. Skal vedde på at Stortinget har ordnet seg så de får utbetalt mellomlegget for hva sykelønnsordningen dekker (6g) og selve lønna.
    Tybring-Gjedde har uten tvil seg selv å takke!
    Hadde han vist ytringsansvarlighet slik Eskil Pedersen har fremholdt, hadde han ikke kommet i dette uføret!

    Ser ut som det bare er Nifelheim som skjønner dette, ja også Deff da som plutselig synes det er greit at folk med, for han, usmakelige meninger blir drapstruet.
    Liberal my ass!
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.756
    Antall liker
    4.899
    Sted
    Nøtterøy
    Ytringsansvarlighet! ;D

    Hvis en da ikke er politisk korrekt så er man da altså ytringsuansvarlig. ;D
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.862
    Antall liker
    641
    Marte Michelet sto fram i lørdagsrevyen med samme problem. Hun er blitt truet på livet for sin journalistikk og holdninger, men fra den andre siden.

    Du finner altså svikt i ytringsansvaret på begge sider.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    BT skrev:
    Personangrep på en mann som ligger nede sier heldigvis ikke noe om den som blir angrepet. Bare om de som angriper. Men folk skjønner åpenmbart ikke hva personangrep er.

    Jeg er glad vi har politikere som Tybring-Gjedde. Ikke fordi jeg er enig. Men fordi han hevder sin mening uansett hva det koster. Det står det respekt av.
    +1
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Gjest skrev:
    Marte Michelet sto fram i lørdagsrevyen med samme problem. Hun er blitt truet på livet for sin journalistikk og holdninger, men fra den andre siden.

    Du finner altså svikt i ytringsansvaret på begge sider.
    Hva har trusler med ytringsansvar å gjøre?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.756
    Antall liker
    4.899
    Sted
    Nøtterøy
    Gjest skrev:
    Marte Michelet sto fram i lørdagsrevyen med samme problem. Hun er blitt truet på livet for sin journalistikk og holdninger, men fra den andre siden.

    Du finner altså svikt i ytringsansvaret på begge sider.
    Forstår heller ingenting av dette innlegget.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gubra skrev:
    Nifelheim skrev:
    Det koster å spre løgner som stigmatiserer folkegrupper.
    Disneyland.
    Hat er noe folk føler på kroppen og gjør folk syke. Nå er rollen snudd. Gått fra å være avsender til å være mottaker. Kort vei ut i sykemelding da ja. Kjekt å kunne være sykemeldt også, er det ikke tybring-gjedde? Partiet ditt sloss jo for gjøre den ordningen langt dårligere. Skal vedde på at Stortinget har ordnet seg så de får utbetalt mellomlegget for hva sykelønnsordningen dekker (6g) og selve lønna.
    Tybring-Gjedde har uten tvil seg selv å takke!
    Hadde han vist ytringsansvarlighet slik Eskil Pedersen har fremholdt, hadde han ikke kommet i dette uføret!

    Ser ut som det bare er Nifelheim som skjønner dette, ja også Deff da som plutselig synes det er greit at folk med, for han, usmakelige meninger blir drapstruet.
    Liberal my ass!
    Det er ikke greit å bli drapstruet. Man skal da være ganske lite flink til å lese eller forstå om man tror at det er noe slikt jeg har skrevet. Men det som heller ikke er greit er å sende kona ut i media i beste carlihagenstil for å skylde på andre skribenter som årsak til at han sykemeldes, for på den måten å slå politisk mynt på at noen har truet ham. Det blir like ille som om en eller annen tilfeldig gubbe går hen å sykmelder seg på bakgrunn av og i forferdelse over hans egen ultranasjonalistiske disneykronikk.

    Det man måtte ha av sympati for han for å bli utsatt for en kriminell handling (anonyme trusler) forsvinner for dugg for solen når mannen skal prøve å gjøre dette til partipolitikk og stemmesanking og legge skylden på andre mennesker som ikke har noe med disse truslene å gjøre, eller på politiske motstandere sånn generelt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Gubra skrev:
    Nifelheim skrev:
    Det koster å spre løgner som stigmatiserer folkegrupper.
    Disneyland.
    Hat er noe folk føler på kroppen og gjør folk syke. Nå er rollen snudd. Gått fra å være avsender til å være mottaker. Kort vei ut i sykemelding da ja. Kjekt å kunne være sykemeldt også, er det ikke tybring-gjedde? Partiet ditt sloss jo for gjøre den ordningen langt dårligere. Skal vedde på at Stortinget har ordnet seg så de får utbetalt mellomlegget for hva sykelønnsordningen dekker (6g) og selve lønna.
    Tybring-Gjedde har uten tvil seg selv å takke!
    Hadde han vist ytringsansvarlighet slik Eskil Pedersen har fremholdt, hadde han ikke kommet i dette uføret!
    For noe forbannet vås !

    Har man ansvar for å ytre seg slik at ingen idioter der ute skal kunne finne på å komme med trusler ?

    Kurt Westergaard har selvsagt også seg selv å takke for trusler og angrep når han ytrer seg så uansvarlig i tegningene sine ?

    William Nygaard kan selvsagt takke seg selv for at han ble skutt når han var så uansvarlig å publisere Sataniske Vers?

    Og voldtatte jenter har seg selv å takke når de finner på å gå alene etter mørkets frembrudd ?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    hrmpff.....ser den når du sier det...litt rask i avtrekkern...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Det man måtte ha av sympati for han for å bli utsatt for en kriminell handling (anonyme trusler) forsvinner for dugg for solen når mannen skal prøve å gjøre dette til partipolitikk og stemmesanking og legge skylden på andre mennesker som ikke har noe med disse truslene å gjøre, eller på politiske motstandere sånn generelt.

    Tjaa det er vel ikke stort værre en demoniseringen FRP blir utsatt for. Når det gjelder å legge ansvar til folk er det et tankekors at dersom enkelte blir framstilt som udyr (rasist) pga av en kritisk holdning til f.eks innvandringspolitikk så kan enkelte faktisk bli det. Særlig hvis man er paranoid i utgangspunktet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.131
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Andy skrev:
    Gjest skrev:
    Marte Michelet sto fram i lørdagsrevyen med samme problem. Hun er blitt truet på livet for sin journalistikk og holdninger, men fra den andre siden.

    Du finner altså svikt i ytringsansvaret på begge sider.
    Forstår heller ingenting av dette innlegget.
    Dersom man fremstiller sine politiuske motstandere som udyr (enten det er Michelet eller Tybring-Gjedde) så vil det være enkelte som ser det som sin plikt å utrydde fanskapet.....

    Mao ytringsansvar slår begge veier. Begrepet er selvfølgelig helt forferdelig særlig tatt i betraktning at mannen som er utgangspunktet for denne begrepsforvirringen etter alt og dømme er alvorlig mentalt syk.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Den eneste som setter likhetstegn mellom udyr som må utryddes og rasister er deg, voff.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    Slubbert skrev:
    Kan noen definere begrepet rasist?
    Rasist er en som deler mennesker inn i raser med egenskaper som gjør dem mer eller mindre verdt enn andre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    Kan noen definere begrepet rasist?
    Rasist er en som deler mennesker inn i raser med egenskaper som gjør dem mer eller mindre verdt enn andre.
    Hvis du bytter ut 'raser' med 'folkegrupper' eller 'befolkningsgrupper' så får du en litt mer oppdatert versjon. Rase, stamtavle, religion, hjemland, opphav, etnisk bakgrunn eller lignende er kurante eksempler, spesielt når resultatet blir at mennesker som havner i disse kategoriene blir holdt felles ansvarlig.

    Til dømes: Mener man at ordningen med burka er horribel og bør motarbeides er det en sak, men behandler man individer med en slik klesdrakt som problemer og mindreverdige mennesker på noen måte så er man over grensen. Det handler i det store og hele om man behandler mennesker som individer eller som en del av en gruppe.

    En kraftig nasjonalistisk holdning der man ser på seg selv og sin egen gruppe som høyerestående overmennesker og toppen av den menneskelige sivilisasjon i forhold til mer eller mindre resten av klodens befolkning er også et heller dårlig tegn.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    Kan noen definere begrepet rasist?
    Rasist er en som deler mennesker inn i raser med egenskaper som gjør dem mer eller mindre verdt enn andre.
    Hm, har ikke rasisme mer å gjøre med at man skiller på menneskeverd eller rettigheter med bakgrunn i rase? Eller vil det være rasistisk å hevde feks. at (etniske) nordmenn har genetisk dårligere forutsetninger for å vinne gull på 100m enn jamaicanere? Jeg leste et ganske hjelpesløst innlegg av Eivind Trædal hvor jeg ble svært usikker på han egentlig mener at en rasist er. Jeg fikk følelsen av at han nærmest avkrever en benektelse av at det i det hele tatt kan finnes forskjeller på folk. Lik og likeverdig er to forskjellige ting.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    Gjestemedlem skrev:
    Gubra skrev:
    Nifelheim skrev:
    Det koster å spre løgner som stigmatiserer folkegrupper.
    Disneyland.
    Hat er noe folk føler på kroppen og gjør folk syke. Nå er rollen snudd. Gått fra å være avsender til å være mottaker. Kort vei ut i sykemelding da ja. Kjekt å kunne være sykemeldt også, er det ikke tybring-gjedde? Partiet ditt sloss jo for gjøre den ordningen langt dårligere. Skal vedde på at Stortinget har ordnet seg så de får utbetalt mellomlegget for hva sykelønnsordningen dekker (6g) og selve lønna.
    Tybring-Gjedde har uten tvil seg selv å takke!
    Hadde han vist ytringsansvarlighet slik Eskil Pedersen har fremholdt, hadde han ikke kommet i dette uføret!

    Ser ut som det bare er Nifelheim som skjønner dette, ja også Deff da som plutselig synes det er greit at folk med, for han, usmakelige meninger blir drapstruet.
    Liberal my ass!
    Det er ikke greit å bli drapstruet. Man skal da være ganske lite flink til å lese eller forstå om man tror at det er noe slikt jeg har skrevet. Men det som heller ikke er greit er å sende kona ut i media i beste carlihagenstil for å skylde på andre skribenter som årsak til at han sykemeldes, for på den måten å slå politisk mynt på at noen har truet ham. Det blir like ille som om en eller annen tilfeldig gubbe går hen å sykmelder seg på bakgrunn av og i forferdelse over hans egen ultranasjonalistiske disneykronikk.

    Det man måtte ha av sympati for han for å bli utsatt for en kriminell handling (anonyme trusler) forsvinner for dugg for solen når mannen skal prøve å gjøre dette til partipolitikk og stemmesanking og legge skylden på andre mennesker som ikke har noe med disse truslene å gjøre, eller på politiske motstandere sånn generelt.
    Denne lederen i Aftenposten viser hvor parkert du er i denne saken:

    http://www.aftenposten.no/meninger/Uakseptabel-sjikane-mot-Tybring-Gjedde-6715392.html
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Kan vel ikke si at jeg ble videre imponert av den lederen.

    "Senere har han beklaget ordvalget i kronikken. Likevel kommer politiske motstandere gang på gang tilbake til akkurat dette innlegget. Er dette rimelig når Tybring-Gjedde, som en av få politikere, har tatt selvkritikk for noe han selv har skrevet?"
    "Det skjønner vi godt, også fordi Trædal er blant dem som på nytt henger ut Tybring-Gjedde for den gamle kronikken. Denne hetsen må ta slutt."

    Tybring-gjedde har angret på ordvalget, men står for innholdet i artikkelen. Å vise til artikkelen er ingen hets. Det å ta betinget selvkritikk frigjør deg heller ikke fra andres kritikk, noe denne forfatteren av lederen åpenbart tror. Verden er ikke sånn at man sier unnskyld og så er saken ute av verden. Spesielt ikke når man ikke en gang sier unnskyld.

    Tybring-gjedde skal ha skryt for at han har tenkt gjennom og reflektert over hva han publiserte. Media burde følge hans eksempel og se seg selv i speilet, men angrep er jo som alle vet beste forsvar.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    Å vise til artikkelen er ikke hets.
    Å kalle folk søppelmennesker er hets.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    Å vise til artikkelen er ikke hets.
    Å kalle folk søppelmennesker er hets.
    Du har tydeligvis ikke lest artikkelen du viser til. Den om søppelmennesker.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Å vise til artikkelen er ikke hets.
    Å kalle folk søppelmennesker er hets.
    Du har tydeligvis ikke lest artikkelen du viser til. Den om søppelmennesker.
    Det finnes ikke søppelmennesker.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gubra skrev:
    Ser ut som det bare er Nifelheim som skjønner dette, ja også Deff da som plutselig synes det er greit at folk med, for han, usmakelige meninger blir drapstruet.
    Liberal my ass!
    Så morsomt at det er lars_erik som er din allierte i dag. ;)

    Jeg mener også forøvrig at det holder ikke at han ut fra en "barn og fulle folk"-logikk kan mistenkes/stemples som rasist, at ekstremister eller folk som er for store i kjeften skal drapstrue noen. Han er lett å brunbeise jfr nevnte logikk, men det forsvarer ikke på noen måte drapstruslene. Men hans "skamvett" gjør nok ikke noe for hans mest ihuga motstanderes bilde av ham ikke forandres av den grunn. For de vil det alltid være hans opprinnelige uttalelser som indikerer hans egentlige holdninger. Men det er en debatt som hører til på sidelinjen. Her handler det vel mest om han på noen som helst måte har fortjent dette, og det kan vel ingen være uenig i er uakseptabelt.

    Nei da, han var ikke full. Men dere skjønner nok bildet. ;)

    Hans kones angrep på Dagbladet, nå med Aftenposten på laget, kjenner jeg faktisk litt lite til. Har ikke hatt så god tid i det siste. Men hvis det er slik at Dagbladet kan stilles til ansvar for å inspirere ekstremister, så må også Gjedden selv ta et tilsvarende ansvar. Vi må ikke gå for langt i å tildele ansvar, men det er klart at det må kunne trekkes paralleller, og ja aksepteres at slike følger delvis kan komme av inspirasjonen noen får fra uttalelsene. Jeg tror det er lurt av alle som har tyngde å tenke seg godt om i sine uttalelser, siden noen gærninger kan bli litt inspirert av retorikken. Men den hetsen Gjedde får fra ytterliggående elementer ville han nok også opplevd uten politisk motstand, både i pressen og i politikken. Han klarer å tiltrekke seg den typen folks oppmerksomhet selv uten å bli kommentert, og bør vel gå like mye i tenkeboksen som alle andre som bidrar til bilder av motstanderne på samme måte. Men ingen fortjener drapstrusler, og det at det til nå mest har vært noe som kommer fra det ekstreme høyre, så er hvert enkelt tilfelle fra enten venstresiden eller innvandrermiljøer like uakseptable.

    Det er også uakseptabelt å nekte Gjedde å uttale seg slik han gjør, og det er lov å møte de uttalelsene med like harde utfall. Noe jeg personlig ikke ville ha valgt, enten jeg skulle mene det ene eller andre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Å vise til artikkelen er ikke hets.
    Å kalle folk søppelmennesker er hets.
    Du har tydeligvis ikke lest artikkelen du viser til. Den om søppelmennesker.
    Det finnes ikke søppelmennesker.
    et av poengene i artikkelen. les den du.
    Ja, jeg har lest den et par ganger allerede.
    Den er bare så snever at jeg har ikke lyst til å kommentere den.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Å vise til artikkelen er ikke hets.
    Å kalle folk søppelmennesker er hets.
    Du har tydeligvis ikke lest artikkelen du viser til. Den om søppelmennesker.
    Det finnes ikke søppelmennesker.
    et av poengene i artikkelen. les den du.
    Ja, jeg har lest den et par ganger allerede.
    Den er bare så snever at jeg har ikke lyst til å kommentere den.
    Du kommenterer den jo allerede. Du påstår at artikkelen kaller TG for søppelmenneske.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn