Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Steike så tøfft.
    Muffsyen blir liten i forhold til spilleren, og 1225 har jo bare 10" tallerken.

    Det er jo også trivelig at Dual 1225 ikke har separat jordkabel, det gjør det vel litt enklere å montere?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Monteringsmessig har det nok lite å si om jord er kortsluttet i armkablingen eller om man gjør det på phonosteget.
    Jeg måtte bestille litt deler som manglet til protectionkortet, så nå slenger jeg med delene som trengs for å bygge psu og pp1. ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hehe, det skal bli kul å høre hva du syns om PP-1. For meg er det jo et stykke historie. :D
    Angående kablingen, har du jo selvsagt helt rett. Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Idag skal Rotelen få gjennomgå. Jeg kjøpte 2 stk 4ohm 50W resistorer ved forige bestilling. Det gir meg muligheten til stresstesting ved 2, 4 og 8 ohm.
    DSC_0938.jpg


    Begynner med å isolere kablene med plastidip så jeg kan utføre testingen med motstandene i vann.
    DSC_0940.jpg


    Fortsettelse følger ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Så litt misshandling;
    DSC_0942.jpg
    DSC_0941.jpg


    Den klipper på ca 80v p-p, ca 28-29V Rms. Dvs at den gir ut 100W rms på den kanalen som er under testing når den klipper. Ikke værst for en forsterker som er oppgitt til 2x60w i 8 ohm.
    DSC_0944.jpg


    DSC_0945.jpg


    Edit;
    Litt mer misshandling.
    DSC_0947.jpg
    DSC_0948.jpg


    80v p-p firkantpulser på 1000Hz
    DSC_0949.jpg
    DSC_0950.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    100Hz
    DSC_0953.jpg
    DSC_0952.jpg


    Sawtooth 200Hz, da jeg prøvde dette på 50Hz, durte det så kraftig i trafoen at jeg ble bekymret. :p
    DSC_0957.jpg
    DSC_0958.jpg


    4 ohm 1000Hz, ca 170W like før klipping.
    DSC_0960.jpg
    DSC_0961.jpg

    DSC_0960.jpg
    DSC_0961.jpg

    DSC_0962.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Rotelen har fått gjennomgå nok, trafoen blir såpass hardt belastet med 4 ohm at jeg ikke vil stresse den med 2 ohm.
    Det er heller ikke realistisk at jeg kommer til å utsette forsterkerene mine for 2 ohm, da jeg kun har 8 ohms høyttalere.
    Jeg prøver meg forsiktig frem, så nestemann på testbenken blir Honey Badgeren før jeg tør å prøve slewmasteren.
    Hvis jeg har forstått teorien riktig, skal HB greie 220-230W i 8 ohm og slewmasteren ca 400. Kanskje jeg kan koke litt te av vannet? :p
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg skjønner slett ikke alt du driver med i denne tråden, men likevel er det lærerikt på en måte.
    Utrolig morsomt å følge den.
    Bare fortsett å øse av din viten, plukker opp litt her og litt der :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Tester grevlingen litt nå.
    Den klipper på rundt 100v peak to peak. 157w i 8 ohm hvis jeg stoler på multimeteret.
    DSC_0963.jpg
    DSC_0970.jpg
    DSC_0968.jpg
    DSC_0967.jpg
    DSC_0966.jpg
    DSC_0965.jpg


    Den klipper ikke særlig pent, så her må jeg se om noe kan modifiseres.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Det var visst litt optimistisk å bruke 5A sikring i IEC kontakten. Prøver med 10A for testing i 4 ohm. ;)
    DSC_0977.jpg


    Edit: 267W i 4 ohm ;)
    DSC_0980.jpg
    DSC_0978.jpg


    Edit 2:
    Så var moroa over. Poff sa det og testmotstanden hoppet utav gryta. :p
    DSC_0981.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Må si jeg skjønner slett ikke alt du driver med i denne tråden, men likevel er det lærerikt på en måte.
    Utrolig morsomt å følge den.
    Bare fortsett å øse av din viten, plukker opp litt her og litt der :)
    Jeg forstår ikke alt jeg driver med selv heller, men hyggelig at du følger med. :)

    Testoppsettet mitt består av en funksjonsgenerator som produserer sinuskurver på inngangen på forsterkeren. Jeg kobler en motstand på 8 eller 4 ohm til utgangen istedet for høyttalere. Oscilloskopet kobles også på høyttalerutgangen for å se hva som kommer ut av forsterkeren og når den klipper.
    Når den klipper, skrur jeg ned inngangssignalet til toppene på sinuskurven blir gjevne og leser av spenningen (rms). Dermed kan jeg regne ut effekten.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Det du kaller "klipper", er det når kurven du ser på scopet mangler deler, eller det flate topper på kurvene?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Det stemmer. Klipping er når forsterkeren blir bedt om å gi ut høyere spenning enn strømforsyningen kan gi. Da flater kurven ut rundt rail spenning.
    En typisk bivirkning er at man svir diskanten. ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Idag har jeg puttet strømforsyning inni Dualen. Deilig å kun ha strømkabel og RCA kabler stikkende ut av spilleren uten å måtte tenke på RIAA trinn. :)
    DSC_0991.jpg
    DSC_0990.jpg
    DSC_0989.jpg


    Begynner å få lyst på en bedre pickup til denne spilleren.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Altid kjekt og se hvor mye effekt forsterkerene klarer å gi,mange synes det kanskje er litt unyttig og mishandlig,men må jo påstå at det er jo veldig kjekt da,er jo også en måte å bli kjent med scopet på...
    Ser jo også hvordan forsterker klipper og oppfører seg ved last.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Gjorde ferdig protection kortene idag og fikk programmert ardunioene. Bygde Muffsy psu kortet i samme slengen da jeg måtte ha en psu med + og - spenning for å simulere en forsterker ved testing.

    Det ser ut til å fungere bra. Softstart og driftsrele slår inn som de skal og høyttaler blir koblet ifra under oppstart og stopp. 5v dc var nok til at den umiddelbart kuttet strøm til høyttaleren og slo av hovedstrømreleet. Den skrur seg også av som den skal når jeg varmet opp tempsensoren (en mje340 transistor) med loddebolten.
    Det eneste jeg ikke har testet er overbelastning.

    Nå gjenstår det bare å montere dem i slewmasteren. :)

    DSC_0992.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Altid kjekt og se hvor mye effekt forsterkerene klarer å gi,mange synes det kanskje er litt unyttig og mishandlig,men må jo påstå at det er jo veldig kjekt da,er jo også en måte å bli kjent med scopet på...
    Ser jo også hvordan forsterker klipper og oppfører seg ved last.
    Jeg synes at det er greit å vite hva forsterkeren tåler. Det er gjerne litt missbruk, men samtidig skal jo forsterkerene tåle levere ut maks effekt. Jeg tenker at det er bedre at evt svake ledd viser seg mens man har en offermotstand tilkoblet enn at forsterkeren feiler med høyttalere tilkoblet mens man er i festmodus. Da sitter man plutselig med både defekt forsterker og høyttalere etterpå. ;)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Helt enig i den,en forsterker må kunne brukes hardt,å veldig mye bedre å finne ut at den ikke tålte det en å ta livet av de nye høyttalerene som man kanskje er glad i.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Jeg får litt skumle vibber av den klypa di.

    Vis vedlegget 354057

    Veldig fin tråd, forresten! Gir et bra innblikk i hva jeg kan vente meg i elektro-DIY-verden. Fortsett sånn! :)

    Hehe, godt at klypa er historie nå. :p
    Takk for hyggelig tilbakemelding, kjekt at noen følger med på arbeidet til en glad amatør.
    Vurderer om jeg skal plukke slewmasteren ifra hverandre idag for å montere protection kortene.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Gruble gruble. Her er det mye som skal på plass.
    Tror jeg må bygge litt i høyden for å få montert alt på en fornuftig måte.
    DSC_0999.jpg
    DSC_0998.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Da har jeg sånn ca lagt en plan.
    Min defekte NAD bluray spiller måtte ofre topplokket sitt. Jeg tilpasset bredden litt på det og gav det en (ca) 90 graders knekk.
    Jeg tenke å bruke gjengestenger el til å holde det oppe i de to hjørnene som ikke er støttet opp. Dybden på plata må tilpasses litt for å få den vertikale delen nærmere trafoene.

    Metallarbeid er noe av det værste jeg vet, så jeg tviler på at jeg greier å lage en særlig mer elegant løsning enn dette. Det er kjedelig å gjemme bort trafoene, men det er nok eneste måten jeg kan gjøre det på uten at forsterkeren ser ut som ett fuglereir.
    DSC_1002.jpg
    DSC_1001.jpg
    DSC_1005.jpg
    DSC_1000.jpg
    DSC_1003.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Litt lengre på vei. Må lage feste i bakkant og bore mange hull, så blir det bra. ;)
    DSC_1007.jpg
    DSC_1006.jpg


    Jeg prioriterer tilkomst forran utsende her. Tomrommet bakerst i forsterkeren trenger jeg for å kunne justere bias, bytte IPS kort etc, så der ønsker jeg så mye luft som mulig.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Har koblet relé til den ene trafoen nå. Det til venstre slår inn først og kobler effektmotstanden i serie med trafoen. Etter 3 sekund slår det andre inn og kortslutter motstanden. Etter ett par sekund slår det første releet seg av.
    DSC_1009.jpg
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Lys meg opp! Har du da laget en enda softere soft start?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Jeg har byttet ut china softstarten. Nå styres det av amp-control kortet istedet. Det blir litt mer soft siden det er en softstart krets til hver trafo og det brukes fast motstand istedet for ntc. Jeg kan også programmere hvor lang tid motstanden skal være innkoblet før trafoen får full strøm. Jeg kan også legge inn delay så den starter den ene først, så den andre.

    Hovedgrunnen til at jeg bytter til denne er for den innebygde høyttalerbeskyttelsen som kobler ut høyttalerene når forsterkeren skrus av/på eller det kommer dc på utgangen. Den skal også greie å koble ut raskt nok til å redde forsterkeren hvIs utgangen kortsluttes.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det begynner å bli så mange lure saker og smarte ting i denne tråden at jeg er sikker på at du har finlest alle utgavene av hakkespettboka,- flere ganger :D
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Jeg tror faktisk at jeg har det første bindet av hakkespettboken liggende ett sted, den ble finlest mange ganger en gang i tiden. :)

    Her er status for idag, satser på oppstart i morgen.
    DSC_1011.jpg
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Puh. Nesten ferdig med signalkablene. Overcurrent og temp sensor gjenstår.
    DSC_1013.jpg


    Edit: en kanal klar for montering. Transistoren på kjøleribba er temp sensor. De to ledningene fra OPS kortet er for å overvåke bias strømmen.
    DSC_1014.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Ferdig arbeid. :) Det ble veldig mye kabel, så det var vanskelig å få det nogenlunde pent.
    Diodene skal monteres i fronten når jeg får fikset programmet for flerfarget led.
    DSC_1018.jpg
    DSC_1017.jpg
    DSC_1015.jpg
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på et par ting ang. Monsteret ditt, har du mulighet for å legge loddepennen bort et øyeblikk?
    Om man bygger dette litt "enkelt", dvs uten all den ekstra protection som du har, men holder det til det mest nødvendige.
    Vil dt være overkommelig for en glad amatør, som kan lodde, og har litt kjennskap til komponenter.
    Kan ikke drive å beregne verdier om noe må tweakes litt, men må holde meg til en BOM
    Tenkte i så fall å gå for 5 par utganger av et eller annet om jeg først skulle ta steget.
    Har du noen ide om hva man kan ende opp på i kostnad?
    Har i dag en 200 watter fra Rotel som spiller bra, men vil dette være til det bedre?
    Har lyst på no vintersysler, og har nok riaa nå :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.141
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alt går. I tillegg er det hjelp å få. Skal selv mekke en slik monster men først er det en 15W klasse A sak som står for tur.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Det burde være overkommelig, man skal ikke lenger tilbake enn til Mai måned før jeg knapt hadde sett oppi en forsterker. Så lenge du har tålmodighet til å sette deg inn i de forskjellige alternativene man har og leser godt igjennom slewmaster trådene på diyaudio.
    Vil anbefale Honey Badger som førsteprosjekt da denne har en veldig god byggeguide og supporttråd. Erfaringene fra Honeybadger bygget kom veldig godt med når slewmaster skulle bygges. Slewmaster er også godt dokumentert, men pga enormt mange valg og forskjellige inngangstrinn er det fort gjort å drukne i informasjon.

    Hvis du bygger 5 par med 75-78v rails burde den fint overgå Rotelen. ;)

    Prisen vil jeg tro ender på 5-10k avhengig av valg av trafo, kabinett etc.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar.
    Det med å lese seg opp er kanskje verste bøygen, da engelsk kunnskapene ikke står til toppkarakter.
    Så det vil nok ta tid i hvert fall, men må starte med det å se hvordan jeg finner ut av det.
    takker
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Hvis du er interessert, har jeg to stk spooky IPS kort til overs som jeg kan selge. De er merket med alle motstands og kondensatorverdier, så man kan bruke kortet som BOM. Da trenger du bare to OPS kort (jeg kan sende produksjonsfiler hvis du vil bestille fra feks pcbway, ellers er det gjerne noen på diyaudio som har ferdige kort til salgs) og en strømforsyning, så har du alt som trengs.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye for tilbud, men jeg tror jeg vil lese meg opp litt før jeg avgjør om jeg skal prøve meg.
    Det ser utrolig interessant ut må jeg si, så det frister :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Veldig bra jobba yngvejos,
    Det begynner på bli ganske kompakt nå. :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Takk for det. :) Greide å fylle opp kabinettet til slutt.
    Idag styrer jeg med programmering av arduino, men får det ikke til. Jeg prøver å kode D12 og D13 til å styre en tofarget lysdiode. Når jeg plugger dioden rett i Arduino uno kortet, får jeg spenning ut på pinnene og dioden fungerer, men når jeg setter chippen tilbake i amp control kortet, kommer det ingen spenning på pinnene. Jeg forstår ingenting av hva som kan vær galt. :/

    Planen er at dioden skal lyse rødt når forsterkeren er av, orange under softstartsekvensen og grønt når den er på. Når det går alarmer, skal den blinke rødt, orange eller grønt avhengig av hva som fikk den til å slå seg av.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det har gått litt for lang tid siden jeg lekte med Arduino, så jeg er redd jeg ikke er til særlig hjelp.
    Jeg ble inspirert av LED-diskusjonen vi hadde, i dag dukket det op 700 LEDs i assorterte farger i posten. ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.313
    Fant ut at darlington arrayet kobler til jord og ikke til pluss, så da trenger jeg dioder med felles anode. Resten er programmeringsfeil. ;)

    Du skulle kjøpt 700 grønne leds. ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn