Ymirs audiofile liv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Der er ikke engang fiber hvor jeg bor 7 km fra Københavns centrum.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    🤫 Er aldrig så lite flaut det der. Får se om jeg får tvinnet de en gang, noe som i praksis betyr aldri 😁. Har ikke lyst å lodde de ut igjen. Skjøre greier dette når en ikke har bedrevet slikt siden midten av 80 tallet.

    Hadde svært lite forventninger til trafo bytte.
    Hadde jo liten og ingen virkning av støydemingstrafoene til Noratel, så det var overraskende at utbytte ble så stort.
    Beste investering noen gang.
    Først nå låter preamp som en 50kkr preamp



    R-core transformers are currently used in mid- to high-end consumer electronics equipment from Japan. In the US, they are still quite uncommon and almost as expensive as toroids, but I hope this will change as they become more popular here. The R-core transformer has the potential to become the predominant choice for use in audio equipment, providing all of the benefits of toroidal transformers at a lower cost.
    Godt du fant ut av nett støy problemet : )Fint at du og belyser problemet . Det er stor grunn til ettertanke når en skal fighte fra strøm nettet . Den blir bare mer og mer tilgriset " av elektronisk switsjing bla og dårlig filtrering . Det er ikke noe prioritert opp gave for hverken elektro produsentene eller strøm leverandørene ser det ut som siden det vil gå utover profitten ,,, mindre ut bytte .Det kan jo være forsjellig praksis der og selvføgelig . Ikke all støy kan løses med isolatorer og schaffner "
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Godt du fant ut av nett støy problemet : )Fint at du og belyser problemet . Det er stor grunn til ettertanke når en skal fighte fra strøm nettet . Den blir bare mer og mer tilgriset " av elektronisk switsjing bla og dårlig filtrering . Det er ikke noe prioritert opp gave for hverken elektro produsentene eller strøm leverandørene ser det ut som siden det vil gå utover profitten ,,, mindre ut bytte .Det kan jo være forsjellig praksis der og selvføgelig . Ikke all støy kan løses med isolatorer og schaffner "
    Tok jo en stund før en jorde som jeg har prediket lenge ved å henvise til John Curl. Bestilte tidlig en R - core når koronaen kom, men fikk den aldri.
    Betalt var den også :(. Bestilte ny fra Frankrike og den ble liggende leeenge før den kom på plass i preamp.
    Nå gjenstår to stk til DAC som jeg ønsker å bytte. Tror R-core er rimeligere enn ringkjerne så det å løse problemet med R-core vil jo da gi rimeligere elektronikk.
    Litt rart at R- core er så lite brukt. Det er jo mange år siden Curl frontet bruken av noe bedre enn ringkjerne.
    Så når noen ikke hører forskjell ved kabelbytte og bruk av nettfilter er dette noe en tydeligvis må tillegge som årsak til "her er ingen forskjeller" samt da
    installasjonens og stereokursens generelle støybilde og kilde impedans.
    Disse harmonics Curl nevner som støykilde er i dag hva går under begrepet "supraharmonics" og opptrer hovedsakelig i egen installasjon, og er dermed ikke noe nett selskapene har noe med. Det er ikke deres bord. Derfor jobbes det med en forskrift/direktiv.


    It used to not be so bad but today the AC power is so dirty. Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax machines, computers, you name it. All this new stuff, that’s only been around for maybe the last 10 years, tends to get into the power supply through the transformer and then in to he grounding system and ultimately into our sound system. So then people have to of course use expensive power conditioners to repair the problem but if you fix it in the first place then its not so important.

    Q: So how would you fix it in the first place?

    JC: By using a transformer that isolates the winding, which is important on low level circuits. The old style EI or the new C- or D-core is the ultimate in that respect -- as long as it is a dual-bobbin winding with physically separate bobbins for the primary and for the secondary. It makes a big difference in sound quality.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker R core på begge Riia ampene mine ,, ( ved 70 dB gain måtte tilmed likeretterne( fast / soft recovery typen) ut av kabinettet )R core trafoene tillot meg kortere ledning mellom boksene
    Ymir ,,,,Handler du av Selectronic fr ?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Og endelig er Zeppelin godt hørende på.
    Litt vel mye peiskos. Håper HummingGuru vil rette litt opp i det når den kommer.

    IMG_20211103_102020.jpg


    Og nå når solen kommer venter Reinaskard
    Sko anmeldelse 😁
    Noe turer med nye Crispi swat.
    De holder tett fremdeles, noe Alfa Berg ikke gjorde ☹. Litt glatte på våte steiner og fjell /Berg. Ett stort minus i mitt terreng Og klima. Men det å være tørr på føttene er viktig.

    IMG_20211103_102137.jpg


    Ble selfølgelig "litt" lenger enn planlagt siden en turvenn ringte i går og var svært oppstemt. Hun hadde funnet en gammel merket sti opp til nuten.
    Brattere enn brattest 😀

    IMG_20211103_114506.jpg
    IMG_20211103_114935.jpg
    IMG_20211103_120134.jpg
    IMG_20211103_120149.jpg
    IMG_20211103_124035.jpg
    IMG_20211103_131339.jpg
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder som alltid , nydelig natur i fineste høst skrud " Er sikkert ikke lenge til allt dekkes av hvitt ??
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Lenge siden jeg har sammenlignet vinyl vs cd. Spiller Cowboy Junkies, trinity sessions.
    Fra hardisken må jeg opp til kl. 3 og fremdeles låter det svært mye lavere enn fra LP med potmeter på kl 10.30. Svært mye mørkere låter det også fra hardisken.
    Kan tyde på at R-core ikke løser alt.

    Vinteren nærmer seg

    IMG_20211105_114517.jpg
    IMG_20211105_120014.jpg
    IMG_20211105_121013.jpg
    IMG_20211105_121827.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Side lyden over riaa ikke var helt som forventet tok jeg like så godt å skuddet opp preamp. Tvinnet trafo ledningene, hev inn en del mu metall. Men trafoen var svært varm.
    Multimeteret var nærmest og målte primærside til 125 ohm. Den er noe større enn originalen,5 VA tror jeg det var.
    Så da gjenstår det mer arbeid ☹

    Godt å ha naturen rett utenfor stuedøra.
    Skodde og regn gjør ingenting.

    IMG_20211106_132318.jpg
    IMG_20211106_131357.jpg
    IMG_20211106_131352.jpg
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er du fornøyd med digital avspilling i forhold til analog?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Er du fornøyd med digital avspilling i forhold til analog?
    Ja, liker lyden ved digital avspilling bedre nå.
    Skjønner bare ikke hvorfor vinyl avspilling ble så dårlig. Syntes det låt bedre enn tidligere inntill jeg satte på noe med vokal. Plutselig var disse vemmelig påtrengende S-lydene tilbake. Vet ikke om det kan ha noe med vikingene på sekundærsiden å gjøre.
    0 leder, senter..? Trafoen blir i vertfall svært varm. Skal det være slik?

    Screenshot_20211108_102656_com.android.chrome.jpg
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Vel noen innspillinger/masteringer har mye S-lyd, jeg selv har opplevd dette på alt hvis stikkontaktene er feil vei og.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vel noen innspillinger/masteringer har mye S-lyd, jeg selv har opplevd dette på alt hvis stikkontaktene er feil vei og.
    Kjøper ikke lenger dette med at S-lyder ligger i innspillingene. 😁
    Etter at jeg fikk mer kontroll over strømm problematikken forsvant også S-lyd problemet selv på de værste innspillingene.
    Og akkurat NÅ er den nesten fraværende igjen ☹. Da må problemet komme utenfra, og ikke fra egen installasjon.
    Benz Ebony L spiller/spillte bedre enn Heed Obelisk DAC etter bytte til R-core trafoen.
    Tidligere var det dessverre omvendt, noe som det etter min mening ikke skal være.
    Det virker også fornuftig da RIAA trinn vil være mest sensitive ovenfor støy.

    Og den nye trafoen lukter heller ikke godt når den blir varm 😁.
    Og der var S-lyden tilbake ☹. F#&@%$ og.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Du får snu på støpselet for å være helt sikker på at det riktig vei.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja, liker lyden ved digital avspilling bedre nå.
    Skjønner bare ikke hvorfor vinyl avspilling ble så dårlig. Syntes det låt bedre enn tidligere inntill jeg satte på noe med vokal. Plutselig var disse vemmelig påtrengende S-lydene tilbake. Vet ikke om det kan ha noe med vikingene på sekundærsiden å gjøre.
    0 leder, senter..? Trafoen blir i vertfall svært varm. Skal det være slik?

    Vis vedlegget 761743
    Av alle trafoene j har er temperaturen lavest i R -core typen .Om det er full belastning bør de ikke bli mer enn 30-40gr ,,,, spørs mye du fyrer inne da . Er begge trafoene i dentisk med hensyn til sekundær / primær ?
    Vanlige er jo at nesten allt i dag er dual primær så kan du velge enten 110 ller 220 v enten du paraleller eller serier .
    Det samme for sekundærene , vis du har en CT type Central Tapping kan dualen kobles opp til CT eller paralelles ,PS Uansett må de fases rett enten via sjema og farve code eller ved ummerkede ledninger volt meter elller lampe

    Om allt her skulle være rett kan den være under dimensjonert ?.Hva er gamle trafoen , Du som er så flink å fotografere ,,, ta noen bilde```r
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper ikke lenger dette med at S-lyder ligger i innspillingene. 😁
    Etter at jeg fikk mer kontroll over strømm problematikken forsvant også S-lyd problemet selv på de værste innspillingene.
    Og akkurat NÅ er den nesten fraværende igjen ☹. Da må problemet komme utenfra, og ikke fra egen installasjon.
    Benz Ebony L spiller/spillte bedre enn Heed Obelisk DAC etter bytte til R-core trafoen.
    Tidligere var det dessverre omvendt, noe som det etter min mening ikke skal være.
    Det virker også fornuftig da RIAA trinn vil være mest sensitive ovenfor støy.

    Og den nye trafoen lukter heller ikke godt når den blir varm 😁.
    Og der var S-lyden tilbake ☹. F#&@%$ og.
    Du skulle og ha sjekket den uregulerte spenningen dvs rett på power capacitorene og etter regulatorene .Hvis målingen ikke er innlysenede , prøv å skaffe ett diagram , så kan du plukke ut div måle punkt : )

    Da er du i allefall ett steg på vei ,,,,, . )
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig flott natur du omgir deg med - og fine bilder !
    Takker. Norge har vel noe av det flotteste hva natur angår, og vestlandet spesielt 🙂?
    Har heldigvis ikke disse stupbratte spisse fjelltoppene hos oss. Her er de mer runde og litt flate på toppene.

    Så er det godt å gå av seg litt frustrasjon og klarne hode litt 😁

    IMG_20211108_130042.jpg
    IMG_20211108_132634.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Du får snu på støpselet for å være helt sikker på at det riktig vei.
    Er nok hos meg en helt annen størrelsesorden, nivå på det å snu støpsel og dette problemet.
    Men hva skjedde egentlig etter trafo bytte?
    Område som skaper problemet ligger i område 4 - 10 kHz.
    Over DAC`n kan en ,om en hører godt etter, høre en at problemet er dempet, og flyttet nedover (resonansen) i frekvens, eller oppover.
    Er litt usikker på det, men dempet er den, og flyttet.

    rta7 (2).jpg


    Øverst,ringkjerne og nederst R-core.
    Området 5 kHz og oppover er tydelig dempet, men ved 4kHz er nivået økt fra 0.7 til -1.4. dvs nivået er økt med 1.7 dB. sånn ca.
    Kanskje noe av svaret ligger der?

    Når en ser på ref.level på de to målingene samt når jeg måtte skru volum potmeter helt opp til kl 3 for å komme opp til 53.6dB,
    vel da anser jeg denne målingen som rimelig korrekt.
    Stereokursen forsynt som normalt i sikringsskap (60.1dB) vs forsynt direkte fra inntakssikring (55.6dB).


    Uten navn (4).png
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Av alle trafoene j har er temperaturen lavest i R -core typen .Om det er full belastning bør de ikke bli mer enn 30-40gr ,,,, spørs mye du fyrer inne da . Er begge trafoene i dentisk med hensyn til sekundær / primær ?
    Vanlige er jo at nesten allt i dag er dual primær så kan du velge enten 110 ller 220 v enten du paraleller eller serier .
    Det samme for sekundærene , vis du har en CT type Central Tapping kan dualen kobles opp til CT eller paralelles ,PS Uansett må de fases rett enten via sjema og farve code eller ved ummerkede ledninger volt meter elller lampe

    Om allt her skulle være rett kan den være under dimensjonert ?.Hva er gamle trafoen , Du som er så flink å fotografere ,,, ta noen bilde```r

    Får starte litt forsiktig her. Gamle trafo er på 25VA og den nye 30VA , 2 x 15V.

    belles3.jpg
    belles1.jpg
    psu1 (2).jpg
    psu2 (2).jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å måle spenningen over den motstanden oppe R1 ser jeg nede ser jeg r2?De sitter mellom de 4 store kondensatorene,,,, mål før og etter , andre pinnen til jord chassi , da ska du ha 20-22v positiv og negativ ( r2)ER her stor avvik må en sjekke faasen eller CT punktet
    Og her er tallene 🙂

    IMG_20211109_090141.jpg
    IMG_20211109_090129.jpg
    IMG_20211109_084934.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da regner j med fasing av lindinger er ok ,
    Det eneste jeg stusser på at spenningen ikke var jevnere eller lik (Jeg har alldri mer enn max 0,1 v forsjell på mitt )
    Det ser ut som en CRC psu , kan være konden satorene er modne for utskift , blir de varme ?Ofte kan man høre slitte / gamle kondiser ,,,Er det mere brum på HT enn det bør være ?
    De kan evt måles for capacitanse , og du evt du kan måle rippel ut fra PSU .Den bør være lavest mulig . Spenning regulatorer generellt liker minst rippel ,,,,
    Har du kobling sjema for den ?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Da regner j med fasing av lindinger er ok ,
    Det eneste jeg stusser på at spenningen ikke var jevnere eller lik (Jeg har alldri mer enn max 0,1 v forsjell på mitt )
    Det ser ut som en CRC psu , kan være konden satorene er modne for utskift , blir de varme ?Ofte kan man høre slitte / gamle kondiser ,,,Er det mere brum på HT enn det bør være ?
    De kan evt måles for capacitanse , og du evt du kan måle rippel ut fra PSU .Den bør være lavest mulig . Spenning regulatorer generellt liker minst rippel ,,,,
    Har du kobling sjema for den ?

    Takker for bistand 🙂
    Hvor finner jeg like lytter?
    Er 400 000 uF påkrevd?

    Finnes det så store verdier av de beste fra Panasonic her




     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takker for bistand 🙂
    Hvor finner jeg like lytter?
    Er 100 000 uF påkrevd?

    Finnes det så store verdier av de beste fra Panasonic her






    Var ikke små rusk de der ,,,, jo du bør ikke ha mindre .Kansje de kan ha noe hos rs components ,.Ikke sikkert du finner like , du kan prøve google dem gamle å finne speccen .Men jeg ville sett etter panasonic , elna eller BC vishay som ikke har super low ESR
    .Muligen finner du noen Elna eller BC vishay tidligere phillips .
    Du må finne ut om de har skru terminal eller solder lug" type .Sj
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvor finne disse, event data
    Den ser ut til å være produsert i 2008,dvs at den har noen år på baken,og har stått påslått siden ca. 2011.Tar en i betraktning at den har hatt vanskelige arbeids forhold mht støy er det vel rimelig at lytterne ikke er som de var en gang i tiden.
    Men der er ingen during eller bromm ut av høyttalerene. Hvordan påvirker dårlige lytter arbeidsforholdene til trafoen?

    IMG_20211110_084838.jpg


    Dette er vel det jeg finner, men ikke noe data til lyttene. Det er vel av typen "snap-in"?
    Skal loddes på print.

    IMG_20211110_092312.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvor finne disse, event data
    Den ser ut til å være produsert i 2008,dvs at den har noen år på baken,og har stått påslått siden ca. 2011.Tar en i betraktning at den har hatt vanskelige arbeids forhold mht støy er det vel rimelig at lytterne ikke er som de var en gang i tiden.
    Men der er ingen during eller bromm ut av høyttalerene. Hvordan påvirker dårlige lytter arbeidsforholdene til trafoen?

    Vis vedlegget 762218

    Dette er vel det jeg finner, men ikke noe data til lyttene. Det er vel av typen "snap-in"?
    Skal loddes på print.

    Vis vedlegget 762221
    Det er jeg ikke sikker på , det sikreste tegn på slitte kondesatorer er økt brum som følge av mere rippel .
    Sånn generellt så har gode kondensatorer lang levetid , spesiellt computor grade. Selv har jeg 10-15 år gamle uten problemer ,,,de får noen år til her : ) Varme og hard bruk er det som tærer mest på dem .
    I switch mode PSu lever condensatorene ett hardere liv . At de blir varme gjennom bruk og deformert er ett tegn på at de bør byttes generellt
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hadde nå en lengre samtale med min pensjonerte hifi og elektronikk guru.
    Han sa nettopp det du beskriver.

    Gjør ett forsøk på noe. 🙂
    Så får jeg se om det gjør noe fra eller til
    Ikke klag på utstyret 😁

    IMG_20211110_114503.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig . Min bror sier det godt ,,,, bedre å gamble enn å gomle " : )
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Tiden går så alt for fort. Har snart ikke tid til noe. En har ikke før åpnet øynene om morgenen før det er tid til å lukke de igjen 😁

    Vendte fasen på den ene vinklingen på sekundærsiden. Nå er trafoen litt over fingervarm. Ikke lukter det lenger.
    Da må det vel være riktigere?

    Liten forandring ang spenningen.
    X er tidligere måling. Uten er ny.
    Lavt Strømtrekket på tomgang også.

    IMG_20211112_113806.jpg


    Litt forandring i lyden også.
    Nå var også tiden kommet for støpsel vending også.
    Største forskjell er at det er mindre "peiskos" når det spilles vinyl. = større headroom?

    IMG_20211112_132326.jpg
    IMG_20211112_132616.jpg
    IMG_20211112_132349.jpg
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tiden går så alt for fort. Har snart ikke tid til noe. En har ikke før åpnet øynene om morgenen før det er tid til å lukke de igjen 😁

    Vendte fasen på den ene vinklingen på sekundærsiden. Nå er trafoen litt over fingervarm. Ikke lukter det lenger.
    Da må det vel være riktigere?

    Liten forandring ang spenningen.
    X er tidligere måling. Uten er ny.
    Lavt Strømtrekket på tomgang også.

    Vis vedlegget 762751

    Litt forandring i lyden også.
    Nå var også tiden kommet for støpsel vending også.
    Største forskjell er at det er mindre "peiskos" når det spilles vinyl. = større headroom?

    Vis vedlegget 762807 Vis vedlegget 762808 Vis vedlegget 762809

    Godt at du ikke gav opp , Lav temp på trafoen er ett godt tegn ,,, Selv bruker jeg ALLTID en lys pære til å finne fasen når det er flere vikliger .)
    ellers kan det bli forviklinger "
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Godt at du ikke gav opp , Lav temp på trafoen er ett godt tegn ,,, Selv bruker jeg ALLTID en lys pære til å finne fasen når det er flere vikliger .)
    ellers kan det bli forviklinger "
    Fasene var greie å finne ut fra fargekodingen. Men at den ene ble snudd 180 grader er jo ikke godt å finne ut av.
    Jeg snudde feil både på primærside og sekundærsiden ☹. Burde også sjekket spenningen ut på sekundærsiden også for å se om de var like. Liker ikke den forskjellen som er der på ca 1V.


    Bli litt lenger enn tenkt i dag også. Litt vel langt med kun ett eple som niste.


    IMG_20211114_112651.jpg
    IMG_20211114_115744.jpg
    IMG_20211114_120540.jpg
    IMG_20211114_121500.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.191
    Antall liker
    2.662
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Fasene var greie å finne ut fra fargekodingen. Men at den ene ble snudd 180 grader er jo ikke godt å finne ut av.
    Jeg snudde feil både på primærside og sekundærsiden ☹. Burde også sjekket spenningen ut på sekundærsiden også for å se om de var like. Liker ikke den forskjellen som er der på ca 1V.


    Bli litt lenger enn tenkt i dag også. Litt vel langt med kun ett eple som niste.


    Vis vedlegget 763451 Vis vedlegget 763452 Vis vedlegget 763453 Vis vedlegget 763454
    Kobling sjema , prøv å fa tak iett bare for å underbygge .Usymmetri kan og være for at Belles strømforsyner feks styring på manøver printet fra en rail feks positive .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn