Ymirs audiofile liv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    På leit etter underholdning i disse korona tider

    Datter f. 96 som ikke kjenner til Fleksnes..leitet ett er underholdning på NRK (for oss eldre),
    hvorpå Fleksnes dukket opp,FLEKSNES sa både mor og far,og det ble det.
    Så da venter "doble fustasjeopphengsforkoblinger" etter Fleksnes:)

    Bare vi to..igjen etter influensa pandemi

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Fleksnes er noe av det beste som er laget av norsk underholdning.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fleksnes er noe av det beste som er laget av norsk underholdning.
    For min del er Leif Juster,som vi brukte tid på i går nr.1


    Senere ble DOFFEN avspilt fra tidal,burde vel hatt de på gul og grønn vinyl singler

    http://www.youtube.com/watch?v=YpzuQEObtaA

    Hverken Doffen,Juster eller Fleksnes er humor fra tidligere som den hjemkomne yngre garde setter pris på,jeg begriper ikke hvorfor;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Opplysende lesestoff i påsken.

    Mye interessant lesing fra https://pqa.no/


    Standardisering innen høyfrekvent /supraharmonisk støy


    https://pqa.no/wp-content/uploads/2019/02/Standardisering-innen-supraharmonisk-støy.pdf




    https://pqa.no/standardisering-og-hoyfrekvent-stoy/

    PQAs bidrag ….

    For å holde oss oppdatert på anbefalingene vi gir våre kunder (og for å selv holde oss oppdatert og ivareta norske interesser) deltar PQA også i standardisering. Vi er for tiden involvert i:

    NEK NK 8
    NEK NK 77
    IEC TC 73
    CIS/H/JWG-6
    PQA setter 10 kroner på at du skjønte niks og nada av forkortelsene over (postoppkrav sendes til PQA AS, Skippergata 22, 0154 Oslo). Det kan derfor være greit å vite litt om sammensetningen av standardiseringsorganene, som i praksis bestemmer hvordan alt elektroteknisk arbeid skal gjøres!


    https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/


    Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

    Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske
    Ikke reguleres i eksisterende produktstandarder, og dermed er det ikke krav om hvor store nivåer av disse forstyrrelsene ulikt utstyr skal kunne forårsake, eller tåle før de slutter å fungere
    Er vanskelige å måle, ettersom måleutstyr ofte ikke måler med høyere samplefrekvens enn rundt 10 kHz. De vil dermed ikke vises i målinger foretatt med mange av de vanligste måleinstrumenten

    Mer alvorlige interferens-utfordringer

    Etterhvert som utbredelsen av kraftelektronikk har økt (praktisk talt alle produkter du har hjemme inneholder kraftelektronikk, fra PC-ladere, mobil-ladere, strømforsyninger, induskjonstopper, kjøkkenutstyr, elbilladere, mm.), har også mengden tilfeller av elektromagnetisk inteferens økt. Eksemplene kan også være mer alvorlige, som at flere kunder blir berørt av samme problem (i et nettområde måtte flere kunder bytte ut samme modell av en induksjonstopp), at apparater med termostater skrur seg ukontrollert av og på (brannfare), eller at mer kritisk utstyr (f.eks. labteknisk eller medisinsk utstyr) blir forstyrret. PQA har vært kjennskap til eller vært involvert i konkrete case i alle de nevnte tilfellene

    Siden problemet kan løses enkelt, uten at årsaken til problemet forstås, antas det at det underrapporteres hvor utbredt problemet er.


    Redit;Og min kommentar til dette er at
    "hvorfor skulle audio produktet være unndratt påvirkning av støyen?"
    Og at å lage en strømforsyning som unngår å bli påvirket visstnok koster småpenger.



    https://pqa.no/arsaker-og-losninger-pa-elbilladeproblemer/

    Bakenforliggende årsak til problemene

    En “morsom” konsekvens av at disse sikkerhetssystemene ikke alltid fungerer som tiltenkt, oppstår når nettselskapet kommer for å feilsøke ladeproblemene med en Medcal N (en spenningskvalitetslogger fra Cesinel). I enkelte tilfeller er det observert at ladeproblemene forsvinner når Medcal’en kobles til i en stikkontakt i installasjonen. Ettersom sikkerhetsfunksjonen i ladekladden føler på impedansforholdene i nettet (mellom fase og jord sett fra elbilen), “lures” disse systemene når det innføres en ny impedans mellom fase og jord i form av et måleinstrument.


    https://pqa.no/maleapparater-samplefrekvens-datalagring-og-andre-betraktninger/

    https://pqa.no/kan-du-stole-pa-maleresultatene-dine/


    https://pqa.no/kan-nettselskap-nekte-bruk-av-apparater/


    KAN NETTSELSKAP NEKTE BRUK AV APPARATER?

    Kan nettselskap nekte bruk av CE-merkede apparater? Nei, er det korte og innlysende svaret. Selv om noen nettselskap i større eller mindre grad prøver å legge begrensninger på apparatbruk. Tja, er det litt lenger og mer kompliserte svaret. Vi skal her se på hvilke begrensninger nettselskapet har anledning til å sette, og hvordan de eventuelt bør gjøre dette.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    R core transformator

    Endelig,burde ha gjort dette for leeenge siden.
    Spec og Parasound (John Curl) bruker og anbefaler sterkt R /C core transformator til preamp og kilde.

    Nå,bestilt,så får en håpe at påvirkningen blir redusert.
    Men har vel egentlig ikke troa da både NAD`n og Yamaha`n benyttet El trafo,
    som Curl nevner,men da er det ihvertfall prøvd og erfart.

    s-l1600.jpg


    Som skal inn her

    belles1.jpg




    https://www.parasound.com/pdfs/JCinterview.pdf

    Q: What can you tell us about the transformers? Are they very important?
    JC: Absolutely, but when we talk about transformers we have to separate
    power amps and preamps. While they are not perfect, Toroidal
    transformers are the logical choice for power amplifiers because they are
    very efficient, they tend to have a fairly low hum field, and they’re readily
    available in large power ratings.
    For preamplifiers and other line-level components, the old type EI
    transformers or what’s called a D-core or split C- core transformer is
    actually better than a toroid. First of all, they tend to be more compact, and
    second, and perhaps more importantly, they have very low capacitance
    between the windings.
    This can be a problem when Toroids are used in low signal level
    applications; the windings are on top of each other so they talk to each
    other. It used to not be so bad but today the AC power is so dirty.
    Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax
    machines, computers, you name it. All this new stuff, that’s only been
    around for maybe the last 10 years, tends to get into the power supply
    through the transformer and then in to he grounding system and
    ultimately into our sound system. So then people have to of course use
    expensive power conditioners to repair the problem but if you fix it in the
    first place then its not so important.


    Q: So how would you fix it in the first place?
    JC: By using a transformer that isolates the winding, which is important on
    low level circuits. The old style EI or the new C- or D-core is the ultimate
    in that respect -- as long as it is a dual-bobbin winding with physically
    separate bobbins for the primary and for the secondary. It makes a big
    difference in sound quality.
    In power amplifiers, however, that isn’t as important because the
    levels are just so much higher. If we had a choice, and if money was not
    involved, or weight, or anything else, we’d probably use an EI type or
    special type of transformer.



    https://www.spec-corp.co.jp/e/audio/RSA-M99/index.html

    SPEC sticks to the R-core transformer.

    The R-core transformer brings out a dynamic and powerful sound.
    This same transformer is being used in the top of the range model.


    R core transformer_James transformer-custom toroidal transformer|R core transformer|O core transformer|C core transformer|EI transformer

    R core transformer has high isolation degree. it can improve the signal-to-noise ratio, isolate the harmonic interference, reduce the noise, make he background cleaner. R core transforer can fully improve the quality of sound.



    https://www.indiamart.com/powercontr...ansformer.html

    Further the Leakage Flux of the transformer IS VERY LOW (about 1/10th of conventional transformers) which permits the equipment manufacturer to place the transformer close to critical electronic components.

    The balanced winding & low leakage flux ensures LOW NOISE of the transformers. This gives a cutting edge to the transformer for use in Medical Equipment, Audio & Video amplifiers & other noise sensitive equipment.

    Small size and weight: R-core transformer is made using no cut, high degree silicon steel strip. Consequently, its size and weight is 30% smaller and 40% lighter than EI transformer respectively.



    Det er nok flere enn Rudi som lever i den tro at hifi`n låter optimalt uten forbedringspotensiale.

    http://www.audiophile.no/nb-no/omtaler/annet/item/2175-isol-8


    "jeg har vel aldri egentlig følt at jeg har hatt noe spesielt behov for strømrensing"

    "Jeg har dog opplevd til dels stor forskjell med- og uten de nevnte tingene,"

    "Som sagt så har jeg aldri følt det store behovet hjemme hos meg for store strømrensere, da jeg synes lyden alltid har vært bra, og at anlegget har hatt superb dynamisk kontrast og en veldig sort bakgrunn hvor alle smådetaljer har fått stå frem i all sin prakt.

    "Så hjemme hos meg , med min (trodde jeg) perfekte strøm så har Isol-8 Minisub Axis gjort anlegget mitt bedre.


    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/92461-geirena-s-lytterom-9.html


    Låter det dårlig uten?
    Står filteret i serie med kursen?

    Låter dårlig. kommer vel ann på hvem som setter seg i lyttestolen, for en som ikke har hørt lyden med filteret, han eller hun hadde nok sakt det låt bra. Man venner seg til alt
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvem trenger hytte,båt,campingvogn eller bobil når en har to ben,sovepose og hengekøye?
    Ingen køgåing i turistforeningens løyper heller.


    IMG_20200425_133124.jpg


    IMG_20200425_131812.jpg



    Og vel hjemme er det på tide å bli inspirert..av 20 år gamle tidsskrifter,
    siden det er bestilt mekaniseringsutstyr til sjølberging.Fruen ville ikke lenger være hest.
    Kom for sent igang.Rette settepoteter var ikke tilgjengelig lenger,utsolgt.


    IMG_20200425_181801 (2).jpg



    Fra den gang en virkelig dreiv med sjølberging

    IMG_20200425_190348 (3).jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    DIY rubanoide..i nytt? dansk forum

    Husker ikke sist jeg hadde spenning på anlegget,men hadde litt tid og lyst i dag.
    Brukte litt tid for å finne noe ang. DIY Linaeum høyttalere..drømme seg bort litt,
    = musikk er fremdeles lite givende.




    https://www.youtube.com/results?search_query=rubanoid+speaker


    Kom også over noe DIY MBL :cool:





    Den som hadde hatt ungdommelig pågangsmot og energi,men den tid er forlengst forbi.
    Blir bare med å drømme.

    Ett flott dansk DIY prosjekt etter mitt hjerte.Liker jo alternative lyd-produserende teknologier.

    DIY - Ribbontweeter, Rubanoide, Servo subwoofer osv - HiFi2You


    95157874_267291121064839_90679588685873152_n.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Main DC blocker.

    Hvad er din mening omkring det Ymir? Jeg har købte nogle meget overdimensionerede. 1 stk med 4x47000uf og 50 A bro. Alt skruet op på en kobberplade. Desuden har jeg købt 2 stk af Sjøstrøms med 6x 68000 uf.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvad er din mening omkring det Ymir? Jeg har købte nogle meget overdimensionerede. 1 stk med 4x47000uf og 50 A bro. Alt skruet op på en kobberplade. Desuden har jeg købt 2 stk af Sjøstrøms med 6x 68000 uf.

    Har tidligere prøvd DC filter,selv om jeg ikke hadde noe trafo som klaget.
    Virkningen var derfor fraværende,ingen positiv eller negativ påvirkning på lyden.
    Men jeg hadde tilfelle av sterk trafo summing under "øydrift" med diesel aggregat.
    Tviler sterkt på at årsaken var DC,så da vil jeg tro at årsak til trafo summing kan ha flere årsaker.

    For dere i Danmark vil jeg tro problemet er større hos dere enn her hos oss pga deres store
    andel med vindkraft.I tillegg til import av,i ett audiofilt perspektiv,"skitten strøm" fra Norge.
    (HVDC..Skagerak kablene som kilde til både DC og annet emc problemer);)

    Forurenet strøm fra Norge ødelægger lydkvaliteten! - HiFi2You

    Så for de som opplever trafostøy vil nok ett DC filter være nyttig.
    Metning av av ringkjerne trafo vil/kan oppleves nokså likt mitt tidligere problem med intermodulasjon.
    Det vil låte magert/lean,som om der mangler kraft.Årsaken er vel at trafoen blir mindre effektiv.

    Selv om problemet med DC oftest oppleves med større trafoer som på effektforsterkere
    kan det sikkert som Rod Elliot sier også oppstå trafostøy i mindre trafoer også.

    Nå er ikke matematikk og elektronikk noe jeg kan,men størrelse på capasitans og dioder
    bør vel stå litt i forhold til problemet?

    https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm


    It can also be measured, but to do so requires that one works on live components. This is not recommended as it is inherently dangerous.

    However, if you must (and PLEASE take extreme care), you need a 100k resistor and a 10µF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor. This attenuates the AC enough to prevent the front-end of the meter from being overloaded, and the DC voltage is easy to measure. Expect to see the DC vary around the zero voltage, with a normal variation of ±25mV or so (typical - residential areas). The alternative method is to measure the DC across the diode/capacitor network in the circuit of Figure 3. Do not connect or disconnect the meter with the circuit live, and use alligator clip leads to make the connections.

    With a half wave rectified load, the mean DC level is 275mV as described above - polarity is not important, because either polarity will be as bad as the other. If a transformer has a primary DC resistance of 2 ohms, there will be an effective DC current of 137.5mA in the primary. This is many times the current needed to cause the core to saturate during the negative half cycle of the AC waveform. Remember that with a toroidal core, saturation is a 'hard limit'. Because there is no air gap (intentional or otherwise), when the saturation limit is reached, inductance falls and current rises rapidly.

    Tests were done using a 500VA toroidal transformer with very close to the example values given above. With 240V AC mains, 50Hz, 264mV DC offset created by DC injection (see Figure 6), and at no load, the current was seen to rise from 16mA to 218mA. The test was done at no load because this is the worst possible case. As load increases, the effective primary voltage falls - the voltage dropped across the winding's resistance is 'lost' to the transformer. 264mV DC offset causes a current of 132mA DC in the transformer primary. This is probably the maximum offset that you will encounter in real life, although some areas may be worse. I have no data on this.

    Note that all current measurements must be made using a true RMS meter. All 'normal' meters use an average responding circuit, and this can cause serious errors because the waveform is not a sinewave.


    Voltage Drop - Now that we have the current, we can work out the required capacitance. Keeping the RMS voltage across the capacitor below 1V would seem like a reasonable figure, and I'd suggest that the maximum current of interest is around ¼ of the full load current - about 500mA. We can do this with power amps, because they don't draw full power continuously. For preamps or Class-A power amps, the current does not vary, so the capacitance must be sufficient to support the full mains current in normal operation. In reality, when most transformers are run at close to their maximum rating, DC offset usually doesn't cause problems, and a blocker is usually not necessary.
    If the 25% 'rule' is applied, this means that capacitive reactance must be 2 Ohms or less. Remember that we can use Ohm's law to make these calculations - at least up to this point. Calculating the capacitance needed means that we use the capacitive reactance formula, suitably rearranged ...

    C = 1 / ( 2 × π × f × Xc ) where f is frequency and Xc is capacitive reactance
    C = 1 / ( 2 × π × 50 × 2 ) = 1,590µF
    That's a fairly large capacitance, and can only be economically realised using an electrolytic capacitor. This raises a new quandary - electrolytic caps can operate for many years without a polarising voltage, but only at very low voltages. This means that the maximum voltage across the cap(s) must be limited, or they will fail. To be sensible, it will be necessary to use a pair of electrolytic capacitors, wired in 'anti-parallel'. A normal series connection with the two negative (or positive) terminals joined will also work, but reduces the available capacitance and maximises ripple current through both caps. Nonetheless, this is preferable (see conclusion). The traditional way to limit the voltage is to use a number of high current diodes in parallel with the caps.

    The 1,500µF figure is flexible, and my suggestion is to use a pair of 4,700µF caps in series (2,350µF nominal), which will work well in the majority of systems without any need to mess around with calculations. Excessive capacitance may be as bad as too little, because the charging time is so long that many of the DC 'events' may not last long enough for the caps to charge and remove the DC component.



    DC på sekundærsiden av en trafo?Men mulig jeg misforstår innholdet

    http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0353-3670/2015/0353-36701504527V.pdf
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    1 MAI

    1 Mai feiringen blir litt annerledes i år,men filmen "Streik" vil bli sett i år også.

    Må jo hedre de som kjempet frem de gode lønningene vi har fått etter knallhard kamp.
    For det er vel rettferdig at de som står for verdiskapningen også bør få sin del av
    den verdiskapningen de er med på,og som mye mer tidligere enn nå kostet både liv og helse
    for arbeideren.
    Godt at Lars Skytøen adresserte kampen for ett sunnere arbeidsmiljø til de som kjempet
    frem arbeidsmiljøloven,og det var ikke AP,men som Skytøen sa da han ble spurt om
    M-L bevegelsen overhode gjorde noe positivt svarte han; "Arbeidsmiljø loven",der hadde AP sovet i timen"

    Så da kan både arbeidsmiljø loven OG lønnsutviklingen tilskrives AKP (m-l) som jo
    også trakk i trådene i streiken denne filmen omhandler.

    https://tv.nrk.no/serie/fjernsynsteatret/1975/FTEA11001075/avspiller


    Hovedrolle innehaver i filmen Kjell Pettersen var også med å stifte AKP (m-l)
    i tillegg til å være streikelederen i virkeligheten


    akpml.jpg



    Vi begynte jo tidlig med politisk påvirkning og tenkning her inne

    Syndikalistene i Ryfylke

    https://marxisme.no/syndikalistene-i-rogaland-en-faglig-kampbevegelse-som-forsvant/

    Og det var komisk å se Frp`ere bruke samme paroler som venstresiden brukte på 70 tallet
    under oljestreiken for noen år siden;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Avvenningskur

    Etter flere uker uten strøm på stereoen ble det satt på strøm mandag.
    Da uten sub.Enten må det det en bass til eller så får en forsøke en avvenningskur.
    Jan Garbarek spilte så flott at jeg ikke hadde lyst til å lø på ved i morges.
    Quad S2 spiller mer en b ra nok oppover,men så er det den bassen da,
    de spiller ikke som Reference 3a mmc eller Gallo Nucleus Solo i bassen.
    Urettferdig sammenligning kan en si,men hvor lenge vil det gå før trangen til
    å sette strøm på Zu subben blir for stor?

    IMG_20200507_195750 (2).jpg


    Å få en sånn på besøk kunne kanskje hjulpet :p?

    10988328_772488759537350_1973395978675703604_n.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Uff,kommer inn under den kategorien som ikke liker forandringer..de eldre
    Fungerer bedre og bedre uten sub.Det går seg til,sikkert på samme måte som det nye designet på HFS

    Ble tilbudt en pose plater i går av naboen.Hun jobbet noen år i Russland (Sovjetunionen).
    Får få en oversettelse av hvilke komponister/verk når de er ferdige med flyttesjauen.
    En norsk godbit også,Graveyard Paradise singel datert 24.12.67,sikkert en julepresang.

    IMG_20200515_170849.jpg
    IMG_20200515_170605.jpg
    IMG_20200515_170201.jpg
    IMG_20200515_165747 (2).jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Uff-mistet visst hodet en liten stund mens jeg bedrev tidtrøyte på finn.no
    Og det endatil med laber interesse..og så mangler en de resterende remediene o_O

    IMG_20200602_162952.jpg
    IMG_20200602_163019.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig hva intern støy og nettimpedans betyr.
    Etter problem men vannpumpe+++ og jording problematikk ble det anbefalt å sette inn en sikring med jordfeil bryter.
    Har i utgangspunkt felles jordfeilbryter.
    Det ble da besluttet å skille kursen til garasje med el-bil lader og vannpumpe med en sikring med jordfeil bryter.
    I samme slengen sa jeg "bytt også kursen til stereoen".
    Samme dag la jeg inn ett innlegg som jeg dagen etter slettet da lytte inntrykket ikke lenger stemte.
    Det låt tynnt/lean med en slags korona rundt stemmer/instrumenter første dag.
    Dagen etter var dette borte.Eneste forklaring er at det må gå strøm gjennom noe tid..innspilling av sikring.
    Dette tynne/lean med "korona" var borte og etter en uke har denne nye tilstanden ikke dukket opp,den varte bare en dag.
    Det låter nå annerledes enn tidligere,før bytte til smeltesikring,etter bytte til smeltesikring og nå en "tredje tilstand"
    Rimelig stabil,men på langt nær som tilstanden når en gjør slik

    installasjon (2).jpg



    Som jo er umulig som fast forsyning.
    Men dette er nærmere


    IMG_20200604_130448.jpg





    Bort med smeltesikring og de to siste sikringer er nå skilt fra resten av kursene og dermed uforstyrret nærmere hovedsikring,
    dvs tilstand/oppkobling nærmere i første bilde.

    I praksis i følge teorien som blånektes å ha noen innflytelse på elektronikken her på hfs stemmer min erfaring med dette eksempelet

    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
    dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
    nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
    skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
    utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
    med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
    bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
    50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
    30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
    alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
    filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
    lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
    drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
    dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv. Huruvida dessa supratonsströmmar kan skada en apparat
    låter jag vara osagt men det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
    finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.

    Att begränsa eller filtrera dessa supratoner är såklart tekniskt möjligt men det skulle också innebära större och dyrare produkter samt
    ökade problem för elnätskommunikation. Det jobbas på att sätta rimliga och rättvisa standarder och gränsvärden men ännu återstår en
    hel del arbete. Jag bifogar en föreläsning jag gav för Elsäkerhetsverket på svenska som handlar om supratoner (några figurtexter är på
    engelska men det kanske går bra ändå). Det är kanske svårt att få ut något av bara bilderna men har du ytterligare frågor är det bara att
    du hör av dig igen.




    Betyr det noe om hvem som sier hva?

    Sintef forsker

    Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

    Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske. Ikke reguleres i eksisterende produktstandarder, og dermed er det ikke krav om hvor store nivåer av disse forstyrrelsene ulikt utstyr skal kunne forårsake, eller tåle før de slutter å fungere. Er vanskelige å måle, ettersom måleutstyr ofte ikke måler med høyere samplefrekvens enn rundt 10 kHz. De vil dermed ikke vises i målinger foretatt med mange av de vanligste måleinstrumenten
    Mer alvorlige interferens-utfordringer


    Eller utskjelte Caelin Gabriel Shunyata Research Inc.

    Most power supply filters are ineffective at blocking very high frequency noise components and much of it is passed through to the DC rails. The sonic effects of this include: high background noise levels, blurred or slurred transients and a general lack of clarity and purity of the sound or visual image.”
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at det blir skiføre til langt ut i juli i år.
    Rømmte fra varmen til Vasstølane,Hegerlandsdalen lørdag,
    på ettermiddagen kom jentene oppover med spekemat,en bøtte med eggerøre,flatbrød,potetsalat med ramsløk plukket tidligere i vår og ØL.

    IMG_20200627_133643.jpg


    IMG_20200627_154842 (2).jpg





    Litt lek tidligere i varmen.Alt som heter vinduer og dører åpnet.
    Er vel litt mer effektivt enn ett lass med Glava/Rockwool?
    Egentlig liten hørbar forskjell,noe tydeligere,strammere bass,det var det.


    RA.jpg

    RA åpne vinduer++.jpg



    RA WF.jpg

    wf ra åpne +++.jpg




    Byttet kabel til preamp,fra den som gjorde minst ugagn tidligere,sort lakrissnor, til en som gjorde en del ugagn tidligere.
    Vel,etter omrokering og forandring i sikringsskap er det nå betydelig mindre forskjell på nettkabler enn tidligere.
    Nå er faktisk Supra kabelen den foretrukne.Litt mindre "korona",frynset lyd i ytterkant av punktet til stemmer.
    Har preamp helbredet seg selv?Foretatt noen oppgraderinger på egenhånd?Eller er årsaken "enkel" elektroteknikk?

    IMG_20200629_151501.jpg



    innlegg #297

    Å gå fra forbedring ved bruk av nettfiltre,der benyttet kurs var lang = høy nettimpedans..
    til dedikert superkort kurs (1.3m 4mm2) med svært lav nettimpedans til stereoen der både nettfiltre og kabler gjorde stor ugagn,
    derfra til å med kursen direkte til inntak,dvs hoppe over sikringsskap med store målemessig og hørbar forbedring

    Uten navn (2).png



    Til den siste forandring der to av kursene,garasje og stereo ble skilt fra resten av kursene i sikringsskap som da fremdeles har felles jordfeilbryter
    til at disse to nå har egne jordfeil automater og dermed tilnærmet,så langt det er mulig å komme tilkoblingen direkte til hovedinntak.63A..

    Da stemmer erfaring og målinger svært så godt med teorien med hvordan støystrømmer fra lastene i installasjonen oppfører seg.


    der apparatledning utgjør en betydelig % andel av kursen.
    Tar en innover seg teorien,der støy fra laster i installasjonen hovedsakelig vandrer mellom lastene..
    da ryker påstand om defekt og feilkonstruert elektronikk samt at disse 1.4 m apparatkabler utgjør forsvinnende lite i forskningen
    til Rønnberg og har derfor ingen betydning.
    Da skjønner en også hvorfor en god del opplever null forandring ved kabelbytter og forsøk med nettfiltre og noen opplever en forandring til det bedre,
    samt da noen erfarer en betydelig forverring av lyd når det gjøres forandringer mht apparatkabler og nettfiltre.
    Det hele bestemmes av nettimpedans og støybilde.Støystrømmer fra egen installasjon blir sjelden så store at det fører til stor varmgang i elektronikk.
    Støystrømmer,intermodulasjon/interharmoniske utenfra gav her hos meg betydelig varmgang og ødeleggelser,mens lavere ordens harmoniske
    (5 og 7 langt over forskrift med påfølgende THD godt over 8%) gav minimal varmgang i elektronikken.


    2020-01-29_211802_sentral_2.jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    DC på nettet,kontrollert tilført vha hårføner.
    Mobil plassert rett over trafo til effektforsterker.


    uten dc.jpg


    DC.jpg



    Hårføneren startes etter ca 30.sek og skrues av helt mot slutten igjen i videoen.







    Siden det nettopp var en diskusjon om nettkablers påvirkning.

    Den kabelen som har gjort mest ugagn var Electrocompaniet sin gamle flettekabel,målt til ca 700+ pF.
    Den forsterket støyresonansen noe fryktelig.
    De fleste nettkabler jeg har målt ligger rundt 200pF.
    En DIY med ca 100 år gamle ledere..2m ,godt under 100pF

    Utskjelte Nordost

    Med forbehold

    Heimdall 2> 10pF - 4 Ohm
    Frey 2> 8,8pF - 2 Ohm
    Tyr 2> 8pF - 1,3 Ohm
    Odin 2> 15pF - 1,33 Ohm
    Odin 1> 19pF - ? Ohm

    R= pr. 1000ft/304m
    C= pr. 30cm

    Går en ett ledd nærmere likeretteren,trafoen.
    Det er noen som har skjønt dette,bl.a Spec og John Curl


    https://www.parasound.com/pdfs/JCinterview.pdf

    Q: What can you tell us about the transformers? Are they very important?
    JC: Absolutely, but when we talk about transformers we have to separate
    power amps and preamps. While they are not perfect, Toroidal
    transformers are the logical choice for power amplifiers because they are
    very efficient, they tend to have a fairly low hum field, and they’re readily
    available in large power ratings.
    For preamplifiers and other line-level components, the old type EI
    transformers or what’s called a D-core or split C- core transformer is
    actually better than a toroid. First of all, they tend to be more compact, and
    second, and perhaps more importantly, they have very low capacitance
    between the windings.
    This can be a problem when Toroids are used in low signal level
    applications; the windings are on top of each other so they talk to each
    other. It used to not be so bad but today the AC power is so dirty.
    Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax
    machines, computers, you name it. All this new stuff, that’s only been
    around for maybe the last 10 years, tends to get into the power supply
    through the transformer and then in to he grounding system and
    ultimately into our sound system. So then people have to of course use
    expensive power conditioners to repair the problem but if you fix it in the
    first place then its not so important.


    Q: So how would you fix it in the first place?
    JC: By using a transformer that isolates the winding, which is important on
    low level circuits. The old style EI or the new C- or D-core is the ultimate
    in that respect -- as long as it is a dual-bobbin winding with physically
    separate bobbins for the primary and for the secondary. It makes a big
    difference in sound quality.
    In power amplifiers, however, that isn’t as important because the
    levels are just so much higher. If we had a choice, and if money was not
    involved, or weight, or anything else, we’d probably use an EI type or
    special type of transformer.



    Har en smultring til High Fidelity sitt elektroniske delefilter fra tidlig 80 tall som senere ble benyttet til en
    Mark Levinson preamp da effekttinnet som var dens strømforsyning ble defekt.


    Hva måler så en slik liten smultring?
    I samme leia som Electrocompaniet sin 1.5m flettekabel
    Har ikke en R core men kapasitansen skal vist nok være lavere,det er akkurat det John Curl søker etter


    IMG_20200704_150923 (2).jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Lavere støj overførsel fra nettet.

    Vel,ikke helt hva som skjer?
    Selv en trafo som er konstruert med henblikk på støydemping slipper gjennom omtrent alt av støy over 50Hz topp til ca. 5kHz.
    Dempningen er ellers lav fra 5KHz og litt oppover til ? og stor lenger opp.eksakt hvor mye dempning og hvor har jeg ikke noe tall på.
    Selv Plitron sine demper ikke mye helt nede,selv om det påstås dempning ned til ca 3KHz mener jeg å huske.
    Noratel sier fra ca. 5KHz for sine støydempingstrafoer.

    Det er vel heller kapasitansen til trafoen og dens påvirkning av støykomponenter som er fordelen til C og R core trafoer?
    Lav kapasitans trigger ikke støystrømmer til resonanser,eller som som Onfilter forklarer det,forsterkning av støystrømmer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    LItt merkelig at du i det ene øyeblikket skriver om nettkabler, støy og kapasitans, og i neste øyeblikk peker på diverse Nordost signal- og høyttalerkabler for sammenligning..?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    LItt merkelig at du i det ene øyeblikket skriver om nettkabler, støy og kapasitans, og i neste øyeblikk peker på diverse Nordost signal- og høyttalerkabler for sammenligning..?
    Mener at dataene skal være på nettkablene til Nordost..

    Sendte nå en ny forespørsel for å få det bekreftet en gang til,er noen år siden jeg spurte.

    Men jeg finner ikke disse tallene


    Heimdall 2> 10pF - 4 Ohm
    Frey 2> 8,8pF - 2 Ohm
    Tyr 2> 8pF - 1,3 Ohm
    Odin 2> 15pF - 1,33 Ohm
    Odin 1> 19pF - ? Ohm

    R= pr. 1000ft/304m
    C= pr. 30cm

    Hverken her


    eller her



    Det var kjapt svar.Litt andre tall enn de over,men lave er de.

    info <info@nordost.com>
    ma. 06.07.20
    Til:
    • Du

    Good morning,

    Blue Heaven is 10pF/ft
    Red Dawn is 10/pF/ft
    Heimdall 2 is 10pF/ft
    Frey 2 is 8.8pF/ft
    Tyr 2 is 8pF/ft
    Valhalla 2 is 8pF/ft
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    7 juli,så sent har aldri skiene blitt brukt,men nå la jeg de vekk for denne sesongen.
    Når en snart må ta skiene av og på pga manglende snø,da er det slutt.
    Men nå var det nysnø på toppene,så en vet aldri..
    Ingen beitedyr heller.Det blir ikke mange ukene på beite her i år.4-5 uker?


    IMG_20200707_111037.jpg


    IMG_20200707_113107.jpg




    Usikre snøbroer er ikke noe å gå på


    IMG_20200707_113315.jpg


    IMG_20200707_113742.jpg


    IMG_20200707_115153.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Siste audiofile krampetrekning?
    Ut fra vegger og ny lytteposisjon ++
    Liker ikke toppen og for mye nivå rundt 800 - 1.5khz.

    Så må en vel ut å fylle huller i 350m grusvei.
    Utrolig at disse hullene dukker opp på samme sted, år for år.

    IMG_20200828_110834.jpg
    IMG_20200828_110451.jpg
    IMG_20200826_111636.jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ikke en Dylan låt men to John Prine og en
    ny låt med tekst til Aadland fra Kjartan Fløgstad.
    Så ble det en liten samtale med Aadland og en signert LP.
    Han satser på turné med mye Dylan til neste år.. 80 år, samme bursdag som fruen.

    IMG_20200828_190457.jpg
    IMG_20200828_192926.jpg
    IMG_20200828_195611.jpg
    IMG_20200828_195742.jpg
    IMG_20200828_203040.jpg
    IMG_20200828_214753.jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Fikk spilt litt Rolf Lislevand i går kveld.
    Jordi Savall i morges før turen og fortsetter litt nå
    Screenshot_20200904_120657_com.lenbrook.sovi.bluesound.jpg



    De var dette med elektronikk og oppvarmingstid.
    Her spilles det topp uten at det trenger noe tid til oppvarming.
    Var annerledes tidligere, og varierte også andre steder.
    Hadde forsterker sette med for å høre på Respons høyttalerne en gang. Trengte da noen timer før den spilte optimalt.
    En annen gang på Magnepan tok det 20-30 min.
    Har variert en god del hjemme også, alt etter hvilke stikk som er blitt benyttet og detts tilslutning i sikringsskap.
    Nå yter det topp umiddelbart.




    Sauesankingen har startet.
    Mye fin fårikål, pinnekjøtt, fenalår og lammelever her.
    Lammene skriker etter mødrene som er skilt fra.På hjemturen var lammene borte.


    IMG_20200904_082754.jpg
    IMG_20200904_082944.jpg



    Høyere oppe er ikke sankingen startet enda. Men moren har allerede lagt barna klar i hegna, før den er satt opp.
    Flink sau det. Sparer bonden for arbeid

    IMG_20200904_094956.jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    m poly start.jpg




    Så en tur på loftet i går



    IMG_20200910_095818.jpg





    Den ene dippen opp og den andre ned



    m demp 2.jpg


    aku full.jpg




    Får ikke til hva jeg klarte med både Gallo Nucleus Solo og Confluence Pastorale



    30 dB.JPG




    Får vente og be om hjelp fra de lavere makter.
    m poly start.jpg
    IMG_20200910_095818.jpg
    m demp 2.jpg
    aku full.jpg
    30 dB.JPG
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    http://youtu.be/XJJy6VJvSCk


    Egen forsyningstrafo,bare tull?Teknisk forklaring for bruk av egen trafo?
    Men å eliminere spesifikke overharmoniske strømmer som 3-5 og 7 som er positive for strømforsyningen?Nei.


    file:///C:/Users/Bruker/Downloads/13599_FULLTEXT.pdf

    Forstyrrelse og havari av annet elektronisk utstyr Overharmoniske strømmer kan skape problemer for annet sensitivt utstyr oppbygget av elektronikk. Blant annet kan harmoniske strømmer føre til [2]: • Forstyrrelse av elektronisk utstyr som er avhengig av å detektere forsyningsspenningens nullgjennomgang. Når forsyningsspenningens kurveform er forvrengt grunnet overharmoniske strømmer kan det oppstå flere nullgjennomganger pr halvsyklus enn det som er tilfellet for en ideell sinuskurve. • Havari av komponenter som følge av økt maksimalverdi av forsyningsspenningen grunnet harmonisk forvrengning. • Forstyrrelse og feil på inngangssignalet til kontrollsystemer.

    2.6 Tiltak mot overharmoniske strømmer

    Separat transformator til støykilder Et annet tiltak for å dempe graden av forstyrrelse fra ulineære laster til andre sensitive laster kan være å installere en egen transformator til de ulineære lastene. Ulempen med dette alternativet er imidlertid at kostnadene øker betraktelig ved å installere en ekstra transformator. Videre kan ulike typer transformatorkoblinger eliminere spesifikke overharmoniske strømmer [26]:

    • Dyd-kobling eliminerer 5. og 7. harmoniske
    • Dy-kobling eliminerer 3. harmoniske
    • DZ-kobling eliminerer 5. harmoniske
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Må vel være brennevin hvis grafene ikke er gode nok, lyden blir nok fin etter 8-9 pils innabords 🥳
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Drikker ikke øl.Er tom for Guatemala rom og rødvin. Har en skvett hvitvin, men det blir litt lite.
    Avansert bruksanvisning. Orket ikke lese hele. Kan skyldes dysleksien.. Og interessen.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vel,slik går det når en beveger seg inn i ukjent terreng og ikke har peiling.
    1.det skulle vert en S på dsp`n.
    2.Kan jeg allikevel bruke den?ta signal fra f.eks høyre ut på preamp?



    IMG_20200915_102024.jpg


    Dritt låt det ihvertfall.Bedre å sysle med strøm og kabler :p
    Tar heller på skoene og tar en tur.Forb#" sjit.


    Uten sub

    uten sub.jpg




    Med sub



    wfmd.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn