Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ja har virkelig imponert meg den 701 solgte en tidligere å savnet ble for stort så måtte tilbake 😁
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Vis vedlegget 837076
    Kjøpte en Yamaha AS-S301 integrert forsterker til min søster. Hun fikk koblet optisk til TV'n, sub utgang til aktiv Sub. Koblet opp noen gamle Beovox som jeg skiftet kantoppheng til. En budsjett forsterker jeg betalte litt over 3000,- (gammel pris)for. Da har man uttak for for 2 sett høytalere, optisk og coax inngang og mye mere. Yamaha er helt uten konkurranse m. en Forsterker til denne prise. Godt lyder den også.
    Grattis.
    Leste på et forum om en fyr i USA som hadde litt problemer med sin Yamaha A-S3000 forsterker. Forsterkeren hadde en tendens til å slå seg av når den ble varm. Garantien var utgått for noen år tilbake i tid. Kunden leverte inn produktet til Yamaha service avdelingen. Yamaha var kjent med feilen, reparerte forsterkeren uten kostnad for kunden og sendte den i retur.
    Kunden var seff happy og skrev; «This is a company that stand by their products!»

    Hvor ofte ser man dette når man kjøper såkalt «high end» til 5x prisen?
    Man skal være glad man i det hele tatt får reparert produktet på en smooth måte.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Grattis.
    Leste på et forum om en fyr i USA som hadde litt problemer med sin Yamaha A-S3000 forsterker. Forsterkeren hadde en tendens til å slå seg av når den ble varm. Garantien var utgått for noen år tilbake i tid. Kunden leverte inn produktet til Yamaha service avdelingen. Yamaha var kjent med feilen, reparerte forsterkeren uten kostnad for kunden og sendte den i retur.
    Kunden var seff happy og skrev; «This is a company that stand by their products!»

    Hvor ofte ser man dette når man kjøper såkalt «high end» til 5x prisen?
    Man skal være glad man i det hele tatt får reparert produktet på en smooth måte.
    Veldig godt å høre :) Kjøpte en Yamaha BD-A1060 Blueray spiller m. XLR. Utgang. Kjøpte den hos Mala HiFi foretning. De syntes det var synd at Yamaha sluttet m. Denne spilleren. En veldig god spiller m. De fleste muligheter. Prismessig lå også denne spilleren bedre ann en konkurentene. Jeg vil bytte ut min Pioneer forsterker med Yamaha m. De gamle fine VU metrene som var så vanlig på 70 og 80 tallet. Blir en forsterker for anlegget nr.2 og vintage JBL høyttalere.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Veldig godt å høre :) Kjøpte en Yamaha BD-A1060 Blueray spiller m. XLR. Utgang. Kjøpte den hos Mala HiFi foretning. De syntes det var synd at Yamaha sluttet m. Denne spilleren. En veldig god spiller m. De fleste muligheter. Prismessig lå også denne spilleren bedre ann en konkurentene. Jeg vil bytte ut min Pioneer forsterker med Yamaha m. De gamle fine VU metrene som var så vanlig på 70 og 80 tallet. Blir en forsterker for anlegget nr.2 og vintage JBL høyttalere.
    Ja sånn er det, noen gode produkter går ut og kommer aldri tilbake.
    Selv har jeg en Yamaha A-S3200 og VU metrene kan vel knapt bli finere enn på denne. Fikk et tips om at hvis man slo av selve VU metrene og lysene rundt metrene, fikk man en anelse bedre lyd. Testet dette i går. Vel, vi snakker helt i grenseland hva som er hørbart med mine ører. Men muligens en anelse mere «distinkt» og en anelse mere transparent lyd. Men jeg er jammen ikke sikker..;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja sånn er det, noen gode produkter går ut og kommer aldri tilbake.
    Selv har jeg en Yamaha A-S3200 og VU metrene kan vel knapt bli finere enn på denne. Fikk et tips om at hvis man slo av selve VU metrene og lysene rundt metrene, fikk man en anelse bedre lyd. Testet dette i går. Vel, vi snakker helt i grenseland hva som er hørbart med mine ører. Men muligens en anelse mere «distinkt» og en anelse mere transparent lyd. Men jeg er jammen ikke sikker..;)
    Skal noe til at jeg hører noe forskjell på det, Kanskje noe mer opptatt av musikken:)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Skal noe til at jeg hører noe forskjell på det, Kanskje noe mer opptatt av musikken:)
    Musikken er viktigst! Selv er jeg en tweaker av guds nåde. Jeg må bare undersøke alle disse små irrgangene som påvirker lyden. Jeg må bare vite.😀
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Musikken er viktigst! Selv er jeg en tweaker av guds nåde. Jeg må bare undersøke alle disse små irrgangene som påvirker lyden. Jeg må bare vite.😀
    Har en kamerat som har tweaks for noen hundre tusen. Han har vist god råd:unsure: Tror ikke det er noe mere å finne på.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har en kamerat som har tweaks for noen hundre tusen. Han har vist god råd:unsure: Tror ikke det er noe mere å finne på.
    Nei der er definitivt ikke jeg! Dyre dempeplattformer og sånt for å ha under elektronikk er uaktuelt. Billige saker gjør minst samme nytten, bare dem kombineres riktig i forhold til komponenten.
    Og rommet kan innredes på en fornuftig, estetisk og funksjonell måte som gir passe demping, uten å måtte kjøpe styggdyre absorbenter og diffuser til å henge på veggen.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    01-a-s3200-sl-pb_8fccd0ad674d5bec2de6a9bcdc03343d.jpg

    e380_61b8c0f4136fe_1200.jpg

    Accuphase e-380 ser ikke verst ut heller (y) Skulle ønske at noen kunne sammenligne disse to. De er like på mange måter og koster i dag omtrent det samme veil. Det ville være oppsiktsvekkende om Accuphase kunne konkurrere på pris :unsure:
    Yamaha-a-s3200-interior.jpg

    Screenshot 2022-08-07 221628.jpg
     

    Vedlegg

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha ax 596 integrert forsterker hvordan koble dac til denne .?
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Ok var usikker på dette , altså cd/DVD tenkte main inn kanskje men usikker.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Main in er rett i effektforsterker. Gjør det absolutt ikke med mindre:
    1) DACen din også har volumkontroll.
    2) Du ikke trenger andre kilder enn DACen.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Ja sånn er det, noen gode produkter går ut og kommer aldri tilbake.
    Selv har jeg en Yamaha A-S3200 og VU metrene kan vel knapt bli finere enn på denne. Fikk et tips om at hvis man slo av selve VU metrene og lysene rundt metrene, fikk man en anelse bedre lyd. Testet dette i går. Vel, vi snakker helt i grenseland hva som er hørbart med mine ører. Men muligens en anelse mere «distinkt» og en anelse mere transparent lyd. Men jeg er jammen ikke sikker..;)
    Da må det være noe riv ruskende galt! Har selv en A-S1100 og en Luxman L-550ax og selvfølgelig ingen forskjell på lyden med eller uten VU
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Den har volumkontroll er ein nad m51 så kan brukes som pre (cd/dvd direct amp)knapp kobler vel ut kontroll knapper ,har nett kjøpt denne ampen så må finne ut mulighetene
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom NADen er den eneste kilden din er det jo bare å kjøre på med den i preampmodus og rett i Main In på Yamahaen. Men om Yamahaen har funksjonalitet du trenger til andre kilder (grammofon, båndopptakere...) hadde jeg satt Nadens volumkontroll fast og plugget den i Yamahaens DC/DVD-inngang.

    For gøy: Slik bruker jeg Yamahaen min (en WCX-50):

     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Var mykje dette 😵💫 men takk for instruksjon i bruk av Yamaha 👍
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Dersom NADen er den eneste kilden din er det jo bare å kjøre på med den i preampmodus og rett i Main In på Yamahaen. Men om Yamahaen har funksjonalitet du trenger til andre kilder (grammofon, båndopptakere...) hadde jeg satt Nadens volumkontroll fast og plugget den i Yamahaens DC/DVD-inngang.

    For gøy: Slik bruker jeg Yamahaen min (en WCX-50):

    Ser du bruker en Squeezebox touch i tillegg til Yamaha musiccast. Er det fordi grensesnittet til musiccast for å leite i lokale filer er relativt rævva så du har gitt opp og bruke den til det?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at så lenge lokale filer er organisert /Artist/Album fikser MusicCast biffen.
    En lang sti som /Klassisk/Komponist/(Verkfamilie/)Verk/Utøver fikser den ikke, men LMS gjør det. Planen var å ditche LMS/Squeezebox, men det gikk ikke slik jeg har organisert biblioteket mitt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Da må det være noe riv ruskende galt! Har selv en A-S1100 og en Luxman L-550ax og selvfølgelig ingen forskjell på lyden med eller uten VU
    Tror ikke det er noe riv ruskende galt😀 Som skrevet er dette i synse-avdelingen. Det er muligens at jeg kan høre ørelite forskjell, men er absolutt ikke sikker.
    På utenlandske forum har jeg lest at enkelte mener å høre litt forskjell.

    Har nå i hus en Technics CD/MQA-CD/SACD/streamer/digitalradio-spiller. Der har man mulighet for helt å koble ut streamer/radio-funksjonen for en pure direct disc-avspilling med optimal lyd. Og det er vel ikke usannsynlig at man kan høre forskjell i så måte? ;)

    På Horten messa var etterfølgeren av din A-S1100, altså 2100 koblet sammens med Yamaha GT-5000 platespilleren, samt noen monitor høyttalere. Det var en lytt på A-S2100 hos Stereofil som fikk meg på sporet av Yamaha.
    På messa gjenkjente jeg identiteten i Yamaha-lyden gjennom A-S2100 forsterkeren. Man får mye for pengene, men ikke tvil om at min A-S3200 har mer fyldighet og klangstruktur. Men det burde den, prisforskjellen tatt i betraktning.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at så lenge lokale filer er organisert /Artist/Album fikser MusicCast biffen.
    En lang sti som /Klassisk/Komponist/(Verkfamilie/)Verk/Utøver fikser den ikke, men LMS gjør det. Planen var å ditche LMS/Squeezebox, men det gikk ikke slik jeg har organisert biblioteket mitt.
    Jeg er rimelig misfornøyd med akkurat den delen. Hadde Squeezebox før og det var mye bedre.

    Musiccast har ikke et søk engang når man bruker lokale filer. Så det er scrolling fra helvete. Har en Denon med Heos nede og det skal sies den er ikke stort bedre på lokale filer. Ikke noe søk der heller.
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Kjøpte nylig en brukt A-S2100 på Finn. Låter knallbra, men VU-meterne virker å være litt usynkroniserte. Høyre meter danser rundt beveger seg som forventet, mens det til venstre er langt mer statisk. Nålene hviler også på forskjellig "bunnivå", så det kan tyde på at de ikke er helt i synk. Noe å bekymre seg for, eller er det kanskje ikke så unormalt? Noen som har hatt noe lignende og vet om det er lett å få fikset?

    IMG_4548.JPG
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Kjøpte nylig en brukt A-S2100 på Finn. Låter knallbra, men VU-meterne virker å være litt usynkroniserte. Høyre meter danser rundt beveger seg som forventet, mens det til venstre er langt mer statisk. Nålene hviler også på forskjellig "bunnivå", så det kan tyde på at de ikke er helt i synk. Noe å bekymre seg for, eller er det kanskje ikke så unormalt? Noen som har hatt noe lignende og vet om det er lett å få fikset?

    Vis vedlegget 859549
    Grattis! Nålene burde være ganske synkroniserte i oppførsel ved normal musikk med likt nivå mellom kanalene.

    Det er jo ikke noe å bekymre seg for, det er jo mest en kosmetisk ting. Vil anbefale deg å spille en periode på forsterkeren og forsikre deg at alt er ok.
    På forumet til Steve Hoffman har en nordmann lagt ut en nøyaktig beskrivelse på hvordan (en servicemann) justerer bias på disse forsterkerne. Noe som kan behøves en gang i blant. En indikasjon på bias-strømmen trengs en justering er at forsterkeren blir ganske varm, selv på tomgang.

    På et tidspunkt kan du slå to fluer i en smekk, justere bias og få en sjekk på VU-metrene.

    Hvordan beskriver du lyden på A-S2100?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Har du prøvd forskjellige signalkabler? Og kanskje et annet par signalkabler for sikkerhets skyld? Feil tomgangsstrøm i tillegg?
    Hvis problemet vedvarer, høres det ut som en reklamasjon. Du har fem års reklamasjonsrett på kapitalvarer. Ikke gjør noe som helst på egen hånd.
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har prøvd med forskjellige signalkabler og kilder, er samme greia:


    Når det gjelder lyden, så er det litt tidlig å si da jeg henta den i går kveld. Men førsteinntrykket er at den spiller livlig, detaljert og med bra trøkk i bånn. Synes ikke det er noe snill retro-lyd akkurat. Høyttalerne mine er litt laidback så det var akkurat dette de trengte, tror jeg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har prøvd med forskjellige signalkabler og kilder, er samme greia:


    Når det gjelder lyden, så er det litt tidlig å si da jeg henta den i går kveld. Men førsteinntrykket er at den spiller livlig, detaljert og med bra trøkk i bånn. Synes ikke det er noe snill retro-lyd akkurat. Høyttalerne mine er litt laidback så det var akkurat dette de trengte, tror jeg.
    Ja, noe er feil med det ene VU-meteret.
    Det er vel fortsatt garanti på forsterkeren?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tydelig at venstre nål ikke får det signalet den skal ha ja. Du har prøvd å vri på Off/VU/Peak-velgeren?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    VU-metrene på min 3200, samt på M-5000 er håndbygd av Japan Radio. Hva nå det skulle bety..🙄
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøver å visualisere det, men det ser bare rart ut.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Får ikke koblet WXC-50 streamer til enkelte nettradio kanaler, får feilmelding Adgangsfeil. Noen kanaler virker fint, andre får feilmelding....
    Tru hva det kan komme av...?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.797
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke kanaler? Jeg har samme boks. Kan sjekke om jeg har samme problem.

    Edit: NRK meldte om teknisk trøbbel på flere av sine nettradiokanaler va 0730 i dag og at det var uvisst hvor lang tid feilrettingen ville ta.
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Hvilke kanaler? Jeg har samme boks. Kan sjekke om jeg har samme problem.

    Edit: NRK meldte om teknisk trøbbel på flere av sine nettradiokanaler va 0730 i dag og at det var uvisst hvor lang tid feilrettingen ville ta.
    Ja, så også det etterhvert. Nå er det i skjønneste orden igjen :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg var mitt naiv, og trodde jeg kunne leve med et par aktive høyttalere i stua, og solgte S-A2100 og CD-S2100......det var selvsagt feil.
    Vel, i morgen kjøper jeg tilbake settet😅.
    Heldig der.
    Midlertidig nyter jeg musikk fra A-S700 og CD-S700
    IMG20221024214704.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Jeg var mitt naiv, og trodde jeg kunne leve med et par aktive høyttalere i stua, og solgte S-A2100 og CD-S2100......det var selvsagt feil.
    Vel, i morgen kjøper jeg tilbake settet😅.
    Heldig der.
    Midlertidig nyter jeg musikk fra A-S700 og CD-S700 Vis vedlegget 861326
    HiFi-regel nr 3: Det er aldri skam å snu😀
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Det er godt å høre, for det er ikke første gang jeg har snudd😂
     
    • Haha
    Reaksjoner: KMR

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Noen som har erfaring med Monitor Audio Gold (g4) på Yamaha?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Ikke mye liv i denne tråden, så jeg får vekke den med et spørsmål🙂👍
    Hva tenker folket om A-S3000?
    Jeg har hatt 1200 og 2100.
    Hvordan er 3000 i forhold til disse?
    For tiden har jeg en knakende god "venteforsterker", A-S1000.
    Kan jo nevne at den skal brukes med Spendor høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn