Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Stor - får ikke plass i normal hylle - tung og oser av kvalitet...
    Omtalt på sin tid å være et av de beste transportene på markedet. Yamaha S2100.

    Vis vedlegget 816621
    Samme drivverk som i min S1000. Stillegående, presis og leser absolutt alle mine CD’er og SACD’er uten et eneste hikk. Det er Yamaha det :)
    Så får vi se om min kommende Technics spiller er like bra på det området.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Før jeg nå kjøpte CD-S2100, hadde jeg en S700.
    Det var også en meget solid og god spiller.
    Da har jeg kjøpt meg et høyttalerpar nr 2.
    Det ble ikke små stativhøyttalere som planlagt, men det ble en 2-veis som jeg også har hatt før.
    Faller ofte tilbake til ting jeg har eigd tidligere.
    Så nå har jeg Forte III for andre gang, og Heco Direkt ramler inn dørene for andre gang.😂
    Jeg regner med at Hecoene passer godt, for de fungerte godt med A-S1000.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Cornwall og A-S2100 er ett oppsett som frister.
    Jeg måtte bite i det sure eplet gå gå tilbake til Forte fra Cornwall.
    Forsterkeren hadde ingen problemer, hverken med kraft eller matching, men rommet var for lite.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Prøvde en gang å biampe Usher Mini One med A-S2100 og A-S1000, man hadde ikke da eller nu egnet forforsterker til dette.
    Men splitta da RCA utgangen fra ECD2. Det spilte med en helt annen lydkarakter da. Bassen var fullere/kraftigere og lydbiildet mer avslappet.
    Er vel eneste C-5000 preampen som har nok utganger til ett slikt oppsett.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Den streamings reciveren ser flott ut. Men lurer mer på hvordan de nye høyttalerne er. NS-2000A
    Ser ut som det er helt nye elementer, en slags Zylon kombo. Resonanskammere og gode delefilter komponenter.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Den streamings reciveren ser flott ut. Men lurer mer på hvordan de nye høyttalerne er. NS-2000A
    Ser ut som det er helt nye elementer, en slags Zylon kombo. Resonanskammere og gode delefilter komponenter.
    Det er en litt nedskalert versjon av referanse høyttalerne til Yamaha NS-5000 og NS-3000, samme teknologi, samme type elementer, samme type delefilter.

    Spør du meg, så sannsynligvis en av de aller mest interessante høyttalerne på markedet. Her kommer Yamaha opp med teknologi som pusher grenser, ikke bare nok en uendelig variasjon av en standard trekasse med kjente elementer og et klassisk delefilter.

    Det Yamaha skriver om bruk av klassiske dempematerialer i høyttalere, er helt riktig. Ofte en nødvendighet, men på bekostning av at dempematerialer «suger» de minste nyanser og livaktighet ut av musikken. Derfor unngår Yamaha dette.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Det er en litt nedskalert versjon av referanse høyttalerne til Yamaha NS-5000 og NS-3000, samme teknologi, samme type elementer, samme type delefilter.

    Spør du meg, så sannsynligvis en av de aller mest interessante høyttalerne på markedet. Her kommer Yamaha opp med teknologi som pusher grenser, ikke bare nok en uendelig variasjon av en standard trekasse med kjente elementer og et klassisk delefilter.

    Det Yamaha skriver om bruk av klassiske dempematerialer i høyttalere, er helt riktig. Ofte en nødvendighet, men på bekostning av at dempematerialer «suger» de minste nyanser og livaktighet ut av musikken. Derfor unngår Yamaha dette.
    Er nedskalert i forhold til NS-3/5000 ja, men er nyutviklede elementer med Zylon blanding: "For hver og en av høyttalerenhetene bruker NS-2000A den nyutviklede Harmonious Diaphragm™ – laget av en blanding av ZYLON® og grantre "
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Er nedskalert i forhold til NS-3/5000 ja, men er nyutviklede elementer med Zylon blanding: "For hver og en av høyttalerenhetene bruker NS-2000A den nyutviklede Harmonious Diaphragm™ – laget av en blanding av ZYLON® og grantre "
    Joda, derfor en nedskalert versjon. 50% Zylon og 50% grantre er sikkert billigere enn 100% Zylon;) Men tipper du ikke må ofre mye i forhold til referanse høyttalerne.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Joda, derfor en nedskalert versjon. 50% Zylon og 50% grantre er sikkert billigere enn 100% Zylon;) Men tipper du ikke må ofre mye i forhold til referanse høyttalerne.
    Jepps, blir spennende å lese tester av disse.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Da har Heco entret rommet.
    Dette er høyttalere jeg tror mange kunne likt.
    Kona var ikke spesielt imponert over designet, så det er nok litt elsk eller hat.
    16534092172497015333926036076634.jpg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    @rorres , jeg er veldig fristet av A S2100 som ligger på finn for tiden...usikker på hvordan den vil matche Klipsch CW III, ser at du er veldig fornøyd med A S2100 til Forte så kanskje jeg skal bytte ut Quaden ?
    Har Yamaha a-s1100 og det fungerer overraskende bra på La Scala ll selv om den er langt billigere enn det meste annet jeg har hatt innom og det er det absolutt tysteste forsterker jeg har hatt på horna 👍
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Tiltalende innmat og terminaler - spent på prisen her :)



    Disse høyttalerterminalene er fantastisk laget, dem er solide, gir godt grep, bra avstand mellom sånn at du får grep. Disse lages av Yamaha!
    Dem som sier at Yamaha ikke er ekte high-end, dem vet ikke hva dem snakker om. I hvertfall hvis du sammenligner med mye av den overprisede middelmådigheten du ellers ser i markedet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.515
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ingen grunn til å rakke ned på Yamaha. Selv de billigere produktene deres låter sjokkerende bra synes jeg.
    Yamaha har vel på linje med landsbroder Denon ikke fått helt den anerkjennelsen de fortjener da prisene har vært gunstige og metallsløyden ikke av det mest råsexy slaget. Ei heller har spesifikasjonene gitt våte drømmer - men er solid bygde produkter som er laget for å vare i mange tiår (y)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Yamaha har vel på linje med landsbroder Denon ikke fått helt den anerkjennelsen de fortjener da prisene har vært gunstige og metallsløyden ikke av det mest råsexy slaget. Ei heller har spesifikasjonene gitt våte drømmer - men er solid bygde produkter som er laget for å vare i mange tiår (y)
    Jeg vet ikke helt hva specs det skulle være...

    Inspirert av bildet fra München messa og den superdyre forsterkeren som var plassert bak røde sperrebånd og folk ikke fikk lov å berøre den, så tittet jeg litt på hjemmesiden til Dan D'agostino. Eller skal vi kalle ham Mr Krell Himself?

    Han har tre produktserier, den "billige" Progression, i midten har vi Momentum og på toppen Relentless.
    Alle tre er klassiske A/B forsterkere, akkurat som min Yamaha A-S3200. For meg er lavt støygulv en god indikasjon på hvor godt ingeniørarbeid det ligger i en A/B-konstruksjon. Her er specs'en på forsterkerne:
    Integrert forsterker Progression: 75db A-vektet
    Integrert forsterker Momentum: 95db U-vektet (pris ca 400.000,-)
    Forsterker Rentless serien: 113db U-vektet (pris ca 1 million ?)

    Min Yamaha 3200 forsterker har signal-to-noise på 113db (A-vektet) og den er på målelabben bekreftet å ha 113db A-vektet.
    Hvis Mr Krell ser det som en fordel å ha lavt støygulv på produktene sine, og at 113db på referanseforsterkeren sin er bedre enn 95db. Hvorfor lager han ikke Momentum forsterkeren med tilsvarende specs? Er det fordi at han med en gitt prisramme på 400.000,- som butikkpris ikke klarer det? Eller er det sånn at han må bevisst nedskalere Momentum med dårligere specs for å få solgt toppmodellen til 1 mill?

    Bilde av Momentum integrert forsterker.

    Skjermbilde 2022-05-25 kl. 11.31.55.png
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    I kveld er det japansk aften hos Stereofil i Oslo. Det vises frem det aller ypperste som Yamaha lager. Også stativ høyttaleren NS-3000 (...som en av de veldig få høyttalere jeg uten å blunke hadde kjøpt uhørt). Representanter fra Yamaha er tilstede.
    Noen som skal? :)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    sku gjerne byttet ut de sorte treplatene med bjørke finish plater. Har A-S1000 og T-S1000 med bjørkesider, og A-S2100 og CD-S2100 med svarte sideplater.
    Synes de bjørkeplatene ser bedre ut.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Tenkte å plukke med meg et par Soavo 1 på gjennomreise i dag.
    Har alltid hatt lyst til å teste ut disse.
    Nå har de jo blitt veldig billige på bruktmarkedet Så en kan jo ikke tape mye penger hvis de ikke faller i smak.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    sku gjerne byttet ut de sorte treplatene med bjørke finish plater. Har A-S1000 og T-S1000 med bjørkesider, og A-S2100 og CD-S2100 med svarte sideplater.
    Synes de bjørkeplatene ser bedre ut.
    Får du kjøpt dette løst ? Har A-S1100 med sort men vil ha tre
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Hadde as 2100, da med gml lascala savner det smekket der. Vet ikke men de fadet nok ut på en god måte
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Får du kjøpt dette løst ? Har A-S1100 med sort men vil ha tre
    Koster visst flesk, ca 400 USD. Men er jo mulig å lage slike selv hvis man gidder...

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Nå har jeg lyttet til disse stativhøyttalerne NS-3000 til ca 100k for paret.

    Det eneste negative er at en litt fysisk større høyttaler på stativ, la oss si en NS-4000, det ville vært det perfekte kompromiss. Små høyttalere som NS-3000 kan låte litt «trangt» , spesielt med musikk med store besetninger hvor det skjer store dynamiske utladninger i musikken.

    Bortsett fra dette kan jeg si at NS-3000 har en fantastisk transparens, den er utrolig presis og oppløst. Fenomenal dybdefølelse hvis opptaket er deretter. Og tonalt låter den helt riktig. Disse to elementene i kassa spiller som ett element, helt sømløs integrasjon.
    Nydelig pianolakk finish!

    Hvis den nedskalerte og billigere serien til Yamaha som er på trappene låter nesten like bra, da er det bare å si at dette må være blant de aller mest interessant høyttalere på markedet!
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_20220607_112612691.jpg

    Kjøpte en Yamaha AS-S301 integrert forsterker til min søster. Hun fikk koblet optisk til TV'n, sub utgang til aktiv Sub. Koblet opp noen gamle Beovox som jeg skiftet kantoppheng til. En budsjett forsterker jeg betalte litt over 3000,- (gammel pris)for. Da har man uttak for for 2 sett høytalere, optisk og coax inngang og mye mere. Yamaha er helt uten konkurranse m. en Forsterker til denne prise. Godt lyder den også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og så ser den veldig bra ut. Kudos for valg av farge.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Yamaha er virkelig i egen klasse når det kommer til integrerte til en ålreit sum 🙂 utrolig flotte og velbygd er disse også 🌞
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ville da prøvd ut AS 1200 eller større 🙂 aldri hørt disse i øvre serien men ser omtrent alle roser de, har selv en AS 701 som skal brukes på Klipsch Premiere og denne kombinasjonen er rett og slett knall 😁
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    701 og den nå utfasede (?) 801 følger en god gammel Yamaha-tradisjon med muskuløse integrerte som ikke koster skjorta. De har to par utgangstransistorer per kanal. Nesten alle andre japser, dyrere Yamaha-modeller inkludert, har kun ett...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn