Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Det har de åpenbart.

    Selv har jeg ingenting å trekke på A-S 1200. Det eneste måtte ha vært en diskré lysdiode på volumhjulet.

    Dette er så langt jeg behøver å reise innen hi-fi hva angår forsterker. Kvalitet til beinet og nydelig lyd.

    Takker de som har gitt disse produktene omtale. Det var medvirkende til mitt kjøp, selv om jeg hadde hatt de på radaren lenge -- selv vil jeg aldri handle fra et boutiquemerke igjen. (Merknad: Med mulig unntak av Luxman, om det skulle ramle en slik min vei.) :)

    Kommer til å følge spent med på andres beskrivelser av produkter i denne tråden.

    Hilsen Magnus

    PS: Beklager særdeles dårlig bildekvalitet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Grattis! Jeg kommer selv til å kjøpe meg en AS-3200 eller M-5000 om et halvt års tid, da er jeg ferdigspart :)
    Og skjønner deg angående boutiqmerker, det er mye rart der ute både mht byggekvalitet, service, deleleveranser osv.

    Vet ikke om jeg har skrevet det tidligere, men lyttet til AS 1200 hos Stereofil i sommer. Den imponerte meg. Musikken fremstod på en beksvart bakvegg med en glimrende artikulasjon i dynamikken. Med det mener jeg at svake nivåforskjeller i smådynamikken kom tydelig frem. Dette er superviktig for meg. Tror det delvis kan tilskrives det derre "floating design" i produktene som Yamaha har en patent på.
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Espen R

    Gratulerer selv. Du blir nok neppe misfornøyd med så gjeve saker. :) A-S3200 ser helt fantastisk ut.


    Ja, det var mange faktorer som spilte inn på mitt valg, deriblant de du nevner over. Et annet aspekt, selv om det var mindre utslagsgivende, var òg at jeg ville tilbake til det jeg forbinder med fint og sobert design. Disse Yamaha ’ene ser definitivt ut som forsterkere bør: stilrene, tidløse og funksjonelle .

    Det stemmer at du luftet dine betraktninger lenger tilbake i tråden, etter at jeg skrev noen linjer om hvor fornøyd jeg var. Jeg får kanskje kjenne min egen besøkelsestid, da det sjeldent tar seg ut å skryte uhemmet av egne kjøp. Likevel, dette er jo en vennetråd. Ser frem til å høre dine, og andres, inntrykk og erfaringer med disse forsterkerne, selv om jeg nå som lykkelig eier trekker meg tilbake fra å aktivt delta videre her. Lykke til med fremtidige anskaffelser!

    Hilsen

    Magnus
     
    Sist redigert:

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Det har de åpenbart.

    Selv har jeg ingenting å trekke på A-S 1200. Det eneste måtte ha vært en diskré lysdiode på volumhjulet.

    Dette er så langt jeg behøver å reise innen hi-fi hva angår forsterker. Kvalitet til beinet og nydelig lyd.

    Takker de som har gitt disse produktene omtale. Det var medvirkende til mitt kjøp, selv om jeg hadde hatt de på radaren lenge -- selv vil jeg aldri til å handle fra et boutiquemerke igjen. (Merknad: Med mulig unntak av Luxman, om det skulle ramle en slik min vei.) :)

    Kommer til å følge spent med på andres beskrivelser av produkter i denne tråden.

    Hilsen Magnus

    PS: Beklager dårlig bildekvalitet.
    He he det var akkurat slik jeg tenkte også når jeg kjøpte forgjengeren, men mye vil ha mer og plutselig sto det en Luxman i stua her.😄😄
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    He he det var akkurat slik jeg tenkte også når jeg kjøpte forgjengeren, men mye vil ha mer og plutselig sto det en Luxman i stua her.😄😄
    Hei Rallar!

    Det stopper her for min del, kommer aldri til å selge denne. :) Godt du er fornøyd med din Luxman -- spiller sikkert nydelig.

    PS: Gi gjerne en beskrivelse av begge. Det skal være noe forskjell mellom nåværende modeller fra Yamaha og den generasjonen du hadde. Skjønt, vanskelig å vite hvor store da moderne markedsføring, og ikke minst diverse omtaler av hi-fi, ikke alltid gjør det like enkelt å holde edruelig oversikt.
     
    Sist redigert:

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Hei Rallar!

    Det stopper her for min del, kommer aldri til å selge denne. :) Godt du er fornøyd med din Luxman -- spiller sikkert nydelig.

    PS: Gi gjerne en beskrivelse av begge. Det skal være noe forskjell mellom nåværende modeller fra Yamaha og den generasjonen du hadde. Skjønt, vanskelig å vite hvor store, da moderne markedsføring, og ikke minst diverse omtaler av hi-fi, ikke alltid gjør det like enkelt å holde edruelig oversikt.
    Først vil jeg si at det er meget gode produkter Yamaha lager der, og flotte og se på, jeg har ikke hørt din men A-s1100 var meget potent den og hadde jeg ikke kjøpt Tannoy Arden hadde jeg levd lykkelig med den men på Tannoy ble den kortpustet , har nå mye mer kontroll på bass både på høyt og lavt volum og en dynamikk Yamahaen ikke var i nærheten av, urettferdig nesten og sammenligne de da de er i veldig forskjellige klasser. Men bevares, en kjempeforsterker, og jeg kjøpte den ny for under 14000, prisene har jo blitt helt galematias. Den du har skal vel være bedre på det meste så jeg håper du er fornøyd.
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen, Rallar

    Takk for god og beskrivende tilbakemelding.

    Ser ut til å være et vanvittig flott oppsett du har. Din forsterker er sikkert helt fabelaktig, og Luxman har unektelig enormt lekkert design. Jeg er særdeles fornøyd, noe jeg ikke har vært direkte god på å skjule. Eiergleden er stor, og kommer neppe til å avta i særlig grad, selv i møte med dyrere og enda bedre ting.

    Hilsen Magnus
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det har de åpenbart.

    Selv har jeg ingenting å trekke på A-S 1200. Det eneste måtte ha vært en diskré lysdiode på volumhjulet.

    Dette er så langt jeg behøver å reise innen hi-fi hva angår forsterker. Kvalitet til beinet og nydelig lyd.

    Takker de som har gitt disse produktene omtale. Det var medvirkende til mitt kjøp, selv om jeg hadde hatt de på radaren lenge -- selv vil jeg aldri handle fra et boutiquemerke igjen. (Merknad: Med mulig unntak av Luxman, om det skulle ramle en slik min vei.) :)

    Kommer til å følge spent med på andres beskrivelser av produkter i denne tråden.

    Hilsen Magnus

    PS: Beklager dårlig bildekvalitet.
    Hva er et "boutiquemerke" i denne sammenhengen?
    Jeg spør fordi jeg ikke vet hva det er.
    Eksempler?

    Mvh.
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Hva er et "boutiquemerke" i denne sammenhengen?
    Jeg spør fordi jeg ikke vet hva det er.
    Eksempler?

    Mvh.
    Hei,


    Det er ganske enkelt å google ordet 'boutique', begrepet er temmelig selvforklarende. Hvilke produkter som faller innunder en slik kategori, blir opptil hver enkelt å vurdere. Jeg brukte det ikke for å starte en diskusjon.

    Det er mange moment som spiller inn ved et kjøp. Personlig tror jeg det ofte er tryggere å handle av en stor og velrennomert produsent, f.eks. når det gjelder byggekvalitet pr. krone, sannsynlighet for feil og problemer, effektiv kundestøtte, osv. Dette er vurderinger jeg har gjort. Jeg forstår godt om mange vurderer det annerledes.

    Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å skrive flere innlegg her, men jeg kommer meg ikke ut av tråden. :) De få innlegg jeg har skrevet kom som et resultat av å være veldig fornøyd med eget kjøp, og at jeg har hatt nytte av å lese andres erfaringer rundt disse produktene.

    Mvh.

    Magnus
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei,


    Det er ganske enkelt å google ordet 'boutique', begrepet er temmelig selvforklarende. Hvilke produkter som faller innunder en slik kategori, blir opptil hver enkelt å vurdere. Jeg brukte det ikke for å starte en diskusjon.

    Det er mange moment som spiller inn ved et kjøp. Personlig tror jeg det ofte er tryggere å handle av en stor og velrennomert produsent, f.eks. når det gjelder byggekvalitet pr. krone, sannsynlighet for feil og problemer, effektiv kundestøtte, osv. Dette er vurderinger jeg har gjort. Jeg forstår godt om mange vurderer det annerledes.

    Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å skrive flere innlegg her, men jeg kommer meg ikke ut av tråden. :) De få innlegg jeg har skrevet kom som et resultat av å være veldig fornøyd med eget kjøp, og at jeg har hatt nytte av å lese andres erfaringer rundt disse produktene.

    Mvh.

    Magnus
    Har ikke tenkt å starte noe som helst jeg.
    Bare ta det med ro. 😊
    Jeg lurer bare på hvilke hifi produsenter som man kan betegne som "boutique".
    Er det nok at det er lite og eksklusivt?
    Jeg skal ikke presse på.
    Beklager hvis spørsmålet var ubehagelig.
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke tenkt å starte noe som helst jeg.
    Bare ta det med ro. 😊
    Jeg lurer bare på hvilke hifi produsenter som man kan betegne som "boutique".
    Er det nok at det er lite og eksklusivt?
    Jeg skal ikke presse på.
    Beklager hvis spørsmålet var ubehagelig.
    Hei, :)

    Beklager snerpete svar, men jeg ble litt nervøs for å skape rabalder, eller provosere. Vanskelig spørsmål! Jeg har ikke så god oversikt, da jeg ikke kjenner bransjen innenfra. Likevel, en god del navn som blir regnet som store i hi-fi kretser, vil jeg nok for min del fortsatt plassere i nevnte kategori. Det er kanskje et tema for en annen tråd.

    Jeg bukker uansett av med tanke på videre innlegg.

    Takk for oppmerksomheten,

    Hilsen
    Magnus
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Har ikke tenkt å starte noe som helst jeg.
    Bare ta det med ro. 😊
    Jeg lurer bare på hvilke hifi produsenter som man kan betegne som "boutique".
    Er det nok at det er lite og eksklusivt?
    Jeg skal ikke presse på.
    Beklager hvis spørsmålet var ubehagelig.
    Som Greenwells skriver, det er ikke noe fasit her, det er glidende overganger og mye opp til hver enkelt person å definere.

    Men her er selve definisjonen på et typisk boutique produkt fra 80/90-tallet: Audible illusions pre-amper. Produktene hadde bortimot kultstatus, låt bra (når de virket), var satt sammens på en kjøkkenbenk, så ut som et rottereir innvendig, service og reklamasjoner kunne bli en riktig interessant affære for nødende.

    Brukte dette eksemplet for ikke å støte noen unødvendig.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei, :)

    Beklager sterkt snerpete svar, men jeg ble litt nervøs for å skape rabalder, eller provosere. Vanskelig spørsmål! Jeg har ikke så god oversikt, da jeg ikke kjenner bransjen innenfra. Likevel, en god del navn som blir regnet som store i hi-fi kretser, vil jeg nok for min del fortsatt plassere i nevnte kategori. Det er kanskje et tema for en annen tråd.

    Jeg bukker uansett av med tanke på videre innlegg.

    Takk for oppmerksomheten,

    Hilsen
    Magnus
    Det er ingen grunn til at du skal slutte å være aktiv her. Tvert imot.
    Det er bra for HFS at flere viser engasjement.
    Særlig som du ved å være fornøyd og glede deg over utstyr du er fornøyd med.
    Mvh.
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen grunn til at du skal slutte å være aktiv her. Tvert imot.
    Det er bra for HFS at flere viser engasjement.
    Særlig som du ved å være fornøyd og glede deg over utstyr du er fornøyd med.
    Mvh.
    Takk, Bluesbreaker. Veldig hyggelig å høre. :)

    Jeg foretrekker imidlertid det ukompliserte livet som forumlurker. Ville bare bidra litt i denne tråden.

    Håper på flere innlegg, gjerne med andre og motstridende erfaringer enn mine. Om noen har sammenlignet denne generasjons produkter med de foregående, ville dét også ha vært interessant. Det kan godt være at disse var bedre på enkelte punkter.

    Tillegg:

    Et par aspekt jeg verdsetter med A-S1200: Den er helt tyst, både når det gjelder sus i høyttalere og trafobrum. Den har tonekontroller, og ikke minst balansekontroll. Den har et ekstra sett høyttalerterminaler. Den er fri for særheter og løsninger som kan gjøre den vanskelig å kombinere med annet utstyr. Den har et display som kan slås fullstendig av, eller dimmes helt etter eget ønske. Lysdiodene er ikke påtrengende, både når det gjelder farge og styrke. Brytere og volumhjul gir svært god mekanisk følelse. Den blir ikke spesielt varm, selv ved spilling på høyere lydnivå. Små ting, som til sammen betyr en hel del i daglig bruk.


    Mvh.
    Magnus
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Takk, Bluesbreaker. Veldig hyggelig å høre. :)

    Jeg foretrekker imidlertid det ukompliserte livet som forumlurker. Ville bare bidra litt i denne tråden.

    Håper på flere innlegg, gjerne med andre og motstridende erfaringer enn mine. Om noen har sammenlignet denne generasjons produkter med de foregående, ville dét også ha vært interessant. Det kan godt være at disse var bedre på enkelte punkter.

    Mvh.
    Magnus
    Magnus, syns absolutt at du skal fortsette å lurke her inne. Vi setter pris på din deltakelse :)

    Har ikke lyttet og sammenlignet AS 1200 med forgjengeren AS 1100. Men det som rapporteres fra nettet er at AS 1200 har et enda bedre grep om musikken i de nedre oktaver, samt at støygulvet er enda lavere på AS 1200. Dette er typiske effekter du oppnår hvis du gjør strømforsyningen i produktet enda bedre. Ingen områder hvor AS 1200 er dårligere enn 1100, sies det.
    Yamaha har selv sagt at den forgående serien var på et såpass høyt nivå et det ikke var lett å gjøre dem enda bedre.

    Så på youtube en kar som hadde en en veldig interessant shooutout mellom AS 2200 og en av de bedre Yamaha integrerte forsterkerne på 70-tallet, da Yamaha hadde sin forrige storhetstid på HiFi. På den tiden da yamaha lanserte GT-2000 platespiller (Gigantic & Tremendous), nå har Yamaha kommet med oppfølgeren GT-5000 som man kan lese om i denne tråden.
    Vel, tilbake til forsterkerne. Før jeg så youtube snutten gjorde jeg meg opp en mening om hva vedkommende ville høre, da han sammenlignet. For å si det som det var, jeg var ganske spot on. Dette basert på at en kompis av meg har en av de berømte Marantz receiverne fra 70-tallet, og jeg tippet det ville være sammenfallende tendenser mot Yamaha. Min venns Marantz receiver har en svært god mellomtone/øvre mellomtone, stemmer låter naturlig, godt med "textures" og overtonestruktur på stemmer og instrumenter. Men ganske dårlig på det å holde bass og mellombass i et jerngrep, dårlig på pumpende energikrevende rockemusikk.
    Og det samme var det med Yamaha fra 70-tallet. Pluss at støygulvet lå merbart høyere enn dagens forsterkere.

    Så konklusjonen er at dagens forsterkere har en langt bedre strømforsyningsdel enn gårdagens produkter. Men dette visste vi jo fra før. ;)
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Takk for nyttig informasjon, Espen R.


    Det var det jeg håpet på i forkant, at det mer var snakk om en forsiktig evolusjon fra forrige modell. Jeg kjøpte jo min mye basert på omtale av A-S1100, og bestilte uten å ha lyttet til den (eller forgjengerne) på forhånd.

    Jeg har lest alt jeg har klart å komme over om disse forsterkerne. Inntrykket er at de får mye skryt. Noen vil kanskje si at de låter litt høflig og konservativt. Akkurat det ser jeg på som en fordel.

    Man skal kanskje ikke overdrive betydningen av en slik komponent, men lyttetretthet kan fort bli en altfor reell ting, selv i et rimeligere oppsett som mitt. Skulle selvsagt gjerne ha hørt på A-S2200 også, men kan bare sammenligne med andre ting jeg har eid. I den forbindelse ble det en ikke ubetydelig endring til det bedre, særlig når det kommer til raffinement, klang, og støynivå.



    Mvh.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Takk for nyttig informasjon, Espen R.


    Det var det jeg håpet på i forkant, at det mer var snakk om en forsiktig evolusjon fra forrige modell. Jeg kjøpte jo min mye basert på omtale av A-S1100, og bestilte uten å ha lyttet til den (eller forgjengerne) på forhånd.

    Jeg har lest alt jeg har klart å komme over om disse forsterkerne. Inntrykket er at de får mye skryt. Noen vil kanskje si at de låter litt høflig og konservativt. Akkurat det ser jeg på som en fordel.

    Man skal kanskje ikke overdrive betydningen av en slik komponent, men lyttetretthet kan fort bli en altfor reell ting, selv i et rimeligere oppsett som mitt. Skulle selvsagt gjerne ha hørt på A-S2200 også, men kan bare sammenligne med andre ting jeg har eid. I den forbindelse ble det en ikke ubetydelig endring til det bedre, særlig når det kommer til raffinement, klang, og støynivå.



    Mvh.
    Bare hyggelig!

    Det som er betryggende med Yamaha er nettopp at de har en forsiktig evolusjon i sin filosofi om produktutvikling. Jeg har vært borte i flere HiFi-produkter fra anerkjente produsenter opp gjennom årene hvor de nye modellene låter litt annerledes, men bedre...? Ikke nødvendigvis.
    For mange aktører i bransjen er det et rotterace hvor nye modeller må pumpes ut og komme i søkelys hos HiFi bladene.
    Min Yamaha CD-S1000 CD/SACD spiller har nå vært i kontinuerlig salg i 12 år. Hvor ofte ser du et sånt eksempel? :cool:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Espen R
    Det var en test mellem en Yamaha A_S2100 og Yamaha C-A2010 ;)
    Måske der er flere men den havde jeg set, så du må gerne rette mig hvis jeg tar fejl.

    Yamaha VS Yamaha (A-S2100 review) - YouTube

    Mvh
    Du har sikkert helt rett. To 100 wattere. Og hvis det var AS 2100 og ikke AS 2200 den var testet opp mot, så vil forskjellen i strømforsyningen være enda litt større i favør produktet ala år 2021 ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: PKL

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Ser at utvalget av Yamaha HiFi komponenter er blitt mindre i det siste. Mange produkter som ikke lenger er i produksjon. CD-S2100 og CD-S3000 og DAB radio blant annet.
    Mulig det er noe nytt i horisonten...?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Det er liten tvil om at jeg kommer til å kjøpe meg en Yamaha A-S3200.
    Alt jeg leser peker på at dette er forsterkeren jeg har lett etter. En kompromissløs sak mellom lydkvalitet og kraft/power.

    Les hva en kar på Steve Hoffman forum skriver:

    I'm keeping the A-S3200. The amount of definition, grace, and expanse that has shown itself so far is intoxicating. All I want to do is sit here and listen. There's nothing cloying, guised, subdued, over-emphasized or misappropriated about the sound from this hefty unit. I'm only just beginning to uncover the potential in this integrated and it has taken very little time to convince me that it is incredible. Spanning from the trim function on the headphone amp to the spring-loaded mute switch, the functional and tactile quality is just fantastic. The devil on my shoulder was hoping the A-S3200 would show doubt-worthy shortcomings and open a door to audition the Parasound JC5 w/ a pre I never had to choose. Not so sadly, those 400 wpc won't be coming home this time around. The Yamaha convincingly holds it's own. Not only is the sonic character from the A-S3200 thoroughly enjoyable, but the amp is delightful to handle and see as well. Kudos to the minds at Yamaha for manifesting a piece of art that delivers satisfaction to the senses of touch and sight in addition to the incredible sonic performance that has my sense of hearing amazed. I'm beyond impressed.

    Yamaha ruuuler!!😀
     

    Sideswipe

    Fersking
    Ble medlem
    04.07.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Hei. Har idag tannoy cheviot høytallere som drives av en hegel h360 som eg hadde ifra før eg kjøpte tannoyene, det er ikkje den beste matchen og eg vurderer no å kjøpe yamaha 2100 eller 2200 sammen med en dac da pc er kilden eg bruker. Er prishoppet ifra 2100 til 2200 modellen virkelig verdt pengene? Må også seies at det er mulig eg kjøper meg jbl l100. Er det noen her som har testet både 2100 og 2200 modellene som kan gi ett svar?
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Tror jeg må melde meg inn her! Jeg er den lykkelige eier av en 701 som "drivkraft" for et høyst blandet oppsett i stua! Jeg kjøpte den i 2018 etter å ha hørt diverse forsterkere fra forskjellige produsenter! Det jeg likte med 701, var den store "stillheten" mellom bruken av diverse komponenter i oppsettet! Jeg klarer fremdeles ikke å høre "sus" eller andre "ulyder" selv om jeg skrur volumknappen på maks! Og selvfølgelig høydepunktet: den fine, lett nøytrale "lydgjengivelsen" og kraften på 2x100w, og dette er "konservative" watt! (Så den var målt til 10 - 15w mer på et tysk forum!) Selv om resten av oppsettet er NAD, Argon og Technics, synes jeg det fungerer utmerket for mitt "øre og lydbehov"! Mvh ToreP
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ville bare tipse venner av Yamaha om at det ligger et flott demosett av Yamaha 5000 ute til salgs til en god pris. Selges demo fra en stor forhandler i Finland, så kan trekkes av finsk mva ved eventuell eksport til Norge (norsk moms kommer da selvfølgelig på ved innførsel). Skroll litt ned på siden, så finner dere dem. 😊

    https://www.audiokauppa.fi/epages/a...75030-1/Categories/Vaihto_ja_Demo/Demopoistot
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Skulle jeg solgt leveren min nå, måtte jeg nøyd meg med Yamahas fine integrerte forsterker, 701...😎🍾🥂 Er i ferieboligen i utlandet, og holder noe lavere profil etter et saftig lokalt covidutbrudd. Ikke synd på meg, koser meg med haugevis av CD'er spilt av på blant annet avbildede DVD 2700. Denne high-end spilleren kjøpte jeg billig den gangen alle måtte ha Blu-ray.
    pfu_3895_1362050523989_o.jpg
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg glemte en litt viktig sak som en Yamaha - selger nevnte for meg i vår! Nemlig at 701, og andre relativt billige Yamaha - forsterkere, var billige av litt forskjellige grunner! En av dem var riia - trinnet, som var meget godt på andre og dyrere Yamaha forsterkere, men noe svakt/dårlig på de billige utgavene🤔! Han anbefalte at man kjøpte et eget riia - trinn og brukte en annen inngang enn phono-inngangen! Jeg kjøpte meg et Kenwood - trinn og fikk et "voldsomt" løft i lydbildet! Jeg kjente knapt igjen lyden fra platespilleren - mer detaljert, bedre bass og jeg trengte ikke å skru opp volumet så snart jeg skulle lytte til vinyl! Det måtte jeg nemlig de to første årene!😁 Ellers er forsterkeren meget god "i mine ører", og har ingen problemer med å fylle vår 30kvm store/lille stue med god lyd via et par Dali gulvstående! Og jeg er så "fornuftig" at jeg aldri selger kroppsdeler for bedre lyd!!!😎
    Mvh ToreP
     

    PKL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    93
    Sted
    Jylland
    Yamaha A_S2100 VS Yamaha A_S2200.

    Er der nogen der har haft de to ?

    Hørbar forskel eller hvad ?

    Høre gerne jeres svar;)
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    299
    Antall liker
    330
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Skulle jeg solgt leveren min nå, måtte jeg nøyd meg med Yamahas fine integrerte forsterker, 701...😎🍾🥂 Er i ferieboligen i utlandet, og holder noe lavere profil etter et saftig lokalt covidutbrudd. Ikke synd på meg, koser meg med haugevis av CD'er spilt av på blant annet avbildede DVD 2700. Denne high-end spilleren kjøpte jeg billig den gangen alle måtte ha Blu-ray. Vis vedlegget 733063
    Jeg har også DVD S2700, og noe lydmessig vidunder er den dessverre ikke i mine ører :/
    Dog. er den veldig godt utstyr med HDMI og 5.1 RCA ut og haugevis med innstillinger👍🏼
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Må gi deg rett i det. Synes 2700 har en varm og luftig diskant som er god til klassisk musikk. Den har godt utbygd strømforsyning, separate kammere, gode DAC'er og fine OP-amper.
    Har også en Sony ES9100 i samme anlegg. Den har finere byggekvalitet og er strammere nedover, men skarpere i toppen. Bruker de til jazz etc.
    Disse multispillerne bryter ikke akkurat lydmuren, men de er ålreite og gir masse eierglede.
     

    Lockis

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2013
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    Har selv ns-5000 så det er ikke akkurat det at jeg ikke mener at Yamaha leverer valuta for pengene. Men jeg vil likevel ikke kalle kr 500,- "a smal fortune". Litt komisk synes jeg. Prisene til Yamaha er forøvrig veldig like over hele kloden, selv i Japan. 25% avgift er vel ikke noe unikt i verdenssammenheng? (Riktignok 10% i Japan.) NS-5000 synes å være 3 ganger mer høyttaler enn NS-3000. Sistnevnte burde kostet ca. kr 55 000,- ? Det forbauser meg veldig at de er så dyre. Kanskje Zylon-teknologien er svært dyr å produsere? Kanskje 150 k for NS-5000 var et intro-tilbud som de ikke tjente penger på og at et prishopp er i vente?

    Vis vedlegget 646567

    I Japan:
    Vis vedlegget 646555 Vis vedlegget 646556

    Pluss 25% mva. = kr 167 250,-. Stereofil sin pris i dag: kr 164 990,-
    hej
    vad tycker du om NS 5000, jag är väldigt nyfiken på den
    det är nästa omöjligt att få lyssna på dom i Sverige
    mvh Bengt
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Interessant løsning Yamaha har der. Men de kunne godt sluppet en purist-utgave av denne.
    Litt sent svar 😁 men kom til å tenke på ditt innlegg når jeg så denne modellen hos Mala Audio:




    Purist utgave - uten MusicCast. Men jeg tror modellen egentlig heter TT-S303



    Mens dette er MusicCast Vinyl 500:



    Som jeg tror også kalles TT-N503


    Som linkene viser er puristutgaven en tusing dyrere - vet ikke hvor interessant det blir da....
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Yamaha virker spennende spesielt med tanke på om innstrument avdelingen har noen sammenheng med hifi avdelingen ? da snakker vi kompetanse få andre matcher! noen som vet ?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    • Instrumentavdelingen lager pianofinishen til toppserien og antagelig kabinettene.
    • De har sine egne treplantasjer
    • Motorsykkelavdelingen presisjonsdreier platetallerkenene til toppserien.
    • Yamaha prøvde å utvikle beryllium-teknologien til det ytterste. Først var det en fordampingsteknikk. Senere støpte de beryllium for størst mulig tetthet /ns-2000 og ns-10000). Sist men ikke minst gullforgylte de for å redusere resonanser ytterligere. Antar dette foregikk i metallurgi-avdelingen.
    • Nå lager de Zylon-membraner i avdelingen til produksjon av trepaneler til bil.
    • Yamaha er verdens største produsent av påhengsmotorer.
    • De utvikler bilmotorer for Toyota, Ford og Volvo.
    • De lager elektriske motorer til sykler og biler.
    • De lager selvfølgelig motorsykler.
    • De eier Bøsendorfer, verdens dyreste og mest eksklusive flygler.
    • De besitter utvilsomt verdens mest avanserte måleinstrumenter og vet hvordan naturlig lyd skal være.
    ;) (y)
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    hej
    vad tycker du om NS 5000, jag är väldigt nyfiken på den
    det är nästa omöjligt att få lyssna på dom i Sverige
    mvh Bengt
    Jeg trodde at jeg hadde "verdens beste" anlegg. Nå tror jeg ikke det lenger. Saken er at ved å bli skikkelig innspilt så har de endret karakter og fremstår som skarpere. Jeg må justere anlegget etter. For øvrig så mener jeg at de er slags breakthrough høyttalere hvis potensiale vi ennå ikke har lært å utnytte 🤔
    Det er ikke bare å skifte de ut ned ns-1000 i et anlegg. Anlegget må få lov til å eksponere høyttalerens virkelige fortrinn som andre ikke har.
    Med bedre DAC'er så tror jeg at man vil bli forbauset over hvor åpent de kan låte (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn