Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Fra tyske LowBeats:

    LowBeats Crossover.png

    Hvor mye koster så en slik kondensator ?

    Mundorf.png

    Ca kr 500,- dvs 0,5% av kr 100 000,-. Ikke akkurat noe å lage et poeng av :unsure:
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Lowbeats test:

    LowBeats test.png

    Bedre enn B&W 805 D3 men også mye dyrere.

    Pris 2.png
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Fra tyske LowBeats:

    Vis vedlegget 645918
    Hvor mye koster så en slik kondensator ?

    Vis vedlegget 645919
    Ca kr 500,- dvs 0,5% av kr 100 000,-. Ikke akkurat noe å lage et poeng av :unsure:
    Tja jo, jeg syns det. Skikkelige saker. Gir eierglede å vite at slikt snadder befinner seg inni høyttalerne. Skal man konstruere og produsere og frakte og markedsføre og la andre selge store og tunge produkter bygget opp med slike komponenter - blir det dyyrt. Yamaha er store, og selger over hele kloden, men dette er likevel ikke masseproduksjon. Den eneste aktøren som får lettjente kroner ut av dette, er den norske stat. 20 % av bruttobeløpet går tilbake til oss...
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Har selv ns-5000 så det er ikke akkurat det at jeg ikke mener at Yamaha leverer valuta for pengene. Men jeg vil likevel ikke kalle kr 500,- "a smal fortune". Litt komisk synes jeg. Prisene til Yamaha er forøvrig veldig like over hele kloden, selv i Japan. 25% avgift er vel ikke noe unikt i verdenssammenheng? (Riktignok 10% i Japan.) NS-5000 synes å være 3 ganger mer høyttaler enn NS-3000. Sistnevnte burde kostet ca. kr 55 000,- ? Det forbauser meg veldig at de er så dyre. Kanskje Zylon-teknologien er svært dyr å produsere? Kanskje 150 k for NS-5000 var et intro-tilbud som de ikke tjente penger på og at et prishopp er i vente?

    Comp NS-3000.png


    I Japan:
    Japan pris.png
    I NOK.png


    Pluss 25% mva. = kr 167 250,-. Stereofil sin pris i dag: kr 164 990,-
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Må si meg enig i det. De små er friskt prissatt. De store fremstår som et mye bedre kjøp..
    Må skyte inn at jeg syns skikkelig hi-fi har fått et markant prishopp i de senere år.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Yamaha kan hvis de vil (y)
    Verdens beste veigående bilmotor laget av Yamaha (ifølge Stig). Dessverre var den så dyr at Lexus ikke kunne bruke den i andre modeller enn LFA.
    Er det samme avdeling som dreier platetallerken til GT-5000 :unsure:

    LFA engine.jpg


    Et av verdens beste pianoer laget av Yamaha-fabrikk (ca. 1,5 mill kr)
    Bøsendorfer 290.jpg

    En av verdens beste motorsykkelmotorer:

    122-1306-05-o-2014-yamaha-fz-09-engine.jpg
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Fikk inn Yamaha A-S2200 integrert forsterker idag, spiller som ett skudd og jeg gleder meg til den er innspillt. Forøvrig ett forseggjort og lekkert produkt som oser kvalitet og gir stor eieglede.
    IMG_20200629_143633182.jpg
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Synes den lille billige Yamaha WXAD-10 streamerdingsen fungerer over all forventning.



    Handlet mest som test og regnet med å handle den dyrere WXC-50 senere, da den har optisk ut - så jeg kan bruke RME dacen min.
    Men etter litt testing virker det ikke til at jeg klarer å høre noen degradering i lyd med den billige streameren - med dens innebygde dac. Burr-Brown PCM5121

    Har "oppgradert" til kablet nettverk til den, for best mulig arbeidsforhold. Den spiser alt jeg har på hdd opptil 192/24 uten problemer. Moro at en dings til rundt tusenlappen kan låte så bra - eller viser kanskje bare hvor lite som skal til får å gjøre meg fornøyd 😁

    Er ellers veldig fornøyd med Yamahas musiccast opplegg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Har handlet litt mer Yamaha stæsj - for litt godlyd til pcen:



    Yamaha WXC-50 som pre til 2x Yamaha HS5 aktive høytalere og en SVS SB-1000 subwoofer. Lurte lenge på Yamahas egen HS8S sub, men valgte heller en lukket SVS.

    Blir å teste litt forskjellige løsninger for deling til subwoofer. Streameren har ingen delefrekvenssettings, kun subwoofer utgang med volumregulering. SVS suben har mulighet for 80Hz higpass på line out.

    Tror det blir bra (y)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hei.
    Melder meg inn som venn etter anskaffelse av A-S1200 for et par uker siden, handlet av Jens på Stereofil. Ganske enkelt et fantastisk produkt -- en forsterker man umiddelbart blir glad i. For en gangs skyld fikk man det man betalte for, og mer, innen hi-fi.

    Hilsen Magnus
    Hei Magnus. Er selv nokså viderekommende innen HiFi, tror jeg må si det med mer enn 35 år på kjøret :cool:

    Var innom Stereofil i juli og lyttet til A-S1200. Du har kjøpt deg en knallbra forsterker, en forsterker som slipper musikken igjennom på en fortrefflig måte. Ren og klar i lyden på en «sort» bakgrunn. Den er D-klasse aktig i lyden, på de områder hvor D-amps typisk er gode.
    Dessuten la jeg merke til en glimrende artikulasjon mellom micro- og macrodynamikk, «flaskehalsen» på dynamikken er borte, slettes ikke noen selvfølge i denne prisklassen.

    Forsterkeren må være en soleklar favoritt i innstegsklassen for virkelig god lyd!
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Hei Espen R,



    Takk for en veldig fin tilbakemelding. Et så hyggelig og informativt svar krever helt klart en oppfølging, selv om jeg egentlig hadde tenkt å la ovenstående innlegg bli mitt eneste. Jeg er om mulig enda mer fornøyd med kjøpet i dag.

    Din beskrivelse av en sort bakgrunn er svært god, samt hvor åpent og rent det låter. Dette var det første jeg la merke til, i tillegg til vekten i bunn. Jeg tør ikke beskrive noe mer inngående, annet enn å si at jeg nå ikke ville kunne gå tilbake til mindre raffinert lyd. Det er mange her med ekstremt imponerende oppsett. Selv har jeg bare hatt ambisjoner om noe som låter noenlunde fint på det meste jeg har av musikk. Tretten år med et anmassende forsterkersett gjorde dette til en viktig prioritering. Jeg liker ikke å kjøpe brukt, og har jeg først brukt penger på noe så liker jeg å beholde det lenge. Jeg fikk i så måte langt mere enn jeg hadde håpet på, sammen med en byggekvalitet som er en daglig fryd både estetisk og praktisk. De som har spredd gode og presise brukeromtaler om disse produktene på nettet, fortjener en takk. Det er en genuin glede når noe klaffer på alle punkter og overgår ens forventninger. Bortsett fra min favorittfluestang, som for spesielt interesserte er en Thomas & Thomas LPS 804-2, så er det det beste kjøpet jeg har gjort. Tryggheten det gir å handle fra en tung produsent, som høyst sannsynlig vil kunne bistå med service i uoverskuelig fremtid, skader absolutt heller ikke.



    Til slutt vil jeg legge til en liten betraktning som på ingen måte er ment som en provokasjon: Når man kjøper noe fint og dyrt, så er det selvsagt ikke bare lyden som teller—prisen burde reflekteres innvendig så vel som utvendig.



    Hilsen Magnus



    Tillegg:

    Jeg er også svært svak for designuttrykket til Sony sin eldre ES-serie, og dagens produkter fra Denon. Gilde saker.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hei Espen R,



    Takk for en veldig fin tilbakemelding. Et så hyggelig og informativt svar krever helt klart en oppfølging, selv om jeg egentlig hadde tenkt å la ovenstående innlegg bli mitt eneste. Jeg er om mulig enda mer fornøyd med kjøpet i dag.

    Din beskrivelse av en sort bakgrunn er svært god, samt hvor åpent og rent det låter. Dette var det første jeg la merke til, i tillegg til vekten i bunn. Jeg tør ikke beskrive noe mer inngående, annet enn å si at jeg nå ikke ville kunne gå tilbake til mindre raffinert lyd. Det er mange her med ekstremt imponerende oppsett. Selv har jeg bare hatt ambisjoner om noe som låter noenlunde fint på det meste jeg har av musikk. Tretten år med et anmassende forsterkersett gjorde dette til en viktig prioritering. Jeg liker ikke å kjøpe brukt, og har jeg først brukt penger på noe så liker jeg å beholde det lenge. Jeg fikk i så måte langt mere enn jeg hadde håpet på, sammen med en byggekvalitet som er en daglig fryd både estetisk og praktisk. De som har spredd gode og presise brukeromtaler om disse produktene på nettet, fortjener en takk. Det er en genuin glede når noe klaffer på alle punkter og overgår ens forventninger. Bortsett fra min favorittfluestang, som for spesielt interesserte er en Thomas & Thomas LPS 804-2, så er det det beste kjøpet jeg har gjort. Tryggheten det gir å handle fra en tung produsent, som høyst sannsynlig vil kunne bistå med service i uoverskuelig fremtid, skader absolutt heller ikke.



    Til slutt vil jeg legge til en liten betraktning som på ingen måte er ment som en provokasjon: Når man kjøper noe fint og dyrt, så er det selvsagt ikke bare lyden som teller—prisen burde reflekteres innvendig så vel som utvendig.



    Hilsen Magnus



    Tillegg:

    Jeg er også svært svak for designuttrykket til Sony sin eldre ES-serie, og dagens produkter fra Denon. Gilde saker.
    Du er svært velformulert og presis i språket. En fornøyelse å lese. Så du må gjerne komme tilbake med innlegg når du har noe på hjertet.

    Disse Yamaha komponentene har ingen «imponatoreffekter» som tar deg med storm når du først hører dem. Derimot smyger dem seg innpå deg og fester grepet når du hører hvordan musikken kommuniserer med deg. Noe HiFi news bemerket da M-5000/C-5000 ble testet i juli-utgaven.

    For å sette det i perspetiv på hvilket nivå din 2100 er på, så er det sånn at desiderte high-end transistor forsterkere på 80 og 90-tallet (typisk fra USA) låt betydelig mer «kornet» og grå lyden, sammenlignet med din forsterker til en brøkdel av prisen, målt i dagens kroneverdi.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Jeg handlet også et sett med JBL 305P MkII fordi de har fått så gode tester - for å sjekke ut om Yamahaene holder mål. Paret som ikke når opp havner på kjøkkenet eller i garasjen.

    Har lyttet mye til begge parene mye, på flere steder, nærfelt foran pc, liten stue, stor stue, med og uten sub av flere typer.



    JBLene kan jeg vel si er bedre overalt - untatt foran pcen. I nærfelt synes jeg Yamahaene er mer behagelige og påfører ingen som helst lyttetretthet uansett, mens JBLene blir litt for mye - vanskelig å finne rett volum om man sier det slik. Samtidig høres susingen i diskanten på JBLene med høytalerene så nærme - noe jeg ikke gjør med Yamahaene.

    Yamahaene synes jeg ikke fungerer uten sub - noe JBLene kan gjøre, i et mindre rom, hvis man ikke har så store krav til bass. Sammen med sub låter begge veldig bra, mye bedre enn jeg trodde og jeg har lyttet mye mer til disse enn jeg trodde jeg ville.

    Har vært moro å teste disse også i vanlig stereo oppsett og vridd på skikkelig, det leveres trykk og bass man ikke trodde var mulig - fra så små høytalere - særlig JBLene.

    Yamaha WXC-50 streameren har fungert bra - den har en valgbar loudness funksjon med skyv i lave frekvenser ved lav lydstyrke som jeg setter pris på. Spilles stort sett med optisk fra pc og vinyl via MusicCast, gammel vinyl med høy DR låter veldig bra.

    Veldig moro å teste slik veldig rimelig "hifi" :)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Bruker Electrocompaniet ECD2 med A-S2100. Fungerer meget bra sammen. Har også CD-S2100, men bruker ikke DAC delen i den siden det er så få innnganger.
     

    TeleThunder

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2010
    Innlegg
    10
    Antall liker
    31
    Eg bruker DACn i CD-S2100, den har 3 innganger, optisk, coax og usb. Syns det fungerer veldig bra. Egentlig en genial idet og lage digitale innganger på en cd spiller slik at ein får utnytta dacen i denne.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Har ikke fått USB inngangen på CD-S2100 til å fungerer med en iPad. Virker kun med innstalert driver på PC/Mac.
    Av digitale innganger trenger jeg 2 stk Optisk, fra TV og Apple Airport express. Og USB fra iPad.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ikke nos spes budsjett, men drev og så litt på bruktmarkedet etter hva som dukket opp av Yamaha er jo ofte veldig gode priser. Er de siste 2 generasjoener også litt varme i klangen? lurte litt på Abrahansen v6, til dac.

    Har SA mantra 30 å parre de med.
    Eller skal man kanskje brare kjøpe en R-N803D som har dac....
     

    OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Hva anbefales av DAC til Yamaha 1000-3000 serien?
    Hei
    Jeg har en AS-1100 sammen med SA mantra 60 høytalere og en Cambridge Audio DacMagic 100 som jeg synes fungerer helt strålende. Hadde en over dobbelt så dyr Hegel dac av eldre modell før. Men byttet den ut da jeg ikke var fornøyd, nå etter snart 2 år er jeg meget fornøyd med med DacMagic 100
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Takk :) er veldig fornøyd så langt! Hifido var forresten en fornøyelse å handle med, de selger mye Vintage Yamaha produkter ;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Yamaha BD-A1060.jpg

    Har ikke hatt noe Yamaha produkt tidligere. Jeg ville bytte ut den gamle Pioneer Blueray spilleren som hadde veldig småstillt tekst og betjeningsknapper. Ville ha en multispiller som har både digitale og analoge utganger. Veldig greit å ha både RCA og XLR utganger.Noe uvanlig i denne prisklassen. Det ble en Yamaha RD-A1060 Blueray multispiller for både CD og SACD. Så har en også mulighet å bruke USB pinne for avspilling av DSD filer.
    Jeg bruker XLR utgangen nå inn på preampen. Veldig god spiller for både DVD og blueray, samt CD avspilling. Skal prøve med SACD senere. Ellers synes jeg at DSD er mere analogt enn PCM/CD. Blir sikkert de samme med SACD. Har forstått at SACD ikke skal spilles av med COAX/Toslink.
    Etter som jeg forstod av Mala Audio, så ha Yamaha sluttet å produsere Blueray multispillere. Samme ha skjedd med Marantz også.
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Noen som har M5000? Vurdere 3 stk. til mitt aktive hornoppsett. Kom over M5000 som alternativ til brukte Accuphase classA(A-45,50,60,75) Som koster ca samme på brukten som nye M5000!
    Har ikke, men sku gjerne hatt ett par og brukt de brokoblet. Men for drøy pris for min del.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Noen som har M5000? Vurdere 3 stk. til mitt aktive hornoppsett. Kom over M5000 som alternativ til brukte Accuphase classA(A-45,50,60,75) Som koster ca samme på brukten som nye M5000!
    Jeg driver selv å legger opp penger til en M-5000 eller AS-3200.

    Er det «plutseligheten» i leveranse av dynamikk som får deg til å vurdere ren klasse A forsterkere fra Accuphase?
    Jeg har ikke hørt M5000 selv, men hadde en halvtimes lytt på den rimeligste integrerte i high-end serien til Yamaha (as-1200) her sist sommer. Lyttet til kjent musikk en halvtimes tid, og det var nettopp måten den behandlet dynamikk på som minnet meg om en god klasse A transistor. I tillegg til en beksort bakgrunn som en virkelig god D-amp.
    Når as-1200 til 25k spilte så godt, da må dyreste fra Yamaha spille himmelsk.
    As-1200/2200 er tunet for å spille litt up-front og favoriserer rytmisk musikk. As-3200 og M500 har Yamaha utelukkende brukt klassisk musikk som referansemateriale for å fintune lyden, altså mest mulig nøytral lyd.
     
    Ble medlem
    27.09.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Hei.


    Mange flotte nyervervelser her.


    Selv om det er begrenset hvor nyttig én brukers opplevelse av et produkt er, med alle andre faktorer som spiller inn, så vil jeg likevel, for de som måtte være interessert, melde at A-S1200 oppleves som veldig balansert hos meg. Jeg har ikke sammenlignet med ti andre forsterkere, og vil ikke virke unyansert. Likevel, inntrykket siden anskaffelse i mai er mer mot det jeg vil kalle en elegant og 'voksen' fremførelse, enn en rocka eller frempå en.

    Best regards,

    Magnus
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Noen som har M5000? Vurdere 3 stk. til mitt aktive hornoppsett. Kom over M5000 som alternativ til brukte Accuphase classA(A-45,50,60,75) Som koster ca samme på brukten som nye M5000!
    Bruker også coax digital utgangen på Yamaha multispilleren på en Topping D90 DAC( med XLR). Har høyere gain med denne løsningen enn den balanserte analog utgangen på spilleren. Har ikke sammenlignet den med SMSL M400, da den ennå ikke har noen importør i Norge.
    Har ellers sperret opp øyner og ører for Yamaha produkter. Ser bare på M5000 og C5000. Oldschool produkter og Japansk ingenørkunst på sitt beste. Veldig fin symetrisk oppbyggnig. Skal oppgradere anlegg 2 med Yamaha integrert forsterker/receiver 🙂
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: PKL

    PKL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2014
    Innlegg
    71
    Antall liker
    93
    Sted
    Jylland
    Motorhome
    Jeg tror D90 og M400 er meget tæt på hinanden :)
    De bruger samme chip AK4499 og har gode komponenter på printet.
    Jeg er ovenud tilfreds med M400.
    Du har ikke forvrængning når du spiller xlr ud.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Hei🙂

    Noen som veit kossen ein kobler på subwoofer og ekstern effekt forsterker (ATI AT3003) til ein Yamaha A-S2100 forsterker?

    Har idag koblet effektforsterken i pre out på yamahaen, meni bruksanvisningen står det at der skal ein koble enten effekt eller sub? Betyr det at ein ikkje kan bruke begge deler på Yamahaen?
     

    Vedlegg

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Du kan sikkert bruke 2 stk rca splitter, 1 rca hann til 2 rca hunn. Mener Hifi Klubben har Audioquest sine i sortimentet.https://www.hifiklubben.no/audioquest-y-splitter-1m-2f-y-adapter/aqysplitter1m2f/
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Motorhome
    Jeg tror D90 og M400 er meget tæt på hinanden :)
    De bruger samme chip AK4499 og har gode komponenter på printet.
    Jeg er ovenud tilfreds med M400.
    Du har ikke forvrængning når du spiller xlr ud.
    Virkelig fornøyd med D90 som dac for både Yamaha multispiller og streaming. Bassgjengivelsen på D90 og oppløsningen er fremragende. Tror at M400 og D90 er lydmessig like.Ser at flere fortrekker disse to i forhold til dyrere DAC's. Er fan av XLR som jeg har på DP C1 s. preamp.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Du kan sikkert bruke 2 stk rca splitter, 1 rca hann til 2 rca hunn. Mener Hifi Klubben har Audioquest sine i sortimentet.https://www.hifiklubben.no/audioquest-y-splitter-1m-2f-y-adapter/aqysplitter1m2f/
    Takk for svar😊

    så det går bra med Y split når det er til både effekt og sub?

    idag har eg koblet 2 stk sub med ein Y split inn i ein antimode 8033, og så fra antimode til Denon surround. Men liker best lyden fra yamahaen til musikk. Men visst eg forstår riktig da så kan eg ta ein Y ut fra antimode og videre til både denon og yamahaen. Og så ein Y på eine pre out på yamahaen og koble både sub og effekt der? R/L spele ingen rolle hvilken av det?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn