xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Effektforsterkeren A2-400 som nevnt i #914 lar vente på seg . Sendte forespørsel til XTZ på lørdag.

    Her er svaret jeg fikk i dag fra XTZ:
    "Produktionen har blivit försenad, bland annat pga brist på komponenter. Vi ska se om vi kan få hem en mindre batch inom några veckor. Resten verkar dröja ett par månader."

    Dr.E

    1612211243228.png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.470
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    A2-300 har doble dempefaktoren i forhold til A2-400. Hvis du ikke trenger effekten, så vil 300 spille like godt i hvert fall nedover. Tipper at lyden blir noen lunde den samme ellers, men til da til dobbel pris. Effekten og ikke minst lyden treffer mitt system utmerket. I mitt aktive system er den ikke tørr i lyden. Edge er absolutt det beste kjøpet jeg noen gang har gjort innen hifi.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som har "koblingsskjema" til hvordan mk1-filtrene skal kobles i Xtz 99.36?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Da har XTZ EDGE A2-400 dukka opp på hjemmesia deres. Litt mere kjøtt på beina angående data og funksjonalitet. Prisen i Sverige er vel dobbelt av lillebroren A2-300 . Men hva får man for disse ekstra kronasjene bortsett fra et større kabinett og økt kampvekt med 0.8kg.

    Litt mere effekt (30%) .Det er å forvente at den har mer "utholdenhet" da strømforsyningen har en god del mere "luft i lungene". Dette ser man bl.a på brokoblet effekt (1 X 800 W -8 ohm). Det er en separat strømforsyning (SMPS på 1kW). Den har også littegrann bedre forvrengningsdata, og noe dårligere dempefaktor, men framleis godt innafor.

    Lillebroren (A2-300) har integrert løsning med ICEpower 300AS1 (med strømforsyning) + s.k. hanger modul 300A1 som blir holdt i live av førstnevnte. Jeg stiller et lite spørsmålstegn med uteffekten som oppgis 2X300W (4ohm). Er det begge kanaler drevet ? Ser man på databladet (på hjemmesia te ICEpower) så oppgis det max 300w+100w i en slik konfigurasjon, da er det f.eks i en toveis løsning. Kjører man likt stereo som her er det å forvente noe lavere max effekt på begge pga strømforsyningen. Dette ser man på de andre større AS konfigurasjone hos ICEp. Men det er nok relativt uten betydning dersom man ikke bor langt ute på landet. Den er uansett bra greier for en super pris.

    Tilbake til A2-400, den har også økt funksjonalitet som:
    - Klippindikator
    - Balanserte innganger
    - Mulighet for brokobling
    - loop out

    Om det er verdt prisen er opp til den enkelte. Den er ikke tilgjengelig hos Surround.no ennå, men det er vel å forvente at prisforholdet mellom de to blir ganske likt her i bøgda.

    XTZ EDGE A2-400 - - Electronics

    Brødrene Edge:

    1615894907064.png


    Dr.E

    1615894939231.png
     
    Sist redigert:

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    12000 kroner ja, her er det tøff konkurranse og ville ikke valgt XTZ.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    960
    spørs hvordan de måler. ingen andre jeg vet om som tilbyr ICEedge.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    960
    typisk har hypex klart seg bedre enn icepower, særlig oppover i frekvens.. men vil ikke si icepower er dårlig

    forrige xtz er målt av ASR. den nye har en ganske annerledes teknologi vil jeg tro. (ICEedge)
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Noe som gir mer for pengene?
    NC252MP/NC400/NC500/1ET400A

    12000 kr for XTZ har vel alltid vært for mye. Prisen blir vel mer enn 12000 NOK, se f.eks. prisforskjellen mellom A300 i Norge og Sverige.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    NC252MP/NC400/NC500/1ET400A

    12000 kr for XTZ har vel alltid vært for mye. Prisen blir vel mer enn 12000 NOK, se f.eks. prisforskjellen mellom A300 i Norge og Sverige.
    Altid vært for mye ? Tja øyet som ser og øret som hører.... . Prisen gjenspeiler nok den mere komplekse oppbyggingen med separat strømforsyning som den har ift A2-300. Jeg sammenligner med de "usual suspects" som nevnt over ,med tilnærmelsesvis liknende oppbygging. Dvs ikke integrerte PSU/Amp. Finner forøvrig ingen andre som benytter ICEpower 400A2. Konkurransen er knallhard som det nevnes, en fordel for oss. De kikker hverandre i kortene ! Jeg så på bl.a disse , for en stund sia, når jeg var på jakt. Priser exl. mva.

    - Audiophonics LPA - S400ET (Purifi) 1125 €
    - Audiophonics HPA 400 NC (Hypex) 1241€
    - Nord Acoustics NC 500 ST (Hypex) 879 £*
    - Nord Acoustics 1E400A ST (Purifi) 1099 £
    - Apollon Audio NC800 SL (Hypex) 1575 €
    - Ghent Audio 500 ASP2 (ICEp.) 1350 $**

    * Denne som er den billigste vil komme på NOK 13915,- hjem te bøgda mi ( inkl frakt+mva+tollgebyr)
    ** Inneholder to forrige generasjons ICEpower 500 ASP m integrert PSU.

    Prismessig sett så ser man at XTZ ikke har noe å "skamme seg over". Den har også økt funksjonalitet ift de andre som brokobling/variabel gain og klippindikator. Og litt kjedelig design på de andre, syns JEG, stort sett standard modushopkabinetter. Og for øvrig er det litt enklere dersom problemer skulle oppstå med XTZ - Norge (el. Sverige) kontra Frankrike, England, Østerrike osv. Man kan diskutere seg blå om .... . Men nå er dette en vennetråd og da ramler det litt utafor. Her er utvalget kjepphester snevret inn ! Går ikke inn på et sportsfiskerforum i fluefiskertråden og hevder at slukfisking er tingen. Det finner jeg andre steder til.

    Hadde denne vært på markedet i fjor høst hadde jeg kjøpt den, i stedet ramla jeg ned på noe annet kjøpt lokalt . Grunnen til at jeg da ikke valgte XTZ A2-300 Edge var at den manglet balanserte innganger og var.gain. Men 400`en er kommet inn på lista for neste prosjekt !

    Her er modulen til ICEpower; As-series - intelligent audio amplifier power (icepower.dk)


    Dr.E

    1615982549308.png
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Se der ja, der dukket den opp hos surround.no. Men kan hende jeg må bite i den sure hatten. Ser at i omtalen av den sies følgende:

    "A2-400 bygger ikke på standard moduler levert av ICE, men har spesialdesignet PCB som gjør det mulig å hente ut hele 2 x 420 watt i 4 ohm, eller brokoblet til vanvittige 1 x 800 watt i 8 ohm!"

    Dette strider jo mot mine antakelser i post #932 hvor jeg tar utgangspunkt i at ICE power 400A2 er benyttet. Har jeg tatt så feil ? Er det mulig ? Jo, det kan vel hende, ved nærmere ettertanke , husker en gang i 1972.... ! Hmm.... .

    Det er vel bare en måte å finne det ut på. Første mann til møllen blir først møllspist !

    Dr.E

    1616134595331.png
     
    Sist redigert:

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Altid vært for mye ? Tja øyet som ser og øret som hører.... . Prisen gjenspeiler nok den mere komplekse oppbyggingen med separat strømforsyning som den har ift A2-300. Jeg sammenligner med de "usual suspects" som nevnt over ,med tilnærmelsesvis liknende oppbygging. Dvs ikke integrerte PSU/Amp. Finner forøvrig ingen andre som benytter ICEpower 400A2. Konkurransen er knallhard som det nevnes, en fordel for oss. De kikker hverandre i kortene ! Jeg så på bl.a disse , for en stund sia, når jeg var på jakt. Priser exl. mva.

    - Audiophonics LPA - S400ET (Purifi) 1125 €
    - Audiophonics HPA 400 NC (Hypex) 1241€
    - Nord Acoustics NC 500 ST (Hypex) 879 £*
    - Nord Acoustics 1E400A ST (Purifi) 1099 £
    - Apollon Audio NC800 SL (Hypex) 1575 €
    - Ghent Audio 500 ASP2 (ICEp.) 1350 $**

    * Denne som er den billigste vil komme på NOK 13915,- hjem te bøgda mi ( inkl frakt+mva+tollgebyr)
    ** Inneholder to forrige generasjons ICEpower 500 ASP m integrert PSU.

    Prismessig sett så ser man at XTZ ikke har noe å "skamme seg over". Den har også økt funksjonalitet ift de andre som brokobling/variabel gain og klippindikator. Og litt kjedelig design på de andre, syns JEG, stort sett standard modushopkabinetter. Og for øvrig er det litt enklere dersom problemer skulle oppstå med XTZ - Norge (el. Sverige) kontra Frankrike, England, Østerrike osv. Man kan diskutere seg blå om .... . Men nå er dette en vennetråd og da ramler det litt utafor. Her er utvalget kjepphester snevret inn ! Går ikke inn på et sportsfiskerforum i fluefiskertråden og hevder at slukfisking er tingen. Det finner jeg andre steder til.

    Hadde denne vært på markedet i fjor høst hadde jeg kjøpt den, i stedet ramla jeg ned på noe annet kjøpt lokalt . Grunnen til at jeg da ikke valgte XTZ A2-300 Edge var at den manglet balanserte innganger og var.gain. Men 400`en er kommet inn på lista for neste prosjekt !

    Her er modulen til ICEpower; As-series - intelligent audio amplifier power (icepower.dk)


    Dr.E

    Vis vedlegget 706083
    Norsk pris: 12990 kr. Fortsatt XTZ og ICE. Se audiosciencereview.
     

    jzono1

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2013
    Innlegg
    39
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om det er mulig å oppdrive koblingsskjema på delefilteret til 99.36 mk2?
     

    Feroz

    Fersking
    Ble medlem
    02.04.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Bryne
    Hei XTZ-venner!

    Har kjørt Vincent SV-233 på mine 99.25 oppgradert med nytt MKII delefilter i lang tid. Den har nå levert inn søknad om pensjon, og jeg ser etter alternativer.

    Er det XTZ's egne forsterker-produkter som anbefales her til disse høyttalerne? Da jeg kjøpte for mange år siden syns jeg å huske at det var mye spekulasjoner rundt hvorvidt Rotel eller Hegel sin lydsignatur og kraft kunne passe..

    Vincent ble primært kjøpt pga. god pris annenhånds og voldsom kraft i effekttrinnet. Har aldri hatt pusteproblemer, men syns nok den dag i dag at det kunne bli litt skarpt oppe i frekvensene.

    Hvis det blir feil å spørre om dette her tar jeg gjerne en beskjed, så fjerner jeg innlegget. Er helt fersk her på forumet.
     

    AudiRS

    Medlem
    Ble medlem
    25.04.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    8
    Krell Kav 300il anbefales. Fantastisk match i mine ører, savner denne kombinasjonen enda.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ser ikke ut som denne er jordet nei, ser heller ikke den logoen for dobbel isolering.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har erfaring med 100.33 eller den nye arvtageren i et stereo oppsett? Vurderer å flytte i leilighet og ønsker da mindre høytalere enn jeg har nå.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som har erfaring med 100.33 eller den nye arvtageren i et stereo oppsett? Vurderer å flytte i leilighet og ønsker da mindre høytalere enn jeg har nå.
    Jeg bruker 100.33 i stereo ved TVen sammen med et par subber. Du kommer ikke til å finne brukte 100.33, er "aldri" til salgs. Kanskje du har hell i utlandet. Vil tro delta er like god. Har selv bare hørt Divine Alpha for noen år siden, men eier også 100.49 selv. Kjempehøyttalere. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Noen som har skjema over delefilter til 99.26 mk2? Har ett par mk1 jeg ønsker å oppgradere selv
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen som har skjema over delefilter til 99.26 mk2? Har ett par mk1 jeg ønsker å oppgradere selv
    Hvorfor ikke bare kjøpe det de selger på surround? Drøyt tusen kroner per stykk er jo ikke så ille, hvis man hører forskjell .... Har ikke testet LCR-filtrene selv, men 99.36 mk1-filtre og flr-filtre hørte jeg ikke forskjell på, solgte de uansett ....

    Piffer opp tråden med et lite bilde av hovedanlegget mitt.
    IMG_20211103_211754.jpg

    Xtz Divine 100.49 med Anaview AMS1000 monoblokker, basstårna er drevet av en Behringer NU6000DSP. God helg, "venner". :)
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Hva kan være feil her? Jeg antar dette er mer en standard avvik på komponenter jeg måler her. Målingene er gjort med mic ca 1 meter fra ht. Det er XTZ Divine Alfa som er målt. Blå farge er høyre høyttaler som virker normal mens rød er venstre der det dukker opp noen stygge dipp på 95 og 108 hz. Dette årsaken til målingene tett på høyttalerne var at dette dukket opp som resultat på rom-måling også. På målingene som er gjort her skal ikke rommet ha for stor innvirkning da høyttalerne ble plassert på tilnærmet samme sted.
    Skjermbilde 2022-05-14  h og v.png
    Skjermbilde 2022-05-14 H.png
    Skjermbilde 2022-05-14 V.png


    Jeg mistenker at jeg bør ta en titt på delefilteret, men her hadde det vært fint med veiledning.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva kan være feil her? Jeg antar dette er mer en standard avvik på komponenter jeg måler her. Målingene er gjort med mic ca 1 meter fra ht. Det er XTZ Divine Alfa som er målt. Blå farge er høyre høyttaler som virker normal mens rød er venstre der det dukker opp noen stygge dipp på 95 og 108 hz. Dette årsaken til målingene tett på høyttalerne var at dette dukket opp som resultat på rom-måling også. På målingene som er gjort her skal ikke rommet ha for stor innvirkning da høyttalerne ble plassert på tilnærmet samme sted. Vis vedlegget 817182 Vis vedlegget 817183 Vis vedlegget 817184

    Jeg mistenker at jeg bør ta en titt på delefilteret, men her hadde det vært fint med veiledning.
    Vanskelig å svare hundre prosent sikkert, men det ser ut som det er noe faseproblemer rundt 100hz. Jeg aner jo ikke hvilken deling som er brukt i alpha kontra 100.49 (som deles på 250hz), men det har jo vært en (delvis) kjent feil på 100.49 at bassene er montert i motfase på delefilteret .... Hvis det er tilfelle kan det være det du ser "rester av" rundt 100hz hvis delinga på bassene er slakk (slik den er på 100.49 utifra manual). For å teste om det er fase kan du jo fase-bytte bassterminalen (hvis de er slik som 100.49, de har tri-terminering dog). Jeg ville prøvd det først for å se om det blir bedre og hvis det gjør det så er det nok der problemet ligger.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk til å handle høyttalere, har subber da, fra XTZ når de ikke klarer noe så elementært som å koble + og - riktig. Eller er det slik at de ikke har kontroll på fabrikken i Kina kanskje.
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Var nok ikke så enkelt som feil koblet polaritet nei. I alle fall ikke det jeg kan se etter visuell kontroll.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Feil polaritet er jo ingen sak egentlig da, folk flest bruker vel en dsp nå i dag og da er det ett tastetrykk, ikke noe big deal for min del. Jeg hadde nok uansett snudd polaritet på kablene inn i høyttaleren på bassen, selv om det ser ut som det er koblet riktig, men jeg har ikke dette problemet heller. Bruker jo også basstårn, som jeg kan dele helt opp mot mellomtone (ettersom det er samme elementet som sitter i høyttalerne). En måling fra 20-500hz f.eks vil jo avsløre om det er noe problem i fasen mellom mellomtone og bass. Er det ikke det så vet jeg ikke, veldig dårlig plassering av den ene høyttaleren (som også egentlig blir et delay/fase-problem) eller noen refleksjoner som slår veldig dårlig ut. 🤷‍♂️
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Du får nok brukbar lyd med H360, de er ikke veldig tungdrevne (selv om en kanskje skulle tro det), jeg brukte først en Nad S200 og pre, som jo låt greit (også i bassen), men jeg merker jo at jeg har en ellevill kontroll med blokkene jeg bruker nå også.
    Divine 100.49 ligger med jevne mellomrom på finn, til rundt 25k for et strøkent par, ble akkurat solgt et 'litt herpa' sett til rett over 10k, da med en mellomtone som hadde tatt kvelden. Divine alpha vet jeg bare om et sett som er blitt solgt på brukten (jeg hørte på dette paret), mener de var priset til 50-55k brukt.
    Sub trenger man ikke på disse, selv om jeg selv skal supplere med 18" helt nederst, mine ruller av nede på 20-tallet et sted, har ikke testa med test-tone akkurat hvor, men de går dypt.
    Mine høyttalere står fortsatt i kjelleren til foreldrene mine, da jeg bor i leilighet inntil videre, men om du skulle vende snuta mot Gjøvik så får du bare sende på en PM så kan vi se hva jeg kunne fått til. ;)
    Da kom det et par XTZ Divine 100.49 på brukten - jeg klarte ikke å motstå fristelsen, og de er nå på vei til meg :) De vil bli drevet av en McIntosh MA8000 - og får selskap av et bassystem i bunnen. Er veldig spent på hvordan dette vil låte ! :D
     
    Sist redigert:

    Hunter2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2011
    Innlegg
    113
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Gratulerer med nye høyttalere.Har hatt mine siden 2010:cool:
    -John Olav
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn