xtz venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hifibasillen

    Gjest
    Da var en stk 10.17 Edge satt opp med MA Bronze 6 og fy flate dette er mer heftig en SVS PB 4000 og Klipsch RP 280F til sammen, er vel sammenhengen mellom XTZ og Monitor Audio som fungerer godt vil jeg anta samt hele systemet nå spiller mer med rommet enda jeg har nedgradert anlegget med ihvertfall 30lapper den siste tiden grunnet økonomi.

    Litt merkelig og forklare men har nok med størrelsen på stua og gjøre også, en til skal handles inn i nærmeste framtid, men selv uten ekstreme akustiske tiltak og romkorreksjon låter dette særdeles flott med god dybde og jeg merker fra 2 stk 12.17 jeg tidligere hadde at Edge forsterkeren har mer krefter og kontroll uten tvil.

    Edge variantene anbefales sterkt 6/6
     

    -Vintage-

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2018
    Innlegg
    124
    Antall liker
    111
    har du prøvd og sette subwooferen oppå noen høyttalerstativ? i noen rom kan dette gi et løft i lydbilde. kan hende du må justere litt på fase etterpå.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Om du refererer til meg så nei har ikke prøvd ut dette, nærmeste er Soundcare føtter, er støy fra port som er det største problemet her nå, overhodet ikke akseptabelt, har henvendt meg rill Surround.no om dette da portene på 12.17 var langt bedre når det kom til støy.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Utrolig irriterende, gikk ned en størrelse av en grunn, mindre størrelse og at 10.17 ikke spiller så veldig mye mindre på i bunnen.

    Portene bør de seriøst gjøre noe med når resten av konstruksjonen fungerer så bra som den gjør, rett og slett utrolig dårlig løsning når de vet subene strekker seg godt under 20hz, om de skulle hatt større porter eller en riflet variant som MA bruker vet jeg ikke, noen tips?
    kan liksom ikke modifisere heller vil jeg tro da den allerede er kommet i begge ender.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Joa men er ikke derfor jeg kjøpte denne, hos meg funker det like bra med portet som lukket,
    hvis ikke hadde jeg handlet en lukket sub kun for det formålet,
    er jo bare tull og kjøre denne portet som film sub eller med masse info ved 20hz bare blåsing hele veien, og hvis man kjører lukket blir det mer stress på forsterker samt i overkant mye vandring fra driveren, har prøvd begge men ser ut som jeg får bare kjøre lukket løsning midlertidig om ikke jeg får gjort om på portene, kjører hovedsakelig venstre port åpen med 50% gain og deling rundt 40-45hz da mine Bronze 6 detter under 33hz ca.

    Alt i alt en meget nydelig sub med masse power og muligheter men portene ødelegger såpass på porter løsning at dette ikke er bra overhodet, ser andre sliter med det samme med trodde ikke det var såpass alvorlig som dette.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan aldri si jeg har hørt portstøy fra noen sub, hvordan høres dette ut? Bruker i dag 4x XTZ W10.16 i stereo (alle porter åpne, mer enn 50% gain på alle) og kan ikke høre noen problemer, men det med portstøy gjelder kanskje kun for 10.17 og 12.17-modellene?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Portstay har jeg slitt med både 10.16, 10.17 samt svs PB 4000 med da spilte det spilles det aldeles hinsides høyt.

    Tilbake til 10.17 så jo dette var et problem jeg støtte på samme dag siden kom i hus, kjørte no musikk med info rundt 25-15hz (ikke Decaf) oh merket dette, dog kjørte jeg med venstre port åpen og hørte lullet samt eq/ref har også sjekket innvendig ingenting feil og finne så portene er desidert i det minste laget fordi elementet flytter mye luft og kassa er også veldig liten så dette er nok problemet.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da var det min tur, Divine 100.49 i sort høyglans kjøpt :) skal beholde Divine 100.33 også ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen av dere som har hatt divine 100.49 en stund som har anbefalinger av forforsterkere på disse? Effekt har jeg på en måte tatt hånd om, vil prøve krell og classe som preer først, men lurte litt på mcintosh, accuphase, luxman eller burmester. Noen som har noe slikt som kan lånes ei helg eller noe slikt?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da var det min tur, Divine 100.49 i sort høyglans kjøpt :) skal beholde Divine 100.33 også ;)
    Er bassen ganske så lik i disse to versjoner?

    Hehe, en annen ting, du flirer sikkert godt over hva folk kjøper til det dobbelte eller tredobbelte i pris, uten en gang å ha sjekket ut hva high-end høyttalere fra XTZ byr på for så vel ørene som lommeboka :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da var det min tur, Divine 100.49 i sort høyglans kjøpt :) skal beholde Divine 100.33 også ;)
    Er bassen ganske så lik i disse to versjoner?

    Hehe, en annen ting, du flirer sikkert godt over hva folk kjøper til det dobbelte eller tredobbelte i pris, uten en gang å ha sjekket ut hva high-end høyttalere fra XTZ byr på for så vel ørene som lommeboka :)
    To helt forskjellige dyr det der, men med noen av de samme egenskapene. Bassen i de store kan ikke sammenlignes med bassen i de små, der de store graver og dytter, så holder de mindre igjen veldig (brukte 4 xtz 10.16 sammen med 100.33) og det er på høyde mengdemessig med 100.49. Mellomtonen opplever jeg litt crispere på 100.49, men forskjellen ned til 100.33 er ikke enorm, mye mindre forskjell enn jeg hadde forespeilet meg. Jeg er stor fan av 2-veis (Mtm spesielt), men også 3-veis. Jeg er ikke noen bedreviter, folk må høre selv og finne ut hva de liker. Merker, pris og kvaliteter betyr fint lite hvis man ikke vet hva man ønsker seg av lyd. Xtz divine leverer den lyden jeg er på jakt etter. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Lite aktivitet her inne .... driver og lurer på bassmellomtoner i 99.36, noen som har bytta ut som kan si noe om lyden før/etter? Jeg bruker mine kun til fronter i hjemmekinoen, men de får snart MK2-delefilter, så jeg tenkte kanskje å bytte elementene i samme slengen.
    Har også XTZ 99.26 på sidene og 99.25 senter nå, et lite løft i lyden fra 99 WMT, men ikke mye. Fyndbörsen fører bassmellomtonen, så det er de jeg lurer på. :)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Da var det min tur, Divine 100.49 i sort høyglans kjøpt :) skal beholde Divine 100.33 også ;)
    Er bassen ganske så lik i disse to versjoner?

    Hehe, en annen ting, du flirer sikkert godt over hva folk kjøper til det dobbelte eller tredobbelte i pris, uten en gang å ha sjekket ut hva high-end høyttalere fra XTZ byr på for så vel ørene som lommeboka :)
    Det er et poeng.
    Jeg spilte i mange år på XTZ A100 forsterker, og var ganske så lykkelig med det.
    Ikke verdens beste, men koster heller ikke stort.
    :)
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Det er et poeng.
    Jeg spilte i mange år på XTZ A100 forsterker, og var ganske så lykkelig med det.
    Ikke verdens beste, men koster heller ikke stort.
    :)[/QUOTE]

    Spiller selv med en Sub 10.17 Edge og prøvd ut mange andre merker men havner alltid tilbake på XTZ og er jo en grunn for dette, heller hjelpe opp dette merket en og betale opptil 3x prisen på noe annet XTZ allerede innehar samtidig som lydkvaliteten er vanskelig og skilles.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Mtp pris/ytelse kan ikke jeg si annet enn at jeg ikke hadde hatt såpass til høyttalere som jeg har, hvis ikke xtz hadde laget så mye billig og bra .... nå må jeg selge unna de billigste fordi jeg har så mange, skulle gjerne beholdt alle. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ryktes at de kommer med en større amp. Det, kan bli spennende!
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ryktes at de kommer med en større amp. Det, kan bli spennende!
    Får håpe de gjør alt riktig med den da, hvis det er klasse d. Det eneste problemet med A2-300 er vel at den ikke kan brokobles. Jeg gikk for Anaview AMS1000-2600 i stedet (disse kan brokobles) og koster omtrent det samme som to nye A2-300, bare at Anaview gir mye mer effekt per krone. :)
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Ryktes at de kommer med en større amp. Det, kan bli spennende!
    Får håpe de gjør alt riktig med den da, hvis det er klasse d. Det eneste problemet med A2-300 er vel at den ikke kan brokobles. Jeg gikk for Anaview AMS1000-2600 i stedet (disse kan brokobles) og koster omtrent det samme som to nye A2-300, bare at Anaview gir mye mer effekt per krone. :)
    eeee, XTZ A2-300 kan brokobles, sjekk.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ryktes at de kommer med en større amp. Det, kan bli spennende!
    Får håpe de gjør alt riktig med den da, hvis det er klasse d. Det eneste problemet med A2-300 er vel at den ikke kan brokobles. Jeg gikk for Anaview AMS1000-2600 i stedet (disse kan brokobles) og koster omtrent det samme som to nye A2-300, bare at Anaview gir mye mer effekt per krone. :)
    eeee, XTZ A2-300 kan brokobles, sjekk.
    Jaha? Veit den kan kjøres i mono, men visste ikke at den kunne brokobles .... hva yter den brokobla i henholdsvis 4 og 8 ohm da?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Ryktes at de kommer med en større amp. Det, kan bli spennende!
    Får håpe de gjør alt riktig med den da, hvis det er klasse d. Det eneste problemet med A2-300 er vel at den ikke kan brokobles. Jeg gikk for Anaview AMS1000-2600 i stedet (disse kan brokobles) og koster omtrent det samme som to nye A2-300, bare at Anaview gir mye mer effekt per krone. :)
    eeee, XTZ A2-300 kan brokobles, sjekk.
    Jaha? Veit den kan kjøres i mono, men visste ikke at den kunne brokobles .... hva yter den brokobla i henholdsvis 4 og 8 ohm da?
    Her finner du svar:
    https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

    2 x 460 W (1% THD, 2.7 Ω)
    2 x 300 W (1% THD, 4 Ω)
    2 x 150 W (1% THD, 8 Ω)

    3990 svenske/stk er da ikke galt?
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    eeee, XTZ A2-300 kan brokobles, sjekk.
    Jaha? Veit den kan kjøres i mono, men visste ikke at den kunne brokobles .... hva yter den brokobla i henholdsvis 4 og 8 ohm da?
    Her finner du svar:
    https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

    2 x 460 W (1% THD, 2.7 Ω)
    2 x 300 W (1% THD, 4 Ω)
    2 x 150 W (1% THD, 8 Ω)

    3990 svenske/stk er da ikke galt?
    Det du refererer til her er fortsatt stereo, står ingenting om at denne kan kjøres brokobla, mono er en annen sak, vær så snill å finn dette svart på hvitt at den kan brokobles, så skal jeg komme med en unnskyldning for å være så bastant. ;)

    3990 hos fyndbørsen, ja, da får man jo ikke norsk garanti/reklamasjon. Og sluttsummen blir vel drøye tusenlappen billigere enn hos surround.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    eeee, XTZ A2-300 kan brokobles, sjekk.
    Jaha? Veit den kan kjøres i mono, men visste ikke at den kunne brokobles .... hva yter den brokobla i henholdsvis 4 og 8 ohm da?
    Her finner du svar:
    https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

    2 x 460 W (1% THD, 2.7 Ω)
    2 x 300 W (1% THD, 4 Ω)
    2 x 150 W (1% THD, 8 Ω)

    3990 svenske/stk er da ikke galt?
    Det du refererer til her er fortsatt stereo, står ingenting om at denne kan kjøres brokobla, mono er en annen sak, vær så snill å finn dette svart på hvitt at den kan brokobles, så skal jeg komme med en unnskyldning for å være så bastant. ;)

    3990 hos fyndbørsen, ja, da får man jo ikke norsk garanti/reklamasjon. Og sluttsummen blir vel drøye tusenlappen billigere enn hos surround.
    Ikke noe brokobling på denne kun mono modus for bi-amping, blei usikker selv om jeg har eid denne før så sjekket siden og manualen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Usikker på om jeg har skrevet noe om det her, men la gå. :)

    For noen uker siden så tok jeg avgjørelsen at jeg måtte slå til på et par XTZ 99.26 MK1 med originale stativer og et par XTZ 99.25 MK1, har nå sett noen filmer med 99.25 som senter og 99.26 som sidehøyttalere, brukte før XTZ 99 WMT senter og XTZ 99 WMT sidehøyttalere. Resten av oppsettet mitt er 99.36 MK1 front og 99.26 MK1 bakhøyttalere, noe som vil si samme diskant og bassmellomtone i alle kanalene slik det er nå, samt lik følsomhet (det har ikke 99 WMT og 99.2x-serien).
    Med det første kan jeg si at forskjellen på WMT og 2-serien ikke er stor, 2-serien er hakket mer tungdrevne så jeg måtte "speede" opp nivået litt i høyttalermenyen på Marantzen, men lyden har all-in-all bare blitt litt bedre. Det er også en annen vesentlig forskjell på 99 WMT senter og 99.25, og det er for det første størrelsen og vekta, samt utformingen, 99 WMT har en skrå front som flytter vokal litt høyere, jeg hadde kompansert enda mer og satt under 22mm MDF-klosser under fronten, noe som fungerte bra, satte de samme klossene under 99.25, funker OK, men vokalen satt nok hakket høyere i lydbilde før. Finishen på WMT og 25 er også noe som må tas med, 99.25 ser mye penere ut og har muligheten for tuning av diskant/bass, noe WMT ikke har, i praksis har dette dog liten betydning.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mysterie. At ikke flere har oppdaget dette merket. Ufattelig mye for pengene.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Etter langt om lenge så har jeg startet med å oppgradere mine XTZ 99.36 MK1 til MK2/FLR (står FLR på delefilterne i alle fall), jeg har den eldste(?) versjonen av 99.36 med 3 par terminaler, alle ledninger er "fargerike" og to og to ledninger er merket med en teip-bit av forskjellig farge. Jeg kjøpte MK2/FLR delefilterne brukt og har ikke fått med noen form for instruksjoner (hvis dette i det hele tatt følger med?), nå er den ene høyttaleren helt demontert og jeg har skrevet ned fargene på ledningene til hvert element, samt så kan jeg skrive ned hvilke farge (to og to ledninger) har (noen er merket med rød teip, andre med mørke grønn). Det står kanskje på delefilteret som jeg ikke har undersøkt så nøye.

    Andre tankekors er at innfestinga til det "nye" filteret er helt ulik de to filterne som satt i høyttalerne mine, er det slik å forstå at det er meningen at det skal borres nye hull eller passer det nye delefilteret inn i noen av de gamle skruehullene?

    Jeg har mer eller mindre funnet ut at det er andre små forskjeller på de ulike typene av 99.36, slik som antall terminaler og antall broer, noen som har en oversikt over hvilke kabler som skal sitte hvor på både delefilter og elementer? I så fall hadde jeg virkelig satt pris på om noen kunne dele dette, ellers må det bli mail til Olle. ;) Takk på forhånd! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvilke amper er det som faktisk drar xtz 99.36 bra? Prøvde mine på anaview og classe og de har fortsatt slør over lyden.... fungerer meget dårlig i stereo på Marantz sr6010 også .... noen som har testet store klasse a/b forsterkere eller flere "små" på de?
    De ble ikke mer lettdrevne etter delefilter-bytte heller ....
     

    jannisj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2018
    Innlegg
    96
    Antall liker
    27
    Hvilke amper er det som faktisk drar xtz 99.36 bra? Prøvde mine på anaview og classe og de har fortsatt slør over lyden.... fungerer meget dårlig i stereo på Marantz sr6010 også .... noen som har testet store klasse a/b forsterkere eller flere "små" på de?
    De ble ikke mer lettdrevne etter delefilter-bytte heller ....
    XTZ Edge A2-300 fungerer meget bra imho

    -jannis
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvilke amper er det som faktisk drar xtz 99.36 bra? Prøvde mine på anaview og classe og de har fortsatt slør over lyden.... fungerer meget dårlig i stereo på Marantz sr6010 også .... noen som har testet store klasse a/b forsterkere eller flere "små" på de?
    De ble ikke mer lettdrevne etter delefilter-bytte heller ....
    XTZ Edge A2-300 fungerer meget bra imho

    -jannis
    Har de ingen slør i lyden da? Jeg har (i alle fall hatt) null problemer på film, men i stereo er det en annen sak. Skulle ha testa en sånn a2-300, ja.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er du en gang i akershus/oslo området har jeg i et oppsett a2-300 -> 99.36flr
    Da kan du høre litt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er du en gang i akershus/oslo området har jeg i et oppsett a2-300 -> 99.36flr
    Da kan du høre litt.
    Kan jeg spørre hva du selv mener om denne XTZ ampen, gjerne opp mot "hva som helst?" Dens forgjenger, var en delvis skjult perle - sterkt undervurdert - jeg vil si vurdert av langt flere dersom den hadde kostet et par tre ganger så mye.
     

    D_Even

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Hei har xtz 99.36 mk1. Har hatt disse i måneds tid og prøvd en del. Prøvde først min gamle gode pioneer a717 mk2. Denne har slått ut mye annet testvinnere gjennom årene. Men på xtz ble det totalt missmatch. Så ble primare i30 kjøpt inn, missmatch. Med rega dac. Så koblet jeg opp en denon avr 4306 i biamp mode, varmen basskontrollen var helt overlegen de andre, samme med lydbilde åpnet seg. Meget rart egentlig, men passer veldig bra ilag. Testet så hegel p30 hegel dac 30 og hegel h4se, da var det en vanvittig kontroll på de.Men samtidig hører man at de struper lydbildet en del iforhold til bedre konstruksjoner. Disse gir så mye i forhold til pris osv. Så bli nok å oppgradere de med mundorf sine topp kondensatore i mk1 filteret. Har prøvd disse i flere høyttalere med godt hell. Frigjør lyden veldig fra høyttalerene, noe æ trur xtz kommer til å blomstre ennå mere med. Har sa ranger som orginal er strupet på samme måte. Med mundorf sølv i olje og gull sølv er det en HELT annen høyttaler. Hadde orginale system audio explorer. Samme slør over lyden i de vs Oppgradert ranger. Ble regelrett gruset i lydbildet. Men som sagt xtz til den prisen er latterlig bra!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Med mundorf sølv i olje og gull sølv er det en HELT annen høyttaler. Hadde orginale system audio explorer. Samme slør over lyden i de vs Oppgradert ranger. Ble regelrett gruset i lydbildet. Men som sagt xtz til den prisen er latterlig bra!
    Benyttet du da sølv i mellomtonene delen og gull i diskanten, eller i form av annen konfigurasjon?
    De koster, disse Mundorfene, kjøpte de en gang til et prosjekt - kostet kun 33.000 husker jeg/umulig å fortrenge :)
     

    D_Even

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Liten reminder. Nye filtre må spilles inn en del timer før man lytter kritisk. Mundorf feks sier selv rundt 200 timer.
     

    D_Even

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Har 3,3 gull sølv, pluss 0,68 sølv i olje på diskanten. Mellomtone er verdien 15. Der er det sølv i olje. Bass er det supreme verdi 15 der å. Byttet ut motstandere til keramisk. Vil anbefale alle og begynne med diskanten. Er så ufattelig mye å hente. Feks xtz sin diskant står i langt dyrere utstyr. Sa ranger sin diskant står i explorer master. Gleder meg til å åpne xtz. Har oppgradert klipsch rf7 mk2 hos en kompis med mundorf. Testet opp mot orginalt. Dere vil ikkje tru hvor stor forskjellen er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn